Victor Grigor
322 aprobate

grigor.victor@yahoo.com
188.27.147.212

 

În răspuns la mihai.

Supararea si revolta dvs. porneste de la faptul ca nu detineti cunostinte suficiente. Nu e destul sa citesti sau sa citezi niste texte scrise de niste etnografi sau etnologi avand o cultura strict de specialitate sau avand convingeri personale lipsite de obiectivitate. Daca nu posezi tu o cultura istorica si etnologica corespunzatore risti sa cazi, la randul tau, in eroarea in care a cazut „specialistul”. Eu ma mir totusi cum de nu stiti, nici dvs. si nici etnologul pe care il citati, ce culoare aveau costumele dacilor, daca tot evocati Columna lui Traian? Pentru ca tocmai pe acest monument, pe registrul cel mai de sus, exista dovada ioncontestabila a faptului ca ei nu purtau haine albe! In plus, numeroasele statui de daci captivi, subordonate compozitional unor monumente antice romane, atunci cand sunt executate in maniera policroma, sunt deasemenea dovezi ,chiar mai clare, care confirma cromatic situatia de pe Columna. Trebuie sa fii orbit de niste prejudecati dobandite inca din copilarie ca sa nu remarci acest adevar.

Pornind de la confirmarea, acum inatacabila, ca dacii nu se imbracau in alb, sa vedem mai in detaliu care sunt denumirile si caracteristicile elementelor componente ale costumului barbatesc dacic: 1) Camasa ( latinescul CAMISIA), la daci este despicata lateral. Poarta taranii rom^ni( sau macar calusarii) camasa despicata lateral? Nu! Poarta aromanii cumva fustanelele lor avand o despicatura laterala? Nu! ;2) Itarii( derivat de la „ita”, care vine din latinescul LICIA), sau Cioarecii ( termen atribuit substratului), la daci sunt legati de glezne strans cu un snur. Poarta taranii rom^ni itarii sau cioarecii legati in partea de jos strans cu un snur, precum purtau dacii? Nu! Poarta calusarii itarii dupa model dacic? Nu. 3) Cureaua, cingatoarea, ( de la latinescul CORRIGIA ) sau braul ( termen din substrat), era la daci un snur subtire, dupa cum vedem pe Columna sau pe monumentul de la Adamclisi.

Seamana cingatoare ( de la lat. CINGULUM) , cureaua sau braul taranului rom^n cu snurul dacic? Nu! 4) Bracinarul sau bracinarii, adica snurul care tine itarii poarta un nume autohton sau unul de origine latina? De origine evident latina! (BRACAE), atat CAMISIA cat si BRACAE fiind elemente vestimentare preluate de catre romani de la celti , in urma cuceririi Galiei, pentru a fi intrebuintate in expeditiile militare purtate in zonele cu clima mai rece.5) „Betele,” purtate de calusari la brau, se intalnesc la costumul barbatesc dacic? Nu! Doar militarii romani purtau acele elemente numite BALTEUS, care erau fabricate din curele de piele ornate cu metal( exact ca cele intalnite la costumul popular feminin din Tinutul Padurenilor, adica tocmai in inima Daciei!) Stiti cum se numesc in tinutul respectiv aceste elemente decorative ale costumului feminin despre care vorbim? „Baltii” ( de la latinescul BALTEUS)!

Daca o sa cititi ce scriu etnografii si etnologii despre acest element de costum deosebit, veti afla exact aceleasi lucruri pe care le spune si doamna Isfanoni: arhaic, magic, protectorul fertilitatii( lucruri adevarate, dealtfel) dar nimic despre romanizarea lingvistica si culturala a utilizarii lui, conform principiului:” Decat sa cercetam ce specie de copac ai in fata ta, mai bine sa-i inventariezi frunzele”…poate ca lumea nu va observa ca in fata ei se gaseste un pom ( de la latinescul POMUS) altoit, iar nu unul paduret, chiar daca provine din Tinutul Padurenilor. In rest, consideratiile cu privire la vechimea costumului popular feminin rom^nesc sunt perfect adevarate, femeile dace fiind foarte apreciate de catre legionarii romani chiar si in stravechea ( si minunata, am zice noi) lor vestimentatie de origine cucuteniana, adica pre-indo-europeana, ca sa nu zic „pre-dacica”!