CD
1.499 aprobate
denitsoc@gmail.com
75.57.36.95
DE CE PROPAGANDA UKRAINEANĂ PRETINDE CĂ A DOBORÂT DOUĂ AVIOANE RUSEȘTI
De Matthew Powell – 18, ian. 2024
Ucraina ar fi avariat două avioane Beriev A-50 rusești.
În ultimele zile, armata ucraineană susține că a distrus sau a deteriorat iremediabil două avioane rusești pe terenul contestat al regiunii Zaporijia.
Rolul acestor aeronave este de a oferi armatei ruse – în special forței sale terestre – anumite capacități. Acestea includ capacitatea de a coordona forțele aeriene și terestre, de a observa și de a urmări ținte de oportunități și de a oferi informații aeriene în timp real.
Capacitatea Rusiei de a îndeplini aceste funcții a fost acum semnificativ degradată. Deși pierderea aeronavelor individuale nu va avea un efect decisiv asupra capacităților rusești pe termen lung, va îngreuna aplicarea puterii aeriene și capacitatea de a desfășura operațiuni la sol, atât ofensive, cât și defensive, pe termen scurt.
Vestea bună pentru armata Rusiei este că este iarnă, așa că lucrurile sunt destul de statice pe teren în acest moment din cauza vremii aspre. Dar acest lucru poate fi depășit de alte considerații. Cel mai important, se înțelege că Rusia are un stoc limitat de aceste tipuri de aeronave – iar baza industrială rusă are o capacitate limitată de a le înlocui, costisitoare și greu de înlocuit.
Beriev A-50 este o aeronavă de avertizare timpurie și de control care a intrat în funcțiune pentru prima dată în 1985. Funcția sa principală este de a urmări până la 300 de ținte simultan, pe o rază de 180 de mile, folosind sistemele sale radar de la bord. Acestea pot fi pe uscat, pe mare sau în aer.
În ciuda faptului că a fost în serviciu de aproape 40 de ani, vârsta lui A-50 nu ar fi o preocupare majoră pentru Forțele Aeriene Ruse. Rolurile pe care le joacă această aeronavă nu necesită ca acesta să aibă cea mai recentă tehnologie de ultimă oră în ceea ce privește viteza sau raza de acțiune, în special având în vedere zonele în care operează.
Singura slăbiciune pe care aceasta și aproape toate aeronavele de acest tip o au este că în spațiul aerian ostil sunt vulnerabile la focul defensiv aerian și terestru. Acest lucru se întâmplă în ciuda capacităților lor defensive, cum ar fi contramăsurile electronice care ar trebui să îi protejeze de rachetele inamice ghidate.
Deci, implementarea trebuie luată în considerare cu atenție. Din informațiile cu sursă deschisă se pare că A-50 a fost desfășurat din ce în ce mai mult pentru a încerca să contracareze riscul crescut pentru infrastructura militară rusă din Crimeea din cauza atacului aerian ucrainean.
Costul mare al A-50, estimat la 330 de milioane de dolari pe aeronavă, va fi o lovitură pentru planificatorii militari ruși. Dar o îngrijorare mai mare de departe va fi pierderea unui echipaj foarte specializat, care durează mulți ani pentru a se antrena. Aceasta nu este o capacitate care poate fi înlocuită ușor și rapid.
Între timp, Ilyushin Il-22 este un post de comandă aeropurtat care este folosit în rolurile de comandă și control și releu radio. Acestea sunt două roluri vitale în război, deoarece capacitatea de a coordona forțele atât în o capacitate ofensivă, cât și în cea defensivă asigură că operațiunile sunt desfășurate eficient și eficient. Acest lucru asigură că comandanții își pot direcționa forțele în conformitate cu obiectivele operaționale și strategice.
Rapoartele inițiale sugerează că această aeronavă a fost grav avariată, dar a putut să se întoarcă la o bază aeriană rusă. Au existat, de asemenea, pretenții că daunele sunt atât de grave încât aeronava nu poate fi reparată.
Nu există dovezi clare cu privire la modul în care aceste aeronave au fost vizate. În afară de afirmația sa inițială că a distrus sau a deteriorat aeronava, Ucraina nu a dovedit si nu a comentat mai mult. Între timp, Rusia nu a făcut niciun comentariu oficial.
Un milblogger rus a sugerat că avioanele au fost lovite de focul prietenesc, sau chiar doborâte de o echipă de agenți SAS britanici care foloseau rachete sol-aer.
Dar Ucraina și aliații ei cred că ar fi putut fi sistemele de apărare aeriană Patriot furnizate de SUA.
Această explicație poate fi o încercare de a oferi Forțelor Aeriene Ruse oportunitatea de a nega că aceste incidente s-au datorat eficienței sistemelor de apărare aeriană ucraineană, cum ar fi sistemul de la sol Patriot furnizat în decembrie 2022 de SUA. Deci ei doar cred si nu pot dovedi nimic.
Dar acest lucru, la rândul său, ridică întrebări importante cu privire la cât de bine și-a antrenat Rusia forțele în ceea ce privește recunoașterea aeronavelor prietenoase și ostile, precum și capacitatea sa de a controla spațiul aerian în care operează deasupra Ucrainei.
Dacă se va dovedi că pierderea ambelor aeronave s-a datorat acțiunii ucrainene, va spori încrederea forțelor lor terestre de a se angaja și de a distruge aceste ținte. De asemenea, ar oferi mai multe dovezi pentru liderii militari și politici de rang înalt pentru furnizarea continuă a acestor sisteme de arme.
Modul în care s-au pierdut aeronavele este aproape irelevant. Ukraina își va prezenta versiunea evenimentelor ca o continuare a războiului de propagandă care capătă din ce în ce mai multă importanță în conflictul din secolul 21, în special odată cu ascensiunea platformelor de social media.
Pierderea A-50 și Il-22 reprezintă theoretic lovituri semnificative pentru capacitățile militare ruse din Ucraina. Acest lucru nu se datorează lipsei de numere care există în inventarul rus sau costului și timpului care vor fi necesare pentru înlocuirea acestora.
Acestea sunt, evident, preocupări, având în vedere cheltuielile uriașe ale aeronavelor de ultimă generație. Dar pierderea echipajului foarte specializat, care durează mulți ani pentru a se antrena, va crea cel mai mare decalaj de capacitate, în special în comandă și control.
Acest lucru ar face coordonarea operațiunilor aeriene și terestre din apropierea liniilor de front mult mai complicată de planificat și condus, făcându-le mai periculoase pentru cei care le conduc și conducând la o mai mare confuzie în cadrul lanțului de comandă.
Matthew Powell este cadru didactic în Studii strategice și de Fortă Aeriană, Universitatea din Portsmouth
Acest articol este republicat din The Conversation sub o licență Creative Commons.
Sursa: https://asiatimes.com/2024/01/why-ukraines-cock-a-hoop-on-downing-two-russian-aircraft
Traducerea: CD
Distanta a fost mare, in orice caz, AWACS-ul respectiv se gasea cam pe la mijlocul Marii Azov. Din cel mai apropiat punct a liniei de contact a frontului sunt aprox 220km, daca se mai iau in considerare macar 50-60km distanta de siguranta, treaba se apropie de 300km.
Langa acel A-50 a fost si un Su-30, probabil ca insotitor, care a parasit rapid locul dupa lovirea A-50-ului. N-am auzit insa nimic pina acum, referitor la vreo relatare de-a lui.
dle Profesor Coja,
nu mai e vorba de Ucraina, ca acum de curand de cand s-au blocat banii americani puterea militara au luat-o in totalitate britanicii intrati ca ,,mari consilieri,, pe langa guvernul denis smigal, prezidentul zelenski, ministrul apararii tatar.
Ei ordona direct iar comanda militara se afla in mainile britanicilor, deci e gresit sa vorbim de vreo armata ucraineana. Ei sunt simpli mercenari sub comanda sub acoperire a britanicilor mari consilieri.