Expresia tocită de „intrare în Europa” redă un fenom politic mult mai vechi decât procesul actual de integrare a României în UE. Graţie preocupării eminesciene cu modelul şi consecinţele integrării României în structurile europene ale secolului al XIX-lea, comemorându-i ziua sa de naştere, dăm măcar dovadă de maturitate în dezbaterea subiectului „Europa”, chiar dacă suntem codaşii actualului clasament de integare.
Spre deosebire de subiectele universale din poezia sa, gazetarul Eminescu este, în privinţa gândirii economice, arhitectul uitat al unui răspuns românesc în plin asediu economic strain asupra tânărului stat român. Oarecum firesc ca frământările sentimentale ale acestui mult prea sensibil suflet al neamului puse în versuri să fie probleme nerezolvabile ale omenirii, însă de neconceput este ca România să revină astăzi în relaţie cu Europa, pe cale politică şi economică, la problemele de fond de acum mai bine de un secol. În opinia lui Eminescu, preţul plătit de către tânărul stat pentru suveranitatea dobândită la Conferinţa de la Berlin în 1878 a însemnat concesii economice păguboase şi renunţarea la dreptul naţional asupra Dunării. Replica lui Eminescu din vârf de condei la asaltul marilor puteri asupra economiei naţionale – similar de altfel cu destinul României din zilele noastre – este totodată şi o călăuză pentru a înţelege mai bine interesele Europei, dacă nu şi o obligaţie morală de a reformula în memoria sa azi un răspuns românesc. Născut, între altele, din ambiţia lui Bismarck şi mutilat pentru cerşit şi conceput pentru a servi penetraţiei industriale austro-ungare şi germane, statul naţional român a rămas cu handicapul subdezvoltării, numit în termeni tehnici „dezvoltare naturală”.
Diferit de alţi junimişti, Eminescu nu a popularizat cu insistenţă cultura, filozofia sau economia germană fără a ţine cont şi de particularităţile româneşti în asimilarea unor modele străine de dezvoltare economică. Şcoala veche germană şi întregul curent de idei de formaţiune germană se bazează pe principii evoluţioniste de dezvoltare organică şi respinge orice formulă naţională, care ar încălca mersul natural al istoriei prin acte arbitrare, precum revoluţii sau intervenţii ale statului în economie. Şi Eminescu este adeptul acestui model al dezvoltării societăţii moderne pe cale evolutivă, dar nu fără a-i da o conotaţie românească. Marea popularitate a principalilor autori germani ai vechii şcoli eonomice, contemporani ai lui Eminescu, precum Fridrich List, Karl Knies sau Gustav Schmoller, şi orientarea lor naţionalistă îi fac să fie printre autorii preferaţi ai gânditorului român. În rafinarea ideilor lui List, interesul naţional al românilor a stat desigur pentru Eminescu mai presus decât naţionalismul german, trecând cu vederea peste maliţiozitatea lui List faţă de România. Nici că Dunarea ar fi pentru nemţi precum Nilul pentru egipteni şi nici că spaţiul german se întinde de la Helgoland la gurile Dunării nu au dat curs unei polemici din partea lui Eminescu vizând conceptul de imperialism continental german propagat de List. A-l aplica însă pe List, Eminescu recomanda pentru propăşirea economiei româneşti un protecţionism economic la scară mai mică, la nivelul României, tocmai pentru a asigura meşteşugului autohton şi agriculturii o posibilitate de dezvoltare organică şi firească. Europa visată de List este astăzi un mare spaţiu economic structurat la nivel intern după principii de liber-schimb şi diviziune a muncii, dar şi protecţionism faţă de exterior. Ironia soartei însă este că ceea funcţioneazăpe scară europeană în favoarea Germaniei este identic cu ceea ce nu rezonează pentru România pe aceeaşi scară. Eminescu nu ar fi agreat nici astăzi integrarea României în UE în maniera unui import brut de principii şi „forme fără fond”, ci ar fi sugerat implementarea aceluiaşi mecanism de piaţă aplicat cu succes în cadrul Europei, în favoarea centrului şi în detrimentul periferiei. De ce nu ar fi valabil, în interiorul frontierelor României, sub protecţia unui zid vamal pentru dezvoltarea agriculturii şi industriei, ceea ce este valabil pentru List prin definirea teritorială a unui univers european german. Eminescu ne-ar fi avertizat să nu confundăm politica mercantilă a Bruxelles-ului cu liberalismul politic şi orientarea culturală a României spre Occident.
Ceea ce este şi astăzi un pivot al economiei de succes germane în concepte teleogice de subordonare a statului sub principii canonice şi propensiuni de universalitate se prezintă pe aceeaşi linie de continuitate cu privaţiunile austerităţii. Definirea unor obiective – fie prin pactul fiscal sau alte exigenţe ale Europei – duc după dogma Bruxelles-ului, în ultimă instanţă, la subdezvoltare.
A înţelege mesajul lui Eminescu înseamna a ne cunoaşte un interes naţional, articulat după o paradigmă de succes, fiind creatori ai unui drum românesc de propăşire în Europa şi mai puţin un ingredient în reţeta altora.
[…] http://www.ioncoja.ro/textele-altora/eminescu-si-uniunea-europeana/ […]
[…] http://www.ioncoja.ro/textele-altora/eminescu-si-uniunea-europeana/ […]
Europa pe care a creato Dumnezeu prin Iisus Hristos era „Ierusalimul de Sus”, primul ei rod erau cei douasprezece apostoli, regele reanviat domnea din Dacia(Sion). Europa de azi este in contra a ceea ce crease Dumnezeu. In primul rand ca Ierusalimul de Sus era pentru numele lui Hristos iar Europa de azi e pentru numele Americii,cred. Si poarta intr-un mod fals acel steag de 12 stele.
Ierusalimul de sus nu era pentru ca sa desfiinteze natiunile ci ca sa le implineasca, garantand suveranitatea si integritatea teritoriala a fiecarui stat.
Ierusalimul de Sus era o unitate in duh si nu in trup(in trup devine babilonie).
Dumnezeu va crea iarasi cer nou si pamant nou, Romania Mare(Dacia), Romania Mare de Sus si Israel(Sion).
Nu sunteti multumiti de apartenenta Romaniei la Comunitatea Fascista Europeeana ? Nici eu.Atunci refuzati utilizarea monedei euro ,trimiteti scrisori la guvern ,la presedentie ,la Bruxelles si cereti iesirea din aceasta Europa cu clare tendinte dictatoriale.Dar cred ca din Europa nu vom mai iesi decit cu picioarele inainte.S-au gindit ei si la posibilitatea ca nu o sa ne placa violul lor si au pregatit mijloace sa inabuse orice tentativa de iesire a R Romaniei
La intrebarea din antet…daca ar fi dorit E…intrarea in UE, raspusul meu, categoric NU, decat poate daca tema s-ar fi nuantat prin detalii..
Cu scuze..dar dl Golban un om instruit se pare, comenteaza doar partial DESCHIS-neangajant ca si multi dintre cei care comenteaza…, MOTIV pentru care personal am sustinut ca : in lumea materiala-a luptei CONTRARIILOR=dintre bine si rau.., indicezia sau atitudini la… 2 capete este categoric PAGUBOASA…!!!!
Semi concluziz=doar lupta directa cu tinte precise, poate sa ne fie de folos..
Scuze, mai scriam si alta data, PALAVRAGEALA nu ajuta nimanui si la nimic !
Indemn-” Hai sa dam mana…..etc. …PIARA dusmanii din tara….. decat fori si armonie !.. ”
Aristide Buzuloiu la dispozitia celor care vor ACTIONA pentru o alta ROMANIE „..DACIA FELIX..” de ex.
Re: Alternativă la religii este ştiinţa!
Eminescu şi…
[b]EU NU CRED NICI ÎN IEHOVA
Eu nu cred nici în Iehova,
Nici în Buddha-Skia-Muni,
Nici în viaţă, nici în moarte,
Nici în stingere ca unii.
Visuri sunt şi unul ş-altul,
Şi totuna mi-este mie
De-oi trăi în veci pe lume,
De-oi muri în vecinicie.
Toate-aceste taine sfinte
—Pentru om frânturi de limbă –
În zadar gândeşti, căci gândul,
Zău, nimic în lume schimbă.
Şi fiindcă în nimica
Eu nu cred – o, daţi-mi pace!
Fac astfel cum mie-mi pare
Şi faceţi precum vă place.
Nu mă-ncântaţi nici cu clasici,
Nici cu stil curat şi antic –
Toate-mi sunt de o potrivă,
Eu rămân ce-am fost: – romantic.
1876
P.S. Numai când îl veţi înţelege pe Eminescu veţi salva ce-i de salvat.
Henryk Broder:
„Wir erleben die letzten Tage Europas”
In discutii intime!!!in Berlin la sfarsitul lui 2012, jurnalistul Henryk Broder al gruparii din jurul lui ‘die Welt’,anunta caderea EU (in cca trei ani) si-si bate joc de liederii ei COPIOS!!! :
http://globalfire.tv/nj/13de/globalismus/untergang_sowjeteuropas.htm
Domnul GOLBAN ne propune să înțelegem încă un motiv pentru care șobolanii globalizării se tot dau la Eminescu, în toate formele posibile, de la profesioniștii universitari, ca Nicolae Manolescu, până la neaveniții ca Patapievici. Mulți sunt cei care au acceptat să fie asmuțiți împotriva lui Eminescu, fie pentru a-și drapa nula, fie pentru avantaje mai palpabile, pipăibile la portofel. Este evident că scrierile politice ale lui Eminescu, care deseori ne dezvăluie în persoana autorului un foarte bun cunoscător al teoriilor economice și politice, prin mesajul lor direct sau implicit, subînțeles, ne avertizează asupra primejdiei de a ignora interese naționale fundamentale prin aderarea aproape aventurieră la o formulă de colaborare evident păguboasă pentru noi.
Când asta o spune un specialist de talia dlui Radu Golban, euroscepticii ca mine, care ne-am manifestat ca atare oarecum instinctiv, suntem fericiți că nu am greșit, că intuițiile ne-au funcționat bine! Multumim, domnule Golban!
” 2nd Amendment is no joke!”
asa lupta americanii contra lui Obongo, pentru dreptul de a-si pastra armele in mainile populatiei pentru a se putea apara de criminali(noi adaugam, interlopi din tara sau „globalisti” fel de fel)- aduna semnaturi, priviti indemnul :
DEFEND OUR RIGHT TO BEAR ARMS
Dear Patriot,
Even though our President is considering Executive Orders to ban guns he is seeking to surround himself with armed men for the rest of his life while simultaneously working to disarm the American people via a gun control agenda that is likely to be enforced via executive decree represents the height of hypocrisy.
This is not the first time that Obama has hailed the notion of responsible Americans using firearms to protect himself and his family while concurrently gutting that very same right from the American people.
During an ABC Nightline interview broadcast on December 26 yet recorded before the Sandy Hook shooting, Obama said one of the benefits of his re-election was the ability “to have men with guns around at all times,” in order to protect his daughters.
In addition, the school attended by Obama’s daughters in Washington DC has at least 11 armed security guards on duty at all times, yet the idea of arming teachers and school officials to prevent school massacres has been dismissed by gun control advocates who want school campuses to remain “gun free zones” where victims are disarmed and shooters are free to carry out their rampage unhindered.
The hypocrisy of gun control advocates who feverishly work to create victim disarmament yet surround themselves with armed men is rampant amongst the political class.