Dragă Ionule,
Fără a fi sau a avea pretenția de a fi lingvist – ci doar pe aceea de a fi un vorbitor nativ de limba română și cu o bună intuiție a sensului ei corect -, consider convingătoare argumentele aduse de Domnia Ta pentru a susţine că vreun, vreo nu este adjectiv nehotărît și justificată propunerea de a fi reconsiderate gramatical ca fiind articole prezumtive.
Este regretabil că, dintre atâția colegi lingviști din actuala Românie, nu s-a ostenit niciunul să verifice valabilitatea acestor argumente.
Poate o vor face aceia din Basarabia, care ne ajută să ne cunoaștem mai bine și istoria Transilvaniei, așa cum rezultă din articolul din rev. Basarabia literară pe care ți-l reproduc în continuare, articol la care am ajuns grație inimosului doctor-cercetător-profesor și scriitor Vitalie Pastuh-Cubolteanu.
DACIA ESTE PESTE TOT
March 14th, 2014 admin Posted in Dacologie (3)http://basarabialiterara.com.md/?p=17347
HARGHITA si COVASNA : zone cu cea mai mare incarcatura de VESTIGII DACICE: peste 200 de ASEZARI, 34 de CETATI şi peste 30 de TEZAURE (toate DACICE) ! …
– Cand gândim la strămoşii nostri DACI, ne vin în minte Sarmisegetuza, Costeşti, Blidaru, Piatra Roşie … toate din muntii care STIU ORA (muntii ORASTIEI !) ! …
– Insa,ca să înţelegem CORECT identitatea noastră, rădăcinile noastre şi trecutul strămosilor noştri, trebuie să ne întoarcem privirile şi către INIMA ROMANIEI : HARGHITA şi COVASNA, unde s-au descoperit peste 200 de ASEZARI, 34 de CETATI şi peste 30 de TEZAURE, toate DACICE!
– În timp ce autorităţile numără steagurile secuieşti de pe primării sau polemizează pe marginea unei bentiţe tricolore, aceste DESCOPERIRI ARHEOLOGICE nici nu sunt pomenite, deşi ar putea să elucideze ADEVARUL ISTORIC.
-Nu intamplator se incearca RAPTUL chiar din INIMA ROMANIEI ! …
Începuturile:
-Chiar inainte de 1800, ţăranii care îşi munceau pământurile aduceau autorităţilor bucăţi vechi de metal, cioburi, sau chiar vase întregi, pe care le descopereau atunci când întorceau brazda cu plugul (astfel că nu există sat în care să nu se ştie câte un loc “special”).
– D. Scheint a fost printre primii cercetători care a luat aminte la aceste descoperiri întâmplătoare şi a început studierea sistematică a regiunii. A căutat în special CETATILE şi ASEZARILE FORTIFICATE, acestea fiind încă de pe atunci obiect de dispută, mai ales pe problema datării (erau construite INAINTE sau DUPA secui?).
– Insa,cetăţile construite INAINTE se regăseau în legendele locale, pe când cele construite DUPA nu se regăseau în poveştile secuilor ! …
– Ulterior s-a dovedit că cetăţile de DUPA au fost construite peste ruinele vechilor cetăţi sau fortificaţii de INAINTE ! …
– După studiul publicat de Scheint în 1833, au urmat însă şi alte cercetări ale zonei.
– În perioada interbelică, A. Ferenczi face primele săpături de anvergură (strict pe problema dacică), descoperirile şi însemnările sale avand o foarte mare importanta pentru cei ce au studiat ulterior (deşi exagerări au mai existat, inclusiv legate de o “perioadă slavă” a regiunii).
– 1985: Viorica Crişan (acum directoare a secţiei de arheologie a Muzeului din Cluj), a ajuns la muzeul din Miercurea Ciuc şi a început să pună cap la cap toate studiile de până atunci:
(“Aşa a fost destinul meu, pentru că iniţial eu nu am vrut să lucrez acolo, ştiam că este o zonă dificilă.
La început mi s-a sugerat să învăţ limba maghiară.
Apoi mi s-a dat un traducător ca să înţeleg ce se discuta la şedinţe şi ca să mă deprind cu limba.
Mi-a fost imposibil (nu am fost în stare să am nici o apropiere de limba maghiară). Conducerea muzeului a înţeles asta şi m-a lăsat liberă, să merg pe teren şi să cercetez. Aşa au început cei cinci ani în care am bătut HARGHITA şi COVASNA la pas, studiind fiecare loc cu vestigii. A fost şansa mea.
În ’90, după revoluţie, am devenit brusc invizibilă pentru colegii mei. Nu cred că există pedeapsă mai mare. Nu mi se răspundea la salut, nu era auzită părerea mea, brusc nu mai existam. Presa locală m-a umilit atunci când am îndrăznit să pun într-o expoziţie un «murus dacicus», împodobit cu arme dacice. În cele din urmă, mi s-a sugerat că cel mai bine ar fi să ne întoarcem toţi de unde am venit.
Am observat că orice perioadă istorică de la paleolitic la modern îi interesa, însă cea dacică devenise tabu.
Acest lucru s-a confirmat mai târziu, când autorităţile au permis intrarea unui buldozer peste vestigiile uneia dintre cetăţile de la Jigodin… pentru a amplasa o antenă telefonică !”).
– Viorica Crişan s-a întors la Cluj,
– Un an mai târziu şi-a RELUAT CERCETARILE în HARGHITA şi COVASNA: ŞTIA că este UNA dintre CELE MAI IMPORTANTE ZONE cu VESTIGII DACICE din ROMANIA ! …
– După aproape TREI DECENII de MUNCA pe TEREN, a publicat UNUL dintre CELE MAI COMPLETE STUDII despre IMENSA MOSTENIRE DACICA din HARGHITA si COVASNA ! …
Descoperirile:
– “Când am început să pun cap la cap diferitele studii arheologice, un prim şoc a fost numărul mare al descoperirilor: strict pe estul Transilvaniei sunt 34 de cetăţi dacice! În toată Transilvania, cu siguranţă, sunt mai multe, însă nu au fost studiate siturile”, îmi spune Viorica Crişan, în timp ce pune pe masă lucrarea sa de doctorat.
– “Unele dintre cetăţi sunt de mici dimensiuni, dar sunt destul de dese. Erau, probabil, reşedinţele aristocraţilor sau conducătorilor zonei, asemănătoare ca suprafaţă şi poziţionare cu cetatea de la Piatra Roşie, din Munţii Orăştiei. La Jigodin, de exemplu, sunt trei cetăţi: două pe malul Oltului şi o a treia, practic un platou fortificat. Un vârf de munte aplatizat, pe care sunt câteva construcţii principale şi anexele. Acolo erau meşteşugari, armurieri, un loc pentru femei unde ţeseau etc. Era mai degrabă amenajată pentru personalul din jurul unui lider. La Jigodin s-a găsit o cantitate mare de zgură de fier. Deci, în interiorul cetăţii, erau ateliere care produceau sau reparau unelte şi arme”.
– “Există însă şi construcţii impresionante prin structură, masive: la Covasna, Biborţeni, Valea Seacă, Ghindari, Zetea, sau incredibilul sistem de valuri şi şanţuri de la Porumbenii Mari. Toate cetăţile au şi aşezări civile în apropiere”.
– “Practic, oriunde ai merge, pe depresiunea Ciucului sau în zona Târgului Secuiesc, în orice localitate există unul, două sau trei vetre ale vechilor aşezări dacice”.
– “Sunt foarte multe. O primă cetate este la Sântdominic, în apropiere de Bălan, unde se pare că s-au făcut exploatări de cupru încă din antichitate. Apoi mai este una la Racu şi încă una mai sus, în munte, peste ruinele căreia s-a ridicat o cetate medievală. Tot acolo e Cetatea de la Ciceu, care dă în drumul dintre Miercurea Ciuc şi Vlădiţ; este în munte, aşezată pe o stâncă, extraordinar de frumoasă. Sunt şi ruine medievale acolo, dar… pe fundaţia unei vechi cetăţi dacice”.
– “Pe urmă este cea de la Mihăileni, pe drumul spre Moldova , prin pasul Ghimes; peste Olt de Jigodin este o altă cetate, la Leliceni; jos mai este o cetate, la Tuşnad; la Racoş sunt alte trei cetăţi. Acolo e un munte extraordinar (n-ai cum să nu îl sesizezi mergând către Sighişoara). Sus, pe acest munte conic, cu platou tăiat, cel mai înalt din zonă, s-au găsit plinte în formă circulară, ce pot duce cu gândul la un templu. Şi tot aşa, peste tot. Sunt cetăţi pe ambele părţi ale depresiunii, în zonele de munte”.
– “În toate aceste cetăţi s-au descoperit, în mod surprinzător, ACELEASI VASE si ACELEASI PODOABE ca cele de peste munte, din Moldova .
– Este şi o zonă cu CEA MAI MARE CONCENTRATIE de descoperiri ale unor TEZAURE MONETARE, în special datorită faptului că era o zonă de tranzit şi comerţ.
– Dacii se pare că NU obişnuiau să treacă munţii, aşa cum facem noi astăzi, prin Valea Prahovei.
– Treceau în special prin pasul Oituz, mergând de-a lungul Siretului până la mare unde puteau să facă negoţ atât cu grecii cât şi cu romanii,
– Treceau si prin pasul Buzăului, unde s-au descoperit fortificaţii, şi la intrare, şi la ieşire,
– Treceau si prin trecătoarea din Ţara Vrancei (Focsani),
care TOATE IESEAU în depresiunea TARGUL SECUIESC !”…
– “Ce mi se pare foarte important este că în această parte a Transilvaniei am descoperit în jurul cetatilor dacice si aşezări obişnuite ale dacilor: Peste 200! … studierea lor ne-a ajutat să «vedem» mai bine cum era traiul lor de zi cu zi, să înţelegem viaţa lor obişnuită”.
*
*
*
*
Nădăjduiesc tare că îl vei publica la categoria textele altora.
Oliviu Tocaciu-Transilvanius
Bazna, 10 mai 2014
„Fara filonul dacic n-am fi nimic.” (Hiperboreus)
A negat cineva filonul dacic? Dv cu cine polemizati?
Va plangeti ca in manuale datele despre daci se prezinta diformat. In manualele actuale se prezinta diformat toata istoria noastra, si dacii si romanii, si intemeierea Principatelor, si Mihai Viteazul, si razboiul de independenta, si tot. Daca tot le criticati, mergeti cu acuzele pana la capat, spuneti adevarul intreg, nu creati diversiunea ca cineva ar avea ceva cu dacii si, vezi Doamne, ii persecuta doar pe acestia. Luati manualele vachi, semnate de mari personalitati, de istorici profesionisti, si vedeti cum erau vazuti dacii acolo. In epoca ceausista s-a instaurat chiar un cult al dacilor.
Dl Coja a publicat chiar aici un excelent studiu in care aducea dovezi ca un anumit fenomen lingvistic are toate motivele sa fie tratat ca provenind din limba daca. Stupoare!… Dl Coja ii preamareste pe daci?! Unul chiar intreba: Ce, acum v-ati dacizat cu totii?
Nu domnilor! Nici nu ne-am dacizat, nici nu ne-am romanizat. Suntem doar consecventi in atitudinea noastra fata de adevarul istoric. Afirmam, asa cum de fapt e, ca ne tragem din daci si din romani, noi recunoscand in aceasta sinteza rolul precumpanitor al dacilor si nutrind o atractie aparte fata de daci, asa cum, desi ii respecti pe amandoi parintii, fata de unul nutresti o mai mare „slabiciune” (de analizat si semantica extrem de interesanta a acestui termen).
Nu vorbesc aici in numele d-lui Coja, care nu are nevoie de a(d)vocat; vorbesc in numele oamenilor normali si bine informati.
Noi am fost perceputi ca „romanisti” (categorie inexistenta; nu exista nimeni care sa nege descendenta noastra dacica) pentru ca combatem aberatiile care se inventeaza pe seama dacilor si o facem cu atata tarie tocmai pentru ca ii iubim cu adevarat pe daci si nu acceptam sa fie compromisi prin nascociri straine de adevarul istoric.
Noi insine sustinem (si nu doar aici, in lucrari tiparite) adancimea dacilor in timp, mult mai afund decat a romanilor, eroismul cu care s-au luptat pentru a-si apara tara, desi atunci norocul n-a fost de partea lor (Pliniu cel Tanar spunea ca au fost invinsi „pentru intaia oara, dar si pentru ultima oara”), afirmam continuitatea lor neintrerupta si masiva, demonstram cat de mult românii sunt identici cu dacii, dar toate acestea le facem documentat nu fantezist.
Apropo de continuitate. Cum poti afirma ca dacii au fost starpiti pana la ultimul, cand imediat dupa razboaiele cu romanii, sub Hadrian chiar, unitati intregi de daci sunt consemnate ca luptand in armata romana?
Anonimul Basarabean a dat zeci de inscriptii din Marea Britanie provenind de la formatiunile militare constituite din luptatori daci. Anonimul Basarabean a fost hulit ca tine cu romanii, cand d-sa tocmai asta facea, aducea o multitudine de dovezi ca dacii continuau sa existe si dupa cumplitele conflagratii.
Vedeti cum printr-o atitudine sectara (lupta pe viata si pe moarte impotriva „romanistilor”, care, repet, nici nu exista)
se boicoteaza tocmai acele dovezi care ii favorizeaza pe daci, dovezi insa conforme cu adevarul istoric, cu ce s-a petrecut in realitate, si nu cu ce i-ar placea unuia si altuia sa fi fost.
Fals, lumina nu vine din latina! Nu-i mai faceti dacisti nauci ca nu-i frumos. Fara filonul dacic n-am fi nimic. Nu ma interesa raspunsul la itrebare in mod direct ci aratam ca intreabarea incurca ambele tabere. Si, cred ca raspunsul dvs este incorect. Nu ati luat in vedere toate solutiile. Ati devenit putin cam inchistat ca istoria pe care ati invatat-o este 100% corecta si nu vreti sa acceptati ca lucrurile pot sta si altfel. Nu sunt pentru demitizare ca unii, sa nu ma intelegeti gresit, cred ca istoria este mitica prin excelenta si se adreseaza inimii si mai putin inteligentei. La Anonimul Transilvan nu gasesc nimic original. Totul este numai o insiruire de date. Mai ganditiva ca exista si o parte „de sub masa a istoriei si arheologiei” si nu mai fiti asa de cotoros. V-am admirat intotdeauna calmul argumentarii. Noua „masca” agresiva nu va prinde.
Naţionalismul, ideologia secolului XXI
Acasă » Dezbateri »
Naţionalismul, ideologia secolului XXI
Suveranitatea României trebuie trăită constant de fiecare român în parte. Iar de interesul naţional al ţării noastre trebuie să se ţină cont şi să fie respectat de orice ţară sau popor din lumea asta, aşa cum şi noi avem datoria morală să facem la fel.
Anticiparea ne stă la îndemână, aşa că înainte de orice vorbă sau acţiune subiectivă trebuie gândit de o mie de ori dacă este în interesul naţional, adică al nostru al tuturor. În acest loc, al interesului naţional, trebuie să ne găsim în orice moment al vieţii, chiar dacă nu ne-am plăcut sau înţeles întotdeauna. Un conducător de ţară patriot şi înţelept nu este cel care pe timpul mandatului său duce bătălii permanente, şi acelea perdante, ci este cel care menţine pacea şi buna înţelegere pentru ca ţara să se poată dezvolta şi să-şi întărească suveranitatea. Trăim într-o lume în care tema principală trebuie să fie o cooperare internaţională din ce în ce mai largă şi în care buna vecinătate trebuie cultivată şi întărită, ca semn de respect şi civilizaţie.
Din păcate, în ţara noastră lacheismul este la putere, iar politicienii şi pseudotehnocraţii de serviciu sunt mai neoconi decât neoconservatorii din SUA. Economia reală nu poate fi manipulată cu vorbe, iar pentru politica internaţională unipolară bat deja clopotele. Vremea în care mintea va fi liberă, critică şi independentă se apropie, aşa cum este aproape şi vremea când România va fi ţara noastră, nu a altora, şi va fi un stat naţional unitar modern, respectat şi onorat, pentru ceea ce face, de toată lumea. Iar noi, poporul român, cel drept şi creştin ortodox, nu vom dansa după orice lăutar, ci după glasul sufletului nostru care de peste două mii de ani stă de veghe şi de strajă în apărarea şi spre lauda pământului acestuia pe care ni l-a dat Dumnezeu.
De la începutul crizei ucrainene, oficiali români de prim rang au reacţionat violent şi obedient, la nivel retoric, în faţa unei aşa-zise ameninţări ruseşti iminente la adresa ţării noastre. Declaraţiile conducătorilor instituţiilor importante din ţară, amplificate de mass-media, au creat o isterie războinică faţă de o situaţie care ar fi necesitat calm şi relaxare atât timp cât nu te simţi cu musca pe căciulă. Departe de a fi o ameninţare reală, aşa-numita stare de alertă, sau de potenţial război, este o manipulare nu doar grosolană, ci şi jignitoare la adresa condiţiilor precare de trai din România, care ar trebui să constituie principala preocupare a clasei politice. Scopul manipulării este să stârnească ura românilor faţă de poporul rus, să marcheze puncte într-un an electoral şi să distragă atenţia de la gravele probleme ale României, pe care actuala clasa politică este incapabilă să le soluţioneze. Marile ameninţări la adresa României sunt incompetenţa, laşitatea şi trădarea de ţară, nu Rusia sau altă naţiune!
Interesul României este ca această criză ucraineană să ia sfârşit cât mai curând. Trebuie să apărăm interesele naţionale, şi nu pe cele ale mafiei financiare globale şi ale marilor corporaţii transnaţionale. Manipulările abjecte la care se pretează presa şi politicienii din România nu sunt decât ecoul unui imens aparat propagandistic neoliberal desfăşurat la scară mondială. Se încearcă prin toate mijloacele să se justifice ceea ce nu poate fi justificat: o lovitură de stat antirusească, instrumentalizată din zona atlantică, într-o ţară ale cărei graniţe de vest se află la doar câteva sute de kilometri depărtare de Moscova.
Evoluția creată în Transnistria suscită mai multă îngrijorare printre politicienii noștri decât pierderea suveranității României, cu tot ce înseamnă aceasta: vânzarea terenurilor agricole și a resurselor naturale către străini, îndatorarea țării la FMI. România nu trebuie să fie preocupată de Transnistria, ci de teritoriile românești cum ar fi Nordul Bucovinei și Basarabia de Sud, precum și de soarta bisericilor și a școlilor românești din Ucraina. Nu avem ce căuta în jocul altora, mai ales când din punct de vedere istoric lucrurile sunt foarte clare. Clasa politică românească gândeşte mic şi acţionează şi mai mic. Murim de grija altora, ne preocupă problemele lor când noi înşine suntem în prăpastie ca ţară, din mai toate punctele de vedere: economic, social, politic! Este o absurditate! Trebuie să ne concentrăm pe factorul intern de dezvoltare a ţării, pe întărirea statului naţional, unitar, modern, şi nu pe ţinte false care, oricum, dacă am vrea cumva să le atingem au un deznodământ clar, previzibil.
Mai catolici decât Papa, unii oficiali români (vezi Renate Weber) au cerut, cu o obedienţă care stârneşte râsul, sancţiuni împotriva Rusiei mult mai dure decât au cerut UE sau chiar Statele Unite. În contextul marilor provocări la care trebuie să răspundă omenirea, efectele izolării şi sancţionării Rusiei se vor repercuta negativ asupra tuturor ţărilor lumii. Rusia nu poate fi scoasă din cărţi. Iar pe de altă parte, unde este dialogul trâmbiţat în toate consiliile ONU, unde este libertatea de exprimare, unde este transparenţa, unde este buna înţelegere dintre noi? O ţară precum SUA, care a răspuns până acum negativ la toate documentele internaţionale mari legate de protecţia mediului – principala problemă, de rangul cel mai înalt, a omenirii –, de salvarea vieţii şi a Pământului, cum poate să înţeleagă sau să participe cu eforturi pozitive în arena internaţională diplomatică?
Vizita asistentului secretarului de stat american Hoyt Yee a creat în România o euforie mediatică. NATO ne va proteja! Cât de naiv sau de inconştient poţi să fii ca să te liniştească nişte mesaje trimise de SUA printr-un funcţionar de rang inferior al Departamentului de Stat? „Exceptând cazul în care ne-am pierde minţile, noi (americanii) nu ne vom lupta cu Rusia pentru un teritoriu pe care nici un preşedinte (american) nu l-a considerat vital pentru noi“, scrie Pat Buchanan, „senior adviser“ pentru trei preşedinţi americani (Nixon, Reagan, Ford) şi candidat la preşedinţia Statelor Unite în anul 2000 (extras din articolul „Nationalism, Not NATO is our Great Ally“, Patrick J. Buchanan –Official Website). Republicanul Ron Paul, membru al Camerei Reprezentanţilor până în 2013, este altă celebritate a vieţii politice americane care a criticat poziţia guvernului ţării sale în criza ucraineană: „Adevărul este că puciul de acum câteva săptămâni, menit să-l răstoarne de la putere pe preşedintele ales Victor Ianukovici a fost pus la cale de acelaşi grup: NATO, Uniunea Europeană, Statele Unite şi FMI… În Ucraina lucrurile sunt încurcate, iar încurcătura este din ce în ce mai mare. Ar fi mult mai bine pentru ucraineni, pentru europeni, pentru ruşi şi pentru poporul american dacă noi ne-am ţine deoparte şi am urma principiile unei politici externe non-intervenţioniste. Să nu le trimitem bani şi arme. Să nu ne amestecăm şi să nu luăm partea unora sau altora dintre cei implicaţi în conflict“ (extras de pe Ron Paul Channel).
Multe personalităţi de vază americane, cu o vastă experienţă pe scena politică, împărtăşesc astfel de opinii. Doar că opiniile lor nu pătrund în România, ocupată de marile corporaţii şi servilă până la trădare prin politicienii săi corupţi. În ţara noastră, cei care încearcă să prezinte puncte de vedere echilibrate sau alternative, care contrazic interpretările oficiale, sunt etichetaţi imediat drept rusofili. Pe reţelele de socializare, dar şi în mass-media există o largă „patologizare“ a dezbaterilor pe această temă: practic asistăm la un dialog al surzilor în care participanţii se acuză reciproc de rusofobie şi rusofilie. Oare românii şi ruşii nu mai pot să întreţină relaţii normale între ei? Este un semn de maladie mentală dacă apreciezi sau critici cu obiectivitate Rusia? Este foarte trist că s-a ajuns la o asemenea situaţie nemaiîntâlnită de foarte mult timp în relaţiile României, ale românilor în general, cu alte popoare. Din fericire, adevărul este unic şi biruitor, el nu poate fi obiectul artei persuasiunii, trebuie doar enunţat.
Prin poziţia sa geostrategică, România este constrânsă să aibă relaţii diplomatice foarte bune cu toate ţările lumii, în special cu ţările mari şi în mod particular cu vecinii ei – pe care i-a moştenit, nu i-a inventat. Trăim într-o perioadă în care este nevoie de cooperare internaţională din ce în ce mai largă, o cooperare care nu ar trebui să aibă nimic de-a face cu interesele financiare meschine.
Populaţia românească, covârşită de greutăţile zilnice şi cu atenţia fixată pe acţiunile imediate şi pe termen scurt ale pseudopoliticienilor mioritici, n-are ochi şi urechi pentru a percepe noile realităţi planetare. În mod greşit, foarte mulţi români încă mai văd în SUA un bastion al democraţiei şi un apărător al legalităţii, iar pe ruşi nu-i diferenţiază de sovietici. Ei cred că Rusia este aceeaşi Uniune Sovietică, mai restrânsă teritorial şi mai slăbită.
Când vorbim de SUA şi Rusia, trebuie să ne referim la ceea ce sunt aceste ţări în realitate, şi nu la imaginea falsă din mintea noastră. Rusia de astăzi se străduie să se lepede de balastul sovietic şi să devină o putere conservatoare. O restauraţie conservatoare ar însemna pentru Rusia revenirea la normalitate a unei ţări care, înainte de catastrofalul experiment bolşevic, fusese o redută a monarhiei creştine. Kremlinul – scrie „New York Times” – „defineşte rolul Rusiei pe plan mondial nu pe baza învechitei paradigme a Războiului Rece, ci mai degrabă pe baza unei viziuni diferite care favorizează suveranitatea statului-naţiune şi stabilitatea status quo-ului în faţa răspândirii democraţiei de tip occidental“ (citat de William S. Lind în „Russia’s Right Turn“, American Conservative, 11 februarie 2014). Din păcate, în loc să aprecieze dorinţa de schimbare a Rusiei, să salute renaşterea unei Rusii conservatoare, Occidentul i-a aplicat o lovitură dură tocmai când Rusia era pe drumul cel bun. Anatemizarea preşedintelui Putin ne demonstrează că direcţia tradiţional-naţionalistă a Rusiei de astăzi nu este văzută cu ochi buni de Noua Ordine Mondială neoliberală.
Trebuie să înţelegem că, în conflictul actual dintre SUA şi Rusia, nu este vorba numai de o înfruntare geopolitică, ci şi, sau poate mai ales, de una ideologică. „Lumea s-a întors cu fundul în sus. America, condamnând şi chiar atacând alte ţări pentru a impune ‘democraţia’ şi definiţii iacobine ale drepturilor omului, devine liderul Stângii internaţionale. Rusia îşi reafirmă rolul ei istoric ca lider al Dreptei internaţionale. Aceasta este o răsturnare de importanţă istorică“, scrie în articolul „Russia’s Right Turn“, publicat în revista American Conservative, William S. Lind, reputat expert american în probleme militare şi analist al conservatorismului cultural. Pat Buchanan exprimă aceeaşi idee încă şi mai tranşant: „Condamnându-i pe ‘bolşevicii’ care au cedat Ucrainei Crimeea, Putin a declarat: ‘Să-i judece Dumnezeu’. Ce se întâmplă de fapt? După moartea marxism-leninismului, Putin consideră că o nouă luptă ideologică este în curs de desfăşurare, o luptă între un Occident depravat, condus de Statele Unite, şi o lume tradiţionalistă, pe care Rusia s-ar simţi mândră s-o conducă. În noul război dintre credinţe, spune Putin, Rusia se află de partea lui Dumnezeu, iar Vestul este Gomora“ (extras din „Vladimir Putin, Christian Crusader?“, în American Conservative, 4 aprilie 2014). Concluzia lui Buchanan nu lasă loc nici unui echivoc: Putin, departe de a fi „un nenorocit de kaghebist“, „presupusul hoţ, mincinos şi ucigaş care conduce Rusia“, aşa cum îl descrie propaganda neoliberală, se comportă mai degrabă ca un „cruciat creştin“. În actualul context, care a fost complicat de către alţii, Putin înfige adânc steagul suveranităţii în solul creştinismului tradiţional.
Orice părere am avea despre Vladimir Putin, realităţile actuale confirmă că preşedintele Rusiei are dreptate: multe ţări euro-atlantice s-au îndepărtat de rădăcinile lor, inclusiv de valorile creştine. Au adoptat politici ce plasează pe acelaşi plan familia cu mai mulţi copii şi parteneriatul între persoane de acelaşi sex, credinţa în Dumnezeu alături de credinţa în Satana. Occidentul a înlocuit valorile creştine cu valorile Hollywood-ului şi a capitulat în faţa revoluţiei sexuale. Divorţul facil, promiscuitatea, pornografia, promovarea deşănţată a LGBT (colectivitatea lesbiană, gay, bisexuală şi transsexuală), agitprop-ul feminist, avortul, căsătoria între persoane de acelaşi sex, eutanasia, sinuciderea asistată sunt tot atâtea căi de decadenţă culturală şi degradare personală – căi pe care Rusia nu vrea să le urmeze. Rusia se pronunţă pentru valorile tradiţionale, apărarea identităţii naţionale şi a unei lumi a diversităţii culturale şi civilizaţionale, cu multiple centre de putere (SUA, Rusia, China, ţările BRICS, ţările ortodoxe). Ministrul de Externe al Suediei, un neoliberal, o spune clar: „Există o nouă mentalitate politică, cel puţin la Kremlin. Ei intenţionează să construiască un bastion ortodox împotriva Vestului“. „Bastionul ortodox“ nu este împotriva Vestului în general, ci împotriva ambiţiilor mondialiste ale acelui Occident neoliberal care a pierdut contactul cu realitatea. Nu numai Rusia, dar cea mai mare parte a omenirii, inclusiv majoritatea oamenilor de bună credinţă din Occident, se opun Noii Ordini Mondiale, susţinută de „braţul înarmat“ al SUA. Este un sistem unipolar care a impus în lume „multiculturalismul“ uniformizator, „corectitudinea politică“ şi capitalismul financiar bazat pe îndatorarea ţărilor şi politica de jaf colonial practicată de marile corporaţii. Ce este rău în a i te opune?
În prezent, SUA nu sunt puterea anticomunistă pe care o aşteptau bunicii noştri, nici America lui Thomas Jefferson. Este în mare parte „statul adânc“ (Deep State). Conform definiţiei lui Mike Lofgren (http://en.wikipedia.org/wiki/Mike_Lofgren), un respectat analist american, fost membru republican al Congresului, „statul adânc“ este o vastă încrengătură de interese guvernamentale, corporatiste şi interese legate de complexul militar-industrial. „Statul adânc“ se sustrage controlului democratic şi influenţează în mod decisiv politica externă a SUA. Din păcate, ultimii 65 de ani de politică externă americană s-au bazat pe intimidare. „Fie faceţi ce spunem noi, fie vom trimite forţe să vă invadeze şi să vă ocupe ţara.“ De la sfârşitul celui de-al Doilea Război Mondial, ei au invadat ţară după ţară. Ei – „ei“ însemnând conducerea SUA – au ordonat bombardarea Serbiei, invadarea Irakului şi a Afganistanului. Un lung şir de războaie, de „revoluţii colorate“ instrumentate şi de exemple de folosire a sancţiunilor economice pentru a intimida economii mai vulnerabile. În zonele lor de influenţă, ei îşi impun lacheii la conducerea ţărilor pentru a le slăbi şi aservi, aşa cum se întâmplă în cazul României.
Poporul american ştie că o asemenea politică externă nu este în folosul lui şi al naţiunilor lumii. Americanii sunt un popor care a trudit din greu ca să-şi construiască ţara. Şi-au dorit o republică prosperă, nu un imperiu globalist! Oare pe cine nu respectă guvernul SUA? În primul rând nu-şi respectă propriii cetăţeni. Cum ar putea, atunci, să respecte cetăţenii altor naţiuni? Încrederea poporului american în administraţia Obama este acum de 8%. Ce se mai poate spune?
Este o adevărată tragedie pentru omenire că SUA au îmbrăţişat Noua Ordine Mondială şi ideologia neoliberală a globalismului cu fervoarea milenaristă a comunismului. Ideologiile globalismului încearcă să legitimeze o lume unipolară reconstruită după dogmele neoliberale, militează pentru slăbirea sau distrugerea autorităţii statelor naţionale în faţa entităţilor non-statale (companiile transnaţionale, instituţiile financiare gen FMI) ca şi pentru „corectitudine politică“.
Este puţin cunoscută originea actualei Noi Ordini Mondiale prin care principiile globalismului sunt impuse întregii omeniri. Noua Ordine Mondială este rezultatul unei uriaşe inginerii economice şi geopolitice care a dus la convergenţa sistemelor sovietic şi occidental într-un proiect unipolar de dimensiuni planetare. Propaganda neoliberală, atât de dreapta cât şi de stânga, prezintă Noua Ordine Mondială ca pe împlinirea definitivă şi glorioasă a istoriei omenirii. De fapt, este o legitimizare a ordinii neoliberale care funcţionează în avantajul marilor corporaţii şi al instituţiilor financiare.
Pe 15 decembrie 1987, în faţa Senatului american, republicanul Jesse Helms, preşedintele Comisiei pentru relaţii externe din cadrul Senatului, demasca proiectul Noii Ordini Mondiale ce urma să fie construită după căderea planificată a comunismului: „Examinând atent ceea ce se petrece în spatele uşilor închise constatăm că grupuri de interese de pe lângă Departamentul de Stat, Departamentul de Comerţ, marile centre bancare, marile reţele mass-media, universităţi, industria filmului, mari fundaţii non-profit acţionează împreună cu stăpânii de la Kremlin în slujba a ceea ce unii numesc Noua Ordine Mondială. Organizaţii private precum Council on Foreign Affairs, The Royal Institute of International Affairs, The Trilateral Commission, The Darmouth Conference, The Aspen Institute for Humanistic Studies, The Atlantic Institute şi grupul Bilderberg sunt puse să răspândească şi să coordoneze planurile în vederea realizării aşa-numitei Noi Ordini Mondiale în marea finanţă, marile centre de afaceri, cercurile universitare şi guvernamentale… Astăzi ideologia acestor grupuri se numeşte globalism. […] Din punctul de vedere globalist, statele şi graniţele naţionale nu mai contează. Filosofiile şi principiile politice par să devină o chestiune relativă. Chiar şi constituţiile devin irelevante în exercitarea puterii. Libertatea şi tirania nu mai sunt privite ca fiind în mod necesar rele sau bune, şi în nici un caz nu sunt o componentă a politicii. Globalismul consideră că activităţile forţelor financiare şi industriale trebuie să fie orientate spre transpunerea în viaţă a proiectului unei singure societăţi globale. Aceasta se va realiza în principal prin convergenţa sistemelor american şi sovietic. Singurul lucru care contează cu adevărat pentru aceste grupuri este obţinerea de profituri maxime, profituri rezultate dintr-o practică pe care eu o numesc capitalism financiar, un sistem bazat pe doi mari piloni: îndatorarea ţărilor şi politica de monopol. Acesta nu este capitalismul real, este drumul spre concentrarea monopolistă a activităţii economice şi spre sclavie politică“ (Senator Jesse Helms, Congressional Record, Vol. 133, p. 18146, 1987).
Se cunosc prea bine efectele înrobirii României de către Noua Ordine Mondială neoliberală. Nu se vorbeşte însă mai deloc în ţara noastră despre efectele acesteia asupra promotorului ei entuziast, Statele Unite ale Americii. Chiar în „anii de glorie“ 2000-2009 dinainte de criză, precizează Pat Buchanan în articolul „Dismantling America“, producţia industrială a SUA a scăzut pentru prima dată după 1930. Odată cu ea, a scăzut PIB-ul şi au dispărut 5,8 milioane de locuri de muncă, ceea ce echivalează cu una din trei slujbe existente înainte de anul 2000. Pierderea fără precedent a locurilor de muncă a fost parţial compensată prin sporirea cu 1,9 milioane a numărului angajaţilor guvernamentali. În ţara care predică altora austeritatea şi „guvernul restrâns“, pentru guvern lucrează mai mulţi oameni decât în industrie. Deficitele comerciale s-au ridicat în medie la 500-600 de miliarde anual timp de zece ani, trăgând Statele Unite în jos şi ridicând China la nivelul unei puteri mondiale. Produsele „Made in USA“ au dispărut de pe piaţa americană, fiind înlocuite de cele din import cumpărate cu bani împrumutaţi tot din străinătate. S-a ajuns la situaţia umilitoare în care Pentagonul nu poate găsi deocamdată un înlocuitor al motoarelor ruseşti RD-180 care propulsează rachetele americane Atlas V (datorită sancţiunilor impuse Rusiei, importul acestor motoare a fost interzis) (conform articolelor din revista Bloomberg, „Pentagon Asks Air Force about Russia Rocket Engine“ şi postului tv Russia Today, „Pentagon Says it cannot replace Russian rocket engines“). Aşa cum Rusia comunistă a plătit un preţ enorm pentru menţinerea în viaţă a Uniunii Sovietice, tot aşa poporul american trebuie să plătească preţul uriaş al proiectului unipolar neoliberal al Noii Ordini Mondiale. Cobaiul pe care se testează mai întâi „binefacerile“ corporatiste – hrană modificată genetic, apă poluată de fracturarea hidraulică, ingineriile financiare, manelismul holliwoodian, austeritate economică etc. – este în primul rând poporul american. Nu este un popor fericit – toate statisticile indică acest lucru – ci un popor urgisit. Poate mai urgisit decât noi, europenii, care trebuie să plătim costurile imense ale birocraţiei supranaţionale a Uniunii Europene. Globalismul nu este în folosul omului de rând şi al statului naţional, ci în folosul elitelor cosmopolite şi al superbogaţilor, al marilor corporaţii şi al instituţiilor financiare.
Nu trebuie să ne fie însă teamă. De globalism şi de susţinătorii lui interni şi externi ne va apăra dragostea de ţară, dacă ştim să o trăim cu adevărat şi s-o creştem în suflet. Sau, ca să-l citez din nou pe Buchanan, „naţionalismul, nu NATO este aliatul nostru“.
Societatea românească bine manipulată echivalează naţionalismul cu şovinismul, xenofobia, antisemitismul. În ultimii 25 de ani am fost condiţionaţi să gândim că apărarea identităţii şi suveranităţii naţionale înseamnă aceste trei cuvinte. Ele au fost folosite pe post de spray paralizant, ca să ne anihileze reacţiile de apărare când încercăm să protestăm contra pierderii identităţii şi jafului sistematic la care a fost supusă România de către agenţii culturali şi economici ai neoliberalismului globalizant. Nu NATO a distrus Uniunea Sovietică! Nu tancurile Abrams au sfărâmat bolşevismul care ştergea identităţile naţionale pentru a forma un om nou fără rădăcini, ci sacrificiul patrioţilor români, ruşi, polonezi, lituanieni. Dacă ruşii n-ar fi fost naţionalişti, Uniunea Sovietică nu s-ar fi destrămat. Naţionalismul polonez cu rădăcinile lui creştine a insuflat rezistenţa anticomunistă a sindicatului Solidaritatea; naţionalismul lui Ceauşescu a salvat România în 1968, iar în 1989 românii au murit pentru dezrobirea României, nicidecum pentru Noua Ordine Mondială, „drepturile omului“ şi ale comunităţii gay!
Putin este un naţionalist care nu vrea să mai audă de Noua Ordine neoliberală şi ruşii îl aplaudă pentru această atitudine curajoasă. Popularitatea sa derivă din apărarea consecventă a intereselor ruseşti. De discutat poate fi modul în care Rusia acţionează pentru apărarea acestor interese. Nu putem să-i negăm însă dorinţa legitimă de a-şi reclădi suveranitatea şi fiinţa naţională pe baza propriei istorii, limbi, culturi şi identităţi etnice. Să nu uităm că toate acestea au fost grav afectate de sovietici şi de neoliberalii din timpul perioadei Elţîn. N-ar trebui oare să ne apărăm şi noi interesele naţionale şi nu pe cele ale globalismului colonizator?
Precum Uniunea Sovietică la sfârşitul anilor ’80, Noua Ordine Mondială este muribundă. Uniunea Europeană, copilul de suflet al globalismului, este şi ea pe cale să-şi dea obştescul sfârşit. Nu numai Rusia cunoaşte un reviriment al naţionalismului. La alegerile din luna mai pentru PE vom asista la o spectaculoasă victorie a partidelor naţionaliste, printre care UKIP din Marea Britanie, Frontul Naţional din Franţa, partidul lui Geert Wilders din Olanda. Toate aceste partide ar dori ca ţările lor să părăsească UE, care în actuala configuraţie este o creaţie artificială, globalistă.
Dacă dorinţa lor este de înţeles, de ce să ne scandalizeze voinţa ruşilor şi rusofonilor din Estul Ucrainei de a se separa de populaţia din Vestul ţării? Din păcate, populaţia Ucrainei trăieşte o dramă, Ucraina însăşi fiind un produs al imperiului sovietic, o formaţiune statală artificială. Kievul înseamnă Rusia kieveană, iar Rusia moscovită nu-şi va ataca niciodată fraţii de sânge. Rusia va reacţiona însă cu fermitate dacă se va insista pe aceeaşi formulă ca în fosta Iugoslavie. Criza provocată în Ucraina este ultima zvâcnire a Noii Ordini Mondiale, o încercare disperată de a revitaliza proiectul unei lumi unipolare. Chiar mai mult decât România, acest stat lipsit de istorie şi experienţă a căzut repede pradă oligarhilor lacomi şi forţelor transnaţionale. Potrivit academicianului rus Andrei Fursov, Chevron, parte din imperiul Rockfeller, deţine deja regiunea Ivano-Frankivsk, iar clanul Rothschild, prin „Rothschild Europe“ şi „Royal Dutch Shell“ este activ în partea de est a Ucrainei (articol în engleză, „Battleground Ukraine: A Comprehensive Summary“)… Situaţia haotică nu va face decât să-i ajute, pe ei şi pe alţii de calibrul lor, să înşface pe nimic bunurile şi bogăţiile ţării. Acesta este de fapt scopul ordinii neoliberale: controlul resurselor statelor naţionale.
Iată de ce România are nevoie de un nou naţionalism adaptat provocărilor secolului XXI!
Un naţionalism bazat, mai presus de toate, pe viziunea creştină a limitei, a înfrânării şi a dragostei faţă de Hristos şi faţă de aproapele nostru. Suveranitatea naţională cere acţiune şi faptă creştin ortodoxă, care întăresc mediul comunitar, ideea de dezvoltare durabilă şi de cooperare între naţiuni suverane, pentru apărarea propriului patrimoniu natural şi cultural, ţinând seama că avem o singură planetă. Trebuie să cooperăm cu celelalte naţiuni, nu pe baze abstracte şi interese financiare înguste, după legile neoliberalismului, ci pe bază de vecinităte sau/şi afinitaţi etnice şi culturale.
Naţionalistul român adevărat acţionează din dragoste, nu din ură. Resentimentul şi ura faţă de alte popoare îi sunt sentimente necunoscute. Dimpotrivă. El consideră că binele pe care îl doreşte ţării sale, cum ar fi suveranitatea naţională, controlul asupra patrimoniului natural şi cultural, trebuie să fie şi binele de care să beneficieze celelalte naţiuni. De pe această poziţie încearcă să înţeleagă conflictele din lume. Nu este însetat de răzbunare, ci de dreptate. Deşi iubeşte tradiţia şi respinge partea decadentă a societăţii moderne, naţionalistul nu este pironit în trecut sau într-o viziune defetistă asupra lumii. Nici nu este „izolaţionist“, repliat asupra lui însuşi. În relaţiile internaţionale, va condamna orice stat artificial care va oprima o colectivitate istorică de pe teritoriul lui. Nu este etnicist sau rasist. Luptă ca să-şi apere „nevoile şi neamul“ şi întreaga civilizaţie românească. Pentru că România este mai mult decât o ţară, este o civilizaţie.
A fi naţionalist român înseamnă să fii, fără rezerve. un apărător al statului-naţiune. Naţiunea este vatra comunităţilor organice – familie, parohie, sat, comunităţi voluntare gen bresle, cooperative –, fără de care nu poate exista o societate stabilă, prosperă şi dreaptă. În ultimii 25 de ani, naţiunea noastră a fost fragmentată în mici „bisericuţe“ cu interese divergente. Dintr-un popor unit suntem pe cale să devenim o populaţie dezbinată care şi-a pierdut rostul.
Relaţia noastră cu oricare construcţie supranaţională trebuie să respecte interesul naţional. Naţionalistul român al secolului XXI trebuie să respingă orice proiect globalist unipolar care va încerca să-şi exporte ideologia şi să controleze resursele globale în timp ce ignoră sau distruge de-a binelea diferenţele culturale şi naţionale. Nici o entitate naţională sau supranaţională nu are voie să predice ce este bun sau rău, să stârnească prin intrigi şi operaţiuni secrete ura între comunităţi diferite etnic sau cultural ori să folosească forţa militară, economică şi mediatică pentru a-şi promova interesele egoiste.
Naţionalismul românesc al secolului XXI respinge în mod hotărât naţionalismul expansionist, fie el teritorial sau cultural (vezi Jobbik din Ungaria, Sectorul de Dreapta din estul Ucrainei). Acesta este o relicvă a secolului XX şi se bazează pe ideologii rasiste şi pe darwinism social. De fapt, naţionalismul expansionist este o formă de imperialism căci vrea să-şi exporte ideologia şi să controleze interesele economice în statele vecine sau chiar în unele mai îndepărtate. În locul naţionalismului expansionist, naţionalismul românesc va promova un naţionalism creştin – creştin în sensul în care provocările acestor timpuri (provocări economice, ecologice, sociale sau de altă natură) îşi găsesc soluţia în felul nostru de a fi creştin, în general, şi creştin ortodox în particular. Aceasta implică respingerea fariseismului, a habotniciei şi a oricărei utilizări a Bisericii în promovarea unei agende politicianiste.
Nu putem reveni la dreapta rânduială românească dacă scopul nostru ultim, ca persoană şi colectivitate, nu este căutarea, mai întâi şi cum se cuvine, a Împărăţiei lui Dumnezeu începând de aici, din lumea aceasta. Mai presus de toate, avem nevoie de solidaritate în virtutea unui ideal comun care este din această lume şi de dincolo de ea.
Dr. Călin Georgescu
Este vorba cumva de Calin Georgescu membru al Clubului de la Roma??
„Călin Georgescu (n. 23 martie 1962, București) este un expert român în dezvoltare durabilă. Între 1997-2013 a fost Director executiv al Centrului Național pentru Dezvoltare Durabilă din România iar din anul 2013 este Președintele Centrului European de Cercetare al Clubului de la Roma din Viena, Austria.”(Wikipedia)
Un memebru al Clubului de le Roma proclama
nationalismul ca ideologie a secolului xxi
E ceva aici care nu se potriveste.
E ca lupul care maninca iarba.
A innebunit lupu.
Naţionalismul este opusul a ceea ce unii înţeleg prin acest cuvînt. Naţionalism nu înseamnă nicidecum şovinism, xenofobie, ură rasială. Naţionalismul este un sentiment nobil, de iubire a aproapelui, de promovare a moralităţii creştine în societate, a promovării respectului pentru om, pentru acceptarea diversităţii şi încurajarea obiceiurilor morale sănătoase, pentru satisfacţia propriei persoane dar şi a celor din jur cu care trebuie să covieţuim.
D-l Călin Georgescu este o personalitate remarcabilă a inteligenţei româneşti. El nu face parte din clasa trepăduşilor politici care calcă pe cadavre în scopuri meschine, de căpătuială. El luptă pentru conştientizarea faptului că trebuie să ne conservăm cu grijă resursele naturale cu care a fost înzestrat de natură poporul nostru căci acestea nu sunt inepuizabile, ele trebuiesc să ajungă şi pentru generaţiile viitoare cît mai mult timp. Tocmai că societatea consumistică de azi îşi bate joc pur şi simplu de resursele naturale care se mai găsesc încă pe planeta noastră grăbind apropierea datei cînd va fi aproape imposibil să le mai procurăm.
El îşi dă seama că Noua Ordine Mondială la care făcea referire caută să spolieze ţările slab dezvoltate de aceste bogăţii pentru a le aduce cît mai curînd în stare de sclavie.
De asemenea oameni are nevoie societatea românească.
Citiţi-i cu atenţie expozeul d-lui Călin Geeorgescu care e plin de substanţă raţională şi vă veţi convinge.
@Dacul dd
Ce inseamna „romanisti”?
„Dacisti” inseamna cei ce nu recunosc romanizarea si sustin ca romanii se trag exclusiv din daci, ba sunt chiar daci autentici.
„Romanisti” ar trebui sa fie cei ce sustin contrariul, ca ne tragem exclusiv din romani, ba suntem romani veritabili. Dar asa ceva nu exista. I-am tot provocat pe dacisti sa-mi indice un singue nume de „romanist”, dar nu au fost nici ei in stare sa gaseasca unul singur.
Si atunci cu cine se razboiesc dacistii?
Va spun eu cu cine. Dacistii, 0,01%, se razboiesc pe viata si pe moarte cu cei care se considera urmasii dacilor si romanilor, deci cu 99,99% din poporul roman.
Ei, nu mai spune! De unde ai aflat asta?
De la Radio Şanţ?
Felicitări şi multe mulţumiri Doamnei Viorica Crişan pentru contribuţia sa la cunoaşterea istoriei adevărate a românilor. Istorie pe care neaveniţii călări, neprieteni, nu vor să o cunoască, ba mai mult o ascund, o falsifică.
Unii dintre aceştia, după anul 1989, se comportă precum acei năvălitori barbari, călari pe caii lor, gata de străpuns cu suliţa pe orice băştinaş ieşit în cale.
În loc de recunoştinţă faţă de românii peste pământurile cărora s-au aşezat, unii dintre aceşti năvălitori, au atitudini cuceritori încă călări pe cai, îi jignesc şi îi persecutâ pe românii la ei acasă, fără ca instituţiile Statului Român să schiţeze vreun gest de apărare a românilor din Harghita-Covasna. Probabil că Statul Român a fost ocupat de aceşti cuceritori.
Poate se va sesiza din oficiu o autoritate a Statului Român, numai pentru faptul că un releu de telecomunicaţii mobile de tip GSM a fost amplasat peste vestigiile uneia dintre cetăţile de la Jigodin.
Redau din articol, partea referitoare la comportamentul celor din Harghita-Covasna după anul 1989, faţă Viorica Crişan, de români şi de istoria românilor;…”În ’90, după revoluţie, am devenit brusc invizibilă pentru colegii mei. Nu cred că există pedeapsă mai mare. Nu mi se răspundea la salut, nu era auzită părerea mea, brusc nu mai existam. Presa locală m-a umilit atunci când am îndrăznit să pun într-o expoziţie un «murus dacicus», împodobit cu arme dacice. În cele din urmă, mi s-a sugerat că cel mai bine ar fi să ne întoarcem toţi de unde am venit.
Am observat că orice perioadă istorică de la paleolitic la modern îi interesa, însă cea dacică devenise tabu.
Acest lucru s-a confirmat mai târziu, când autorităţile au permis intrarea unui buldozer peste vestigiile uneia dintre cetăţile de la Jigodin… pentru a amplasa o antenă telefonică !”).
Ce face Ministerul Culturii cu referire la cetăţile dacice !?. Dar Inspectoratul de Stat în Construcţii cu referire la amplasarea unui releu de telefonie mobilă peste vestigiile uneia dintre cetăţile de la Jigodin.
Mulţumiri românilor basarabeni, revistei Basarabia literară, doctorului, cercetătorului, profesorului și scriitorului Vitalie Pastuh-Cubolteanu, pentru strădania de a aşeza istoria românilor pe adevăratele baze.
Speranţa renaşterii sentimentului naţional al românilor este la voi românii basarabeni.
Eu nu mai inteleg nimic.Parca ieri erati romanisti si acum toti v-ati facut dacisti.
Eu am ramas cum ma stiu daco-romanist.
Frumos articol al basarabianului.Ar fi bine ca toate acestea sa fie trecute in cartile de istorie ale elevilor,incepand cu clasele V-VIII si continuat in licee! Astazi,ce mai face Viorica Crisan,cu ce se mai ocupa,banuiesc ca este la pensie.O felicit si ii doresc sanatate!
Si va lipseste la textele altora- „Calin Georgescu – Nationalismul- Ideologia secolului XI”. De comentat.
Nu cunosc textul. Trimiteți-l. Am o deosebită prețuire pentru dl Călin Georgescu.
Domnule Profesor, dar D-l Călin Georgescu e o personalitate remarcabilă care a lucrat efectiv în domeniul ştiinţific privind dezvoltarea durabilă a societăţii actuale. Căutaţi pe net şi veţi găsi destule informaţii despre D-sa.
http://en.wikipedia.org/wiki/Calin_Georgescu
http://adevarul.ro/news/societate/calin-georgescu-romania-nu-aceasta-1_50ae9c9f7c42d5a6639e6bf8/index.html
http://www.comunicatedepresa.ro/arcor/calin-georgescu-secretarul-general-al-asociatiei-romane-pentru-clubul-de-la-roma-a-fost-ales-in-consiliul-director-al-centrului-european-de-suport-al-clubului-de-la-roma/
De astfel de oameni are nevoie România pentru a-şi gospodări resursele umane şi materiale de care dispune.
El ar fi bun ca preşedinte al ţării, pentru a da o orientare economică durabilă societăţii româneşti, să mai salveze ce se mai poate salva din economia naţiunii române, iar nu de un plagiator ordinar care ni se pregăteşte de către politicienii de carton.
Apropo domn profesor- cand mai ziceti ceva rau de rusi citati-l si pe Pat Buchanan si apoi mai ganditi-va odata. Mai cititi-l si pe Dughin! „Un alt text memorabil care vine de peste Ocean De ce este tratat Vladimir Putin ca un paria
„Domnul Obama se concentrează pe izolarea Rusiei lui Vladimir Putin, prin tăierea legăturilor ei economice şi politice cu lumea din afară şi tratînd-o efectiv ca pe un stat-paria”, scria recent Peter Baker într-o ediţie de duminică a ziarului New York Times. Dar, aşa cum ne dovedeşte Istoria, această „politică a proscrişilor”, chiar dacă, deocamdată, va continua, nu va putea să dureze mult timp.
La trei ani după ce Hruşciov a trimis tancurile în Ungaria, el făcea un turneu al SUA şi sărbătorea împreună cu fostul preeşedinte Eisenhower noul „Spirit de la Camp David”. La jumătate de an după ce Hruşciov şi-a trimis rachetele în Cuba, Kennedy vorbea despre destindere într-un faimos discurs la o universitate americană. La trei săptămîni după ce Moscova i-a împins pe arabi în Războiul de 6 zile, Lyndon Johnson se întîlnea cu premierul Alexei Kosîghin în New Jersey, şi astfel a luat naştere „Spiritul de la Glassboro”. Aşa s-a întîmplat, deci, în vremea Războiului Rece după momentele de criză, preşedinţii americani au stat jos şi au discutat cu conducătorii sovietici. Şi asta pentru că ei au văzut şi au înţeles că Rusia este prea puternică, ca să poată fi izolată şi ostracizată precum Coreea de Nord. De asemenea, aceşti preşedinţi au înţeles că poporul american dorea să fie făcute eforturi constante pentru reducerea tensiunilor şi evitarea războiului cu o ţară imensă, care dispunea de mii de arme nucleare. Iar preşedinţii, fiind politicieni, fie ei democraţi ca JFK şi LBJohnson, fie ei republicani, ca Eisenhower, Nixon sau Reagan, au ţinut cont de această realitate politică. Se poate să nu ne fi plăcut sovieticii, dar nu am putut să-i ignorăm.
În consecinţă, dacă întreruperea dialogului cu Putin şi „eliminarea lui de pe teren” nu sînt, evident, politici realiste, atunci ce să mai spunem despre chemările belicoase de revenire la Războiul Rece, la măsuri de „stăvilire” a Rusiei şi la contramăsuri militare împotriva ei? Haideţi să examinăm aceste chestiuni, una cîte una. Sîntem sfătuiţi să revenim la o idee mai veche şi să începem construirea unui scut antirachetă în Republica Cehă şi în Polonia. Acesta este, însă, un proiect care consumă mulţi ani de acum încolo. Şi, înainte chiar ca acest scut să fie ridicat şi să devină operaţional, Moscova ar putea să instaleze sute şi sute de noi rachete ofensive, aţintite către Europa Centrală şi de Vest. Cum s-ar putea ca această situaţie să-i facă pe aliaţii noştri să se simtă mai în siguranţă? Cum ar reacţiona Angela Merkel la toate acestea? Printre succesele lui Reagan s-a numărat şi acela că a convins Rusia să retragă rachetele sale SS-20 cu focoase triple din Estul Europei, în schimbul scoaterii rachetelor noastre Pershing şi de croazieră din Europa Occidentală. Dorim, oare, să facem praf şi pulbere din triumful lui Reagan, din 1987?
Unii conservatori vor să trimitem arme în Ucraina. Dar, avînd în vedere performanţa slabă a armatei Ucrainei în criza Crimeei, este limpede că am putea provoca astfel un război pe care Ucraina nu l-ar putea cîştiga, iar numărul victimelor ar putea să fie şi mai mare. Şi, deoarece aproape nici unul dintre americani nu este de acord ca soldaţii Americii să ajungă pe noi cîmpuri de luptă, rezultatul unui război ruso-ucrainian, purtat cu armele noastre, ar fi acela că armata ucrainiană va fi înfrîntă, iar ţara ucrainienilor ocupată.
Alţii îl îndeamnă pe Obama să disloce permanent soldaţi americani în Polonia, Ţările Baltice şi România. Oare Germania, Spania, Italia, Franţa şi Marea Britanie vor trimite şi ele trupe acolo? Mă întreb cînd oare, cîndva, între „acum” şi „eternitate”, Europa, cel mai bogat continent din lume, îşi va folosi soldaţii pentru propria ei apărare ?
O altă părere care cîştigă teren este aceea că noi ar trebui să trimitem Europei petrol şi gaze, pentru a reduce dependenţa ei de Rusia. Desigur că independenţa energetică a SUA şi recăpătarea fostei noastre independenţe industriale pierdute sînt idei bune. Dar eliminarea dependenţei serioase a Europei de gazul rusesc este un alt proiect care va dura ani, dacă nu chiar decenii. Între timp, Rusia ar putea să construiască conducte către marea consumatoare de combustibili numită China, şi să cimenteze o alianţă Moscova-Beijing. Şi să ne amintim că vechiul şi îndelungatul conflict ruso-chinez a fost marea realizare a lui Richard Nixon…
Şi, astfel, se pare că nu ne-au rămas alte opţiuni. Spre a-l cita pe acelaşi fost preşedinte Nixon, am ajuns, oare, un „gigant neajutorat şi vrednic de tot plînsul”, incapabil să împiedice Rusia să înghită Ucraina? Fără îndoială că da. Şi, aşa cum spunea Henry Kissinger: „Demonizarea lui Putin nu este o politică. Este o scuză pentru absenţa unei politici.”
Trebuie să recunoaştem că, lăsînd la o parte toată fanfaronada cu trupele SUA în Ţările Baltice şi navele noastre de război în Marea Neagră, Statele Unite nu vor începe un război cu Rusia, pentru Ucraina sau Estonia. Prin aducerea Ţărilor Baltice în NATO, aşa după cum au spus-o cu voce tare unii la vremea respectivă, noi am oferit garanţii militare pe care nici un preşedinte întreg la minte nu ar avea de gînd să le onoreze.
Deoarece sîntem slabi în Ucraina, ar trebui să-l lăsăm pe Putin să preia acolo conducerea. Dacă ceea ce vrea el este o Ucraină care nu facă parte din NATO, dacă vrea o Ucraină descentralizată, în care Estul să păstreze legăturile culturale şi economice cu Rusia, în timp ce Occidentul are legături cu Europa, repet, dacă Putin vrea aceste lucruri, atunci nu avem de ce să ne temem.
Ce ar trebui să facem dacă Putin alipeşte Sudul Ucrainei şi Odessa? Ce a făcut Eisenhower in 1956, cînd a fost vorba de Ungaria, sau ce a făcut Kennedy, cînd a fost ridicat Zidul Berlinului? Ce a făcut Johnson în cazul Cehoslovaciei, în 1968, sau ce a făcut Reagan, atunci cînd Solidaritatea a fost distrusă? Fiind lideri cu o judecată matură, ei au acceptat ceea ce nu puteau împiedica din punct de vedere militar. Ca şi toţi aceşti preşedinţi amintiţi, Obama ar trebui să renunţe la opţiunea militară şi să folosească armele diplomatice, politice şi economice şi să ţină sistemul de comunicare deschis. Sînt probleme mari, cum ar fi terorismul, şi altele, unde avem puncte de vedere comune…
PATRICK J. BUCHANAN”
Este un comentariu ce ţine cont de realitatea geopolitică actuală din care românii pot desprinde certitudini precum adevărul enunţat de Patrick J. Buchanan;…”Trebuie să recunoaştem că, lăsînd la o parte toată fanfaronada cu trupele SUA în Ţările Baltice şi navele noastre de război în Marea Neagră, Statele Unite nu vor începe un război cu Rusia, pentru Ucraina sau Estonia. Prin aducerea Ţărilor Baltice în NATO, aşa după cum au spus-o cu voce tare unii la vremea respectivă, noi am oferit garanţii militare pe care nici un preşedinte întreg la minte nu ar avea de gînd să le onoreze”.
Aşa dar români numai prin voi înşivă puteţi progresa între naţiunile lumii, acolo unde locul l-a stabilit înaintaşii voştri.
Am spus-o si cu alte ocazii, reiau. Asa zisa protectie oferita de NATO e o iluzie, dovada si Romaniei in carne de tun pentru protectia marionetelor kazare impuse la conducerea Ucrainei. Nu va faceti iluzii, prezenta la Bucuresti a sefului CIA si a vicepresului american nu este pentru a oferi garantii suplimentare, ci datorita reactiilor directe de pe mediile de socializare, care au aratat ca inarmarea romanilor se poate intoarce, in primul rand, impotriva clasei politice. Ori, in momentul acesta, pierderea controlului asupra Romaniei este exact cireasa de pe tortul crizei in care UE si SUA se afla!
Erata : ” dovada si dorinta de trnsformare a tinerilor Romaniei in carne de tun…”
Ein domn profesor Coja, acum vedeti cat de important este „dacismul”? Nu-i asa ca dacii erau un popor evoluat cand i-au ocupat romanii, prea evoluat ca sa-si uite limba. Ce este imposibil in faptul ca limbile sa fi fost inrudite. Luati de exemplu sanskrita si limba latina . Nu gasiti nici o inrudire lingvistica. Apropo, daca imi raspundeti la intrebarea; din ce limba provine cuvantul LUMINA (argumentat) atunci inseamna ca ati „descoperit ” ceva ff important si meritati respectul „dacistilor” pe care ii combate intr-o forma cam insultatoare si cu argumente cam subtiri. In treacat fie spus – nici argumentele nu sunt grozave. Eu zic sa reveniti la statutul de ARBITRU IMPARTIAL in problema romanizarii Daciei. Astfel evitati sa va certati cu toti prostii care va insulta. Nu va sta bine sa le raspundeti in acelasi modn – eu cred ca sunteti un itelectual rasat (pe bune – nascut si nu facut la apelul bocancilor, gen Patapievici, sau Plesu, sau Liiceanu, etc) Daca nu va place postura de arbitru impartial atunci incercati sa incurcati in mod egal ambele parti. Un exemplu; ia incercati voi adepti ai romanizarii si ai dacismului sa explicati „unde au disparut stramosii mostri” cateva sute de ani din mileniul I dupa Hristos. Stiti bine ca si mine ca a fost o perioada in care a fost cam „vid” in istoria noastra din punctul de vedere al scriierilor si urmelor arheologice. Nu inseamna ca nu am existat – dar ce si cum n-a raspuns inca nimeni. Cam asa Domn. Profesor. Cu stima, al dvs. Hiperboreus!
La întrebarea dvs, despre mileniul „acela”, s-a dat un răspuns pe acest site. Săpați și veți găsi! Iar LUMINA vine din latină, cu o modificare de sens cauzată de un calc, făcut de daci, după polisemia unui cuvînt dacic abandonat!
Iar cât de importanți sunt dacii încearcă să-i înveți pe alții și mai încearcă să înveți și de pe acest site, nu de la daciștii năuci, ci de la Anonimul Transilvan, de pildă. Sau de la mine!