Text primit pe Internet

>
> Parerea unei arhitecte din Bucuresti Carmen Papagheorghiu.

> Nu doresc sa mai> comentez implicatiile construirii unei moschei in Bucuresti in
> momentul actual, al > expansiunii accentuate a islamizarii in spatiul european si
> nu numai.
> O fac mai bine altii mai documentati decat mine, iar exemplele din Europa sunt graitoare.
> Pot chiar sa cred intentiile generoase ale reprezentantilor Muftiatului Cultului
> Musulman din Romania si al celor ce sprijina realizarea investitiei.

> Dar doresc sa imi exprim indignarea si consternarea cu privire la atitudinea celor care decid
din fruntea unor instututii ale Statului Roman, inca o data, soarta noastra.
> La fel ca inainte de 1989, ni se impune peste noapte acceptarea unor hotarari
deja luate, in detrimentul intereselor actuale ale populatiei si cu incalcarea din
start a legilor deja existente.
Si ma refer la faptul ca in Bucuresti exista un Plan Urbanistic General (PUG), care
reglementeaza modul de construire la nivel de lege. Conform acestui PUG, terenul
care a fost acordat gratuit cu scopul construirii unei moschei si a functiunilor
conexe, are o anumita destinatie.
> REGULAMENTUL LOCAL DE URBANISM AL MUNICIPIULUI BUCUREŞTI,
care poate fi consultat pe situl PMB, imparte Capitala in zone, subzone si unitati
teritoriale de referinta fiecare cu reglementari specifice> de construire.
> Terenul este inclus in zona CB, subzona CB5.

> Extrag acum cu copy-paste din regulament.

> CB – ZONE SITUATE ÎN AFARA PERIMETRULUI CENTRAL CARE GRUPEAZĂ
FUNCŢIUNI COMPLEXE DE IMPORTANŢĂ SUPRAMUNICIPALĂ ŞI MUNICIPALĂ, Zona
> conţine unele dintre cele mai importante nuclee strategice
de dezvoltare a Municipiului situate în afara zonei centrale, care vor putea conferi Capitalei
un nou prestigiu, o echilibrare funcţională şi noi calităţi estetic-configurative, în condiţiile unei oferte
diversificate şi parţial imediat accesibile investitorilor.
CB5 – centru de conferinţe şi expoziţii internaţionale /parc expoziţional
Pentru orice noi intervenţii vor fi necesare în subzonele: ….. CB5…. Planuri
Urbanistice Zonale
ARTICOLUL 1. UTILIZĂRI ADMISE
> CB5
> – săli de conferinţe de diferite capacităţi cu serviciile anexe, birouri proprii
> serviciilor legate de funcţionarea centrului, servicii necesare conferinţelor,
> săli de expoziţie, bibliotecă / mediatecă, centru de presă, poştă şi
> telecomunicaţii (nod de infostructură), birouri diverse, centru de
> formare-informare cuprinzând o grupare de săli de seminarii şi conferinţe, hoteluri
> pentru turismul de afaceri, restaurante, comerţ, recreere, parcaje multietajate; –
> pavilioane de expoziţie, platforme de expunere, birouri, ateliere, restaurante,
> recreere în spaţii acoperite şi în spaţii libere, alte servicii, parcaje
;
> ARTICOLUL 2 – UTILIZĂRI ADMISE CU CONDIŢIONĂRI
> CB 5 – se admite
> comerţ cu vânzarea cu amănuntul numai pentru mărfurile prezentate în scop
> promoţional în perioada expoziţiilor.
> ARTICOLUL 3 – UTILIZĂRI INTERZISE
> ……. CB5 …….- se interzic: – orice alte activităţi care nu corespund caracterului zonei şi prin aceasta prezintă riscul îndepărtării investitorilor interesaţi;
> ARTICOLUL 11 – ASPECTUL EXTERIOR AL CLĂDIRILOR
> …… CB5 …. – aspectul clădirilor va exprima caracterul şi reprezentativitatea
> funcţiunii şi va răspunde exigenţelor actuale ale arhitecturii europene de
> “coerenţă” şi “eleganţă”
>
> Cand s-a hotarat atribuirea terenului, a fost luat in considerare acest aspect?
Cand si cine mai face PUZ-ul daca destinatia terenului a fost deja hotarata? S-a stabilit
oare impotriva legii, inutilitatea realizarii acestei documentatii? Se cunoaste oare ca
exista in derularea unui PUZ conform legii si o etapa de informare si consultare a publicului?
> Cine a trecut prin> toate etapele legale pentru obtinerea unei Autorizatii de Construire,
indiferent de obiectul acesteia (locuinta, cladire de birouri, comert, inchidere de
balcon, modificari interioare, amplasare de panouri publicitare, firme, etc.),
stie cate acte si avize sunt legal necesare. In acest caz, Certificatul de Urbanism ar trebui sa
trimita intai la PUZ, iar PUZ-ul nu ar avea cum sa fie aprobat.
Pe teritoriul tarii noastre nu ne supunem toti acelorasi legi? Din ce in ce mai des, constat
ca nu!

In alta ordine de idei, ma intreb,
cum de nu are Bucurestiul in anul celui de al XXII-lea Festival Enescu,
reper cultural mondial, o sala de concerte moderna, de mare capacitate si cu
acustica perfecta, sa fie mandrie nationala si omagiu pentru cel mai important
muzician ROMAN? Ceausescu a disparut inainte sa ne lase mostenire si
acest edificiu, Centru Cultural, pe care il planuia. Norocul alesilor neamului,
caci datorita aceluiasi, au un ditamai si impozant sediu.

> Si ma mai intreb, de ce Muzeul Literaturii Romane, Institutie de importanta Nationala,
nu are inca un lacas corespunzator la un an de la “bejenia” lui, din motive de
retrocedare a cladirii in care functiona?

> Si ma mai intreb, cum de nu sunt voci cu autoritate care sa dezvolte aceste
aspecte in mod public?

> Daca tot se poate dispune de terenul respectiv, de terenul tarii dupa bunul
plac, ma gandesc in naivitatea si idealismul meu, ca un PUZ si un concurs
national sau international de arhitectura, o administrare corecta a banului public,
donatii, fonduri europene, ar fi oferit in interesul Romaniei, o cladire reprezentativa pentru
popor, Bucuresti, tara, istorie. Ar trebui sa se stie, acolo, in sferele inalte,
cu cate sacrificii s-au construit Ateneul Roman, dar si Casa Poporului. Inca
sunt mii de familii care asteapta de 25 de ani sa primeasca despagubiri pentru
terenurile luate in mod abuziv in urma demolarilor din Centrul Civic sau din
alte zone.

Va propun sa demonstram ca atunci cand se triseaza, zarurile aruncate
deja, nu primesc punctaj, iar cei ce le arunca ar trebui sa plateasca.

Carmen Papagheorghiu, arhitect