CD
1.553 aprobate
denitsoc@gmail.com
CITATE DINCOLO DE TOCQUEVILLE
De CD
Politicienilor americani le place la nebunie să-l citeze pe Alexis de Tocqueville, aristocratul francez care a vizitat SUA în 1831 și a scris clasica „Democrație în America”. Tentatia de a-l cita pe Tocqueville este de înțeles, deoarece multe dintre opiniile sale rămân valabile la mai bine de 160 de ani de la publicarea cărții. Dar vorbitorii îl citează prea des pe Tocqueville fără să-l fi citit sau să se oprească să se gândească la ce a vrut să spună.
Și uneori se citează fraze pe care Tocqueville nici măcar nu le-a scris vreodată.
În introducerea de la discursul său de acceptare la convenția democrată, Bill Clinton a spus: „Sunt multe de care să fii mândru, dar mai sunt încă multe de făcut. Am învățat din nou că ceea ce a spus Alexis de Tocqueville este încă adevărat: „America este grozavă pentru că America este bună.”
Nimeni nu-l banueste pe Tocqueville de o mare profunzime filozofică si o eruditie geopolitică dar nici asemena platitudini nu a scris. Bill Clinton cu bagajul său de diplome de la Georgetown și Yale, cu bursa lui Rhodes la Oxford nu ar fi avut nevoie de citate false pentru a convinge oamenii că este inteligent și bine citit.
Nu s-a găsit vreodată această frază în lucrările lui Tocqueville. S-ar putea să facă parte dintr-un citat fals de al lui Tocqueville care începe: „Am căutat măreția și geniul Americii în porturile ei comode și râurile ei ample și nu era acolo”.
De zeci de ani, republicanii și democrații deopotrivă s-au scufundat în pasajul contrafăcut pentru a-și picta discursurile cu erudiție artificială.
Și acum si președintele Clinton a dus mai departe această tradiție nefericită.
Președintele Reagan în in discursul său la convenția GOP a inclus o litanie de pretinse zicale d’ale lui Lincoln despre guvern și bogăție, fiecare cu favoritul lui.
După cum au subliniat zeci de editoriale și eseuri, adevăratul autor a acestor panseuri citate de Reagan a fost un duhovnic care a scris maximele într-un tratat politic mult după moartea lui Lincoln.
Arthur Schlesinger a adulmecat falsitatea si a remarcat: „Trebuie să ne întrebăm cum poate cineva care dorește să-l admire pe Lincoln să presupună că cel mai pretențios și mai fericit scriitor care a fost vreodată președinte ar fi putut produce atât de mici banalități.”
De asemenea, trebuie să ne întrebăm de ce oricine dorește să arate că admiră opera lui Tocqueville? Deși Tocqueville a lăudat America în multe privințe, a văzut și pete întunecate; printre altele, nu știa de altă țară cu „mai puțină independență a minții și adevărată libertate de discuție”.
Și trebuie să ne gandim, de asemenea, de ce consumatorii de mesaje politice nu țin un președinte în exercițiu, sau oricare politician strict si viguros la același standard intelectual ca un fost președinte sau autor de studii politice ce este citat?
Dar pe langa politicienii inculti si cu diplome castigate in mod dubios, mai sunt si intelectualistii europeni. Prezentatori/ancore TV si analisti politici care cand se referă la America nu uită să arunce cu o mină doctă un citat adevărat sau fabricat ad hoc din Tocqueville, elocventă de piată, esuată in banalităti ieftine.
Uneori oameni apreciati in profesiile lor, care nu pot fi blamati că nu cunosc meandrele politicii, vor totusi să dovedească contrariul, devin admiratori ai “Democratiei Americane” si amintesc cu un glas nostalgic de scrierile lui Tocqueville. De parca pe vremea lui Tocqueville democratia era adervarată, directă si participativă.
Referirile si citatele din Tocqueville revin obsesiv si in discutiile cotidiene pe străzile din Atlanta, Roma, Québec, Londra sau Amsterdam despre situatia actuală si pretinsa democratie care ni se bagă pe gat. Or fi efectul intarziat al propagandei “subtile” ce aducea mărturii “nepărtinitoare “de la străinii ce au admirat măretia “Democratiei Americane”candva. Citatele in fals sau in afara cotextului puteau suna ca niste elogioase complimente.
Să ne uitam totusi si la personalitatea si opera lui Toqueville si să observăm relatia lui cu democratia:
„Democrația extinde sfera libertății individuale, socialismul o restrânge. Democrația acordă fiecărui om toată valoarea posibilă; socialismul face din fiecare om un simplu agent, un simplu număr.
Democrația și socialismul nu au nimic în comun decât un cuvânt: egalitate. Dar observați diferența: în timp ce democrația caută egalitatea în libertate, socialismul caută egalitatea în reținere și servitute.” – Alexis de Tocqueville
Pe de altă parte, in aceiasi perioada de timp, John Stuart Mill în cartea sa din 1859 “Despre libertate” ne spune urmatoarele: “Tirania majorității sau tirania maselor este o slăbiciune inerentă guvernării majorității în care majoritatea unui electorat își urmărește exclusiv propriile obiective în detrimentul celor ale fracțiunilor minoritare. Acest lucru are ca rezultat o oprimare a grupurilor minoritare comparabilă cu cea a unui tiran sau despot.”
Tocqueville, care disprețuia monarhia din iulie (1830–1848), și-a început cariera politică în 1839. Din 1839 până în 1851, a fost membru al camerei inferioare a parlamentului pentru departamentul Manche (Valognes). S-a așezat în centru-stânga, a apărat opiniile aboliționiste și a susținut comerțul liber în timp ce susținea colonizarea Algeriei dusă de regimul lui Louis-Philippe.
Sa retras din viața politică după lovitura de stat a lui Louis Napoléon Bonaparte din 2 decembrie 1851 și apoi a început să lucreze la cartea sa “Vechiul Regim și Revoluția”. Tocqueville a susținut că importanța Revoluției Franceze a fost de a continua procesul de modernizare și centralizare a statului francez care a început sub regele Ludovic al XIV-lea. El credea că eșecul Revoluției a venit din lipsa de experiență a deputaților care erau prea mărginiti pentru a abstractiza idealurile iluministe.
Tocqueville a fost un liberal clasic care a susținut guvernarea parlamentară și a fost sceptic față de extremele majoritarismului. În perioada petrecută în parlament, a fost mai întâi membru de centru-stânga înainte de a trece la centru-dreapta, iar natura complexă și neliniștită a liberalismului său a condus la interpretări și admiratii contrastante din spectrul politic.
Ura socialismul si a incercat sa creeze o situatie de compromise. În 1847, el a căutat să înființeze un partid “Tanărul de stanga”(Jeune Gauche) care să susțină creșterea salariilor, o taxă progresivă și alte preocupări legate de muncă pentru a submina atracția socialiștilor.
În timpul celei de-a doua republici, Tocqueville a fost de partea Partidului Ordinului împotriva socialiștilor. La câteva zile după insurecția din februarie 1848, el a anticipat că va avea loc o ciocnire violentă între populația muncitoare parizienă condusă de socialiști care se agita în favoarea unei „Republici Democratice și Sociale” și conservatorii, care includeau aristocrația și populația rurală.. Într-adevăr, aceste tensiuni sociale au explodat în cele din urmă în Revolta din zilele din iunie din 1848.
Tocqueville, care din februarie 1848 a susținut legi care restrângeau libertățile politice, a aprobat cele două legi votate imediat după zilele din iunie 1849 care restricționau libertatea cluburilor și libertatea presei. Acest sprijin activ în favoarea legilor care restrâng libertățile politice este în contrast cu apărarea sa a libertăților în Democrația în America.
Potrivit lui Tocqueville, el a favorizat ordinea ca „condiția sine qua non pentru desfășurarea unei politici serioase. El spera să aducă în viața politică franceză un fel de stabilitate care să permită creșterea constantă a libertății fără a fi împiedicată de zgomotele regulate ale cutremurelor. de schimbare revoluționară″.
În “Democracy in America”, publicat în 1835, Tocqueville a scris despre Lumea Nouă și ordinea sa democratică în plină dezvoltare. Observând din perspectiva unui om de științe sociale detașat, Tocqueville a scris despre călătoriile sale prin Statele Unite la începutul secolului al XIX-lea, când revoluția pieței, expansiunea occidentală și democrația jacksoniană transformau radical structura vieții americane.
Tocqueville a văzut idealistic democrația ca pe o întreprindere care echilibrează libertatea și egalitatea, preocuparea pentru individ, precum și pentru comunitate. Cu toate acestea, într-o notă negativă, Tocqueville a remarcat că „în democrații manierele nu sunt niciodată atât de rafinate ca printre națiunile aristocratice”.
El a scris despre „Consecințele politice ale stării sociale a anglo-americanilor” spunând: „Dar se găsește și în inima omului un gust depravat pentru egalitate, care îi obligă pe cei slabi să dorească să-i coboare pe cei puternici la nivelul lor și care îi reduce pe bărbați la a prefera egalitatea în servitute față de inegalitatea în libertate”
Tocqueville comentează egalitatea spunând: „În plus, când cetățenii sunt aproape egali, le devine greu să-și apere independența împotriva agresiunilor puterii. Deoarece niciunul dintre ei nu este suficient de puternic pentru a lupta singur cu avantaj, singura garanție a libertății. este ca toată lumea să combine forțele Dar o astfel de combinație nu este întotdeauna în evidență”.
Pentru Tocqueville, ca și pentru Georg Wilhelm Friedrich Hegel și Karl Marx, societatea civilă era o sferă a antreprenoriatului privat și a afacerilor civile reglementate de codul civil.
Ca critic al individualismului, Tocqueville credea că prin asocierea în scop comun, atât în public, cât și în privat, americanii sunt capabili să depășească dorințele egoiste, făcând astfel atât o societate politică conștientă și activă, cât și o societate civilă vibrantă, care funcționează în conformitate cu politicile și legile civile ale statului.
În timp ce Tocqueville a văzut egoismul și individualismul ca vicii, el a văzut individualismul nu ca pe un eșec al sentimentului, ci ca pe un mod de a gândi lucruri care ar putea avea fie consecințe pozitive, cum ar fi dorința de a lucra împreună, fie consecințe negative, cum ar fi izolarea și acel individualism. ar putea fi remediată printr-o înțelegere îmbunătățită.
Când individualismul a fost o forță pozitivă și i-a determinat pe oameni să lucreze împreună în scopuri comune și văzut ca „interes propriu înțeles corect”, atunci a ajutat la contrabalansarea pericolului tiraniei majorității, deoarece oamenii puteau „prelua controlul asupra propriilor vieți”. fără ajutor guvernamental.
Este greu să-l urmăresti pe Tocqueville vorbind despre individualismul colectiv(?!) care lucrează pentru un scop comunitar. Dar asemenea absurde asocieri au mai facut si altii. Va ramintiti cumva de Reagan?
Cand indrazneste sa facă analize mai profunde Tocqueville vede individualismul doar ca o altă formă de egoism și nu o îmbunătățire calitativă a acestuia.
Egoismul izvorăște dintr-un instinct orb; individualismul din gândirea greșită mai degrabă decât din sentimente depravate. Egoismul provine atât din defecte ale inteligenței, cât și din greșelile inimii. Egoismul distruge semințele fiecărei virtuți; individualismul la început seacă doar sursa virtuţii publice. Pe termen lung, atacă și distruge pe toate celelalte și în cele din urmă se va contopi cu egoismul.
Sper ca a-ti putut urmări pană la final acest rationament, care nu a deranjat pe nimeni din cei care il citează.
Incuiat in dilemma clasică ce se circulă si astăzi a Democratiei care poate esua in Tiranie. Tocqueville a avertizat că democrația modernă poate fi pricepută să inventeze noi forme de tiranie, deoarece egalitatea radicală ar putea duce la materialismul unei burghezii în expansiune și la egoismul individualismului.
In sfarsit un rationament deja verificat de realitate, care il face profet, dar acest rationament nu este pe lista de citate.
Doar că egalitatea nu a devenit deloc radicală ci a dispărut intr-o disparitate cutremurătoare, iar materialismul crunt al bugheziei elitist-khazare si expansiunea uluitoare a egoismului si individualismului libertarian-progresiv s-a realizat in culmea Democratiei Americane, cand ni se mai cantă incă si astăzi sloganuri si citate din Tocqueville.
Media lovită puternic de propagandă nu se multumesc cu citatele care laudă Democratia Americană, dar mai si răsucesc si storc aceste citate să sune si mai mult si mai bine in sprijinul “ideii nobile de Democratie Americană.
Exemple de surse citate greșit sunt numeroase pe internet, cum ar fi „Americanii sunt atât de îndrăgostiți de egalitate încât ar prefera să fie egali în sclavie decât inegali în libertate”, dar textul original nu conține cuvintele „Americanii au fost atât de îndrăgostiți de egalitate” nicăieri.
Totusi imaginatia nu l-a iertat pe Tocqueville si l-a facut să vadă si posibilitatea unei Democratii tiranice, dar si aici imaginatia il tradează totusi si vede doar un aspect nenatural in societate si destul de duios pentru a fi numit o adevarată Tiranie.
Tocqueville a comparat un guvern democratic potențial despotic cu un părinte protector care vrea să-și păstreze cetățenii (copiii) drept „copii perpetui” și care nu încalcă voința oamenilor, ci mai degrabă îi îndrumă și prezidează oamenii în același mod ca un cioban care îngrijește. o „turmă de animale timide”.
Iată de ce Tocqueville rămane autorul cel mai des citat in America si chiar in occident. Condescendeta lui fata de Democratia Americana il face autorul preferat al Agentiei de propagandă – Agiprop care continuă traditia bolsevică si reuseste să abdice la principii de bază ale democratiei si să ne propună acum cu mult tupeu cenzura facută bineinteles de Agiprop si in interesul cetateanului aiurit cu citate din Alexis de Tocquevvile.
Idealizarea democratiei Americane atinge cote paroxistice atunci cand el ajunge să admire debilul si primitivul system judiciar american. În tratatul său din 1835, Democrația în America, el a explicat: „Juriul, și mai ales juriul civil, servește pentru a comunica spiritul judecătorilor minții tuturor cetățenilor; iar acest spirit, cu obiceiurile care îl însoțesc, este cea mai sănătoasă pregătire pentru instituţiile libere […] Îi învesteşte pe fiecare cetăţean cu un fel de magistratură.”
Pană si juristii si academia americană recunosc că Dreptul Comun aplicat in tările de limbă engleză, cu exceptia Scotiei, este un sitem primitiv, depăsit si dispus la prea multe deturnări si compromisuri. Este un sistem rigid si lipsit de abilitatea de a se adapta timpurilor contemporane, ii lipseste scheletul bine articulat al Dreptului Roman-Napolean.
Referindu-se la situatia Frantei si a Algeriei la acea dată, Toccqueville credea că necesitățile geopolitice ale vremii nu vor permite o retragere a forțelor militare din două motive: în primul rând, înțelegerea lui a situației internaționale și a poziției Franței în lume; iar în al doilea rând, schimbările în societatea franceză.
Tocqueville considera că războiul și colonizarea vor „restaura mândria națională; amenințate”, credea el, de „înmuierea treptată a moravurilor sociale” în clasele de mijloc. Gustul lor pentru „plăcerile materiale” se răspândea în întreaga societate, dându-i „un exemplu de slăbiciune și egoism”.
Tocqueville s-a exprimat într-un eseu din 1841 despre cucerirea Algeriei, în care a cerut un program dublu de „dominare” și „colonizare”.
“Din partea mea, am adus înapoi din Africa ideea supărătoare că în momentul de față ducem războiul într-o manieră mult mai barbară decât arabii înșiși. În prezent, a lor este partea civilizației. Acest mod de a duce războiul mi se pare pe cât de stupid, pe atât de crud. Nu poate intra decât în mintea brută și brutală a unui soldat.
Nu a meritat să punem strămutarea turcilor pentru a reproduce ceea ce ei meritau detestarea lumii. Asta, chiar și din punct de vedere al interesului, este mult mai dăunător decât util; pentru că, după cum mi-a spus un alt ofițer, dacă doar ne propunem să-i egalăm pe turci, vom fi prin fapt într-o poziție mult mai mică decât ei: barbari între barbari, turcii vor avea întotdeauna asupra noastră avantajul de a fi barbari musulmani. Astfel, trebuie să apelăm la un principiu superior lor.
Un aranjament pe două niveluri s-a realizat pe deplin prin decretul Crémieux din 1870 și Codul de indigenitate, care a extins cetățenia franceză la coloniștii europeni și evreii algerieni, în timp ce algerienii musulmani ar fi guvernați în conformitate cu Code de l’indigénat. Tocqueville spera într-o eventuală amestecare a populațiilor franceze și arabe într-un singur corp. Se pare că speranta nu a fost desartă.
Deci nu se poate spune că nu sunt numeroase lucruri bine văzute si apeciate de Tocqueville si chiar unele profetii, dar nu acestea apar in citatele buclucase.
Analistii politici versati nici nu au citit opera “maestrului” ci doar studii care le-au permis să constate că bine au făcut că ni si-au pierdut timpul cu o operă cel putin indoielnică ce nu merită a fi cunoscută. Contradictorialitatea rationamentelor si supozitiilor nu ajută pe cititor cu absolut nimic.
De aceia sunt mult mai multi care il citeaza, correct sau gresit pe Alexis de Tocqueville decat cei care l-au citit.
Sunt sigur ca de azi inainte de cate ori veti auzi amintit numele, sau un citat din Tocqueville veti incerca un zambet usor, da, acel zambet…
Atlanta 20/08/2024
Filozoful rus Dugin si-a luat timp sa ne explice cum gandesc altii si ce vor sa faca prin politica lor. Desigur ca multe aspecte va sunt cunoscute, dar puse toate aceste tendinte ideologice impreuna, in peisajul inflamat al politicii si relatiilor internationale prin care trecem, putem sa constatam pozitia care ne ar fi cea mai convenabila.
De la a contempla situatia si a lua masuri de inregimentare in grupul favorit este o cale lunga, dar oportunitaile pot aparea cand nu te astepti, totul este sa fim pregatiti.
CD
ILLIBERALISM IN RELAȚIILE INTERNAȚIONALE
De Alexander Dugin
REALISMUL ÎN RELAȚIILE INTERNAȚIONALE
Există două școli principale în teoriile relațiilor internaționale – Realism și Liberalism.
Realiștii cred că oamenii sunt predispuși la viciu prin natură (moștenirea pesimismului antropologic al lui Hobbes, sau, mai exact, repercusiunile conceptului creștin de decădere de la virtute – lapsus în latină) și că este imposibil să se radicalizeze. repare.
Aceasta înseamnă că egoismul, delapidarea și violența sunt ineradicabile.
Concluzia care urmează este că dacă vrem să stăpânim sau să disciplinem o ființă umană (care, potrivit lui Hobbes, trăiește după principiul „câinele mănâncă câine”), o putem face doar printr-o stare puternică. Statul, care este inevitabil considerat un purtător al suveranității supreme, reflectă natura umană prădătoare și egoistă, așa că un stat național are propriile sale interese. Aceste interese sunt luate în considerare doar de către stat, în timp ce voința de violență și lăcomia fac posibilă purtarea unui război deschis. Așa a fost și va fi tot timpul, spun realiștii.
Relațiile internaționale sunt astfel construite pe echilibrul de forță dintre entități cu totul suverane. Nu poate exista o ordine mondială de lungă durată, ceea ce există este haos, care ia forme diferite pe măsură ce unele națiuni slăbesc, altele se întăresc. Conceptul de „haos” nu are nicio conotație negativă în acest context – doar afirmă cum stau lucrurile, pornind de la cea mai serioasă abordare a ideii de suveranitate.
Dacă există câteva puteri cu adevărat suverane, nu poate exista o ordine supra-națională între ele la care să se raporteze toată lumea. Dacă ar exista o astfel de ordine, suveranitatea nu ar fi completă, sau mai bine zis, ea nu ar exista deloc și ar fi însăși instanța supranațională care ar menține suveranitatea.
Școala de Realism este în mod tradițional puternică în SUA, pornind de la
fondatorii săi – oamenii de știință americani Hans Morgenthau și George Kennan și teoreticianul britanic Edward Carr.
Liberalismul în relațiile internaționale
Realiștilor li se opun liberalii, care se sprijină nu pe Hobbes cu pesimismul său antropologic, ci pe Locke, cu conceptul său de om ca o tablă goală (tabula rasa) și, parțial, pe Kant, cu pacifismul său, rezultat din moralitatea practicii. mintea și natura ei universală.
Liberalii în Relațiile Internaționale cred că omul poate fi corectat prin disciplinare și reeducare. Aceasta este ceea ce înseamnă proiectul iluminist: să transforme egoistul prădător în altruist rezonabil și tolerant, gata să socotească cu ceilalți și să fie sensibil și tolerant cu ei.
De aici, teoria progresului. Dacă realiștii susțin că natura umană este incorigibilă, liberalii susțin că este susceptibilă de a fi corectată și ar trebui corectată. Atât primul, cât și cel din urmă presupun că omul este descendent dintr-o maimuță. Realiștii consideră acest lucru ca pe un fapt incontestabil (omul-câine), în timp ce liberalii sunt siguri că societatea este puterea de a schimba însăși natura unei foste fiare și de a scrie tot ce este necesar pe „tablia goală”.
Dacă da, funcțiile statului se rezumă doar la iluminism și odată ce societatea devine liberală și civilă, statul poate fi dizolvat. Astfel, suveranitatea nu poartă nimic absolut – este doar o măsură temporară. Dacă statul nu face nimic pentru a-și transforma supușii în liberali, devine rău. Numai un stat liberal poate exista, deoarece „democrațiile nu se luptă una împotriva altora”.
Cu toate acestea, aceste state liberale ar trebui să se stingă treptat, degajând calea Guvernului Mondial. După ce au pus bazele unei societăți civile, acestea sunt desființate. O abolire treptată de acest fel este, fără îndoială, progresivă. Aceasta este logica la care asistăm în Uniunea Europeană de astăzi. Globaliștii americani, inclusiv Biden, Obama sau susținătorul „societății deschise” George Soros, subliniază că, în cursul unui astfel de progres, Guvernul Mondial va fi format pe baza SUA și a sateliților săi direcți – aceasta este ceea ce vrea să fie Liga Proiectul democrațiilor.
Din punct de vedere tehnic, liberalismul în relațiile internaționale, care se opune realismului, este adesea denumit „idealism”. Realiștii din relațiile internaționale cred că umanitatea este sortită să rămână așa cum a fost întotdeauna, în timp ce liberalii din relațiile internaționale cred „idealist” în progres, că se presupune că este posibil să se schimbe natura umană. Teoria genului și post-umanismul fac parte din această ideologie – vin din liberalism.
Marxismul în relațiile internaționale
O altă tendință în relațiile internaționale este marxismul. În acest context, „marxismul” nu este tocmai ceea ce stătea la baza politicii externe în URSS. Clasicul realismului în relațiile internaționale, Edward Carr, a demonstrat că politica externă sovietică – în primul rând, sub Stalin – s-a bazat pe principiile realismului pur. În etapele sale practice, Stalin a pornit de la suveranitatea completă, pe care a asociat-o nu numai cu un stat național, ci mai ales cu „Imperiul său Roșu” și interesele sale.
Ceea ce este cunoscut sub numele de „marxismul în relațiile internaționale” este prezentat în mare parte în troțkism, sau în teoriile sistemului mondial de I.Wallerstein. Acesta este idealismul „proletarului”.
Aici, întreaga lume este privită ca o singură zonă de progres social, în urma căreia sistemul capitalist ar trebui să devină global.
Cu alte cuvinte, totul se rezumă la stabilirea Guvernului Mondial, cu hegemonia capitalului mondial, care este de natură internațională. Aici, esența umană, așa cum susțin liberalii, depinde de societate sau, mai exact, de relația cu proprietatea asupra mijloacelor de producție. Astfel, natura umană depinde de clasă. În timp ce societatea desființează fiara din om, ea o transformă într-un mecanism social, pe deplin dependent de structura clasei. Omul nu trăiește și nu gândește, prin el trăiește și gândește clasa.
Cu toate acestea, spre deosebire de liberalismul în relațiile internaționale, marxistii în relațiile internaționale cred că istoria nu se va sfârșit odată cu formarea Guvernului mondial și integrarea completă a rasei umane fără state sau culturi. După aceea (dar nu înainte, care este în dezacord cu sistemul sovietic, cu „stalinismul”) contradicțiile de clasă vor atinge punctul culminant și va avea loc Revoluția Mondială.
Aici, greșeala stalinismului este încercarea de a construi socialismul. într-o singură țară, care duce la versiunea de stânga a național-socialismului Numai după ce capitalismul își va încheia misiunea de a extermina statele și de a desființa suveranitățile, va fi posibilă o revoluție proletară internațională, până atunci, este necesară sprijinirea capitalismului, în primul rând migrația, ideologia drepturilor omului, tot felul de minorități, în primul rând sexuale.
Marxismul contemporan este în principal așa: pro-liberal, globalist și acceleraționist.
Realismul în teoria lumii multipolare
Întrebarea este: de ce este mai aproape teoria lumii multipolare? Realism sau idealism?
Aș dori să subliniez că o figură cheie în teorie nu este statul național burghez clasic al Noului Timp (în formatul sistemului Westfalian și al teoriei suveranității Machiavelli-Bodin), ci un stat de civilizație (Chang Wei-Wei) sau „Spatiile Mari” (K.Schmitt).
O schiță profundă a unei astfel de ordini mondiale multipolare a fost făcută de Samuel Huntington la începutul anilor 90 ai secolului XX. Câteva state de civilizație, după ce au finalizat procesele de integrare regională, devin centre independente de politică mondială. Acesta este subiectul „Teoriei lumii multipolare”.
La prima vedere, Teoria Lumii Multipolare menționează suveranitatea, ceea ce înseamnă realism. Adevărat, dar există o rezervă importantă: aici, purtătorul suveranității nu este doar un stat național, care este o constelație de indivizi separați, ci un stat de civilizație, care reunește popoare și culturi sub patronajul orizontului suprem – religia, misiune istorică, ideea domnitorului (ca în Eurasia).
Un stat de civilizație este un nume nou-nouț pentru Imperiu, chinez, islamic, rus, otoman și, desigur, occidental. Astfel de state de civilizație au determinat echilibrul politicii planetare în epoca precolumbiană. Colonizarea și ridicarea Occidentului în Noul Timp a schimbat acest echilibru în favoarea Occidentului.
Acum, asistăm la o anumită corecție istorică. Non-Occidentul se face din nou simțit. Rusia se luptă cu Occidentul în Ucraina pentru controlul unui limitrof major. China concurează pentru dominația în economia globală. Islamul duce un jihad cultural și religios cu imperialismul și hegemonia occidentală. India devine o entitate globală cu drepturi depline.
Resursele și potențialul demografic al Africii fac din aceasta un jucător major de facto în viitorul apropiat. Și America Latină declară dreptul la independență.
Noile entități – state de civilizație și până acum doar civilizații, care reflectă tot mai mult asupra integrării lor în blocuri suverane puternice, „spații mari”, sunt considerate noi figuri ale realismului planetar.
Dar, spre deosebire de statele naționale obișnuite, stabilite pe modelele regimurilor burgheze europene din Noul Timp, statele de civilizație sunt invariabil ceva mult mai mare decât unificarea accidentală a fiarelor egoiste agresive, așa cum văd realiștii occidentali societatea. Spre deosebire de statele obișnuite, un stat de civilizație se construiește în jurul unei misiuni, a unei idei, a unui sistem de valori, care au nu numai calități practice și pragmatice.
Aceasta înseamnă că nu putem aplica aici în totalitate principiul realismului, care nu ține cont de această dimensiune ideală. Avem de-a face astfel cu un idealism care este radical diferit de cel liberal, întrucât liberalismul este ideologia dominantă a unei singure civilizații – occidentala. Toate celelalte, fiind unice și bazându-se pe propriile valori tradiționale, sunt orientate către alte concepte. Din acest motiv, putem descrie idealismul civilizațiilor non-occidentale în creștere, care modelează o lume multipolară, drept iliberal.
Statele de civilizație în teoria lumii multipolare încorporează simultan elemente atât de realism, cât și de liberalism în relațiile internaționale.
Din realism ei împrumută principiul suveranității absolute, absența oricărei instanțe obligatorii la nivel planetar. Fiecare civilizație este pe deplin suverană și nu raportează niciunui guvern mondial.
Prin urmare, există „haos” condiționat între stările de civilizație, ca în teoriile realismului clasic. Dar, spre deosebire de aceste teorii, avem de-a face cu o entitate diferită – nu cu un stat național, conceput pe principiile Noului Timp european, ci cu un sistem complet nou, bazat pe concepte autonome despre om, Dumnezeu, societate, spațiu și timp, rezultat din specificul unui cod cultural concret – eurasiatic, chinez, islamic, indian etc.
Acest tip de realism poate fi descris drept civilizațional, se bazează nu pe logica lui Hobbes, care explică existența lui Leviatan prin natura inițial malefica și agresivă a omului-fiară, ci pe credințele unor comunități mari unite prin tradiție (adesea sacră). ) în supremația ideilor și standardelor pe care le consideră universale.
Această universalitate este limitată de „spațiile mari”, adică de limitele unui anumit Imperiu. În interiorul unui astfel de „spațiu mare” este recunoscut și este constituțional. Pe asta se bazează suveranitatea sa. Dar în acest caz, nu este egoist și material, ci sacru și spiritual.
Idealismul în teoria lumii multipolare
Idealismul este prezent aici din plin. Acesta nu este idealismul lui Locke sau Kant, deoarece nu există universalism, nici un concept că există anumite „valori panumane”, care sunt comune tuturor și de dragul cărora trebuie să sacrificăm suveranitatea. Acest idealism al civilizațiilor este departe de a fi liberal, este iliberal.
Fiecare dintre aceste civilizații este încrezătoare în caracterul absolut al valorilor sale tradiționale și toate sunt considerabil diferite de ceea ce oferă Occidentul globalist contemporan. Religiile diferă, antropologiile diferă, ontologiile diferă. Iar știința politică, care se rezumă la știința politică americană, unde totul se bazează pe opoziția dintre „democrații” și „regimuri autoritare”, este doar tăiată.
Idealismul este prezent, nu în favoarea democrației liberale, ca „scopuri și vârfuri ale progresului”. Idealul este diferit în fiecare civilizație. Undeva nu are nimic de-a face cu cel occidental. Undeva este similar, dar doar parțial. Despre asta este iliberalismul – argumentele civilizației liberale occidentale contemporane ca model universal sunt respinse și înlocuite cu un sistem propriu de valori tradiționale în funcție de civilizație – rusă, chineză, islamică, indiană etc.
În cazul statelor de civilizație, idealismul este legat de o Idee specifică, care reflectă scopurile, bazele și orientările acestei civilizații. Aici, vorbim nu doar despre încrederea în istorie și trecut, ci despre un proiect care necesită concentrare a eforturilor, voință și un orizont intelectual substanțial.
Această Idee are o natură care este diferită de o simplă privire de ansamblu asupra intereselor naționale, care este tipică realismului. Prezența unui scop suprem (într-un fel, transcendental) determină viitorul, calea dezvoltării în conformitate cu ceea ce fiecare civilizație consideră bine și alege să urmeze în contextul ei istoric. La fel ca și în idealismul liberal, vorbim despre dorința de a urma cuviința, care determină scopurile și mijloacele de a progresa în viitor.
Dar idealul aici este radical diferit: în loc de individualism extrem, materialism și perfecționare a sferei exclusiv tehnice a societății, pe care Occidentul liberal încearcă să o afirme ca un criteriu panuman, dar care reflectă de facto doar tendința istorică și culturală a post-Occidentul modern, fiecare dintre civilizațiile non-occidentale își propune propria formă.
Această formă poate conține pretenția de a deveni universală, dar spre deosebire de Occident, statele civilizației recunosc legitimitatea altor forme și le respectă. O lume multipolară începe cu recunoașterea celorlalți, care sunt aproape și ale căror interese sau valori pot fi diferite. Multipolaritatea recunoaște pluralismul ideilor și idealurilor și recunoaște dreptul celorlalți la existență și diferență.
Acesta este cel care stă la baza conflictului dintre unipolaritate și multipolaritate.
Occidentul liberal pornește de la faptul că întreaga umanitate are un singur ideal și o singură direcție de dezvoltare – Occidentul. Tot ceea ce este tipic celorlalți, ceea ce nu coincide cu identitatea și valorile Occidentului este privit ca „ostil”, „autoritar” și „ilegitim”. În cel mai bun caz, este văzută ca fiind „în urmă”, care necesită corectare. Astfel, în practică, idealismul liberal în formatul său globalist coincide cu rasismul cultural, imperialismul și hegemonia. Afirmațiile civilizației într-un model multipolar contrastează acest „ideal” cu propriile concepte și orientări.
Versiunea ideii iliberale
Rusia a încercat în mod tradițional să trateze imperiul eurasiatic continental ca bazându-se pe valorile colectivismului, solidarității, justiției și tradiției ortodoxe. Acesta este un ideal destul de diferit. Destul de iliberal, dacă e să fim de acord cu modul în care se definește liberalismul occidental contemporan. Civilizația rusă (lumea rusă) are propriul universalism, care se face simțit în natura universală a Bisericii Ortodoxe și, în perioada sovietică –în credința în victoria socialismului și comunismului la scară globală.
Proiectul chinez „Community of Common Destiny” (人類命運共同體)” de Xi Jinping sau teoria Tian Xia (天下) întruchipează versiunea pe scară largă a idealului tradițional confucianist al Regatului Ceresc, Imperiul Chinez, care se află în centru. al lumii şi care oferă celorlalte naţiuni codul cultural chinez ca ideal etic, filosofic şi socio-politic.
Dar visul chinez – atât în versiunea sa comunistă și deschis anti-burgheză, anti-individualistă, cât și în formatul său tradițional confucianist, este foarte departe de fundamentele sale de liberalismul occidental și este, de fapt, iliberal.
Civilizația islamică are propriile sale principii de nezdruncinat și este orientată spre diseminarea islamului la scară globală – ca „ultima religie”. Considerată normală pentru această civilizație este instituirea unui sistem socio-politic pe principiile sharia și loialitatea față de postulate religioase fundamentale. Acesta, la rândul său, este un proiect iliberal.
India s-a îndreptat din ce în ce mai des în ultimele decenii la bazele civilizației vedice – în parte, la sistemul de caste (varne), la eliberarea de modelele coloniale ale filosofiei și la afirmarea principiilor hinduse în cultura, educatia, politica. India, de asemenea, se vede ca centrul civilizației globale și al tradiției sale – ca vârful spiritului uman. Indirect, acest lucru devine vizibil prin răspândirea formelor prozelitiste simplificate ale hinduismului – cum ar fi yoga și practicile spirituale.
Aparent, filosofia Vedanta nu are nimic în comun cu principiile globalismului liberal. Pentru un hinduist tradițional, societatea occidentală contemporană este martoră la forma extremă de degradare, confuzie și răsturnare a tuturor valorilor tradiționale, care este tipică epocii întunecate – Kali Yuga.
Continentul african produce propriile proiecte de civilizație, cel mai adesea sub forma panafricanismului. La baza lor se află vectorul anti-occidental și îndemnul indigenilor din Africa de a se întoarce la tradițiile lor pre-coloniale. Panafricanismul are mai multe ramuri, care practică diferite interpretări ale ideii africane și modalități de implementare a acesteia în viitor. Dar toți resping în unanimitate liberalismul, ceea ce înseamnă că și Africa urmează calea iliberalismului.
Același lucru este caracteristic țărilor din America Latină, care sunt dornice să-și identifice diferențele atât față de SUA, cât și din Europa de Vest. Ideea Americii Latine se bazează pe amestecul dintre catolicism (dispărut sau complet dispărut în Occident, dar destul de activ în America de Sud) și tradițiile reînviate ale popoarelor autohtone. Acesta este încă un exemplu de iliberalism civilizațional.
Ciocnirea civilizațiilor – bătălia ideilor
Drept urmare, ideile rusești, chineze și islamice poartă un potențial universal pronunțat. Urmează India, în timp ce Africa și America Latină își păstrează până acum proiectele în limitele continentelor corespunzătoare. Deși răspândirea largă a africanilor în întreaga lume îi determină pe unii teoreticieni să se gândească să creeze – în primul rând, în SUA și UE – zone autonome africane pe principiul Quilombo brazilian.
Creșterea populației latino-americane în SUA ar putea produce în viitor o influență considerabilă asupra civilizației nord-americane și asupra sistemului de valori dominant, care, în virtutea fundației catolice și a legăturilor supraviețuitoare cu societatea tradițională, ar putea intra mai devreme sau mai târziu în conflict cu liberalismul, care are rădăcini protestante și clar vizibile anglo-saxone.
Din acest motiv, lupta dintre ordinele mondiale unipolare și multipolare reprezintă ciocnirea ideilor. Pe de o parte, există liberalismul, care încearcă să-și apere pozițiile dominante la scară globală, în timp ce, pe de altă parte, există mai multe versiuni de iliberalism, care devine din ce în ce mai vizibil în țările blocului multipolar.
Sursa: https://en.interaffairs.ru/article/illiberalism-in-international-relations