• Declarație comună a Federației Ruse și a
    Republicii Populare Chineze privind
    relațiile internaționale care intră într-o
    nouă eră și dezvoltarea durabilă globală
    4 februarie 2022
    La 4 februarie 2022, președintele Federației Ruse, Vladimir Putin, a efectuat o vizită în
    China, la invitația președintelui Republicii Populare Chineze, Xi Jinping. Șefii de stat
    au purtat discuții la Beijing și au participat la ceremonia de deschidere a XXIV-a
    Jocurilor Olimpice de iarnă.
    Federația Rusă și Republica Populară Chineză, denumite în continuare părțile, declară
    următoarele.
    Astăzi, lumea trece prin schimbări la scară largă, umanitatea intră într-o nouă eră de
    dezvoltare rapidă și transformări la scară largă. Se dezvoltă astfel de procese și
    fenomene precum multipolaritatea, globalizarea economică, informatizarea societății,
    diversitatea culturală, transformarea sistemului de guvernare globală și a ordinii
    mondiale, interconexiunea și interdependența statelor crește, se formează o tendință de
    redistribuire a echilibrului forțelor mondiale, cererea comunității mondiale pentru
    conducere în interesul dezvoltării pașnice și progresive este în creștere. În același timp,
    pe fondul pandemiei în curs de desfășurare a unei noi infecții cu coronavirus în lume,
    situația în domeniul securității internaționale și regionale devine din ce în ce mai
    complicată în fiecare zi, provocările și amenințările globale se înmulțesc. Unele forțe
    reprezentând o minoritate pe scena mondială
    Părțile fac apel la toate statele cu un apel în interesul bunăstării comune să consolideze
    dialogul și încrederea reciprocă, să aprofundeze înțelegerea reciprocă, să susțină valori
    universale precum pacea, dezvoltarea, egalitatea, justiția, democrația și libertatea, să
    respecte dreptul popoarelor de a alege în mod independent calea de dezvoltare a țărilor
    lor, precum și suveranitatea și interesele statelor în domeniul securității și dezvoltării,
    de a proteja sistemul internațional bazat pe rolul central al ONU, ordinea mondială
    bazată pe internațional drept, să realizeze un adevărat multilateralism cu rolul central și
    de coordonare al ONU și al Consiliului de Securitate al acestuia, să promoveze
    democratizarea relațiilor internaționale, să asigure realizarea păcii, stabilității și
    dezvoltării durabile pe pământ.
    Părțile sunt unanime în a înțelege că democrația este o valoare umană universală, și nu
    un privilegiu al statelor individuale, promovarea și protecția ei fiind o sarcină comună
    pentru întreaga comunitate mondială.
    Părțile pornesc de la faptul că democrația este o modalitate prin care cetățenii pot
    participa la conducerea propriei țări în interesul îmbunătățirii bunăstării populației și al
    asigurării principiului democrației. Democrația este implementată în toate sferele vieții
    publice și în cadrul procesului național, reflectă interesele întregului popor, voința
    acestuia, îi garantează drepturile, îi satisface nevoile și îi protejează interesele.
    Democrația nu este construită pe șabloane. În funcție de structura socio-politică,
    istoria, tradițiile și caracteristicile culturale ale unui anumit stat, oamenii acestuia au
    dreptul să aleagă astfel de forme și metode de implementare a democrației care să
    corespundă specificului acestui stat. Dreptul de a judeca dacă un stat este democratic
    aparține numai poporului său.
    Părțile notează că Rusia și China, fiind puteri mondiale cu o bogată moștenire culturală
    și istorică, au tradiții profunde ale democrației bazate pe mii de ani de experiență în
    dezvoltare, sprijin popular larg și luarea în considerare a nevoilor și intereselor
    cetățenilor. Rusia și China garantează popoarelor lor dreptul, în conformitate cu legea,
    de a participa prin diverse metode și sub diferite forme la administrarea statului și a
    vieții publice. Popoarele ambelor țări au încredere în calea pe care au ales-o și respectă
    structura democratică și tradițiile altor state.
    Părțile notează că principiile democratice sunt implementate nu numai în guvernarea
    națională, ci și la nivel global. Încercări ale statelor individuale de a-și impune
    „standardele democratice” altor țări, de a-și aroga dreptul de monopol de a evalua
    nivelul de conformitate cu criteriile democrației, de a trasa linii de demarcație pe baze
    ideologice, inclusiv prin crearea de format îngust. blocurile și alianțele situaționale,
    sunt de fapt un exemplu de călcare în picioare a democrației și retragere din spiritul și
    adevăratele valori ale acesteia. Asemenea încercări de a acționa ca hegemon reprezintă
    o amenințare serioasă la adresa păcii și stabilității globale și regionale și subminează
    stabilitatea ordinii mondiale.
    Părțile sunt încrezătoare că protecția democrației și a drepturilor omului nu ar trebui să
    fie folosită ca instrument pentru a pune presiune asupra altor țări. Părțile se opun
    abuzului de valori democratice, amestecului în treburile interne ale statelor suverane
    sub pretextul apărării democrației și drepturilor omului, precum și încercărilor de a
    provoca o scindare și confruntare în lume. Părțile fac apel la comunitatea
    internațională să respecte diversitatea culturilor și civilizațiilor, dreptul popoarelor din
    diferite țări la autodeterminare. Părțile sunt pregătite să lucreze împreună cu toți
    partenerii interesați în interesul promovării democrației veritabile.
    Părțile notează că Carta ONU și Declarația Universală a Drepturilor Omului definesc
    obiective nobile în domeniul drepturilor universale ale omului, stabilesc principiile de
    bază pe care toate statele trebuie să le urmeze și să le implementeze în practică. În
    același timp, din cauza specificului național, a diferențelor de istorie și cultură, a
    sistemului social și a nivelului de dezvoltare socio-economică a statelor, este necesară
    corelarea universalității drepturilor omului cu situația reală dintr-o anumită țară, pentru
    a proteja drepturile omului în concordanţă cu starea de fapt în state şi cu nevoile
    populaţiei . Promovarea și protecția drepturilor omului este o sarcină comună a
    comunității internaționale. Statele ar trebui să acorde o atenție egală tuturor
    categoriilor de drepturi ale omului și să le promoveze în mod sistematic. Cooperarea
    internațională în domeniul drepturilor omului trebuie să se desfășoare pe baza unui
    dialog egal, cu participarea tuturor țărilor. Toate statele ar trebui să aibă acces egal la
    dreptul la dezvoltare. Interacțiunea și cooperarea în problemele legate de drepturile
    omului ar trebui să se bazeze pe egalitatea tuturor țărilor și pe respectul reciproc pentru
    a consolida sistemul internațional al drepturilor omului.
    II
    Părțile consideră că pacea, dezvoltarea și cooperarea sunt elementele principale ale
    sistemului internațional modern. Dezvoltarea este un factor cheie în atingerea
    bunăstării popoarelor. Pandemia în curs de desfășurare a noii infecții cu coronavirus
    reprezintă o provocare serioasă pentru implementarea Agendei ONU 2030 pentru
    Dezvoltare Durabilă. Este extrem de important să îmbunătățim parteneriatele pentru
    dezvoltarea globală, pentru a contribui la asigurarea faptului că noua etapă a
    dezvoltării globale este caracterizată de echilibru, armonie și incluziune.
    Părțile intenționează să intensifice lucrările de legătură dintre planurile de dezvoltare
    ale Uniunii Economice Eurasiatice și inițiativa One Belt, One Road pentru a aprofunda
    cooperarea practică între UEEA și China în diferite domenii și pentru a crește nivelul
    de interconexiune dintre Asia-Pacific. și regiunile eurasiatice. Părțile își confirmă
    concentrarea pe formarea paralelă și coordonată a Parteneriatului Mare Eurasiatic și
    construirea Centurii și Drumului în interesul dezvoltării asociațiilor regionale, a
    proceselor de integrare bilaterală și multilaterală în beneficiul popoarelor continentului
    eurasiatic.
    Părțile au convenit să aprofundeze în mod constant cooperarea practică în domeniul
    dezvoltării durabile a Arcticii.
    Părțile vor consolida cooperarea în cadrul mecanismelor multilaterale, inclusiv ONU,
    și vor promova includerea de către comunitatea internațională a problemelor de
    dezvoltare în lista punctelor cheie în coordonarea macropoliticii globale. Părțile
    solicită țărilor dezvoltate să își îndeplinească cu conștiință angajamentele oficiale de a
    oferi asistență pentru dezvoltare, de a oferi țărilor în curs de dezvoltare mai multe
    resurse, de a aborda problemele dezvoltării inegale a țărilor și de a elimina astfel de
    dezechilibre în interiorul statelor și de a promova cooperarea în domeniul dezvoltării
    globale și internaționale. . Partea rusă își confirmă disponibilitatea de a continua
    munca la „Inițiativa de dezvoltare globală” propusă de partea chineză, inclusiv
    participarea la activitățile „Grupului de prieteni în sprijinul inițiativei de dezvoltare
    globală la ONU”.
    Părțile solicită comunității internaționale să asigure condiții deschise, egale, echitabile
    și nediscriminatorii pentru dezvoltarea științifică și tehnologică, să accelereze
    implementarea practică a realizărilor științifice și tehnologice în producție în vederea
    identificării de noi impulsuri de creștere economică.
    Părțile solicită tuturor țărilor să consolideze cooperarea în domeniul transportului
    durabil, să dezvolte în mod activ contacte și să facă schimb de cunoștințe în domeniul
    consolidării capacităților de transport, inclusiv transport inteligent, transport durabil,
    dezvoltarea și operarea rutelor arctice și să dezvolte alte domenii în interesele
    redresării globale post-epidemie.
    Părțile iau măsuri serioase și aduc o contribuție importantă la lupta împotriva
    schimbărilor climatice. Părțile, sărbătorind împreună a 30-a aniversare de la adoptarea
    Convenției-cadru a ONU privind schimbările climatice, își reafirmă angajamentul față
    de această convenție, precum și față de obiectivele, principiile și prevederile Acordului
    de la Paris, inclusiv principiul responsabilităților comune, dar diferențiate. , Părțile
    depun eforturi comune pentru implementarea efectivă în totalitate a acordurilor
    Acordului de la Paris, intenționează să își îndeplinească obligațiile și, de asemenea, se
    așteaptă ca țările dezvoltate să ofere efectiv țărilor în curs de dezvoltare sprijin
    financiar anual în valoare de 100 de miliarde de dolari SUA în lupta împotriva
    schimbarea climei. Părțile se opun creării de noi bariere în calea comerțului
    internațional sub pretextul combaterii schimbărilor climatice.
    Părțile promovează cu hotărâre dezvoltarea cooperării și schimburilor internaționale în
    domeniul diversității biologice, participă activ la procesul de guvernare globală în
    acest domeniu și intenționează să promoveze împreună dezvoltarea armonioasă a
    omului și a naturii, precum și transformarea „verde”. în interesul dezvoltării durabile
    globale.
    Șefii de stat evaluează pozitiv cooperarea eficientă dintre Rusia și China în formate
    bilaterale și multilaterale pentru combaterea pandemiei unei noi infecții cu
    coronavirus, protejând viața și sănătatea populației celor două țări și popoare ale lumii.
    Părțile vor continua să sporească cooperarea în dezvoltarea și producția de vaccinuri
    împotriva unei noi infecții cu coronavirus și medicamente pentru tratamentul acesteia,
    aprofundarea cooperării în domeniul sănătății publice și al medicinei moderne. Părțile
    intenționează să consolideze coordonarea privind măsurile anti-epidemie în interesul
    unei protecții fiabile a sănătății, securității și ordinii în implementarea contactelor
    dintre cetățenii celor două țări.
    Părțile subliniază că problema originii unei noi infecții cu coronavirus se află în plan
    științific. Cercetarea pe această temă ar trebui să se bazeze pe cunoștințe globale,
    pentru aceasta este necesară stabilirea unei cooperări între oameni de știință din
    întreaga lume. Partidele se opun politizării acestei probleme. Partea rusă salută munca
    comună a Chinei și a OMS pentru a identifica sursa noii infecții cu coronavirus și
    susține raportul comun elaborat de China-OMS pe această problemă. Părțile fac apel la
    comunitatea internațională să se unească pentru o abordare științifică serioasă în cursul
    cercetărilor privind originea coronavirusului.
    Partea rusă sprijină găzduirea cu succes de către partea chineză a Jocurilor Olimpice și
    Paralimpice de iarnă de la Beijing în 2022.
    Părțile apreciază foarte mult nivelul cooperării bilaterale în domeniul sportului și al
    mișcării olimpice și își exprimă disponibilitatea pentru dezvoltarea sa progresivă în
    continuare.
    III
    Părțile sunt profund preocupate de provocările serioase din domeniul securității
    internaționale și pleacă de la faptul că destinele popoarelor tuturor țărilor sunt
    interconectate. Niciun stat nu poate sau ar trebui să-și asigure securitatea izolat de
    securitatea lumii întregi și în detrimentul securității altor state. Comunitatea
    internațională trebuie să participe activ la guvernanța globală în interesul asigurării
    securității universale, cuprinzătoare, indivizibile și durabile.
    Părțile își reafirmă sprijinul reciproc ferm în protejarea intereselor lor fundamentale, a
    suveranității statului și a integrității teritoriale și se opun amestecului forțelor externe
    în treburile lor interne.
    Partea rusă își reafirmă aderarea la principiul „O singură China”, confirmă că
    Taiwanul este parte integrantă a Chinei și se opune independenței Taiwanului sub
    orice formă.
    Rusia și China se opun acțiunilor forțelor externe de subminare a securității și
    stabilității în regiunile adiacente comune, intenționează să reziste amestecului forțelor
    externe sub orice pretext în afacerile interne ale țărilor suverane, se opun „revoluțiilor
    de culoare” și vor spori cooperarea în cele de mai sus. -zonele mentionate.
    Părțile condamnă terorismul în toate manifestările sale, promovează ideea formării
    unui front global antiterorist unificat cu rolul central al ONU, susțin întărirea
    coordonării politice și a interacțiunii constructive în domeniul eforturilor multilaterale
    de combatere a terorismului. Părțile se opun politizării problemelor combaterii
    terorismului și transformării acestora într-un set de instrumente pentru politica
    dublelor standarde, condamnă practica imixtiunii în treburile interne ale altor state în
    scopuri geopolitice prin folosirea grupărilor teroriste și extremiste, precum și ca sub
    stindardul combaterii terorismului internaţional şi a extremismului.
    Părțile consideră că statele individuale, alianțele sau coalițiile militaro-politice
    urmăresc scopul de a obține, direct sau indirect, avantaje militare unilaterale în
    detrimentul securității altora, inclusiv prin intermediul concurenței neloiale, intensifică
    rivalitatea geopolitică, umfla antagonismul și confruntarea, în mod serios. submina
    ordinea în domeniul securității internaționale și al stabilității strategice globale. Părțile
    se opun extinderii în continuare a NATO, solicită Alianței Nord-Atlantice să renunțe la
    abordările ideologice ale epocii Războiului Rece, să respecte suveranitatea, securitatea
    și interesele altor țări, diversitatea modurilor lor civilizaționale, culturale și istorice și
    să trateze dezvoltarea paşnică a altor state în mod obiectiv şi echitabil. Părțile se opun
    formării de structuri de bloc închis și tabere opuse în regiunea Asia-Pacific și rămân
    extrem de vigilente cu privire la impactul negativ asupra păcii și stabilității în această
    regiune al strategiei SUA pentru Indo-Pacific. Rusia și China depun eforturi
    consistente pentru a construi un sistem de securitate egal, deschis și incluziv în
    Regiunea Asia-Pacific (APR), care nu este îndreptat împotriva țărilor terțe și care
    asigură pacea, stabilitatea și prosperitatea.
    Părțile salută Declarația comună adoptată a liderilor celor cinci state dotate cu arme
    nucleare privind prevenirea războiului nuclear și prevenirea unei curse înarmărilor și
    consideră că toate statele dotate cu arme nucleare ar trebui să renunțe la mentalitatea
    Războiului Rece și la jocurile cu sumă zero. , să reducă rolul armelor nucleare în
    politica lor de securitate națională, să retragă armele nucleare desfășurate în străinătate,
    să excludă dezvoltarea nerestricționată a apărării globale antirachetă (ABM), să ia
    măsuri eficiente pentru a reduce riscul de războaie nucleare și orice conflict armat între
    țările cu arme nucleare militare. potenţiale.
    Părțile confirmă că Tratatul privind neproliferarea armelor nucleare este piatra de
    temelie a sistemului internațional de dezarmare și neproliferare nucleară, o parte
    importantă a sistemului postbelic de securitate internațională și joacă un rol
    indispensabil în asigurarea păcii. și dezvoltare pe planetă. Comunitatea internațională
    ar trebui să contribuie la implementarea echilibrată a celor trei piloni ai Tratatului și să
    lucreze împreună pentru a proteja credibilitatea, eficacitatea și universalitatea acestui
    document.
    Părțile sunt profund preocupate de crearea de către SUA, Regatul Unit și Australia
    (AUKUS) a unui „parteneriat triunghiular de securitate”, care prevede aprofundarea
    cooperării între participanții săi în domeniile care afectează stabilitatea strategică, în
    special decizia lor de a începe cooperarea în domeniul submarinelor nucleare. Rusia și
    China consideră că astfel de acțiuni contravin obiectivelor de asigurare a securității și
    dezvoltării durabile a regiunii Asia-Pacific, cresc riscul lansării unei curse a
    înarmărilor în regiune și creează riscuri grave de proliferare nucleară. Părțile
    condamnă cu fermitate astfel de măsuri și invită participanții la AUKUS să-și
    îndeplinească cu fidelitate obligațiile privind neproliferarea nucleară și a rachetelor,
    împreună pentru a proteja pacea, stabilitatea și dezvoltarea în regiune.
    Părțile sunt profund preocupate de planurile Japoniei de a elibera în ocean apă
    radioactivă din centrala nucleară de la Fukushima și de impactul potențial asupra
    mediului al unor astfel de acțiuni. Părțile subliniază că eliminarea apei radioactive
    trebuie abordată cu toată responsabilitatea și efectuată în mod corespunzător pe baza
    acordurilor părții japoneze cu statele vecine, alte părți interesate și structuri
    internaționale relevante și sub rezerva transparenței, raționamentului științific, în în
    conformitate cu dreptul internațional.
    Părțile consideră că retragerea SUA din Tratatul privind forțele nucleare cu rază
    intermediară, accelerarea cercetării și dezvoltării de rachete la sol cu rază medie și rază
    mai scurtă și dorința de a le desfășura în regiunile Asia-Pacific și Europa, ca precum și
    transferul acestora către aliații lor, implică o creștere a tensiunii și a neîncrederii, crește
    riscurile pentru securitatea internațională și regională, duce la o slăbire a sistemului
    internațional de neproliferare și control al armelor și subminează stabilitatea strategică
    globală. Părțile solicită Statelor Unite să răspundă pozitiv inițiativei ruse și să renunțe
    la planurile de desfășurare de rachete la sol cu rază medie și mai mică în regiunea
    Asia-Pacific și în Europa. Părțile vor continua să mențină contactele și să consolideze
    coordonarea în această problemă.
    Partea chineză tratează cu înțelegere și sprijină propunerile înaintate de Federația Rusă
    privind formarea de garanții de securitate obligatorii din punct de vedere juridic pe
    termen lung în Europa.
    Părțile notează că denunțarea unui număr de acorduri internaționale importante în
    domeniul controlului armelor de către Statele Unite are un impact extrem de negativ
    asupra securității și stabilității internaționale și regionale. Părțile își exprimă
    îngrijorarea cu privire la avansarea planurilor SUA de a dezvolta apărarea antirachetă
    globală și de a-și desfășura elementele în diferite regiuni ale lumii, combinată cu
    dezvoltarea potențialului armelor nenucleare de înaltă precizie pentru dezarmarea
    loviturilor și alte sarcini strategice. Părțile subliniază importanța utilizării spațiului
    cosmic în scopuri pașnice, susțin cu fermitate rolul central al Comitetului ONU pentru
    utilizarea pașnică a spațiului cosmic în promovarea cooperării internaționale,
    menținerea și dezvoltarea legislației și reglementărilor spațiului internațional în
    domeniul spațiului cosmic. Activități. Rusia și China vor continua să dezvolte
    cooperarea pe teme de interes comun, cum ar fi sustenabilitatea pe termen lung a
    activităților spațiale și explorarea și utilizarea resurselor spațiului cosmic. Părțile se
    opun încercărilor statelor individuale de a transforma spațiul cosmic într-o arenă de
    confruntare armată, își reiterează intenția de a depune toate eforturile necesare pentru a
    preveni armonizarea spațiului cosmic și o cursă a înarmărilor în spațiul cosmic. Se vor
    opune activităților care vizează obținerea superiorității militare în spațiu și utilizarea
    acesteia pentru operațiuni de luptă.
    Rusia și China subliniază că măsurile adecvate de transparență și de consolidare a
    încrederii, inclusiv o inițiativă internațională de arme fără primul loc/angajament
    politic în spațiul cosmic, pot contribui, de asemenea, la obiectivul de a preveni o cursă
    a înarmărilor în spațiul cosmic, dar astfel de măsuri ar trebui să completeze , dar nu
    înlocuiește, un regim efectiv obligatoriu din punct de vedere juridic care guvernează
    activitățile spațiale.
    Părțile își reafirmă convingerea că Convenția privind interzicerea dezvoltării,
    producerii și stocării armelor bacteriologice (biologice) și cu toxine și asupra
    distrugerii acestora (BTWC) este esențială ca pilon al păcii și securității internaționale.
    Rusia și China subliniază hotărârea lor de a menține autoritatea și eficacitatea
    Convenției.
    Părțile confirmă necesitatea respectării depline și a consolidării în continuare a BTWC,
    inclusiv prin instituționalizarea acestuia, consolidarea mecanismelor sale și adoptarea
    unui protocol obligatoriu din punct de vedere juridic la convenție, cu un mecanism de
    verificare eficient, precum și prin consultări și cooperare regulată. în rezolvarea
    oricăror probleme legate de punerea în aplicare a Convenţiei .
    Părțile subliniază că activitățile militare-biologice interne și externe ale Statelor Unite
    și ale aliaților săi ridică preocupări și întrebări serioase în comunitatea internațională
    cu privire la conformitatea acestora cu BTWC. Părțile împărtășesc opinia că astfel de
    activități reprezintă o amenințare gravă la adresa securității naționale a Federației Ruse
    și a Chinei și dăunează securității regiunilor respective. Părțile solicită Statelor Unite și
    aliaților săi să acționeze în mod deschis, transparent și responsabil, raportând în mod
    corespunzător cu privire la activitățile lor militare biologice desfășurate în străinătate și
    pe teritoriul lor național, precum și sprijinind reluarea negocierilor privind un protocol
    obligatoriu din punct de vedere juridic la BTWC. cu un mecanism eficient de
    verificare.
    Părțile, reafirmându-și angajamentul de a atinge obiectivul de a construi o lume fără
    arme chimice, solicită tuturor părților la Convenția privind armele chimice să-și
    susțină în comun credibilitatea și eficacitatea. Rusia și China sunt profund preocupate
    de politizarea Organizației pentru Interzicerea Armelor Chimice și fac apel la toți
    membrii săi să consolideze solidaritatea și cooperarea, să protejeze tradiția de luare a
    deciziilor pe baza consensului. Rusia și China insistă ca Statele Unite, ca singur stat
    parte la Convenție care nu a finalizat procesul de distrugere a armelor chimice, să
    accelereze eliminarea stocurilor sale de arme chimice .Părțile subliniază importanța
    menținerii unui echilibru între obligațiile statelor în domeniul neproliferării și
    interesele cooperării internaționale legitime în utilizarea tehnologiilor avansate și a
    materialelor și echipamentelor aferente în scopuri pașnice. Părțile iau notă de rezoluția
    „Promovarea cooperării internaționale în domeniul utilizărilor pașnice în contextul
    securității internaționale”, aprobată în cadrul celei de-a 76-a sesiuni a Adunării
    Generale a ONU la inițiativa Chinei, în colaborare cu Rusia, și așteaptă cu nerăbdare
    să implementarea sa consecventă în conformitate cu obiectivele stabilite în acesta.
    Părțile acordă o mare importanță problemelor de guvernanță în domeniul inteligenței
    artificiale. Părțile sunt pregătite să consolideze dialogul și contactele pe probleme de
    inteligență artificială.
    Părțile își reiterează disponibilitatea de a aprofunda cooperarea în domeniul securității
    internaționale a informațiilor și de a contribui la construirea unui mediu TIC deschis,
    sigur, durabil și accesibil. Părțile subliniază că principiile neutilizarii forței, respectarea
    suveranității statului și a drepturilor și libertăților fundamentale ale omului,
    neamestecului în treburile interne ale altor state, aprobate prin Carta ONU, sunt
    aplicabile spațiului informațional. Rusia și China reafirmă rolul cheie al ONU în
    răspunsul la amenințările la adresa securității informațiilor internaționale și își exprimă
    sprijinul pentru Organizație în dezvoltarea unor noi standarde de comportament pentru
    statele în acest domeniu.
    Părțile salută implementarea procesului global de negociere IIS în cadrul unui
    mecanism unic, sprijinind, în acest context, activitățile Grupului de lucru deschis al
    ONU privind securitatea în utilizarea tehnologiilor informației și comunicațiilor (TIC)
    și TIC 2021- 2025 (WGOS) și își exprimă disponibilitatea de a vorbi în ea dintr-un
    punct de vedere unit. Părțile consideră necesară combinarea eforturilor comunității
    internaționale pentru a dezvolta noi norme de comportament responsabil al statelor,
    inclusiv cele cu caracter juridic, precum și un document juridic internațional universal
    care reglementează activitățile statelor în domeniul TIC. Părțile consideră că inițiativa
    globală de securitate a datelor, prezentată de partea chineză și susținută în principiu de
    partea rusă,
    Părțile își reiterează sprijinul pentru rezoluțiile 74/247 și 75/282 ale Adunării Generale
    a ONU, susțin activitatea Comitetului special al experților guvernamentali relevant și
    facilitează negocierile în cadrul ONU privind dezvoltarea unei convenții internaționale
    privind combaterea utilizării TIC pentru scopuri penale. Părțile iau inițiativa de a
    asigura participarea constructivă a tuturor părților la negocieri pentru a garanta acordul
    timpuriu asupra unei convenții autorizate, universale și cuprinzătoare și îl prezintă
    Adunării Generale a ONU în cea de-a 78-a sesiune în strictă conformitate cu rezoluția
    75/ 282. În aceste scopuri, Rusia și China au prezentat un proiect comun al unei astfel
    de convenții ca bază pentru negocieri.
    Părțile susțin cursul către internaționalizarea managementului internetului, susțin
    drepturi egale de a-l gestiona, consideră inacceptabile orice încercare de limitare a
    dreptului lor suveran de a reglementa și asigura securitatea segmentelor naționale ale
    internetului, sunt interesate de o activitate mai activă. implicarea Uniunii
    Internaționale a Telecomunicațiilor în rezolvarea acestor sarcini.
    Părțile intenționează să aprofundeze cooperarea bilaterală în domeniul asigurării
    securității informațiilor internaționale pe baza unui acord interguvernamental relevant
    din 2015. În acest scop, părțile au convenit să adopte un plan de cooperare ruso-
    chineză în acest domeniu în viitorul apropiat.
    IV
    Părțile subliniază că Rusia și China, în calitate de puteri mondiale și membri
    permanenți ai Consiliului de Securitate al ONU, intenționează să adere cu strictețe la
    principiile morale și responsabilitatea, să susțină cu hotărâre sistemul internațional în
    care ONU joacă un rol central de coordonare în afacerile internaționale, să susțină
    ordinea mondială bazată pe dreptul internațional, inclusiv obiectivele și principiile
    Cartei ONU, să promoveze multipolaritatea și să promoveze democratizarea relațiilor
    internaționale, să construiască împreună o lume și mai prosperă, mai stabilă și mai
    justă și să creeze împreună un nou tip de relații internaționale.
    Partea Rusă constată semnificația pozitivă a conceptului părții chineze de a construi o
    „comunitate cu un destin comun pentru omenire” pentru a consolida solidaritatea
    comunității mondiale și a uni eforturile pentru a răspunde provocărilor comune. Partea
    chineză constată importanța pozitivă a eforturilor părții ruse de a forma un sistem
    multipolar echitabil de relații internaționale.
    Părțile intenționează să susțină cu fermitate inviolabilitatea rezultatelor celui de-al
    Doilea Război Mondial și ordinea mondială postbelică stabilită, să apere autoritatea
    ONU și justiția în relațiile internaționale și să reziste încercărilor de a nega, denatura și
    falsifica istoria. a celui de-al Doilea Război Mondial.
    Pentru a preveni repetarea tragediei războiului mondial, Părțile vor condamna cu
    hotărâre acțiunile menite să niveleze responsabilitatea pentru atrocitățile agresorilor
    fasciști, invadatorilor militariști și complicilor acestora, să pângărească și să întindă
    onoarea țărilor învingătoare .
    Părțile susțin formarea unui nou tip de relații între puterile mondiale bazate pe respect
    reciproc, coexistență pașnică și cooperare reciproc avantajoasă. Ei confirmă că relațiile
    interstatale ruso-chineze de un nou tip sunt superioare alianțelor militaro-politice din
    epoca Războiului Rece. Prietenia dintre cele două state nu are granițe, nu există zone
    interzise în cooperare, consolidarea cooperării strategice bilaterale nu este îndreptată
    împotriva țărilor terțe, nu este influențată de mediul internațional în schimbare și de
    schimbările situaționale din țările terțe.
    Părțile reiterează necesitatea consolidării și nu a divizării comunității internaționale,
    necesitatea cooperării mai degrabă decât a confruntării. Părțile se opun revenirii
    relațiilor internaționale la o stare de confruntare între marile puteri, când cei slabi
    devin prada celor puternici. Părțile intenționează să se opună încercărilor de a înlocui
    formatele și mecanismele general acceptate și în concordanță cu dreptul internațional
    cu anumite reguli elaborate într-un „cerc îngust” de către țări individuale sau blocuri
    de țări, se opun soluționării problemelor internaționale nu pe baza consensului, ci prin
    scheme de eludare, să se opună politicii de forță, hărțuire, sancțiuni unilaterale și
    exercițiu extrateritorial a jurisdicției, precum și împotriva abuzului de politici de
    control al exporturilor;
    Părțile și-au reafirmat intenția de a consolida coordonarea politicii externe, de a
    implementa un adevărat multilateralism, de a consolida cooperarea pe platforme
    multilaterale, de a proteja interesele comune, de a menține echilibrul de putere
    internațional și regional și de a îmbunătăți guvernanța globală.
    Părțile susțin și apără sistemul comercial multilateral bazat pe rolul central al
    Organizației Mondiale a Comerțului (OMC), participă activ la reforma OMC, se opun
    abordărilor unilaterale și protecționismului. Părțile sunt pregătite să consolideze
    dialogul de parteneriat și să coordoneze pozițiile cu privire la problemele comerciale și
    economice de interes comun, să contribuie la asigurarea funcționării durabile și stabile
    a lanțurilor valorice globale și regionale, să promoveze formarea unui sistem mai
    deschis, mai incluziv, transparent, non -sistem discriminatoriu de comerţ internaţional
    şi reguli economice.
    Părțile susțin formatul G20 ca o platformă de dialog importantă pentru discutarea
    problemelor cooperării economice internaționale și a măsurilor de răspuns anti-criză,
    promovează în comun consolidarea spiritului de solidaritate și cooperare în cadrul
    G20, susțin rolul principal al asociației în astfel de domenii. precum lupta
    internațională împotriva epidemiilor, redresarea economiei mondiale, sprijinirea
    dezvoltării durabile incluzive, îmbunătățirea sistemului global de guvernanță
    economică într-o manieră echitabilă și rațională, în interesul combaterii colective a
    provocărilor globale.
    Părțile susțin aprofundarea parteneriatului strategic în cadrul BRICS, promovează
    extinderea cooperării în trei domenii principale: politică și securitate, economie și
    finanțe și schimburi umanitare. În special, Rusia și China intenționează să promoveze
    dezvoltarea interacțiunii în domeniul sănătății publice, economiei digitale, științei,
    inovației și tehnologiei, inclusiv tehnologiile de inteligență artificială, precum și să
    sporească coordonarea țărilor BRICS pe platformele internaționale. Părțile se
    străduiesc să consolideze și mai mult formatul BRICS Plus/Outreach ca mecanism de
    dialog eficient cu asociațiile și organizațiile de integrare regională din țările în curs de
    dezvoltare și state cu piețe emergente.
    Partea Rusă va oferi sprijin deplin părții chineze în calitate de președinte al asociației
    în 2022 și va oferi asistență pentru desfășurarea fructuoasă a XIV-lea Summit BRICS.
    Rusia și China urmăresc să consolideze în mod cuprinzător Organizația de Cooperare
    de la Shanghai (SCO) și să-și sporească și mai mult rolul în formarea unei ordini
    mondiale policentrice bazată pe principiile universal recunoscute ale dreptului
    internațional, multilateralismului, egalității, comunei, indivizibile, cuprinzătoare și
    sustenabile.
    Ei consideră că este importantă implementarea consecventă a acordurilor privind
    îmbunătățirea mecanismelor pentru a contracara provocările și amenințările la adresa
    securității statelor membre OCS și, în contextul soluționării acestei probleme, pledează
    pentru extinderea funcționalității Structurii Regionale Antiteroriste a OCS.
    Părțile vor contribui la conferirea unei noi calități și dinamici a interacțiunii economice
    dintre statele membre OCS în comerț, producție, transport, energie, finanțe, investiții,
    agricultură, vamă, telecomunicații, inovare și alte domenii de interes reciproc, inclusiv
    prin utilizarea de tehnologii avansate, care economisesc resursele, eficiente din punct
    de vedere energetic și „verzi”.
    Părțile constată o interacțiune fructuoasă în cadrul OCS pe baza Acordului dintre
    guvernele statelor membre ale Organizației de Cooperare de la Shanghai privind
    cooperarea în domeniul securității informațiilor internaționale în 2009, precum și în
    cadrul Grupului de experți de profil . În acest context, salută adoptarea la 17
    septembrie 2021 la Dușanbe de către Consiliul șefilor de stat ai statelor membre OCS a
    Planului de interacțiune între statele membre OCS privind asigurarea securității
    internaționale a informațiilor pentru 2022-2023.
    Rusia și China pornesc de la importanța din ce în ce mai mare a cooperării culturale și
    umanitare pentru dezvoltarea progresivă a SCO. Pentru a consolida înțelegerea
    reciprocă între popoarele statelor membre OCS, acestea vor continua să contribuie în
    mod eficient la aprofundarea interacțiunii în domenii precum legăturile culturale,
    educația, știința și tehnologia, sănătatea, protecția mediului, turismul, populația
    contacte cu oamenii, sport.
    Rusia și China vor continua să lucreze pentru a consolida rolul APEC ca principală
    platformă de dialog multilateral din Asia-Pacific pe probleme economice. Părțile
    intenționează să intensifice coordonarea acțiunilor pentru a implementa cu succes
    „Liniile directoare de dezvoltare Putrajaya APEC până în 2040” cu accent pe crearea
    unui mediu comercial și investițional liber, deschis, echitabil, nediscriminatoriu,
    transparent și previzibil în regiune. Un accent deosebit va fi pus pe lupta împotriva
    pandemiei infecției cu noul coronavirus și pe redresarea economică, digitalizarea unei
    game largi de diferite sfere ale vieții, redresarea economică a teritoriilor îndepărtate și
    stabilirea interacțiunii între APEC și alte asociații regionale multilaterale cu o agendă
    consonantă. .
  • Părțile intenționează să dezvolte cooperarea în cadrul formatului „Rusia-India-China”,
    precum și să consolideze interacțiunea în locuri precum Summit-ul Asiei de Est,
    Forumul regional ASEAN pentru securitate, Reuniunea miniștrilor apărării din
    ASEAN. Statele membre și partenerii de dialog. Rusia și China susțin rolul central al
    ASEAN în dezvoltarea cooperării în Asia de Est, continuă să îmbunătățească
    coordonarea pentru aprofundarea cooperării cu ASEAN și să promoveze împreună
    cooperarea în domeniile sănătății publice, dezvoltării durabile, combaterii terorismului
    și combaterii criminalității transnaționale. Părțile intenționează să continue să lucreze
    în interesul consolidării rolului ASEAN ca element cheie al arhitecturii regionale.
    Negocierile rusochineze
    4 februarie 2022
    Negocierile ruso-chineze
    Vladimir Putin a purtat discuții cu președintele Republicii Populare
    Chineze, Xi Jinping, la Beijing.
    4 februarie 2022
    13:15
    Beijing
    1 din 4
    Cu președintele Republicii Populare Chineze, Xi Jinping, înainte de începerea discuțiilor ruso-chineze.
    Accentul în cadrul negocierilor a fost pus pe agenda bilaterală și pe
    cooperarea comercială și economică. Președintele chinez și-a anunțat intenția
    de a crește volumul comerțului dintre țări la 250 de miliarde de dolari. Șeful
    statului rus a ridicat și problema extinderii practicii decontărilor în monede
    naționale, ceea ce a întâlnit înțelegerea părții chineze. Au discutat, în special,
    cooperarea bilaterală militaro-tehnică. În plus, au fost abordate subiectele
    recunoașterii reciproce a vaccinurilor împotriva infecției cu coronavirus și
    deschiderea granițelor în funcție de situația epidemiologică.
    În cadrul prânzului de lucru, liderii au acordat atenție situației internaționale și
    problemelor regionale, inclusiv situației cu garanții de securitate pentru
    Federația Rusă. Xi Jinping i-a mulțumit lui Vladimir Putin pentru sprijinul deplin
    pentru principiul One China.
    În timpul vizitei, a fost adoptată o declarație comună a Rusiei și Chinei,
    precum și un pachet de documente .
  • * * *
    Începutul negocierilor ruso-chineze
    Xi Jinping (retradus) : Acesta este un mare semn bun în țara noastră. Ziua
    deschiderii Jocurilor Olimpice. Ziua începutului primăverii [după calendarul
    lunar]. Astăzi ne întâlnim cu tine. Suntem siguri că întâlnirea noastră personală
    va da și mai multă energie și vigoare relațiilor [între țările noastre].
    Vezi si
    Ceremonia de deschidere a XXIV-a Jocurilor Olimpice de iarnă
    4 februarie 2022
    Astăzi, pandemia de coronavirus se răspândește în întreaga lume într-un ritm
    accelerat. Lumea a intrat într-o nouă perioadă de tulburări și schimbări.
    Omenirea se confruntă cu multe provocări și crize. În acest context, țările
    noastre rămân angajate față de obiectivul inițial de a depune eforturi
    neîncetate pentru dezvoltarea durabilă a relațiilor, părțile sprijină cu hotărâre
    eforturile de a-și proteja interesele fundamentale. Totul devine din ce în ce mai
    puternic – încredere reciprocă politică și strategică.
    Cifra de afaceri comercială a noastră a depășit anul trecut 140 de miliarde de
    dolari, atingând astfel un nou record istoric. Țările noastre sunt implicate activ
    în reforma sistemului de guvernanță globală.
    Lucrăm împreună pentru a implementa un adevărat multilateralism. Susținerea
    unui adevărat spirit democratic servește ca un pilon de încredere pentru unirea
    lumii în depășirea crizelor și apărarea egalității.
    Vom merge mai departe în acest fel, vom continua să depunem eforturi
    împreună cu dumneavoastră pentru a contura în comun un plan de dezvoltare
    a relațiilor chino-ruse într-o nouă perioadă istorică, ne vom strădui să
    transformăm încrederea reciprocă între țările noastre în cooperare practică
    pentru beneficiul celor două popoare.
    Vă mulțumim pentru atenție.
    Vladimir Putin: Stimate domnule președinte, Drag prieten!
    În primul rând, aș dori să vă mulțumesc pentru invitația la deschiderea
    Jocurilor Olimpice. Știm direct că aceasta este o muncă uriașă. Sunt sigur că
    prietenii noștri chinezi au făcut-o cu brio, așa cum faci întotdeauna când
    pregătești astfel de evenimente majore.
    Vizitele noastre din timpul deschiderii olimpiadelor au devenit, într-o oarecare
    măsură, o tradiție. Te-am vizitat mai întâi în 2008 la Jocurile Olimpice de vară,
  • apoi pe tine în 2014 la Jocurile Olimpice de iarnă de la Soci. Și, după cum sa
    convenit, ne aflăm acum la Beijing la deschiderea Jocurilor Olimpice de iarnă.
    Sunt sigur că sportivii noștri vor evolua cu demnitate – atât chinezi, cât și ruși.
    Întreaga lume va urmări îndeaproape ce se întâmplă pe terenurile de sport.
    În ceea ce privește relațiile noastre bilaterale, ele se dezvoltă într-adevăr
    progresiv, în spiritul prieteniei și al parteneriatului strategic. Au dobândit un
    caracter cu adevărat fără precedent și sunt un exemplu de relație demnă care
    se ajută reciproc să se dezvolte și în același timp se sprijină reciproc în
    dezvoltare.
    Ați observat deja că 140 de miliarde de dolari [a atins cifra de afaceri
    comercială] este o mișcare sigură către obiectivul nostru comun de 200 de
    miliarde de dolari în cifră de afaceri. Sunt încrezător că cu siguranță vom
    ajunge la acest bar.
    În ciuda faptului că, din păcate, nu am reușit să ținem întâlniri personale de doi
    ani, am fost mereu în contact cu dumneavoastră, am participat la
    videoconferințe și am vorbit între noi la telefon. Dar, cel mai important, am
    susținut eforturile echipelor noastre în aproape toate domeniile. Mă refer și la
    ministerele de externe – lucru comun pe platforme internaționale. Acest lucru
    se aplică economiei și într-o varietate de domenii: atât high-tech, cât și agenda
    „verde” în legătură cu tranziția la noi tipuri de energie.
    Dar nici pe cele tradiționale nu le uităm. Pentru întâlnirea noastră de astăzi,
    petroliștii noștri au pregătit noi soluții bune pentru furnizarea de hidrocarburi
    Republicii Populare Chineze. Și industria gazelor a făcut un alt pas înainte –
    mă refer la un nou contract de furnizare a Chinei cu 10 miliarde de metri cubi
    de gaz pe an din Orientul Îndepărtat al Rusiei. Încă o dată, avansăm în
    domeniile high-tech.
    O agendă foarte încărcată. Desigur, vom folosi vizita de astăzi a delegației
    ruse – în ciuda restricțiilor pandemice, încă pare solidă aici – vom lucra
    îndeaproape în toate domeniile. Deși știm din proprie experiență ce program
    încărcat aveți tu și colegii tăi la deschiderea Jocurilor Olimpice, dar sper că
    vom găsi câteva minute pentru a vorbi despre relațiile bilaterale.
    Mulțumesc mult.
    <…>