Rusia sună adunarea: BRICS declară război dolarului și euro!

Războiul din Ucraina pare doar o etapă dintr-un plan amplu care urmărește detronarea dolarului din fruntea pieței valutare internaționale. Rusia nu își mai ascunde acum ambițiile, mai cu seamă că America i-a declarat război (economic) prin impunerea unor sancțiuni fără precedent. Condamnată vehement de comunitatea internațională, Moscova a sunat adunarea și, împreună cu cei mai apropiați parteneri, se declară pregătită să lovească în supremația financiară a dolarului.
Și euro este o țintă și tocmai de aceea Kremlinul a transmis „Bruxellesului” că trebuie să plătească în ruble, pe viitor, pentru toate bunurile achiziționate din Federația Rusă.
China, marele aliat al Moscovei
Pe măsură ce războiul din Ucraina se apropie de sfârșit, un alt conflict apare la orizont. China dă tot mai multe semne că este pregătită să întărească alianța pe care o are cu Federația Rusă, iar recenta vizită a ministrului Serghei Lavrov la Beijing confirmă planurile sino-ruse.
De fapt, remarcă analiștii americani, strategia gândită de Vladimir Putin a devenit evidentă. Președintele rus a sunat adunarea în BRICS, dovadă că Lavrov a ajuns în India după vizita efectuată în China. Cele două țări, alături de Brazilia și Africa de Sud, formează una dintre cele mai puternice alianțe economice de pe glob, iar orice decizie luată la acest nivel are forța de a zgudui piețele financiare.
Cel mai probabil, la Delhi, ministrul Lavrov a vorbit cu oficialii indieni despre eliminarea dolarului din toate tranzacțiile care sunt operate între statele membre BRICS, cred americanii. Și cum BRICS adună câteva miliarde de oameni, mii de firme, iar în joc sunt sume uriașe din comerț, o atare decizie va reprezenta lovitura cea mai grea pe care o poate încasa dolarul. China deja a transmis companiilor occidentale care operează pe teritoriul său că, începând cu 2022, toate tranzacțiile se fac numai în yuan, iar plățile către stat (taxe, impozite etc), exclusiv în yuanul digital.
Așadar, dolarul deja începe să fie îndepărtat, pas cu pas, de pe piața chineză.
O nouă ordine financiară mondială
Între timp, vicepreședintele Consiliului de Securitate al Rusiei, fostul președinte Dmitri Medvedev, a anunțat că lumea se pregătește să cunoască „o nouă ordine financiară mondială”. „Inflația globală este în creștere. Se pare că începe o recesiune în Europa, care s-ar putea răspândi în întreaga lume. Prețurile combustibililor cresc cu viteze cosmice. Devine clar că nu toate statele vor face față cu succes unei astfel de recesiuni”, a spus Medvedev.
Mai mult, fostul președine și premier al Rusiei afirmă că sancțiunile economice impuse de Occident nu au funcționat: „Este imposibil să limităm Rusia la nivel global. Aceasta este o rușine pentru «prietenii» noștri din Europa (…) S-au compromis prea mult, și-au pătat grav reputația. Este imposibil să ai încredere în cei care confiscă conturile altor state, fură bunurile oamenilor și proprietatea personală a altor persoane, sacrificând principiile protecției absolute a dreptului sacru de proprietate privată”.
„Abandonarea dolarului și a euro ca principale rezerve ale lumii nu pare o perspectivă atât de fantastică. Ce fel de rezerve sunt acestea, dacă obligațiile care le revin sunt înghețate și puse efectiv în incapacitate de plată de voința politicienilor nebuni? Se apropie era monedelor regionale. Indiferent cât de mult și-ar dori cineva altceva, va trebui să negocieze o nouă ordine financiară mondială! Cuvântul decisiv va fi dat țărilor care au o economie puternică și avansată, finanțe publice sănătoase și un sistem monetar fiabil. Și nu celor care își măresc la nesfârșit datoria națională, eliberând în circulație bucăți noi și noi de hârtie care nu sunt prevăzute cu bogăție națională, obligații fictive în baza cărora autoritățile pot refuza oricând să plătească”, a concluzionat Medvedev.
Sa vedem cum se prezinta economia Rusiei, dependenta sa fata de vest si impactul direct asupra ei, vazuta prin ochii ….rusilor. Nu prin ai vestului, papistasilor, „amerlocilor”, soroistilor.
Inainte de asta, o remarca asupra acestei asa zise declaratii de razboi, pe care o consider in cel mai fericit caz complet copilareasca si complet aiuristica…este echivalentul unei ipotetice situatii in care Romania pre ’89 ar fi pretins ca leul romanesc declara razboi marcii germane. Acest tip de jurnalisti, sau analisti, sau ce s-or mai pretinde, uita ca vestul a dus la faliment total si a demantelar URSS, fata de care actuala Rusie e doar o umbra palida, un mic sub-multiplu de ordin 2. Nu numai ca in cazul URSS vorbeam de o super-putere militara, dar si de una economica, una care a fost buna bucata de vreme a doua putere economica a lumii, pina cand, spre sfarsitul anilor ’80, a fost depasita de Japonia. A fost de asemenea o tara cu imense sfere de influenta (sfere de influenta, de impunere, zic, nu „asocieri”), in toata Europa de Est si centrala, Asia (cu exceptia catorva gen Japonia, Corea de Sud, Singapore…), in America de Sud si in America Centrala.
Si acum la subiect:
Industria de armament s-a bazat din plin si pe importuri de componente, ca de pilda electronica sau transmisii, acestea intrand sub incidenta sanctiunilor inca din 2014, de cand cu Crimea. Moment in care proiecte noi, precum T-14 Armata practic au inghetat. Acest tanc era programat (inca din 2010), ca din 2015 sa intre in productie de masa, urmand ca armata sa fie dotata cu ca. 3000 de bucati pina in 2020. Lucru devenit de nerealizat in 2015, dupa instituirea sanctiunilor. Astfel, in 2022 Rusia dispune de ca. 20 de bucati (neclar cat de fiabile si operationale) si alte 140 contractate, care nu e clar daca si cand se vor realiza.
http://новости-россии.ru-an.info/%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%BE%D1%81%D1%82%D0%B8/%D0%BC%D0%B8%D0%BD%D0%BE%D0%B1%D0%BE%D1%80%D0%BE%D0%BD%D1%8B-%D1%80%D1%84-%D0%B7%D0%B0%D0%BA%D0%BB%D1%8E%D1%87%D0%B8%D0%BB%D0%BE-%D0%BA%D0%BE%D0%BD%D1%82%D1%80%D0%B0%D0%BA%D1%82%D1%8B-%D0%BD%D0%B0-%D1%81%D0%B5%D1%80%D0%B8%D0%B9%D0%BD%D1%83%D1%8E-%D0%BF%D0%BE%D1%81%D1%82%D0%B0%D0%B2%D0%BA%D1%83-%D1%82%D0%B0%D0%BD%D0%BA%D0%BE%D0%B2-%D1%82-14-%D0%B0%D1%80%D0%BC%D0%B0%D1%82%D0%B0/
Cea mai mare uzina constructoare de tancuri si echipament militar terestru din Rusia, Uralvagonzavod, se confrunta in momentul de fata cu penuria de componente pentru echipamente, precum rulmenti, transmisii si altele (toate de import si a caror livrari, in urma sanctiunilor, sunt blocate), lucru care o pune in mare dificultate nu de a mai construi, ci de a mai repara macar ceva. Angajatii sunt trimisi deja acasa cu 2/3 din salariu, timp in care se cauta diverse solutii la aceste probleme.
https://www.e1.ru/text/job/2022/03/29/70725563/
In 2019, Diana Kaledina, fondatoarea si managerul general al Baltic Industry Company, adica asta:
https://bpk-spb.ru/en/
…spunea intr-un interviu, printre altele, ca:
„G: Credeți că faptul că de la 1 ianuarie 2020 nivelul de localizare a producției ar trebui să crească de la 50 la 70% poate întări poziția constructorilor ruși de mașini-unelte?
D.K .: Nu, nu va face decât să agraveze. Uite, noi producem F.O.R.T. „Noi” înseamnă, printre altele, subcontractanți, de exemplu, întreprinderi ale corporației de stat Rosatom, care produc componente, ansambluri și ansambluri pentru noi. În același timp, realizăm o autonomie reală de 50-60%. Nu avem rulmenti proprii, suruburi cu bile, actionari, sisteme CNC (control numeric computerizat), productie in serie de arbori* in tara noastra. Pentru a obține un produs 100% autohton, trebuie mai întâi să vă dezvoltați propria producție de componente.”
* Nu e complet clar…cotiti, arbori pentru diverse reductoare, la ce anume tipuri se referea…La baza, nu exista posibilitaea de a manufactura in tara acele componente si nu au in momentul de fata masini unelte capabile sa le execute.
https://www.kommersant.ru/doc/4010741
In domeniul civil, vehicule, impactul este cat se poate de clar. Companiile straine constructoare de masini (care au si parasit Rusia), nu mai furnizeaza nici piese de schimb, drept care, parcul auto rusesc de automobile personale (cine stie de cate zeci de milioane vorbim), vor ajunge bune de casat si care va distruge si piata second hand (particulara si de dealership. Rusia (in particular compania Autovaz) incearca sa umple macar o farama din golul acesta cu lansarea unor produse autohtone, precum Lada Granta, care insa in lipsa elementelor de productie vestica, indisponibile acum, va fi o masina fara electronica, insemnand fara ABS, ESP, airbaguri, filtre de particule (masina ajungand sa corespunda unor norme de emisie echivalente cu Euro2), cu un soft de injectie rudimentar. Ceva de nivelul Solentei noastre.
http://rusautonews.com/2022/03/29/avtovaz-will-manufacture-lada-cars-without-electronic-components/
https://www.autostat.ru/news/51103/
Situatie similara o are una dintre cele mai mari companii constructoare de camioane cu partial autonoma (in sensul ca avea intr-o oarecare proportie componente autohtone), este vorba de Kamaz.
Daimler a incetat colaborarea cu Kamaz, drept care compania anunta reluarea unui model realizat in…anii ’60, echipate cu motoare care ar indeplini norme Euro2. Acestea insa nu indeplinesc normele de emisii din Rusia, ele putand fi cel mult destinate exportului in unele tari africane sau din America Latina
https://www.gazeta.ru/auto/news/2022/03/25/17475811.shtml?updated
Apropo de aceasta dependenta, putem aminti in treacat si de probabil cunoscutul Master Kamaz Rally Truck, multiplu castigator al Dakarului, care insa era aproape complet de provenienta straina: motorul YAMZ, suedez, transmisia germana ZF, cutia de distributie finlandeza Steyr, plus alte componente germane Dailmer sau finlandeze Sisu.
In domeniul transporturilor feroviare, probleme (cel putin) la fel de mari. De exemplu, vagoanele rusesti de marfa sau de calatori folosesc casete rulmenti care sunt manufacturate la 3 fabrici de pe teritoriul Rusiei, toate insa filiale de companii straine, suedeze si americane, deci in directa dependenta de importi.Momentan nu toate si-au anuntat in mod oficial retragerea (desi furnizarea de rulmenti se pare ca se opreste si incepe penuria) cu exceptia SK, cel ai mare producator de rulmenti pe plan mondial, care a anuntat acum 3 zile ca isi opreste activitatea in Rusia
https://www.kommersant.ru/doc/5252504
„Producătorii de vagoane cu capacitate de încărcare crescută se confruntă cu probleme cu achiziționarea de rulmenți casete. Toți cei trei furnizori ruși sunt parteneriate dependente de import sau filiale ale companiilor din SUA și Suedia. În martie, transporturile au început să fie întârziate, stocurile se apropie de final. Companiile nu și-au anunțat oficial retragerea. Sursele lui Kommersant spun că cel puțin SKF suedeză are astfel de planuri. Experții nu văd o soluție la problemă, decât să încerce să negocieze cu furnizorii occidentali pentru a evita colapsul. Este imposibil să produci acești rulmenți în Rusia fără componente importate.”
Transporturile aeriene, un alt punct deosebit de nevralgic, flota aeriana din Rusia fiind alcatuita din aparate Airbus si Boeing, companii care nu mai livreaza insa piese de schimb, facand astfel imposibila mentenata.
Deja au aparut reduceri masive ale activitatii, Pobeda Airlines si-a redus flota cu 40%, iar cel mai mare aeroport din Rusia, Șeremetievo, si-a trimis 7000 de angajati in somaj.
Aparatele de zbor Airbus si Boeing erau luate in leasing de catre Rusia si la 28 Martie trebuiau inapoiate (termenul limita). Se pare ca Rusia nu o va face, apeland practic la confiscare (totalul valorii aparatelor se ridica la ca. 10 miliarde de dolari), dar, cum spuneam, vor deveni oricum in curand piese de mobila, in lipsa de spare parts.
Companiile proprii contructoare de avioane depind si ele masiv de piese de import. Care nu vor mai veni, drept care, chiar de la sfarsitul lunii care tocmai a trecut, compania Rostov se vede in imposibilitatea de a mai efectua cele aprox. 60 de reparatii pe an.
Printr-o scrisoare recenta, seful IRAERO, Iuri Lapin, anunta pe seful ministerului Industriei și Comerțului, Denis Manturov, ca toate aeronavele de tip AN-24 si AN-26, disponibile in companiile ruse, se vor opri complet in maxim5- 6 luni.
https://www.kommersant.ru/doc/5272480
Domeniul bunurilor de larg consum este si el lovit din plin, prin caderea sistemelor de aprovizionare si a lanturilor de productie, asta fara sa punem la socoteala scumpirea foarte accelerata a traiului. Se apreciaza ca numai in saptamana 19-26 Martie, costul vietii a crescut cu ca. 14%.
Ceea ce autorul omite sa analizeze aici este ca acordul de la Bretton Woods (1944), care instituie dolarul ca moneda pivot in tranzactiile internationale , confera Statelor Unite o superioritate tactica incontestabila in domeniul finantelor.
Contrar francului francez care a fost bazat pe aur pana in 1928, dolarul inca era in 1944 dar n-ar mai fi putut fi daca masa monetara ceruta de comertul international ar fi fost satisfacuta – pentru a-i asigura stabilitatea, cele 44 de tari partenere la semnarea acordului, trebuiau sa depuna o anumita cantitate de aur in custodia Statelor Unite.
Cateva tari au inceput sa simta cum dupa 20 de ani de la semnarea acordului ca SUA puneau in circulatie mai multa moneda decat permitea cantitatile de aur detinute in stoc, pentru a finanta razboaiele duse in special cel din Vietnam.
In ‘71 Nixon decreta ca dolarul nu mai are ca baza metalul pretios, iar masina de imprimat bilete de banca incepe sa functioneze, toate tarile simt acum inselaciunea insa este prea tarziu, dolarul fiind deja adoptat de lumea intreaga iar Statele Unite prea puternice pentru ca cuiva sa i se opuna.
Actualmente datorita acestui sistem ce are aproape 80 de ani, pierderile Statelor Unite sunt transferate tarilor vasale atata timp cat acestea il adopta.
Ne amintim cu totii de Saddam Hussein si de El Khadafi, ambii au vrut sa-si vanda petrolul intr-o alta moneda decat dolarul, stim de-asemenea si ce li s-a intamplat lor si tarilor lor.
Un alt avantaj si-acesta a fost folosit de multe ori, constiue in faptul ca SUA pot interzice folosirea dolarului ca moneda de schimb international, sanctionand astfel tarile a caror politica nu satisface Washington-ul.
Este cazul acum cu Rusia, autorul omitand iarasi sa precizeze ca in jur de 300 de miliarde de dolari din fondul suveran rus au fost inghetate de catre Occident.
Este un atac direct care nu poate fi tolerat de catre nicio tara, cu atat mai putin un gigant ca Rusia.
Nu este deci o planificare ampla, cum se spune in articol, in care Ucraina este un pas pentru a se ajunge la asta, situatiile sunt paralele nelegandu-se.
Este in urma interziceri folosirii retelei SWIFT, deci a folosirii dolarului si euro, pentru a-si proteja propria economie, Putin a fost nevoit sa impuna plata produselor sale in ruble.
Chinezii au o retea similara si probabil o vor pune cat de repede in functiune insa ea va fi folosita deocamdata doar de tarile BRICS, a caror populatie reunita reprezinta totusi 41% din populatia mondiala.
Mai mult ca sigur tari precum Iran, Corea de Nord si probabil altele li se vor alatura.
Nu va mai exista o moneda de referinta ci un pachet de monezi (yuanul, rubla, rupia indiana si probabil realul brazilian) deci o posibilitate mai larga pentru schimburi comerciale avantajoase. Este o schimbare pe care multe tari o privesc pozitiv, multipolaritatea fiind si aici o optiune de ales in fata monopolului.
Presa poloneza a afirmat deja si probabil ca intreaga presa occidentala va urma ca Rusia e pe cale sa castige razboiul si ca stabilitatea insasi a lumii este in joc.
Dupa toata manipularea mediatica in care ni se prezenta Rusia ca pierzand acest razboi, media este obligata sa se alinieze realului si sa admita starea de fapt, pe care noi “conspirationistii”(sic) o cunosteam.
Cu toti stim ca au mai existat tari care au pierdut razboaie si totusi stabilitatea lumii s-a mentiut.
Este deci vorba despre altceva, recte intreaga ordine monetara stabilita in ‘44 e pe cale sa se prabuseasca, iar potentatii din umbra ai lumii sunt in panica … si asta e un lucru bun.
P.S. Sa ne amintim ca razboiul Japoniei impotriva SUA a fost declansat pentru un lucru similar si anume sanctiunile financiare si comerciale pe care aceasta din urma le-a adoptat urmare a atacului Japoniei asupra Chinei, care era dominata practic de catre statul profund.
Aceste sanctiuni in realitate reprezinta o forma de razboi, de natura financiara cert, dar totusi un razboi.
China nu va fi aliatul Moscovei. Va fi, dupa toate probabilitatile, preluator, cumparator la bucata.
Volumul parteneriatului comercial cu fiecare l-am mai pus, cred
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_the_largest_trading_partners_of_China#List_of_largest_trading_partners_of_China
Volum trade China-SUA+ UE =aproape 1200 miliarde dolari.
Volum trade China – Rusia = 80 miliarde dolari
adica trade China-Vest de 15 volumul trade-ului China-Rusia
Plus comercial China – SUA+UE = 450 miliarde dolari
Plus comercial China – Rusia = 1,5 miliarde dolari (ultima din lista bilantului pozitiv)
adica China – Vest de 300 (trei sute) de ori plusul comercial al China- Rusia.
Oricare ar fi Xi…ar face un astfel de schimb?
Sinopec China, cel mai mare consortiu petrochimic din lume opreste proiectul de investitii din Rusia in domeniul petrochimic, in valoare de jumatate de miliard, luand in considerare sanctiunile unei eventuale astfel de actiuni.
https://www.reuters.com/business/energy/exclusive-chinas-sinopec-pauses-russia-projects-beijing-wary-sanctions-sources-2022-03-25/
De asemenea, flota aeriana din Rusia, formata din aparate de zbor Boeing si Airbus au oprit furnizarea cu componente pentru avioane (spare parts), se apreciaza ca in maxim 6 luni, aceasta flota va deveni imobila, din cauta lmposibilitatii efectuarii mentenantelor si reparatiilor. Rusia a incercat sa caute piese in China, apel care insa s-a soldat cu refuz:
https://www.g4media.ro/presa-rusa-china-a-refuzat-sa-furnizeze-rusiei-componente-pentru-avioane.html
si direct din presa rusa
https://www.interfax.ru/russia/827333
Apropourile pentru sprijin cu echipament militar, de asemenea au ricosat.
O ilustrare poate triviala, dar cat se poate de sintetica a „vanatorii” Chinei
https://scontent-frt3-1.xx.fbcdn.net/v/t39.30808-6/275254219_1303766966784278_5829851401093946479_n.png?_nc_cat=106&ccb=1-5&_nc_sid=730e14&_nc_ohc=za8Wd79OPJgAX_XRdtA&_nc_ht=scontent-frt3-1.xx&oh=00_AT9YLcH8JOjK45ARZHd2RHsKATOEDoZYvTm-4XUo2Onxeg&oe=624B3A0B