VALOAREA POLITICA SI SOCIALA INESTIMABILA A CRESTINISMULUI

Ateul britanic John Gray ne aminteste despre valoarea politică și socială inestimabila a creștinismului. Gray este unul dintre marii apologeți ai Creștinismului din vremurile noastre. Ironic, am spune, considerând că el nu este convins de existența lui Dumnezeu sau a Divinității.

Admirator al “Dumnezeului crestinilor”

Gray, însă, este un mare admirator al „Dumnezeului creștinilor” și – chiar dacă Dumnezeu nu are nevoie de apologeți, Gray își folosește abilitățile intelectuale pentru a explica generației contemporane valoarea inestimabilă a Creștinismului, dar și avantajele istorice generate de credința în „Dumnezeul creștinilor”.

Gray are o minte ageră pe care în ultimii ani o folosește pentru a promova Creștinismul, nu ateismul. Este unul dintre influenții gânditori atei ai generației noastre care se reorientează de pe poziții ostile față de Creștinism către poziții pozitive și de profundă apreciere. Ei par să spună, la unison, că fără Creștinism astăzi nu am avea nici democrație, nici civilizație.

Anul trecut, Gray a publicat un mic volum pe care noi îl consideram deosebit de influent și care ar trebui citit de fiecare creștin, The New Leviathans – Thoughts after Liberalism / Noii Leviatani – Gânduri după epoca post-liberală.

Cartea este una din admirabilele cărți de apologetică pro-creștinism scrisă de un ateu. Dacă ateul Dawkins a fost la cealaltă extremă, exprimându-se în termeni vehemenți și vulgari la adresa lui Dumnezeu, Gray se poziționează la polul opus: în colțul creștinilor, în bătăliile intelectuale și valorice ale zilelor noastre.

Despre John Gray am mai scris de-a lungul anilor prin canalele de media socială ale Alianței Familiilor din România. Pe Gray îl citim de mai bine de un deceniu. Intelectual influent, Gray a făcut turneul marilor universități ale lumii, inclusiv Harvard, Oxford, iar în ultimii ani la prestigioasa London School of Economics unde predă European Thought / Gândirea europeană. A scris mult, dar a și evoluat mult în gândirea lui, reflectată în multele cărți pe care le-a scris.

Gray dispretuieste intelectualii atei

Gray a început la fel ca ceilalți intelectuali atei: cu atacuri furibunde la adresa lui Dumnezeu și a Creației. În prima lui carte, Staw Dogs, Thoughts on Humans and Other Animals (2003), Gray a denigrat cu forță Creația și mai ales ființa umană, pe homo sapiens, pe care îl consideră la un nivel mult inferior animalelor. Propunea, chiar, ideea că ființele umane sunt accidente nefortuite ale evoluționismului.

În 2018, Gray a publicat Seven Types of Atheism / Șapte tipuri de ateism în care făcea o analiză critică la adresa intelectualilor atei, de la Spinoza la Dawkins. Prezenta aspecte imorale ale vieților lor, inconsistența gândirii, și inabilitatea lor de a „dovedi” inexistența Divinității.

Pentru Gray, ateismul este de fapt o „religie”, o alegere deliberată a celor ce se numesc atei de a nu crede în Divinitate. Ateii, insistă Gray în cartea lui, se simt superiori celorlalți pentru că cred „în știință”, dar nu pot dovedi, prin argumente științifice, inexistența lui Dumnezeu.

În consecință, argumentează Gray, ateimsul este o simplă alegere, cvasi-convingătoare, care nu poate fi etichetată drept „an improvement / un nivel mai ridicat” în gândirea colectivă a umanității.

Gândirea lui Gray a evoluat în cei cinci ani după Seven Types of Atheism, iar în The New Leviathans el se lansează într-o critică furibundă și rar întâlnită împotriva „statului iliberal” care de o generație sau două în loc să edifice ființa umană și să o facă mai nobilă, a distrus-o valoric, spiritual și emoțional. A reușit această tragedie scoțând din sufletul oamenilor Creștinismul și principiile clasice pe care creștinismul le-a impus civilizației europene. Nu e de mirare că presa seculară a dat aviz negativ cărții lui Gray, fiind că cine disprețuiește Creștinismul și pe „Dumnezeul creștinilor” îl disprețuiește și pe apologetul creștinismului. [Link: https://www.theguardian.com/…/the-new-leviathans-by…]

John Gray: Occidentul a devenit o fabrică de „noi zei”

În The New Leviathans, Gray pornește de la observația că secularismul contemporan s-a îndepărtat de ideile sociale și politice clasice ale antichității, în speță cele creștine, pe care civilizația europeană a fost construită: (a) valoarea individului, qua individ; (b) egalitatea ființelor umane înrădăcinată în noțiunea că toți suntem creați după același șablon (imaginea lui Dumnezeu); (c) universalismul; și (d) ideea „meliorismului”, adică instituțiile publice și politice pot fi perfecționate prin aplicarea valorilor sociale creștine.

Gray își intitulează cartea după opera clasică a longevivului Thomas Hobbes, Leviathan / Leviatan, în care Hobbs acordă statului o singură funcție, aceea de a menține pacea socială între oameni și a preveni războiul. Dimpotrivă, statul contemporan, zice Gray, a trecut dincolo de acest obiectiv limitat. Statul de astăzi își asumă autoritatea de a influența evoluția morală a cetățenilor într-o singură direcție, o direcție aleasă de stat, cuplată cu eliminarea ori interzicerea paradigmelor de gândire sau modelare alternative.

Gray numește statele zilelor noastre „the New Leviathans” pentru că își arogă o autoritate nemărginită asupra aspectelor intime de viață ale cetățenilor. Gray numește noul tip de stat „Noul Leviatan”, un stat care s-a transformat într-o fabrică de modelare a ființelor umane. El etichetează statele de tip Leviatan „engineers of souls / ingineri de suflete”. (Pagina 3) Stalin avea o expresie similară privind jurnaliștii și rolul lor în fasonarea „omului nou” sau „homo sovieticus”: „architects of souls / arhitecți ai sufletului”. Obiectivul lui Stalin însă este identic cu acela al Statului Leviatan: reconfigurarea moralității și gândirii ființei umane. Statul atinge acest obiectiv, scrie Gray, prin (a) controlul limbajului și al vocabularului (dând ca exemplu ideologia de gen); (b) abolirea toleranței și a pluralismului; și (c) impunerea conformității. (Pagina 3)

Statul iliberal urmărește, scrie el, „to emancipate human beings from identities that have been inherited from the past / să elibereze ființele umane de identitățile moștenite din trecut”, cum ar fi limbajul și vocabularul tradițional cu înțelesuri tradiționale; ideologia de gen; adoptarea unor etichete de identificare artificiale (LGBT)”. Persoanele care refuză să se supună sunt numite „fasciști”. („The opponents of liberal values are stereotyped as fascists”). Noua identitate impusă ființelor umane de statul iliberal este înrădăcinată în lucrurile materiale, nu cele spirituale, iar colectivitatea noilor identități devine una imaginară. („The New Leviathans offer meaning in material progress, and the security of belonging to imaginary communities”.) (Pagina 18-19)

Uniunea Europeană este un astfel de experiment, scrie Gray, destinat irelevanței. UE încearcă ceea ce până acum nu s-a mai încercat, eliminarea civilizației „antropocene”, adică a civilizației în centrul căreia stă ființa umană, și înlocuirea ei cu o civilizație a cărei atenție primordială nu mai este ființa umana, ci clima și natura. „Only monotheism, scrie Gray, puts humankind at the center of things / doar monoteismul pune umanitatea în centrul lucrurilor”. (Pagina 119)

Ceea ce, continuă Gray, denotă că UE s-a lansat într-un proiect de „recreare a lui Dumnezeu”. („Western liberals are engaged in a project of God building”). (Pagina 72)

Asta se face prin tehnologie, realinierea gândirii, și „self-creation / autocreare”. Noțiunea de „self creation” implică „absolute tyranny / tiranie absolută”. (Pagina 75) Este ca și când omul ar dobândi ceea ce satana i-a promis, abilitatea de a fi la același nivel de creativitate cu Dumnezeu. (Pagina 76)

John Gray: „Monoteismul creștinilor a creat democrația”

Pe la mijlocul cărții, Gray se concentrează în mod specific pe creștinism și contribuția lui la libertatea și sănătatea emoțională și mintală a ființei umane. În opinia lui, „liberalism (adică democrația și libertatea) was a creation of Western monotheism / a fost o creație a monoteismului occidental”. Iar „liberal freedoms were a part of the civilization that monotheism engendered / libertățile democrației fac parte din civilizația creată de monoteism”. (Pagina 111)

Din nefericire, continuă Gray, „seculariștii Secolului XXI resping o astfel de civilizație / Twenty-First Century liberals reject this civilization”. (Pagina 111) În locul ei, ei propun o nouă civilizație în care ființele umane își pot redefini singuri identitățile. („The hyper-liberal goal is to enable human beings to define their own identities”) (Pagina 111) Această goană după „self definition / recreare personală” este cauza principală a fragmentării politice și sociale cu care ne confruntăm. Oamenii care își acceptă identitatea naturală dobândită biologic sunt constrânși de stat să tolereze și să facă loc spuzei de identități artificiale izvodite de mințile persoanelor excentrice. (Pagina 112)

În acest context, Gray se lansează într-o apologie extraordinară a creștinismului. „Liberalism, scrie el, is a footnote to Christianity”, adică statul secular modern este o imitație imperfectă și de mică însemnătate a creștinismului. O imitație (și o notă de subsol) și nu un concept original, deoarece toate valorile inițiale propuse de statul secular au fost de inspirație creștină.

Privind sistemul de drept britanic, de exemplu, Gray e foarte direct: „British jurists rested their jurisprudence on Protestant Christianity / juriștii britanici și-au construit jurisprudența pe creștinismul protestant”. (Pagina 118)

Gray identifică patru (4) idei creștine specifice absorbite de statul liberal: (A) Primordialitatea individului în societate, derivată din ideea că fiecare ființă umană a fost creată de Dumnezeu; (B) Autoritatea lui Dumnezeu se află deasupra oricărei autorități pământești; (C) Egalitatea morală și de demnitate a tuturor ființelor umane; (D) Instituțiile umane sunt perfectibile deoarece ființele umane ele însele sunt perfectibile ca urmare a grației lui Dumnezeu (Pagina 119)

Gray acceptă aceste dogme sau principii, dar la nivel de rațiune, nu de credință. Ele sunt bune pentru civilizație.

Recomandam The New Leviathans. Este cartea care explică relevanța creștinismul pentru dezvoltarea și evoluția gândirii politice pozitive, o carte care – chiar daca nu intenționat, atunci indirect, reprezintă o operă majoră care apără valoarea inestimabilă a creștinismului și a „monoteismului creștin”.

În contrast, Gray face aluzie din când în când și la atrocitățile comise de tiranii care și-au ancorat gândirea în ateism, Stalin fiind unul dintre ei. Stalin, scrie Gray, executa 1000 de oameni pe zi pe vremea Marii Terori. În contrast, Dumnezeul creștinilor nu execută. El acordă grație celor deformați moral de imperfecțiuni.

The New Leviathans este o carte scurtă, de doar 161 de pagini. Paragrafele sunt scurte, la fel și frazele, ceea ce facilitează enorm urmărirea ideilor și evenimentelor istorice. În final, speram ca The New Leviathan să fie tradusă și în româna și astfel să poată fi citită de toată lumea.