CD
378 aprobate

denitsoc@gmail.com
75.57.36.95

 

 

SPRIJINUL CHINEI PENTRU RUSIA SCHIMBĂ JOCURILE
De M. K. Bhadrakumar

Președintele chinez Xi Jinping (dreapta) a purtat discuții cu președintele rus Vladimir Putin în vizită la Pensiunea de Stat Diaoyutai, Beijing, 4 februarie 2022.
În timpul vizitei președintelui Vladimir Putin vineri la Beijing, atenția lumii s-a concentrat asupra situatiei actuale, cât de departe va merge China în sprijinul Rusiei în confruntarea acesteia din urmă cu SUA și NATO.
Din declarația comună emisă după vizită, China a acordat un sprijin deosebit Rusiei, susținând cererea Moscovei de garanție de securitate și opoziția sa față de extinderea NATO, cele două probleme esențiale.

Rusia nu s-a așteptat și nu a căutat niciodată o intervenție chineză în vreo confruntare militară cu alianța occidentală. Rusia are capacitatea de a-și proteja suveranitatea si securitatea de una singura.
Sprijinul chinez pentru Rusia în acest moment se poate manifesta într-o varietate de moduri.
În afară de sprijinul Chinei la Consiliul de Securitate al ONU, ceea ce contează cu adevărat cel mai mult pentru Moscova ar fi nenumăratele moduri în care Beijingul poate atenua efectul oricăror sancțiuni dure împotriva Occidentului prin transfer de tehnologie, comerț, investiții etc. Probabil, Putin și Xi Jinping au ajuns déjà la o înțelegere in acest domeniu.

Deja, un pas semnificativ a fost făcut în această direcție în timpul vizitei lui Putin cu acordul privind noile acorduri rusești de petrol și gaze cu China, în valoare estimată de 117,5 miliarde de dolari, iar China promițând să intensifice exporturile Rusiei în Orientul Îndepărtat. A fost semnat un nou contract pe 30 de ani pentru furnizarea a 10 miliarde de metri cubi pe an Chinei din Orientul Îndepărtat al Rusiei.

Separat, gigantul petrolier rus Rosneft a semnat un acord cu CNPC din China pentru a furniza 100 de milioane de tone de petrol prin Kazahstan pe parcursul a 10 ani, extinzând efectiv un acord existent, care valorează aproximativ 80 de miliarde de dolari.
De asemenea, este în curs construcția gazoductului Power of Siberia 2 către China, cu o capacitate masivă de 50 bcm anual.

Fără îndoială, Rusia își diversifică serios piețele pentru exporturile de petrol și gaze. Acest lucru va crea spațiu pentru ca Moscova să negocieze cu partenerii săi europeni.
Noul acord cu Beijingul nu va necesita deturnarea exporturilor de gaze ale Rusiei către Europa, deoarece acestea sunt legate de rezervele de gaze din insula Sahalin din Pacific, în timp ce rețeaua europeană de conducte a Rusiei furnizează Europei gaze din câmpurile Siberiene.

Mingea se află acum în întregime în terenul european – dacă să continue să se aprovizioneze cu energie asigurată din Rusia la prețuri incredibil de mici sau să se pedepsească renunțând la această opțiune.
În timp ce sancțiunile pot provoca unele dislocări care necesită inițial reajustări, Moscova va face față, după cum arată experiența trecută. Cu rezerve valutare de aproximativ 640 de miliarde de dolari, Moscova ar putea rezista, daca va fi nevoie, mai mult decât europenii pe piața energiei.

Marea întrebare se referă la deciziile lui Putin cu privire la situația periculoasă de la frontierele de vest ale Rusiei. Răspunsul scurt este că Putin nu va fi bulversat de amenințarea cu sancțiuni a Administrației Biden.
China nu consideră că o invazie la scară largă a Ucrainei se află în calculul rusesc, dar cu toate acestea, ignoră problema. Putin acționează foarte prudent și aproape întotdeauna este reactiv. Fie că este vorba de Cecenia, Georgia, Siria sau Ucraina în sine, acesta a fost modelul. Desigur, este o chestiune diferită faptul că, în toate aceste cazuri, Putin a acționat decisiv pentru a se asigura că obiectivele sale au fost îndeplinite.

În situația din jurul Ucrainei, Administrația Biden forțează mâna lui Putin.
Cele mai recente întăriri ale trupelor SUA și NATO către vecinii Rusiei – în special către statele baltice, în imediata apropiere a Sankt Petersburgului – au fost complet nejustificate și nu pot fi văzute decât ca un ACT CALCULAT DE PROVOCARE atunci când nu există nicio dovadă a unei justificări adecvate pentru o operațiune militară majoră.

Cu toate acestea, ar putea exista o metodă în această nebunie, având în vedere posibilitatea reală a unor operațiuni militare riscante în Donbass de către o armată ucraineană încurajată si sustinuta de occidental sau chiar mai rău, de către batalioanele naționaliste din această regiune cărora NATO le-a furnizat în secret un aflux mare de arme în ultimele săptămâni.

În cazul oricărui atac asupra Donbassului, nu fara nicio greșeală, intervenția rusă este garantată. Legislația analizată in Duma de la Moscova indică în prezent exact o astfel de contingență. Acesta solicită guvernului rus să recunoască independența Donețkului și Luganskului și, în al doilea rând, autorizează guvernul să furnizeze noi arme acestor două „republici populare”.

Un scenariu plauzibil ar putea fi acela că Rusia va aștepta cu răbdare provocarea ucraineană. Adică, totul se reduce la o chestiune de rezolvare in timp. Pentru Rusia, miza este extrem de mare, iar puterea sa de asteptare este mult mai mare decât cea a adversarilor săi occidentali.

Ceea ce se întâmplă în Europa în acest moment s-a dovedit a fi o mare distragere a atenției pentru SUA și, pe măsură ce trece timpul, Administrația Biden ar spune că strategia sa indo-pacifică se clatină și este împotmolită.
Probabilitatea ca Rusia să se retragă este zero.

Evident, testarea rachetelor nord-coreene exercită deja o presiune enormă asupra sistemului de alianțe al SUA din Orientul Îndepărtat. Spre deosebire de Ucraina, interesele de securitate ale SUA sunt direct afectate. Cu toate acestea, vineri, o declarație redactată de SUA prin care se condamnă prăbușirea Phenianului.
În mod ironic, China a cerut SUA să fie mai flexibile în relațiile sale cu Coreea de Nord și s-a alăturat altor șase țări membre (inclusiv Rusia și India) refuzând să semneze declarația comună.

Ambasadorul Chinei la ONU, Zhang Jun, a declarat ulterior reporterilor: „Dacă doresc să vadă un nou progres, ar trebui să dea dovadă de mai multă sinceritate și flexibilitate. Acestea ar trebui să vină cu abordări, politici și acțiuni mai atractive și mai practice, mai flexibile și să răspundă preocupărilor RPDC.”
Aici SUA se confruntă cu noua realitate că mentalitatea sa din timpul Războiului Rece de a izola China în regiunea Asia-Pacific și Rusia în Europa nu va funcționa.

Solidaritatea dintre China și Rusia reflectată în declarația comună de vineri depășește cu mult criza imediată din Ucraina sau tensiunile din Taiwan și are o semnificație epocală care anunță o nouă eră în relațiile internaționale bazată pe o Ordine Mondială Pluralistă, în care rolul SUA nu va mai fi exclusiv sau definitoriu.

Rusia și China au astăzi un consens larg cu privire la aproape toate aspectele esențiale legate de STABILITATEA STRATEGICĂ GLOBALĂ, ceea ce este fără precedent în istoria modernă.

Declarația comună menționează SUA de nu mai puțin de cinci ori, subliniind în același timp poziția comună a Chinei și Rusiei cu privire la mai multe aspecte regionale și globale cheie, inclusiv extinderea NATO, clica ideologică condusă de SUA în numele democrației, strategia indo-pacifică a SUA, AUKUS etc.

Xi i-a spus lui Putin că este dispus să colaboreze cu el pentru a planifica un plan și a ghida direcția legăturilor China-Rusia în noile condiții istorice. China a sprijinit principiul fundamental al indivizibilității securității pe care Rusia îl susține.
În aceste condiții, dacă SUA, cu mentalitatea lor depasita, cred că pot învinge Rusia prin sancțiuni, dovedesc ca sunt delirante.

Nici ridicarea la zid condamnarii a cererilor rusești nu va fi fezabilă. Provocarea cu care se va confrunta Administrația Biden va fi cum să-și păstreze credibilitatea, în special în ochii europenilor. Căci, dacă Rusia este obligată să acționeze militar pentru a-și apăra interesele de bază nenegociabile, așa cum va fi la un moment dat, se poate întâmpla o escaladare periculoasă.

Este SUA pregătită pentru un conflict deschis cu Rusia?
Sunt aliații săi in joc pentru ea?
Își pot permite acest lucru?
Va permite opinia lor internă – războiul cu o putere nucleară termonucleară în Europa pentru a apăra noțiuni prost definite?

Un curs judicios mult mai bun va fi să se căute o formulă diplomatică care să țină cont de toate aceste realități evidente și să se negocieze un fel de document/tratat care să garanteze nevoile legitime de securitate ale Rusiei.

Sursa: https://www.indianpunchline.com/chinas-support-is-a-game-changer-for-russia

Traducerea: CD