Sorin
782 aprobate

george-turle@t-online.de
93.229.30.85

 

Sa vedem cum se prezinta economia Rusiei, dependenta sa fata de vest si impactul direct asupra ei, vazuta prin ochii ….rusilor. Nu prin ai vestului, papistasilor, „amerlocilor”, soroistilor.

Inainte de asta, o remarca asupra acestei asa zise declaratii de razboi, pe care o consider in cel mai fericit caz complet copilareasca si complet aiuristica…este echivalentul unei ipotetice situatii in care Romania pre ’89 ar fi pretins ca leul romanesc declara razboi marcii germane. Acest tip de jurnalisti, sau analisti, sau ce s-or mai pretinde, uita ca vestul a dus la faliment total si a demantelar URSS, fata de care actuala Rusie e doar o umbra palida, un mic sub-multiplu de ordin 2. Nu numai ca in cazul URSS vorbeam de o super-putere militara, dar si de una economica, una care a fost buna bucata de vreme a doua putere economica a lumii, pina cand, spre sfarsitul anilor ’80, a fost depasita de Japonia. A fost de asemenea o tara cu imense sfere de influenta (sfere de influenta, de impunere, zic, nu „asocieri”), in toata Europa de Est si centrala, Asia (cu exceptia catorva gen Japonia, Corea de Sud, Singapore…), in America de Sud si in America Centrala.

Si acum la subiect:

Industria de armament s-a bazat din plin si pe importuri de componente, ca de pilda electronica sau transmisii, acestea intrand sub incidenta sanctiunilor inca din 2014, de cand cu Crimea. Moment in care proiecte noi, precum T-14 Armata practic au inghetat. Acest tanc era programat (inca din 2010), ca din 2015 sa intre in productie de masa, urmand ca armata sa fie dotata cu ca. 3000 de bucati pina in 2020. Lucru devenit de nerealizat in 2015, dupa instituirea sanctiunilor. Astfel, in 2022 Rusia dispune de ca. 20 de bucati (neclar cat de fiabile si operationale) si alte 140 contractate, care nu e clar daca si cand se vor realiza.

http://новости-россии.ru-an.info/%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%BE%D1%81%D1%82%D0%B8/%D0%BC%D0%B8%D0%BD%D0%BE%D0%B1%D0%BE%D1%80%D0%BE%D0%BD%D1%8B-%D1%80%D1%84-%D0%B7%D0%B0%D0%BA%D0%BB%D1%8E%D1%87%D0%B8%D0%BB%D0%BE-%D0%BA%D0%BE%D0%BD%D1%82%D1%80%D0%B0%D0%BA%D1%82%D1%8B-%D0%BD%D0%B0-%D1%81%D0%B5%D1%80%D0%B8%D0%B9%D0%BD%D1%83%D1%8E-%D0%BF%D0%BE%D1%81%D1%82%D0%B0%D0%B2%D0%BA%D1%83-%D1%82%D0%B0%D0%BD%D0%BA%D0%BE%D0%B2-%D1%82-14-%D0%B0%D1%80%D0%BC%D0%B0%D1%82%D0%B0/

Cea mai mare uzina constructoare de tancuri si echipament militar terestru din Rusia, Uralvagonzavod, se confrunta in momentul de fata cu penuria de componente pentru echipamente, precum rulmenti, transmisii si altele (toate de import si a caror livrari, in urma sanctiunilor, sunt blocate), lucru care o pune in mare dificultate nu de a mai construi, ci de a mai repara macar ceva. Angajatii sunt trimisi deja acasa cu 2/3 din salariu, timp in care se cauta diverse solutii la aceste probleme.

https://www.e1.ru/text/job/2022/03/29/70725563/

In 2019, Diana Kaledina, fondatoarea si managerul general al Baltic Industry Company, adica asta:
https://bpk-spb.ru/en/

…spunea intr-un interviu, printre altele, ca:

„G: Credeți că faptul că de la 1 ianuarie 2020 nivelul de localizare a producției ar trebui să crească de la 50 la 70% poate întări poziția constructorilor ruși de mașini-unelte?

D.K .: Nu, nu va face decât să agraveze. Uite, noi producem F.O.R.T. „Noi” înseamnă, printre altele, subcontractanți, de exemplu, întreprinderi ale corporației de stat Rosatom, care produc componente, ansambluri și ansambluri pentru noi. În același timp, realizăm o autonomie reală de 50-60%. Nu avem rulmenti proprii, suruburi cu bile, actionari, sisteme CNC (control numeric computerizat), productie in serie de arbori* in tara noastra. Pentru a obține un produs 100% autohton, trebuie mai întâi să vă dezvoltați propria producție de componente.”

* Nu e complet clar…cotiti, arbori pentru diverse reductoare, la ce anume tipuri se referea…La baza, nu exista posibilitaea de a manufactura in tara acele componente si nu au in momentul de fata masini unelte capabile sa le execute.

https://www.kommersant.ru/doc/4010741

In domeniul civil, vehicule, impactul este cat se poate de clar. Companiile straine constructoare de masini (care au si parasit Rusia), nu mai furnizeaza nici piese de schimb, drept care, parcul auto rusesc de automobile personale (cine stie de cate zeci de milioane vorbim), vor ajunge bune de casat si care va distruge si piata second hand (particulara si de dealership. Rusia (in particular compania Autovaz) incearca sa umple macar o farama din golul acesta cu lansarea unor produse autohtone, precum Lada Granta, care insa in lipsa elementelor de productie vestica, indisponibile acum, va fi o masina fara electronica, insemnand fara ABS, ESP, airbaguri, filtre de particule (masina ajungand sa corespunda unor norme de emisie echivalente cu Euro2), cu un soft de injectie rudimentar. Ceva de nivelul Solentei noastre.

http://rusautonews.com/2022/03/29/avtovaz-will-manufacture-lada-cars-without-electronic-components/

https://www.autostat.ru/news/51103/

Situatie similara o are una dintre cele mai mari companii constructoare de camioane cu partial autonoma (in sensul ca avea intr-o oarecare proportie componente autohtone), este vorba de Kamaz.
Daimler a incetat colaborarea cu Kamaz, drept care compania anunta reluarea unui model realizat in…anii ’60, echipate cu motoare care ar indeplini norme Euro2. Acestea insa nu indeplinesc normele de emisii din Rusia, ele putand fi cel mult destinate exportului in unele tari africane sau din America Latina

https://www.gazeta.ru/auto/news/2022/03/25/17475811.shtml?updated

Apropo de aceasta dependenta, putem aminti in treacat si de probabil cunoscutul Master Kamaz Rally Truck, multiplu castigator al Dakarului, care insa era aproape complet de provenienta straina: motorul YAMZ, suedez, transmisia germana ZF, cutia de distributie finlandeza Steyr, plus alte componente germane Dailmer sau finlandeze Sisu.

In domeniul transporturilor feroviare, probleme (cel putin) la fel de mari. De exemplu, vagoanele rusesti de marfa sau de calatori folosesc casete rulmenti care sunt manufacturate la 3 fabrici de pe teritoriul Rusiei, toate insa filiale de companii straine, suedeze si americane, deci in directa dependenta de importi.Momentan nu toate si-au anuntat in mod oficial retragerea (desi furnizarea de rulmenti se pare ca se opreste si incepe penuria) cu exceptia SK, cel ai mare producator de rulmenti pe plan mondial, care a anuntat acum 3 zile ca isi opreste activitatea in Rusia

https://www.kommersant.ru/doc/5252504

„Producătorii de vagoane cu capacitate de încărcare crescută se confruntă cu probleme cu achiziționarea de rulmenți casete. Toți cei trei furnizori ruși sunt parteneriate dependente de import sau filiale ale companiilor din SUA și Suedia. În martie, transporturile au început să fie întârziate, stocurile se apropie de final. Companiile nu și-au anunțat oficial retragerea. Sursele lui Kommersant spun că cel puțin SKF suedeză are astfel de planuri. Experții nu văd o soluție la problemă, decât să încerce să negocieze cu furnizorii occidentali pentru a evita colapsul. Este imposibil să produci acești rulmenți în Rusia fără componente importate.”

Transporturile aeriene, un alt punct deosebit de nevralgic, flota aeriana din Rusia fiind alcatuita din aparate Airbus si Boeing, companii care nu mai livreaza insa piese de schimb, facand astfel imposibila mentenata.
Deja au aparut reduceri masive ale activitatii, Pobeda Airlines si-a redus flota cu 40%, iar cel mai mare aeroport din Rusia, Șeremetievo, si-a trimis 7000 de angajati in somaj.
Aparatele de zbor Airbus si Boeing erau luate in leasing de catre Rusia si la 28 Martie trebuiau inapoiate (termenul limita). Se pare ca Rusia nu o va face, apeland practic la confiscare (totalul valorii aparatelor se ridica la ca. 10 miliarde de dolari), dar, cum spuneam, vor deveni oricum in curand piese de mobila, in lipsa de spare parts.

Companiile proprii contructoare de avioane depind si ele masiv de piese de import. Care nu vor mai veni, drept care, chiar de la sfarsitul lunii care tocmai a trecut, compania Rostov se vede in imposibilitatea de a mai efectua cele aprox. 60 de reparatii pe an.
Printr-o scrisoare recenta, seful IRAERO, Iuri Lapin, anunta pe seful ministerului Industriei și Comerțului, Denis Manturov, ca toate aeronavele de tip AN-24 si AN-26, disponibile in companiile ruse, se vor opri complet in maxim5- 6 luni.

https://www.kommersant.ru/doc/5272480

Domeniul bunurilor de larg consum este si el lovit din plin, prin caderea sistemelor de aprovizionare si a lanturilor de productie, asta fara sa punem la socoteala scumpirea foarte accelerata a traiului. Se apreciaza ca numai in saptamana 19-26 Martie, costul vietii a crescut cu ca. 14%.