Sofroniada în Bihor continuă cu Judecata de Acum a episcopului Sofronie Drincec
Episcopul Sofronie al Oradiei a scăpat de un monah “incomod” și acum vrea să șteargă orice urmă a existenței sale în Bihor. Totul a început de când, în Bihor, ecumenismul se impune sub pretextul “ascultării” față de ierarhul locului. ”Neascultătorii” sunt catalogați răzvrătiți și turbulenți. N-au trebuit să treacă câteva secole, să se scorojească pereţii şi să se decoloreze vopselele pictorului, că tabloul votiv al schitului de la Huta ascunde deja misterul ctitorilor săi. S-a considerat că un tânăr care-I oferă Mântuitorului biserica şi nişte necunoscuţi cuprinşi de gravitatea momentului vor umple golul lăsat de adevăratul ctitor şi de acei oameni din groapa Beiuşului care i-au fost alături timp de zece ani.
Indiferent dacă te raliezi sau nu luptei pe care Eftimie Mitra o duce cu sectele sau cu greco-catolicii – adevărată obsesie a „curăţiei Ortodoxiei” – peste faptele sale nu se poate aşterne vălul uitării. A stat ca un primitiv în sălbăticie, trăind de pe o zi pe alta, a reuşit să adune câţiva oameni lângă el şi a transformat o biserică părăsită în mănăstire şi loc de pelerinaj. E greu de intuit traiectoria sa viitoare, dar e sigur că cei care-l prigonesc vor ajunge la treptele acelui iad în care nu cred, după cum, bineînţeles, nu cred nici în raiul pe care-l propovăduiesc.
Strămutat într-o mănăstire de la câteva sute de kilometri distanţă, părintele Eftimie se întoarce din când în când în Bihor pentru a împlini trebuinţele duhovniceşti ale celor lăsaţi în urmă. „E mai uşor să meargă unul la o sută, decât să vină aceştia un drum aşa de lung”, spune el. Totuşi, de la slujba de rămas-bun de la Nimăieşti, din primăvara anului trecut, nu a mai slujit în public. Preoţii bihoreni au fost avertizaţi să nu-l mai accepte în altar, deoarece ar atrage mânia episcopului asupra lor. Aşa a ajuns să spovedească, să cuminece şi să boteze în locuri particulare (sau in alte eparhii), într-o absurdă reînviere a vremurilor catacombelor.
„Hrisovul pierdut”
Mare parte din turiştii care ajung spre capătul Văii Finişului se abat şi pe la schit. Cei care se-nchină pentru prima oară acolo, vor pleca cu convingerea că aşezarea e nouă, apărută ca o ciupercă, în primăvara acestui an. Timpul nu pare să fi îngăduit nici aşezarea unui hrisov în masa altarului. Însă, pentru cei care în urmă cu zece ani şi-au amânat treburile din gospodărie pentru a ajuta aici, lucrurile sunt foarte clare: au ridicat chiliile şi au acoperit bisericuţa părăginită de la intrare, ajutând un tânăr călugărit de stareţul de la Petru Vodă. Dacă şi în 2002, Iustin Pârvu era un nume a cărui greutate putea s-o contrabalanseze pe cea a Sfântului Sinod, între timp s-a conturat şi numele acestui ucenic – Eftimie Mitra – sinonim, pentru mulţi din Țara Beiușului și nu numai, cu Ortodoxia nealterată de modernitate şi ecumenism.
În orificiul din masa altarului s-a aşezat un act care consfinţea întemeierea schitului şi pomenea numele fondatorilor: „… ieromonah Eftimie şi Florin Bunicău (ulterior rasoforul Haralambie-n.n.)…” După plecarea lui Eftimie Mitra, când la Huta rămăsese doar fostul sau ucenic, părintele Visarion, documentul a dispărut, de negăsit fiind şi exemplarul care ar trebui să se găsească la Episcopia Oradiei. Se pare că documentul s-a “pierdut” în perioada imediată după plecarea sa, când părintele Visarion și amicul său Florian Covaciu au făcut reparații la masa din Altar. Visarion spune că nu știa de existența acelui act: “poate știu cei care au lucrat acolo”. „Prea Sfinţitul Ioan Mihălţan mi-a dat un Ceaslov şi 50 de lei, spunându-mi să revin peste două săptămâni şi să-i spun dacă pot să trăiesc acolo. După această a doua întâlnire, la puțin timp, am primit actul prin care aveam binecuvântarea să încep lucrările, cu îndemnul de-al păstra cu sfinţenie. L-am aşezat în orificiul pătrat din masa altarului, pe diagonală, şi tot de-abia a încăput. Parcă văd şi acum laturile boţite”, îşi aminteşte Eftimie Mitra.
Trăind într-o locuinţă improvizată din bârne subțiri și acoperită cu nailon, tânărul călugăr aşteaptă primăvara lui 2002 pentru a se apuca de lucru. Un viscol din iarna lui 1973 dărâmase turnul bisericuţei, ploua prin acoperiş şi păianjenii îşi întinseseră plasele peste tot. Localnicii au reparat acoperișul dar nefiind cine să o îngrijească s-a deteriorat în timp. Aproape un an de zile a trecut până să se obţină aprobările. S-a început apoi ridicarea corpului de chilii… Cine vizitează acum Huta n-ar mai putea să puncteze etapele acestei munci care se întinde pe durata unui deceniu întreg.
Dorința de a se face un schit în acel loc a aparținut inițial episcopului Vasile Coman. Datorită regimului comunist nu s-a putut înfăptui rămânând ca acest lucru să fie pus în practică de predecesorul său PS Ioan Mihălțan. În zonă se spune că înaintea lui Eftimie a vrut să întemeieze exact în acel loc o vatră mănăstirească un monah cu numele Damaschin, dar condițiile grele l-au determinat să abandoneze înainte de a începe. Cel care a reușit să răzbească vitregiilor a fost Eftimie Mitra, căruia azi i se datorează această frumoasă vatră mănăstirească de la Huta. Dacă nu ar fi fost el, în prezent acel loc era pustiu sau poate prindea viață un alt așezământ, dar iezuit.
Hrisovul din inima oamenilor
Cu toate că schitul de la Hută pare al nimănui şi conducerea eparhiei aşteaptă momentul să-i facă publică o nouă istorie, va trebui să se ţină cont de hrisovul din inima acelor oameni care au trudit acolo timp de zece ani. „Lucram la firma care făcea drumul forestier şi vedeam des un călugăr care mergea în sus pe vale. L-am întrebat ce face pe-acolo şi aşa am aflat de Hută. Am mers să văd locul şi m-am mirat cum de poate trăi în asemenea condiţii. Erau patru pari bătuţi în pământ, nişte scânduri şi o folie de nailon. M-am oferit să vin cu tractorul, să-l ajut să ridice o locuinţă omenească. Am vorbit cu soţia şi i-am adus mâncare de câte ori am putut… În primăvara lui 2002 ne-am apucat de fundaţie la corpul de chilii. Am refăcut acoperişul bisericuţei şi participam la maslurile din fiecare lună, aducând şi alţi oameni din sat. De Crăciun am venit cu mai multe maşini şi ultimii şase kilometri i-am făcut pe jos,că era stricat drumul… În anul următor ne-am apucat de paraclis. Tot ce-i acolo, prin mâna părintelui Eftimie s-a făcut”, îşi aminteşte Ioan Brage din Nimăieşti. În anul 2001, lângă o stâncă de pe valea Finişului şi-a pierdut viaţa un tânăr alpinist. Mama lui povesteşte printre lacrimi cum l-a găsit vegheat de un călugăr carei citea din Psaltire. „Ploua şi deschisese umbrela să nu se stingă lumânarea. Mi-a vorbit, mi-a spus că poate Dumnezeu mi-a chemat copilul în ceata sfinţilor lui… Ulterior m-am întors în acele locuri cu mai mulţi cunoscuţi, simţind că e o datorie să ajut la ridicarea schitului. Chiar la intrare e crucea copilului meu şi simt că o parte din el a rămas acolo. De-asta continui să particip la slujbe şi să mă interesez de bunul mers al lucrurilor. Regret numai plecarea părintelui Eftimie, care şi-a lăsat acolo o bună bucată de viaţă şi atâta sacrificiu”, spune ea. Un pădurar din apropiere spune că drumul a fost terminat doar la câțiva ani după ce Eftimie a demarat lucrarea: “Ducea sacii de ciment cu roaba de la câțiva kilometri. Nu pot să uit imaginea cu roaba în care avea un generator de curent pentru betonieră. A pornit dimineața devreme din sat să ajungă pe lumină la locul unde a început lucrările.”
Una dintre persoanele care au răspuns acestui apel este Catiţa Rif, o consăteană care a venit la lucru din primele zile, alături de soţ şi vecini: „Nu era nimic acolo, doar o groapă unde spuneau că ridică mănăstire. Un călugăr cu fruntea îmbrobodită de sudoare şi cu respiraţia întretăiată căra pietre cu dulama deja ruptă. Nici măcar găleată nu avea! Aşa l-am văzut prima oară pe părintele Eftimie! Era slab de-l mâna vântul şi când l-am întrebat din ce trăieşte a zis, cu seninătate, că are Dumnezeu grijă de asta. Am avut şi noi, căci mergeam să-i ducem merinde şi să ajutăm la lucru.
Până la urmă ne-am ales vreo 20 de persoane care făceau asta regulat. Anul trecut, când a plecat, era turnată fundaţia pentru sala de mese şi erau cumpăraţi bolţarii și tabla pentru acoperiș” îşi aminteşte ea.
Monahus non-gratus
Oamenii au însemnat în suflete, cu durere, şi plecarea forţată a călugărului. În aprilie 2011, la presiunile conducerii eparhiei, sa întors la Petru Vodă, mănăstirea în care fusese călugărit. După mutarea sa la Tărcăița părintele Eftimie ne spunea cu amărăciune: „Părintele Antim de la Oradea mi-a spus să plec cât mai departe de Bihor că altfel PS Sofronie mă caterisește. Nu am plecat. Am rămas la Huta și am stat aici (arătând cu degetul în jos), la Tărcăița, pentru Visarion și pentru oamenii de acolo. N-am vrut să-l las singur în groapa cu lei. Nu m-am temut de caterisire că știam că nu am abateri, așa că nu aveau ce să-mi facă. După ce au reușit să-l atragă de partea lor pe Visarion, a început declinul Hutei. Din toată această poveste nu a câștigat ortodoxia ci doar ambițiile
preasfințitului. Pentru cine să mai rămân? Mi-am luat mâna de pe Visarion, fiecare va avea drumul pe care și l-a ales! Voi face o altă Hută într-o altă eparhie”. Inițial PS Siluan le-a oferit amândurora posturi “la birou”, la Gyula. Eftimie a refuzat, iar Visarion nu a dat un răspuns concret față de duhovnicul său dar, ulterior mai fusese la Gyula fără să-i spună nimănui. Războiul era mai vechi „A câştigat cine a fost mai tare… în cele lumeşti!”, le-a spus Eftimie celor apropiaţi. Într-adevăr, imediat după venirea pe scaunul episcopal al Oradiei, Sofronie Drincec a început prigoana împotriva călugărului antiecumenist de la Hută. Pe 15 noiembrie 2007 îl destituia din funcţia de egumen, invocând lipsa studiilor teologice adecvate, oprindu-l şi să ia parte la viaţa duhovnicească a satelor din jur: „…vi se interzice să participaţi şi să predicaţi la Taina Sf. Maslu, cât şi la alte sfinte taine şi ierurgii săvârşite în parohiile învecinate”, spune actul. Oamenii își amintesc că acolo unde participa călugărul Eftimie slujbele se făceau în întregime: “Unde era el nu se sărea peste nimic” spune Daniela, o credincioasă din Beiuș.
Tot în acel act se precizează că mănăstirea de maici de la Fiziş, o altă iniţiativă a lui Eftimie Mitra, nu primeşte „arhiereasca binecuvântare”. Această mănăstire făcea parte din planul lui Eftimie de a face câte un mic schit în jurul satelor afectate de prozelitismul sectar și greco-catolic. Pentru aceasta a avut și binecuvântarea fostului său ierarh Ioan Mihălțan. După judecata lui Sofronie “Eftimie e periculos” deoarece dacă va face mai multe schituri în zonă „va avea mai multă influență” în rândul credincioșilor. Actualul episcop al Oradiei făcea crize de nervi de fiecare dată când
oamenii din zonă ascultau de cuvintele lui Eftimie. O altă obsesie a arhiereului era aceea că la hramurile și maslurile de la Hută participau mai mulți oameni decât la slujbele arhierești de la Izbuc.
Au urmat câţiva ani în care Eftimie Mitra a trăit retras pe unul dintre vârfurile munţilor Codru Moma, coborând la schit doar în duminici şi sărbători. A reuşit să termine Facultatea de teologie, adăugând încă o licenţă celei de inginer, pe care o avea deja, şi a crescut câteva generaţii de miei: „Mi-a interzis să predic şi să scriu despre greco-catolicism şi ecumenism pe motivul că nu am diplomă în teologie. Aşa că a trebuit să fac şi facultatea de teologie să nu mai aibă motiv de a mă opri” spune Eftimie privind de pe creasta muntelui de la Tărcăiţa spre Huta. Un preot de lângă Beiuş îşi aminteşte frânturi din acea perioadă: „În toamna lui 2008 am urcat la coliba părintelui de pe munte. Cu barba şi părul în vânt, îmi vorbea despre lupta Ortodoxiei de-a lungul veacurilor. Ajunşi sus, ne-am închinat sub steagurile României şi Bizanţului. Într-un moment în care steagul Uniunii Europene flutura, nu doar pe instituţiile laice, ci şi pe biserici, aici se păstra o oază
de arhaism binecuvântat. Mi-era clar că nu putem fi cu toţii aşa, dar ştiam că asemenea oameni creează echilibrul acestei lumi schimbătoare. De-asta s-o fi temut şi diavolul, care se pare că-i iubeşte mai mult pe călugări decât pe fraţii săi. S-a instalat la Hută şi a dezbinat mica obşte de-acolo. Eftimie şi Visarion, care pe vremuri înconjurau pământul mănăstirii cu icoana Maicii Domnului, rugându-se pentru izbândă, s-au situat din acel moment în tabere diferite. Ucenicul a fost aţâţat împotriva celui care-i îndrumase viaţa de până atunci şi aceasta a fost doar o mişcare bine calculată a episcopului. La cei zece ani în care ieromonahul Eftimie s-a nevoit în capătul Văii Finişului, episcopul Sofronie nu ar putea alătura nici măcar zece zile de trai asemănător, cunoscut fiind faptul că preţuieşte mesele îmbelşugate şi tovărăşiile alese”.
Inevitabil, acest călugăr desprins de lume a intrat într-un lung şir de comparaţii cu ierarhul său. Inginerul care a electrificat Mc Donald`s Oradea şi Vama Salonta s-a călugărit în perioada în care Radu Drincec, Zecistu` de la Medicină, s-a hotărât pentru aceeaşi cale. Dacă primul trudea la animalele mănăstirii Petru Vodă, după buna tradiţie moldovenească a ascultării, cel de-al doilea se instala în palatul patriarhal din capitală. Când Efimie Mitra venea să însufleţească biserica părăginită de la Hută, în scaunul episcopal de la Gyula se instala cel devenit Sofronie Drincec. Cât timp unul a strâns piatră pe piatră şi a pornit vatră mănăstirească, celălalt a împrăştiat averea lăsată de Emanuil Gojdu românilor transilvăneni. Eftimie a renunțat la sine și a apărat cu mult zel schitul său ce era amenințat de tăvălugul retrocedărilor străduindu-se din
răsputeri să păstreze o unitate între preoții din zonă, în timp ce, Sofronie trăia doar
pentru poftele sale pierzând bisericile rând pe rând și creând dezbinare între preoții
subalterni. Întâlnirea nu putea să-i situeze decât pe poziţii antagonice. Destituit şi
refugiat pe munte, Eftimie Mitra rămânea totuşi o comparaţie periculoasă pentru
episcop, care i-a cerut răspicat, prin subalternii săi, să părăsească eparhia.
Falsul din pictură
Ceea ce se întâmplă acum nu e decât operaţia banală de ştergere a urmelor.
Poate fără să-și fi dat seama, la acest act mârşav e complice şi Visarion Tuderici,
„ucenic” al lui Eftimie şi numit de Sofronie „superior administrativ al schitului”
(econom – în termeni mănăstirești) după 15 noiembrie 2007. Pictorul Adrian Mihuţ
spune că Visarion a comandat pictura şi acel controversat tablou votiv. „Eu am făcut
doar cum mi-a spus părintele Visarion” spune pictorul Mihuţ. Zapisul îi şi acordă
statutul de egumen, pe care de-altfel nu l-a avut niciodată, funcţia aceasta rămânând
vacantă până în 2011, la numirea părintelui Macarie, izgonit de la Stâna de Vale,
pentru motivul că nu avea studii adecvate.
9
Zapis fals
Visarion știa că nu are numire de egumen al schitului și nici nu a fost instalat în
această funcție fapt ce nu i-ar fi dat dreptul să se autointituleze egumen. În actul de
destituire al lui Eftimie cu nr. de înregistrare 2963/14.11.2007, alin. 3, scrie că
„ieromonahul Visarion Tuderici va ocupa funcţia de superior cu probleme
administrative, iar funcţia de egumen rămâne vacantă până la numirea unui nou
egumen”. Acest act a fost semnat de episcopul Sofronie și de exarhul Mihail Tărău
(actual stareț la mănăstirea Izbuc, atunci vicar).
Surse din cadrul episcopiei spun că această funcție i-a fost promisă odată cu
plecarea lui Eftimie, iar ucenicul se vedea egumen “pe viață” la Huta. Se pare că
socoteala de acasă era alta decât cea din târg. Visarion n-a mai apucat să se bucure de
statutul oficial de egumen la Huta. Al doilea egumen canonic instituit este
protosinghelul Macarie si nicidecum Visarion aşa cum pictorul Adrian Mihiț
zugrăvise pe zapisul deasupra ușii bisericii. Dacă părintele Visarion a făcut acestea la
presiunile episcopului sau din proprie iniţiativă, rămâne o dilemă. Nici Visarion si
nici episcopul Sofronie nu vor să aducă subiectul în discuţie. Toți cei implicați tac şi,
când sunt constrânşi, fiecare aruncă vina în ograda celuilalt. După ermeneutica
10
picturilor bisericești în tabloul votiv trebuiau pictați fondatorii (ctitorii) ținând în
mână o biserică pe care să o dăruiască Mântuitorului.
Prin gestul său, susținut din interior de Visarion, Sofronie Drincec a reușit să
ofere un frumos cadou episcopului greco-catolic Virgil de la Oradea care demult visa
anihilarea lui Eftimie din zonă. La câteva luni după plecarea părintelui Eftimie,
ucenicul Visarion a primit funcția de secretar eparhial la Gyula. Acesta refuză să facă
vreo declarație, însă spune apropiaților săi că nu a vrut să fie avansat, dar a trebuit să
facă ascultare. Despre tabloul votiv și documentul din masa altarului le spune
acestora că “toate sunt minciuni”.
Al cincilea blestem de la Hută
Se spune că la plecarea sa de la Hută, Eftimie Mitra ar fi rostit patru blesteme
menite să-i depărteze pe cei nevrednici de ctitoria sa. Ele nu l-au împiedicat însă pe
episcop să răsufle uşurat, conştient că scăpase de cel mai „recalcitrant” element din
eparhie. S-a aşternut imediat la următoarea etapă, deja pomenită, aceea de a-i face
uitat numele.
Abia atunci s-a auzit blestemul nerostit al celui alungat. Numele său – şi acesta
e blestemul – e de-ajuns să creeze panică şi nesomn în palatul episcopal. Fiii
duhovniceşti din groapa Beiuşului fac pelerinaje la mănăstirea de departe în care
vieţuieşte acum şi insistă să se întoarcă, măcar din când în când, să-i cuminece. Şi-n
mintea şi-n casele lor, Eftimie Mitra rămâne neplecat, după cum neplecat a fost în
faţa mâniei arhiereşti.
La insistenţa acestor oameni, ieromonahul Eftimie a solicitat acceptul
conducerii eparhiale pentru a sluji din când în când în schitul pe care l-a ctitorit şi în
parohiile preoţilor cu care a colaborat în trecut, cerând totodată şi îndreptarea
greşelilor din pictura bisericii, unde de-altfel, numele şi figura ierarhului şi-au găsit
locul. Surse din cadrul Episcopiei ne-au detaliat izbucnirea isterică a ierarhului, care
spera c-a pus capăt epopeii predicatorului antiecumenist de la Hută. Credincioşii care
erau lângă părintele Eftimie la deschiderea plicului ce conţinea răspunsul relatează că
11
formula de adresare conţinea doar numele din buletin a acestuia, cererile sale fiind
socotite „inadmisibile”.
Juristul episcopiei, Ciprian Balint (fiul protopopului de Beiuș), consideră că
slujirea în bisericile ortodoxe din Bihor sunt doar “pretenții exagerate” ale lui
Eftimie. Același Ciprian Balint susține că Eftimie face parte dintr-o altă eparhie și nu
are voie să se amestece în treburile interne ale Eparhiei Oradiei. Așadar, după opinia
sa, nu e treaba lui Eftimie și a nimănui ce se petrece acum la Huta. Actualul egumen,
Macarie Ferariu, spune că e neutru: “Nu știu, nu mă bag. Vă rog să nu mă amestecați
în toate acestea. Întâi de toate eu trebuie să fac ascultare. Lăsați-mă că am destule
pe cap”.
Cu statutul perpetuu de proaspăt ales şi fără teama că mandatul
i s-ar putea sfârşi, Sofronie Drincec se face însă că nu aude
glasul acestor oameni. A semnat un concordat cu însuşi
Dumnezeu şi nici măcar Acesta nu i-ar mai putea retrage
privilegiile. La Judecata de Acum a dat o sentinţă definitivă:
“Eftimie Mitra nu există!”
Ca orice dregător al lumii acesteia, poate determina prezentul şi viitorul
supuşilor săi, iar în cazul lui Eftimie Mitra a hotărât să intervină şi în trecut. Lucrurile
nu merg însă pe cât de uşor păreau, căci vopseaua acelui fals zapis și tablou votiv îi
mânjeşte deja veşmintele arhiereşti. Devine evident pentru toată lumea că nu doar
câţiva centimetri de tencuială pictată sunt actul de naştere al unei mănăstiri şi mulţi
ani de trudă nu se şterg cu câteva rânduri scrise la întâmplare deasupra ușii. Oamenii
care au muncit alături de Eftimie Mitra la Hută povestesc despre aceasta copiilor,
vecinilor şi tuturor celor care vor să-i asculte.
Reprezentanții episcopiei nu au nimic de declarat solicitărilor noastre
aducându-ne la cunoștință că nu trebuie să ne intereseze treburile interne ale Bisericii.
Dar oare credincioșii nu au voie să afle adevărul?
Eftimie trăiește la un schit – asemenea celui de la Huta – situat în munții
istorici ai Daciei lui Burebista, unde mulți bihoreni merg pentru a primi
12
binecuvântare. Nu i-a uitat nici el pe cei pentru care și-a asumat o responsabilitate
spirituală, singura problemă fiind o chestiune de kilometri.
În faţa acestei rezistenţe, deja clar conturate, rămâne doar dilema următorului
pas arhieresc: dacă nu reuşeşte să şteargă numele ctitorului, va şterge schitul de pe
faţa pământului?
Mircea Dragomir
Dacian Badea
Nicoleta Bejan
Oradea 2012
Pentru ca si-a spus parerea in public si-a facut multi dusmani si a fost discreditat de sistemul ecleziast din BOR care, dupa cum se stie, este rob sistemului si totodata globalizarii acesteia religioase. Acest preot si-a patat imaginea in fata mai marilor in schimb si-a castigat-o in fata lui Dumnezeu.
Iata de ce a plans icoana de la Huta: http://astradrom-filiala-bihor.blogspot.ro/2013/12/cine-si-de-ce-vrea-sa-falsifice-istoria.html
E interesant materialul pe acest subiect de pe blogul ASTRADROM. Imaginile de acolo da o coloratura intregului eveniment.
Daca un preot sau episcop greseste nu trebuie aruncata la gunoi Biserica lui Hristos. Daca un avocat sau un judecator greseste nu trebuie aruncata la gunoi toata justitia. Daca un politist incalca legile nu inseamna ca trebuie aruncat la gunoi tot ministerul de interne. etc.
Sa nu facem confuzii intre institutie si anumite persoane care fac parte din ea. Se vede multa rautate. Aruncati cu noroi in limita luminii sau intunecimii mintii sau sufletului pe care il aveti.
Iertati-ma ca va spun, dar asta se vede din afara…
CRISTI, ce zici, mă, despre „darvinişti-retarzi”?Nu îţi place ştiinţa. Îţi place credinţa tîmpită în zei.Din maimuţe se trag oamenii,băi, retardatule!! Darwin a avut dreptate, nu ăla care a scris terfelogu evreiesc.
Văd că s-a umplut peste tot de tembeli care se bat cu pumnul în piept că sînt mari credincioşi, deştepţi, corecţi şi hulesc pe atei şi îi jignesc. Nici nu trebuie primiţi înm spitale ăştia.Să facă rugăciuni cînd sînt bolnavi că îi ajută zeul lor.
O biserică apostatică cum este cea ortodoxă, nu poate aduce decât corupție, închinare la om și la mort, scripturi satanice de tip patristic, filocalic, care împreună cu scrierile mormone și catolice vin cu alți hristoși și alte porunci. Porunca creștină de a nu aduce cadavre în biserică (CEL CE ATINGE UN MORT ȘI NU SE VA CURĂȚI, VA ÎNTINA LOCAȘUL DOMNULUI, ADICĂ
BISERICA: NUMERI 19.13)s-a transformat sub ortodocșii și catolicii impuși de evrei la 1054 în închinare la morți, care morți stau în mai toate bisericile catolice și ortodocse, interzicerea de a te închina la îngeri, darămite la om (Apocalipsa 22.8-9) a fost pervertită de acești preoți semito-masoni anti-creștini de rit ortodox și catolic în adularea preoților și icoanelor lor de lemn, piatră și moarte. Asta e lucrarea lui Satan, prin semito-masonii care de la 1054 ne-au impus aceste erezii satanice, ortodoxia și catolicismul care nu mai au mult până la a distruge toate popoarele europene, căci pedeapsa este mai mare pe capul celor care știu Biblia și n-o respectă decât pe capul celor care nu știu Biblia și n-o respectă ( – CEI CE CUNOSC BIBLIA ŞI NU O RESPECTĂ SUNT MAI VINOVAŢI DECÂT CEI CARE NU O CUNOSC ŞI N-O RESPECTĂ, LUCRU DEZVĂLUIT PRIN PILDA SLUGILOR NEASCULTĂTOARE: LUCA 12.47-48). De aceea urlă din toți bojocii darwinisto-retarzii, masono-retarzii, bolșevico-retarzii că masoneria e gigea, că bolșevismul e gigea, că ne tragem din maimuță, căci ei vor să ne animalizeze de tot, să ne îndepărteze de Dumnezeu, de poruncile Luminii care cer ca din dragoste să nu ucizi, să nu preacurvești, să nu furi, să nu înșeli pe nimeni (IISUS SPUNE CE SĂ FACI CA SĂ AJUNGI ÎN RAI, ANUME SĂ NU UCIZI, SĂ NU PREACURVEŞTI, SĂ NU FURI, SĂ NU MĂRTURISEŞTI STRÂMB, SĂ NU ÎNŞELI PE NIMENI, SĂ-ŢI CINSTEŞTI PĂRINŢII: MARCU 10.19), căci doar respectarea acestor reguli ne apropie de Dumnezeu și ne scapă pe noi nesemiții de urgia principiilor satanice ale semito-masonilor care conduc Europa din interior prin intermediul evreilor talmudici, și o influențează din exterior prin intermediul arabilor islamiști. Astfel, semito-masonii speră ca prin dezbinarea clasică dintre comuniști și capitaliști, noi nesemiții să nu vedem că de fapt ambele sisteme satanice, cele capitaliste și cele comuniste, ORTODOXE ȘI CATOLICE sunt realizate, inventate și conduse la vârf de către evrei și arabi, care caută ca prin învrăjbirea românilor cu unguriI, a rușilor cu germanii, a americanilor cu rușilor, etc, să ne extermine pe toți nesemiții în vreme ce evreii și arabii ne preiau pământurile, fabricile, uzinele, fermele și femeile, copiii și ne extermină sub pretextul luptei de clasă și închinării la cadavre, idoli de lemn, piatră, la oameni cu pretenții blasfemice că sunt sfinți și trimit și pe alții în Rai, când Biblia creștină spune clar că singurul mijlocitor dintre om și Dumnezeu este omul Iisus Hristos (ESTE UN SINGUR DUMNEZEU ȘI UN SINGUR MIJLOCITOR ÎNTRE DUMNEZEU ȘI OAMENI, ANUME OMUL ISUS HRISTOS: 1 TIMOTEI 2.5)
Economistul Constantin Cojocaru ( presedinte PP-LC ) îi răspunde lui Mugur Isarescu
Cu ceva timp în urmă, atrăgeam atenţia asupra faptului că Mugur Isărescu a ieşit la vânat, respectiv, la vânarea funcţiei de Preşedinte al României. La mai puţin de o lună de la acea manifestare, în care ne transmitea mesajul că România nu are altă soluţie decât să apeleze la capitalul străin, sugerând că el este „trimisul” care ne poate aduce această nouă „infuzie” de lapte şi miere, de data aceasta, Guvernatorul BNR lansează un atac direct şi total împotriva scandalului politic din România, de care se „delimitează”, scandal care, în opinia sa, se face vinovat de deteriorarea situaţiei economice a ţării, exprimată, direct, de deprecierea monedei naţionale.
Iată, câteva extrase :
Mugur Isarescu : “1. Politicienii sa se aseze la masa discutiilor si sa gaseasca solutii. Politica este arta dialogului, nu? Cine nu ştie să dialogheze poate să meargă acasă nu să ne scoată pe noi din casă ”.
Constantin Cojocaru : “Deci, politicienii, adică cei care conduc, astăzi, România, sunt invitaţi să meargă acasă, să nu ne scoată pe “noi” din casă. Altfel spus, Mugur Isărescu, nu face parte dintre politicienii, care “nu ştiu să dialogheze”. El face parte dintre “noi”. El nu a fost prim-ministru, în perioada în care s-au pus bazele vânzării, către străini, a capitalului românesc, inclusiv ale celui bancar, el nu conduce, de peste două decenii, BNR, componentă a statului român, care a generat şi întreţinut inflaţia, prin care capitalul românesc a fost pus pe butuci, gata să fie cumpărat, pe nimic, de străini şi de guvernanţii autohtoni, în mijlocul cărora s-a aflat tot timpul. El face parte dintre “noi”, noi cei pe care politicienii, colegi ai domnului Guvernator, ne-au “scos” din fabricile, uzinele, hotelurile şi băncile noastre, pe care le-am construit cu sudoare şi cu multe privaţiuni .“
Mugur Isarescu : “2. Scandalul politic depreciaza leul. Tensiunile interne s-au vazut in mod cert asupra evolutiei leului.”
Constantin Cojocaru : “ Nu, domnule Guvernator. Nu scandalul politic depreciază leul. Pe termen lung, leul este depreciat din cauza deficitelor balanţei comerţului exterior al ţării, deficite determinate, la rândul lor, în principal, de trecerea capitalului naţional în proprietatea străinilor . Pe termen scurt, leul este depreciat, sau apreciat, ca urmare a intervenţiilor BNR pe piaţa valutară, prin care aceasta cumpără şi vinde lei, sau valute, prin care influenţează cursul de schimb, cu dublu scop: a) financiar, să umfle conturile speculanţilor de pe piaţa valutară şi b) politic, să influenţeze accesul la putere al uneia sau alteia dintre taberele politice, care se rotesc la conducerea statului român, din 1989 încoace. Invit pe cititori să urmărească graficele 18.1 şi 18.2, postate la secţiunea Documente, rubrica Grafice, pe siteul http://www.variantacojocaru.ro. Se observă, cu uşurinţă, evoluţia în zigzag a cursului, care favorizează speculaţiile pe piaţa valutară, şi, foarte important, deprecierea leului în anii electorali. Cu această precizare, devine limpede pe cine susţine BNR în actuala luptă pentru putere, în România. “
Mugur Isarescu : “3. Nu inrautatiti si mai tare situatia monedei nationale!Urmeaza o perioada complicata pentru leu. Pietele sunt nervoase, iar din aprilie au devenit si pesimiste in privinta evolutiei leului .”
Constantin Cojocaru : “ Situaţia monedei naţionale se va înrăutăţi, cu sigurantă, în lunile următoare, dar nu din cauza scandalului politic. Scandalul politic este el însuşi făcut pentru a distrage atenţia electoratului de la dezastrul economic, social şi politic, în care a fost adusă ţara de politicieni. Leul va continua să se deprecieze, pe de o parte, datorită înrăutăţirii balanţei comerciale, din cauza secetei, ale cărei efecte ar fi fost diminuate, dacă statul român, din conducerea căruia face parte, de 23 de ani şi domnul Guvernator, nu ar fi distrus capitalul cooperativelor agricole, inclusiv sistemele de irigaţii construite până în 1989. Pe de altă parte, deoarece BNR va continua şi în următoarele luni, să-şi realizaze cele două scopuri menţionate, cel financiar şi cel politic. “
Mugur Isarescu : “4. Atrageti bani europeni ! …”Prioritatea” atragerii de bani europeni nu s-a simtit deloc. Noi nu avem capacitatea de economisire interna si avem nevoie de aceste fonduri .”
Constantin Cojocaru : “Degeaba dăm îndemnuri să atragem fonduri de la UE. Degeaba am creat şi un Minister al Afacerilor Europene. Degeaba schimbăm paturile. Fondurile UE se acordă condiţionat. Obţii 50% de la UE dacă ai şi tu 50%. Românii nu au cei 50%. Nu au pentru că statul român, din care face parte şi domnul Guvernator, de 23 de ani, i-a deposedat de capitalul pe care îl acumulaseră până în 1989 şi de profiturile create de acest capital de atunci încoace. Românii vor avea cei 50% numai atunci când vor fi despăgubiţi pentru capitalul de care au fost deposedaţi, numai atunci când se va aplica Legea Cojocaru. Atunci, vom căpăta şi „capacitatea de economisire internă. “
Dr. Constantin Cojocaru
7.08.2012
Da şe aveţi bre cu popa creştin? De şi iel nu trabă şi mânânşi să regulezâ şeva? E vremea di pi urmă şi trebuie să bagăm ân gurâ şi sâ trajem în sulâ. Voi nu vedeţi câ procuratura capitalistă iaşti mânâ în mânâ cu popchii. Aiştea di bunâ samâ nu au nişi o liegâturâ cu Hristos şâ li au pităti cu capitalismu.
Măi şalom daişi cu creştinismul că s-a spurcat locul sub voi!
Nu putem da prea mult crdit nici lui xyz sau celor care gandesc la fel. Bun, nu cred in religii, lucrul acesta putem sa-l acceptam fiindca nici noua nu ne mai este atat de simpatica religia, dar sa nu crezi nici in Iisus Hristos, asta nu mai toleram.
Daca cineva pretinde ca este Patriot dar il neaga pe Hristos se contrazice singur fiindca Hristos si Patria una sunt.
Nimeni nu are pe Tatal(Patria) daca nu are Fiul Patriei, tot astfel nimeni nu are pe Fiul Patriei daca nu are pe Tatal.
@ nicu 6177 : in evanghelii Domnul spune ca soarele Sau rasare si peste BUNI si peste RAI,dar daca te-a deranjat ca te-am numit om bun,te rog sa mi scuzi ofensa. Intr adevar,nimeni nu rezista la comparatia cu Divinitatea.Dar e de presupus ca acel proces de revarsare a harului a inceput de ceva vreme si este eficace,de aceea credem ca exista in lume si buni si drepti si chiar sfinti… intr-adevar,am observat si eu,ca in functie de continutul pe care il dam cuvantului RELIGIE , putem accepta afirmatia lui xyz… uite de pilda dogma catolicilor cu privire la infailibilitatea papala,e un exemplu al delirului de grandoare manifestat in istorie… intr un fel,putem gandi ca daca duhul sfant nu a mai dat pe la roma de vreo mie de ani,era nevoie de un vicarius fillius dei sa-i tina locul…evident,columb si a riscat viata si reputatia in traversarea atlanticului ca sa dobandeasca teritorii pt stapanii lui…daca teritoriile erau populate,cu atat mai bine…convertiri? mda,sa fie si de astea ca da bine,nu?si era frumos sa moara botezati acei salbatici daca tot era sa moara… bineinteles ca ortodoxia a tras la apa odihnei,de vreme ce lupii rapitori s-au inmultit,iar mai nou,cum scrie selim mai devreme”ghiaurii vaneaza ghiauri” E destul sa vedem istoria bizantina: imperiul a disparut in gura balaurului otoman in cateva secole,fara ca cei responsabili de destinul sau sa inteleaga macar ce li se intampla lor si neamului lor….BOR pare decisa sa mearga pe aceleasi cai,iar daca unii se opun,ca acest calugar minunat,vor fi crucificati, ca Stapanul lor,de o ierarhie ermetica la duhul vietii….
maximus
Nu eu sunt bun, Dumnezeu este bun. Noi oamenii nu putem fi buni de la noi putere fiindca nu noi am iubit mai intai ci Dumnezeu. Dragostea(bunatatea)porneste, se revarsa de sus in jos si nu de jos in sus.
A fi credincios in bogatiile nedrepte, prin asta inteleg a avea inima curata(tot ce porneste din credinta este curat) chiar si in lucrurile care nu il reprezinta cu adevarat pe Dumnezeu. Astea sunt lucrurile incepatoare in cautarea lui Dumnezeu, si pe care biblia spune ca Dumnezeu nu le dispretuieste ci dimpotriva ‘celui ce are i se va mai da’. Se aseamana cu cei cinci sau chiar patru talanti. Daca am fost credinciosi in ce priveste acei putini talanti, atunci vom primi si mai mult. Dar daca am fost dintre acei care am dispretuit si am ingropat talantii, atunci sa nu ne asteptam la mai mult.
Avem exemplul apostolului Pavel care a slujit o cauza care nu era tocmai pentru Dumnezeu, dar el nu stia. Era fariseu, cea mai de seama partida, secta, religie a timpului. Ceea ce facea el in numele acestei secte, era convins ca pentru Dumnezeu era.
Dumnezeu nu l-a dispretuit, vazandu-l ca nu era un om caldicel atunci a gasit cu cale sa se indure de el si sa-i dea mai mult.
„Ştiu faptele tale: că nu eşti nici rece, nici în clocot. O, dacă ai fi rece sau în clocot!
Dar, fiindcă eşti căldicel, nici rece, nici în clocot, am să te vărs din gura Mea.” Apocalipsa 3:15,16
XYZ are dreptate dintr-un anumit punct de vedere. Adica tu ce zici, Columb s-a dus sa crestineze pe amerindieni sau sa-i jefuiasca? Religia este folosita impotriva oamenilor. Imi pun intrebarea, daca ortodoxia de la noi s-ar fi ocupat de noi, adica daca ar fi facut apostolie, oare mai permitea Dumnezeu sa vina peste noi tot felul de secte? Dumnezeu s-a folosit de ce e rau ca sa faca bine. Hristos trebuia vestit!
Eu credeam ca un comentariu pe marginea unui material,presupune o analiza impartiala a celor prezentate,si expunerea de catre comentator a pozitiei sale.Sunt comentarii care nu au nici o legatura,nici o logica cu materialul prezentat.Acest mod „bascalios”de a trata dezvaluirile celor trei semnatari,convin de minune vinovatilor,indiferent care sunt ei.Daca dorim sa participam la starpirea raului,e nevoie de mai multa seriozitate,obiectivitate si credinta ca faci un lucru corect si necesar.
@nicu6177
pacea asupra ta,om bun!
spune-mi te rog ce integi prin:1 sa fii credincios in bogatii nedrepte? 2 Hristos a intemeiat o Patrie si nu o religie? ce intelegi prin religie,daca acest cuvant nu e potrivit crestinismului? din ceea ce ai scris acelui amarat care blasfemiaza, inteleg ca pt tine religia este o mlastina, un labirint mortal in care se pierd multi…cel putin in sensul pe care il da etimonul acestui cuvant,se pare totusi ca vb de lucruri diferite…e drept ca nu putem pune religia crestina pe picior de egalitate cu sistemele religioase care au pretentia de a-l zidi pe om,cum ar fi islamul sau chiar buddhismul [net superior islamului din punct de vedere moral dar inferior acestuia prin tagaduirea fatisa a existentei Lui Dumnezeu]Dar CUVANTUL religie e folosit de istoricii culturii si civilizatiei ba chiar si de carturarii bisericii si cu referire la hinduism si la mazdeism si la orice sistem religios din istorie…iar Patria cereasca ale carei porti Le-a deschis Domnul,era pregatita celor care cred in El inca de la facerea lumii,cum El marturiseste,deci nu de la inviere…daca Hristos a intemeiat o patrie si nu o [amarata de …]religie,inseamna ca xyz este ok deoarece a vorbit de RELIGIE nu de ACEA patrie… si daca prin RELIGIE intelege sectele de orice fel,inclusiv crestine, omul chiar are dreptate,nu?ce a adus islamul lumii?dar idolatria?dar martorii lui vehova?
@xyz:
Voi, astia, talmudisti, atei, ecumenisti, protestanti, si alte secte iesite din mandria omului de a fi mai presus de toate, obisnuiti-va cu ideea ca nu veti intelege niciodata. Iar cand va va suna ceasul, veti urla ingroziti:”De ce, Doamne?”
@XYZ
Nu cred ca esti in masura sa vorbesti despre religie, decat daca te-ai aflat in mrejele ei. Un om adevarat pastreaza un anumit respect fata de religie chiar si dupa ce s-a eliberat de aceasta. El recunoaste ca Hristos trebuia vestit chiar si prin niste pietre.
„Vă spun că, dacă vor tăcea ei, pietrele vor striga.” Luca 19:40
„Unii, este adevărat, propovăduiesc pe Hristos din pizmă şi din duh de ceartă; dar alţii, din bunăvoinţă.
…din duh de ceartă vestesc pe Hristos nu cu gând curat. Ce ne pasă? Oricum, fie de ochii lumii, fie din toată inima, Hristos este propovăduit. Eu mă bucur de lucrul acesta şi mă voi bucura.”
Filipeni 1:15-18
@maximus
Hristos a intemeiat o Patrie si nu o religie.
Apreciez faptul ca esti credincios chiar si in lucrurile mici sau boagatii nedrepte. Un astfel de om este mult mai castigat, lui i se va da mai mult fiindca ‘celui ce are i se va da, iar celui ce n-are i se va lua chiar si ce i se pare ca are’.
pt xyz: ce e mortal in faptul ca un om s-a lasat de cele lumesti si a carat sacii de ciment cu roaba cale de kilometri ca sa construiasca biserica in care sa fie laudat Dumnezeu ziua si noaptea?a,tu vb despre vulpea apostata din palatul episcopal,fiu al gheenei despre care spune unul din prooroci: NEAMUL ACESTA MA LAUDA CU BUZELE SI MA BLESTEMA CU INIMA…dar pe Isus Hristos nu marele preot L-a dat la moarte? inseamna oare ca religia intemeiata de Hristos nu e buna din cauza marilor preoti,om fara minte? tu judeci sau delirezi cand scrii despre religie?
aferim,se mananca ghiaurii intre ei,A’llah va da in mana islamului,inshallah,o sa facem moschee din palatul episcopului,khafir viclean … sau poate il facem imam daca marturiseste pe mahomed rasoul A’llah…
RELIGIA, VIRUSUL MORTAL AL OMENIRII….
Acest ierarh,se pare ca slujeste mai degraba pe Satana decat pe Dumnezeu.Venirea sa ca ierarh in Bihor,a creat disensiune atat in sanul Bisericii cat si a enoriasilor.A inceput o prigoana asupra celor ce i se parea ca nu i se inclina atat cat ar fi vrut.Imi amintesc de prigoana asupra parintelui Puscas.De faptul ca a instrainat pamantul parohiei Sf.Treime,si la dat lui Tokes.Sa-i ramana in veci numele de tradator,fiindca unsul lui D-zeu nu poate fi.Rautatea,viclenia,invidia il caracterizeaza pe acest om.Chiar nimeni nu-l mai poate opri?