De la doamna M.C., fostă studentă și distinsă profesoară de limba română, cu nenumărate publicații didactice adresate elevilor și dascălilor deopotrivă, am primit subiectul dat la evaluarea națională a elevilor de clasa a VIII-a, să mă mir și eu de înalta competență profesională a specialiștilor din interiorul Ministerului Educației. Îl transcriu și eu, spre mirarea cititorilor acestui site:

SUBIECTUL al II-lea
Scrie un text de minimum 150 de cuvinte, în care să prezinți mesajul poeziei/o semnificație a poeziei Trezire de Lucian Blaga.
În redactarea textului:
* vei preciza mesajul textului/o semnificație a textului, prin referire la temă;
* vei prezenta două componente ale peisajului;
* vei interpreta două figuri de stil diferite, relevante pentru mesaj/semnificație;
* vei menționa o emoție/un sentiment exprimat în textul poetic, justificându-ți alegerea.

Trezire

Mocnește copacul. Martie sună.
Albinele-n faguri adună
și-amestecă învierea
ceara și mierea.

Nehotărât între două hotare,
cu vine trimise subt șapte ogoare,
în văzduhuri zmeu,
doarme alesul, copacul meu.

Copacul meu.
Vântul îl scutură. Martie sună.

Câte puteri sunt, se leagă-mpreună,
din greul ființei să mi-l urnească,
din somn, din starea dumnezeiască.

Cine vântură de pe muncel
atâta lumină peste el?

Ca lacrimi – mugurii l-au podidit.
Soare, soare, de ce l-ai trezit?

Lucian Blaga, Trezire

Comentariul meu: Aș fi curios cum ar răspunde cerințelor din subiect domnul/doamna care a conceput acest subiect! Cât mă pricep eu, mi-ar fi greu să iau o notă de trecere cu mintea pe care voi fi avut-o în clasa a VIII-a. Ba chiar și cu mintea de azi!