CD
1.610 aprobate
denitsoc@gmail.com
216.131.74.8

POLITICA GRĂDINILOR ȘI A JUNGLEI ȘI CONDUCEREA FINANȚELOR COP 29
De Simon Chege Ndiritu, 25 noiembrie 2024 – https://journal-neo.su/2024/11/25/garden-and-jungle-politics-driving-the-finance-cop-29

https://journalneo.akamaized.net/wp-content/webp-express/webp-images/uploads/2024/11/risunok2-6.png.webp

Priviti mai sus un afiș de la think tank-ul american Foreign Policy in Focus, care prezintă Nordul Global ca o grădină și Sudul Global ca jungle, exemplifica inegalitatea de bază a summit-ului. Este o coincidență? Aroganță?

Președintele COP 29, inclusiv secretarul general al ONU, nu au propus cum să împiedice țările bogate să emită dioxid de carbon (CO2) și alte gaze cu efect de seră (GES).
În schimb, ei au propus modul în care națiunile bogate ar trebui să împrumute celor în curs de dezvoltare cu 100 de miliarde de dolari pentru ca acestea din urmă să nu mai folosească combustibili fosili și să rămână ca jungle.

Totusi țările în curs de dezvoltare trebuie să aibă opțiuni energetice pe care le aveau cele dezvoltate în timpul industrializării acestora din urmă

COP29 este un târg de împrumuturi
Tropul lui Josep Borell referindu-se la Europa ca la o grădină și la restul lumii ca la o junglă poate să fi fost renegat de unii din vest, dar această linie de gândire a fost adoptată la cele mai înalte niveluri ale dezbaterii și politicii climatice, inclusiv de COP (Conferința Partidelor Conferinței ONU privind schimbările climatice, UNCCC), al 29-lea summit. Summitul a fost numit Finanțe COP, deoarece lasă națiunile bogate să continue să folosească combustibili fosili și le îndeamnă să acorde împrumuturi scumpe celor în curs de dezvoltare, în schimbul ca acestea din urmă să-și amâne nevoile de dezvoltare, pentru a salva planeta de schimbările climatice.

În mod surprinzător, economiile bogate care folosesc combustibili fosili și, prin urmare, emit aproape toate GES, făcând zeci de trilioane în acest proces, nu sunt obligate să înceteze să emită.
Unii vorbitori de la COP cred că cei mai mari emitenți, eufemizați ca „națiuni bogate” ar trebui să contribuie doar cu 100 de miliarde de dolari (mai puțin decât PIB-ul anual al Keniei sau Etiopiei) pentru a fi împrumuți tuturor țărilor sărace în schimbul ca acestea din urmă să înceteze să mai folosească combustibili fosili; terminând în esență dezvoltarea.

Astfel, există aparent standarde duble, în care țărilor dezvoltate li se permite să continue să emită GES, dar cele sărace trebuie să se angajeze să nu mai emită chiar și în viitor pentru a salva planeta.
Citind din raportul BBC din 11 și France 24 din 12 noiembrie 2024, țările bogate vor continua să folosească combustibili fosili pentru a-și alimenta economiile și pentru a câștiga trilioane anual, în ciuda faptului că UNCCC susține că această formă de energie emite cantități mari de CO2 și alte GES, care provoacă încălzirea globală, schimbările climatice și amenință pământul.

De asemenea, atât BBC, cât și France 24 au adăugat că 200 de țări au fost reprezentate la summitul COP din 2024. Cu toate acestea, cititorii ar trebui să rețină că doar 12 țări produc peste 1% din emisiile globale de CO2, în frunte cu China, SUA și India cu 30,9, 13,5 și, respectiv, 7,3%.

Prin urmare, este sigur să argumentăm că țările care contribuie cu sub 1% sunt spectatori și nu participă la nicio discuție serioasă care vizează reducerea emisiilor de CO2 și GES.
După cum sa văzut mai devreme, convocatorii COP 29, inclusiv Antonio Guterres, nu au propus modalități practice de reducere a emisiilor de CO2 sau GES, punând sub semnul întrebării ideea că emisiile numite cauzează încălzirea globală. Pentru ca summitul să fi fost semnificativ, ar fi trebuit să convoace emitenții cheie, China, SUA, India, Europa și Japonia ca părți care pot reduce semnificativ emisiile de CO2 și GES.

Invitând doar emitenți în consecință, organizatorii COP 29 ar fi evitat să forțeze politicienii din țările care au contribuții neglijabile la emisiile globale de CO2 să zboare cu avioane private de dimensiunea unui avion de linie spre Azerbaidjan, în timp ce emiteau volume mari pentru a se plânge de schimbările climatice.
Adunarea celor care emit cantități nesemnificative sugerează că convocatorii au avut alte motive.

Este posibil ca o astfel de motivație să fi fost declanșarea de vină a țărilor sărace din dezvoltare pentru a menține inegalitatea globală dominantă. Un alt motiv care ar trebui luat în considerare este acordarea de credibilitate oricăror rezoluții draconiene pe care minoritatea bogată și egoistă le va propune în summit-urile actuale sau viitoare ale COP.
Întărind opinia conform căreia țările bogate nu sunt convinse că emisiile de GES provoacă schimbări climatice, BBC a raportat că președintele ales al SUA, Donald Trump, va ieși din negocierile ONU privind clima și va accelera utilizarea combustibililor fosili în America.

Acest lucru arată cât de înșelător și rău intenționat este forțarea țărilor sărace să utilizeze energie intensivă în carbon. Prin urmare, „finanțare” de 100 de miliarde de dolari care va fi adusă de țările bogate care vor continua să utilizeze energie cu consum intens de carbon ar putea fi o mită pentru a influența politicienii din țările în curs de dezvoltare să saboteze viitorul țărilor lor. Invitarea unor astfel de lideri la COP 29 poate oferi un contact mai strâns pentru a-i determina să-și prindă populația în datorii.

Diplomația Capcanei Datoriilor
Termenul de „finanțare” folosit în summitul climatic înseamnă că țările în curs de dezvoltare nu vor fi compensate pentru renunțarea la dezvoltarea în evitarea combustibililor fosili. În schimb, li se vor acorda împrumuturi mici și costisitoare, plus se așteaptă să accepte să le prejudicieze interesele pe termen lung, crescând posibilitatea ca liderii lor să fie mituiți sau constrânși să accepte astfel de poziții dăunătoare.

De remarcat, liderii africani, inclusiv din Kenya și Ghana, au condamnat modul în care instituțiile financiare globale emit datorii discriminatorii și costisitoare către africani. Astfel, „finanțarea climatică” propusă este probabil să urmeze această cale dezastruoasă. De asemenea, suma slabă emisă sub formă de împrumuturi va avea atașate obligații care impun țărilor sărace să-și restricționeze propria dezvoltare, chiar dacă emitenții pot încuraja politicienii primitori la delapidare, astfel încât cetățenii să rămână doar cu obligații de datorie.

În cazurile trecute, Banca Mondială și FMI au împrumutat bani țărilor africane în schimbul cerințelor draconiene, cum ar fi măsuri de austeritate și impozitare excesivă pentru a reduce dezvoltarea.
De asemenea, aceste organisme lasă lacune pentru politicienii corupți să fure împrumuturile acordate, împovărându-i pe cetățeni să ramburseze datoria care nu a avut un impact pozitiv asupra economiilor lor.

Potrivit Daily Nation, Banca Mondială și FMI nu aveau mecanisme care să se asigure că împrumuturile acordate Keniei au fost utilizate cu prudență, astfel încât peste jumătate din sumele distribuite au fost furate. În mod similar, țările dezvoltate vor elibera „finanțarea climatică” și vor încuraja politicienii corupți să deturneze același lucru și să investească în vest, lăsând cetățenii împovărați de obligații de datorie. Prin urmare, țările beneficiare vor rămâne subdezvoltate, în timp ce cele bogate devin mai bogate și emit mai multe GES.

COP 29 Afișarea deschisă a atitudinii apartheid
Propunerile actuale de „finanțare” țărilor în curs de dezvoltare pentru ca acestea să evite combustibilii fosili, în timp ce cele dezvoltate generează zeci de trilioane în PIB anual, în principal din utilizarea combustibililor fosili, arată o atitudine de apartheid.

Prin urmare, trebuie evitate negocierile privind modul în care țările bogate ar trebui să crească finanțarea pentru climă sau să pună orice condiții pe cele în curs de dezvoltare. Țările în curs de dezvoltare trebuie să aibă opțiuni energetice pe care le-au avut cele dezvoltate în timpul industrializării acestora din urmă. Prin urmare, nu trebuie să existe cetățeni globali cu două niveluri, cei de primă clasă care se bucură de o economie gestionată de combustibili fosili, cu produse și servicii avansate, în timp ce al doilea, trebuie să accepte câteva miliarde de împrumuturi scumpe pentru a evita acești combustibili.

Numind COP 29 drept COP financiar și făcându-l despre cumpărarea țărilor sărace de la dezvoltare, se pare că UNCCC și prietenii săi, cei mai mari emitenți, nu se mai tem să-și arate deschis perspectivele de apartheid.

Simon Chege Ndiritu, este observator politic și analist de cercetare din Africa.