CD
426 aprobate

denitsoc@gmail.com
66.71.243.131

 

UCRAINA TRANSCARPATICĂ
– Acești lemko-rusini – carpatieni-ruși au trăit în Europa Centrală încă din zorii timpurilor
Editorial

Motto: „Nu toți cei care rătăcesc sunt pierduți” ~ J.R.R. Tolkien

Odată, când pop-artistul american Andy Warhol, a fost întrebat de unde vine, el a răspuns: „Vin de nicăieri”. Într-un fel avea dreptate, pentru că numele său real era Ondrej Varchola, fiul imigranților carpatho/ carpatieni -ruși la Pittsburgh în SUA în 1918. Degeaba te uiți pe o hartă – nu vei găsi Carpatho-Rusia. Ea există, și totuși nu a existat niciodată, este „nicăieri”. Nu e de mirare că unii i-au numit pe carpato-ruși „kurzii europei”. Cine sunt ei și unde este Carpatho-Rusia?

Poate că un nume mai comun pentru Carpatho-Rusia este Rutenia. Cu toate acestea, ar trebui să folosim cu grijă acest nume de „Rutenie”, pentru că, așa cum grecii nu se numesc „greci”, ci eleni, tot așa și „rutenii” nu se numesc ei insisi „ruteni”. Acest popor slav răsăritean, care trăiește în munții carpați și în jurul lor, vorbește o limbă care seamănă cu ucraineana și totuși care este diferită de ea. De mai bine de cincisprezece sute de ani, ei au trăit în acești Carpați, casa originală a tuturor popoarelor slave.

Rusinii au format două state efemere după Primul Război Mondial: Republica Lemko-Rusin și Republica Komancza. Înainte de acest moment, unii dintre fondatorii Republicii Lemko-Rusyn au fost condamnați la moarte sau închiși în Talerhof de către procurorul Kost Levytsky (Rusyn: Кость Леви́цький), viitorul președinte al Republicii Naționale Ucrainene de Vest. [38] [64] În perioada interbelică, diaspora rusină din Cehoslovacia s-a bucurat de condiții liberale pentru a-și dezvolta cultura (în comparație cu ucrainenii din Polonia sau România). [65] Huțul Stepan Klochurak a fost un prim-ministru al Republicii Huțul centrat la Yasinia, care dorea unirea cu Republica Populară Ucraineană de Vest, dar a fost invadat de trupele maghiare, mai târziu Klochurak a devenit ministru al apărării al Carpato-Ucrainei.

Înainte de Revoluția Rusă, majoritatea carpato-rușilor au trăit împrăștiați într-o mie de sate din Imperiul Austro-Ungar, multe într-o regiune cunoscută sub numele de Galiția, unde au fost persecutați și uniatizați. După destrămarea acelui Imperiu opresiv, Austro-ungar, adevărata „închisoare a popoarelor”, majoritatea carpato-rușilor s-au trezit că trăiesc în Polonia și Slovacia.
Din 1945, când Stalin a luat o felie estică a Slovaciei, cei mai mulți, peste 600.000, au trăit în ceea ce este acum Ucraina. Alții încă locuiesc în nord-estul Slovaciei, la nord de Presov, și în colțul de sud-est al Poloniei.

Cu toate acestea, există, de asemenea, grupuri mai mici de carpato-ruși în Ungaria, Serbia și România și în alte părți, precum și o emigrare foarte mare, în principal din 1880-1914, în SUA, în special în Pennsylvania și Connecticut, precum și în alte țări ale Lumii Noi.
Unul dintre acești carpato-ruși, Sgt Michael Strank, a fost soldatul care a ridicat stelele și dungile la Iwo Jima, imaginind astfel într-una dintre cele mai faimoase fotografii ale secolului AL XX-lea.
Uneori numiți „rusnaks”, în Ucraina carpații-ruși sunt adesea cunoscuți sub numele de „transcarpați”, în Polonia ca „Lemki”, iar în Slovacia sunt numiți „subcarpați”. Academicienii îi numesc de obicei „carpatieni-ruși” sau „carpatieni-rusini”. Cu toate acestea, ei se numesc „Rusin”.

Mai puțin de o treime sunt de fapt ortodocși, iar peste două treimi sunt greco-catolici nominali sau uniats. Nici un carpatho-rus demn de numele, este un latin catolic sau protestant. Mai mult decât atât, dacă vorbești cu astfel de greco-catolici obișnuiți, cei mai mulți dintre ei îți vor spune, și cred ei, că sunt de fapt „Pravoslavny” – ortodocși – sa înșele clericii Vaticanului.

Convertit la Ortodoxie de către Sfinții Chiril și Metodie, în mod tradițional în anul 863, timp de secole poporul carpato-rus a supraviețuit ca ortodox, în afara protecției oricărui stat ortodox, așa cum mulți o fac și astăzi.
Sub iubitul lor Patron, Sfântul Nicolae Făcătorul de Minuni, au supraviețuit nenumăratelor persecuții și masacre, în special din partea polonezilor catolici, ungurilor și austriecilor (în celebrul lor lagăr de concentrare Thalerhof), apoi cehi, germani fasciști și slovaci, apoi polonezi și ucraineni comuniști și acum ucrainieni.

Uniatele catolice au furat multe Biserici Ortodoxe și le-au transformat în biserici greco-catolice.
Rusinii s-au stabilit în regiunea Munților Carpați în diferite valuri de imigrație din nord între secolele al VIII-lea și al 17-lea. Armele și scheletele găsite în mormintele din comitatul Bereg din epoca secolului al 10-lea sugerează că vikingii normanzi (care au jucat un rol în fondarea Rusiei Kievului) au fost și ei acolo. Chiar și așa, până în secolul al 11-lea, această zonă muntoasă era încă o graniță „No-Man’s Land” slab locuită între regatele Rusiei Kievene și Ungariei.

În 1241, Carpații au căzut în urma invaziilor mongolo-tătare conduse de fiul lui Genghis Khan, Batu Khan, cu populații exterminate și sate incendiate. Mongolii au intrat în regiune prin Pasul Veretski, la nord de Mukachevo.
În 1395, prințul Rusiei Ortodoxe Feodor Koriatovici, fiul Ducelui de Novgorod, a adus cu el soldați din nord și familiile lor pentru a stabili si apara ținuturi carpatice nepopulate.

În timp ce numărul real de imigranți este incert, sosirea lui Koriatovici și a suitei sale a fost o piatră de hotar pentru rusini, îmbunătățind substanțial aspectele administrative, ecleziastice și culturale ale regiunii. Aceasta a inclus construirea și fortificarea Castelului Mukachevo cu tunuri, un șanț, muncitori și artizani, precum și înființarea unei mănăstiri ortodoxe pe Latorytsia Rive

Monarhia austro-ungară a controlat Carpații din 1772 până în 1918. Odată cu creșterea maghiarizării în secolul al XIX-lea, pentru unii rusini educați și intelectuali era firesc să se mute la Budapesta, în timp ce pentru alți intelectuali slavi, Imperiul Rus a devenit o destinație favorizată.

Din păcate, sentimentul naționalist ucrainean fanatic, inițial un instrument anti-rus inventat de austrieci și unguri, a fost în ultima vreme mult exacerbat printre ei de Vatican.
În Ucraina există unele tensiuni între ucraineni și carpato-ruși. Ei locuiesc în principal în jurul Uzhgorodului, în apropiere de granița cu Slovacia, stat căruia i-a aparținut această regiune până în 1945. Într-adevăr, Uzhgorod este adevărata capitală a Carpato-Rusiei.

Înclinația culturală a poporului carpato-rus față de mainstream-ul rus, care s-a exprimat într-o simpatie nedisimulată pentru Ortodoxie, nu a putut fi redusă la tăcere. În ochii celor mai proeminenți carpato-ruși, Unia nu a fost decât instrumentul și mijloacele folosite pentru a jefui singura familie rusă și și-au îndreptat privirea spre Ortodoxie ca credința antică și originală a poporului lor când Sfânta Rusie a fost una.
Această înclinație, care era distinct rusă, a fost un element crucial în reacția carpato-rusă împotriva „ucrainenismului”, interpretată artistic de germani și austrieci ca armă împotriva mișcării panslave care le amenința dominația asupra zonei.

Chiar și în rândul clerului carpatho-rus Uniat, care a perpetuat ideea unirii, au existat simpatii față de Ortodoxie. Aceste simpatii au fost atât de intense încât însuși conceptul de „catolic” a fost considerat un fel de erezie. Într-adevăr, conceptul lor de uniune a fost redus la o recunoaștere pur jurisdicțională a primatului Papei de la Roma.
Simpatiile ortodoxe erau caracteristice poporului carpatho-rus. Alarmate de creșterea acestor simpatii și concluzionând că această creștere era îndreptată spre apropierea de Rusia, din jurul anului 1900, autoritățile austro-ungare au început să persecute. Represiune fără precedent a fost impusă clerului rusofil, atât uniat, cât și ortodox.

Zona a fost impanzita cu informatori. Nu numai jandarmii, grefierii satului ci și profesorii și unii clerici și-au denunțat vecinii. S-a ajuns în punctul în care, în unele zone din Carpato-Rusia, întreaga clasă educată – preoți, avocați, judecători, profesori, liceeni și studenți, precum și țărani – au fost supuși arestărilor în masă. Închisorile s-au umplut de cei acuzați de trădare. Unul din cinci carpato-ruși a fost închis.

În conformitate cu o directivă emisă de la Viena, Mitropolitul Uniat de Liov, amenințat de creșterea Ortodoxiei, și-a schimbat rapid politica într-una de izolare de tot ceea ce era ortodox. A fost născocit un ritual ucrainean Uniat, care se deosebea semnificativ de ritualul ortodox. Numele sfinților venerați în special în Rusia au fost șterse din calendar. Venerarea icoanelor făcătoare de minuni ale Maicii Domnului care au apărut în Rusia (de exemplu, icoanele Iveron, Kazan și Poceaev) au fost proscrise. Cuvântul „ortodox” a fost înlocuit în cadrul slujbelor divine cu „catolic”. Candidaților suspectați că ar fi adăpostit simpatii rusofile li s-a refuzat admiterea la seminariile Uniat, acceptarea fiind limitată exclusiv la cei cu origine ucraineană, care erau pregătiți să depună un jurământ scris de ură față de Rusia.

În toată regiunea Carpaților, o răsturnare de situație a zguduit parohiile. Preoții uniat de persuasiune rusă au fost alungați din posturile lor, familiile lor au fost alungate în stradă și puține au fost sufletele curajoase care au îndrăznit să sfideze autoritățile adăpostindu-i pe cei fără adăpost.

Ucraina transcarpatică
Am auzit vocile carpato-Rusiei ortodoxe, chemându-ne din casele lor de munte. Acest mic colț al Sfintei Rusii a supraviețuit printr-o mie de ani de opresiune și persecuție, în afara protecției Statului Rus. Se poate spune că toți cei care mărturisesc Ortodoxia rusă, indiferent de naționalitatea noastră și de limba pe care o folosim, aparțin Carpato-Rusiei. Căci, indiferent de naționalitatea noastră, trăim cu toții „dincolo de Carpați”, și deși nu aparținem Statului Rus, în Credința noastră aparținem cu toții Rusiei”, Sfintei Rusii, o țară mult mai mare decât orice simplu Stat.

Astăzi se estimează că există aproximativ 1,5 milioane de rusini în Europa și o mișcare sănătoasă pro-rusin există în Carpați. Unii naționaliști ucraineni au susținut că „mișcarea rusină” modernă acționează în realitate „pentru a apăra interesele Imperiului Rus Munții Carpați”. Dar marea majoritate a rusinilor își doresc pur și simplu propria identitate și, în orice caz, în secolul 21 rusinii ca popor distinct a ajuns într-un moment de cumpănă, iar acum sunt recunoscuți ca o minoritate etnică în Slovacia, Polonia, Ungaria, Serbia, Croația, România și Republica Cehă, dar fara drepturi in Ucraina.

Și ridicând astfel de fragmente ale Sfintei Ortodoxii în toată Europa neortodoxă și antiortodoxă de astăzi, punând laolaltă ca bucățile unui mozaic uriaș, redescoperim nu numai pe noi înșine, ci și întreaga imagine a unei Europe ortodoxe de odinioară, și acolo descoperim Chipul lui Hristos, care a fost aici tot timpul.

Sursa: https://todayworldnews.in/russia/these-russians-have-lived-in-central-europe-since-the-dawn-of-time-carpatho-russians

Traducerea: CD