“Suntem ruşi, adevărul e cu noi”. O privire asupra fascismului de masă în Rusia

Cu câteva zile în urmă întrebam într-o postare pe Facebook cum poate fi denazificată Rusia, o evidentă trimitere la agenda politică a lui Putin, doar că întoarsă pe dos. Unii au crezut că întrebarea era retorică ori au luat-o drept glumă, alţii s-au iritat şi au început să bată câmpii pe lângă subiect, să înjure fără motiv şamd. Dar tema e serioasă, trimite la o realitate incontestabilă iar răspunsurile încă sunt aşteptate pentru că subiectul ne afectează pe toţi. Cu doar două zile înainte ca Putin să invadeze Ucraina, apărea un articol interesant ce aruncă o lumină nouă asupra naţional-fascismului în cultura de masă rusă. Doar o lună mai târziu pare că suntem deja în altă lume iar autorul, după cum mi-a mărturisit recent, este şi el speriat de câtă dreptate a avut. Publicul român se va bucura să afle mai jos despre aceste hituri populare care aruncă o lumină asupra comportamentului politic al lui Putin şi unei bune părţi din societatea rusă, cu acest exacerbat cult al eroismului şi morţii prin care răspund la agresiuni inventate, existente doar in capul lor. Traducerea făcută de EFOR e publicată cu acceptul autorului şi a Center for European Policy Analysis (CEPA).

“Suntem ruşi, adevărul e cu noi”

de Serghei Sumlennî

Activişti naţionalişti la Ziua Unităţii Naţionale în Moscova, 4 noiembrie. Credit: REUTERS/Maxim Şemetov

Vladimir Putin diferă în mai toate privinţele de Iulia şi Alexei Navalnîi, însă ei toţi au măcar un lucru în comun: sunt fani ai blockbusterului rusesc Brat-2, un film ce consituie un bun exemplu de şovinism, excepţionalism şi anti-Occidentalism rusesc modern, construit pe ideea luptei permanente dintre Rusia virtuoasă şi restul lumii care îi este ostilă.

Să ne amintim: în ianuarie 2021, liderul opoziţiei şi soţia sa Iulia veneau de la Berlin la Moscova cu avionul. Navalnîi tocmai supravieţuise unui atac cu Noviciok pus la cale de FSB-ul lui Putin şi încă se recupera după intoxicaţia cu agentul neurotoxic. Nici el nici soţia sa nu puteau şti exact că urma să fie arestat şi închis imediat după aterizare într-un penitenciar cu regim dur, dar bănuiau cumva că acasă nu-i va fi bine. Amândoi voiau să arate că sunt cu moralul sus şi pregătiţi pentru bătăliile care se anunţau. Fiind perfect conştienţi că fiecare cuvinţel al lor va fi înregistrat pentru posteritate, Iulia, aşezată în scaunul avionului lângă Alexei, a privit în camera de filmat şi a zis: “Băiete, o votcă. Zburăm către casă”.

Orice rus recunoaşte imediat replica asta celebră: este din Brat-2.

Un singur film sau o carte nu pot cuprinde şi descrie o întreagă cultură, dar dacă ceva se apropie de esenţa Rusiei moderne, acela este filmul Brat-2. A fost lansat în 2000, la începuturile epocii Putin, şi nu este o superproducţie oarecare. Putin dă cu regularitate replici din film iar protagonistul Danila Bagrov a fost parte din echipa prezidenţială de campanie în 2004, când pe portretul lui Putin scria “Putin e preşedintele nostru” iar pe al lui Danila scria “Danila e fratele nostru” (brat=frate). A devenit Biblia auto-identificării ruseşti în cultura populară a ultimelor două decenii.

Povestea e simplă. Protagonistul, tip cu figură copilăroasă şi buze senzuale numit Danila, e un veteran militar rătăcit în prospera (pentru unii) viaţă economică a Moscovei de la sfârşitului anilor ’90. Descoperă că un prieten din armată care se angajase bodygard a fost omorât de şeful lui, un boss mafiot. Hotărât să facă dreptate, Danila pleacă la Chicago unde aveau sediul partenerii americani ai mafiotului, iar acolo descoperă că pe filiera Chicago-Moscova se produceau videouri violente cu abuzuri sexuale asupra fetelor traficate din Rusia şi vândute pedofililor occidentali.

Descoperirea asta aduce după sine o întreagă serie de inamici suplimentari. Naţionalişti ucraineni, desigur rusofobi, parteneri ai bossului mafiot iniţial, îl vânează pe justiţiarul Danila. Un dealer auto din New York – un bătrân şmecher zugrăvit cu toate clişeele antisemitismului clasic – îl înşeală pe inimosul dar naivul Danila şi îi fură banii. Proxeneţi şi traficanţi de arme zugrăviţi cu toate clişeele anti-afroamericane vor să-l omoare atunci când încearcă să elibereze o rusoaică din sclavie sexuală.

Cu alte cuvinte, filmul include cam toate ţintele naţionalismului rus modern. Nu-i o întâmplare că în media populară din Rusia grupurile astea sunt prezentate ca inamici eterni ai Rusiei şi valorilor ei tradiţionale, începând cu Black Lives Matter şi terminând cu susţinătorii corectitudinii politice. Brat-2 ne oferă meniul complet: protagonistul împuşcă un adversar de culoare şi explică cu voce tare, ca să nu fie dubii: ”aşa am învăţat la şcoală, că e ok să zici <negru>”.

Scenariul face loc şi pentru unele nuanţe ici-colo, nu e totul clar separat între bine şi rău. Se pare că în America există totuşi şi oameni de treabă, în care caz ei arată exact la fel ca ruşii: companionul de aventură al lui Danila e Ben e un camionagiu redneck şi om de acţiune, om simplu care sare în ajutor atunci când alţii se dau la o parte. Până la urmă ticăloşii sunt răpuşi; bossul mafiot pierde lupta; fratele lui Danila omoară un naţionalist ucrainean prost ca noaptea; vameşii americani sunt păcăliţi ca nişte copii iar înainte de plecare un poliţist din Illinois de origine ucraineană e bătut şi el măr.

Când e în toane bune, Putin îşi presară discursurile cu citate din Brat-2. De câteva ori în conferinţe de presă a repetat cuvintele lui Danila “puterea e în adevăr”.

În film, replica vine după ce protagonistul şi-a croit drum cu împuşcături, ca James Bond, până în bârlogul duşmanului. Americanii cred în bani, îi spune el biznismanului înspăimântat, dar noi ruşii credem în adevăr şi de aici ne vine forţa. Alexei Navalnîi a folosit şi el formula “puterea e în adevăr” când a avut ultimul cuvânt în faţa instanţei în februarie 2021, înainte de a fi aruncat în închisoare pe baza acuzaţiilor ridicole ştiute, observând că asta e “cea mai celebră zicală politică în Rusia” (Navalnîi pe bună dreptate se poate vedea pe sine însuşi în rolul lui Danila, în timp ce Putin ar fi bossul mafiot). Azi, la 22 de ani de la premieră, înca poţi cumpăra în Rusia un sticker auto cu Danila, un pistol şi sloganul “Puterea e în Adevăr”.

Cu aceeaşi bravadă nonşalantă, Putin a declarat în 2018 la forumul politic Valdai că într-un război nuclear “noi ruşii vom merge la cer ca martiri, iar occidentalii vor pieri pur şi simplu”. Televiziunea de stat Pervîi Kanal a făcut anul trecut o reprogramare aniversară a filmului, descriind în comentariu acest “cult-movie care e în bună măsură despre americani – dar nu e pentru ei”. Iar anul ăsta se lansează o carte cu benzi animate avându-l ca erou pe Danila.

(Aici o secvenţă ilustrativă din Brat-2 cu clişee despre români, ca exemplu de străini efeminaţi:

Bineînţeles, mare parte din emulaţia asta e pur comercială, de înţeles, jucând pe nişte clişee cinematografice de action-movie şi violenţă. Brat-2 nu-i un film serios şi nici nu e vreun manifest politic, aşa cum nu e nici Die Hard, de exemplu; dacă te uiţi la el nu devii automat ultra-patriot. Dar temele sale rezonează cu un naţionalism contemporan uşor de identificat la nivelul străzii şi al publicului de cultură de masă în Rusia.

De asemenea, Brat-2 nu reprezintă prima sau unica expresie a ideii ruseşti de superioritate, ori a frustrării unei naţiuni care se simte discriminată de occidentali şi se pregăteşte să-şi rupă cătuşele. Toate episoadele agresive ale Rusiei – de la cazul Skripal până la atacurile cibernetice ori ameninţările militare la adresa Vestului – au fost anticipate perfect în anii ’90 de extrema dreaptă. Luaţi de pildă pe Maxim Kalaşnikov, un autor extremist care şi-a ales kalaşnikovul ca pseudonim literar (în realitate îl cheamă Vladimir Kucerenko). Născut în 1966 la Aşhabad, în Republica Sovietică Turkmenă, Kalaşnikov a umplut librăriile Rusiei cu literatură revanşistă şi anti-occidentală, susţinând explicit că prăbuşirea URSS a fost rezultatul “cuţitului înfipt pe la spate” – exact formula extremei drepte germane după pacea de la Versailles. În numeroasele sale cărţi, Kalaşnikov prezintă Vestul ca inamic etern al Rusiei iar pe evrei drept “noii nomazi” şi închină ode superiorităţii militare şi tehnologice a Sovietelor, o ţară trădată de elitele laşe dar care va reînvia ca “URSS 2.0”.

Ideile lui Kalaşnikov de restaurare a puterii globale a Rusiei păreau bizare în anii ’90, când Kremlinul încerca să construiască punţi cu Occidentul. Omul pleda pentru o politică externă nihilistă, constând în ruperea obligaţiilor internaţionale şi comportament fără mănuşi, utilizând forţe extremiste locale în străinătate pentru a putea nega oficial implicarea Rusiei (“plausible deniability”). Din Texas şi până în Bavaria, era de părere că trebuie sponsorizate mişcările radicale şi separatiste pentru a slăbi statele vestice; spunea că trebuie investit în cooperative de hackeri pentru a ataca reţelele de computere, bursele şi parcurile tehnologice; că trebuie folosit tot arsenalul de tactici de gherilă pentru a destabiliza NATO; şi, cel mai important, că ruşii nu trebuie să se teamă de puterea Occidentului, deoarece acesta e un tigru de hârtie, în vreme ce Rusia “are adevărul” de partea sa.

Obiectivul noii Rusii trebuie să fie, spunea Kalaşnikov, crearea unui “naţional-socialism rusesc” (sic!) şi refacerea URSS începând prin ocuparea Donbasului (numit “inima Rusiei”), dar şi a Crimeei, sudului Ucrainei şi întregii regiuni Novorossia (vezi manifestul său în poză). Mulţi ani mai târziu, după ce invazia Donbasului chiar s-a produs în 2014, revista economică Expert, cu înclinaţii puternice pro-Kremlin, a făcut o copertă cu exact acest titlu: Donbasul este Inima Rusiei.

În 2007 Kalaşnikov a fost invitat ca keynote speaker la tabăra de vară de la lacul Seliger a mişcării putiniste de tineret Naşi (un soi de Hitlerjugend rusesc), unde a fost prezentat cu modestie ca “popularizator de tehnologie militară sovietică”. În 2009 preşedintele de atunci al Federaţiei, Dmitri Medvedev, l-a lăudat public şi a îndemnat guvernul să-i studieze “ideile de dezvoltare tehnologică”, observând în trecere că omul este uneori foarte ireverenţios cu autorităţile. În 2020 Kalaşnikov a ajuns redactor şef la Curierul Industriei Militare, un oficios al industriei de apărare din Rusia.

Kalaşnikov nu e un caz singular; alte exemple ar fi autorul şi ziaristul radical de dreapta Alexandr Prohanov, ori gânditorul fascist Aleksandr Dughin. Ambii promovează ideea de superioritate a Rusiei şi îndeamnă la acţiune rapidă, brutală şi fără a se ţine seama de legislaţia internaţională.

Extrema dreaptă rusă are şi soldaţi de rând, nu doar capete gânditoare. Un grup numit Mişcarea Imperială Rusă a fost desemnat în 2020 organizaţie teroristă de către Departamentul de Stat al SUA. A fost implicat în luptele din Donbas, are o aripă paramilitară şi antrenează în tehnici de luptă voluntari străini radicalizaţi. Însă purtătorul de cuvânt al lui Putin a declarat că “nu e suficient de informat despre MIR şi nu poate comenta”.

Ideile de extremă dreapta au devenit în ultima vreme monedă curentă în media centrală de stat. De exemplu Pervîi Kanal transmite în prime-time dezvăluiri despre familia Rothschild –  nume de cod pentru derivele antisemite voalate – care ar controla lumea prin intermediul clubului Bilderberg.

Publicaţia pro-Kremlin Komsomolskaia Pravda, aceeaşi care îl proclama pe afişul de mai sus pe Danila “fratele nostru”, a publicat un editorial cu subtitlul “Păcat că naziştii n-au belit familiile (evreieşti) ale liberalilor ruşi de azi – n-am mai fi avut atâtea probleme cu ei”.

Timp de două decenii Occidentul a tratat extrema dreaptă rusă cu lejeritate, ca pe un fenomen marginal. Produse de mare succes ale culturii de masă ca Brat-2 au fost privite cu aceeaşi lipsă de interes analitic. Dar în vreme ce Rusia lui Putin nu e un stat de extremă-dreapta, el hrăneşte în interiorul său o ideologie populară extremistă care inculcă ruşilor de rând ideea că Vestul este efeminat şi corupt, deci trebuie învins militar pentru ca Rusia să prospere. Mesajul este preluat şi de elitele politice corupte, iar uneori şi de activiştii din opoziţie.

Măsura în care societatea rusă aderă la aceste idei e o temă de cercetat, pentru că răspunsul nu e evident. Chiar după momentul 2014, mai puţin de un rus din cinci işi dorea o unificare cu Ucraina (de bună seamă, una forţată), în ciuda pledoariilor publice ale lui Putin. O largă majoritate a ruşilor (70%) sunt uneori / sau permanent / îngrijoraţi de perspectiva unui război nuclear, iar jumătate se tem de represiunea guvernului împotriva propriului popor.

Toate astea sunt adevărate în ciuda faptului că accesul la opinii diferite de ale autorităţii este foarte limitat, mass media de stat toarnă zilnic propagandă anti-occidentală iar artefacte precum Brat-2 sunt celebrate ca repere ale spaţiului cultural. Însă la nivelul statului, legătura dintre ideile de extremă dreapta şi politicile lui Putin contează. Ea a fost permanent ignorată până acum; de acum înainte lucrurile nu mai pot rămâne la fel.

Serghei Sumlennî este un politolog german specializat în securitate şi energie în Rusia şi Estul Europei, fost director pentru Ucraina şi Belarus al Fundaţiei Heinrich Böll. Textul a fost publicat pe 22 februarie 2022.