HOME
VREMURI DE TRISTA AMINTIRE
Craciunul in Domiciliul Obligator
-Avocat, Dr. in Drept, Alexandru BRATU-
“Daca murim aici, in lanturi si in haine vargate, nu noi facem cinste
poporului roman, ci poporul roman ne-a facut onoarea sa murim pentru el”
Petre Tutea
Craciunul in Domiciliul Obligator – Casa din Latesti, Baragan Pentru fiecare crestin, Craciunul este sarbatoarea bucuriei Nasterii Domnului Nostru Iisus, vestita prin celebrele colinde si celelalte obiceiuri stravechi.
Pentru detinutii din inchisorile si lagarele comuniste, Craciunul era sarbatoarea nostalgiei, amintind fiecaruia, anii din copilarie, cu „Buna dimineata la Mos Ajun”, cu „Steaua sus rasare”, „O ce veste minunata” si atatea cantari din Noaptea Sfanta.
Ca fost detinut politic, de peste doisprezece ani in inchisorile reseriste si sapte ani in domiciliul obligator (D.O.), pe Baragan, am asteptat si „petrecut” cu o emotie de copil, uneori plin de sperante, alteori de dezamagiri, tot atatea nopti de Craciun.
Anul 1957 a fost anul pseudo-eliberarii mele din Inchisoarea Ramnicul-Sarat, dupa ispasirea a noua ani si cinci luni din zece, pe care ii primisem la prima condamnare. La 19 octombrie fiind trimis cu domiciliul obligator (D.O.) in Comuna Latesti, raionul Fetesti, pe Baragan pentru o perioada de sapte ani.
Acest sat strategic facea parte din siragul satelor noi construite de primii D.O.-isti in anul 1951, adusi din zona de frontiera a Banatului, ca „elemente periculoase” statului comunist si lasati in campia Baraganului fara nici-un acoperis. Majoritatea for fiind bucovineni si basarabeni refugiati din calea hoardelor rusesti inca din 1940 si 1944.
Satul nou Latesti a fost construit pe vechea vatra a satului Lateni descris de Panait Istrate in „Ciulinii Baraganului”, sat care fusese distrus de inundatiile bratului Dunarii – Borcea. Cu casele din chirpici sau lut batut cu maiul, acoperite cu paie sau papura, cu curti imprejmuite cu garduri din bete de floarea soarelui, avea infatisarea unei asezari de colibe de adevarat „Gulag” romanesc, cu exceptia ca avea drumurile perpendiculare unele pe altele. Fantanile erau sapate la colturile a cate doua qvartale, cu adancimi intre 20-30 de metri. Incalzitul casei iarna, se facea cu paie, coceni de porumb sau bete de floarea soarelui, arse in sobe oarbe cu deschiderea fie in bucatarie, fie intr-o sandrama din spatele casei.
Pentru pregatirea mancarii foloseam o lampa cu petrol, procurata cu mare greutate de la Fetesti-Gara, orasel la 17 km. de sat, deci in afara zonei D.O.-ului, unde nu puteai merge fara invoirea sefului de post de militie din sat, sau a ofiterului securist de la raion. Iluminatul casei se facea cu ajutorul lumanarilor sau a unei lampi de gaz (petrol lampant).
Din initiativa preotilor ortodocsi, greco-catolici si catolici se obtine o autorizatie care nu deranja pe nimeni din afara „gulagului” romanesc din Baragan, functionarea a doua bisericute – una ortodoxa in care slujea parintele Sarbu si alta catolica in care slujea Parintele Gheorghe Patrascu. Locasurile bisericilor erau tot case de lut, doar ca un perete era desfintat inspre rasarit fiind asezat altarul cu putinele icoane si odoare aduse de familiile preotilor sau de fostii calugari greco-catolici care veneau pe ascuns in sat pentru a-si ajuta fratii din suferinta. Lutul de pe jos era acoperit cu carton gudronat, peste care erau asezate covorase lucrate si donate de femeile din sat, dintre care unele erau venite din inchisoari, altele aduse prin ordin M.A.I. cu intreaga familie in domiciliu obligator, iar unele devenise localnice ale satului din dorinta de a fi alaturi de cei dragi.
La ajungerea mea in Latesti, erau peste sase sute de locuitori D.O., majoritatea cu condamnari politice, cat si fosti ministrii in guvernele dinainte de 23 august, ofiteri ai fostei armate regale romane, profesori, studenti, tarani si elevi de liceu.
Imi aduc aminte de venerabilul Ghita Popp, gazetar si profesor de germana, fost ministru si secretar adjunct al Partidului National-Taranesc, de Aurel Lecutia fostul ministru al Economiei nationale din guvernul Sanatescu, avocatul Romulus Pop, fost comisar al refugiatilor dupa 23 august 1944, avocatul Asian de la Constanta, prof. Dragoi de la Suceava, Cornel Pop, Costel Constantinescu – fiul generalului Constantinescu Klaps, mort in inchisoare, de legionarul Nicolae Guli, macedonean mandru de obarsia lui, ing. Alexandru Ionescu de la Societatea Petroliera Romano-Americana, criticul Adrian Marino, studentul in medidinna Pop Romulus zis Bimbo, fostul subofiter Gheorghe Miron de la Roman, Mircea Holban fost capitan decort pe front cu ordinul „Mihai Viteazu”, prof universitar Dr. I Tomescu, fost ministru al Sanatatii din timpul Maresalului Antonescu, generalul Casian, capitanul Catuneanu, studentul macedonean Cara Mihai, doctorul Cretulescu, fost prizonier de razboi, Andrei Stanescu, avocatul Alexandru Sutu, prof. Iancu Scutasu-Comaneanu, care a ajuns in sat in aceeasi zi cu mine si prof. universitar Bradeteanu.
De asemenea dintre D.O.-istele din sat mi-amintesc de onorabila dna Florica Codreanu nascuta Ilinoiu, fosta sotie a lui Corneliu Zelea Codreanu, recasatorita cu col. Bebe Praporgescu, de Maria Antonescu, care pastra cu mandrie in casa portretul fostului ei sot Maresalul Antonescu, de dna. Nadia Russo, fosta aviatoare pe frontul de Rasarit, recasatorita in D.O. cu ing. Gheorghe Bossi, de dna Frida Lacaze recasatorita in D.O. cu Mircea Holban, precum si de cateva studente si calugarite ortodoxe sau greco-catolice.
Desi majoritatea celor din sat erau cu suferinte din inchisoare, slabiti si multi din ei parasiti de fostele sotii si uitati de copiii lor, totusi atmosfera sufleteasca era aceea a unor naufragiati care sper si cred in apropiata lor salvare. Eram oarecum liberi in raza de 15 km. a satului, fara insa a putea depasi comunele invecinate Facaieni si Bordusani, totusi viata era destul de dura datorita muncii grele pe care trebuia s-o prestam la repararea soselei sau la muncile agricole sezoniere la G.A.S. Bordusani sau sectia Latesti, ceea ce facea necesar sprijinul material din partea familiilor. Puteam sa fim vizitati de membrii familiilor noastre, care imediat trebuiau anuntati la Postul de Militie si inscrisi cu toate datele personale intr-un registru, ceea ce facea pe multi sa nu mai vina, asteptandu-se la restructurari sau alte consecinte.
Desigur ca suspiciunea sadita in sufletele noastre de fosti puscariasi, urmariti mereu de „turnatori”, „ciripitori”, si alte categori de informatori nu ne parasise si ea se dovedea a fi intemeiata, intrucat organele securiste isi recrutau mereu informatori dintre cei cu caractere slabe din mijlocul nostru. Totusi aveam posibilitatea de a citi o gazeta, fie ea „Scanteia” sau asa-zisa „Romania Libera”, o revista literara, carti de lectura, puteam scrie chiar daca uneori era tot pe ascuns, desi acum aveam creioane si hartie.
Craciunul anului 1957 ne-a gasit in plina iarna, care incepuse inca de pe la 15 noiembrie, Crivatul naprasnic si zapada spulberata de pe campia Baraganului aducandu-ne binefacerile naturale ale frigului din pusta ruseasca.
Peste campia nesfarsita puteai vedea fuga in rostogolire perpetua a ciulinilor Baraganului.
In ajunul Sfintei Sarbatori a Nasterii Domnului, am avut mare bucurie de a veni la mine, tatal meu Alexandru Bratu, invatator in comuna Lespezi judetul Iasi, incarcat cu doi desagi plini cu bunatatile traditionale preparate de mama mea, preum si o sticla de tuica si alte doua cu vin din productia matusei Catinca, sora mamei de la Buda.
Noaptea catre orele 11:00 vecinul de vizavi, Marin Arsene, i-a insotit pe cei doi copii ai sai Mia si Gigi si ne-a colindat, conform stravechiului obicei crestinesc cu „O, ce veste minunata”, si „Velerim si Veler Doamne”. Era pentru prima data dupa aproape zece ani cand ascultam in voie minunatele cantari ale unor copii nevinoavati care imi aminteau de fiul meu Danut.
In prima zi de Craciun fiind si Duminica, a trebuit sa merg la Postul de Militie pentru semnat in condica de prezenta a D.O.-istilor, solemnitate la care asista si ofiteul de securitate in Fetesti, insarcinat cu „problemaD.O.” si care aviza dupa informatiile colectate de el plecarea in libertate la expirarea temenului de D.O., sau prelungirea restrictiei pentru ao alta perioada. Cu ocazia semnatului in condica me-am urat intre noi D.O.-istii „Sarbatori Fericite” si apoi m-am intors acasa, de unde impreuna cu tatal meu am plecat al biserica ortodoxa pentru a participa al slujba religioasa. Batranul basarabean cu plete albe, Mos Enache, ne-a intampinat cu crestineasca urare „Craciun intru multi ani!”. Printre cei prezenti la slujba era si col. Praporgescu, fost cu D.O. in Latesti, caruia i se ridicase restrictia domiciliara, dar locuia inca in sat alaturi de sotia sa, fosta Dna Codreanu.
A doua zi de Craciun am facut o vizita venerabilului Ghita Popp de care ingrijea devotata lui sotie, Dna Maria Popp, stand aproape in permanenta in Latesti. Aici am intalnit pe Dna Maria Antonescu, Aurel Lecutia si Romulus Pop, de la care eu, mai tanar ca varsta, imi placea sa ascult multe relatari din culisele trecutului politic romanesc dintre cele doua razboaie mondiale.
La plecare am fost intampinati de Scarlat, fostul sofer al Maresalului Antonescu, care dupa ani de inchisoare si D.O. a continuat cu un devotament rar intalnit sa locuiasca in acelasi sat, pentru a avea grija de batrana vaduva Antonescu, care fusese adusa aici dupa aproae zece ani de detentie in Rusia.
Tatal meu a trebuit sa paraseasca satul a treia zi si tristetea singuratatii s-a asezat din nou pe vechiul fagas sapat adanc in sufletul meu in atat de multi ani de amaraciune si surghiun, in minte reveninidu-mi mereu versurile din poezia „Asteptare” conceputa inainte de eliberare la Ramnicul-Sarat:
” Astept dreptatea, libertatea,
Astept un gest o-mbratisare
Astept viata si chiar moartea,
In mine totu-i asteptare!…
*** *** ***
Craciunul Robilor
Pe intinsul stepelor
Astazi steaua stelelor
Florile dalbe, flori de mar
Lumineaza robilor
Ca pe vremuri magilor
Florile dalbe, flori de mar
Drum spre Sfantul Sfintilor
Si Domnul Parintilor
Florile dalbe, flori de mar
Nasterea Iisusului
Cerne floarea visului
Florile dalbe, flori de mar
In noaptea intinsului
Pe omatul ninsului
Florile dalbe, flori de mar
Si pe geana plansului
Da nadejdi invinsului
Florile dalbe, flori de mar
Acest colind a fost compus de invatatorul Stefan Tumurug, decedat in urma suferintelor si a lipsei de ingrijire medicala in toamna anului 1960. A fost ingropat in Colonia de munca fortata din Balta Brailei.
*** *** ***
Home
ALTERNATIVA / THE ALTERNATIVE / L’ALTERNATIVE – Politica, cultura, stiri, publicitate
Un destin asemănător a avut şi parintele Dimitrie Bejan.
Părintele s-a nascut la Harlau, in 26 octombrie 1909. A urmat cursurile Institutului Teologic „Veniamin Costachi” din Iasi si, ulterior, cursurile facultatii de Istorie. Biografia sa comporta putine evenimente in libertate: o calatorie de studii la Ierusalim si participarea in echipele de cercetare ale lui Dimitrie Gusti. Hirotonit preot in 1938, ia parte la campania de eliberare a Basarabiei. Cade prizonier la sovietici, de unde reuseste sa se intoarca abia in 1948. Reintors in tara a urmat martirajul romanesc: Jilava, Aiud, Canal (1949-1956), deportarea in Baragan (1956-1958), din nou Aiud (1958-1964). (Hotarul cu cetati via Blog In Memoriam)
Ultimul din familia sa de răzeşi, părintele Dimitrie Bejan din Hârlău a dus la Academia Română pergamentul pe care Ştefan cel Mare semnase libertatea înaintaşilor săi. Poate din acel document de preţ el şi-a luat puterea de a fi liber chiar şi în temniţe. Nu doar liber, ci de-a dreptul fericit.
Dimitrie Bejan (1909-1995) a fost unul din cei doi băieţi ai unei familii cu şapte copii.
După ce a trecut prin război, prizonierat şi puşcăriile comuniste a fost preot la Ghindăoani. Veneau şi câte o mie de oameni la slujbele lui.
Luându-i-se dreptul de a sluji, a avut domiciliu forţat până la căderea regimului comunist. Deşi era urmărit permanent de un securist, oamenii veneau la el în continuare
A ajuns cu frontul până la Stalingrad. Acolo a căzut prizonier în 1942 împreună cu alţi 17.000 de români, unde a rămas până în 1948.
La inceputul razboiului Parintele se inroleaza voluntar pe frontul de Rasarit, ca preot militar. A ajuns cu frontul până la Stalingrad. Acolo a căzut prizonier în 1942 împreună cu alţi 17.000 de români, unde a rămas până în 1948.In 1942 in lagarul de la Oranki din U.R.S.S., incepe astfel calvarul celor 22 de ani de detentie. În lagăr Rușii i-au găsit un manuscris scris pe coajă de mesteacăn(Hotarul cu cetăţi !) prin care afirma că Basarabia și Bucovina sunt teritorii românești și a fost condamnat la moarte de un tribunal militar din Moscova. Preotul Dimitrie Bejan a afirmat că a fost ținut într-o închisoare din Moscova un an de zile și că regimul de acolo era mai omenesc și mai bun decât cel de la Aiud și Jilava. Înainte de a fi executat prin împușcare a strigat în instanță că este cetățean român, și conform tuturor legilor internaționale, trebuie să fie judecat în România. (http://poruncaiubirii.agaton.ro/articol/437/p%C4%83rintele-dimitrie-bejan-%E2%80%93-mucenicul-martirul-%C5%9Fi-m%C4%83rturisitorul-1909-%E2%80%93-1995). A fost trimis în țară cu dosar penal și judecat și condamant la opt ani. Din ’48 când este trimis spre judecare in tara, incepe peregrinarea prin temnitele romanesti: Jilava, Aiud, Canal, Baragan, din nou Aiud…
Perioada de prizonierat este descrisă în volumele Bucuriile suferintei şi Oranki. Amintiri din captivitate.
Se muta la Domnul in 1995, lasandu-ne un testament de nepretuit: memoriile sale din prigoana cuprinse in volumele “Oranki – Amintiri din captivitate”, “Vifornita cea mare”, “Satul blestemat”. Ca fiecare dintre noi sa nu mai poata spune ca n-a stiut…
În timpul vieţii i-au apărut volumul Bucuriile suferinţei(vol.I), iar postum, cărţile: Oranki. Amintiri din captivitate, Viforniţa cea mare, Hotarul cu cetăţi, Satul Blestemat şi Simple povestiri.
Viforniţa cea mare care este o mărturie-document despre perioada 1949-1956, şi care a
însemnat pentru preotul Bejan calvarul din temniţele româneşti, în sfârşit, Satul blestemat aminteşte despre anii deportării în Bărăgan. Preotul D. Bejan a mai scris câteva episoade despre Basarabia anilor 1930-1935 reunite în volumul Hotarul cu cetăţi, apărut în 1995.
http://www.marturisitorii.ro/wp-content/uploads/2015/10/Parintele-Dimitrie-Bejan-Oranki-amintiri-din-captivitate.pdf
ftp://ftp.logos.md/Biblioteca/_Colectie_RO/Pr_Dimitrie_Bejan_Bucuriile_Suferintei.pdf
ftp://ftp.logos.md/Biblioteca/_Colectie_RO/4Oranki.pdf
ftp://ftp.logos.md/Biblioteca/_Colectie_RO/Bejan%20Dimitrie%20-%20Oranki%20amintiri%20din%20captivitate.pdf
http://www.marturisitorii.ro/2016/09/22/carte-pdf-oranki-amintiri-din-captivitate-de-parintele-dimitrie-bejan-21-de-ani-de-temnita-21-septembrie-1995/
La Sfaturi ortodoxe: integral online volumele 1 si 2 din “Bucuriile suferintei”
http://www.sfaturiortodoxe.ro/bejan.htm
Cităm din Sfântul Părinte
“Eu m-am simtit bine si in Rusia si in puscariile romanesti. Am plutit! Ma simteam mai sus cu o palma de pamant. N-am avut nimic! Am avut si tifos, dar am trecut prin el cum trece gasca pe apa sambetei. Dumnezeu m-a salvat. Am simtit, fratilor, am simtit pe umar o mana care ma apasa! O spun la varsta mea si o spun constient… Eu nu zic ca este mana lui Dumnezeu. Nu avea sa vina Dumnezeu pentru un simplu preot pacatos ca sa-l salveze; dar am si eu un inger, cum ai si fratia ta si toti cei botezati. A fost cu mine ingerul, cred.
Am trecut foarte usor prin puscarie. Foarte usor. Am suferit exact ca si ceilalti, si de foame si de frig, dar n-am simtit suferinta. Poate am stat mai mult la Zarca, dar nu am simtit suferinta. Este foarte greu de crezut lucrul acesta… Nu-ti vine sa crezi, dar asa a fost. Eu am plutit pe deasupra lucrurilor…
Am botezat foarte mulţi ruşi în urma frontului, începând de la Prut până la Stalingrad. Într-o singură zi, într-un sat de cazaci, aproape de Kiev, am botezat peste 300 de ruşi într-un iaz, fără mirungere, că nu aveam atunci la mine Sfântul şi Marele Mir. […] Cred că am ajuns de am botezat peste 100.000 de ruşi.”
Îin marea închisoare militară de la Mănăstirea Oranki:
” În acest lagăr situat în pădurile de pe Volga, nu departe de oraşul Gorki, azi Nijni Novgorod, erau adunaţi în trei lagăre 10-15000 de ofiţeri din toate naţiile Europei, ba şi din Japonia. Eram organizaţi în formaţii militare pentru muncă şi încartiruiţi în clădiri şi bordeie. În Oranki a fost o mănăstire de călugări, toţi de viţă nobilă, toţi intelectuali, cu bibliotecă, tipografie şi viaţă de obşte. Tipăreau numai cărţi de mare preţ în serviciul Bisericii. Sovieticii au desfiinţat mănăstirea. Pe călugării şi preoţii adunaţi de la mai multe mănăstiri şi schituri, în număr de 11.000, în fruntea cărora era un episcop, i-au împuşcat mortal prin anii 1919-1920, şi i-au aruncat unii peste alţii într-o văgăună din curtea mănăstirii, acoperindu-i cu pământ. Când am venit noi, românii, la Oranki, făcând nişte săpături necesare lagărului, am dat peste nişte cadavre descărnate – ca-n Profetul Ezechiel. Un lung şanţ plin de moaşte. Toţi erau împuşcaţi în cap, pentru că, la sfatul episcopului, n-au vrut să colaboreze cu ateii. În mijlocul lor stătea pe un scaun, neputrezit, un arhiereu ce purta la piept engolpion şi icoana Maicii Domnului. Cu aprobarea conducerii lagărului i-am acoperit din nou cu pământ, stropindu-i cu agheasmă sfinţită de mine. Apoi, cu aprobarea comandantului lagărului de la Oranki, am scos moaştele întregi ale sfântului episcop dintre miile de călugări martiri, le-am aşezat într-un sicriu făcut de noi românii şi l-am îngropat lâng-o fântână din incinta acelei mănăstiri, un izbuc; adică o fântână unde izbucneşte apa în sus, după cum este de curată viaţa aceluia ce vine să scoată apă, unde sunt şi astăzi. Am văzut atunci o mare minune, că trupul sfântului, s-a întins cu uşurinţă, ca şi cum abia ar fi murit!
Toţi, în masă! sunt Sfinţii martiri, preoţi şi călugări, de la Oranki. Căci ei au preferat moartea, decât să cadă de la credinţă. Şi la noi, prin păduri şi prin munţi au fost împuşcaţi preoţi, iar numele lor au fost amintite prin diferite articole din ziare. Şi aceştia pot fi socotiţi martiri naţionali şi martiri creştini. În lagăr la început slujeam numai Sfânta Agheasmă, cu plantoane puse la uşi, că nu era voie să ne rugăm public. În rest, fiecare se ruga la culcare şi la sculare, cum ştia de la mama de acasă, dar toţi se rugau. Moartea era în bordei: păduchi, ploşniţe, tifos, iar dincolo de uşă era un ger cumplit şi munci neomeneşti. Aceeaşi atmosferă a fost şi în lagărele din Siberia-Karaganda, Arhanghelsk, de la Marea Albă, Borcuta şi alte lagăre de pe tot cuprinsul rusesc. După ce s-a terminat războiul, încet, ruşii de la comandă au devenit concesivi. Ne-au lăsat să slujim după voia noastră în bordeie. Mai târziu, vara, ieşeam pe un platou din curtea mănăstirii, unde făceam rugăciuni publice şi, în sărbători, Sfânta Liturghie. Am reuşit să ne adunăm până la 23 de preoţi ortodocşi români la Oranki, slujind toţi un fel de liturghie fără epicleză, la început fără vase de slujbă ori procoveţe. Ne confecţionaserăm toţi epitrahile din foi de cort nemţeşti, cu desene de păduri. Chiar la început am avut un epitrahil scăpat din război şi adus în lagăr de preotul căpitan Constantin Popescu. De la Piteşti.”
Interviul complet se găseşte pe:
http://www.marturisitorii.ro/2015/10/26/fericitul-parinte-dimitrie-bejan-am-botezat-peste-100-000-de-rusi-pe-frontul-de-est/
Lucrurile povestite de părinte sunt cuprinse şi în capitolul „CRUCEA DE LA ORANKI” , ultimul din cartea Bucuriile suferinţei volumul I.
CRUCEA DE LA ORANKI
Mănăstirea Oranki din Rusia a fost înfiinţată în secolul al XVIII-lea, pe un afluent al Volgăi, fiind destinată nobililor ruşi. A fost în funcţiune până la revoluţia din 1918, când a fost închisă de atei şi prefăcută în puşcărie.
În biserica propriu-zisă pereţii au fost daţi cu var şi astfel sfinţii au dispărut sub var. A devenit puşcărie pentru femei. Apoi lagăr de prizonieri de război, din anul 1942; iar la ora actuală este din nou puşcărie pentru femei. De pe cele cinci turle crucile au fost aruncate la pământ, crescând în locul lor cinci plopi.
Două cruci lucrate în rădăcină de măr sălbatic le-am adus eu în ţară – una am donat-o Mănăstirii Sihăstria, iar a doua va sta pe pieptul meu, la moartea mea.
Chipul acestei cruci se poate reproduce de un sculptor în lemn.
Sperăm ca Bunul Dumnezeu să-i ajute pe credincioşii ruşi să refacă aici şi-n alte mănăstiri toată viaţa monahală, care a strălucit în Rusia până în 1918, şi lume de pe lume să vină la Oranki şi să se închine, transfiguraţi, în faţa icoanei învierii Domnului nostru Iisus Hristos de deasupra catapetezmei bisericii de vară.
Această icoană este tot ce-a putut da spiritul rusesc iconografiei pravoslavnice. Acolo Hristos n-a fost lovit cu suliţa în inimă, ci i s-a tras un glonţ de plumb drept în frunte, care se găseşte şi acum înfipt adânc. Şi-i bine aşa, să rămână icoana lui Iisus Cel împuşcat şi ucis a doua oară la Oranki, ca o mărturie vie a însălbăticirii omului, pentru toţi cei care vor trăi în veacurile viitoare.
Noi toţi, prizonierii ofiţeri români, ne-am închinat suspinând înaintea icoanei învierii Domnului din Sfânta Mănăstire Oranki. De câte ori vedeam icoana, ne creştea sufletul şi ne lumina mintea. Totdeauna eram ca în faţa unei minuni unice.
Eu am adus în ţară o copie după această icoană, în timp ce eu eram la puşcărie nu ştiu cine şi-a însuşit-o prin furt. Era icoana învierii lui Iisus Hristos transfigurat, împuşcat în frunte, dar măreţ în zborul Lui de întoarcere la Tatăl Ceresc.
Pierderea acestei icoane a însemnat mari amărăciuni pentru mine, care am adus-o în ţară, şi jale adâncă pentru cei care au cunoscut acolo această unică şi splendidă şi cu totul originală icoană a învierii.
Nicăieri prin lume nu s-a putut realiza o mai desăvârşită transfigurare în lumină a lui Iisus Hristos.
Pierderea acestei icoane nu poate fi compensată şi făcută cunoscută de noi, pentru cei care vor citi rândurile de mai sus.
Nicăieri pe lume nu-i Iisus mai Iisus transfigurat, ca-n icoana învierii de la Oranki.
în faţa acestei icoane au îngenuncheat toţi ţarii Rusiei, începând cu Petru cel Mare; iar dintre români, cel mare învăţat al timpurilor, Dimitrie Cantemir, voievod, a îngenuncheat aici în faţa icoanei cu toată familia sa şi cu toţi boierii şi ostaşii care l-au urmat pe voievod în surghiunul rusesc.
Tot aici a trăit în incinta mănăstirii, într-o clădire hexagonală supraetajată Măria Canternirovna – fiica voievodului moldovean -, numită în cronicile ruseşti „Măria Cantemirovna, împărăteasa neîncoronată a tuturor ruşilor”.
Tot aici îşi îndrepta paşii de pocăinţă marele scriitor Lev Tolstoi, care într-o noapte de iarnă grea a murit bătrân şi umilit într-o gară periferică în apropiere de „Iasnaia Poliana”.
De cele mai multe ori ţarii Rusiei veneau la Paşti să sărbătorească Sfânta înviere la Oranki. Şi acum există casa, destul de modestă, în care locuiau aici ţarii, în faţa căreia se afla un izvor şi o fântână, „izbuc”, din care adesea am băut şi eu apă.
Era obiceiul să îngenunchez! în faţa fântânii şi, dacă erai bun la Dumnezeu, apa se ridica din fundul pământului, gâlgâind şuvoi până la gura ta. Dacă erai om păcătos, izvorul rămânea în fundul pământului mut şi surd.
Eu dau mărturie şi acum la bătrâneţe, pentru această realitate. Aici la acest izbuc am făcut slujbă pentru ploaie împreună cu un preot bătrân rus fără un ochi şi fără o mână. Erau de faţă zeci de mii de ruşi pravoslavnici.
De îndată ce am terminat rugăciunea, s-a pornit imediat ploaie. Acest fenomen s-a petrecut tot atunci când seceta a cuprins toată Rusia, de la Volga până la Prut şi toată România până la Olt, în vara anului 1946.
Tot acolo, într-o văiugă din dosul Altarului am aflat trupul neputrezit al unui mitropolit rus împuşcat în frunte, pentru că n-a mers în pas cu ateismul. Căci dacă în România se cunosc numele a circa 20 de preoţi ortodocşi împuşcaţi, în spatele altarului de la Oranki, într-o vale, grămădiţi unul peste altul, stau scheletele a 11000 de preoţi şi călugări care au răspuns NU la chemarea guvernului ateu.
Toţi aceşti călugări sfinţi, ucişi pentru credinţa în Hristos, sunt o parte din martirii pe care i-a dat Biserica Rusă în acest secol zbuciumat…
Subsemnatul acestor rânduri dau mărturie despre cele afirmate mai sus că aşa stau lucrurile la noi. Şi acum la sfârşitul vieţii mele pământeşti dau mărturie scrisă pentru cele afirmate mai sus şi semnez pentru adeverire cu propria-mi mână.
Căci Bunul Dumnezeu m-a ajutat să intru în puşcărie şi să ies din puşcărie cu fruntea sus şi iluminat. Amin!
Preot Dimitrie Bejan — Hârlău
Multumesc domnule profesor Coja!
Bunul Dumnezeu sa-i ierte pe toti robii sai adormiti si pe noi cu toate pacatele noastre…
Amin!