stiri romania revista presei
18 Apr 2013
Nedumeriri
sau
Stalin si Ceausescu in jurnalul Ninei Cassian
Acad. Florin Constantini
Citesc jurnalul / memoriile Ninei Cassian (Memoria ca zestre, 3 vol. Cartile Tango, Bucuresti, 2010). Dincolo de marturia unei femei de mare inteligenta si de ascutita sensibilitate, cititorului, dar mai ales istoricului, i se ofera imaginea catorva decenii care acopera perioadele interbelica, al Doilea Razboi Mondial, comunista si postcomunista. Mai mult decat un document scriitoricesc, mai mult decat pasiunile, unele mistuitoare, pentru diversi barbati (in primul rand, sotul autoarei, Al. I. stefanescu – Ali, dar si multi altii, intre care Marin Preda), sunt in aceste pagini o multime de informatii si situatii, o adevarata mina pentru cercetatorul istoriei contemporane a Romaniei. Cate un episod este de-a dreptul antologic, precum o discutie a autoarei cu Leonte Rautu pentru a afla motivele interzicerii candidaturii ei intr-un „organ” de partid, dialog vrednic de teatrul lui Eugen Ionescu (vol. 2, p. 9-10). Se invata din el despre atmosfera anilor ’50 mai mult decat din zeci de documente.
Acum si aici, as vrea sa-mi exprim nedumerirea in privinta logicii autoarei in evaluarea a doua personalitati care i-au / ne-au marcat viata celor care am trait sub semnul lor: Stalin si Ceausescu.
Nina Cassian a intrat in UTC in anii ilegalitatii si s-a angajat intens si total in lupta PCR pentru edificarea Romaniei socialiste.
In entuziasmul combatantului comunist, convins, fara rezerve, de dreptatea cauzei sale, ea n-a observat ca, in fapt, comunizarea Romaniei insemna sovietizarea ei, ca in Romania – ca si in celelalte tari satelite ale URSS – era impus un fals socialism, un socialism denaturat de realitatile ruse, destinat sa serveasca ocupatiei sovietice drept camuflaj sau ambalaj.
Cine „canta” socialismul de tip sovietic, mai exact, de tip stalinist, servea interesele ocupantului sovietic, devenind astfel instrumentul lui.
Poate era si greu de observat pentru scriitorii deveniti, dupa des repetata formula a retoricii oficiale „ingineri ai sufletelor omenesti”, calitate in care beneficiau de o situatie privilegiata – case de creatie la Pelisor si Foisor, la Sinaia, pe litoral, drepturi de autor considerabile etc. – o situatie care o facea pe autoare sa noteze in 1949: „Eu, de fapt, aici (la Sinaia – n. n.) traiesc in societatea comunista” (vol. 1, p. 98). si, in continuare: „Trebuie sa lupt sa fie pentru toti si pentru totdeauna” (ibidem). Numai ca, traind deja in comunism, Nina Cassian nu stia nimic de teribila represiune abatuta asupra tarii, represiune careia ii cadeau victime elitele Romaniei.
Pe Stalin, cel aflat la originea tuturor acestor orori, Nina Cassian il admira, il iubeste, il venereaza. La moartea lui (5 martie 1953), scrie versuri ca acestea: „Cuvantul urca greu pana la mine. / Durerea ca o ancora il tine / si de ma lupt sa-l scot din fund de ape / tot nu-i pot da intregul rost, / sa spun de tine, cel care ne-ai fost / ca painea si ca aerul de-aproape… / Atat de simplu chipul tau / si haina ta, / ca floarea-n mana ta-nflorea / si oamenii, de gandul tau vegheati / cresteau inalti / cresteau curati […] / Stam neclintiti, milioane / sub raza ta, pe-ntinsa lumii harta, / ca niste drepte, omenesti coloane, / din epoca ce numele ti-l poarta” (vol. 1, p. 301-302). Sa retinem, deocamdata, ultimul vers „din epoca ce numele ti-l poarta”.
Desigur, mai tarziu – dar nici jurnalul, nici comentariile autoarei la jurnal nu explica „despartirea de Stalin” –, Nina Cassian, ca si cum l-ar fi auzit pe Sfantul Rémy la botezul lui Clovis, s-a hotarat „sa arda ce-a adorat si sa adore ce-a ars” si… a emigrat in SUA. Nu a fost singura in aceasta situatie. Cati din vajnicii anticomunisti de astazi nu au urmat acelasi traseu?
Dar daca nici cand a rupt-o cu Stalin nu a avut izbucniri de furie si de ura fata unul din cei mai mari asasini ai istoriei, Ceausescu atrage la fiecare pas fulgerele autoarei. Ea care „canta” „epoca lui Stalin” este oripilata de „epoca Nicolae Ceausescu”. Imaginea pe care o ofera despre Romania acelor ani este apocaliptica. La caderea lui e fericita, dar nu pe deplin: „Monstruoasa pereche a fost executata! imi pare rau doar ca au murit tantosi, agresivi, ca n-au apucat sa simta gustul umilintei” (vol. 3, p. 88).
Cunosc persoane, indiferente sau ostile lui Ceausescu, care incearca un sentiment de repulsie la fiecare reluare a filmului cu monstruosul, odiosul, ticalosul proces de la Targoviste, un linsaj juridic, unde organizatorii procesului si executantii lui s-au intrecut in abjectie (doar Gica Popa pare – repet, pare – sa fi avut un dram de constiinta cand s-a sinucis!) si, iata, o femeie si inca o poeta, regreta ca cei doi condamnati „n-au apucat sa simta gustul umilintei”. Ce mai trebuiau sa indure pentru ca Nina Cassian sa fie satisfacuta! De ce nu a regretat ea ca Stalin – autorul unui adevarat genocid – n-a simtit „gustul umilintei” si a ramas si in moarte – cum o dovedeste poezia ei – „pana la ultima suflare […] al clasei muncitoare fiu si parinte al ei”.
Chiar judecat cu maxima asprime, Ceausescu nu poate fi pus alaturi de Stalin. E un adevar de domeniul evidentei: in timpul regimului sau nu s-a creat nici un „Arhipelag Gulag”, nici nu s-a organizat „o Mare Teroare” in Romania.
Partea cea mai dura a perioadei comuniste din tara noastra a fost in anii ’40-’50, cand Nina Cassian era trup si suflet cu regimul impus de ocupantul sovietic. Care este logica atitudinii ei? Si, mai ales, care sunt cauzele acestei deosebiri de evaluare? Voi reveni. Pana atunci, sa spun insa ca, la citirea acestui jurnal, regret ca nu am fost si eu cu Nina Cassian la Sinaia sau la 2 Mai!
Sursa: Revista Clipa
… A fost tare poetesa. Tot ce zbura mânca. S-a legat şi de Republica proclamată la Bucureşti în 1947. I-a dedicat acest „Cântec” prin care se angaja să dea „noii Românii” TOTUL:
Hai cântaţi cântec de bucurie
Într-o nouă Românie
Să cântăm Republica
Să muncim toţi pentru ea,
Hai cu vremea-n pas.
Se-ntinde drumul drept
Bat inimile-n piept
Cu acelaşi glas.
Steagul tânăr, steagul nostru
El ne-ndrumă lupta, rostul. (…)
„Cântec pentru Republică”, de Nina Cassian (în „Flacăra”, nr. 1, 1948)
Dragii moşilor, Nina Cassian a trădat … L-a trădat pe Koba şi s-a stabilit de mulţi ani în America, acolo unde depistase – în 1955 precis – „Cancerul pământului”! Desigur, dragii moşilor, vreţi o dovadă. Să-i recitim pelteaua purtând chiar acest titlu:
„Cancerul pământului”
Să luăm de pildă,
O insulă în Pacific
Ca o orhidee-ncrustată
În frunza cea verde a oceanului…
E Hawai, Hawai, Honolulu Baby,
e Hawai, cu havaieni şi havaiene
Care cântă din havaiane
(cel puţin aşa spun filmele americane)
Şi-n mijlocul orhideei – un vierme.
Există o insulă în Pacific
Şi-nfiptă-n ea – o bază militară.
„(…) Ce e o bază militară?
Problema ne e foarte clară
La această întrebare dumnealor,
Rockefeller – regele uraniului
Morgan – regele plutoniului
Dupont – regele tritiului
Au un răspuns al lor când spun:
«O bază militară este un lucru foarte bun
Baza militară este un fel de bază
Pe care se bazează
Concepţiile noastre despre lume.
Baza militară e o binefacere, o binecuvântare şi-o onoare
Pentru micile insule primitive şi fără nume
Pentru măruntele rase inferioare
Baza e o misiune civilizatoare
Şi o chezăşie
Pentru prosperittea insuliţelor sărace,
O chezăşie că vor fi bogate
În tunuri
Şi trupe aeropurtate
Prosperitate! Securitate!»
Răspunsul de mai sus
Îl dau trei regi de la Apus
Al uraniului
Al plutoniului
Al tritiului.
(Uraniu, Plutoniu şi Tritiu nu sânt trei zei ai antichităţii ci ai radio-activităţii).
Zăpada-i albă-n Groenlanda
Şi marea-i verde ca lavanda
Săgeţile soarelui se ciocnesc cu gheţari verticali
Pe ţărmuri fac plajă morsele planturoase
Cu capul lor de samurai bătrân
Şi-n zăpada curată
O pată, o rană.
Groenlanda a fost sfâşiată
Căci s-a înfipt în ea
O bază militară americană.
Da, iarăşi o bază,
Nici mai proastă, nici mai brează
Ca aceea din Hawai.
Ce frig e-n Groelanda-n luna mai!
Ce cald e în decembrie-n Hawai!
…Dar pentru o bază militară
Nu contează vremea de afară
Aşa se face că şi Groenlanda suferă de cancer.
să-ndrăznească numai vreun cetăţean american
Să-ntrebe: Ce-i asta NATO, PATO, SEATO,
Ce păsărească e asta?
Şi ce caută America în Africa, Australia, Asia?
Că-ndată cetăţeanului American
Pentru că înţelege americăneşte,
I se pune lacăt: decât să vorbească
Mai bine să tacă.
Vai,
Frumoase insule Hawai,
Morgan v-a pus gând rău.
Şi nu numai vouă ci şi insulelor Canare
Şi Filipinelor, şi Okinawei, şi Maltei, şi Islandei,
Vai, vai,
Frumoase insule Hawai,
Cercul se strânge în jur,
Are treabă cu voi domnul Dupont de Nemours. Vrea să vă-mbolnăvească de cancer…
Să ascultăm ce spune o pădure din Peloponez
Sau, cum s-ar spune,
Partea adversă.
Era o pădure de măslini,
În zori, soarele răsărea din mare
Ca un imens potir plin de lavă,
Şi vârfurile măslinilor se umpleau de aur lichid
Ca o răşină fierbinte,
Până se făceau bălţi de lumină în iarbă…
Alt meşter decât natura
Nu lucrase la această operă de artă
Şi câţiva generali din SUA –
Socotind că e nevoie de o mână de om –
au hotărât să facă un aerodrom,
Să taie măslinii,
Să tundă iarba,
Şi aşa mai departe…
Un lucru-ntr-adevăr neaşteptat:
Mamele din Peloponez au venit şi-au legat
de fiecare trunchi de măslin – un prunc,
un prunc al lor de fiecare trunchi,
Şi-au spus:
„Dacă vreţi să tăiaţi copaciii tăiaţi şi copiii;
Copiii şi copaciii sînt ai noştrii,
Aerodormul e al vostru,
Luaţi-l cu voi când plecaţi…”
E şi aici o controversă, dacă observaţi,
Între generalii din SUA şi mamele lor din Peloponez?
Eu sunt de partea mamelor, spune soldatul Jim,
Aerodromurile sunt pentru război, dar eu sunt pentru pace
Şi n-am să tai copiii
Şi n-am să tai copaciii.
O, e totu-atât de limpede
Există un cancer al lumii
Pe care înearcă să-l generalizeze
Generalii din SUA
Ca să roadă şi să rupă frumuseţea vieţii…
(…) acţiunile lui Morgan
Sânt multe şi nefaste
Pentru că are el cu pământul
Nişte planuri vaste,
Vrea să-l întoarcă din drum
Măcar până-n Evul Mediu,
Ca să ardă-n pară şi fum
Tot geniul uman
Cum a ars Giordano Bruno pe rug. Dar cum?
Cum poate fi lumea întoarsă din drum,
Făcută să dea înapoi ca racul,
Cum dai ceasornicul înapoi, mutându-i acul?
Păi, atunci, chiar dumneata dle Morgan eşti un rac
Sau, echivalentul lui din zodiac,
Un fel de cancer al lumii –
Cu centrala pe Wall Street şi filiale
În zeci de puncte cardinale
Pentru că pe cristalul biroului este o hartă,
Planşa anatomică a umanităţii –
Şi cun un stilou aerodinamic,
O adevărată operă de artă! –
Încercuieşti cu un cerculeţ negru
Locurile unde s-a făcut, şi unde urmează
Să se facă o nouă bază,
O nouă bază militară.
Eroare, mister Morgan, eroare.
Leacul cancerului e cunoscut de popoare
Şi putem feri de cancer organismul lumii
Domnule propagandist al glumii
Domnule mestecător al gumii!
Nu e nevoie să pui globul la microscop.
Se vede cu ochiul liber, lămurit.
În lume leacul acestui cancer
A fost descoperit
Încă din neuitatul an
O mie nouă sute şaptesprezece
Când o şesime a globului s-a însănătoşit
Şi există azi peste un miliard de activişti împotriva cancerului (…).
(Nina Cassian, „Cancerul omenirii”, „Gazeta literară”, anul II, nr. 16, 28 aprilie 1955, p. 6).
domnul Coja are dreptate,adaug ca nu doar NINA CASIAN l-a iubit pe stalin ,,ieliberatoru antifashist,, si l-a urat pe Ceasca,ci si :
-WALTER ROMAN NEULANDER
-SILVIU BRUCAN BRUKNER
-ALEXANDRU NICOLSCHI GRUNBERG(ascultati interviurile de pe internet din arhiva TVR!!)
si toata agentura israeliana,in frunte cu MIHAI RAZVAN UNGUENT,care o pupa pe ANA PARKER pauker si e ,,anti-comunist,, adica ,,ANTI-CEAUSESCU NATIONALISTUL,, precum e si RAPORTUL TISMANEANU,alt israelian.
Astia sunt TOTI o apa si un pamant,au aceleasi idei.
PS:
Nu de alta dar in viziunea lor si STEFAN CEL MARI a fost antisemit,si Mihai Viteazul,si Alexandru Ioan Cuza,si tot ce este romanesc,numai ei sunt virgini si perfecti,si ,,inocenti,,
(ati uitat cine a fost primul atentator cu bomba din parlamentul Romaniei? unul MAX….,ati uitat ce faceau israelienii in 1940 la cedarea Basarabiei si Bucovinei?)
Pacat ca n-a apucat si ea sa-i lustruiasca bastonul lui Stalin, cum informeaza KGB-ul ca facu Anutsa Paukerutza!
Hahahahaaa!
Ca poezia ei de BALTAAAAA, precis ca i-ar fi placut, si ea , la nebunie, psihicherului de grota!
Parca e ceva mai imbatator pentru nebuni , decat huruitul de metafore pe shenile?
De ce Nina Cassian l-a iubit pe Stalin, iar pe Ceaușescu l-a urît? Iată o întrebare care pune în lumină, încă o dată, cât de mare este răutatea evreilor sioniști/comuniști față de români! Mai este vorba și de judecata deformată de viciu a unei nimfomane. O femeie vestit de urîtă, care s-a văzut refuzată de mulți bărbați bărbați. A trebuit să se mulțumească cu semi-masculi sau cu bărbați plătiți! Trebuia să-i îmbete bine ca să nu mai vadă ce au în față… Intrigantă, a fost un fel de secretară de partid a partidei sioniste din Uniunea Scriitorilor. Bună organizatoare, cu ajutorul unui academician matematician, a schemelor de deturnare a votului în Uniunea Scriitoirlor.
L-a tradus pe Shakespeare via Dragoș Protopopescu. Nu i-a tremurat mâna nici când a băgat-o până la cot în buzunarul Uniunii Scriitorilor!
Mai avea o șansă: să îmbătrânească frumos. A ratat-o! Trecerea anilor nu a făcut altceva decât să-i dea pe față arama coclită. Toată compasiunea!