CD denitsoc@gmail.com 66.71.243.136 |
SANCȚIUNILE RUSIEI IMPULSIONEAZĂ UN NOU DRUM AL MĂTĂSII De James M. Dorsey Când Rusia a invadat Ucraina, a trebuit sa dispară de pe harta coridoarelor de transport eurasiatice care leagă China și Europa. În același timp, a dat o nouă viață rutelor muribunde care ar permite acum mărfurilor să călătorească prin masa terestră eurasiatică fără a traversa Rusia. De asemenea, a deschis ușa către o mai mare conectivitate rusă cu Orientul Mijlociu și Asia de Sud și de Sud-Est. Summit-ul de luna viitoare al Organizației de Cooperare de la Shanghai (SCO) din vechiul centru comercial uzbec al Drumului Mătăsii din Samarkand ar putea oferi un pivot pentru rute alternative. Se așteaptă ca summitul să finalizeze aderarea iraniană la SCO într-un moment în care republica islamică va beneficia de schimbările în geopolitica transporturilor eurasiatice. Oficialii kârgâzi cred că liderii națiunii din Asia Centrală și ai Chinei au convenit să semneze un acord la summit pentru a construi o cale ferată de 523 de kilometri China-Kârgâzstan-Uzbekistan, care a fost pe planșa de 25 de ani. Calea ferată va lega cele trei țări de Turcia, Iran și Europa Centrală și de Est. Lipsa voinței politice, cuplată cu obstacole logistice și tehnice, în special în Kârgâzstanul muntos, și costul ridicat a cauzat întârzieri care acum par a fi percepute ca fiind mai puțin problematice din cauza consecințelor invaziei ruse a Ucrainei. Uzbekistanul a afirmat de mult că calea ferată ar oferi cea mai scurtă rută din China către piețele din Orientul Mijlociu și Europa, în timp ce China o consideră o modalitate de a evita riscul încălcării sancțiunilor americane și europene pe care le-ar putea invoca continuarea transportului prin Rusia. De acolo, se poate alimenta în Caucaz, Turcia și Marea Neagră prin portul azerbaigian Baku sau Iran, India, Golful și Africa de Est prin Coridorul Internațional de Transport Nord-Sud (INSTC) care folosește iranianul. portul Anzali și potențial Chabahar. Portul de la Baku a convenit în iulie să lase grupului turc Albayrak, care are legături strânse cu președintele Recep Tayyip Erdogan, să gestioneze instalația, să-și extindă capacitatea de manipulare a mărfurilor și să construiască un terminal pentru îngrășăminte. Mozaicul s-ar putea dovedi important pentru Kazahstan, care s-a opus invaziei Ucrainei, în ciuda dependenței sale de importurile rusești de alimente, îngrășăminte, petrochimice și fier. Adăugând combustibil focului, Kazahstanul nu s-a ferit nici să încerce să transforme sancțiunile împotriva Rusiei în avantajul său, inclusiv oferind o alternativă întreprinderilor occidentale care părăsesc Rusia. În mod similar, Organizația Porturi și Maritime din Iran (PMO) a anunțat lansarea liniilor maritime între Chabahar și portul Jebel Ali din Dubai. Mișcările de consolidare a Asiei Centrale ca nod critic în coridoarele de transport Est-Vest și Nord-Sud vin pe fondul nemulțumirii publice crescute în regiune și a activității jihadiste intensificate. Operați din Afganistan, militanții Statului Islamic au promis că vor duce un jihad în regiune care va viza inițial Uzbekistanul și Tadjikistanul. Un raport al Națiunilor Unite a avertizat în iulie că membri ai Mișcării Islamice din Turkistanul de Est, un grup jihadist uiguur care a câștigat notorietate în Siria, au dezertat la Statul Islamic deoarece liderii talibani din Afganistan i-au împiedicat să lanseze atacuri transfrontaliere în Xinjiang. Sursa: https://responsiblestatecraft.org/2022/08/13/russia-sanctions-are-spurring-new-silk-road Traducerea: CD |
Comenteaza