CD
846 aprobate

denitsoc@gmail.com
66.71.243.136
SANCȚIUNILE RUSIEI IMPULSIONEAZĂ UN NOU DRUM AL MĂTĂSII
De James M. Dorsey

Când Rusia a invadat Ucraina, a trebuit sa dispară de pe harta coridoarelor de transport eurasiatice care leagă China și Europa. În același timp, a dat o nouă viață rutelor muribunde care ar permite acum mărfurilor să călătorească prin masa terestră eurasiatică fără a traversa Rusia. De asemenea, a deschis ușa către o mai mare conectivitate rusă cu Orientul Mijlociu și Asia de Sud și de Sud-Est.

Summit-ul de luna viitoare al Organizației de Cooperare de la Shanghai (SCO) din vechiul centru comercial uzbec al Drumului Mătăsii din Samarkand ar putea oferi un pivot pentru rute alternative.
OCS, care reunește China, Rusia, India, Pakistan, Kârgâzstan, Uzbekistan, Kazahstan și Tadjikistan, va pregăti cu siguranță scena pentru o extindere în Orientul Mijlociu, precum și pentru un acord privind construcția unei căi ferate cruciale din Asia Centrală.

Se așteaptă ca summitul să finalizeze aderarea iraniană la SCO într-un moment în care republica islamică va beneficia de schimbările în geopolitica transporturilor eurasiatice.
Summitul va primi în continuare Arabia Saudită, Qatar, Egipt, Bahrain și Maldive ca parteneri de dialog și Azerbaidjan și Armenia ca observatori. Emiratele Arabe Unite și-au exprimat recent interesul pentru o asociere cu grupul.

Oficialii kârgâzi cred că liderii națiunii din Asia Centrală și ai Chinei au convenit să semneze un acord la summit pentru a construi o cale ferată de 523 de kilometri China-Kârgâzstan-Uzbekistan, care a fost pe planșa de 25 de ani. Calea ferată va lega cele trei țări de Turcia, Iran și Europa Centrală și de Est.

Lipsa voinței politice, cuplată cu obstacole logistice și tehnice, în special în Kârgâzstanul muntos, și costul ridicat a cauzat întârzieri care acum par a fi percepute ca fiind mai puțin problematice din cauza consecințelor invaziei ruse a Ucrainei.
Președintele uzbec Shavkat Mirziyoyev a prezis că calea ferată va „deschide noi oportunități pentru coridoarele de transport care leagă regiunea noastră de piețele din zona Oceanului Pacific. Mișcarea se va adăuga la extinderea rutelor feroviare existente care leagă Estul de Vest.”

Uzbekistanul a afirmat de mult că calea ferată ar oferi cea mai scurtă rută din China către piețele din Orientul Mijlociu și Europa, în timp ce China o consideră o modalitate de a evita riscul încălcării sancțiunilor americane și europene pe care le-ar putea invoca continuarea transportului prin Rusia.
Noua cale ferată va alimenta linia feroviară care leagă Uzbekistanul de portul internațional Turkmenbashi din Turkmenistan de la Marea Caspică.

De acolo, se poate alimenta în Caucaz, Turcia și Marea Neagră prin portul azerbaigian Baku sau Iran, India, Golful și Africa de Est prin Coridorul Internațional de Transport Nord-Sud (INSTC) care folosește iranianul. portul Anzali și potențial Chabahar.

Portul de la Baku a convenit în iulie să lase grupului turc Albayrak, care are legături strânse cu președintele Recep Tayyip Erdogan, să gestioneze instalația, să-și extindă capacitatea de manipulare a mărfurilor și să construiască un terminal pentru îngrășăminte.
INSTC, un mozaic de 7.200 de kilometri de căi ferate, autostrăzi și rute maritime operate independent, oferă, de asemenea, un coridor spre nord, spre Kazahstan și Rusia.

Mozaicul s-ar putea dovedi important pentru Kazahstan, care s-a opus invaziei Ucrainei, în ciuda dependenței sale de importurile rusești de alimente, îngrășăminte, petrochimice și fier.
Președintele kazah Kassym-Jomart Tokayev a analizat redirecționarea exporturilor de petrol către Europa de la traversarea Rusiei la trecerea prin Iran și Turcia.

Adăugând combustibil focului, Kazahstanul nu s-a ferit nici să încerce să transforme sancțiunile împotriva Rusiei în avantajul său, inclusiv oferind o alternativă întreprinderilor occidentale care părăsesc Rusia.
La începutul acestui an, Iranul și Qatarul au anunțat linii maritime regulate între cele două țări ca parte a INSTC.

În mod similar, Organizația Porturi și Maritime din Iran (PMO) a anunțat lansarea liniilor maritime între Chabahar și portul Jebel Ali din Dubai.
Analiștii chinezi se așteaptă ca calea ferată, care va începe din Kashgar, va ajuta la transformarea economiei Xinjiang, provincia chineză din nord-vest cu probleme, care găzduiește musulmanii turci.

Mișcările de consolidare a Asiei Centrale ca nod critic în coridoarele de transport Est-Vest și Nord-Sud vin pe fondul nemulțumirii publice crescute în regiune și a activității jihadiste intensificate.
În ianuarie, Kazahstanul a invitat Organizația Tratatului de Securitate Colectivă (CSTO) condusă de Rusia să ajute la restabilirea ordinii și a legii pe fondul protestelor antiguvernamentale în masă. Șase luni mai târziu, protestele din regiunea autonomă Karakalpakstan din Uzbekistan au devenit violente.

Operați din Afganistan, militanții Statului Islamic au promis că vor duce un jihad în regiune care va viza inițial Uzbekistanul și Tadjikistanul.
Militanții Statului Islamic au salutat atacurile cu rachete din ultimele luni împotriva țintelor din cele două țări drept „marele jihad din Asia Centrală” care va uni cele cinci foste republici sovietice din Asia Centrală cu Afganistan, Pakistan și India într-un califat.

Un raport al Națiunilor Unite a avertizat în iulie că membri ai Mișcării Islamice din Turkistanul de Est, un grup jihadist uiguur care a câștigat notorietate în Siria, au dezertat la Statul Islamic deoarece liderii talibani din Afganistan i-au împiedicat să lanseze atacuri transfrontaliere în Xinjiang.

Sursa: https://responsiblestatecraft.org/2022/08/13/russia-sanctions-are-spurring-new-silk-road

Traducerea: CD