GWADAR, PAKISTAN: PORTUL VIITORULUI
de Zamir AWAN

Gwadar este viitorul centru de activități comerciale. Aceasta va schimba rutele comerciale tradiționale și modelele comerciale. Vor apărea noi parteneri comerciali și vor aduce prosperitate întregii regiuni. Gwadar va fi dovedit ca „Portul Viitorului.”

Gwadar este cel mai adânc port maritim din lume, situat la Marea Arabiei, la intrarea în dreapta Hurmuz. Este trecerea a 70% din energia mondială – petrol și gaze. Orientul Mijlociu este o sursă de energie – petrol și gaze și satisface 70% din cererea mondială. În schimb, Orientul Mijlociu este cea mai mare destinație a exporturilor globale ale tuturor națiunilor industriale și agricole majore.
Orientul Mijlociu depinde în mare măsură de importuri și se bazează pe importurile de produse de cea mai mare diversitate.. Națiunile bogate în petrol și gaze cheltuiesc generos și importa din aproape toate produsele de lux din lumea dezvoltată.
Gwadar este considerat o legătură între Inițiativa privind Centura și Drumul –și proiectele Maritime Silk Road Drumul Maritim al Matasii. Este la aproximativ 170 de kilometri est de Portul Chabahar din Iran, și 385 KMs de la Muscat Oman, la doar 700 km de Emiratele Arabe Unite. Locația sa strategică va face o diferență în geopolitica viitoare.
Singapore si intreaga stramtoare Malaga va fi doar un drum pe ocolite si lipsit de traficul care il imbogateste peste masura prin taxele nesimtite si vexatiile malicioase ce le exerseaza.

Potențialul Gwadar de a fi un port maritim de adâncime a fost remarcat pentru prima dată în 1954, iar lucrările de dezvoltare au fost inaugurate de Pervez Musharraf în 2007. În 2015, s-a declarat că orașul și portul vor fi dezvoltate în continuare în cadrul CPEC, la un cost de 1,62 miliarde de dolari pentru a lega nordul Pakistanului și vestul Chinei de portul de adâncime. Portul va fi, de asemenea, locul de adunare a mult-necesarelor plutitoare depozite de gaze naturale importate-lichefiate, construite ca parte a masivului proiect de 2.5 miliarde dolari Gwadar-Nawabshah.

Construirea și dezvoltarea au început în iunie 2016 în Zona Economică Specială Gwadar, care este construită pe un teren de 2.292 de acri adiacent portului Gwadar. La sfârșitul anului 2015, pentru dezvoltare rapidă, portul a fost închiriat oficial Chinei timp de 43 de ani, până în 2059. China și-a arătat interesul de a o dezvolta pe aceleași linii ca si Shen Zhen; China este o poveste de succes de a transforma un mic sat de pescari într-un metropolitan dinamic. Bazat pe experiența lui Shen Zhen, se crede că Gwadar se va dezvolta mai repede și mai bine decât Shen Zhen.
Guvernul Pakistanului a introdus politici flexibile bazate pe stimulente pentru a face din Gwadar un freeport internațional – porto-franco. Portul Gwadar a devenit oficial operațional la 14 noiembrie 2016, când a fost inaugurat de prim-ministrul pakistanez Muhammad Nawaz Sharif; primul convoi a fost văzut de comandantul Statului Major al Armatei Pakistanului de atunci, generalul Raheel Sharif.
La 14 ianuarie 2020, Pakistanul a operaționalizat portul Gwadar pentru comerțul de tranzit afgan.

Inițiativa mega-centură rutieră a Chinei (BRI) va conecta 40 de țări regionale, generând o creștere a PIB-ului de 2,4 trilioane de dolari la 7% pe an, potrivit raportului Băncii Mondiale. Gwadar este cel mai adânc port la nivel global, cu 150 de dane, care leagă China, Asia Centrală, Asia de Est, Asia de Sud, Eurasia, Rusia, cu ape calde pe Marea Arabiei, care va oferi oportunități nelimitate pentru întreaga regiune în călătoria lor spre prosperitate. Acesta conectează Africa și Europa de asemenea.

Deși China dezvoltă in principal portul Gwadar, multe alte țări au fost de acord să investească în Gwadar, inclusiv Rusia, Arabia Saudită, Emiratele Arabe Unite, Kuweit, Qatar, Japonia, Coreea, Malaezia, Iran, Turcia și în unele țări europene & America.
China este o națiune majoră consumatoare de petrol. Consumă 10,3 milioane de barili pe zi de petrol. Ironia este că importă această sumă din mai multe rute diferite. 51% din petrolul său este importat, trecând prin Strâmtoarea Malacca prin Orientul Mijlociu. 82% sau aproximativ 400 de milioane de dolari, din acest procent de 51% din petrol durează mult timp pentru a ajunge la rafinării, în principal în Shanghai. Aproape 120 de zile timp de răspuns pentru rafinării pentru a colecta banii lor după ce întregul proces este finalizat și este expediat.
Cu Portul Gwadar, durata totală a călătoriei va fi de 28 de zile până când petrolul va ajunge la rafinăriile chineze. Din punct de vedere financiar, înseamnă că doar Gwadar se poate ocupa de importurile de petrol de 60 de miliarde de dolari pe an. Asta este doar valoarea pentru petrol, dar amploarea totală a comerțului peste toate va fi mult mai mult decât această cifră.
Partea de vest a Chinei care se învecinează cu Pakistanul este o regiune autonomă Xinjiang al cărei PIB este de 1 trilion yuani cu o creștere istorică la un 11% annual, fără precedent.
Această economie robustă care se învecinează cu Pakistanul cu o rețea rutieră de BRI care conectează 40 de națiuni regionale diferite, inclusiv Pakistanul, va crea o economie estimată la 2,4 trilioane de dolari. Iranul s-a alăturat acum familiei BRI – Drumul Matasii cu o investiție estimată la 620 de miliarde de dolari pe parcursul a 25 de ani. Relatiile comerciale și de investiții cu China ar putea crește în continuare. Iranul este vecinul nostru frățesc și va fi conectat cu restul lumii prin portul Gwadar.

Traducerea CD