CD denitsoc@gmail.com 75.57.36.95 |
ONU DECLARA RĂZBOI TEORIILOR CONSPIRAȚIEI „PERICULOASE”. – „Lumea NU este manipulată în secret de elita globală” De Baxter Dmitri Organizația Națiunilor Unite a declarat război teoriilor conspirației, descriind creșterea conspirației ca fiind „îngrijorătoare și periculoasă” și oferind publicului o trusă de instrumente pentru a „demachia” și a „demasca” pe oricine îndrăznește să sugereze că guvernele lumii nu sunt complet oneste, deschise și transparente. De asemenea, ONU avertizează că George Soros, familia Rothschild și statul Israel nu trebuie să fie legate de nicio „presupusă conspirație”. ONU vrea să știi că evenimentele NU sunt „manipulate în secret în culise de forțe puternice cu intenții negative” și dacă întâlnești pe cineva care crede că elita globală conspiră pentru a-si consolida puterea și a dicta evenimente globale, trebuie să acționezi. UNESCO oferă, de asemenea, sfaturi pentru oricine întâlnește un adevărat teoretician al conspirației în realitate. Potrivit agenției ONU, în niciun caz nu trebuie să fii atras într-o ceartă cu teoreticianul conspirației. „Orice argument poate fi luat ca dovadă că faci parte din conspirație și întărește acea credință”, iar teoreticianul conspirației va „argumenta din greu pentru a-și apăra convingerile”. În mod remarcabil, ascuns în literele mici, UNESCO admite că teoriile conspirației există. Sub titlul „Ce este o conspirație reală?” birocrații Națiunilor Unite explică că „există adevărate conspirații mari și mici”. Există doar o problemă cu definiția ONU a unei „adevărate” teorii a conspirației. Mass-media a fost complet cumpărată și plătită de elită. Și elita este cea care conspiră împotriva maselor. Ai auzit vreodată de Operațiunea Mockingbird? În anii 1960, ai fi numit teoretician al conspirației dacă ai îndrăzni să sugerezi că CIA spiona jurnaliştii și controla mass-media. Deci sigur, ar trebui să avem încredere în tot ce spun mass-media și verificatorii faptelor, nu? Nu este ca și cum au o istorie de a fi manipulați de agențiile întunecate din trei litere și de elita globală, nu? Legea Smith-Mundt a fost o așa-numită lege anti-propaganda care a împiedicat in S.U.A. brațul mamut de difuzare a guvernului de la livrarea de programe pentru publicul american. Dar pe 2 iulie 2013, Obama a schimbat în liniște și înșelător legea, ceea ce înseamnă că guvernul SUA și CIA ar putea propaganda legal cetățenii americani. În mod ciudat, mass-media de masă nu le place să recunoască acest fapt. Dar se potrivește agențiilor guvernamentale și Națiunilor Unite până la cele mai joase. Desigur, ei vă vor spune să aveți încredere oarbă în mass-media și verificatorii faptelor. Indiferent de câte ori se dovedește că se înșeală, din nou și din nou. În 1998, Noam Chomsky a scris împreună cu Edward Herman o carte numită Manufacturing Consent. A distrus ideea că mass-media de masă informează publicul, servește publicul, astfel încât să ne putem angaja mai bine în procesul politic. Mass-media de masă nu este o verificare a puterii. Însuși sistemul necesită complicitate. Guvernele, corporațiile, instituțiile globale precum Națiunile Unite… știu să joace jocul mediei. Ei știu să controleze povestea știrilor. Ei știu să manipuleze și să controleze masele. Dacă vrei să provoci puterea, vei fi împins la margini. CIA a inventat termenul de „teoretician al conspirației” în anii 1950 pentru a-i denigra pe cei care au îndrăznit să pună întrebări incommode și să conteste sistemul corupt. Întrebați-vă, când a fost ultima dată când mass-media a dezvăluit o conspirație? Traducerea: CD |
Cine nu este cu noi, este împotriva noastră. Deci „binele” general este oarecum o …imanență ancorată temeinic în subconstientul, sau mai bine zis în inconștiența maselor largi. Remember „consensul si unitatatea” în jurul despootului auto-„luminat” din România anilor 90. Acum se fac că-l caută pentru a fi tras de răspundere. Încă o dovadă de funcționare…ireproșabilă a sistemului de acum care este exact cel de atunci , doar că a fost re-cosmetizat în spiritul epocii, după cerințele cuceririlor ideologice revolutionare, in speță și în sens larg cele ale neo-marxismul …biruitor. Și birurile probabil că le plătim cotidian.
Dacă acest marș triumfator către progres și …prosperitate va continua, vom asista, mai devreme sau mai târziu, la apariția unei alte ideologii, mai progresistă, pusă și ea evident in slujba…omului. Și evident că birurile se vor resimți in consecință. Și poate că nu sunt prea departe vremurile când, precum societatea descrisă de Gianni Rodari în cartea sa „Avenurile lui Cipollino”, indivizii umani vor trebui să plătească un impozit pentru aerul respirat, evident in vederea interesului lor suprem, ca și bucata de cârpă pe care am arborat-o, în semn de total consens la oul gândirii partidului unic iubit și mult stimat.
In cultura secolului XX , exemple precum autorul italian, mai sus citat sunt numeroase, și fiindcă tot trăim în vremurile progresul tehnologic triumfător ar fi poate indicat si comod a aminti de filmele lui Chaplin sau deFunes. Cine vrea o imagine a omului modern nu are decât să-și reîmprospeteze memoria prin vizionarea acestor marturii despre epoca modernă/ post-modernă. Sau sa mediteze la constatarea lui Emil Cioran( mai putin exact reprodusă, esența conteaza însă ) : De abia ieșit în stradă asist la această parodie a infernului. Parcă Hugo era și mai tranșant când afirma că iadul este pe pământ. Cine sunt artizanii acestor mirifice peisaje, evident noi rezidentii acestor locuri, cu toții răspundem prezent , intr-o măsura sau alta, la apelul pentru con-sens. Occidentul de acum vreo 10 ani era intr-o frenetică ideologizare a progresului si dezvoltării…durabile, în Romania nu prea au avut curaj fiindcă românul de rând, dorea și încă mai dorește toate „fericirile” vieții de occidental, fericiri pe care mass-meida occidentală de atunci le incrimina. Ei bine, la numai câțiva anișori balonul de săpun s-a cam dezumflat iar guvenele vor să aducă din nou la loc de cinste…minerii. Sau poate că n-am înțeles noi ce înseamnă durabil; avem acum ocazia să aprofundăm? : conflicte armate la nesfâșit, control medical agresiv( brevetarea ființei umane) și cireașa de pe colivă : nu vom mai deține nimic și vom fi fericiți. Poate că Prea Înalt Profeticul voia să spună vom muri fericiți. Mai ales că sunt țări care de ceva timp pun la punct industria suicidului, la propriu vorbind. Dacă binele economic o cere… . Bolsevicii din tara prietena de acum ceva decenii erau mai sfiosi, ei puteau folosi acest gest in scopuri propagandistice: s-a sinucis pentru cauza partidului( pentru cine-si aminteste de piesa de teatru Sinucigasul , in care protagonistul principal este savuros interpretat de catre domnul Horațiu Mălăele ).
Și la urma urmei cum să susținem astfel de teorii „infame” , riscăm să iște o ideologie/religie care să ne propovaduiască de a nu deține nimic și totuși să fim fericiți. Da, însă, doar strânși uniți în jurul partidului unic și a conducătorului iubit. Eventual printul Lămâie din povstea autorului Gianni Rodari. In treacăt fie spus poliția gândirii din actuala Rusie democraticâ a inclus această poveste pe o listâ „dăunătoare” pentru publicul de sub 12 ani( 2012 ). Știu ei ceva fiindcă actualii copii sunt viitorii adulți. Dacă ar fi fost subtili ar fi lăsat-o sâ circule cu mențiunea ” aceasta poveste nu are nimic în comun cu realitatea actuală”. Și totuși vom putea fi fericiți fără a deține nimic? nu se stie, deși se găsesc puncte comune cu creștinismul, ce este mai probabil in această eventualitate este inanția sau hipotermia pe timp de iarna, căci nu-i așa Prințul Lămâie ne va mustra părintește: Nu aveți nimic, de ce nu sunteți fericiți. Sau cum chipurile una dintre reginele britanice, afland ca poporul este nemulțumit fiindcă nu are păine ar fi intrebat intrigata gealații săi : Și de ce nu le dați cozonac. Pofta bună dar nu este mai bine să nu aveți nimic și să fiti fericiți ; de o manieră DURABILĂ.
VALORILE CULTURALE TRADIȚIONALE ALE CHINEI
Vazute de Zhang Lihua
Valorile culturale ale unei țări îi influențează psihologia și identitatea națională. Valorile și opiniile cetățenilor sunt transmise liderilor de stat prin mass-media și alte canale de informare, influențând atât direct, cât și indirect deciziile de politică internă sau externă.
Valorile culturale tradiționale care influențează psihicul poporului chinez sunt armonia, bunăvoința, curtoazia, înțelepciunea, onestitatea, loialitatea, neprihănirea, evlavia și pietatea filială.
Dintre acestea, valoarea de bază este armonia. Armonia înseamnă „coordonare corectă și echilibrată între lucruri” și cuprinde rațiunea, corectitudinea și compatibilitatea. Rațiunea se referă la acționarea conform legilor și adevărurilor obiective. Proprietatea indică adecvarea și adecvarea. Valoarea armoniei pledează pentru „armonie, dar nu uniformitate”.
Coordonarea corectă a diferitelor lucruri prin reunirea lor într-o manieră adecvată le permite să se dezvolte de la o stare necoordonată la una de coordonare; de la asimetrie la simetrie; și de la dezechilibru la echilibru. Societatea chineză modernă încearcă să mențină armonia între omenire și natură; între oameni și societate; între membrii diferitelor comunități; între minte și corp.
Bunăvoința, valoarea de bază a confucianismului, se extinde de la importanța legăturilor familiale și a legăturilor de sânge și este ținută în mare stima de către chinezi. „O familie pașnică va prospera” este o zicală celebră și larg îmbrățișată. Această bunăvoință, deși bazată pe legături familiale, se extinde la prietenii și relațiile sociale, producând un set complet de valori care includ dreptate, curtoazie, înțelepciune, onestitate, loialitate, autodisciplină și angajament.
Dreptatea se referă la dreptate și corectitudine. După cum a spus Confucius, „domnul înțelege ce este moral; omul mic înțelege ce este profitabil”. Nu există doar beneficii individuale, ci și beneficii colective și sociale. Toți oamenii ar trebui să caute ceea ce aduce beneficii atât individului, cât și societății. După cum spun două proverbe chinezești, „Toată lumea este responsabilă pentru creșterea sau scăderea țării” și „Fii primul care se preocupă și ultimul care se bucură de tine”.
Dacă țara suferă invazii și primejdii străine, oamenii ar trebui „să expulzeze invadatorii străini[și să resusciteze națiunea chineză folosindu-si armele și luptand pentru gloria țării.
Politețea subliniază modestia și prudența. Este vorba despre respectarea legilor și prevenirea abaterilor. Cultura tradițională chineză respectă importanța ritualurilor și are rituri speciale pentru diferite ocazii, cum ar fi sacrificiul împăratului către cer, sacrificiul oamenilor de rând față de strămoși, nunți, înmormântări și schimburi politicoase.
După cum se spune: „Este nepoliticos să nu returnezi ceea ce primești.”
Confucius a subliniat în mod deosebit politețea în viața de zi cu zi.
Înțelepciunea cere ca cineva să distingă binele de rău, să plaseze oamenii capabili în poziții potrivite, să se cunoască pe sine și să fie plini de resurse. Confucius a spus: „Bunăvoința înseamnă a iubi și înțelepciunea înseamnă a-i înțelege pe alții”. Trebuie să ai o inimă iubitoare pentru a-i iubi pe alții și trebuie să ai înțelepciune pentru a-i înțelege pe alții.
Oamenii ar trebui să aibă nu numai o inimă iubitoare, ci și înțelepciune pentru a distinge binele de rău. Ei ar trebui să aibă înțelepciunea și ingeniozitatea de a controla răul și de a promova binele.
O serie de figuri proeminente care i-au iubit și i-au înțeles pe alții și-au gravat numele în istoria chineză, cum ar fi Wei Qing, generalul dinastiei Han în timpul domniei împăratului Wudi; Wei Zheng, prim-ministrul dinastiei Tang în timpul domniei împăratului Taizong; Hai Rui, un oficial cinstit și corect din dinastia Ming; Qi Jiguang, un renumit general din dinastia Ming care a luptat cu pirații japonezi; și doi oficiali drepti din dinastia Song de Nord, Kou Zhun și Bao Zheng.
Onestitatea se referă la încredere, integritate și credibilitate. „Oamenii ar trebui să-și obțină averea în mod rezonabil și corect prin munca lor și nu prin fraudă și înșelăciune” a spus Confucius. El a subliniat onestitatea în comportamentul zilnic. Onestitatea este o virtute morală foarte apreciată de chinezi. Mulți oameni de afaceri confuciani au insistat pe principiul onestității în conducerea întreprinderilor în trecut și au stabilit mărci onorate de timp.
Loialitatea pune accentul pe serviciul față de patria-mamă. Este o emoție și o valoare care evoluează din legăturile de sânge și înseamnă că în cazurile de invazie străină cetățenii ar trebui să depună toate eforturile pentru a-și proteja țara, așa cum și-ar proteja propriile case. Loialitate înseamnă, de asemenea, fidelitate față de familie și prieteni.
Pietatea filială este o altă valoare importantă în confucianism. Potrivit lui Confucius, „Respectarea și sprijinirea membrilor seniori ai familiei și gestionarea afacerilor lor sunt îndatoririle tinerelor generații și îngrijirea. hrănirea tinerilor sunt virtuți fundamentale ale familiei”.
Aviz:
Zhang Lihua este profesor la Departamentul de Relații Internaționale de la Universitatea Tsinghua.
NUMĂRĂTOAREA INVERSĂ PENTRU REUNIFICAREA TAIWANULUI A ÎNCEPUT
– Exercițiile cu foc viu care au început pe 5 august nu au fost un exercițiu, ci o blocare a Taiwanului pe care China o poate prelungi după bunul plac
De Uwe Parpart și David P. Goldman
Comandamentul Teatrului de Est al Armatei Populare de Eliberare a Chinei a declarat într-o declarație luni (8 august) că exercițiile comune în spațiul maritim și aerian din jurul Taiwanului continuă.
În anunț nu s-a precizat locația precisă a exercițiilor și nici când se vor încheia acestea. Nu este clar dacă cele șase zone de pericol pentru exercițiile din 4-7 august rămân în vigoare. PLA nu a anunțat niciodată oficial sfârșitul jocurilor de război.
Anunțul va lăsa, probabil, oficialitățile americane neștiutoare – sau, în orice caz, neprefăcute – așa cum au fost trădate de declarațiile lor când oficialii taiwanezi au declarat că avioanele și navele de război chineze au repetat un atac asupra insulei sâmbătă.
Purtătorul de cuvânt al Securității Naționale a Casei Albe, John Kirby, s-a plâns că chinezii „pot parcurge un drum lung pentru a reduce tensiunile doar prin oprirea acestor exerciții militare provocatoare și prin încheierea retoricii”. Secretarul de stat Antony Blinken a spus că acțiunile Chinei asupra Taiwanului au arătat o mișcare către acordarea priorității rezoluției pașnice, utilizării forței.
Prin comparație, declarația Ministerului japonez al Apărării conform căreia patru rachete au zburat deasupra capitalei Taiwanului, ceea ce este fără precedent, și că cinci din nouă rachete trase către teritoriul său au aterizat în zona sa economică exclusivă (ZEE), a avut avantajul că au fost exacte.
Ceea ce nici Casa Albă, nici Foggy Bottom nu par să fi înțeles până în prezent este că, în urma vizitei „nechibzuite” a președintelui Camerei Reprezentanților, Nancy Pelosi, în Taiwan (terminologia lui Tom Friedman în rubrica sa din New York Times), guvernul Xi a luat decizia ireversibilă. să „treaca Rubiconul” și să forțeze sistematic reunificarea Taiwanului cu continentul.
Prea intenționat provocatoare a fost acțiunea lui Pelosi și prea slabe au fost eforturile Casei Albe și ale Consiliului de Securitate Națională de a o frâna. Împreună, au convins Beijingul că acest Washington sau următoarea administrație sub succesorul lui Biden va continua să vicieze și, în cele din urmă, va urmări să renunțe la politica “O singuraChina”.
O invazie amfibie a Taiwanului de către Armata Populară de Eliberare (PLA) nu este scenariul preferat de Beijing. Dimpotrivă: o blocadă navală ar închide economia insulei în câteva săptămâni și ar forța capitularea.
Ediția din 3 august din Taiwan, pro-Beijing China Times, a menționat că exercițiul PLA este echivalentul unei blocade de trei zile.
Ministerul Economiei din Taiwan raportează că insula are o aprovizionare cu gaz natural pentru 11 zile și petrol în valoare de 146 de zile.
O blocada atenuează Taiwanul, lăsând deschisă opțiunea unei invazii; dacă continentul ar invada, ar face mai mult sau mai puțin ceea ce face PLA în exercițiile prezente.
Cu excepția intervenției în timp util și intensive a Consiliului de Securitate Națională al SUA, China ar fi putut aplica deja forța.
Minnie Chang a rezumat-o în South China Morning Post, deținut de Alibaba:
“De data aceasta situatia este diferită, Beijingul încălcând înțelegerile tacite pentru strâmtoare și arătând o mai bună planificare a exercițiilor masive menite să avertizeze Taiwanul,ca blocada este pornita.”
De la repetarea avertismentelor avansate, până la anunțul oficial și operațiunile specifice ale jocurilor de război, Armata Populară de Eliberare vrea să arate lumii că nu numai că sunt pregătite pentru luptă pentru o situație din Taiwan, ci și țin toate riscurile sub control”, a spus Andrei. Chang, redactor-șef al Kanwa Asian Defense din Canada.
Ultima dată când PLA a organizat teste de rachete îndreptate spre Taiwan, toate navele de război ale continentului au rămas în linia mediană și, în timp ce câteva focoase au lovit apele din apropiere de Taipei și Kaohsiung, niciuna dintre rachete nu a zburat deasupra insulei.
Expertul militar din Taipei, Chi Le-yi, a spus că testele din 1995-1996 au acoperit nordul și sudul Taiwanului pentru a-și bloca rutele aeriene și maritime și pentru a verifica „tactica de blocare a rachetelor” a armatei.
Cu toate acestea, de data aceasta, PLA merge mai departe pentru a aduce estul Taiwanului și sud-vestul Canalului Bashi sub acoperirea rachetelor sale”, a spus Chi. „Aceasta este o mișcare clară care urmărește să arate cum ar bloca intrarea navelor și aeronavelor din SUA și Japonia în Taiwan în cazul unei situații mai grave.
Pelosi a lăsat în urmă o situație strategică regională care s-a schimbat fundamental. În drum spre casă, ea l-a întâlnit pe prim-ministrul japonez Fumio Kishida pe 4 august. Nu este neobișnuit. Dar, prin contrast, Pelosi „a primit o recepție în Coreea de Sud care ar putea fi cel mai bine descrisă ca rece”, a scris Andrew Salmon în Asia Times.
„Președintele Yoon Suk-yeol, care se află în vacanță săptămâna aceasta (deși, la casa lui din Seul) nu s-a întâlnit cu politicianul american de rang înalt, deși a avut o conversație telefonică de 40 de minute cu ea.
Nici ministrul de externe Park Jin nu s-a întâlnit cu ea: este într-o călătorie în ASEAN”. Sud-coreenii au o graniță cu China și înțeleg preocupările acesteia.
De ce Pelosi a trecut linia roșie a Chinei
Ce s-a schimbat și de ce s-a schimbat? Răspunsul constă în detaliile liniilor roșii diplomatice.
Relațiile diplomatice ale SUA cu China au început cu Comunicatul de la Shanghai din 1972, care spune:
“Partea chineză și-a reafirmat poziția: problema Taiwanului este întrebarea crucială care împiedică normalizarea relațiilor dintre China și Statele Unite; … Taiwan este o provincie a Chinei … eliberarea Taiwanului este afacerea internă a Chinei în care nicio altă țară nu are dreptul de a interveni; și toate forțele și instalațiile militare americane trebuie retrase din Taiwan.
Partea SUA a declarat: Statele Unite recunosc că toți chinezii de pe ambele părți ale strâmtorii Taiwan susțin că există doar o singură China și că Taiwanul este o parte a Chinei. Guvernul Statelor Unite nu contestă această poziție. Își reafirmă interesul pentru o soluționare pașnică a chestiunii Taiwanului de către chinezii înșiși.”
Într-o discuție neînregistrată cu Asia Times, unul dintre membrii inițiali ai delegației Richard Nixon în China în 1972 a declarat că vizita Pelosi „încalcă în mod clar spiritul Comunicatului de la Shanghai”. Asta decurge din statutul constituțional al Președintelui Camerei Reprezentanților.
Să presupunem că președintele sau vicepreședintele Statelor Unite urma să viziteze Taiwan. O vizită prezidențială ar constitui o recunoaștere de facto a unui Taiwan suveran, în contravenție cu Comunicatul de la Shanghai, deoarece șefii de stat nu vizitează șefii de stat ale țărilor pe care nu le recunosc sau intenționează să le recunoască.
La urma urmei, recunoașterea diplomatică a fost scopul și rezultatul vizitei lui Nixon în China.
În conformitate cu Legea privind succesiunea prezidențială din 1947, președintele Camerei Reprezentanților este următorul vicepreședinte pentru succesiune. Din cauza poziției constituționale a Președintelui, ea este al treilea cel mai înalt oficial din Statele Unite. O vizită prezidențială sau vicepreședințială în Taiwan ar depăși linia roșie a Chinei. O vizită a Președintelui împinge linia roșie.
Exact așa înțelege Beijingul problema.
Xie Maosong de la Institutul Național de Studii Strategice al Universității Tsinghua a scris pe site-ul web „Observer” (guancha.cn) pe 5 august:
“Statele Unite și guvernul Tsai Ing-Wen din Taiwan au luat inițiativa de a rupe și de a schimba statu quo-ul Taiwanului în esență. Prin urmare, China a fost forțată să activeze legea anti-secesiune [din 2005] și să întreprindă procesul de reunificare în orice moment pe care îl alege. Indiferent dacă asta înseamnă reunificarea prin forță sau pentru a avansa reunificarea prin [amenințarea] forței, depinde de China. Există motive complete și legitime pentru aceasta.
Articolul 8 din Legea Anti-Secesiune la care se referă Xie Maosong prevede:
În cazul în care forțele secesioniste „independenței Taiwanului” ar trebui să acționeze sub orice fel sau prin orice mijloc pentru a determina faptul secesiunii Taiwanului de China sau ar trebui să apară incidente majore care implică secesiunea Taiwanului de China sau că ar trebui să existe posibilități de reunificare pașnică. fi complet epuizat, statul va folosi mijloace non-pașnice și alte măsuri necesare pentru a proteja suveranitatea și integritatea teritorială a Chinei.”
Presa oficială chineză a făcut numeroase referiri la Legea Anti-Secesiune în cursul săptămânii trecute, inclusiv o declarație a Comitetului Permanent al Congresului Național al Poporului, raportată de China Daily pe 2 august.
Maosong explică:
“După ce președintele american Trump a lansat un război comercial cu China în 2018, Kissinger a crezut că relațiile chino-americane nu vor reveni niciodată la felul în care erau înainte. Anul acesta se împlinesc 50 de ani de la vizita lui Nixon în China. Ca trimis special în 1971, Kissinger a fost un promotor și un spărgător de gheață. La ora 22:43. pe 2, în momentul în care Pelosi – a treia personalitate politică importantă din Statele Unite – a aterizat pe aeroportul Taipei Songshan, statu quo-ul din Taiwan a fost schimbat unilateral de către Statele Unite și autoritățile din Taiwan și nu va reveni niciodată la ceea ce era a fost în trecut.
Kissinger, ca spărgător de gheață pentru relațiile chino-americane în urmă cu cincizeci de ani, a fost invitat de toți președinții americani de la Nixon să se întâlnească la Casa Albă și să discute opiniile sale despre relațiile chino-americane… Singura excepție este actualul președinte american Joe Biden.”
Acum 50 de ani, precum și 50 de ani mai târziu, inițiativa a venit din Statele Unite. De data aceasta, Statele Unite au ales opusul a ceea ce au ales în 1972. În ambele cazuri, alegerea Americii a fost subordonată a ceea ce Statele Unite credeau a fi propriile interese naționale. Acesta este realismul politic în relațiile internaționale.
Unii dintre liderii chinezi au propus să împiedice avionul lui Pelosi să ajungă în Taiwan, potrivit unor surse familiare cu discuțiile de la Beijing.
În mod evident, armata americană a considerat aceasta o posibilitate serioasă. În timp ce aeronava lui Pelosi a virat spre nord peste Filipine în călătoria sa de la Kuala Lumpur la Taipei, un al doilea avion a decolat de la baza forțelor aeriene Clark din Filipine și a urmat avionul Speaker-ului.
Dacă Pelosi ar fi fost forțată să aterizeze în altă parte decât Taipei, ar fi putut fi într-o locație îndepărtată, fără acces la realimentare, iar avionul ei ar putea rămâne fără combustibil după zborul de cinci ore din Malaezia.
Avionul era acolo pentru a transporta pe Pelosi și grupul ei la următoarea ei oprire în Seul, dacă era necesar.
Membrii Consiliului Național de Securitate al lui Biden au fost în contact telefonic continuu cu omologii lor din China. Mesajul lor către chinezi a fost că administrația Biden nu dorea ca Pelosi să apară în Taiwan. După cum a scris Thomas Friedman în coloana din 2 august din New York Times: „Echipa de securitate națională a lui Biden i-a spus clar lui Pelosi, un avocat de multă vreme al drepturilor omului în China, de ce nu ar trebui să meargă acum în Taiwan”.
Cu toate acestea, a adăugat Friedman, „președintele nu a sunat-o direct și i-a cerut să nu meargă, aparent îngrijorat că va părea blând față de China, lăsând o deschidere pentru republicani să-l atace înainte de semi-mandat. Este o măsură a disfuncției noastre politice faptul că un președinte democrat nu poate descuraja un președinte al Casei Democrate să se angajeze într-o manevră diplomatică pe care întreaga sa echipă de securitate națională – de la directorul CIA până la președintele șefilor comune – a considerat-o neînțeleaptă.”
Pasii urmatori
Ce se va întâmpla acum, când se derulează implicațiile „momentului Rubicon” al guvernului Xi?
Spre deosebire de unii fantastici din interiorul Washingtonului, Beijingul nu se grăbește prea mult. Elbridge Colby, un oficial minor al Departamentului de Apărare sub administrația Trump, este un susținător adesea citat pentru ideea că invazia este iminentă.
El a scris pe Twitter pe 13 iulie că Beijingul „nu va păcăli poporul taiwanez să renunțe prin „război politic” sau ce nu. Taiwan poate vedea ce sa întâmplat cu Hong Kong. Iar generația tânără este mai anti-continent decât cea mai în vârstă: Taiwanul se îndepărtează de unificare. Deci, forța militară este probabil cea mai bună opțiune pentru Beijing. Și, așa cum arată Ucraina, dacă vei folosi forța militară, folosește-o cu hotărâre.”
Acest lucru este complet greșit. China nu trebuie să se extindă excesiv din punct de vedere geografic, demografic, militar sau financiar pentru a realiza unificarea. Cursul natural al dezvoltării economice în Asia de Est în sine (și la nivel global) este cea mai puternică armă a sa. Timpul este de partea Chinei. Forța militară este ultima, nu prima ratio. A supune inamicul fără a lupta este strategia supremă.
După cuvintele dure ale lui Xi în apelul său video cu Biden, așteptările comentatorilor naționaliști și internauților încurajați din China au fost mari pentru o reacție militară rapidă. Nu sa întâmplat. În schimb, a fost adoptată Faza I a unei strategii flexibile și pe termen lung, o strategie de exerciții militare care echivalează cu blocaje, un laț militar mai strâns crescând nivelul amenințării.
Acest lucru a făcut deja multe companii străine să își regândească angajamentele în Taiwan. Aceasta va fi urmată de o oarecare relaxare, o pauză de reflecție și oferte de discuții. Strângeți și relaxați-vă, cu mesajul că în orice moment un exercițiu militar de amploare ar putea fi adevăratul. De fapt, blocada efectivă este adevărata.
Washington poate să nu-l vadă încă sau poate prefera să nu-l numească pe nume. Dar preluarea este în curs.
Este afară în lumina clară a zilei.
Sursa: https://asiatimes.com/2022/08/taiwans-reunification-countdown-has-begun
Traducerea: CD
stunning!
CARTEA MAESTRULUI MENG – MENCIUS
– o prezentare a epociilor si a cartii
de CD
Încă din cele mai vechi timpuri, filozofii au căutat remedii pentru pornirile recurente ale omenirii spre război, diviziune, haos, ignoranță și toate relele morale, temporale și spirituale care însoțeau acele dizarmonii.
În Grecia antică, acest efort a fost facut de Platon (427-347 î.Hr.) și școala sa de discipoli care au aplicat metodele maestrului lor Socrate (470-399 î.Hr.) pentru a dezvălui nu numai misterele științifice din astronomie, mecanică, geometrie și medicină, dar și legea naturală sub forma efortului continuu al lui Platon de a pregăti și de a organiza regi filosofi capabili să ridice societatea la un standard de excelență prin care toți cetățenii și conducătorii deopotrivă să poată accesa în sfârșit calea către trezirea înțelegerii, a iubirii agapice pentru adevăr, frumusețe și fericire.
În paralel cu această intreprindere intelectualista la multe mii de kilometri de-a latul lumii, adepții lui Confucius (551-479 î.Hr.) au fost angajați într-o luptă identică, dar cu caracteristici chinezești. Până în secolul al IV-lea î.Hr. , această luptă a fost condusă de Mencius (372-289 î.Hr. ), care a lucrat neobosit pentru a organiza un rege filosof în zilele întunecate ale perioadei statelor în război, care să fie capabil să unească poporul sub un stat unificat guvernat de Li(principiu), Ren (iubire de aproape/binevoință) și Mandatul Cerului (Tian Ming).
Asemenea lui Platon, ale cărui eforturi de a-i educa pe Dionisie cel Batran și Cel Tanar la statutul de regi filosofi ai Siracuzei au fost zădărnicite în timpul vieții sale, la fel și Mencius și-a văzut eforturile obstaculate de suflete mici, incapabile să vadă o realitate superioară dincolo de limitele simțurilor lor(abstractizare).
Cu toate acestea, în ciuda acestor eșecuri, ambii filozofi au stabilit școli puternice de gândire care au rezistat cu mult dincolo de cărțile vieții lor, care și-au transmis învățăturile de-a lungul multor generații și care au dus la cele mai mari salturi de progres, pace și creativitate înregistrate vreodată atât în rândul civilizatiilor orientale cât și a celor occidentale.
În acest spirit, plonjăm în istoria geopolitică a Chinei antice, cu o ampla prezentare a epocilor istorice ale Chinei ce au inspirat cu eroii/mitologia lor, au oferit cadrul explorarilor etice si au influentat pana astazi gandirea intelectualista cat si folclorul chinezesc. Explorând, de asemenea, diversele curente filozofice si personalități care l-au precedat, influentat si apoi, mai tarziu, urmat pe Mencius.
Mencius urmeaza neabatut calea si opera lui Confucius, opera care asa cum o declara chiar eConfucius este produsul folcloric al intelepciunii populare, al traditiei comportamentale care va crea traditionalismul si ritualismul ca un semn distict al civilizatiei si culturii.
Cartea Maestrului Mencius (în chineză, Mengzi 孟子, cartea maestrului Meng) poate fi textul filozofic chinezesc clasic care a influențat cel mai profund cultura tradițională chineză. Deși nu i s-a acordat niciodată acelasi omagiu explicit care a fost dat “Analectelor” printre lucrările confucianiste și nici, poate, la fel de admirate precum cele două mari texte daoiste, Dao de jing și Zhuangzi, ideile și argumentele din Mencius au insa o claritate. și putere literară care le-a dat un impact extraordinar în timp pecetluind un traditionalism durabil.
Deși toată forța acelui impact nu s-a dezvăluit până la sfârșitul dinastiei Tang și Song, la peste un mileniu după moartea lui Mencius, în cele din urmă Mencius a devenit o sursă canonică centrală pentru ideile animatoare ale mișcării neo-confucianiste, care, în numeroasele sale sale formele, a dominat viața intelectuală chineză din secolul al XIII-lea până în secolul al XIX-lea și supraviețuiește si astăzi sub forma noului confucianism, o influență tot mai mare în Republica Populară Chineză cat și în diaspora chineză.
Numele Mencius, ca și numele Confucius, sunt versiuni latinizate ale numelor chinezesti. Numele adevărat al lui Mencius era Meng Ke 孟軻. Dar ucenicii lui Mencius s-au referit la el mereu drept „Maestrul Meng”, care în chineză a fost „Mengzi”, transformat în „Mencius” de către interpreții europeni ai culturii chineze. Nu cunoaștem datele lui Mencius cu exactitate, dar știm că el era bătrân la momentul celei mai mari crize ale vieții sale, în 314 î.Hr. și estimăm că durata vieții lui se încadrează în perioada 380-300 î.Hr. Aproximativ in primii 60 de ani ai vieții sale, Mencius pare să fi trăit în liniște, devenind printre cei mai renumiți profesori confuciani ai epocii sale.
Apoi, cu ceva timp înainte de 320 î.Hr, el a decis că era timpul potrivit pentru a reînnoi efortul activ, mobil al lui Confucius de a-i convinge pe conducătorii epocii din statele chinezesti mai mari să accepte Dao-ul confucianist și să reformeze lumea.
La fel ca și Confucius, el a început să rătăcească din stat în stat, încercând să găsească un conducător care să-l angajeze și să pună în aplicare guvernarea confuciană. O aventura similara cu cea a lui Plato in Sicilia.
În jurul anului 314 î.Hr, el și-a asigurat în cele din urmă o numire ca înalt consilier al regelui Qi, un stat puternic care ocupa teritoriul la nord-est de patria lui Confucius, Lu și casa lui Mencius, micul stat Zou. Dar, spre disperarea lui, la scurt timp după ce regele a arătat acest interes aparent puternic pentru confucianism, Qi a lansat un război pentru a cuceri un alt stat major chiar la nord, Yan.
Înainte de a începe războiul, se pare că regele l-a ademenit pe Mencius să pară că-i aprobă atacul agresiv, iar Mencius a ajuns la concluzia că numirea sa nu a fost de fapt nimic altceva decât o stratagema de relații publice din partea lui Qi pentru a-și justifica jocul de putere în Yan, pretinzând susținerea celui mai faimos înțelept confucianist al vremii.
Maestrul a demisionat din funcție în disperare și s-a retras în statul său natal, unde și-a trăit tot restul vieții ca profesor.
Nici Platon nu a avut un success mai mare in Siracuza, Dionisie cel Batran care avea poeti, dramaturgi si filozofi la curtea sa si se mai si producea si ca poet nu a urmat sfaturile Platonice si era involvat in cele mai incalcite si mai machiavelice intrigi ce s-au petrecut in acea vreme.
Aristotel a scris si el că o formă de „garda” este necesară pentru o regalitate absolută și pentru un tiran ales ar trebui să fie angajat un număr optim de soldați profesioniști. Prea puțini ar submina puterea tiranului, în timp ce prea mulți ar amenința polisul în sine. Filosoful mai notează că locuitorii din Siracuza au fost avertizați să nu-l lase pe Dionisie să înroleze prea mulți „gărzi” în timpul regimului său. Insa polisul nu a ascultat de avertismentul lui Aristotel.
Asemenea lui Pisistrat, tiranul Atenei, lui Dionisie cel Batran îi plăcea să aibă în jurul lui intelectuali, precum istoricul Filist, poetul Filoxenu și filozoful Platon, dar ia tratat într-un mod cât se poate de arbitrar. Diodor Siculus relatează că Dionisie la trimis la arest pe Filoxenus pentru că acesta și-a exprimat o părere proastă despre poezia sa. A doua zi, insa l-a eliberat pe Filoxenus din cauza cererilor prietenilor săi și l-a adus pe poet înaintea lui pentru o altă lectură de poezie. Dionisie și-a citit propria lucrare, publicul a aplaudat insa când l-a întrebat pe Philoxenus cum îi place, poetul s-a întors către gardieni și a spus „du-mă înapoi la arest.” Plutarh are si el o versiune a acestei povești în lucrarea sa “Moralia”.
Personalitatea lui Mencius este un factor dominant în cartea sa care ne arată un om strălucit, volatil, carismatic, ale cărui intuiții intelectuale pot fi atât de intense încât influența sa se simte și astăzi în China.
Contradicțiile persoanalitatii sale și lacunele în conduita lui semnalează că de fapt personajul său textual nu a fost o totala invenție a altora. Citindu-l ne întâlnim cu un bărbat adevărat.
Cu toate acestea, trebuie să reamintim că textul a juns in starea actuală abia după moartea lui Mencius și a fost “asamblat” de adepții lui Mencius, putem deci se presupune că acuratețea istorică a ocupat adesea locul doi în fața motivelor lor partizane și că atât amintirile celor care scriau și dorința lor de a înfrumuseța, cenzura sau inventa discursuri și acțiuni istorice au primat.
Opera lui Mencius este în mare măsură un text al timpului său: a fost scris pentru un public cu o înțelegere comună a istoriei și culturii cat și pentru a fi citita cu profit atunci cat si acum.
Perioada în care a trăit Mencius a făcut parte din ceea ce este acum cunoscut sub numele de „Era Statelor Belicoase”, după cum sugerează numele său, o eră de război endemic între politici regionale puternice în zona pe care o numim acum „China”.
Pentru Mencius și contemporanii săi, perioada a fost văzută nu numai ca un timp haotic, plin de violență și mizerie, ci și ca o perioadă anterioară de pace și unitate, prezidată de o singură casă de conducere puternică: Dinastia Zhou.
Scopul lui Mencius și al altora ca el a fost să găsească o cale către un viitor care să restabilească pacea și unitatea trecutului, iar majoritatea pozițiilor filozofice teoretice ale lui Mencius au fost luate în slujba acelui scop pragmatic, traditionalist.
Așa că pentru a-l înțelege pe Mencius, este important să înțelegem scopul restauraționist către care se uita înapoi, imaginea trecutului ideal, traditionalismul. Această imagine a fost, în parte, bazată pe mit și imaginație. Dar o componentă substanțială a fost întemeiată pe evenimente reale. În termeni istorici, baza reală pentru credința lui Mencius într-o eră a ordinii trecute a fost statul timpuriu al dinastiei Zhou.
Datorită realizărilor lor, atât regele Wen, cât și regele Wu au fost onorați de generațiile ulterioare ca înțelepți, a căror înțelepciune a modelat epoca Zhou a păcii. Cu toate acestea, deși regele Wu fondase acest stat, el nu a trăit ca să-i vadă formarea completă. A murit subit în 1043 î.Hr, la doar doi ani după cucerire, într-o perioadă în care fiul și moștenitorul său era un băiat prea mic pentru a domni.
Din fericire pentru Zhou, fratele mai mic al regelui Wu, un bărbat amintit drept Ducele de Zhou, a intervenit pentru a acționa ca regent pentru tânărul rege. Inițial, acest act a fost perceput ca o captare a puterii de către unii dintre ceilalți frați ai regelui Wu, care fuseseră trimiși să guverneze din fortărețele garnizoate din est. Acești frați au atacat armatele ducelui de Zhou într-un război civil care a durat trei ani și aproape că a divizat noul stat. În cele din urmă, Ducele s-a impus, iar în 1035 î.Hr. a îndeplinit angajamentul cu care luase mai întâi puterea și a transmis statul intact nepotului său, care împlinise vârsta, retrăgându-se din capitală și din scena politică și acționând ca puţini analogi în istorie.
Deoarece proiectarea detaliată și implementarea noului stat Zhou a fost de fapt realizată sub regența ducelui de Zhou, generațiile ulterioare i-au acordat o parte integrală a creditului pentru succesul statului și a fost văzut ca un al treilea înțelept fondator, alături de tatăl său, regele. Wen și fratele regele Wu.
După acel timp, regii Zhou au fost efectiv marionetele aristocrației pământești, feudale. Descendenții acelor ramuri ale aristocrației regale și aliații săi apropiați cărora li s-au acordat drepturi de guvernare ereditară a districtelor sub Zhou timpuriu au devenit conducători de facto în sine. Deși casa regală Zhou a continuat până în 256 î.Hr. să conducă doar în nume peste toate teritoriile vechiului imperiu, de fapt, singura sa putere reală a fost exercitată asupra unui regat minuscul din jurul capitalei de est.
Din 771 î.Hr. până în 221 î.Hr., niciun conducător nu a guvernat mai mult de o fracțiune din vechiul stat teritorial Zhou – marea politică ancestrală a ceea ce înțelegem astăzi prin „China”. Epoca a fost, de fapt, o perioadă de 550 de ani de război civil din ce în ce mai intens în rândul unei grupe în schimbare de politici combatante, în timpul căreia moștenitorii lorzilor puternici cărora le-au fost acordate proprietăți de către vechii regi Zhou s-au luptat pentru a-și extinde domeniile feudale.
Arta războiului nu mai era doar conducerea personală a luptei cu care și a tirului cu arcul, ea consta în înțelegerea strategiei și a tacticii, desfășurarea și asigurarea logistica a unor armate uriașe, artele războiului de asediu și diplomația nemiloasă care putea crea alianțe de moment între inamici pentru a zdrobi un dușman comun. Pierderea de vieți omenești în timpul războiului a fost la o scară care nu a mai fost văzută până în timpurile moderne, iar talentele solicitate de conducătorii a căror putere depindea de succesul militar pentru a supraviețui erau mai degrabă tehnocrate decât aristocratice.
Puterea care initial fusese monopolizată de o elită ereditară a ajuns să fie împărtășită cu o clasă tot mai mare de oameni de rând a căror inteligență și pregătire i-au echipat cu abilități atât de valoroase încât conducătorii aveau să concureze pentru a-i angaja la curte în poziții de prestigiu din ce în ce mai ridicat.
Cei cu pretenții ereditare care s-au distins în societate au ajuns să fie priviți ca o clasă distinctă de bărbați, cunoscută sub numele de shi 士, un termen tradus ca „domni”. Shi includea bărbați ale căror talente erau în război – fie ca soldați remarcabili și lideri pe câmpul de luptă, fie ca strategi – și, de asemenea, bărbați care s-au specializat în artele de stat: politică fiscală, tehnologie agricolă, diplomație sau organizare socială și politică.
Ultimul grup includea bărbații pe care îi numim filozofi din China timpurie. Doar un număr mic dintre bărbații pe care îi enumeram drept nume mari în gândirea chineză timpurie erau preocupați de chestiuni abstracte ale teoriei. Majoritatea erau bărbați ale căror investigații avansate asupra comportamentului uman, instituțiilor sociale și organizației politice erau destinate să fie aplicate problemei restabilirii în China a unității, stabilității și prosperității care a fost amintită ca fiind promisiunea pierdută a Zhou-ului de Vest.
Dar acești gânditori nu au privit doar Zhou occidental. Înțelegerea istoriei în timpul epocii statelor războinice a amestecat înregistrări documentare și fapte exacte cu tradiții distorsionate și mituri. Zhou-ul de Vest însuși a fost idealizat, iar trăsăturile practice largi ale monarhiei Zhou de succes au fost elaborate în modele detaliate și adesea concurente ale unui stat uniform fin articulat.
Aceste instituții au fost proiectate înapoi în dinastia Shang, care a fost re-vizuită ca o versiune preliminară a sistemului Zhou. Și acestea au fost, la rândul lor, folosite pentru a reimagina îndepărtata dinastie Xia, care nu era privită doar ca o versiune anterioară a Shang, dar a cărei narațiune istorică a devenit o repovestire a narațiunii Shang, fiecare dinastie mergând de la un fondator înțelept și virtuos la unul bestial. tiran, tocmai răsturnat.
Dincolo de cele trei dinastii, imaginația retrospectivă a Zhou de Est a mers mai departe pentru a crea o eră pre-dinastică a conducătorilor înțelepți desăvârșiți, personaje celebre împrumutate din mitul existent: Yao, făcătorul de calendare; Shun, fiul perfect iubitor al unui tată perfect rău; Yu, îmblânzitorul de potop care, în unele relatări, s-a născut dragon din trupul propriului său tată, un bărbat al cărui eșec de a îmblânzi același mare potop a dus la moartea lui. Acești eroi ai culturii au fost importați treptat într-un tip de preistorie mitologica.
Pentru Mencius, ca și pentru contemporanii săi, această istorie a reprezentat fundamentul faptic al societății și civilizației umane pe care trebuia construită o abordare realistă a crizei politice din epoca Statelor Beligerante. În timp ce condițiile vremurilor prezente nu erau aceleași cu cele din trecut, doar trecutul a oferit modele pozitive și negative ale modului în care societatea poate fi transformată și ordinea restabilită.
Pentru gânditorii din epoca Statelor Beligerante precum Mencius, un ultim grup de conducători exemplari a fost, de asemenea, important. De-a lungul secolelor a apărut un număr mic de conducători regionali puternici care au fost capabili să formeze alianțe mari între multe dintre statele aflate în competiție și care, pretinzând în mod explicit drept apărători ai monarhilor Zhou fără putere, dar legitimi ai vremii, a impus un ordin parțial statelor în perioada domniei lor ca domni.
Pentru gânditori precum Mencius, acești bărbați erau atât imitatori degradați ai conducătorilor înțelepți, cât și modele pozitive de realizare practică.
Alături de aceste figuri conducătoare, un sortiment de miniștri înțelepți, numiți, ca și shi, pe baza virtuții și realizărilor lor, precum și oameni care și-au dovedit virtutea rezistând tentației de a sluji tiranii, s-au adăugat la Panteonul Exemplarelor Înțelepte alaturi de Eroi.
Eroii orientali ai Chinei, spre deosebire de cei ai mitologiei grecesti erau personaje virtuoase, de o moralitate exemplara, sacrosanta, tocmai virtutea lor le-a conferit titlul de eroi.
Numele unor astfel de oameni, printre care Yi Yin, Bo Yi, Liuxia Hui și, mai ales, Confucius, completează vocabularul etic al istoriei pe care îl vedem în Mencius. Părerile lui Mencius despre posibilitățile umane sunt argumentate prin aceste exemple pozitive și negative. Cu toții suntem capabili de perfecțiune morală pentru că toți suntem oameni, la fel cum oameni au fost si eroii Yao, Shun și Yu și ei demonstrează potențialul înnăscut din fiecare dintre noi.
Știm că societatea poate fi perfecționată în zilele noastre, deoarece regii Wen și Wu, împreună cu Ducele de Zhou, au creat o societate perfectă în a lor era și au demonstrat potențialul oamenilor bine conduși de a pune în aplicare o ordine utopică.
Mencius era un adept al lui Confucius, care trăise cu aproximativ două secole mai devreme. Învățăturile lui Confucius au fost semnificative nu numai pentru conținutul lor, ci și pentru că adepții săi le-au folosit pentru a stabili o TRADIȚIE de predare distinctă care a înflorit într-o școală intelectuală bine definită. Confucianismul, în afară de doctrinele sale etice și politice, a subliniat importanța esențială a stăpânirii formelor comportamentale caracteristice înțelepților care creaseră civilizația, forme pe care le numim „ritual”.
Termenul chinezesc pentru aceste forme, “li”, desemna toate acele forme de conduită sancționate care deosebeau societatea civilizată bine reglementată de comportamentul barbar al triburilor nomade și vânători-culegători care înconjurau statele vechiului imperiu Zhou. Aceste forme s-au extins de la eticheta de zi cu zi la ceremoniale de practică politică și religioasă. Confucianii au susținut că moștenirea pe care eroii culturii înțelepte au lăsat-o în urma lor se află tocmai în aceste forme; în măiestria lor se afla cheia unui înțelept însuși și a reîntoarce lumea la tipul de ordine utopică care caracterizase epocile inițiale ale celor Trei Dinastii și era primordială a stăpânirii înțelepte.
După cum spune Mencius: „Dacă porți hainele lui Yao, cânți cuvintele lui Yao și acționezi cu actele lui Yao, ești pur și simplu Yao”. Confucianii au considerat aceste forme ca fiind cheia viitoarei restabiliri a ordinii: Dao-ul împlinirii umane, care a fost urmărit de generații de înțelepți și pus în practică de fondatorii dinastici.
Perspectivele etice despre relațiile umane constructive și conducerea socială pe care studenții de mai târziu ai gândirii chineze le-au văzut ca fiind centrale pentru Confucianism au fost inițial împletite inextricabil cu angajamentul confucianismului față de ritualism si traditionalism. Judecând după utilizarea sa în textele timpurii, termenul chinezesc pentru confuciani, Ru 儒, desemna probabil pentru contemporani în primul rând un maestru al formei rituale și doar în al doilea rând o persoană dedicată doctrinei etice trditionale.
Deși Confucius însuși era renumit pentru efortul său politic curajos, dar nereușit, de a convinge un conducător să-și adopte Dao și să readucă ordine în statul său și în lume, discipolii lui Confucius și adepții de mai târziu nu i-au urmat exemplul. Ei și-au folosit stăpânirea ritualului pentru a găsi poziții ca ritualiști sau tutori de curte sau pentru a servi familiilor private ca maeștri de ceremonie pentru nunți, înmormântări și așa mai departe.
Cei mai mari dintre ei au devenit, la fel ca Confucius, transmițători ai Dao – pentru ei, învățăturile conducătorilor înțelepților din trecut – transmițându-l următoarei generații de Ru, astfel încât traditia să fie păstrată pentru o perioadă viitoare când societatea ar fi revenit la o etica rituală.
Analectele lui Confucius, care au început să se formeze pentru prima dată ca text în această perioadă, au fost explicite să avertizeze confucianii să nu riște pericolele politicii tăioase ale epocii, apărând la curți în vremuri de haos; doi dintre discipolii seniori ai lui Confucius își pierduseră viața în acest fel.
Abia la vremea lui Mencius, la un secol și jumătate după moartea lui Confucius, vedem un alt Ru care se angajează într-un efort susținut de a căuta un conducător care să implementeze Dao, călătorind de la stat la stat, formând conexiuni care ar duce la o introducere la curte. cu o oportunitate de a risca să ofere sfaturi de politică etică unui conducător nerăbdător implicat în concursuri militare cu miză mare și de a concura deschis pentru favoare și poziție ministerială cu alți curteni și puteri învestite a căror dușmănie ar putea fi letală.
În momentul în care Mencius și-a asumat acest rol, forma atât a lumii intelectuale, cât și a lumii politice se schimbase dramatic de pe vremea lui Confucius. Principalii contestatori ai confucianismului: mohismul și taoismul. Cea mai proeminentă școală anti-confuciană a fost mohismul: adepții lui Mo Di, ale cărui idei sunt reprezentate în textul Mozi. Mohiștii au împărtășit proiectul confucianist de a găsi o cale înapoi traditional, către ordinea socială și politică văzută în trecut și au acceptat unele dintre valorile etice fundamentale ale lui Confucius, cum ar fi celebrarea valorii „umanității” (ren 仁), dar și-au interpretat misiunea și aceste concepte etice într-un cadru cu totul diferit.
Mohiștii par să fi fost primii din China care au descoperit puterea raționamentului silogistic și au folosit-o pentru a susține o etică strict utilitaristă, bazată nu pe cultivarea virtuții înțelepte prin practica rituală, ci pe acțiuni, speculatii sofiste și alegeri politice bazate exclusiv pe calculele impactului optim asupra bunăstării sociale. Stilul gândirii mohiste era cu totul nou.
Printre trăsăturile doctrinei formulate de raționamentul mohist au fost o serie de poziții anticonfucianiste care ataca atât ideile, cât și conduita din lumea reală a Ru. Pentru mohiști, ritualul a fost o simplă risipă de resurse sociale și o distragere a atenției de la misiunea de a salva civilizația din haosul războiului civil de secole. Mohiștii au văzut că sarcina imediată este oprirea războiului.
La fel ca confucianii, ei au format comunități strânse de specialiști pentru a-și îndeplini misiunea. Spre deosebire de confuciani, ei s-au specializat în artele războiului, în special în acele arte care puteau apăra un stat atacat de un agresor. Și, de asemenea, spre deosebire de confuciani, mohiștii erau mai mult decât dispuși să-și riște viața confruntându-se cu haosul din zilele lor.
Antrenându-se în grupuri paramilitare, mohiștii mergeau la tribunale pentru a-i convinge pe conducătorii agresivi să-și adopte politicile pacifiste sau să-și ofere serviciile militare conducătorilor ale căror state fuseseră atacate. Respingând atașamentele față de familie și prieteni care stau la baza eticii personaliste a confucianismului, mohiștii s-au străduit prin eforturi de voință disciplinată să depășească sentimentele înguste în favoarea unui tip de „iubire universală” în concordanță cu principiile lor utilitare.
Deși mohismul a devenit o școală uitată în mare parte în ultimele două secole inainte de era noastră – cel mai probabil cam la reunificarea Chinei în 221 a pus capăt tipului de război interstatal pe care mohismul a fost conceput pentru a-l combate – este clar că Mencius i-a considerat pe mohiști drept cea mai serioasă provocare pentru confuciani, și multe pasaje din Mencius sunt atacuri directe și indirecte la adresa mohismului.
Și este la fel de clar că, purtând un război intelectual împotriva mohiștilor, Mencius a adoptat instrumentul principal al mohismului: argumentul. Deși Mencius nu este scris sub forma unor eseuri argumentative susținute, cum ar fi Mozi, cum a fost lucrarea confuciană din secolul al treilea, Xunzi. Vedem că Mencius a fost privit ca excepțional de controversat de către contemporanii săi. Multe pasaje din Mencius implică provocări frontale la adresa ideilor și comportamentului personal al lui Mencius, pe care el le contrazice cu o gamă largă de tactici de dezbatere agresive, bazându-se pe logică, autoritate și retorică.
De fapt, mari porțiuni din Mencius pot fi citite ca un manual de dezbatere pentru discipolii confuciani.
Daoismul nu pare să fi format o „școală” în perioada pre-Qin, dar curentele de gândire care mai târziu au ajuns să fie denumite „daoism” au fost cu siguranță larg răspândite. Se credea în mod tradițional că cel mai timpuriu dintre marii filozofi taoiști a fost Laozi, autorul Dao de jing, despre care se spune că l-a instruit pe Confucius.
Majoritatea savanților occidentali consideră acum această poveste ca pe o legendă și pe Laozi însuși ca pe o construcție fictivă, singurul autor umbră al unui text care a fost de fapt un compus din mai multe mâini anonime, componentele sale timpurii probabil produse de la sfârșitul secolului al V-lea î.Hr. sau al IV-lea î.Hr., deși , ca și confucianismul, taoismul s-a construit pe stiluri de gândire care ar fi putut fi mult mai vechi.
Când vorbim de taoismul timpuriu, de obicei ne referim în principal la două texte: Dao de jing și Zhuangzi, acesta din urmă scris de o figură cu puțin mai puțin umbră decât Laozi, Zhuang Zhou. Există însă și alte texte care par apropiate de daoism în spirit, precum anumite capitole care apar în antologii mai mari precum Almanahul lui Lü (Lüshi chunqiu) sau Guanzi. Toate aceste texte par să susțină retragerea de la angajamentul în societate și o respingere a convențiilor, semne distinctive ale abordării pe care o numim taoist.
Dar există diferențe majore între aceste texte. Dao de jing se concentrează pe acordarea cu o ordine cosmică inexorabilă, Dao; Zhuangzi, care este, de fapt, un compus din mai multe tipuri de texte, se concentrează în nucleul său pe scepticismul sistematic cu privire la posibilitatea cunoașterii obișnuite a faptelor și a valorilor și promisiunea unei varietăți de abordări ale unei perspective superioare care poate oferi certitudine sau, împlinire.
Un set de capitole taoistice din Guanzi se concentrează pe tehnicile de meditație. Printre abordările asociate cu taoismul se numără ideile asociate cu figura lui Yang Zhu, o țintă principală a lui Mencius. Yang Zhu a fost renumit pentru că susținea că singurul imperativ pentru oameni era autoconservarea, uneori reprezentată într-un mod foarte concret ca susținând forma nedeteriorată a corpului.
Practic nu se știe nimic despre Yang Zhu. La începutul secolului al XX-lea, un eminent savant chinez a propus că numele lui Yang Zhu era de fapt o denaturare a lui Zhuang Zhou și că Yangzi și Zhuangzi erau aceeași persoană. Deși aceasta nu a fost niciodată o teorie populară, o jumătate de secol mai târziu un savant britanic la fel de eminent, A.C. Graham, a demonstrat că anumite capitole din Almanahul lui Lü erau aproape sigur texte yangiste „pierdute”, iar unele dintre aceste capitole sunt într-adevăr duplicate în Zhuangzi.
Când Mencius alege ideile egoiste ale lui Yang Zhu ca o a doua țintă explicită, alături de mohiști, el alege o figură pe care o putem considera marginală printre gânditorii care ar putea fi clasificați ca taoiști. Dar pe vremea lui Mencius nimeni nu era numit taoist și nu a existat nicio școală identificată în care alții să fie mai central decât Yang Zhu.
Gândirea yangistă probabil servește în Mencius pentru a reprezenta egoismul perceput al tuturor celor care au predat doctrine care susțin retragerea socială și o căutare a unității cu o formă de natură în afara sferei umane.
Alte școli de gândire în afară de provocările mohismului și daoismului, au proliferat în intervalul de cca. 200 ani dintre Confucius și Mencius.
O parte substanțială a cărții Mencius are loc la capitala statului Qi, într-o perioadă în care acel oraș era centrul recunoscut al a ceea ce numim „sute de școli” de gândire filozofică – o corelație intelectuală cu centre precum Cordoba sub Califatul Omeiad, sau Paris după înființarea marii sale universități medievale.
Prin politica regală, Qi a oferit locuințe stabilite pentru maeștri și discipoli asociați cu orice alte școli, inclusiv o serie de școli naturaliste, legaliști timpurii și logicieni și filozofi ai limbajului.
Misiunea centrală din Mencius nu este cea filozofică pentru care Mencius este celebrat astăzi, în ciuda discursului filosofic bogat al textului, ci este politică: a transforma lumea.
În timpul erei Statelor Belicoase, competiția pentru bărbați talentați din partea statelor care se lupta pentru dominația teritorială a creat o piață pentru cei care pretindeau că au cunoștințe critice. Pe vremea lui Mencius, bărbații călătoreau din curte în curte pentru a-și face reclamă înțelepciunea sau priceperea lor specială, căutând un conducător care să folosească serviciile lor și să le ofere o funcție salariată.
Confucius este în general privit ca exemplu inițial al acestui tip de shi călător, începând călătoria imediat după 500, când a fost forțat să părăsească statul natal Lu. Convins că deține cheia guvernării de succes – Dao, sau Calea înțelepților antici – Confucius a petrecut peste un deceniu călătorind de la o curte la alta, căutând să-i convingă pe conducători de înțelepciunea programului său politic, în speranța că cineva il va înălța într-o funcție ministerială care să-i permită să transforme guvernarea statului și, prin acel succes exemplar, guvernarea lumii.
În secolul și jumătate după cel a lui Confucius, piața talentelor a cunoscut o expansiune, deoarece shi a văzut din ce în ce mai multe oportunități în învățare și a căutat să se echipeze cu o artă care ar putea atrage patronajul unui conducător bogat sau al unui conducător de război.
Se spune că nepotul regelui Xuan din Qi, regele căruia Mencius i-a servit ca consilier, se spune că avea o mie de shi în serviciu, toți specialiști într-o anumită abilitate care a atras patronul lor bogat. Confucianii din această perioadă par să fi ascultat în general avertismentele de precauție ale Analectilor și s-au abținut să concureze pentru poziții de influență politică în curți.
Mencius a privit problema diferit, crezând că condițiile de haos social au ajuns la o extremă care a creat noi oportunități de influență morală care nu existau pe vremea lui Confucius. Reluând misiunea politică pe care Confucius o abandonase la sfârșitul vieții, Mencius s-a alăturat rândurilor shi care au călătorit din curte în curte, oferindu-și abilitățile în administrarea practică și în război. Acești bărbați au ajuns să fie cunoscuți ca „persuanti rătăcitori” (youshui zhi shi 遊說之士).
Cartea 1 a cartii Mencius este în mare parte dedicată unei narațiuni episodice a convingerii lui Mencius asupra unora dintre cei mai puternici conducători ai timpului său. Putem vedea în aceste convingeri multe elemente ale filozofiei etice a lui Mencius, dar scopul său nu a fost să-i convingă pe conducători că teoriile sale sunt corecte: el încerca să-i convingă să acționeze.
În timp ce a existat o oarecare suprapunere între maeștrii care au dezvoltat sau au transmis tradiții de gândire discipolilor și bărbații care s-au oferit pentru angajare la curte, cei mai mulți dintre cei cu care Mencius a concurat pentru atenția conducătorilor erau tipurile de shi experți în meșteșug de stat, diplomație, strategie militară, politică agricolă și așa mai departe.
În Mencius, mai multe pasaje lungi ilustrează modul în care Mencius s-a prezentat ca un expert în unele dintre aceste subiecte, oferind relatări despre ceea ce probabil au fost chiar mai detaliate 13 discursuri despre structurile administrative adecvate și politicile de distribuție a terenurilor, întotdeauna redactate în limbajul istoricului. În calitate de moralist care căuta acces la putere, Mencius se afla în situația dificilă de a se distinge de carieriştii interesaţi de sine, care umpleau rândurile comune ale persuantilor.
Mencius aștepta mesaje de la conducători și alți deținători ai puterii, refuzând să apară în audiență sau chiar să accepte un dar până când aceste uverturi au demonstrat respect și respectare rituală pe măsura standardelor sale. Aceste cereri ca oamenii puternici să se smerească înainte ca autoritatea morală a lui Mencius să-i întârzie accesul la tribunale i-ar putea duce la probleme serioase dar l-au deosebit clar de ceilalți persuanti.
Regulile pe care Mencius le aplica în astfel de cazuri păreau atât de ad-hoc și inconsecvente altora, încât puține probleme apar cu mai multă frecvență în Mencius decât solicitările de a-și explica comportamentul în acest sens. Pe măsură ce citim Mencius, observăm că există tentația de a căuta porțiuni care par pur filozofice, separându-le de contextele de persuasiune practică, înțelepciune primită și autojustificare, pentru a completa o structură complet articulată a teoriei.
Dar este mai fidel textului să-l citim nu ca pe o arhitectură filosofică care trebuie desprinsă de decorul narațiunii biografice, ci ca pe un portret al unui filozof angajat, ale cărui idei le vedem adaptate doar în urmărirea unei misiuni sociale, și niciodată în izolarea teoretică în afara narațiunii. A fost în mod tradițional mai obișnuit să se analizeze Mencius ca expresia unei structuri teoretice complet articulate, exprimată imperfect și incomplet, dar auto-consecventă pe tot parcursul, o perspectivă care continuă să fie comună și astăzi și care a produs o impresie puternică.
Gândirea menciană poate fi vazută ca etică situațională a virtuții În timp ce Mencius ne introduce într-o varietate de doctrine specifice care au fost esențiale pentru gândirea lui Mencius, există o temă de o importanță supremă, care reflectă rădăcinile textului într-o misiune practică, care pătrunde atât de bine în carte încât uneori poate fi trecută cu vederea. Tema este că etica nu poate fi niciodată redusă la reguli: ETICA SE REFERĂ ÎN MOD FUNDAMENTAL LA DISPOZIȚIILE UMANE și la capacitatea de a le detecta și de a acționa asupra lor.
Etica este o chestiune de caracter, nu de reguli. Acest lucru este exprimat cel mai direct în ceea ce se numește uneori „doctrina actualității”, care, cel mai simplu, susține că acțiunea corectă în orice situație particulară poate fi evaluată doar în context.
Fiecare context este un „timp”, iar a aplica o regulă generală bună la momentul nepotrivit este o eroare etică.
Pare a fi o axiomă a textului că judecata lui Mencius este fără greșeală, un produs al caracterului său antrenat și al perfecțiunii formelor în care a fost antrenat. Regulile care îi „raționalizează” conduita sunt implicite, derivate din comportamentul său; comportamentul lui nu mai este guvernat de reguli explicite pentru că, ca și Confucius, le-a depășit.
Această formă de doctrină etică este o etică a virtuții, în care regulile sunt folosite pentru a cultiva virtutea care, la rândul ei, înlocuiește regulile și acționează conform unei estetici a judecății morale. Acele acte devin baza unor noi reguli, pe care cei care aspiră la virtute le pot emula, până când sunt gata să le înlocuiască la rândul lor.
Alegerile etice nu pot fi niciodată reduse la rațiune, așa cum își doresc mohiștii să fie: fiecare alegere morală este un răspuns la o situație unică în particularitatea ei și niciun set de reguli concepute rațional nu poate epuiza vreodată condițiile infinite care guvernează fiecare context, sau contexte infinite pe care o persoană le întâlnește în cursul vieții. În acest sens, etica menciană este reprezentativă pentru majoritatea eticii confucianiste și opusul polar al utilitarismului raționalist al școlii mohiste.
Mencius a fost probabil cel mai faimos în epoca sa pentru afirmația sa că oamenii sunt, prin natura lor, buni din punct de vedere moral.
Argumentele lui Mencius despre natura umană sunt multe dar de departe cea mai interesantă demonstrație a afirmației sale este un experiment de gândire care explorează ceea ce experiența și imaginația ne pot spune despre universalitatea răspunsurilor umane, luând ca exemplu reacțiile instantanee la expunerea bruscă la o scenă de pericol iminent care afectează o persoană pe care o observăm, mai degrabă decât pe noi înșine.
Mohiștii au fost pionieri în metoda argumentării prin experimente de gândire detaliate și, în acest caz, Mencius folosește aceste tactici mohiste pentru a argumenta pentru un temei etic în dispozițiile umane, spre deosebire de regulile etice. Oferind dovezi în acest fel pentru universalitatea unui anumit tip de răspuns uman spontan afectiv, Mencius continuă să susțină universalitatea identică pentru alții și să susțină că aceste răspunsuri sunt trăsăturile definitorii ale naturii noastre ca oameni.
Ca aproape orice gânditor din China timpurie – ca și în China imperială de mai târziu – Mencius credea că trebuie sa existe și vor exista regi. Dar Mencius a articulat rațiuni pentru regalitate și procesul de aderare regală care a avut o mare influență. Mencius a susținut că regii se bucurau de mandate de a conduce doar în măsura în care guvernau în beneficiul celor pe care îi conduceau.
EL A INSISTAT CĂ POPULAȚIA ESTE CEA MAI IMPORTANTĂ COMPONENTĂ A STATULUI, NU REGELE ȘI CĂ CONDUCĂTORII CARE AU ABANDONAT ACEASTĂ ACUZAȚIE NU MAI SUNT, DE FAPT, CONDUCĂTORI:.
Mencius a fost un susținător al bunăstării publice ca preocupare a statului, observând că nu era realist să ne așteptăm ca oamenii să se comporte într-un mod etic și legal dacă nu aveau mijloacele de a supraviețui decât prin egoism sau furt și el i-au acuzat pe conducătorii care au pedepsit nelegiuirile mici în timp ce nu și-au îndeplinit propriile responsabilități de a proteja poporul.
Populismul lui Mencius a fost extins la noțiunea sa de forță divină din spatele istoriei. Într-o lungă discuție despre modul în care divinitatea cerească supremă, Tian, ghidează succesiunea la tronul imperiului unificat, Mencius a susținut că Tian a lucrat prin acțiunea poporului și, în acest fel, voința poporului este a statutul divin.
Deoarece noțiunea de democrație activă nu era vie sub nicio formă la începutul Chinei, populismul lui Mencius este considerat drept un drept teoretic la revoluție sau, având în vedere concentrarea puterii militare în mâinile aristocraților, o licență pentru patricienii nemulțumiți de a mobiliza armate de plebei nemulțumiți. pentru a testa dacă voința lui Tian și a poporului le va trece tronul prin război.
Dar chiar și în această formă, Mencius se aștepta ca doctrina să aibă un impact precaut asupra conducătorilor ereditari, îndreptându-i către politici mai bine aliniate cu Dao politic pe care îl susținea confucienii, care să atragă sprijinul în masă și, până la urmă, aceasta era misiunea lui Mencius.
Dincolo de aceste două teme, Mencius transmite o abundență de idei puternice și influente pe teme precum forța călăuzitoare a lui Tian și relația sa cu destinul și limitele agenției umane, dinamica voinței individuale și relația ei atât cu corpul nostru, cât și cu gândirea și sentimentele noastre și natura socială a persoanelor și reflectarea acesteia în structurile societății umane.
Mencius ne oferă perspective sensibile și foarte nuanțate asupra motivelor și interacțiunilor persoanelor individuale. Măreția lui Mencius era ceva mai mult decât intelectuală: în timp ce omul pe care îl vedem în text poate fi egoist, abraziv și sever în judecățile sale, vedem, de asemenea, dovezi frecvente de empatie atentă și capacitatea de a înțelege motivele și constrângerile complexe ale altor oameni, care adaugă autenticitate mesajului că scopul nostru nu trebuie să fie doar să avem opinii corecte, ci este să devenim oameni pe deplin umani.
Nobili prin umanitate.