CD
1.081 aprobate

denitsoc@gmail.com
75.57.36.95

 

 

BRICS+ ESTE BAZA UNEI NOI ORDINI MONDIALE
de Imran Salim

Pe fondul adâncirii crizei financiare și economice globale, dezechilibrul în relațiile politice și economice internaționale, ca urmare a politicii Occidentului colectiv condus de Statele Unite de a impune o ordine mondială liberală bazată pe „reguli” special bazte pe ordine, erodarea legeii și slăbirea instituțiilor multilaterale, țările BRICS (Brazilia, Rusia, India, China și Africa de Sud) caută să stabilească o ordine mondială cu adevărat democratică, fără dominație globalistă asupra principiilor egalității în drepturi.

Cele cinci BRICS reprezintă eliminarea barierelor artificiale din calea comerțului mondial și a relațiilor monetare, precum și pentru respingerea sancțiunilor motivate politic.
Operațiunea specială rusă în Ucraina și impunerea sancțiunilor occidentale cuprinzătoare împotriva Moscovei au intensificat procesul de schimbare a ordinii mondiale occidentale inechitabile și bazată pe “reguli”, deoarece marea majoritate a țărilor din sudul global9in curs de dezvoltare) nu sunt pregătite să-și sacrifice interesele naționale prin restrângerea relațiilor comerciale și economice profitabile cu Rusia în favoarea politicilor anti-ruse ale Washingtonului.

De la primul summit BRIC din 2009 (acronimul BRICS a apărut mai târziu în 2011, după aderarea Africii de Sud), alianța nu numai că nu s-a prăbușit, așa cum au prezis mulți analiști politici occidentali, dar și-a construit și averea proprie.
La mijlocul anilor 2000, proeminentul economist occidental și laureat al premiului Nobel Paul Krugman credea că BRICS era doar un alt „balon de săpun” precum balonul ipotecar din 2008.

La rândul său, eminentul politolog american Joseph Nye nu credea că cele cinci țări vor avea să devină o organizație politică serioasă a statelor cu gânduri asemănătoare din cauza contradicțiilor interne dintre membrii săi.
Un astfel de pesimism în aprecierile occidentale a fost cauzat de anumite probleme în cooperarea dintre membrii celor cinci țări, din cauza diferențelor semnificative ale acestora de istorie, geografie, cultură, religie și caracteristici civilizaționale.

În plus, au sisteme politice și modele economice diferite și chiar și în sfera economică există competiție între țările individuale ale alianței, deși există și complementaritate. Este încurajator faptul că factorii negativi care împiedică cooperarea în formatul BRICS nu sunt insurmontabili și structurali, ci implică aspecte instrumentale și specifice. Depășirea lor este o chestiune de compromis, comunicare și cooperare și dorința de acord reciproc.

Conducerea celor cinci țări este conștientă de faptul că pe termen scurt această asociere nu va juca încă un rol semnificativ, dar în viitor, prin consolidarea eforturilor comune și o cooperare mai strânsă pot exista oportunități reale de a contesta pro- Ordinea economică a lumii occidentale. Cooperarea pe platforma BRICS este un proiect colectiv fără precedent pentru a crea condițiile pentru o ordine mondială mai echitabilă și pentru a rezolva noile probleme emergente la nivel global și regional care nu pot fi încă rezolvate în prezent.

La rândul său, Occidentul colectiv, conform șefului Centrului American de Prognoză și Analiză Politică (analogul „Randcorporation”) al lui B. Zbigniewski, nu are nimic de oferit restului lumii, nu are nimic sănătos ca perspective de dezvoltare.
De exemplu, în timpul recentului său turneu în țările africane, secretarul de stat al SUA Blinken s-a concentrat doar pe necesitatea „democratizării” Africii, lăsând deoparte problemele sărăciei, hranei și dezvoltării.

În economie, Washingtonul oferă doar prescripțiile FMI, care în toată istoria existenței sale nu a dus niciodată la succesul vreunei economii din lume. Dimpotrivă, țările care au căzut în robia fondului pur și simplu și-au pierdut economiile și și-au vândut cele mai atractive active creditorilor.

Criza politică, economică și energetică globală, poziția vizibil de slăbire a Washingtonului în lume, eșecul încercărilor SUA și UE de a izola și distruge economia rusă și de a destabiliza China toate acestea, potrivit consultantului politic britanic Adriel Casonte, au pus sub semnul întrebării profunde – teza înrădăcinată in ură si fără nici o alternativă la o ordine mondială unipolară condusă de Occident.

În acest sens, multe țări în curs de dezvoltare au început să privească mai atent la BRICS, văzând în el, mai ales, o alternativă la formatele create anterior de Washington și o oportunitate de a se alătura proceselor de integrare globală.
În același timp, platforma BRICS în sine nu este un antagonist al Occidentului colectiv, ci vizează o cooperare reciproc avantajoasă, care răspunde și intereselor majorității țărilor în curs de dezvoltare.

Astfel, platforma a devenit acum un nexus pentru zeci de state din sudul global, care își exprimă disponibilitatea de a coopera activ cu alianța și chiar de a se alătura rândurilor acesteia. Treisprezece state din sudul global au participat deja la summitul BRICS din iunie.
În luna mai a acestui an, la o întâlnire a miniștrilor de externe ai celor cinci țări, ministrul chinez de externe Wang Yi a propus începerea procesului de extindere a BRICS, care, potrivit Beijingului, ar duce la întărirea poziției alianței. pe scena mondială.

Ideea însăși a unei astfel de extinderi a fost stabilită inițial în primele etape ale formării asociației, astfel încât participanții la întâlnire au susținut propunerea chineză de a lucra la principiile directoare, standardele și procedurile organizației, cu nuantari participative. Iranul și Argentina au devenit candidații oficiali la aderare. Arabia Saudită, Egipt, Turcia, Algeria și Nigeria și-au exprimat, de asemenea, dorința de a adera la BRICS. În acest sens, a apărut un nou acronim pentru alianța BRICS +, „plus”.

Procesul în curs de reformare a platformei BRICS ridică o întrebare urgentă cu privire la perspectivele acestei alianțe și la modul în care se va dezvolta și funcționa. Mulți analiști politici se tem că extinderea alianței ar putea duce la o ciocnire de interese, întrucât țările candidate au obiective și capacități diferite.

De exemplu, Turcia este interesată de apartenența la BRICS din cauza dorinței sale de a deveni un intermediar comercial între India, Rusia și Uniunea Europeană; pentru Arabia Saudită, posibilitatea unui comerț reciproc avantajos cu China și India și coordonarea cu Rusia în cadrul acordurilor OPEC Plus sunt importante, iar pentru Egipt soluția la problema alimentară este cea mai acută. În plus, extinderea prost concepută în detrimentul statelor cu suveranitate limitată și fără potențial economic semnificativ ar putea duce la o fragmentare și mai mare și la o coordonare ineficientă a asociației.

BRICS analizează în prezent diverse perspective pentru dezvoltarea strategică a alianței; acestea pot fi grupate în trei zone:
– aderarea, în această etapă, a două sau trei țări la cele cinci;
– extinderea prin aderarea diferitelor organizații regionale, menținând în același timp componența actuală a alianței. Cel mai accesibil format pare să fie unirea eforturilor și coordonarea pașilor cu structuri precum SCO din Eurasia, Uniunea Africană și CELAC (Comunitatea Statelor Latino-Americane și Caraibe).

O astfel de alianță, potrivit Beijingului, ar oferi o acoperire maximă țărilor din sudul global fără a fi necesară integrarea economică complexă și armonizarea formatelor comerciale și de interacțiune economică pe toate cele trei continente;
– crearea unei platforme de interacțiune cu blocurile de integrare regională la care participă țările BRICS. O astfel de platformă ar putea include proiecte precum MERCOSUR, Uniunea Vamală din Africa de Sud, EAEU, Zona de Liber Schimb din China și ASEAN.

Este important de menționat că majoritatea membrilor celor „Cinci” își formează politica comercială externă tocmai în formatul blocurilor de integrare regională (Rusia – EAEU, Brazilia – MERCOSUR, Africa de Sud – Uniunea Vamală a Africii de Sud). Acest format de dezvoltare a uniunii s-ar putea numi „integrarea integrărilor” și va ajuta la realizarea profunzimii și armonizării necesare proiectelor de integrare prioritare ale țărilor BRICS.

În contextul viitoarei extinderi a celor cinci BRICS, este necesar să înțelegem ce contribuții pot aduce membrii alianței la inițiativele existente. Unul dintre cele mai importante proiecte ale alianței este BND – Noua Banca de Dezvoltare. Este axat pe finanțarea proiectelor de infrastructură, inclusiv a proiectelor de dezvoltare durabilă în sudul global.

În luna ianuarie a acestui an, portofoliul BND are aproximativ 80 de proiecte aprobate în valoare totală de peste 29,5 miliarde de dolari. Este de remarcat faptul că, pe lângă cele 5 țări, Egiptul și Bangladeshul au fost incluse în BND din 2021.
Cea mai importantă parte a politicii actuale a asociației este „Agenda 2030” inițiată de India, a cărei implementare va spori progresul în rezolvarea problemelor sărăciei și foametei, sănătății, educației, schimbărilor climatice și protecției mediului.

Tranzacțiile de export-import în monede naționale predomină acum în rândul membrilor BRICS, iar această tendință de abandonare a dolarului în decontările reciproce cu alte țări în curs de dezvoltare se extinde.
Alianța întărește integrarea sistemelor de plată și a cardurilor, crearea propriului sistem de mesagerie financiară (analog SWIFT) și a unei agenții de rating BRICS independente.

Un alt pas este crearea unei agenții BRICS de asigurare reciprocă a armatorilor, care să renunțe la serviciile „alianței internaționale a cluburilor de asigurări ale armatorilor” controlate de Occident. La nivel de experți se lucrează la problemele reformei OMC. Comerțul global este înfundat în dispute, a căror soluționare depinde din ce în ce mai puțin de normele și principiile acestei organizații.
În viitorul apropiat, țările BRICS ar putea iniția includerea Indiei ca membru permanent al Consiliului de Securitate al ONU.

Rezumând cele de mai sus, putem concluziona că dezvoltarea sistemică ulterioară a BRICS + și a organizațiilor regionale afiliate, a blocurilor de integrare regională și a țărilor sale creează premisele pentru crearea unei noi ordini mondiale. Reducând astfel sfera de influență politică și economică a Statelor Unite la granițele Europei, iar unele țări din Asia de Sud-Est, Japonia și restul Commonwealth-ului (britanic) răman fără nicio speranță de a mai bloca politica și economia Rusiei și Chinei și fără a putea fi în fruntea lor în competiția globală a economiilor.

Sursa: https://orientalreview.org/2022/12/13/brics-is-the-basis-of-a-new-world-order

Traducerea: CD