Au trecut cîteva săptămîni bune de cînd Dan Şova a spus foarte doct că românii nu sunt reponsabili de pogromul de la Iaşi, suficient cît să se ducă şi să se întoarcă „reeducat ” de la Washington. Dar chiar o fi fost un pogrom la Iaşi ? În oraş nu există nici un monument care să ateste acest lucru, nici măcar în gara de unde a plecat trenul morţii, gară care s-a renovat vreme de vreo cinsprezece ani din bani europeni. În săptămîna de şcoală „altfel”, cînd în sfărşit profesorii au avut voie să scoată elevii din şcoli, elevii ieşeni nu au avut astfel unde să meargă să vadă cu ochii lor. Nici cei bucureşteni nu s-au dus, deşi în 2009 autorităţile au dezvelit un monument al holocaustului în spatele SRI, care arată deja ca acele monumente comuniste supravieţuind în Rusia sau Ucraina, îngropate de praf si rugină. Cel mult un turist străin se rătăceşte pe acolo, deşi România are oficial o zi a Holocaustului, special ca oamenii să se întrebe despre ce o fi vorba. Nu se întreabă nimeni, că nu ştie nimeni despre ea. Nu doar Dan Şova. În Iaşi, unde evreii formau la un moment dat mai mult de jumătate din populaţie, nici adulţii, nici copiii nu ştiu acest lucru, deşi oraşul lor cel adormit se întinde dincolo de Păcurari pe kilometri întregi. Închise dincolo de ziduri, cimitirele, singurele rămase, nu atrag atenţia nimănui, iar vechile cartiere, ca Tîrgu Cucului sau Dudeşti, nu mai au înfăţişarea de altădată.
Te-ai fi aşteptat ca gafa lui Dan Şova să ne facă să discutăm de pogromul de la Iaşi, sau de execuţiile de la Odesa, pe care Şova le-a recunoscut în acelaşi interviu, arătînd că nu e antisemit, ci ignorant şi suficient. Nici vorbă de una ca asta, dovadă că interesul poveştii a fost pur electoral pentru media. Nici un fel de „A fost sau n-a fost?” nu s-a declanşat nici de data asta, pentru că, să fim sinceri, chestiunea nu prezintă nici cea mai mică importanţă pentru românul contemporan. Dimpotrivă, singura discuţie stîrnită, şi asta chiar în ziarul de faţă, a fost nu despre victimele noastre, ci despre noi ca victime, că atîta ne duce pe noi sensibilitatea: vrem ca lumea să recunoască şi să ne despăgubească măcar prin recunoaştere pentru suferinţele noastre. Noi nu negăm că om fi făcut şi noi rău altora: dar personaje atît de diferite ca Dan Şova sau Gabriel Liiceanu au în comun faptul că nu aduc niciodată vorba despre asta. Situaţia noastră ca victime ne obsedează însă, dovadă discuţia cu totul nepotrivită despre originea evreiască a comunismului românesc, ultimul lucru care trebuia discutat cu Amos Oz sau între noi. Nu e problemă, sursele de „informare” abundă pe tema asta. Pe Youtube e plin de siteuri în limba romînă cu titluri semnificative, cum ar fi comunism=iudaism, comunism=sectă iudaică, Holocaustul evreilor impotriva românilor, Holocaustul Rosu şi tot aşa. Nu au mare audienţă, dar cîteva mii de oameni tot le citesc, au forumişti activi, gen Duhul Căpitanului sau SfCredintaOrthodoxă. Clipurile folosesc din greu ilustraţii din presa antisemită românească de demult, alături de imagini cu Ceauşescu şi Karl Marx. Ceva-ceva se prinde: cursanţii români şi basarabeni veniţi la o şcoală a mea de vară la Berlin sînt singurii care au protestat că turul oraşului a cuprins prea multe monumente legate de Holocaust în defavoarea Războiului Rece. Mi-a luat o oră să explic secretarei mele îndignate că nu sînt antisemiţi, numai dezinteresaţi.
Poate dacă oraşele noastre au ratat să marcheze astfel urma vieţuirii şi dispariţiei tragice a unei populaţii măcar numeric semnificative, celebrele programe şcolare unice compensează prin informarea copiilor de aceste fapte fundamentale? Au participat toţi elevii măcar la o discuţie despre cele 14 milioane de civili, victime pe care nazismul şi stalinismul i-au asasinat la frontierele noastre, şi despre legătura indisolubilă dintre aceste două regimuri în istoria europeană? Cum, nu se face istoria Europei ca atare la şcoală? Dar sigur la istoria României se învaţă că liberalismul românesc modern a refuzat zeci de ani să acorde drepturi cetăţeneşti populaţiei evreieşti autohtone (o şesime din populaţia Bucureştiului la finele secolului trecut), neacceptînd decît pe evreii creştinaţi, deşi se făceau presiuni occidentale foarte mari, şi cedînd doar la conferinţa de pace de la Paris, cînd subiectul a intrat în marele troc, că altfel nu ne luam Transilvania şi restul? Cum, deşi există un manual (opţional) al holocaustului, chestiunea cetăţeniei universale, fundamentală în orice democraţie, nu se regăseşte în nici un manual obişnuit şi în general nu vorbim despre ce înseamnă cetăţenie şi cum a fost ea construită istoric? Dar despre ce-om vorbi cu copiii? În sfîrşit, am putea spera că literatura română, singura care se studiază la noi în şcoală, compensează subţirimea istoriei. Dar nu e cazul. Frunzăresc programa, şi o găsesc epurată cu grijă de orice referinţă la locuitorii neortodocşi sau la relaţiile noastre cu ei. Nici literatura care se mai retipăreşte azi nu e tocmai bogată în asemenea reflecţii. Dan Şova nu are, ca atare, de unde să ştie că universităţile din Iaşi şi Bucureşti au fost ani de zile închise, că nu se puteau ţine orele din pricină că huliganii studenţi antisemiţi români îi băteau pe cei evrei. La ora asta există o conotaţie pozitivă în tînăra generaţie a termenului de „huligan” folosit de Mircea Eliade şi periodic intelectualii noştri se revoltă contra lui Saul Below, laureatul premiului Nobel care redă termenului accepţiunea justă, că îi strică PR-ul lui Eliade. Citim despre asta cel mult mărturii care au apărut după 1990, dar Brăila lui Serge Moscovici, marele nostru profesor de psihologie socială, nu e de găsit în literatura românească. Evreii trăiau în altă ţară pentru scriitorii români, şi noi preferăm ca elevii să înveţe azi despre această ţară artificială, epurată de problema lor, din romanele din programa şcolară.
Am avea ce pune în programă, ca să înţeleagă generaţia lui Dan Şova ce era România de altădată? Ce părere aveţi de povestea în care criminalul Gheorghe îl ameninţă pe patronul său, hangiul evreu, că îl va executa cu toată familia în noaptea de Paşte? Zibal „Leiba a mers la primărie, apoi la subprefectură, să denunţe pe ameninţător, cerând să fie păzit. Subprefectul, un tânăr foarte vesel, a primit întâi peşcheşul „modest” adus de Leiba, pe urmă a început să râză de jidanul fricos şi să-l batjocorească. Leiba a stăruit călduros să-l facă a înţelege gravitatea lucrului, cum era hanul izolat departe de sat şi chiar de şosea. Dar subprefectul, cu un aer mai serios, l-a povăţuit să fie cuminte; nici să nu mai pomenească de aşa ceva, ca să nu deştepte în adevăr, într-un sat unde oamenii sunt răi şi săraci, pofte de călcare.” Dar ce contează autorităţile, cînd există vecinii, nu pot ei să apere victima de criminal, atunci cînd nu o „calcă” chiar ei ? Vecinii se poartă ca în acest coşmar: „Jandarmii dezleagă mâinile nebunului. Mulţimea se dă într-o parte făcând un loc larg împrejurul lui. Nebunul dă un ocol cu ochii şi-şi opreşte privirile care ard spre uşa lui Zibal; scrâşneşte din dinţi, se repede ţintă pe cele trei trepte, şi într-o clipă, apucând în palma dreaptă capul copilului, în cea stânga pe al Surei, le izbeşte pe unul de altul cu atâta putere că le confundă ca pe nişte ouă moi… Leiba, cu inima înnodată, ca un om ce cade dintr-o nemăsurată înălţime, dete să ţipe: „O lume întreagă mă lasă cu dinadinsul pradă unui nebun!”. Poate dacă s-ar muta la Iaşi , oraş mare şi unde statul de drept e mai la îndemîna tuturor?”O să cinstească pe comisar, pe ipistat, pe sergent… Cine plăteşte bine este bine păzit”. Nu e timp, că a venit noaptea de Paşte şi criminalul vine. Pînă la urmă, lăsat singur, evreul găseşte procedeul ingenios de a prinde în poartă braţul asasinului şi a-i da foc, în chiar noaptea de Înviere.
Oare dacă acest text ar fi discutat în ora de română, cu onestitate, nu ar învăţa elevii mai mult decît azi despre ce e un stat de drept şi ce nu e? La vremea lui, neînţelegerea şi iritarea a fost aşa de mare, că autorul a scris un text paralel, unul înţesat de limbaj naţionalist şi antisemit, ca să priceapă tot idiotul că textul era un manifest. Acest român suprem civilizat şi în majoritatea timpului superficial înţeles de criticii pe care îi dispreţuia sincer era un grec: Ion Luca Caragiale. Îl predăm la şcoală, dar prin Scrisoarea pierdută, prezentată ca o farsă, care serveşte scopului foarte educativ de a arăta tinerilor că democraţia a fost totdeauna o formă fără fond la români, că şmecherii au totdeauna success în viaţă cîtă vreme merg pe căile ierarhice, şi că avem marea consolare de a ne hlizi de toată situaţia asta. E poate prea teribilă O Făclie de Paşte pentru a fi predată la clasa a zecea? Din moment ce predăm Baltagul, aş zice că nu de asta o ocolim. Pur şi simplu fugim de orice operă literară care ne-ar pune în situaţia de a discuta România socială şi politică, orice operă literară din care am putea învăţa ceva despre noi şi despre istoria noastră, vezi în comentariile însoţitoare pentru subiectele de bacalaureat cum construim ignoranţa şi incapacitatea de înţelegere a subiectelor fundamentale printr-un esteticism pauper intelectual şi indiferent moral.
Produsele nu doar ale unei asemenea şcoli, dar şi al unor părinţi educaţi déjà tot în şcoli ca asta sînt băieţi ca Dan Şova. Mărturisesc că atunci cînd l-am văzut la televiziune pe dl Şova, despre care ştiam doar că a avut contracte de avocatură cu statul mi-am zis că nu poate fi băiat rău, că are ochi frumoşi şi maniere orientale. Am subestimat -subestimez întotdeauna- abisul de insensibilitate din mai fiecare bărbat care creşte într-o societate nu aşa diferită de cea descrisă de Caragiale. Dar cum trebuie să cred în educaţie, că altfel nu aş fi pedagog, iar dl Şova plăteşte scump un păcat care e aproape al tuturor, nu doar al lui, îl invit să fim primii doi care deschidem o campanie pentru a cere ca nuvela lui Ion Luca Caragiale, O Făclie de Paşte, să intre în programa de bacalaureat, iar în Iaşi să facem un concurs pentru artişti unde şi cum putem integra mai bine în textura oraşului amintirea mulţilor săi locuitori evrei, astăzi dispăruţi pentru că statul nostru i-a tratat ca pe personajul lui Caragiale
Alina Mungiu
Text reprodus din „România liberă”
Nota redacției: Cum pe acest site s-a afirmat deseori că pogromul de la Iași a fost opera armatei germane, iar nu a autorităților românești, găzduim și părerile altora, chiar dacă nu le împărtășim. În mod deosebit punem în discuție concluzia textului: „Evreii au dispărut din România pentru că statul român i-a tratat ca pe personajul lui Caragiale.” Nici măcar în raportul Tismăneanu nu se spune o prostie/ticăloșie mai mare…
În orice caz, o invităm pe acest site pe autoare, să-și expună pe larg teza privitoare la „dispariția evreilor” din România. Cu condiția ca pretinsa pedagogă să obțină de la redacția ziarului care i-a publicat articolul promisiunea că va publica și comentariul nostru cu privire la „dispariția evreilor din România”. Ca un soi de aplicare a principiului clasic privitor la drepturile pe care le are și ALTERA PARS. Adică noi, cei care avem altă părere.
IN ANUL 1940 traiau in orasul IASI peste 70000 de jidani imputiti la o populatie a orasului de doar 120000!
@Adrian Romanu
Superba demonsratia. Daca se-apuca Einstain sa faca aceste calcule lua premiul Nobel si pentru aritmetica. Da’ el, saracu’ n-a incercat, ca si-asa IAHWE i-a soptit in vis „teoria unificata a campurilor”, iar dimineata Einstain si-a amintit doar titlul, ca uitase demonstratia matematica a conceptului!
Asa este, cu doar putina atentie vezi clar ca evreii se conduc dupa acelasi precept pe care l-au lipit de bolsevism: PUTINI AM FOST, MULTI AM RAMAS!
Iar noi, vitele de „goimi” inghitim toate „povestile” si „numerologia sacra” a acestor „vampiri” de natii, de tari (care, toate au fost, potentia, ale lor!?!), de inteligenta (a se cerceta cati evrei mari descoperitori in varii domenii au furat, de fapt, munca altora, exact la final, cand totul era clar, mai putin anuntarea publica!).
Sa ne asteptam ca pe vreo placa pe care evreii o vor instala la iasi sau Bucuresti, sa aflam cu stupoare ca diferenta de cenusati care nu iese la numaratoare (cf. demonstratiei minunate a lui Adrian Romanu) au fost exterminati, de fapt, de romani!!! Ca doar trebuie sa gaseasca un argument cat se poate de emotional ca sa transforme Romania in „Noul Israel”!!!
Cel mai tare m-au enervat rindurile urmatoare:
„În Iaşi, unde evreii formau la un moment dat mai mult de jumătate din populaţie…”
Sa ne spuna porcina care mugeste citi evrei erau in Iasi la 1800? dar la 1850? la 1900? o sa afle ca toate scursurile Galitiene s-au prelins in Moldova intr-o suta de ani, poate mai putin, de frica Rusilor si Austro-ungarilor care se saturasera de ei, …deci, de unde atita tupeu sa ceri drepturi si alte cele? Francezii, Grecii nici in ziua de azi nu recunosc minoritatile de pe teritoriul lor dar nimeni nu-i scutura de guler. Ne vorbeste sacul de osinza despre evrei, de parca ar fi vechi locuitori pe aceste paminturi…ce ISTORIE au facut ei aici? ca de furat au furat TOT! sa puna mina umflata sa citeasca Istoria Romanilor a lui Iorga de la 1913, ca sa mai invete ce si cum…
Si daca Iasul de acum si din totdeauna este un oras „adormit” atunci nici scroafa nu-i buna de sapun.
@ comunismul o nebunie 28.06.2012 la 3:48 pm TE PUSE NECURATUL SA INTREBI: “ Cum se intampla ca tocmai Holocaustul pa masura ce se indeparteaza capteaza tot mai multa atentie, face valuri din ce in ce mai mari, devine din ce in ce mai dezbatut si mediatizat – conform unei reguli ale perspectivei complet inversate?”
RASPUNS: Pai cum poate o vita ca tine si ca mine (GOI adica dupa evrei) sa inteleaga un “conțept” aista sophisticat? bai colega mea vita incaltata, auoleo cat de prosti suntem. pai daca nu sti, nu te baga, bre! AISTA ESTE VORBA DE MIRACOLE NEICA!!!! Poporul ales de tovarasul YHWE poate orice. Iaca niste IECZEMPLE:
Au pana di curand au fost holocaustizati sase mioane de evrei enclus cei de la Auschwitz (aujviț pi moldovinesti).
La anuț Domnului 1991 au schimbat placa (nu de patephone ci de marmura) de la intrare. Pe vechea placa scria ca au fost cenusizati 4 miliaone de evrei, pe noua placa ca au fost cenusizati 1virgula 1 miliaone evrei. BRAVO! cineav a scăpat de la moarte 2virgula 9 milioane bucati evrei. CINE I-A SALVAT? Io daca savez un cocalar, ma da la ziar si tivi da mi se face greata. pentru salvare a 2 virgula 9 milioane bucati evrei cine este premiat? Voi ati auzit? Io nici atat si nu pot sa imi inchid urechile.
MIRACOL UNU: au fost salvati de la moarte 2 virgula 9 milioane bucati evrei;
MIRACOL DOI: Au murit in 1942 exact 4 milioane de evrei si s-au inregistrat 1virguala1 in 1991. DECI in 49 de ani au inviat 2 virgula 8 miliaone bucati evrei. Asa se demonstreza superioritatea epocii moderne fat de cea antica: 49 de ani inseamna 17,885 zile, deci au inviat 162 evrei per zi calendaristica (daca inviau doar in zile de lucru, era mai spetaculs la cifre dar sa ramanem in zona pesimista). Acu’ 2000 de ani, lu’ unu Iisus i-a luat 3 zile s invie dar la zilele moderne in trei zile au inviat trei ori 162 egal 486 bucati evrei. QUOD ERAT DEMONSTRANDUM. Miracolul evreoiesc “bate” miracolul crestin.
MIRACOL TREI: nimeni nu a fost laudat ca a salvat 2 virgula 9 milioane bucati evrei in presa desi toata presa e proprietatea evreilor, ceea ce este bine caci se zica ca adevarul doare deci doar din mila fata de noi nu ne spun nciodata adevarul in mass media, ne mint continuu, desigur din dragoste, ca sa nu suferim. Evreii sunt omenosi, io v-am zis dar nu ma credeti, ca niste vite ce evreii spun ca sunteti.
MIRACOL PATRU: Inainte sa schimbe placa se aratau 6 milioane bucati evrei cenusizati. Dupa noua nplaca, au disparut 2 virgula 9 milioane bucati evrei di ntotal dar tot de 6 milioane se vorbeste. Deci iaca un naou miracol: 6.00=3.10; Numai YHWE poate asa ceva. Sa va intre mintile in cap!
MIRACOLUL CINCI: ISRAEL A DECLARAT CA NU A EXSTATA NICI UN HOLOCAUST: israel a declarat ca la anul 2000 exsitau 1 milion de supravietuitori de holocaust, deci la 1842 trebuiau sa fie 27 miliaone de veri, de 2 ori mai multic a cei fin toata lumea vezi: http://giwersworld.org/holo3/holo-survivors.phtml
POPORUL EVREU ESTE OBECTULE UNOR CONTINUE SI INFINITAE MIRACOLE, NU IL PUTETI COMPARA CU UHNLA CA NOI ROMANII ACER AM FACUT PROSTIA SA STAM PE LOC 15 MIISOARE DE ANI.
Adrian Romanau a sintetizat foarte bine paradoxul si nebunia acestui „concept”.
As adauga o intrebare – si chiar o tema – pentru vitorii pretendenti la premiul Nobel:
dupa cum toata lumea stie ca un obiect indepartat se vede mai mic decat unul apropiat, conform legilor perspectivei. La fel un sunet indepartat este mai slab decat unul apropiat, dar si un eveniment istoric se estompeaza cu timpul datorita aceluiasi efect de perspectiva. Cum se intampla ca tocmai Holocaustul pa masura ce se indeparteaza capteaza tot mai multa atentie, face valuri din ce in ce mai mari, devine din ce in ce mai dezbatut si mediatizat – conform unei reguli ale perspectivei complet inversate?
Felicitari, Adrian Romanu! Suntem pe aceeasi lungime de unda! Se pare ca evreii sunt un popor de masochisti (dupa logica faptelor si a celor care incearca sa-i victimizeze si sa ne culpabilizeze pe noi)!?!
Cat priveste, d-le vasile Roaita, mica noastra disputa despre Caragiale (pe care-l iubesc pentru satira si calitatea scrierilor, in calitate de roman pe linie paterna), mai spun doar ca, din cate stiu eu, majoritatea aromanilor AU PLECAT in Grecia in transhumanta, din timpuri imemoriale SI S-AU STABILIT TEMEINIC ACOLO, APARANDU-SI OBARSIA SI DREPTUL DE SEDERE! Nu prea se cunosc multe cazuri de aromani care sa-si fi lasat pamanturile de-acolo ca sa vina sa faca negot la…Brasov!
Dar…fie cum spuneti dv. Oricum, in Caragiale a prins spiritul romanesc, dovada ca a scris numai in limba romana si este definitiv AL NOSTRU, AL ROMANILOR!
„Din p.d.v. fizic Alina Mungiu este mult mai urâtă decât o scroafă. Din p.d.v. intelectual este fie la fel de proastă ca o scroafă, fie se preface a fi o mare iubitoare de jidani si mănâncă rahat din interes… Oricum ar fi, tot scroafă jidănită este!”
Gresit, jignesti animalul! Porcul ii este folositor omului, spre deosebire de „DOSIA” Mungiu, care nu ii este de folos absolut nimanui…
adrian romanu contra-revolutionarul 27.06.2012 la 9:50 am
Super expunere! Respect!
DESPRE GENA expunerii la pericolul mortal cert, am putea-o numi “GENA SINUCIDERII IN MASA SI INCONSTIENTA INCORIGIBILA A POPORULUI EVREU” si cum pot fi ajutati.
Doamna Pipidi si ceilalti evrei specialisti in crimele facute, dupa spusele lor, de Poporul Roman impotriva Poporului Evreu trebuie sa explice perseverenta inconstienta a membrilor Poporului Evreu de a expuna acestui cumplit pericol de moarte la care se expune Poporul Evreu cand se afla in proximitata sau in mijlocul membrilor Poporului Roman.
Deci conform acestei doamne si a multor alti evrei, in Romania Poporul Roman far nici un motiv, fara nici o provocare, au ucis, au holocausizat, au pogromizat evrei inocnetri in masa, cu sutele de mii.
Sa ii acordam doamnei Pipidi si tuturor celrolati acuzatori prezumtia de nevinovatie si sa prezumama ca spun adevarul. Desi acuzatiile sunt in grozitoare si faptele daca s-ar dovedi ca sunt adevarate injosesc nu numai pe romani dar pe intreaga specie umana, NU VOM CERCETA, NU VOM PUNE INTREBARI, NU VOM CRERE PROBE. Luam vorba lor de buna asa cum trebuie sa faci cu orice persoana pe cae o respecti pana la proba contrara.
Acuzatiile dumnealor conduc la O UNICA CONCLUZIE: ROMANIA ESTE UN LOC FOARTE, FOARTE PERICULOS PENTRU EVREI.
Pe de alta parte constatam ca membrii ai Poporului evreu sunt cu sutele de mii in Romania si tot vin, nu pleaca. Cumpara pamantul Romaniei, isi schimba nume evreiesc cu nume neoas romanesti, constatam ca uzurpa toate functiile in stat, ne-au luat banii, resursele, bancile, firmele, detin in intregime media prin care ii mint si ii inseala pe membrii Poporului Roman care nu au timpul si posbilitaeta de a se informa, in esenta , COMIT CONTINUU FAPTE CARE SA INCITE POPORUL ROMNA IMPOTRIVA EVREILOR.
Sa repet? Iaca mai sintetic: E zbiara din gura de sarpe ca atunci cand ai sai au fost in casa lui R, R i-a omorat. Deci casa lui R prezinta pericol de moarte pentru E. In consecinta, E isi trimite pe ai sai in casa lui R in si mai mare numar ca sa comita acte cat mai multe impotriva lui R.
Ca actiunile evreilor sa aiba logica una din doua mai jos trebuie sa fie adevarata:
Poporul Roman NU a comis nici una din crimele de care este acuzat de Poporul Evreu, dimpotriva este primitor si inocent si enorm de multi membrii ai Poporului Evreu abuzeaza criminal de sinceritatea si buna credinta a Romanilor ca sa profite de ei, sa ii exploateze si sa ii inrobeasca; iar Pipidi este o mincinoasa de o ticalosenie incalificabila care comite crima de de calomnie la adresa unui intreg popor;
SAU
Poporul Roman a comis toate crimele de care este acuzat de Poporul Evreu conditii in care Poporul Evreu detine o caracteristica unica pe planeta, o boala genetica necunoscuta la alte fiinte umane care se manifesta prin a se expune conditiilor de exterminare certa si de a face tot ce este in puterea sa de a incitat fortel de exterminare, acest comportament fiind contrar instinctului de supravietuire manifestat de toate celelate fiinte pe lumea asta. O formidabila curiozitate pe care Doamna Pipidi trebuie sa ne-ao explice, sa ne explice deasemenea daca se cerceteaza de laureatii premiului Nobel care sunt in majoritate evrei, ceea ce ei spun ca e o dovada de superioritate inteelctuala, si cum se explica STIINTIFIC aparitia si manifestarea si imposbilitatea corectiei acestei GENE UNICE POPORULUI EVREU A SINUCIDERII IN MASA.
1- Tuturor aromanilor din Grecia, din toate timpurile, li se zice greci. Ei nu sunt fraieri ca noi sa ridice minoritatile pe cele mai inalte culmi de civilizatie si prosperitate. Chiar daca prin unele biografii se scrie ca I.L.C. se trage din greci, stiu din surse sigure ca este aromân cu stramosi veniti din Grecia.
2- Este important de analizat cum interpreteaza dna Mungiu o nuvela caragieleasca. Pentru mine este important sa vad dincolo de aparente. M-a interesat continuu acest binom permanent : carciumarul evreu si clientul taran român. Cine a fost primul ? Si cine a determinat pe cine ? Am cautat raspuns si nimeni nu mi-a dat un raspuns pertinent si logic. Dar nu-i problema, astept, am rabdare.
Lui Vasile Roaita
Draga prietene,
Din cate am studiat eu, (accept ca sursele mele pot fi gresite!) I.L. Caragiale s-a nascut in satul Haimanale, jud. Prahova, ca fiu al avocatului Luca Caragiali (secretar al Manastirii Margineni) si al ECATERINEI KARABOA, descendenta a unei FAMILII DE NEGUSTORI GRECI din Brasov!
Oricum, nu acest aspect cred ca este important aici, ci maniera subversiva si profund sovina in care aceasta „mare jurnalista manipulatoare”, Alina Mungiu si Pippidi victimizeaza nejustificat o redusa comunitate etnica, inculpand majoritatea romaneasca pentru niste evenimente tragice, desigur, dar discutabile din punct de vedere al responsabilitatii pentru finalul nefericit!
Logica dupa care judeca faptele seamana cu cea „militieneasca” din codul rutier: daca un sofer accidenteaza mortal un pieton beat care-i sare brusc in fata intr-un loc nemarcat si deci interzis traversarii pietonale, respectivului conducator auto i se intocmeste dosar penal pentru omor din imprudenta! (este o prevedere legala care m-a revoltat intotdeauna, asa cum ma revolta si elucubratiile alinei mungiu si PIPPIDI!).
Cu stima si prietenie, numai bine!
1- Ion Luca Caragiale nu este grec, este aromân care este cu totul altceva decat grec.
Hai ca la Mungiu ma asteptam sa nu stie, dar la Adrian Scarbitu’ nu ma steptam sa nu stie.
2- Dna Mungiu reda ca un fapt real din nuvela, izbirea de catre argat a capetelor copiilor, cand de fapt aceasta faza o visase Leiba fiindu-i frica pentru ca il concediase pe Gheorghe care era betiv si lenes ca toti românii din satul lui.
3- Doamna Mungiu nu spune in continuare cum acest Leiba i-a prins mana lui Gherghe, care o bagase printr-o deschizatura facuta in poarta, i-a legat-o cu sfoara si i-a dat foc mainii lui Gheorghe. In acest fel, zice el, Leiba, a aprins faclia de paste si deci a devenit „goi”, adica crestin.
4- As sustine-o pe Mungiu pentru ca românii sa invete sa nu se lege de evrei pentru ca isi gasesc beleaua si tot ei românii sa invete ca daca se leaga de evrei, le ard evreii mana ca si cum ar praji un miel la protap.
5- Din nuvela nu reiese ca Gheorghe ar fi antisemit cum crede Mungiu, pentru ca acelasi Gheorghe omorase si jefuise anterior un alt hangiu despre care nu se spusese ca era evreu. Gheorghe era un criminal si punct.
6- Ca sa vedeti si voi ce destepti sunt evreii, respectiv Mungiu, cum imbarliga lucrurile in asa fel ca tot ei cad in picioare. Asa ca feriti-va de omul span si de omul rosu si mai ales de evrei ca sa nu dati de necaz.
Aceasta adevarata frumusete in viata, ma gandesc nu numai pe dinafara ci si pe dinauntru, baricadata cu tilturi si paratlituri si persoana de extraordinar succes, are o neliniste profunda, care vrea sa ne-o transmita si noua oamenilor mai putin sensibili, mai goi sa zicem pe dinauntru, mai fara pasiune si fara darul profetiei, noi astia care ne luam dupa povestile din batrani, in lkoc sa devenim asa pur si simplu mai revolutionari, mai pusi pe schimbari profunde. Asteptam cu interes si alte iesiri cu lumanarea la rampa. Aplauze si la mai mare.
Ne da distinsa autoare a articolului (care, de altfel, s-a „distins” de multe ori prin pozitiile acuzatoare la adresa romanilor, fara temei si sustinere in fapte) citate dintr-o scriere romantioasa.
Oare chiar nu stie d-na Alina Mungiu ca mai exista inca in Israel evrei onesti, scapati de Holocaust, care isi exprima multumirile si profunda recunostinta pentru modul in care autoritatile romane ale vremii (sub conducerea maresalului Antonescu, pe care alti evrei, ticalosi, ne-au „obligat”?!? saq-l declaram criminal de razboi) i-au ajutat sa plece din Cehia, Ungaria, Ucraina, traversand liberi tara noastra, spre SUA si Canada?!?
Oare chiar crede d-na Mungiu ca arhiva Statului Major al Armatei Romaniei nu pastreaza toate documentele din care rezulta clar ca evreii executati la Odesa faceau parte din gherile comuniste care trageau de la ferestrele imobilelor asupra ostasilor romani???
Crede d-na Mungiu ca asasinatele asupra soldatilor si ofiterilor romani care traversau Basarabia (initial in ofensiva spre Nistru, iar apoi in retragere, fara a provoca pagube populatiei de-acolo, pentru ca le erau FRATI DE NEAM SI LIMBA) erau comise de romanii moldoveni???
O distorsionare mai abjecta a istoriei acestui neam cu „citate” dintr-o nefericita si izolata scriere a marelui Garagiale (care, sa nu uitam, era, totusi, grec!), asta ne ofera „jurnalista si comentatoarea” Mungiu?
Oare cunoaste toate amanuntele legate de acel „tren al mortii”, in care s-au inghesuit evreii la Iasi de frica sosirii armatelor germane in zona si in pofida avertismentelor jandarmilor romani care incercau sa-i opreasca, pentru a nu supra-incarca vagoanele pana la sufocarea sau calcarea in picioare a celor din interior? Stie domnia sa cum se pusese deja in miscare garnitura iar unii evrei inca incercau sa se catere pe vagoane? A aflat aceasta „istoriografa” de conjunctura ca leaderii evreilor din Iasi au cerut vehement ca trenul sa nu opreasca pana ce nu ajung la locurile de imbarcare pe vapor, pentru a parasi cat mai grabnic Romania ce era deja controlata masiv de Germania care pregatea ofensiva in conformitate cu „Planul Barbarosa”?
Vrea d-na Pippidi ca elevii romani sa „planga la mormant strain” in fata unor „monumente ce comemoreza” … false crime?
Asa a inteles poporul lui Israel si „noii propagandisti, acuzatori aparuti in dezgustul fata de probe, dupa 70 de ani” sa multumeasca celor care i-au ajutat cat au putut (mai mult decat oricare tara europeana la acel moment) sa scape de planurile naziste???
N-a fost destul ca dupa razboi, cei care s-au razbunat pe acest popor care i-a ascuns si i-a protejat, au fost exact evreii bolsevici veniti in fruntea tarii direct de la Moscova? Nu ne-a ajuns ca l-au impuscat pe Antonescu atunci, intr-un proces fara probe, dar in care n-au indraznit sa-l acuze de crime de razboi? A trebuit sa mai treaca 60 de ani, ca sa ni-l mai ucida o data?!?
Rusine celor ce vor sa umple mintea copiilor nostri de sentimente nemeritate de rusine si vina imaginare!!!
„Aceia care ridica piatra, de piatra sa moara”!
Un stat articulat si vertebrat, ar trebui sa termine odata aceasta mascarada. iar cei care ne distorsioneaza istoria si ne umplu pamantul strabun cu monumente false, fara argumente, sa raspunda in fata justitiei!!!
Din p.d.v. fizic Alina Mungiu este mult mai urâtă decât o scroafă. Din p.d.v. intelectual este fie la fel de proastă ca o scroafă, fie se preface a fi o mare iubitoare de jidani si mănâncă rahat din interes… Oricum ar fi, tot scroafă jidănită este!