Calin Kasper
219 aprobate
calin.kasper@yahoo.com
84.59.127.119
Limbajul legionar
Oamenii care trăiesc într-o comunitate, chiar restrânsă, trăind experienţe identice şi schimbând idei şi gânduri între ei, ajung să-şi formeze un limbaj propriu, cu expresii şi cuvinte care au fie o altă semnificaţie, fie una specială.
Fiindcă Legiunea a fost o asociaţie de persoane care au avut ţeluri şi idei comune, este de aşteptat că şi la ei, ca şi la alte grupuri, acest fenomen social să-şi fi produs şi el efectele.
În romanul meu „Cei şapte beduini”, medicul Ion începe să suspecteze alt personaj c-ar fi turnător la Securitate, pornind tocmai de la o onomatopee pe care a auzit-o întâmplător c-o folosea un grup de securişti.
Cel mai reprezentativ cuvânt din limbajul legionar a fost cel de „camarad”. Este un cuvânt excepţional de bine ales, fiind mult mai puternic decât cel folosit de comunişti, acela de „tovarăş”. Camarad este un cuvânt existent şi în limba germană şi este folosit mai ales în armată, din care cauză are şi conotaţii legate de disciplină şi onoare. Pe când „tovarăş” este un cuvânt searbăd, putând însemna şi „tovarăş de drum” cu sensul că mergând la târg, am parcurs drumul împreună cu alt drumeţ, care putea fi şi hoţ, şi tâlhar, şi un terchea-berchea. El poate avea şi sensul de „tovarăş la hoţii”, cam ca la noi în parlament.
Nu e deci de mirare că alegând un cuvânt atât de slab şi de nereprezentativ, comuniştii n-au avut eroi. În România cel puţin n-au avut eroi adevăraţi, Iosif Rangheţ, Olga Bancic, Vasile Roaită fiind făcuţi cu sila eroi. Îmi aduc aminte că în organizaţia de pionieri din care am făcut parte eram mereu îndemnaţi să prezentăm faptele bune pe care le-am făcut în ultima vreme. Nimeni, niciodată, n-a avut ceva de spus. Mai ştiţi bancul ăla cu Bulă pionier? Preşedinta unul detaşament întreabă pionierii ce fapte bune au făcut în ultima vreme. Unul ridică mâna şi spune că a ajutat o bătrână să treacă strada. După laudele de rigoare, la repetarea întrebării, se ridică alt pionier şi spune că şi el a ajutat o bătrânică să treacă strada. Când a venit şi rândul lui Bulă ca să ia cuvântul, acesta spune tot povestea cu băbuţa. Bănuind că Bulă s-a luat după ceilalţi doi, preşedinta începe să-l certe. La care Bulă, foarte indignat, ripostează că sarcina lui a fost deosebit de grea fiindcă băbuţa, neavând intenţia să traverseze, el a fost nevoit s-o ia în braţe şi s-o treacă cu forţa.
O altă expresie de largă circulaţie în literatura legionară este „Căpitane, să faci din ţara noastră o ţară frumoasă ca soarele de pe cer”. Este un pasaj din aşa zisul „Testament al lui Moţa”, scris înainte de a pleca în misiunea cea fără de întoarcere din Spania, unde au luptat contra comuniştilor şi a „tovarăşilor” precum Neulander, tatăl lui Petre Roman.
O altă expresie cu conotaţii tragice este şi „Bate păstorul şi turma se va risipi.” Această expresie a fost folosită de Nicolae Iorga atunci când a insinuat că dacă Căpitanul ar dispărea, atunci şi Legiunea se va destrama, lucru care s-a dovedit fals. Legiunea a dispărut ca forţă politică doar atunci când i-a fost distrusă de comunişti pepiniera de cadre, care erau cuiburile, frăţiile şi cetăţuile. Tot legat de Nicolae Iorga este folosită şi expresia „necinstit sufleteşte”, care a fost folosită de Codreanu în scrisoarea de răspuns la acuzaţia lui Iorga că în restasurantele legionare aceştia uneltesc printre cuţite şi pahară la răsturnarea regelui Carol al II-lea. Această expresie a fost folosită pentru acuzarea lui Codreanu că l-ar fi jignit pe parlamentarul Iorga. Pentru această expresie nevinovată, Codreanu a primit 6 luni de închisoare, apoi, printr-un nou proces trucat pedeapsa i s-a ridicat la 10 ani! iar apoi a fost strangulat în timp ce-şi ispăşea pedeapsa. Ăsta da stat paralel, nu cu cel cu care se plâng tovarăşii noştri de hoţii din parlament.
În literatura legionară mai apare şi o metaforă care desemnează pe eroul legionar, „cel fără de teamă şi fără de prihană”. Acesta era fie Căpitanul, fie Moţa, fie Marin, ori alte mii de eroi legionari adevăraţi, care şi-au sacrificat viaţa pentru Legiune şi pentru România.
Moţa, care a fost şi un fel de ideolog al Mişcării, mai are o contribuţie importantă la limbajul legionar atunci când scria despre necesitatea intervenţiei contra brigăzilor comuniştilor internaţionalişti din Spania fiindcă aceştia distrugeau bisericile, „trăgând cu tunurile în faţa lui Christos”.
Iar perioadele când regimurile ticăloşite, începând cu cel al lui Duca şi terminând cu comuniştii lui Iliescu, i-au vânat pe legionari ca pe fiarele sălbatice, au fost numite „prigoane”.
Anumite expresii din lucrările lui Codreanu s-au răspândit printre legionari, denumiri precum „mlaştina disperării”, „muntele suferinţei”, „inima bună”. Dar cel mai de răsunet expresie a fost „Omul Nou”, expresie pe care o folosea abuziv şi Nocolae Ceauşescu în „cuvântărili” sale, golind-o de conţinut, fiindcă niciodată comuniştii n-au ajuns să creeze eroi. Omul lor nou era o stârpitură reprezentat de secretarul de partid care nu avea decâr două griji: să nu fie înlocuit şi să-şi umple cât mai mult şi mai bine buzunarele. (Sunt desigur şi excepţii, dar ele sunt atât de rare, încât se neglijează).
Şi fiindcă am început cu bancurile, să termin tot în aceeaşi notă. Un secretar de partid merge în vizită la locuinta unui simplu membru. În hol spanzura o icoană a Mariei cu Pruncul. Secretarul întreabă, încruntându-se. Dar cu icoana asta ce-i? Nu-i icoană, tovarăşe. Asta este Mama şi copilul, baza familiei societăţii multilateral dezvoltate. Trec în bucătărie şi acolo, pe perete, îi întâmpină o reproducere după „Cina cea de taină”. Secretarul, arătând cu degetul: Dar asta ce-i? Tovarăşu secretar, este un tablou cu o şedinţă a Comitetului Oamenilor Muncii (Pe scurt, COM, pentru cine îşi mai aminteşte). Secreatarul înghite şi găluşca asta. În dormitor însă, dau peste un Christ pe cruce. Ei, acum ce mai zici de acest Christ? Tovarăşu secretar, zice omul indignat, ce Christ? Ăsta e Dan Grecu la inele!
Bancurile care ironizau regimul comunist spun multe despre felul în care românul se implica în „construirea socialismului”. El n-a luat în serios niciodată această ideologie strâină sufletului lui. Dar despre legionari n-au apărut şi nici nu vor apărea bancuri. Legiunea a fost o Mişcare tragică, dar extrem de pilduitoare de ce poate poporul român atunci când ia lucrurile în serios.
Să aveţi cu toţii Crăciun Fericit şi An Nou cu sănătate.
Este copilul Ilie Tudor, am pus o parte din capitolul Ultimul Crăciun la casa Verde, din paginile 87,88 şi 89 din ediţia din 2007, probabil a doua, au mai fost două ediţii ulterioare, în 2009 şi în 2015 cred.
Pentru dvs. şi colegii de sait dau nişte pagini din carte
pag33
https://www.flickr.com/photos/154441092@N07/39314404801/in/dateposted-public/
pag34şi35
https://www.flickr.com/photos/154441092@N07/39314406281/in/dateposted-public/
pag36şi37
https://www.flickr.com/photos/154441092@N07/39285731832/in/dateposted-public/
pag80şi81
https://www.flickr.com/photos/154441092@N07/39314407181/in/dateposted-public/
pag82şi83
https://www.flickr.com/photos/154441092@N07/39285733942/in/dateposted-public/
pag84şi85
https://www.flickr.com/photos/154441092@N07/39314408281/in/dateposted-public/
pag86şi87
https://www.flickr.com/photos/154441092@N07/39285735552/in/dateposted-public/
pag88şi89
https://www.flickr.com/photos/154441092@N07/25445999408/in/dateposted-public/
pag93
https://www.flickr.com/photos/154441092@N07/39285737662/in/dateposted-public/
pag94şi95
https://www.flickr.com/photos/154441092@N07/25446000998/in/dateposted-public/
pag101
https://www.flickr.com/photos/154441092@N07/39285739552/in/dateposted-public/
pag102şi103
https://www.flickr.com/photos/154441092@N07/25446002448/in/dateposted-public/
pag104şi105
https://www.flickr.com/photos/154441092@N07/39285741472/in/dateposted-public/
pag106şi107
https://www.flickr.com/photos/154441092@N07/25446004588/in/dateposted-public/
pag108şi109
https://www.flickr.com/photos/154441092@N07/39285742792/in/dateposted-public/
pag110şi111
https://www.flickr.com/photos/154441092@N07/39314403961/in/dateposted-public/
Felicitări pentru munca depusă(aţi scanat şi aţi transcris textul ), fiindcă se vede că textul transcris este niţel altfel decât cel dela:
http://www.miscarea.net/nita-un-an-langa-capitan.htm
o recenzie făcută cărţii „UN AN LÂNGĂ CĂPITAN”, ediţia din 2007 de către Nicolae Niţă
Prin ultima editie a volumului de amintiri revizuit si întregit al domnului Ilie Tudor intitulat atât de sugestiv „Un an lângă Căpitan” apărut de curând la Ed. „Sânziana” din Bucuresti, , suntem la răspasul unor destăinuri personale înregistrate în amănunt, cu semnificatii deosebite pentru cei interesati de cunoasterea istoriei si vietii noastre legionare. Avem, prin urmare, ciclul unor mărturii de valoare incontestabilă ce privesc multe din personajele de frunte ale Legiunii, pornind dela Căpitan („carismaticul trimis de Dumnezeu să trezească din amorţeală neamul românesc târât în prăpastie de marii şi mulţii lui duşmani”), si până la Comandantii si simplii legionari în preajma cărora Dl. Ilie Tudor, „Copil al Legiunii”, s’a aflat.
http://www.miscarea.net/nita-un-an1.jpg
Nu am întâlnit deocamdată, răsfoind memorialistica legionară apărută, alte pagini care să egaleze prin emotivitatea si pathosul simplu al exprimării, care să-l cucerească pe cititor dela primele rânduri si să exprime sentinte de mare ardoare în fraze simple si pe întelesul tuturor, asa cum poate numai Ion Banea o făcea pe vremuri adresându-se maselor de tărani când pleda cauzele nationalismului nostru. O însiruire de fapte si întâmplări, unice prin natura lor, pe care „copilul” de atunci al anilor 1937-’38 si mai apoi, le-a înregistrat în subconstient, le-a păstrat talisman peste ani si a decis să ni le împărtăsească după toate pătimirile suferite, destăinuindu-ne că:
„N-a fost uşor să fii considerat – şi tratat ca atare – „Copil al Legiunii”, într-un sat din România (în timpul comunismului N.N.). Iadul se strecurase sub formă de şarpe corcit în venin de seceră şi ciocan în totala revărsare a urii, în ale cărei valuri am înotat abia respirând. Am trăit în pădurea de suliţi otrăvite, în urletele unor demoni roşii, cu gheare şi zâmbete de şacal”.
Incă de la început, autorul ne prezintă succint atmosfera în care a luat cunostintă cu Legiunea, acolo în satul lui natal Podari, din Dolj, Oltenia, în primul rând cu legionarii din acest colt de lume care îsi ajutau semenii căzuti la ananghie, cu toată dragostea si sacrificiul personal de care puteau da dovadă. Familii nevoiase, cu multi copii rămasi pe drumuri în urma unor împrejurări tragice, luate în întregime sub aripa lor protectoare si ajutate să supravietuiască.
Este si cazul lui Ilie Tudor care, la 14 ani, împreună cu un grup de 15 copii din judetul Dolj urcau în trenul Craiova-Bucuresti sub supravegherea unui tânăr avocat si Comandant legionar, Bartolomeu Livezeanu, având o „destinatie precisă”: „La început o să fiţi copii de prăvălie şi veţi învăţa tot ce trebuie în vederea formării voastre.” Se deschisese si lua amploare în tara întreagă Comerţul Legionar…
Prin însăsi sensul ei de maturitate românească, Legiunea producea un corespondent propriu si adecvat al formelor de îndreptare economică, încercând să propulseze în primul rând comertul românesc care era acaparat în majoritate de elementele minoritare, iar ca stare de fapt, să reafirme în fata consumatorului de rând înşelat, un comerţ stimulant pur-românesc, unde „să se respire o atmosferă morală”1) cu alte orizonturi si perspective de valabilitate determinantă. Românul, conditionat până acum si fără altă şansă, devenise o pradă şi victimă sigură a cămătarilor ahtiaţi, iar comerţul reprezenta un prim pas de asanare prin reafirmarea valenţelor milenare pozitive ale poporului nostru de cinste si corectitudine: „Neamul nostru îsi va scutura de pe el si această sdreantă străină a necinstei si a tendintei de înselăciune…2)”
In total, la început, un număr de 70 de copii alesi din întreaga tară soseau astfel la Bucuresti, pregătiti să-si înceapă viata sub aripa protectoare a Legiunii:
„Ne-a luat în primire o fată înaltă, zâmbitoare, care ne-a spus:
– De acum înainte, eu sunt mama voastră.
Era atât de caldă şi de atrăgătoare încât am iubit-o din prima zi. Era Nicoleta Nicolescu”.
Sub această dragoste paternală, tinerele vlastare descind într’o lume în care -ne spune autorul- „din primele zile s’a început pregătirea noastră în vederea formării ca viitori oameni, comercianţi români, cu o morală legionară, creştină, cu un comportament corect…”
Toate elementele educative necesare unei conduite normale sunt astfel parcurse, iar tinerii ajung în scurt timp să le asimileze si să se dezvolte în spiritul ei sub supravegherea atentă a noii lor „mame”, Nicoleta Nicolescu si a lui Bartolomeu Livezeanu, „sub care ne-am adăpostit din primele zile ale urcuşului spre adevărata trăire legionară.”
Această primă etapă parcursă, 12 tineri sunt selectati în luna Iunie pentru a pleca în tabăra de muncă dela „Carmen Sylva” (azi Eforie Sud) de pe malul Mării Negre, unde, esalonat, sute si mii de tineri studenti din toată tara (acum în… „vacanta de vară”), alături de alti români de toate vârstele si categoriile sociale, lucrau cu spor la construirea terasamentelor de aici, pentru statiunea de odihnă de care să se poată bucura „tot românul”. „Tâncul” Ilie este si el ales în grupul celor 12, iar din perioada celor aproape trei luni de „petrecere la mare” asternute pe hartie, descoperim cel mai intim cadru de cunoastere a lumii legionare prezente aici, adevărate incunabile, portrete de mari oameni ai elitei legionare pe care autorul a avut prilejul în terţe împrejurări să-i întâlnească. Cu amănuntime în descriere, aceste momente sunt prezentate cu emotie si condescendenţă, „ţâncul” Ilie reusind să portretizeze iscusit latura caracterului acestor „oameni noi”, cea mai mare parte a lor asasinati câtiva ani mai apoi cu o brutalitate rar întâlnită si fără nici o judecată. Intâlnim, astfel, numele luptătorilor din Spania, printul Alecu Cantacuzino, Bănică Dobre, ing. Gh. Clime sau Nicolae Totu, alături de cel al cunoscutului chirurg, doctorul Bolintineanu, ajuns aici „grătaragiu” la restaurantul legionar, care „acum îşi zdrăngănea profesional cleştele cu care întorcea carnea fierbinte” la gratar, sau Bartolomeu Livezeanu în postura de „chelner”. Unele prezentări sunt povestite cu umor, cum ar fi cea care-l priveste pe cel din urmă:
„Îmi vine în minte o scenă de tot hazul care are semnificaţia ei. Şirul de 25 de mese era debarasat de mine. Chelnerul era avocatul Bartolomeu Livezeanu, comandant legionar. La o masă, o doamnă destul de plinuţă şi care-şi etala eleganta toaletă şi pălăria mare, se fâţâia nemulţumită pe scaunul de răchită şi după câteva minute a bătut în masă.
– Chelner, aici!
Aglomeraţia era mare şi noi alergam încercând să mulţumim lumea. Impecabilul chelner s’a prezentat ceremonios pentru a lua comanda.
– Ce doreşte doamna?
– Ce aveţi?
După ce i-a adus la cunoştinţa, clienta a ales ce dorea, iar chelnerul a notat în carneţel. Când a vrut să se îndepărteze, l-a oprit:
– Ia stai!
Acesta s’a întors imediat, atent, cu creionul pregătit, privind-o peste ochelari.
– Da, vă rog!
– De unde te cunosc? Ai servit cumva într’un local din Bucureşti? Semeni foarte mult cu un cunoscut al meu, avocatul Livezeanu.
– Eu sunt, doamnă!
A sărit în sus ca arsă.
– Ia stai frate! Am venit aici să fiu servită de un avocat? De unul dintre cei mai străluciţi ai baroului Ilfov? Doamne fereşte! Ce s’a întâmplat? Ce-aţi păţit?…”
Desigur, în Miscarea Legionară, singura „conditie” era aceea de legionar, titlurile un simplu rang social în lumea din afara ei…
Chiar dacă în unele părti prezentarea personajelor este deosebit de lapidară, lipsa aceasta se conjugă frumos prin înregistrarea amănuntelor atmosferei prezente, demne de retinut.
Intr’un astfel de pasaj întâlnim portretele Nicoletei, doctorului Banea si altora „din ăia mari” cum îi vedea tâncul nostru, presărând cu umor captivant momentele clipelor petrecute în apropierea lor:
„Începutul toamnei se făcea simţit cu fiecare zi ce trecea. Frunzele celor cinci salcâmi din faţa grădinii noastre din Carmen-Sylva începuseră să prindă culoarea pală a sfârşitului existenţei lor din vara ce trecuse.
Era pe la chindie. Pregătisem localul în vederea sosirii clienţilor ce începuseră să se rărească, aşteptam închiderea sezonului. Cu vreo şase coşuleţe de nuiele împletite goale în mâini, venea spre noi Nicoleta. Cu faţa arsă de soare, cu părul tăiat scurt, părea o fetiţă de 15-16 ani, ceva mai răsărită ca noi. Ne-a cuprins dintr-o privire, după care:
– Prejbeanu, Tudor, Văduva, haideţi cu mine!
Ne-a dat fiecăruia câte un coşuleţ şi am pornit după dânsa. Nu mai ştiu daca Nicoleta era frumoasă. O văd ca ieri; o fată suplă cu ochii mari, înaltă, mereu cu zâmbetul pe buze, niciodată stând locului. Mie cel puţin mi se părea Ileana Cosânzeana. Nu o văzusem niciodată în pantaloni, de când eram în tabără. Acum purta o pereche de pantaloni închişi la culoare, un taioraş scurt, iar pe cap îşi aşezase o băsmăluţă uşoară legată sub bărbie.
Am ieşit pe portiţa ce da spre strada mare, unde ne aşteptau comandantul legionar Alecu Cantacuzino şi dr. Ion Banea. Primul nu mai avea mâna legată de gât cu o eşarfă albă, cum îl văzusem prin Iulie. Era unul dintre cei opt legionari care luptaseră în Spania; fusese rănit şi se pare că acum era vindecat; ducea în mână o cutie de vioară, iar pe cap o băscuţă în carouri cum purtau pe atunci tinerii din înalta societate. Am fost întâmpinaţi cu:
– Ne grăbim Nicoleta?
– Nu camarade Comandant. Am rezolvat. După ce camioneta se descarcă, noi trecem cu barca. Avem vâslaş. Apoi cu un zâmbet:
-Nu un oarecare!
„Vâslaşul” – dr. Banea – era unul din cei mai apropiaţi camarazi ai Căpitanului, senator Legionar. Purta acum un tricou marinăresc cu nişte braţe într’adevăr de „om al valurilor”. Ne-a surâs şi am pornit spre locul unde trebuia să ajungem. Noi trei ne-am aşezat pe băncuţa dinspre vârf. În capul celălalt Alecu şi Nicoleta, iar la rame bine înfipt cu picioarele în stinghia de jos, Comandantul Banea. Lângă barca cu care am plecat era una de o persoană – a Căpitanului – cu care trecea adesea la vie şi înapoi spre grădina restaurantului; era drumul mai scurt.
Nu era departe. Cam 7-8 sute de metri în linie dreaptă, spre Techirghiol.
Nu mai ştiu a cui era via la care mergeam. Poate a prinţului Alecu Cantacuzino sau a Legiunii, nu-mi amintesc. Ştiu sigur că de multe ori Căpitanul înnopta la vie unde era o căsuţă cu trei camere şi cu o prispă, „ca la noi”. Via nu era prea mare; cam un hectar ori poate mai puţin. În faţa căsuţei un loc viran acoperit de iarbă verde, iar sub nucul uriaş, o masă de piatră – ca o ciupercă – cu şase scaune.
– Copii! Culegem pe ales. Voi ştiţi cum se face?
Toţi trei am strâmbat câte un zâmbet. Auzi vorbă! Nu se gândise instructoarea noastră că venisem de la ţară şi că fiecare lăsase pe o dungă de deal un petec de „răzăchie”.
– „Ce râzi Tudore! Nu pricepi? Am dat din cap afirmativ. Mi-a venit în gând, era cât pe-aci să-i spun: „De-ai şti matale câte pârleazuri am sărit noi după „ăştia” timpurii şi cum ne sfârâiau călcâiele, când apărea „ăl cu via” de undeva…”
Dar puteam să-i spun? Aici era viţă nobilă bine lucrată, cu spalieri de beton la patru rânduri de sârmă şi stropită ca la carte…”
Incheiată „stagiunea de vară” la mare, tinerii revin la Bucuresti, unde:
„După o odihnă bine meritată de 15 zile la Casa Verde, aşa cum a apreciat Căpitanul, ne-am adunat într-o după amiază în sala de la parter. Ne-am aşezat în rând, cei 12 care luasem parte la „bătălia de la Carmen-Sylva” – cum zicea Căpitanul – şi împreună cu comandantul Clement, administratorul Casei Verzi, au trecut prin faţa noastră cântărindu-ne pe fiecare. Eram aliniaţi după înălţime; eu, penultimul. Căpitanul trecea prin faţa noastră cu paşi mari şi ne examina cu privirea. Pe primii patru i-a repartizat la restaurantul din Obor pe care-l conducea doctorul Bolintineanu. Trei la unitatea din Basarab condusă de Aurel Serafim, un bucovinean deosebit de frumos, cu părul blond ondulat care vorbea perfect germana (împuşcat în lagărul de la Miercurea-Ciuc în 1939). Trei la restaurantul din Calea Griviţei, iar eu şi cu Ion Prejbeanu din Glod – Dolj – am fost opriţi pentru unitatea de coloniale de lângă Casa Verde, situată pe o stradă paralelă cu strada Niculescu Dorobanţu (pe care era situată Casa Verde)…”
Astfel de descrieri abundă, cu toate întâmplările zilnice, punctate de anumite momente marcante asupra cărora autorul se opreste mai pe îndelete, reusind să zugrăvească atmosfera si cadrul de simtire din timpul prezentei sale la Casa Verde împreună cu ceilalti copii. Sunt clipe despre care ne mărturiseste că i-au rămas vii în memorie si l-au marcat pe viată, participant sau ca simplu martor al lor; este si cazul celor povestite mai jos, despre pelerinajele tinerilor din întreaga tară si clipele de reculegere la căpătâiul celor doi eroi Mota si Marin:
„Zilnic se aduceau la morminte puzderie de flori şi mereu, a doua zi, se înlocuiau cu altele proaspete. Grupuri de tineri din toată ţara soseau în pelerinaj la mormântul celor care-şi jertfiseră viaţa pe pământul Spaniei în slujba credinţei în Hristos şi spre slava bisericii sale. Se opreau câteva minute, aprindeau o lumânare, lăsau bucheţelul de flori, salutau şi se îndepărtau cu ochii umezi. Aceasta se petrecea zilnic cât am stat acolo, adică din Septembrie 1937 şi până în Februarie 1938.
Comandantul Clement a fost împuşcat împreună cu inginerul Gheorghe Clime, luptător şi el în Spania – şeful partidului „Totul pentru Ţară” după moartea generalului Cantacuzino – Grănicerul – cu Nicolae Totu, şi acesta unul dintre luptătorii din Spania, şi cu alte câteva sute din elita Mişcării, de către cei care n-au înţeles şi n-au vrut să înţeleagă rolul Legiunii în transformarea sufletului românesc.”
Tot în acest parcurs al lecturii, autorul ne înfătisează un alt moment marcant, înregistrat cu meticulozitate, descriindu-ne cadrul feeric si atmosfera spirituală a sărbătoririi Crăciunului, din care se poate deduce întreg caracterul profund religios al legionarilor în frunte cu Căpitanul lor. Ne permitem, în context, să cităm mai pe îndelete din povestirea autorului:
„La Casa Verde era o privelişte de basm. Bogăţia zăpezii construia policandre albe din toţi pomii din curte şi de pretutindeni. În colţul garajului un salcâm gârbovit îşi purta semeţ mantia de hermină în care-l îmbracase noaptea precedentă. Troienele, care se formaseră după eliberarea aleilor, depăşeau un metru. Curăţisem aleea largă ce ducea la Mausoleu pentru că în această perioadă a sărbătorilor, ne aşteptam la o avalanşă de vizitatori şi nu numai din Bucureşti. Nu trebuia să uităm nici de apropierea zilei de 13 Ianuarie, comemorarea scurgerii unui an de la data sacrificiului lor.
Lumina candelei de la Mausoleu, nicicând stinsă, se reflecta misterios în albul zăpezii. Am terminat de curăţat curtea. Era un Ajun de Crăciun ideal, în frigul moale cei 30-40 de studenţi foloseau spornic bulgării de zăpadă. Voioşia era molipsitoare şi totală. Ilarie adusese de dimineaţă un cogeamite brad care a fost aşezat în sufragerie şi fetele s-au apucat să-l împodobească cu cele aflate în grămada de pachete pe care tocmai le descărcasem…”
„Ne-am aşezat la masă. Căpitanul ne-a urat tradiţionalul „La mulţi ani!”, a rostit „Tatăl Nostru” şi „Poftă bună” pentru bucatele binecuvântate de preot după care s-a retras.
Nu masa în sine m-a impresionat, ci felul în care se împleteau colindele cu cântecele legionare, toate într-o atmosferă de măreţie din care se torcea firul emoţiilor noi, necunoscute. Nu voia bună, nu belşugul mesei ci starea de frăţie şi de entuziasm care ne unea în dragoste, în credinţă, în elan. Făclia aprinsă de Căpitan ardea cu strălucire în inimile atâtor tineri, făclie ce niciodată nu aş fi crezut că poate fi stinsă.
Grupuri de tineri se îndreptau spre Casa Verde cu pachete pentru pomul de Crăciun. S-a tras un fel de cortină din cearşafuri ce despărţea sala de locul bradului. Era o atmosferă de sărbătoare în care emoţia noastră creştea cu trecerea orelor ce ne apropiau de miezul nopţii.
La căderea serii au început pâlcuri – pâlcuri să vină colindătorii. Librăria, sufrageria, sala de intrare, într-un cuvânt tot parterul erau luminate ca ziua. La fel şi etajele şi curtea. Bogăţia de lumină cu care era aşteptată Naşterea Domnului depăşea puterea mea de închipuire. Nu mai văzusem aşa ceva! Şi nici atâţi colindători.
Cei peste 100 de sosiţi din conducerea Legiunii au urcat la primul etaj. La parter nu mai era loc. Colindele au pornit iureş; nu de glasuri firave de copii de 5-6 ani ci de grupuri masive de tineri între 15 şi 30 de ani. Vocile celor 50-60 de colindători, într-o armonie desăvârşită, umpleau totul. Era ceva ce degaja o forţă şi o credinţă impresionantă. Melodia colindelor se auzea departe, cu toata larma oraşului. Atunci m-au înfiorat aparte „O ce veste minunată” şi „Linu-i lin”. Colindele plouau cu sfinţenie şi mireasma de zăpadă proaspătă peste toţi cei care ascultam cu sufletul la gură, vrajiţi şi copleşiţi de prea plinul bucuriei Crăciunului. Acel minunat „Domn, Domn să’nălţăm!” se înălţa formidabil punctat de vocile de bariton ce făceau să se cutremure geamurile de te aşteptai, din clipă în clipă, să apară cetele de îngeri care să te poarte spre peştera Betleemului langă păstori şi magi. Aşa noapte de Crăciun nu mai trăisem! S-au aprins luminile şi beculeţele din uriaşul brad sub care se îngrămădeau pachetele cu daruri.
Aproape de miezul nopţii, printre noi a coborât un grup mare dintre invitaţii familiei Codreanu, majoritatea din elita Mişcării, în frunte cu Căpitanul. Senin, voios, îmbrăcat cu un pulover alb pe gât, a trecut prin faţa noastră şi ne-a învăluit cu privirea unui părinte în zi de sărbătoare. Eram aşezaţi în semicerc, 40 de copii miraţi, curioşi, timizi. Eram primii copii ai Legiunii.
Nicoleta, D-na Moţa si D-na Codreanu ne-au dat fiecăruia pachetul cu daruri. Erau de toate; haine, cărţi, dulciuri. Legiunea era ajutată de diverşi simpatizanţi, mulţi cu stare, şi împărţea şi celor nevoiaşi din atelier cadouri pentru ca bucuria Naşterii Domnului să fie simţită de cât mai mulţi.
A fost cel din urmă Crăciun petrecut la Casa Verde, imaginea îmi este vie în minte şi acum la peste 80 de ani, de parcă ar fi fost ieri. Mareţ, frumos ca nici unul de până atunci şi ca nici unul de după aceea.
Primul şi ultimul Crăciun cu Căpitanul, cel care nu a făcut altceva decât să nu se lase înşelat de amăgire.
Nimic, ce-i drept, nu oboseşte mai mult ca efortul spre luciditate, spre viziunea implacabilă. El s-a situat la polul opus nimicniciei. El a abuzat de imperativul „a vedea” atât în sine cât şi în jurul său; a pătruns nu numai în fondul unor idei ci şi în al celor mai neînsemnate experienţe sau impresii. Nu şi-a supus el fiecare act unui examen ce cuprindea voinţă, cunoaştere şi suferinţă?
Pasiunea Căpitanului pentru conştientizare, de pătrundere pustiitoare în zonele cele mai adânci ale fiinţei sale s-a concretizat în tot ce ne-a transmis chiar cu caracter ultimativ.
Aşa s-a născut şi s-a format eroul, martirul. El cel devorat de dreptate, de adevăr, de dragoste.”
Ultima întâlnire cu Căpitanul:
„Agenţii Siguranţei mişunau peste tot. Bună oară, într-o dimineaţă din Februarie 1938, imediat ce am deschis doi civili au sosit şi au stat peste 3 ore cu câte o ţuică în faţă la o masă urmărind orice mişcare, cine intra sau ieşea.
Pe la 11 Căpitanul a intrat şi a căutat cu privirea pe şeful unităţii. La intrarea lui cei doi „clienţi” au părăsit precipitaţi localul. Ne-am aliniat în faţa tejghelii. Eram 5 chelneri şi şase copii. Nu-l văzusem de o săptămână pe Căpitan. Era tras la faţă şi trist. Foarte trist. A venit spre noi. Unuia i-a îndreptat băscuţa de pe cap, altuia gulerul hainei, iar pe mine m-a prins de bărbie şi mi-a zâmbit:
– Curaj, iedule!
N-am mai putut să-i răspund: „Să trăieşti Căpitane!” că un nod mi s-a urcat în gât şi ochii mi s-au umplut de lacrimi. Pe uşa din spate, comandantul Livezeanu a intrat şi s-a îndreptat spre Căpitan. Acesta, după ce ne-a învăluit cu o privire caldă, plină de părere de rău că rămânem pe drumuri, s-a îndreptat spre ieşire împreună cu Livezeanu. Au stat de vorbă vreo 5 minute. Probabil că ni se hotărâse soarta căci, din când în când, comandantul Livezeanu dădea aprobator din cap – îl vedeam prin vitrină – în timp ce Căpitanul, cu mâna pe mânerul uşii, ne-a mai privit pentru ultima oară fără să ne vadă – de parcă s-ar fi uitat prin noi – şi a ieşit repede.
Aşa ne-am despărţit de cel care aproape un an ne-a fost părinte, ocrotitor, învăţător.
Mă ispitise gândul de a-i sări în braţe când mi-a spus: „Curaj, iedule!”, dar ceva m-a oprit. Poate ochii săi umezi, poate grimasa din colţul gurii, poate fruntea, de data asta foarte încreţită.
La plecare, din stradă de unde nu ne putea vedea după geamuri, a ridicat tăcut braţul în semn de salut.
N-am mai apucat să-i răspundem.
S-a urcat în maşina cu nr. 6095-B după ce Ilarie i-a deschis uşa.
De atunci nu l-am mai văzut.”
http://www.miscarea.net/nita-un-an-ilie-tudor.jpg
Restul capitolelor ne preumblă prin toate episoadele splendide ale victoriei legionare si momentele de înăltătoare simtire românească, urmate apoi (în cea de-a doua parte a cărtii), de cele ale tragicei pătimiri petrecute în timpul stăpânirii comunismului, încarcerat şi purtând crucea martiriului pentru simplul fapt că s’a educat în spirit legionar si românesc. De prisos să amintim că Ilie Tudor si-a purtat crucea grea pe care a fost răstignit ca un adevărat legionar, suferind amarnic în temnitele comuniste. Prin tortura psihică care se aplica detinutilor la penitenciarul Aiud trece si Ilie Tudor, într’un moment aducându-i-se vestea că fiul său (Tudor Gheorghe[3]) decedase. In fata unei astfel de vesti, comunicată printr’un „certificat de deces” sui generis, îsi pierde cunostinta. In celulă cu doi preoti, Dancu si Gornic (acesta din urma având TBC ganglionar), mutat apoi în altele sau la „Neagra”, în izolare, are ocazia să întâlnească multe caractere definite, dintre acestea autorul oprindu-se mai cu seamă la prezentarea poetului Radu Gyr si a teologului pr. D-tru Stăniloae.
Ultima etapă a surghiunului său, la tăiatul stufului în Delta Dunarii, la Salcia, ne înfătisează cadrul si atmosfera de aici în care erau siliti să trăiască cei aproape 6.000 de detinuti ai coloniei de muncă, în conditii aspre, chiar dacă erau preferabile în comparatie cu cele din celulele Aiudului.
In adaos, fată de prima editie, ca epilog al acestei lucrări, este ultimul capitol intitulat „Ne vom întoarce într’o zi[4]…”, cu tentă de recapitulare a idealurilor legionare, dar din care răzbate si optimismul că „generaţiile de tineri de azi, când vor ajunge să înţeleagă ce a însemnat Mişcarea Legionară în România de ieri, vor pricepe sigur cum va trebui să pregătească România de mâine… Cu toată diabolica viclenie a bolşevismului, cu toată ura celor care niciodată n-au văzut şi nu văd cu ochi buni strălucirea jertfelor legionare aduse pe altarul ţării, crezul Legiunii (va) străbate…”
In încheiere: singurul considerent pentru care miscarea nationalistă reprezentată de Legiune a fost recluzată, l-a constituit nationalismul ardent al acestei miscări, în fapt nationalismul constructiv. Intr’o societate controlată zeci de ani de dusmanii Miscării, cu repetate abuzuri privind mistificarea adevărului în privinta acesteia, în care fapte de-a dreptul senzationale prin natura lor au putut fi publicate si multiplicate în variante usor deformabile, speranta care a rămas de-a lungul anilor a fost credinta în ziua răscumpărării si a cunoasterii în integritate a adevărului.
Cartea D-lui Ilie Tudor este una din aceste surse de integritate, care, prin întreg continutul ei, readuce în prim plan adevăratul caracter al celor ce au condus Miscarea, al legionarilor în genere, si focul credintei mistuitoare pentru care s’a jertfit întreaga generatie nationalistă, temelie la baza Neamului pe care atât l-a iubit… Pe când răscumpărarea!?
Nicolae Niţă
[1] -Christian Petrescu – Legionarism si Corporatism, 1937
[2] -C.Z.Codreanu, Circulară, 3 Iulie 1937
[3] -Tudor Gheorghe, cunoscutul artist de astăzi
[4] -Titlul poeziei omonime a lui Radu Gyr compusă în temnită…
http://www.miscarea.net/cv-mm-mausoleu.jpg
Fiindca tot mai e Craciun, povestea aia cu porcul o stiti? Iata fragmentul cu pricina din cartea „De sub tavalug”, autor acelasi Ilie Tudor:
Altă dată, tot aşa într una din întâlnirile organizate la Aiud în vederea reeducării, în careul care se făcea în curte, Crăciun „trecea în revistă“ însoţit de un grup de ofiţeri, deţinuţii.
La un moment dat s-a oprit în faţa unui om înalt, slab, puţin adus de spate.
– Ce faci, filosofule?
Îl cunoscuse. Era Petre Ţuţea. Era aşa de slab, că-l susţineau doi camarazi. Crăciun l-a privit satisfăcut. Şi către mulţime:
– Mă! Aţi rămas în urmă! V-aţi prostit! Că dacă eraţi deştepţi nu ajungeaţi aici! Vi-l închipuiţi pe Hristos cu un crucioi în spate prin New York? Ar râde şi curcile. Uite am ajuns în Lună şi n-am dat de niciun Dumnezeu!
Se depărtase câţiva paşi. Ţuţea a ridicat mâna.
– D-le Colonel! O clipă. Vreau să vă întreb ceva!
– Da! Ia zi, mă, filosofule!
– Nu vă supăraţi, aţi crescut la oraş sau la ţară?
– La ţară, mă! Nu se vede? şi-şi bombează pieptul.
– Şi aţi avut porci?
– Auzi vorbă? Cum să nu! Care gospodar de la ţară nu creşte porci?
– Şi… aţi văzut dvs. porc să privească în sus?
Crăciun 1937, ultimul Crăciun
Ne-am aşezat la masa. Căpitanul ne-a urat tradiţionalul „La muţi ani!”, a rostit „Tatăl Nostru” şi ,,Poftă bună” pentru bucatele binecuvîntate de preot după care s-a retras.
Nu masa în sine m-a impresionat, ci felul în care se împleteau colindele cu cântecele legionare, toate într-o atmosferă de măreţie din care se torcea firul emoţiilor noi, necunoscute. Nu voia bună, nu belşugul mesei, ci starea de frăţie şi de entuziasm care ne unea în dragoste, în•credinţă, în elan. Făclia aprinsă de Căpitan ardea cu stralucire în inimile atâtor tineri, făclie ce niciodată nu aş fi crezut că poate fi stinsă
Grupuri de tineri se îndreptau spre Casa Verde cu pachete pentru pomul de Crăciun. S-a tras un fel de cortină din cearceafuri ce despărţea sala de locul bradului.
Era o atmosferă de sărbatoare în care emoţia noastră creştea cu trecerea orelor ce ne apropiau de miezul nopţii.
La căderea serii au început pâlcuri- pâlcuri să vină colindătorii. Librăria, sufrageria, sala de intrare, într-un cuvînt tot parterul erau luminate ca ziua. La fel şi etajele şi curtea. Bogăţia de lumină cu care era aşteptată Naşterea Domnului depăşea puterea mea de închipuire. Nu mai văzusem aşa ceva! Şi nici atâţi colindători.
Cei peste 100 de sosiţi din conducerea Legiunii au urcat la primul etaj. La parter nu mai era loc. Colindele au pornit iureş; nu de glasuri firave de copii de 5-6 ani ci de grupuri masive de tineri între 15 şi 30 de ani. Vocile celor 50-60 de colindători, într-o armonie desăvîrşită umpleau totul. Era ceva ce degaja o forţă şi o credinţă impresionantă. Melodia colindelor se auzea departe, cu toată larma oraşului. Atunci m-au înfiorat aparte „O ce veste minunată” şi ,,Linu-i lin”. Colindele plouau cu sfinţenie şi mireasmă de zăpadă proaspătă peste toţi cei care ascultam cu sufletul la gură, vrăjiţi şi copleşiţi de prea plinul bucuriei Crăciunului. Acel minunat „Domn, Domn să-nălţăm!” se înălţa formidabil punctat de vocile de bariton ce făceau să se cutremure geamurile de te aşteptai, din clipă în clipă, să apară cetele de îngeri care să te poarte spre peştera Betleemului lângă păstori şi magi. Aşa noapte de Crăciun nu mai trăisem! S-au aprins luminile şi beculeţele din uriaşul brad sub care se îngrămădeau pachetele cu daruri.
Aproape de miezul nopţii, printre noi a coborît un grup mare dintre invitaţii familiei Codreanu, majoritatea din elita Mişcării, în frunte cu Căpitanul. Senin, voios, îmbrăcat cu un pulover alb pe gat, a trecut prin faţa noastră şi ne-a învăluit cu privirea unui părinte în zi de sărbătoare. Eram aşezaţi în semicerc, 40 de copii miraţi, curioşi, timizi. Eram primii copii ai Legiunii.
Nicoleta, D-na Moţa şi D-na Codreanu ne-au dat fiecăruia pachetul cu daruri. Erau de toate; haine, cărţi, dulciuri. Legiunea era ajutată de diverşi simpatizanţi, mulţi cu stare, şi împărţea şi celor nevoiaşi din atelier cadouri pentru ca bucuria Naşterii Domnului să fie simţită de cât mai mulţi.
A fost cel din urmă Crăciun petrecut la Casa Verde, imaginea îmi este vie în minte şi acum la peste 80 de ani, de parcă ar fi fost ieri. Măreţ, frumos ca•nici unul de pană atunci şi ca nici unul de după aceea.
Primul şi ultimul Crăciun cu Căpitanul, cel care nu a făcut altceva decât să nu se lase înşelat de amăgire.
Nimic, ce-i drept, nu oboseşte mai mult ca efortul spre luciditate, spre viziunea implacabilă. El s-a situat la polul opus nimicniciei. El a abuzat de imperativul ,,a vedea” atât în sine cât şi în jurul său; a pătruns nu numai în fondul unor idei ci şi în al celor mai neaşteptate experienţe sau impresii. Nu şi-a supus el fiecare act unui examen ce cuprindea voinţă, cunoaştere şi suferinţă?
Pasiunea Căpitanului pentru conştientizare, de pătrundere pustiitoare în zonele cele mai adânci ale fiinţei sale s-a concretizat în tot ce ne-a transmis chiar cu caracter ultimativ.
Aşa s-a născut şi s-a format eroul, martirul El, cel devorat de dreptate, de adevăr, de dragoste.
Cine este autorul textului, al „amintirii”?
Ilie Tudor, tatăl lui Tudor Gheorghe, volumul de memorii „Un an lângă Căpitan”.