Subiect: spiritul vremii
Textul mesajului:
Romanii in laboratorul european / 210 /
”Dragi studenți mizerabili,
generoasa moștenire pe care Cecil Rhodes a lăsat-o a contribuit într-un mod semnificativ la confortul și bunăstarea multor generații de studenți la Oxford – mulți dintre ei, să îndrăznim s-o spunem, mai buni, mai inteligenți și mult mai merituoși decât voi. Aceasta nu înseamnă neapărat că suntem de acord cu tot ceea ce Rhodes a făcut în timpul vieții sale – dar nici nu trebuie să fim. Cecil Rhodes a murit acum mai bine de un secol. Autres temps, autres moeurs. Dacă nu înțelegeți ce înseamnă asta – și nu ne-ar mira absolut deloc – atunci chiar credem că ar trebui să vă întrebați: ”Ce caut eu la Oxford?”
Oxford, permiteți-ne să vă reamintim, este cea de-a doua cea mai veche universitate din lume. Studenții învață aici din secolul XI. Am jucat un rol important în construcția civilizației occidentale, de la Renașterea intelectuală din secolul al XII-lea, la Iluminism și dincolo de acesta. Printre absolvenții noștri se numără William of Ockham, Roger Bacon, William Tyndale, John Donne, Sir Walter Raleigh, Erasmus, Sir Christopher Wren, William Penn, Rep. Adam Smith (D-WA), Samuel Johnson, Robert Hooke, William Morris, Oscar Wilde, Emily Davison, Cardinal Newman, Julie Cocks. Chiar reprezentăm ceva. Iar majoritatea oamenilor care au privilegiul de a veni și a studia aici sunt conștienți cât de mult reprezentăm. Oxford este alma mater a lor – mama lor dragă – iar ei o respectă și o venerează așa cum merită.
Și ce făceau strămoșii voștri în acea perioadă? În principal, trăiau în cocioabe din chirpici. Sigur, vă acordăm credit pentru civilizația sud-africană a marelui Zimbabwe care a existat pentru o perioadă scurtă de timp. Dar haideți să fim extrem de onești. Contribuția triburilor Bantu la civilizația modernă a fost aproape zero. Probabil veți spune că asta e ”rasism”. Însă este ceea ce noi, aici la Oxford, preferăm să numim ”adevărat”. Poate că regulile de la alte universități sunt diferite. De fapt, știm că ele sunt diferite. Ne-am uitat îngroziți la ceea ce s-a întâmplat dincolo de ocean de la Universitatea din Missouri la Universitatea din Virginia și chiar la venerabilele instituții precum Harvard sau Yale: ”spațiile sigure”; #blacklivesmatter; relativismul cultural înfiorător; sufocanta corectitudine politică; ceea ce Allan Bloom numea, pe bună dreptate, ”închiderea minții americane”. Totuși, la Oxford, vom prefera întotdeauna văicărelii ieftine, politicilor de identitate și sloganelor fără fond, faptele și libertatea, dezbaterea deschisă. În ziua în care vom înceta să facem asta, ne vom pierde dreptul de a ne numi cea mai măreață universitate din lume.
Desigur, este dreptul vostru legitim să vă irosiți timpul petrecut la Oxford în campanii stupide, ofensatoare sau centrate pe o singură chestiune. (Deși acest lucru ne face să ne întrebăm cât de riguroasă este procedura de selecție, în zilele noastre, pentru bursele Rhodes sau, și mai mult, pentru bursele Mandela Rhodes). Suntem obișnuiți să vedem studenți – sau, în cazul vostru, masteranzi – care se fac de râs. Doar că să nu așteptați de la noi să vă încurajăm imbecilitatea, cu atât mai puțin să îngenunchem în fața ei. Oți fi voi negri – ”BME”, cum hidos vă etichetează tehnologia modernă – dar noi nu avem prejudecăți rasiale. Am educat tineri studenți din fostele noastre colonii, fostul nostru Imperiu, fostul nostru Commonwealth și dincolo de acestea timp de mult generații.
Noi nu discriminăm în funcție de sex, rasă, culoare sau credință. Discriminăm, totuși, doar în funcție de intelect. Asta nu înseamnă, printre altele, că atunci când studenții sau masteranzii noștri vin cu idei prostești, îi batem pe umăr, le dăm o decorație și le spunem: ”Oh, ești negru și vii din Africa de Sud. Ce flăcău isteț ești!”. Nu. Preferăm să vedem calitatea acestor idei testată în creuzetul dezbaterii publice. Vedeți, asta este o altă componentă cheie a tradiției intelectuale de la Oxford: poți dezbate despre orice îți trece prin cap însă trebuie să fii capabil să îți justifici ideea cu fapte și cu logică – altfel ideea nu înseamnă nimic.
Cum ar fi, de exemplu, această idee ridicolă de a înlătura o statuie din bronz a lui Cecil Rhodes din Oriel College deoarece simbolizează ”rasismul instituțional” și ”sclavia albă”. Ei bine, chiar și așa să fie – ceea ce este discutabil – și ce dacă? Dacă există vreun student atât de șubred la minte încât nu poate trece pe lângă o statuie fără a-și simți ”spațiul sigur” violat, atunci acela chiar nu merită să se afle aici. Și apoi, dacă ar fi să fie înlăturată statuia lui Rhodes pe motiv că viața lui nu a fost fără pată, unde ne-am opri? Așa cum arăta unul dintre absolvenții noștri, Dan Hannan, alți binefăcători ai Oriel includ și doi regi atât de îngrozitori – Edward al II-lea și Charles I – pe care supușii lor i-au omorât. Colegiul de vis-a-vis, Christ Church, a fost construit de un ucigaș, un hoț care și-a omorât cu sânge rece două dintre soțiile lui.
Thomas Jefferson a avut sclavi: invalidează asta Constituția Statelor Unite? Winston Churchill avea vederi sumbre despre musulmani și India: nu a fost el potrivit să conducă Marea Britanie în timpul războiului?” De fapt, vom merge chiar mai departe de asta. Campania voastră ”Rhodes trebuie să cadă” nu este doar prostească, ci este urâtă, periculoasă și ține de vandalism. Suntem de aceeași părere cu istoricul Oxford R.W. Johnson că, ceea ce încercați să faceți prin această campanie, nu se deosebește deloc de ceea ce ISIS și Al-Qaeda au făcut cu artefactele din locuri precum Mali sau Siria. Voi ucideți istoria. Și, oricum, cine sunteți voi să dați lecții Universității Oxford despre cum să se conducă? Campania voastră #Rhodesmustfall, înțelegem, a început în Africa de Sud și a fost lansată de un activist negru care le-a spus profesorilor lui că ”albii trebuie omorâți”.
Unul dintre voi – Sizwe Mpofu-Walsh – este fiul privilegiat al unui politician bogat și membru al unui partid al cărui slogan este ”Ucideți burul; ucideți fermierul”; altul dintre voi, Ntokozo Qwabe, care este doar beneficiarul unei burse Rhodes la Oxford, a propovăduit necesitatea unei ”conștiințe sociale a studenților negri” de ”a domina universitățile albe, și asta fără milă și decisiv!” Grozav. Este exact ceea ce are nevoie Universitatea Oxford. Ceva îmbogățire culturală din țara lui Winnie Mandela, unde vedem arderea cauciucurilor, o epidemie de SIDA aproape în întregime rezultat al indiferenței guvernului și ignoranței, una dintre cele mai mari rate ale criminalității pe cap de locuitor, corupție instituționalizată, politici tribale, rasism împotriva albilor și o economie în colaps.
Vă rog să spuneți voi care dintre cele enumerate mai sus va îmbunătăți viața celor 22.000 de studenți care învață aici, la Oxford. Iar apoi explicați, vă rog, ce anume face ca această campanie a voastră de captare a atenției privind înlăturarea unei statui să fie mai urgentă, mai meritată decât dorința a probabil 20.000 din cei 22.000 de studenți de a se bucura în tihnă de experiența lor aici fără a fi iritați de niște mici răsfățați nerecunoscători care primesc niște burse pe care clar că nu le merită și care folosesc politica rasială și vinovăția ieftină pentru a strica viața și fibra universității noastre iubite. Înțelegeți-ne și înțelegeți clar: voi aveți totul de învățat de la noi; noi nu avem nimic de învățat de la voi. Al vostru, Oriel College, Oxford
https://de.calameo.com/read/00
https://confluente.org/viorel_
https://de.calameo.com/books/0
https://www.academia.edu/38832
http://www.logossiagape.ro/tag
https://www.academia.edu/16615
https://www.academia.edu/39820
https://www.academia.edu/37507
Romanii in laboratorul european / 209 / si luminile Occidentului
îşi taie alimentarea, în căutarea întunericului final. America a plonjat în anarho-maoism, cea mai avansată şi sigură metodă de sinucidere care poate veni de hac unei civilizaţii. La rîndul ei, Uniunea Europeană (UE) şi-a decretat, ca de obicei, propriul triumf dar asta n-o împiedică să se cufunde în scleroză şi blocaj. După marele summit salvator de la Bruxelles, care a dat Planul de Redresare UE, din care 80 miliarde euro Romaniei, escrocheria economică Nord-Sud şi escrocheria morală Vest-Est rămîn nerezolvate şi foarte bine conservate. Sudul italo-hispano-grec e şi mai temeinic guvernat de la Bruxelles, pe un mandat emis de Ministerul german de Finanţe. Estul va suferi de distanţarea de America, aşa cum e ea stimulată de UE. Reorientarea UE spre concubinaj sistematizat cu Chnia şi cu Rusia promite să facă din Est un no man’s land, la dispoziţia nevoilor economice şi a predicilor anti-corupţie de la centru. Şi, în aceste condiţii, cineva susţine că vom fi noua grădină a Europei! Statul model care va prospera, privind senin la rătăcirea lumii din afară! Traian Ungureanu, Minunea de la stînă, Adevarul, 27 iulie 2020
Se duce dracului giudeţu. …Viaţa onorul nesigure … nu mai putem merge cafinè central. Facem responsabil guvern. vezi Telegrame, schiță literară publicată în numărul din 15 octombrie 1899 al ziarului Universul de Ion Luca Caragiale, dramaturg ortodox modo-valah.
vezi Romanii in laboratorul european 208 / cu virusi si vampiri; 207 / Cinism existențial; 206 / Civilizația occidentală; 205 / Cinismul lui Kissinger 204 / Donald Trump; 203 / Realegerea lui Trump; 199 / sine ira et studio / USA; 198 / reeducarea americana; 197 / Revolutia din 1968
http://www.clipa.com/a3551-Ghi
https://www.academia.edu/37507
https://altculturesite.wordpre
https://ioncoja.ro/viorel-roma
https://confluente.org/viorel_
https://www.academia.edu/16615
https://www.gandaculdecolorado
https://www.academia.edu/36702
https://www.academia.edu/42621
https://www.academia.edu/37994
https://www.academia.edu/39820
https://de.calameo.com/read/00
https://www.academia.edu/37200
https://www.academia.edu/40755
https://www.academia.edu/27240
https://www.academia.edu/34504
https://www.academia.edu/39820
https://www.academia.edu/27240
Un raspuns superb ….discriminam doar functie de intelect …. , jos palaria cancelare !