CD
1.620 aprobate
denitsoc@gmail.com
207.204.248.102
ANUL 2025, ANUL UNEI RECONFIGURARI A ARHITECTURII GLOBALE
De CD
Lumea de astăzi este modelată de o tensiune cauzată de două paradigme opuse care trag omenirea în două direcții opuse.
Una este unipolară și se bazează pe principiul de organizare „Might makes Right”, “ Puterea face dreptatea”, celălalt este multipolar și modelat de un principiu de „cooperare câștig-câștig”,
Dreptatea are/face Puterea”.
Acolo unde unul definește „valoarea” imperială în jurul extragerii materiale de pământ și forță de muncă (sau furtul total prin cămătă, război și speculație), celălalt definește valoarea în jurul puterilor creatoare ale gândirii umane conduse de proiecte pe termen lung care armonizează profitul individual cu Bunăstarea Generală.
Una este modelată de cuvintele lui Tony Blair și Kissinger, care au cerut o „eră post-Westphaliană”, a intervențiilor umanitare R2P în statele naționale, cealaltă se bazează pe apărarea suveranității naționale, așa cum este consacrată în Tratatul de la Westfalia si mai apoi inclusă schilodit in Charta ONU.
Principiul Westphalic din 1648 a pus capăt războaielor religioase de 30 de ani, cu rădăcini in istoria universală de la zilele republicii lui Platon, până la lupta lui Cicero pentru salvarea Romei, la ascensiunea dinastiei lui Carol cel Mare și la multe altele si pană in prezent la evenimentele din Ukraina.
R2P – Responsible to Protect – Doctrina Responsabilității de a Proteja este o normă internațională care afirmă că țările au responsabilitatea de a-și proteja cetățenii de crimele cu atrocități în masă. Doctrina a fost adoptată de Națiunile Unite în 2005, ca răspuns la genocidele din Rwanda și Serbia. Deci interventia Rusiei in Donbas este legală după Charta ONU.
R2P este un „cal troian”, un „colonialism redecorat” configurat pentru a eșua. În centrul principiului există o tensiune geopolitică de nerezolvat. Există cinci membri permanenți ai Consiliului de Securitate al ONU: SUA, Rusia, China, Marea Britanie și Franța. Fiecare poate refuza acțiunile militare ale ONU sau R2P.
R2P a fost conceput mai degrabă pentru pragmatici decât pentru puriști, cu o cunoaștere deplină a realității dezordonate a motivațiilor și comportamentului din lumea reală. A fost conceput nu pentru a crea noi reguli legale, ci mai degrabă doar un nou sens convingător al obligației morale și politice de a le aplica pe cele existente.
S-a propus initial ca cei cinci membri permanenți ai Consiliului de Securitate să încheie un acord voluntar de auto-reținere pentru a nu-și exercita dreptul de veto în cazurile de atrocități în masă la propunerea aferentă a așa-numitului Grup de Responsabilitate, S-a propus un Act de Coerență și Transparență (ACT) pentru un Cod de Conduită care obligă toți Membrii Consiliului de Securitata al ONU ca atunci când se confruntă cu situații de atrocitate să se abtină de la Veto. Împreună, aceste inițiative paralele au fost semnate de peste 120 de guverne, dar nu se aplică.
Din acest motiv tarile membre, cat si partenere ale BRICS vor implementări realiste a articolelor din Charta ONU, cat si disparitia Dreptului de Veto in luarea deciziilor de catre ONU si organismele sale.
Reasezarea aliantelor ce va avea loc in Orientul Apropiat pe fundamente mai stabile ce depăsesc geloziile sectare si diviziunile religioase vor aduce un front mai decis in dezvoltarea si implimentarea articolelor de bază a Chartei ONU.
Să sperăm că noul stat Siria va deveni un stat suveran cu un govern capabil să depăsească anumite favoritisme de ordin religios si capabil să armonizeze benefic marea diversitate etnică si religioasă a tării, ceea ce nu a reusit regimul Assad.
O analiză mai complexă si exhaustivă, cat si discutii pertinente, se pot face numai după ce se vor cunoaste adevăratele intentii ale viitorului guvern sirian si care va fi alinierea sa.
Ne îndreptăm către o ordine internațională alternativă?
Care sunt avantajele strategice ale BRICS+?
Pot ele întruchipa vocea Sudului Global?
Odată cu aderarea Egiptului, Etiopiei, Arabiei Saudite, Emiratelor Arabe Unite și Iranului la BRICS la începutul anului 2024, grupul întruchipează acum un grup de state influente pe scena internațională, reprezentând 46% din populația lumii și 29% din PIB-ul global.
În timp ce 2024 este sinonim cu un an electoral important pentru mai mulți membri BRICS, extinderi suplimentare ar putea avea loc în următorii ani, după ce se vor sti noile guverne. Tot ce este nevoie, așa cum am văzut în Argentina, este ca un liberal pro-american, ca Javier Milei, să fie ales si să părăsească acest grup.
Tările BRICS+ sunt un grup destul de eterogen, dar ceea ce este interesant este să vedem că, chiar și cu alegerile indiene, ce l-au readus pe Narendra Modi cu o mică majoritate, totusi majoritatea țărilor așa-numitului Sud Global sunt fundamental unite, cu un puternic consens intern pentru ca în cele din urmă să se elibereze de ordinea internațională occidentală cunoscută sub numele de Bretton Woods.
Deci, cu una sau două excepții, pot exista schimbări de guvern fără a submina acest consens foarte puternic. Și, în timp ce unii ar dori să vadă BRICS+ ca un club anti-occidental de confruntare, în realitate este clar că, odată cu alăturarea recentă a unor tări ca Arabia Saudită, Emiratele Arabe Unite și Egipt, consensul este mai mult pe linia multi-alinierii, asa cum India, care s-a reapropiat recent de Statele Unite fără insă a-și rupe totusi relațiile cu Rusia, de exemplu.
Tările BRICS+ nu sunt un fenomen marginal în evoluția economiei mondiale. Ceea ce putem vedea este că tările BRICS+ sunt mai degrabă o grupare destul de flexibilă, născută din voința politică a țărilor din Sudul Global de a fi luate în serios pe forumurile internaționale – care sunt încă în mare măsură dominate de Occident.
Într-un fel, acest lucru ne asigură că, în loc să ne îndreptăm către o lume de confruntare între două blocuri, ne îndreptăm către o confruntare Sud-Nord, dar în cadrul arhitecturii internaționale existente și în special în jurul instituțiilor care trebuie reformate, precum Fondul Monetar Internațional (FMI) și Banca Mondială, care sunt încă dominate în mare măsură de țările occidentale, spre deosebire de Organizatia Națiunilor Unite, unde țările din Sud sunt mult mai bine reprezentate.
Trebuie remarcat, totuși, că intrarea Arabiei Saudite, Iranului și Emiratelor Arabe Unite tinde să consolideze o anumită „cartelizare a lumii” sub umbrela BRICS în domeniile cheie ale materiilor prime, alimente, energie și metale.
Unele țări din sud au acum o puternică pârghie politică asupra materiilor prime critice pe care le revendică. Acest lucru ridică o problemă, deoarece majoritatea așa-ziselor țări din Sud nu sunt de fapt producători de aceste materii prime.
Există așadar riscul ca în cadrul clubului BRICS+ să nu existe deocamdată o confruntare, ci o dificultate în găsirea unui punct de echilibru între interesele țărilor producătoare și interesele țărilor consumatoare.
De exemplu, Africa, unul dintre giganții de mâine în materie de materii prime, este curtată de China, dar și de Rusia și statele din Golf, situatie din care are doar de castigat si nu mai trebuie să accepte ofertele umilitoare a concernelor occidentale.
Thailanda a solicitat recent să se alăture BRICS+ și numeroase țări precum Mexic, Algeria, Indonezia și Turcia probabil vor să se alăture grupului, pot ei întruchipa într-un mod omogen vocea așa-numitului „Sud global”?
BRICS+ poate să devină nu numai o organizație solid structurată, dar clubul va putea fi „VOCEA” țărilor din Sudul Global. Motivul pentru aceasta este că majoritatea țărilor tind să adopte poziții de multi-aliniere, de dublă negociere între țările occidentale și puterile emergente sau reemergente ale Sudului Global în sensul larg al termenului, inclusiv Rusia.
Extinderea BRICS, va continua – deși foarte probabil într-un ritm moderat deocamdată– spre a împiedica diluarea coeziunii structurale.
Aceasta explică de ce progresul a fost atât de lent în chestiunea unei alternative monetare la dolar sau în ceea ce privește plățile efective de la banca BRICS, care este acum condusă de o braziliancă, Dilma Ruseff.
Prin urmare, ne-am îndrepta mai mult către ceea ce ar putea fi descris drept un forum de întâlnire și, în special, un forum înainte de G20 – deoarece BRICS au luat obiceiul să se întrunească înainte de fiecare G20 sau a altui summit internațional major, cu scopul de a armoniza pozițiile Sudului și deciziile de influență colectivă in plan global.
Prin urmare, este destul de pozitiv faptul că BRICS se extinde pentru a include țări care reprezintă viziuni și interese care sunt diferite de cele ale celor cinci țări fondatoare, iar țări ca Algeria, Indonezia, Vietnam și Thailanda, par să fie serioase în ceea ce privește aplicarea principiilor multipolare, de colaborare win-win.
Va fi interesant de văzut dacă alegerea noului președinte al Mexicului modifică gândirea țării cu privire la aderarea la club într-un moment în care Statele Unite se opun în totalitate.
Cercetătorul francez Julien Vercueil ne spune că ne îndreptăm spre un scenariu de expansiune continuă a BRICS, mai degrabă decât spre destrămarea și declinul acestuia, așa cum credeau sau sperau unii. Iar influenta sa pe plan global da deveni mult mai puternică mai ales ca pot constitui o alternativă viabila la mai multe organizatii internationale inclusiv ONU.
Dar în acest scenariu de expansiune, mai degrabă decât ca economia mondială să fie împărțită între Sud și Nord, ne îndreptăm către o contestație crescândă care duce progresiv la reforme ale ordinii economice globale.
Acesta pare scenariul cel mai probabil, având în vedere modul în care a fost realizată prima extindere. A doua extindere nu are loc în 2024, așadar, țările care au aplicat vor trebui cu siguranță să aștepte până în 2025.
Dar 2025 este un an când se vorbește despre reformarea arhitecturii lumii sub presiunea domoală dar sustinută a Sudului Global.
După această reformare statele se pot alinia mai usor si pe linii mai bine definite.
Atlanta 09/12/2024
Sigur, Cezar Ionascu si Dan Diaconescu sunt marii cugetatori si detinatori ai adevarului si, din cand in cand, „ne invata si pe noi”!
Dar adevarul relevat de cei doi este unul singur si nu accepta indoieli: ucrainenii se bat intre ei, rusii intervin rar si nu lovesc orase… Ceva de o cretinatate absoluta:
https://www.cancan.ro/nu-rusii-ataca-ucraina-ucrainenii-se-bat-intre-ei-cezar-ionascu-dezvaluiri-la-cancan-senzational-21115914
Asemeni fraților Tate si Ionascu al nostru tine cursuri c/cost pe net, pe principiul ^prostii sunt multi si eu îi astept:
https://cezarionascu.com
https://cezarionascu.com/consultanta
https://www.youtube.com/watch?v=kqW4oYWl2CQ
Ziaristii occidentali cat si echipa trumpiană incă mai pomenesc de o nouă monedă a BRICS desi s-a declarat oficial si s-a si demonstrat că nu este necesară moneda pentru că nici tările membre nu o doresc, iar algoritmul digital functionează perfect.
Trebuie doar să ne gandim că s-a făcut comert pe lumea asta si inaintea dolarului, chiar si inaintea banilor, trocul/barter si nimeni nu s-a plans.
Dar această obsesie vine doar să demonstreze ingustimea gandirii celor ce isi visează o armă infailibilă din dolar.
Da, Trump a discutat in 2019 cu Xi privind plata datoriilor externe in dolari si Xi l-a asigurat pe Trump că plătile pentru datoriile externe vor fi onorate de tările member BRICS si că se vor face fără indoială in dolari, sau monedă alternativă acceptată de banca respectivă, cum a făcut si Argentina.
Nu va fi o problemă in a se plăti datoriile in dolari căci foarte multe tări isi au incă rezervele in dolari si vor să scape de ei cat mai curand, prin banca de dezvoltare a BRICS, care v-a imprumuta sau schimba dolari tărilor ce au de făcut plăti in dolari.
Singura problemă care se pune este că SUA s-ar putea să nu poată cumpăra marfă cu dolari, dacă vanzătorul nu va accepta dolari, deci o situatie de folosire a dolarului ca armă, dar in sens invers si asta ar trebui să dea de gandit lui Trump si echipei sale de visatori.
Pe de altă parte plata in dolari va fi o binefacere pentru indatorati deoarece se prevede o scădere dramatică si accelerată a valorii dolarului.
Nimeni nu luptă contra dolarului, ci doar il evită ca pe ceva toxic si periculos, el cade singur in virtutea sistemului care l-a creat la infinit din “aer subtire” si cu cat amenintările cresc evitarea este mai puternică si circulatia dolarului scade.
S-a calculat că FED-ul, banca privată care tipăreste dolarul din “aer subtire: cum zic americanii, castigă din rotia dolarului intr-un ciclu tranzactional cca. 10%, fără să facă altceva decat să tipărească eventual, virtual banknotele, excelentă afacere.
Un alt motiv serios de ingrijorare care aduce la disperare echipa trumpiană.
CD
ULTIMATUMUL LUI TRUMP PENTRU BRICS NU VA DESCURAJA DEDOLARIZAREA
Trump sugerează tarife de 100% pentru dedolarizarea membrilor BRICS, dar amenințările și politicile sale nu vor face decât să accelereze tendința
De William Pesek – https://asiatimes.com/2024/12/trumps-brics-ultimatum-wont-deter-de-dollarization
În timp ce Donald Trump se pregătește pentru o nouă cascadorie la Casa Albă, președintele ales al SUA este în mod clar îngrijorat de ceea ce națiunile BRICS ar putea avea pregătit pentru dolarul american.
Și, deloc surprinzător, Trump amenință cu sancțiuni mari pentru orice indiciu de dedolarizare în Brazilia, Rusia, India, China, Africa de Sud și noii membri ai grupării, inclusiv Arabia Saudită și Emiratele Arabe Unite.
„Ideea că țările BRICS încearcă să se îndepărteze de dolar în timp ce stăm deoparte și privim s-a încheiat”, a scris Trump într-o postare recentă pe rețeaua sa Truth Social.
„Cerem un angajament din partea acestor țări că nu vor crea o nouă monedă BRICS, nici nu vor susține nicio altă monedă pentru a înlocui puternicul dolar american sau se vor confrunta cu tarife de 100% și ar trebui să se aștepte să-și ia rămas bun de la vânzarea în minunata economie americană”.
Nu tocmai un covoraș de bun venit din partea găștii Trump 2.0. Cu toate acestea, amenințările lui Trump cu taxe asupra BRICS ar putea crește stimulentele pentru ca „Sudul Global” să găsească sau să creeze o alternativă în dolari.
„Nu este clar cum s-ar întâmpla în practică tarife de 100% pentru un grup de țări care reprezintă 37% din PIB-ul global, dar servește ca o posibilă avanpremieră a diplomației tarifare sub Trump 2.0”, a declarat Michael Wan, analist valutar senior la MUFG Research.
De asemenea, nu este clar cum tarifele ridicate care vizează BRICS ar face bine celei mai mari economii a lumii. Dar, după cum susține Deutsche Bank, fixația lui Trump pentru un dolar puternic pare mai mare ca niciodată.
„Acest lucru pare să indice în continuare că puterea dolarului este o problemă pentru noua administrație, spre deosebire de Trump 1.0”, când SUA a adoptat o abordare mai puțin energică, au scris analiștii Deutsche.
Având în vedere că datoria guvernamentală a SUA depășește 36 de trilioane de dolari și Trump telegrafiază reduceri uriașe de taxe, țările în curs de dezvoltare au motive suficiente să se îngrijoreze de dolar. Washington, la urma urmei, mai are un singur rating de credit AAA – de la Moody’s Investors Service.
Morgan Stanley, de exemplu, sfătuiește că ar putea fi timpul să vândă dolarul. Analistul David Adams a remarcat că „o mare parte din veștile bune pentru USD” sunt deja evaluate, majoritatea „internalizând în mare măsură povestea de performanță superioară a SUA” pe baza promisiunilor fiscale și de politică comercială ale lui Trump. Piețele, totuși, ar putea „supraestima viteza, amploarea și amploarea” acestor schimbări.
„Simțim că sentimentul investitorilor în general este foarte constructiv cu privire la dolar, sugerând riscuri asimetrice pentru o „tranzacție dureroasă” în lunile următoare”, a remarcat Adams.
Trump World a spus clar că independența Rezervei Federale a SUA, un factor cheie în încrederea globală în dolar, este, de asemenea, pe masă în ianuarie. Schema „Project 2025” pe care partidul său republican a pregătit-o pentru Trump 2.0 include rețete pentru a reduce autonomia mult lăudată a Fed.
Fed cu greu a scăpat nevătămată de Trump 1.0. În timpul primului său mandat de președinte din 2017 până în 2021, Trump a pus mișcările pe președintele său ales de Fed, Jerome Powell, devreme și des.
Trump a atacat Fed condusă de Powell în discursuri, conferințe de presă și pe rețelele de socializare. Trump chiar s-a gândit să-l concedieze pe Powell. În acel an, Fed a început să adauge lichidități unei economii care nu avea nevoie de ajutor suplimentar.
În octombrie, Trump a ironizat din nou echipa de decizie politică a lui Powell. „Cred că este cea mai mare slujbă din guvern”, a declarat Trump pentru Bloomberg. „Te prezinți la birou o dată pe lună și spui ‘hai să invartim in aer o monedă’ și toată lumea vorbește despre tine ca și cum ai fi un zeu.”
Dar Trump apără și dreptul președintelui de a convinge Fed să scadă dobânzile. În august, Trump a spus: „Rezerva Federală este un lucru foarte interesant și a greșit foarte mult”.
Trump a adăugat: „Cred că președintele ar fi trebuit cel puțin să rămână acolo, da. Simt asta puternic. Cred că, în cazul meu, am făcut mulți bani. Am avut foarte mult succes. Și cred că am un instinct mai bun decât, în multe cazuri, oamenii care ar fi în Rezerva Federală sau în președinte.”
Pentru liderii și factorii de decizie politică asiatici, este un atac personal unic asupra poziției Fed. Băncile centrale asiatice dețin cele mai mari stocuri de titluri de trezorerie americane din lume. Numai Japonia deține o datorie de 1,1 trilioane de dolari; China peste 770 de miliarde de dolari.
În general, cei mai mari deținători de dolari din Asia au o valoare de aproximativ 3 trilioane de dolari.
Totul înseamnă că o președinție Trump 2.0 ar pune în pericol cantități mari de bogăție a statrlor asiatice.
Chiar și așa, Trump încearcă să sporească durerea indusă de tarife pentru orice națiune – sau bloc economic – care îndrăznește să susțină o alternativă la dolar.
Între timp, noul Departament al Trezoreriei ar putea folosi taxe de manipulare valutară, controale la export sau taxe pe comerț dincolo de orice a sugerat sau anunțat deja Trump.
Trump pare gata să pedepsească nu doar adversarii, ci și aliații care caută să desfășoare comerț bilateral în alte valute decât dolarul. În martie, Trump a declarat pentru CNBC că „nu va permite țărilor să renunțe la dolar”, deoarece ar fi „o lovitură pentru țara noastră”.
Cu toate acestea, dedolarizarea s-a mutat în centrul agendei BRICS, în special de la summitul din 2023 al grupării. Această reacție poartă amprentele președintelui american Joe Biden la fel de mult ca și ale lui Trump.
Amestecul lui Trump în Fed, aluziile la incapacitatea de plată a datoriei americane și excesele fiscale au afectat percepțiile față de dolar.
Când Fitch Ratings a revocat statutul AAA al Washingtonului, a citat haosul de la Capitol Hill din 6 ianuarie 2021 ca o „reflectare a deteriorării guvernanței” care pune în pericol finanțele SUA.
Eforturile conduse de Biden de a impune sancțiuni economice Rusiei, inclusiv acuzațiile de „înarmare” a dolarului, au exacerbat problema.
„Capacitatea Statelor Unite de a împiedica Rusia în această măsură, fără a trage un foc, evidențiază suveranitatea Statelor Unite și a dolarului în economia globală”, susține George Pearkes, analist la Centrul de Geoeconomie al Consiliului Atlantic.
„În acest caz”, a remarcat Pearkes, „suveranitatea este gradul în care un emitent de monedă poate dicta utilizarea acelei monede”. Dar, a adăugat el, „folosind puterea suveranității dolarului, suveranitatea dolarului riscă să pună în pericol statutul de rezervă, ceea ce îi permite să fie transformat în armă”.
Cu siguranță, „utilizarea agresivă a înarmării dolarului a fost semnalată în mod repetat de factorii de decizie americani pentru a îndeplini obiectivele SUA în disputa actuală privind Ucraina”, a explicat Pearkes.
Deși acest lucru ar avea un impact sever asupra Rusiei, a remarcat el, „feedback-ul negativ asupra suveranității dolarului va fi măsurat în decenii, mai degrabă decât în ani – și va veni inevitabil”.
După cum a susținut Pearkes, „capacitatea de a restricționa accesul la piețele financiare este mult mai puternică decât a fost istoric”. Mai mult, a remarcat el, „dolarul înarmat” era „deja un fapt al vieții în afacerile globale” înainte ca Rusia să invadeze Ucraina.
Pearkes a remarcat că „guvernele Cubei, Iranului, Iraqului, Libyei, Coreei de Nord și Venezuelei pot atesta acest fapt, la fel ca și populațiile lor civile. În toate cele patru țări, suveranitatea dolarului a fost transformată într-un context contemporan.”
Cu toate acestea, Trump este categoric în ceea ce privește evitarea riscului ca națiunile din Sudul Global să renunțe la dolar.
„Nu există nicio șansă ca BRICS să înlocuiască dolarul american în comerțul internațional și orice țară care încearcă ar trebui să-și ia rămas bun de la America”, a spus Trump prin intermediul rețelelor de socializare.
În ultimele săptămâni, Trump a zguduit piețele cu planuri de a impune tarife de 25% pentru Canada și Mexic, precum și taxe suplimentare pentru China peste 60% pe care le-a amenințat deja.
În mod curios, Trump a spus că a avut contact cu liderul chinez Xi Jinping în ultimele zile. În weekend, Trump a declarat pentru NBC că „am avut comunicare”.
Ultima întâlnire în persoană dintre Trump și Xi a fost în iunie 2019 la summitul G20 din Japonia. După cum a declarat Trump pentru NBC: „Am avut o înțelegere cu președintele Xi, cu care m-am înțeles foarte bine”.
Cu toate acestea, Trump World se pregătește în mod clar pentru un război commercial 2.0 cu Partidul Comunist al lui Xi. Săptămâna trecută, Trump și-a întărit credibilitatea de stradă „Omul tarifarului” numindu-l pe Peter Navarro ca consilier comercial principal. Navarro, care în 2011 a fost coautor al unei cărți intitulate „Moartea de către China”, rareori ratează șansa de a acuza partidul lui Xi că „ne jefuiește orbește”.
Trump l-a numit și pe criticul agresiv al Chinei, Marco Rubio, ca secretar de stat și și-a umplut următoarea echipă de negocieri comerciale cu adepți ai liniei dure precum Robert Lighthizer și Jamieson Greer.
Consilierii lui Trump 2.0 susțin că tarifele sunt doar o tactică de negociere pentru a aduce partidul lui Xi la masa negocierilor. Cu toate acestea, cercul apropiat al lui Xi pare nesigur de sinceritatea lui Trump în ceea ce privește un nou acord comercial de „mare înțelegere”.
Exemplu: mișcarea Beijingului de a limita vânzările de componente cheie utilizate pentru a construi drone în SUA și Europa. Deși vești proaste pentru apărarea Ucrainei împotriva Rusiei, acestea sunt, de asemenea, interpretate ca o previzualizare a restricțiilor mai largi la export care vor urma.
Tot săptămâna aceasta, China a deschis o investigație asupra producătorului american de cipuri Nvidia, pe fondul suspiciunilor că compania ar fi încălcat legile sale anti-monopol. Și acest lucru este interpretat ca un semn al mișcărilor de represalii țintite ale războiului comercial chinez. La urma urmei, Nvidia se află în centrul speranțelor SUA de a domina spațiul inteligenței artificiale.
La începutul acestui an, BRICS a adăugat Egipt, Etiopia, Iran, Arabia Saudită și Emiratele Arabe Unite în rândurile sale.
„Adăugarea Egiptului și a Etiopiei va amplifica vocile de pe continentul african”, a remarcat Mariel Ferragamo la Consiliul pentru Relații Externe. „Egiptul a avut, de asemenea, legături comerciale strânse cu China și India și legături politice cu Rusia. Ca nou membru BRICS, Egiptul caută să atragă mai multe investiții și să-și îmbunătățească economia afectată”.
Ferragamo susține că „adăugarea Arabiei Saudite și a Emiratelor Arabe Unite ar aduce cele mai mari două economii din lumea arabă și al doilea și al optulea producător de petrol la nivel global”.
Cu toate acestea, cel mai puternic conector dintre membrii BRICS, vechi și noi, iese din orbita financiară a Washingtonului. Ca atare, „credem că blocul are cel mai mare potențial de a-și avansa agenda de dedolarizare în rezervele valutare și comerțul cu combustibil”, a declarat Chris Turner, șeful piețelor globale la ING Bank.
Turner a remarcat că blocul BRICS+ controlează 42% din rezervele valutare ale băncii centrale globale, contribuind probabil la procesul global de dedolarizare.
BRICS+ „își sporește poziția în comerțul regional, devenind din ce în ce mai concentrat pe comerțul dintre țările membre și câștigând importanță ca partener comercial pentru alte piețe emergente, în special în comerțul cu combustibili. BRICS+ reprezintă 37% din comerțul cu combustibili din piețele emergente, un domeniu cheie de interes pentru dedolarizare”, a spus el.
BRICS+, a remarcat Turner, „își dedolarizează în mod activ fluxurile financiare de la niveluri peste medie, așa cum se vede prin scăderea ponderii dolarului american în creanțele bancare transfrontaliere, titlurile de datorie internaționale și datoria externă mai largă”.
Cu siguranță, a adăugat Turner, BRICS+ „are o prezență globală mult mai mică în acele zone, limitând impactul dedolarizării sale regionale asupra rolului global al dolarului american”.
Chiar și așa, BRICS îndepărtează pivotul de dolar, chiar dacă Trump își intensifică eforturile de a încetini procesul. Poate că cea mai bună opțiune ar fi să aducem sistemul financiar american într-o formă mai bună.
Dar acest lucru pare puțin probabil, deoarece Trump are în vedere reduceri suplimentare de taxe pentru bobati de mai multe trilioane de dolari care vor împinge datoria națională a Americii spre 40 de trilioane de dolari în următorii patru ani.
De asemenea, Trump ar putea face jocul susținătorilor de-dolarizării prin transformarea monedei de rezervă în armă. Este suficient să spunem că dolarul va fi o linie de luptă majoră în era Trump 2.0, cu BRICS în rolul de spoiler.
Urmărește-l pe William Pesek pe X la @WilliamPesek
Sa se aleaga praful si pulberea de toate Bancile Ocultei Mondiale Khazare, Amin, Amin, Amin, Amin. Deschideti ochii si vedeti de ce au fost oprite alegerile. BNR e bagat in aceasta miscare. Nu va mai duceti dupa fenta serviilor securiste tradatoare. https://www.activenews.ro/stiri/Ipoteza-socanta-Marile-banci-americane-au-pariat-sute-de-miliarde-de-dolari-pe-destabilizarea-cursului-valutar-din-Romania-193852