PUNE ÎNTREBAREA ȘI, ÎMPREUNĂ, VOM GĂSI RĂSPUNSUL!

„Oxford – Riposta a început
Aceasta este o scrisoare de răspuns de la Oxford către studenții de culoare beneficiari ai unei burse Rhodes, care solicită înlăturarea statuii întemeietorului universității, Cecil Rhodes. Interesant, Chris Patten (Lord Patten of Barnes), Cancelarul Universității Oxford, a participat astăzi la emisiunea Today Programme, a canalului BBC4, exact pe această temă. Titlul din The Daily Telegraph a fost ”Oxford nu-și va rescrie istoria”. Patten a comentat: ”Educația nu înseamnă îndoctrinare. Istoria noastră nu este o pagină albă pe care putem scrie versiunea noastră a ceea ce ar fi trebuit să fie în funcție de vederile și prejudecățile noastre contemporane”. Rhodes trebuie să cadă???
”Dragi studenți mizerabili,
Generoasa moștenire pe care Cecil Rhodes a lăsat-o a contribuit într-un mod semnificativ la confortul și bunăstarea multor generații de studenți la Oxford – mulți dintre ei, să îndrăznim s-o spunem, mai buni, mai inteligenți și mult mai merituoși decât voi.
Aceasta nu înseamnă neapărat că suntem de acord cu tot ceea ce Rhodes a făcut în timpul vieții sale – dar nici nu trebuie să fim. Cecil Rhodes a murit acum mai bine de un secol. Autres temps, autres moeurs. Dacă nu înțelegeți ce înseamnă asta – și nu ne-ar mira absolut deloc – atunci chiar credem că ar trebui să vă întrebați: ”Ce caut eu la Oxford?”
Oxford, permiteți-ne să vă reamintim, este cea de-a doua cea mai veche universitate din lume. Studenții învață aici din secolul XI. Am jucat un rol important în construcția civilizației occidentale, de la Renașterea intelectuală din secolul al XII-lea, la Iluminism și dincolo de acesta. Printre absolvenții noștri se numără William of Ockham, Roger Bacon, William Tyndale, John Donne, Sir Walter Raleigh, Erasmus, Sir Christopher Wren, William Penn, Rep. Adam Smith (D-WA), Samuel Johnson, Robert Hooke, William Morris, Oscar Wilde, Emily Davison, Cardinal Newman, Julie Cocks.
Chiar reprezentăm ceva. Iar majoritatea oamenilor care au privilegiul de a veni și a studia aici sunt conștienți cât de mult reprezentăm.
Oxford este alma mater a lor – mama lor dragă – iar ei o respectă și o venerează așa cum merită.
Și ce făceau strămoșii voștri în acea perioadă? În principal, trăiau în cocioabe din chirpici. Sigur, vă acordăm credit pentru civilizația sud-africană a marelui Zimbabwe care a existat pentru o perioadă scurtă de timp. Dar haideți să fim extrem de onești. Contribuția triburilor Bantu la civilizația modernă a fost aproape zero.
Probabil veți spune că asta e ”rasism”. Însă este ceea ce noi, aici la Oxford, preferăm să numim ”adevărat”. Poate că regulile de la alte universități sunt diferite. De fapt, știm că ele sunt diferite. Ne-am uitat îngroziți la ceea ce s-a întâmplat dincolo de ocean de la Universitatea din Missouri la Universitatea din Virginia și chiar la venerabilele instituții precum Harvard sau Yale: ”spațiile sigure”; #blacklivesmatter; relativismul cultural înfiorător; sufocanta corectitudine politică; ceea ce Allan Bloom numea, pe bună dreptate, ”închiderea minții americane”. Totuși, la Oxford, vom prefera întotdeauna văicărelii ieftine, politicilor de identitate și sloganelor fără fond, faptele și libertatea, dezbaterea deschisă. În ziua în care vom înceta să facem asta, ne vom pierde dreptul de a ne numi cea mai măreață universitate din lume.
Desigur, este dreptul vostru legitim să vă irosiți timpul petrecut la Oxford în campanii stupide, ofensatoare sau centrate pe o singură chestiune. (Deși acest lucru ne face să ne întrebăm cât de riguroasă este procedura de selecție, în zilele noastre, pentru bursele Rhodes sau, și mai mult, pentru bursele Mandela Rhodes). Suntem obișnuiți să vedem studenți – sau, în cazul vostru, masteranzi – care se fac de râs. Doar că să nu așteptați de la noi să vă încurajăm imbecilitatea, cu atât mai puțin să îngenunchem în fața ei. Oți fi voi negri – ”BME”, cum hidos vă etichetează tehnologia modernă – dar noi nu avem prejudecăți rasiale. Am educat tineri studenți din fostele noastre colonii, fostul nostru Imperiu, fostul nostru Commonwealth și dincolo de acestea timp de mult generații.
Noi nu discriminăm în funcție de sex, rasă, culoare sau credință. Discriminăm, totuși, doar în funcție de intelect.
Asta nu înseamnă, printre altele, că atunci când studenții sau masteranzii noștri vin cu idei prostești, îi batem pe umăr, le dăm o decorație și le spunem: ”Oh, ești negru și vii din Africa de Sud. Ce flăcău isteț ești!”. Nu. Preferăm să vedem calitatea acestor idei testată în creuzetul dezbaterii publice. Vedeți, asta este o altă componentă cheie a tradiției intelectuale de la Oxford: poți dezbate despre orice îți trece prin cap însă trebuie să fii capabil să îți justifici ideea cu fapte și cu logică – altfel ideea nu înseamnă nimic.
Cum ar fi, de exemplu, această idee ridicolă de a înlătura o statuie din bronz a lui Cecil Rhodes din Oriel College deoarece simbolizează ”rasismul instituțional” și ”sclavia albă”. Ei bine, chiar și așa să fie – ceea ce este discutabil – și ce dacă? Dacă există vreun student atât de șubred la minte încât nu poate trece pe lângă o statuie fără a-și simți ”spațiul sigur” violat, atunci acela chiar nu merită să se afle aici. Și apoi, dacă ar fi să fie înlăturată statuia lui Rhodes pe motiv că viața lui nu a fost fără pată, unde ne-am opri? Așa cum arăta unul dintre absolvenții noștri, Dan Hannan, alți binefăcători ai Oriel includ și doi regi atât de îngrozitori – Edward al II-lea și Charles I – pe care supușii lor i-au omorât. Colegiul de vis-a-vis, Christ Church, a fost construit de un ucigaș, un hoț care și-a omorât cu sânge rece două dintre soțiile lui.
Thomas Jefferson a avut sclavi: invalidează asta Constituția Statelor Unite?
Winston Churchill avea vederi sumbre despre musulmani și India: nu a fost el potrivit să conducă Marea Britanie în timpul războiului?”
De fapt, vom merge chiar mai departe de asta. Campania voastră ”Rhodes trebuie să cadă” nu este doar prostească, ci este urâtă, periculoasă și ține de vandalism.
Suntem de aceeași părere cu istoricul Oxford R.W. Johnson că, ceea ce încercați să faceți prin această campanie, nu se deosebește deloc de ceea ce ISIS și Al-Qaeda au făcut cu artefactele din locuri precum Mali sau Siria. Voi ucideți istoria.
Și, oricum, cine sunteți voi să dați lecții Universității Oxford despre cum să se conducă? Campania voastră #Rhodesmustfall, înțelegem, a început în Africa de Sud și a fost lansată de un activist negru care le-a spus profesorilor lui că ”albii trebuie omorâți”.
Unul dintre voi – Sizwe Mpofu-Walsh – este fiul privilegiat al unui politician bogat și membru al unui partid al cărui slogan este ”Ucideți burul; ucideți fermierul”; altul dintre voi, Ntokozo Qwabe, care este doar beneficiarul unei burse Rhodes la Oxford, a propovăduit necesitatea unei ”conștiințe sociale a studenților negri” de ”a domina universitățile albe, și asta fără milă și decisiv!”
Grozav. Este exact ceea ce are nevoie Universitatea Oxford. Ceva îmbogățire culturală din țara lui Winnie Mandela, unde vedem arderea cauciucurilor, o epidemie de SIDA aproape în întregime rezultat al indiferenței guvernului și ignoranței, una dintre cele mai mari rate ale criminalității pe cap de locuitor, corupție instituționalizată, politici tribale, rasism împotriva albilor și o economie în colaps.
Vă rog să spuneți voi care dintre cele enumerate mai sus va îmbunătăți viața celor 22.000 de studenți care învață aici, la Oxford.
Iar apoi explicați, vă rog, ce anume face ca această campanie a voastră de captare a atenției privind înlăturarea unei statui să fie mai urgentă, mai meritată decât dorința a probabil 20.000 din cei 22.000 de studenți de a se bucura în tihnă de experiența lor aici fără a fi iritați de niște mici răsfățați nerecunoscători care primesc niște burse pe care clar că nu le merită și care folosesc politica rasială și vinovăția ieftină pentru a strica viața și fibra universității noastre iubite.
Înțelegeți-ne și înțelegeți clar: voi aveți totul de învățat de la noi; noi nu avem nimic de învățat de la voi.
Al vostru,
Oriel College, Oxford
Nu au reusit negrii sa darame statuia lui Rodhes, desi Rodhes a fost, printre altele, si un negustor de sclavi. Istoria este istorie, nu trebuie sa apelezi la actiuni barbare. La noi albii comunisti cand au venit la putere au daramat statuia regelui Carol. Cand au venit la putere anti-comunistii in 1989, au daramat statuia lui Lenin de la Casa Scanteii si ulterior Grupul statuar 1907 de la Obor. Oxford ne-a dat o lectie dar o va intelege poporul nostru ? Istoria este istorie, nu trebuie distruse statui, basoreliefuri, nu trebuie arse carti, manuscrise, alte opere de arta. Noi nu suntem un popor barbar ! Parerea ea, scuze daca gresesc.
Ce as adauga/corecta putin si detalia eu….VEDETI MAI JOS (eu..cadru didactic in tar 10 ani si altii in SUA 10 in anii 80 si 90..care stia/stie educatia europeana(inclusiv romaneasca) si americana. (sczue, dac nu se intekege fiecare cuvant..scriu in gaba can am altele de faut majore..de ex. aniversarea de 37 ani a http://www.romanianculture.us, deblocarea folosirii site-ului pt a adauga continut/imagini caci ce e acoo nu reprezinta decit 1/5 din cite am gacut, tote mult peste orice nivel din diaspora si multe unice..dar propualrizarea blocata de vreo 10 ani de unii inapoiati invidiosi si mai mult sau mai putin distructivi , chiar daca nu din proprie intiativa..ca la romani, bunul simt minim era sa aprecieze oamenii daruiti binelui si cu infaptuiri deosebite…si mai mukt dupa forte oculte dupa ce au aparut unii dezvoltati sub acoperis larg SOROSIST -SECURIST-AFACERIST prin orice mijloace si calcand peste toata tara..de faot preagtindu-se inca dinainte e Dec.1989..nici poze bune..mai bune, le cdeti la facebukurile noastre sau dac cereti la MAI, ICR, MIn Ro Pretutindeni, TVR, Antena 3, unele redactii, sau direct la SIE/SRI sutele de materiale pe care le „culeg” si stocheaza (atentie nu s evad bine pt ca de 10 nu putut profeaa fiind BLOCATI..(conspirativ..nu inca sa se dea foc muzeului..)
„””.Bravo, atitudine si argumentatie perfecta…dar cum perfectiune 100% nu exsta…in acest caz, la sfirsit ultima propozitie ar trebui redactata…nu sa spuna >noi nu avem nimic de invata de la voi” ci noi totdeauna avem de invatat ceva…dar deocamdata de la voi nu se vede ca ne aduceti ceva ce noi nu stiam ca trebuie faut in educatia superioara, dovada ca am avut si avem studenti negri, ca am sprijinit ghidaj educativ sau finantat programe in coloni si dupa…si acum , in Africa si in alte locuri. NU dupa educatia europeana ati invatat la voi? Vreti sa o inlaturati? Ce puneti in loc care sa nu fie European? Sigur aveti educatia traitionala, orala , muzicala, empirica, dar cea europeana nu le are? Si credeti ca de la voi le-a luat? Au fost aici si au fost avansate tot de noi? Unii sun ca am expliata coloniile, e un fel de ea vedea lucrurile dar nu obiectiv cum vrem ca Oxford people to judge, inclusiv ca o perioada de timo nu poate fi judecata si cu atit mai putin condmanata acum ca nu ar fi fost acum secole altfel…Puteti sa va condamnati bunicii la mod penal pt ca va dadeau o palma daca minteati? Sau nu cumva trebuie sa le multumiti….chiar asa si sa fiti siguri ca ati invata sa inlocuiti necinstea din jurul vostru cu corectitutine realea nu cu oprirea mintii analitico-critice care de fapt a acoperit coruptia largit=o si adincit-o…si asta dus la dezatru economic, lupte interne, slabirea educatiei….cum tocmai facema aluzie la exemple..! Ati dovedit voi ca ati muncit mai mult si aveti mai mari capacitati decit albii ,si ati infaptuit lucruri mari fara ei si strutcturile lor economice, politice, etc… si ati dezvolta voi progame educative/formative si de finantari mai bune si cu rezultae dovedibile mai bune dar ati fost opriti sii daca da era numai pt ca sunteti negri si viata voatsra nu merita?????Absurd.. Noi apreciem capacitaea mentala iar pt asta am dovedit ca am dat sanse…dovada bursele sau negrii intrati la Oxford..si altii…Pe de alta parte puteti spune ca natura umana este de vina cand sunt favorizati uni sau altii dupa criteriile UMANE…care variaza si e normal ss fie variate functied e multi factori, inclusiv de cei care finanteaza ceva, dora ca dac in tfecut au fost finantatori cu pete mari, acum vedeti ca asta, odata ce s-a stiut public, a fost restrictionat si e bine de stiut aceasta fateta umana sau social/morala tocmai ca sa fie punct de reper..
Ce as face eu cu asemenea statui ? in orice caz nu le-as darama, ci marca cu ceva de genul asta. A ne aminti ca in civilizatia noastra scopul nu scuza mijloacele si ca superioare si de apreciat sunt caracterele care au putut face bine fara sa distruga pe altii sau moravurile de valoare comuna, dar in crestinism pacatele se iarta daca pacatosii si le admit si cer iertare/se ispasesc. Aaa e educative sau e prima etapa a educatiei iar noi in aceasta functionam, formam tineri dupa criterii intelectuale/de judecata, discernameant, gindire critica si care sa duca la solutii si rezolvari cel putin teoretice, dar neaparat in accord cu CONSTITUTIA, dupa aceea intra in actiune structurile si legile societale/economice/politice/juridice care trebuie sa fie si ele la fel….cu diferenta ca OAMENI NU SUNT NASCUTI EGALI si cu nivel de inteligenta egala si DEFINITIA este ca ei sunt egali in educatia scolara , in fata sanselor in fata statului si structurilor platite public, dar nu in toate contextele si, din nou, nu in COMPETITII ..ca daca ar fi asa ele ar trebuie sa devina loterie si sa li se faca loc sa conduca societal/economic/politic uni care sa cistige fara sa stie mai nimic, deucm sa aibe si experienta relevanta, cu rezultae benefice majore…ceea ce nu s epoate obtine fara inteligenta nativa ridicata si, inclinatie accentuta pt invatare si pregatire intelectuala superioara intense, cu munca zi si noapte, si batalii competitionale in sociateate..bazate clar oe VALOARE si asta prepsune ierarhizarea ei fie la nveluirle acedemia fie in lumea practica a businessului….unde ati vazut bine cum au reusit unii pornind de la activitate intr-un garaj. Nu au cerut s fie primit la Oxford numai pt ca au dovedit ceva nou..cu potential..ci au continuat cu multa munca si uni cu sacrificii..Deci recomand negrilor nostri sa ia minte, de faot multi au si facut- si au reusite si stiu deja ca ele se pot obtine NUMAI prin invatare, munca, respect pt ceilalti si pt VALORILE/PRINCIPIILE deja recunoscute si marsand pe ele pt a se ridica …ROLUL NOSTRU ESTE SA AJUTAM LA SA CEVA SI NU CRED CA SE POATE DOVEDI CA AM RESPINS PE ASCUNS DIN COMPETITIE PE VREUN NEGRU/NEGRESA..ba nic macar pt ca parintii apartin de gupuri antialbi si chiar teroriste, vedeti ce exemple am dat…tto educative, ca sa invtati singuri ce e bine si ce e rau…ESENTA CIVILIZATIEI veche si actuale, chira daca cea actuala pare in delin ca moral si etica, dar tocmai de aceea va tin acest dsicurs si iau aceasta pozitie dirza care poate parea absolutista, tiranica…dar cadrele didactice au aceasta obligatiesa fie auritare la nevoie…si sa o faca la mdirus constructive..Sau credeteti cei din BLM ca nu ele, dar cine? Aca sunt cadre diaxcte negre care nu stiu asat si nu ghideaza studnetii sa inteleaga/aprecieze aceste valori, nu numai ca nu le fac un serviciu, dar le fac un rau..le distrug insasi baza educativa din familie unde in general se distingea intre ce e bine si ce e rau, importanta invatarii si a disciplinei si dovada este ca pe baza luptelor de strada/ revoltelor fara cap, s=au produs dezastre iar dac si schimbari cre au devenit pzitive, in lumea noastre ne asteptam sa le obitnem prin dezbateri, modele competitive si nu pe baza de favorizari sociale…de genul nepotisme sociale, de gen Affirmative action in SUA si acum BLM care a facut atita rau universitatilor americane care deja au aluenact in relativism dezechilibfNT DACA NU DISTRUCTIV/BLOCANT, incit nu mai stiu unde le e capul…sau daca mai au vreunul intreg . OXFORD VREA SI TREBUIE SA-L PSTREZE ASTFEL…SPRE BINELE TUTUROR, ADICA ATEBTIE, NU NUMAI AL CELOR DE AICI, CI AL OMENIRII ,mai ale sin aceasta perioada de tuburare masiva…si cand e NEVOIE CRUCIALA d autoritate intelepepta da si de mana tare,,,,,cand e nevoie de forta mainii drepte in manusa de catifea , decit de neindemanarea maini stingi..(sigur , invers la singaci, oare?)
Nu cred că traducerea păstrează acuratețea textului original dar mesajul este cât se poate de clar. Bine că mai există oameni care spun ceea ce gândesc!