Un descendent al aristocrației sioniste vrea să părăsească poporul evreu. Îl va lăsa Israel să o facă?

de Ravit Hecht.

De ce Avraham Burg, care a ocupat funcția de Președinte al Knesset, președinte interimar și șef al Agenției Evreiești, cere Israelului să-și anuleze înregistrarea ca evreu.

Avraham Burg a fost un om cu multe titluri. Descendent al uneia dintre familiile aristocratice ale mișcării religioase sioniste, a ocupat funcția de Președinte al Knesset-ului al XV-lea (1999-2003), membru proeminent al „Grupului celor opt” din stânga Partidului Laburist la sfârșitul anilor 1980 și începutul anului din anii 1990, președinte al Agenției Evreiești (1995-1999) și, conform protocolului, a ocupat funcția de președinte interimar al Israelului, între demisia lui Ezer Weizman și alegerea lui Moshe Katsav la acest post, în timpul mandatul său de președinte al Knesset. Niciun CV nu ar putea fi mai sionist și mai evreu.

Acum, însă, „Avrum”, așa cum este cunoscut pe scară largă, este hotărât să renunțe la unul: desemnarea sa ca evreu în conformitate cu registrul de populație al Home Office. Într-o cerere pe care o va depune la Judecătoria din Ierusalim, Burg scrie că nu se mai consideră de naționalitate evreiască. El adaugă că conștiința sa nu îi permite să fie clasificat ca membru al acestei națiuni, deoarece implică „apartenența la grupul de maeștri”. În termeni simpli și clari, el spune: „Nu mă mai pot simți identificat cu acest colectiv”.

Acest act extraordinar, care pare la ani lumină distanță de cea mai cunoscută activitate publică a lui Burg, vine după adoptarea din 2018 a „Legii fundamentale: Israelul ca stat național al poporului evreu”.

„Înțelesul acestei legi este că un cetățean al Israelului care nu este evreu va suferi de un statut inferior, similar cu cel pe care l-au suferit evreii de nenumărate generații”, a spus Burg în cererea sa. „Ceea ce este odios pentru noi, le facem acum cetățenilor noștri neevrei”.

Aceasta nu este o mișcare extremă, susține Burg – dimpotrivă, este necesară și logică. „Mă întreb ce ar trebui să facă un cetățean care nu este mulțumit de această lege”, a spus el într-un interviu cu Haaretz . „Acesta nu este un fel de lege privind încălcarea traficului – pentru mine această lege este o modificare a definiției mele existențiale. Întrucât cred că Înalta Curte de Justiție nu va atinge această lege, trec la etapa următoare ”.

În urmă cu două săptămâni, Înalta Curte, cu un juriu extins de 11 judecători, a considerat o contestare a legii, sub forma unui număr mare de petiții depuse împotriva constituționalității sale. Comentariile făcute de judecători în timpul ședințelor sugerează că ipoteza lui Burg este corectă. El își va depune cererea după ce instanța a transmis decizia sa. „Nu cer lucruri radicale”, a spus el.

„Nu cer să fiu înregistrat ca arab sau ceva de genul acesta. Cererea mea spune: Dumneavoastră [adică statul] ați redefinit semnificația colectivului. Nu fac parte din colectiv în virtutea acestei definiții. Sterge-ma „.

Un pas prea departe

Burg, în vârstă de 65 de ani, a fost întotdeauna un porumbel, chiar și în Partidul Laburist și cu siguranță în cercurile religioase-sioniste. Cu toate acestea, drumul pe care l-a parcurs în ultimii ani către marginile stângii este destul de clar. Odată, la o petrecere, autorul a participat și la care au participat unii participanți din mișcarea sionistă religioasă, numele lui Burg a apărut într-o discuție politică. O persoană prezentă a observat că Burg s-a pierdut pentru această mișcare – la care interlocutorul său a răspuns: „Și-a pierdut mințile, adică”.

Dar sioniștii religioși nu sunt singurii care nu-l înțeleg pe Burg. De când a părăsit arena politică acum mai bine de 15 ani, el s-a distanțat din ce în ce mai mult de nava sa mama, Partidul Laburist, și chiar l-a acuzat de responsabilitate pentru crimele ‘ocupaţie. Pozițiile pe care le susține astăzi sunt considerate radicale de majoritatea israelienilor, inclusiv de cei care se numesc stânga.

Dar dacă îl întrebi, el va spune că opiniile sale au rămas constante de-a lungul anilor – țara care s-a schimbat.

„Când am intrat în politică în anii 1980, m-am văzut ca un discipol clar al lui Yeshayahu Leibowitz”, spune el, referindu-se la omul de știință și omul de știință ortodox de stânga târziu. „Am adoptat două principii: separarea religiei de stat și sfârșitul ocupației. Au trecut decenii de atunci și îmi doresc în continuare separarea religiei de stat și sfârșitul ocupației. Eu nu m-am schimbat – tu te-ai schimbat. Ai devenit mai de dreapta, naționalist, fundamentalist. Ești mai puțin democratic. Sunt în același loc ”.

Pentru el, legea statului național a fost un pas prea departe.

Burg : „Nu știu care este statul național al poporului evreu în conformitate cu această lege. Știu dacă luați legea așa cum este, schimbați cuvintele și promovați-o într-un loc în care există o minoritate evreiască – ați numi-o antisemită și ați declara război complet ”.

În declarația sa în fața instanței, el scrie că „nu acceptă definiția denaturată și discriminatorie a statului ca aparținând națiunii evreiești” și că nu mai este pregătit să aibă „naționalitatea” sa înregistrat ca „evreu” în dosarele Ministerului de Interne și că acestea sunt motivele actului său simbolic.

Într-un anumit sens, împlinești fantezia dreptății. Benjamin Netanyahu a spus că oamenii din stânga au uitat ce înseamnă să fii evreu, iar acum spui: Nu vreau să fiu evreu.

Burg : „Îmi pui o întrebare politică. Mă ocup de concepte filosofice și de problema identității. Faptul că se simt bine [oameni din dreapta] sau dacă nu se simt bine nu mă preocupă. Dacă ei cred că mă pot forța să fac parte din colectiv așa cum îl definesc, voi fi un patriot al colectivului naționalist – se înșală. Ei trebuie să înțeleagă că prețul legislației inutile este dezmembrarea colectivului israelian. Voi continua să-mi trăiesc identitatea evreiască istorică așa cum au trăit-o părinții mei, strămoșii mei. Dar nu asta ”.

Este dificil de prezis modul în care instanța va face față cererii fostului vorbitor al Knesset. Instanțele din acest caz au analizat în mod repetat problema clasificării identității în registrul populației, inclusiv cea a apartenenței religioase. Unul dintre cele mai cunoscute cazuri este cel al scriitorului Yoram Kaniuk, care a încercat să-și schimbe afilierea din „evreu” în „fără religie”, o cerere pe care instanța a acceptat-o ​​în 2011.

Cererea lui Burg este diferită, deoarece se referă la problema naționalității, o categorie anormală în registrul populației israeliene care nu există în documentația instituțiilor similare din majoritatea celorlalte țări, unde naționalitatea este cea mai comună. la fel ca cetățenia. Avocatul Michael Sfard, care îl reprezintă pe Burg, explică faptul că acest subiect a fost într-adevăr dezbătut de Înalta Curte în trecut, când s-a pus întrebarea de ce nu ar trebui să se înscrie naționalitatea în registrul populației ca „Israelian” în loc de „evreu”. Apoi, instanța a decis că nu există „cetățenia israeliană” și că este imposibil să se înregistreze fictiv ceva care nu există.

Burg nu vrea ca în registre să apară o naționalitate diferită, ci pentru cea care pare deja ștearsă. „A existat un caz în anii 1970 pe care ne bazăm totul”, spune Sfard. „Aceasta era o persoană care spunea că este cosmopolit și nu se considera membru al niciunei națiuni – și curtea și-a aprobat clasificarea. Conform hotărârilor, criteriul care trebuie îndeplinit este sinceritatea cererii ”.

Burg are o mulțime de puncte controversate, în aproape fiecare propoziție a dreptului statului național. Dar chiar înainte de a le examina, cea mai mare problemă pentru el este ceea ce omite legea: principiul egalității și necesitatea de a preveni discriminarea. „Acesta este în mod specific punctul care a fost eliminat și ceea ce a rămas a fost să prioritizăm un grup în locul celorlalte”, spune el.

Obiecțiile lui Burg față de lege în sine încep cu primul său articol, care definește Țara Israelului ca patria istorică a poporului evreu. „Patriarhul Avraam l-a descoperit pe Dumnezeu în afara granițelor Țării lui Israel, triburile au devenit un popor în afara Țării lui Israel, Tora a fost dată în afara Țării lui Israel și Talmudul Babilonul, care este mai important decât Talmudul Ierusalimului, a fost scris în afara Țării Israelului ”, spune el. „Ultimii 2.000 de ani care au modelat iudaismul acestei generații au fost în afara Israelului. Actualul popor evreu nu s-a născut în Israel ”.

Legea definește și simbolurile statului: numele, steagul și imnul. Este problematic? Este mai bun un imn diferit?

Burg: ” Desigur. Cum poate să cânte o persoană ale cărei origini se află în Bagdad să privească „înainte, spre extremele orientale” atunci când Israelul se află în vest? Este un imn colonialist. Acest lucru nu este doar problematic, deoarece el spune, „sufletul evreu tânjește”, ci din cauza altor lucruri. Cred că până la înființarea entității israeliene, cu oameni din toate colțurile planetei, cu toate tipurile de identități, „Hatikva” ar putea fi imnul comunității evreiești sau chiar doar al partea sa Ashkenazi, provenind din Occident. Dar dacă vrem să fie imnul tuturor cetățenilor țării, trebuie să-l adaptăm. Dacă înțelepții noștri antici au reușit să adapteze poruncile lui Dumnezeu – noi nu mai pietrăm oamenii, nu ne mai tăiem mâinile,

În favoarea unui prim-ministru arab

Ce zici de articolul legii care spune: „Ierusalimul, complet și unit, este capitala Israelului”?

Burg : „Aici critica mea se adresează palestinienilor. Raportați la Primăria Ierusalimului. Ce mai astepti? „

Ai vrea să vezi un primar palestinian al Ierusalimului?

Burg : „Dacă pot încredința palestinienilor grija de a mă trata, de a-mi administra medicamentele și de a avea grijă de frânele mașinii mele – nu pot să le încredințez sistemul de canalizare din Ierusalim? Iar Burg adaugă că, în mod firesc, ar fi, de asemenea, foarte fericit să vadă un prim-ministru arab în Israel.

Am ajuns la articolul despre care am fost curios să vă spun, pentru că ați fost președintele Agenției Evreiești – articolul din legea statului național care vorbește despre adunarea exilaților și despre aliyah. Acum atacați legea statului național, dar legea întoarcerii a discriminat cetățenii de ani de zile. Unde ai fost în tot acest timp?

Burg : „Sunt gata să mă ocup de legea întoarcerii, să o discut”, a spus Burg, adăugând că este în favoarea unei „anulări foarte considerabile” a prevederilor sale. „Vreau ca toți cei care vin în Israel să facă acest lucru printr-un fel de lege generală a cetățeniei, nu prin legea întoarcerii. Legea întoarcerii va rămâne o clauză specială: dacă o persoană și o comunitate sunt persecutate pentru evreiește, vor avea o „cale rapidă” către cetățenie ”.

Burg spune că nu regretă că a fost președintele Agenției Evreiești („Nu aș fi ajuns la aceste concluzii dacă nu aș fi trecut prin ele și nu aș fi făcut treaba asta”). Și el crede că existența evreiască în Diaspora este un model din care să se inspire, mental și spiritual: „Unul dintre lucrurile care au fost lăsate să plece atunci când s-a înființat statul este puterea și beneficiile structurii Diaspora. În diaspora am avut diferite tipuri de responsabilitate, implicare, îmbogățire față de comunitatea din jur – un sentiment al a ceea ce înseamnă a fi minoritate. Ceea ce lipsește aici nu este mai mult naționalism, ci mai mult comunitarism ”.

Din acest motiv, este convins că evreii din Israel pot învăța de la evreii din diaspora. „Când mă uit la [oamenii care participă] la sinagogile neortodoxe din Statele Unite, cred că nu au crescut ca mine, dar acolo a fost creat următorul corp de evrei”, explică. el. „În loc să ne trimită copiii [israelieni] în număr mare în lagărele morții, aceștia ar trebui să fie trimiși în excursii în comunitățile evreiești [în străinătate].”

Evreii reformatori din Statele Unite se plâng că copiii lor sunt din ce în ce mai înstrăinați de poporul evreu.

Burg: „Întrebarea dvs. presupune că poporul evreu este numere și genetică și cred că poporul evreu este idei și valori. Dacă poporul evreu este 14 milioane de rabini [Meir] Kahanes, atunci acest popor ar trebui eliminat. Dacă poporul evreu este un Nelson Mandela sau un Dalai Lama, UNESCO să-l păstreze în perpetuitate. Patriotismul meu nu este pentru cifre. Unul dintre lucrurile spectaculoase pe care le-a făcut sionismul a fost să ia un tren și să-l călătorească înapoi – înapoi la limba, locurile și anumite stații din istorie. Dar nu sunt sigur că vreau să mă opresc la această stație specifică. De ce să nu ne oprim la stația patriarhului Avraam, care avea o altă soție neevreică? De ce să nu ne oprim în împărăția condusă de David, cine avea soții din toată regiunea? De ce să nu ne întoarcem la vremea când căsătoria a fost de fapt locul în care au fost create relații fructuoase între noi și mediul nostru?

Cu alte cuvinte, contrar a ceea ce simt majoritatea oamenilor tradiționaliști și religioși din această țară, credeți că „căsătoriile de asimilare” sunt de dorit?

Burg: „Sunt în favoarea păstrării ideilor și valorilor și a nu mă implica în sex și genetică. Imaginați-vă pacea mondială răspândindu-se de la Emirate și Gaza la periferia New York-ului. Nimeni nu ar mai vrea să ne șteargă – o situație, de altfel, care există de 30-40 de ani, doar că ne este ascunsă. Și atunci, pentru prima dată, poporul evreu s-ar confrunta cu întrebarea: știu cum să supraviețuiască fără un dușman extern? Nu putem supraviețui decât atunci când există un inamic. Dă-mi un război, un holocaust sau un pogrom – știu ce să fac. Spun că trebuie să dezvoltăm un limbaj complet diferit, un limbaj non-conformist, unde unii membri ai altor comunități vin să se căsătorească cu noi și unii dintre noi se căsătoresc cu ei. De asemenea, vreau să presupun că comunitățile care se căsătoresc se omoară mai puțin reciproc. „

Supremația „aleasă de religioși”

Concluzia este că Burg este sigur că legea statului național are un scop mult mai profund, care depășește discriminarea comunității arabe din Israel. „Ipoteza mea este că practic oamenii din spatele acestei legi vor să ancoreze Israelul pe o bază constituțională diferită de cea indicată în Declarația de Independență – pentru a întemeia țara mult mai mult pe valorile sionismului religios și pe supremația unui grup derivat din diferite tipuri de autorități, autoritatea centrală fiind cea a „religioșilor aleși” ”.

Din acest motiv, el este convins că legea va încuraja, de asemenea, practicile discriminatorii în rândul evreilor. „Cu legile fundamentale, unde există o lacună în legea israeliană, te întorci la legea ebraică – iar legea ebraică se îndreaptă spre Dumnezeu. La fel ca alte sisteme juridice [din țările] din jurul nostru, unde legea Sharia este decisivă. Este ambiția profundă. „

Deci, în opinia dumneavoastră, legea statului național este încă un instrument pe drumul către statalitate bazat pe halacha [legea evreiască tradițională]?

Burg:„Calea este pavată în fața ochilor noștri. Du-te în stradă și întreabă-i pe evrei dacă poporul evreu este un popor ales. Șaptezeci la sută vor răspunde da. Întrebați-i ce înseamnă „ales” și 10% vă vor spune că avem misiuni mai mari, cum ar fi umanismul și reforma mondială – lucruri care merg bine în nord, în locuri precum [ kibbutz antroposofic] Harduf. Alții vă vor spune că este o chestiune de genetică, creierul evreiesc, pe care Dumnezeu l-a ales pentru noi – sânge, ce. Și acum ajungem la întrebarea, pe care Israelul nu a abordat-o niciodată, dacă un „popor ales” poate face alegeri corecte și egalitare sau poate conduce un proces electoral cu adevărat democratic, implicând pe cei care nu fac acest lucru. o parte din persoanele alese. Raspunsul este nu „.

Deci poate aveți o problemă cu oamenii?

Burg: „În sursele evreiești există o luptă între două concepții despre lume. Una este cea a supremației evreilor asupra altor popoare, iar cealaltă este o abordare universalistă în care suntem egali cu toate ființele umane. Sunt conectat la modul evreiesc în care toate ființele umane sunt egale, dar diferite. Una dintre sarcinile de stabilire a suveranității evreiești independente trebuia să fie descompunerea acestui sentiment de inferioritate / superioritate, care este un complex de diaspora. În acest punct specific, am eșuat ”.

Ce părere aveți despre mișcarea religioasă-sionistă astăzi?

Burg: „Crezi că sionismul religios este doar coloniști, așa că hai să ne oprim un minut și să aruncăm o privire asupra statutului femeilor, de exemplu. Să spunem că sunt o femeie religioasă-sionistă: am mers la liceu și vreau să merg la facultate, așa că nu mă căsătoresc la 19 ani, ci mai aproape de 30 de ani. Aceasta înseamnă că timp de 10 ani trăiesc singur acasă și fac eu singur kiddush [binecuvântarea pe vin]; S-ar putea să particip la un minyan egalitar (cvorum de rugăciune). Și când mă căsătoresc, vreau să continuu să fac copii în casă, așa că există feminism în familie. Ce faci cu asta? Spre deosebire de mama mea, care credea că nu există gay evrei,

Cu toate acestea, dialogul mesianic este foarte prezent.

Burg: „Desigur, dialogul există. La fel ca latura seculară din Tel Aviv, auzi limba kibbutznik din anii 1940. Gramatica limbii vechi încă vorbește, dar lumile sale de conținut nu mai sunt acolo. [Liderul partidului Yamina] Naftali Bennett nu este Hanan Porat [răposatul deputat al Partidului Național Religios și unul dintre părinții fondatori ai întreprinderii de așezare]. El poate spune aceleași cuvinte, dar el este deja secularizarea visului mesianic. Hanan Porat era extaziat; Bennett este un politician care joacă politică. Așa că îmi spun: Bine, termenii s-au schimbat. Unde mă pune asta? „

Mai purtați kippah?

Burg:  „Nu, fac exact ceea ce tatăl meu [Yosef Burg, fondatorul Partidului Național Religios, deputat și ministru al guvernului] a făcut atunci când preda la Gymnasia Herzliya [liceul]. El a predat Talmudul cu kippah și istoria fără kippah. Uită-te la fotografiile tuturor Knesset-urilor din 1948 până în 1967: tatăl meu era un rabin ortodox, liderul Partidului Național Religios, un ministru în numele său și era fără kippa. Merg la sinagogă cu o kippah ”.

Dar ai purtat o kippah în viața ta de zi cu zi.

Burg: „De ani de zile am fost fructul modificat genetic al sistemului și nu am fost în contact cu sinele meu interior. Ultima mea carte are zeci de pagini pe kippah. Șosetele sunt trase, pantofii sunt dantelați, o centură este închisă și un kippah este „obligatoriu”. Cred că ți-am răspuns ”.

Rămâi kosher?

Burg:  „Sunt vegan”.

Păstrești poruncile evreiești?

Burg: „Desigur. Respect pe toată lumea. Îmi onorez tatăl și mama. Iubesc omenirea. Nu ucid ”.

Dar nu aveți chiuvete separate pentru lactate și carne.

Burg: „Nu sunt în birocrația religioasă”.

Ești încă credincios?

Burg: „Nu am crezut niciodată. Dumnezeu nu face parte din ecuațiile mele. Am scris cinci cărți despre motivul pentru care nu mă interesează el ”.

Burg observă că abordarea sa alternativă la iudaism stârnește critici, dar și identificări și reacții pozitive. „Primesc zeci de cereri din partea cuplurilor de a se căsători”, spune el. „Este pentru că prezint o alternativă – iudaismul care nu face schimb de femei. Pentru că ceremonia de nuntă tradițională ortodoxă este comerțul femeilor și cred în egalitatea dintre bărbați și femei ”. Cărțile sale sunt chiar citite în cercuri ultraortodoxe, spune el, „de către toți cei care au spirit liber”, după cum spune el.

„Avrum a înnebunit”

Burg va fi primul care va admite că ideile sale nu sunt ușor acceptabile pentru majoritatea israelienilor.

„Feedbackul imediat pe care îl primesc în toate comentariile este„ Avrum a înnebunit ”, spune el. „Nimănui din zona lor de confort nu îi place să i se spună:„ În 20 de ani, vei fi într-un alt loc, într-o zonă non-confortabilă. De multe ori am făcut asta public. În 1992, am spus la conferința Partidului Laburist că religia și statul ar trebui separate sau că vom regreta. Nu au ascultat. Acum cincisprezece ani, am avertizat despre creșterea rasismului în Israel și oamenii nu mai voiau să vorbească cu mine. Astăzi spun că peste 20 de ani vor exista tot felul de grupuri în întregul israelian. Dar grupul central va fi cel definit de viața civilă, în care toate ființele umane sunt egale. Niciun israelian nu valorează mai mult decât altul ”.

În ultimii ani, Burg a fost ocupat să înființeze un partid politic iudeo-arab ca parte a grupului Brit (Covenant) și el este membru al consiliului internațional al New Israel Fund. Când a fost întrebat ce părere are despre situația Partidului Laburist, odată cu casa sa politică, Burg răspunde că nu este capabil să „se gândească la lucruri care nu sunt acolo”. Meretz de stânga trebuie, de asemenea, să schimbe direcția, a spus el. „Vechea politică a taberei de stânga, care a fost organizată și – cu excepția unei frunze de smochin ici și colo – la nivel național, trebuie să treacă la politica organizată pe bază civilă. Trebuie să existe un partid mixt iudeo-arab din care Meretz ar face parte. „

Este indiferent față de afirmația stângii că ideea sa este un castan electoral. „Acest gen de adevărată egalitate nu a fost încă încercat”, spune el. „Avem un moment de grație acum. Niciunul dintre noi nu crede că în acest moment cineva dintre noi poate înlocui dreptul. Deci, poate vom folosi acest moment pentru reînnoire, astfel încât într-o zi îl vom putea înlocui? „

Referința lui Burg la un parteneriat iudeo-arab nu se oprește la Linia Verde. „Valabilitatea soluției cu două state a expirat”, a spus el. Astăzi, el pledează pentru un singur stat pentru palestinieni și evrei: Deoarece nu există posibilitatea de a realiza două state, milioane de palestinieni care locuiesc în Cisiordania și Fâșia Gaza trebuie să obțină tuturor mai puțin, dreptul de a vota pentru parlamentul israelian.

Credeți că aceasta ar fi garanția unei democrații de succes?

Burg: „Dacă m-ați fi întrebat în iunie 1967 câți ani ar dura până când vom ieși din viața palestiniană, aș fi spus două luni, poate șase luni. Au trecut 53 de ani. Așa că vă spun, dați-mi 53 de ani [mai mult] pentru a stabili relații între națiuni. Putem reconstrui bazele încrederii în 53 de ani? Poate putem. Cer același timp care a durat pentru a deranja lucrurile, pentru a le repara. „

Nu reflectă poziția dvs. pe cineva căruia i-a fost frântă inima de proiectul israelian?

Burg: „Dimpotrivă, este o sugestie de alternativă. Zic că proiectul este blocat. Și nu sunt blocat în același tipar. Este un gând optimist ”.

sursa: https://www.haaretz.com/israel-news

tradus de RP pentru AFPS

prin https://ujfp.org/