PERICOLELE QUAD-ULUI ÎI DEPĂȘESC PROMISIUNILE
– Dar, spre deosebire de AUKUS, pactul SUA-Japonia-Australia-India are o cale îngustă de a apărea ca un actor
constructiv în Asia.
de Shidore Sarang

Primul summit/adunaret în persoană al Quad s-a încheiat vineri cu o declarație comună care a subliniat cooperarea în domeniul spațiului, semiconductorilor și infrastructurii, împreună cu lanțurile de aprovizionare, sănătatea, securitatea cibernetică și schimbările climatice. Summitul s-a adăugat modest la reuniunea virtuală a liderilor din martie, când au fost anunțate mai multe inițiative. Dar ceea ce mulți se așteptau să fie elementul central al strategiei Pentru Asia a Washingtonului a fost deja compromis de un anunț sec din săptămâna precedentă a AUKUS, o nouă alianță între națiunile anglosferei Statele Unite, Regatul Unit și Australia.

AUKUS este în mod necondiționat un pact militar, cu programul său de construire a submarinelor nucleare, extinderea prezenței trupelor americane și colaborarea profundă în domeniul tehnologiilor de apărare.
Dar AUKUS și Quad sunt două fețe legate de o agendă comună de contracarare a Chinei prin formarea de blocuri suprapuse cu componente de securitate puternice. Formarea blocurilor militarizate, chiar dacă informală, este o dezvoltare destabilizatoare în Asia. Dar, spre deosebire de vărul său mai provocator AUKUS, Quad are încă o cale îngustă de a apărea ca o forță constructivă dacă demilitarizează, merge pe incluziune și livrează pe cel puțin o parte din promisiunile sale de bunuri publice.

O înregistrare coplesitoare
La patru ani de la renașterea sa (un interval de timp aproximativ jumătate din durata de viață a Inițiativei „Belt and Road” Centura si Drumul Chinei), Quad-ul nu are prea multe realizari de arătat, în ciuda tuturor discuțiilor sale despre bunurile publice. Deocamdată, nu poate indica un singur proiect major finalizat cu semnătura „Made in Quad”.
În cele două summit-uri, Quad a subliniat securitatea netradițională – sănătate, tehnologii critice, infrastructură, cibernetică, schimbările climatice și altele, împreună cu invocarea „libertății de navigație” și a „statului de drept”. Summitul recent s-a axat, de asemenea, pe formarea competențelor și pe schimbul de date prin satelit pentru dezastre naturale – ambele domenii de acțiune importante din regiune.
Securitatea sanitară avea potențialul de a fi diferită de recordul de performanță altfel neinspirat. Profitând de capacitatea internă majoră a Indiei pentru producția de vaccinuri (mai mult de jumătate din totalul mondial), țările Quad s-au angajat să livreze vaccinuri în principal în Asia de Sud-Est în timpul summitului său din martie. Cel mai recent obiectiv este un miliard de doze noi până la sfârșitul anului 2022, care urmează să fie fabricate în India cu sprijin financiar din partea altor membri Quad.

Bloc ascuns
În mod ironic, o arenă în care Quad a livrat este ceea ce nu îndrăznește să recunoască ca fiind propriile sale realizari – de securitate la greu. Sub rubrica exercițiului Malabar, națiunile Quad construiesc în mod constant o interoperabilitate militară profundă și desfășoară exerciții mai sofisticate de luptă de război, în special război antisubmarin.

Malabar a început inițial ca un exercițiu bilateral SUA-India, la care Japonia a fost adăugată ulterior în mod permanent. Includerea Australiei în 2020 a făcut însă ca apartenența lui Malabar să fie congruentă cu Quad. Statele Unite și India au negat că securitatea dură face parte din agenda Quad. Dar astfel de gimnastică verbală nu păcăleste pe nimeni atunci când exact aceleași patru națiuni constituie Malabarul și activități asociate. Comportamentul de tip bloc militar al Quad-ului este destabilizator pentru ordinea regională, în special în contextul AUKUS, și dă crezare acuzației Chinei de a conduce un plan de joc condus de SUA de încercuire armată.
Quad a încercat, de asemenea, să atragă alte țări regionale în pliul său, în special statele din Asia de Sud-Est, dar fara succes. Cu viziunea lor mai benignă asupra creșterii Chinei, Asia de Sud-Est (la fel ca coreea de Sud și Noua Zeelandă) a rezistat să fie atrasă în strategii conduse de SUA, care seamănă din ce în ce mai mult cu izolarea decât cu echilibrarea.

India mereu labila
India este un membru anormal Quad prin faptul că nu este un aliat al tratatului SUA. Capacitatea sa limitată de stat o face o potențială „verigă slabă” în grupare. Dar Washingtonul vede o valoare majoră în calitatea de membru al Indiei. Statele Unite, în cadrul proiectului său de întâietate liberală, ar dori să-și prezinte rivalitatea cu China ca pe un concurs global, mai degrabă decât ca pe o competiție centrată pe sine pentru dominația globală.
Includerea Indiei, mai mult cu numele, văzută de mult timp ca un lider al Sudului Global, adaugă credibilitate pretențiilor Washingtonului privind o luptă universală pentru sufletul civilizației.
Ideea excepționalismului american, deși nu este articulată explicit în vremurile noastre, rămâne esențială pentru gândirea multor consilieri cheie ai lui Biden.
Cu toate acestea, AUKUS a adus un grad de neliniște este evident în rândul vocilor influente din New Delhi, demonstrat și de prudența Indiei privind cooperarea în materie de securitate la recentul summit.
India nu a criticat AUKUS în mod direct, dar disocierea sa verbală puternică de pactul militar este notabilă.
India are motive să fie îngrijorată de marea strategie a Washingtonului. De exemplu, în ciuda îndemnului repetat al Washingtonului de a fi un „furnizor de securitate netă”, New Delhi își poate permite să navigheze prost în oceane îndepărtate atunci când lunga sa frontieră terestră este atât de vulnerabilă la războiul pe două fronturi cu China și Pakistan. India ar putea realiza în cele din urmă că participarea la formarea blocului militarizat cu Washingtonul o face mai mult si nu mai puțin, vulnerabilă la presiunea chineză.

Retehnologizarea Quad
În cazul în care Quad devine pur și simplu un subaltern la o strategie condusă de SUA, aceasta va accelera doar dinamica de confruntare în Asia. Pentru a acționa în schimb ca o forță stabilizatoare, Quad-ul trebuie să îmbrățișeze trei prescripții – demilitarizare, incluziune și livrare.
Prima și cea mai importantă sarcină este de a demilitariza Quad, ca parte a unui impuls mai larg pentru stabilitatea regională, așa cum a susținut brief-urile anterioare ale Institutului Quincy.
Formarea blocurilor militare multinaționale, în loc să rămână la parteneriate bilaterale de apărare, este provocatoare și predispusă să fie percepută cu justificare de către China ca o strategie de încercuire.
Exercițiul Malabar cu patru națiuni este cel mai riscant element și cel mai puternic indiciu al călătoriei Quad-ului către un bloc militar de facto. Malabar, prin urmare, trebuie să fie returnat la formatul său original bilateral SUA-India.

În al doilea rând, demilitarizarea în sine va fi insuficientă dacă nu este însoțită de o încercare de a fi cu adevărat incluzivă. Observatorii obiectivi nu pot să nu observe că discuția asurzitoare a Quad-ului despre incluziune exclude în mod vizibil China. Acest lucru nu este surprinzător, deoarece Quad a fost format tocmai pentru a contracara Beijingul. Dar soluțiile la cele mai mari amenințări la adresa securității din regiune – sănătatea, schimbările climatice, sărăcia – necesită toate masurile necesare in cooperare. Este puțin probabil ca problemele să ducă la soluții satisfăcătoare, cu excepția cazului în care China, gigantul din regiune, care nu se află în prezent în sală, este si el de asemenea, o parte a dialogului.
Pentru toată retorica sa de „centralitate ASEAN”, angajamentul Quad cu ASEAN este slab. ASEAN, la rândul său, vede Quad-ul cu grijă, văzându-l ca pe o încercare de a eroda ceea ce a fost cel mai de succes proiect de integrare și stabilitate din afara Europei.
Ar fi rușinos dacă Washingtonul ar încerca să-și joace membrii ASEAN unul împotriva celuilalt pe baza atitudinii lor față de Beijing. Mai degrabă, statele Quad ar trebui să includă ASEAN ca partener cu drepturi depline în inițiativele lor privind bunurile publice.

În cele din urmă, Quad va trebui să livreze proiecte reale care să îmbunătățească viața oamenilor reali – și rapid – dacă este să fie luată în serios în Asia.
În prezent, își propune să se ocupe de mult prea multe aspecte. Quad ar putea dori să se limiteze la un set mai mic de arene interconectate de sănătate, reziliența lanțului de aprovizionare, infrastructură durabilă și adaptare la schimbările climatice.
Finanțarea este elefantul din cameră, complicat și mai mult de faptul că India, membră cheie a QUAD, are ea însăși nevoie de infrastructură majoră și de alte investiții.
Dar, după cum a demonstrat Marea Recesiune și criza pandemică, națiunile bogate pot mobiliza sume foarte mari de bani atunci când cipurile sunt în jos. Propunerile de mobilizare a finanțării necesare, în special în infrastructura durabilă, ar trebui să fie evaluate și luate în considerare. Quad ar trebui, de asemenea, să ia în considerare parteneriatul cu Banca Asiatică de Investiții în Infrastructură, condusă de China, la care India și Australia sunt acționari majori.

Concurență și cooperare, nu confruntare
Firește, un grad de concurență este inevitabil între Quad și China. Dar dacă această competiție generează randamente pozitive în regiune, ea poate consolida poziția și influența membrilor Quad individuali și poate consolida stabilitatea regională în același timp.
Un Quad retehnologizat nu va rezolva toate provocările de securitate ale Asiei. Dar poate ajuta la arestarea traiectoriei actuale spre confruntare. Există un motiv bun pentru care majoritatea statelor din Asia de Sud-Est, fără aliați ai Chinei, pun accent atât pe interdependență, cât și pe răspunsurile bilaterale de securitate, mai degrabă decât să se alăture blocurilor militare exclusive împotriva vecinului lor gigant. Washingtonul ar putea avea de câștigat ascultându-i mai mult.

Traducerea; CD