Miracolul întâlnirii (mele) cu Liiceanu
Duminica trecută am dat să-i ascult și eu pe cei doi cucuzei ai intelighentziei românești, Andrei Pleșu și Gabriel Liiceanu. Când am aflat și subiectul – miracolul întâlnirii, am rămas pironit locului, până la sfârșitul emisiunii, întrebându-mă dacă nu cumva Gabriel Liiceanu va pomeni ceva și despre miracolul întâlnirii noastre, a mea cu dumnealui și vice versa. Doar, cel puțin pentru mine, întâlnirea aceea chiar a ținut de domeniul miracolului! Mult mai mult decât întâlnirea dintre Liiceanu și Constantin Noica, într-un vestibul, unde Noica își trăgea galoșii pregătindu-se să plece dintr-o vizită, iar Liiceanu, din întâmplare, sosea în vizită. Întâmplare? Aranjament? Al cui? Al providenței? Putea fi și al altora, care deseori au jucat acest rol în viața noastră…
Cu numitul Liiceanu am stat de vorbă o singură dată, prin 1994 sau 5, în clădirea Senatului, la lucrările comisiei de cultură, unde eram membru, iar Liiceanu venise ca invitat. Împreună cu încă vreo 10-15 persoane… Circumstanțe dintre cele mai banale. Și totuși a fost o întâlnire miraculoasă! Cel puțin pentru mine și mai sus numitul Liiceanu. Chiar părea o întâlnire aranjată de Cel care atât de des ni se arată prin coincidențe extraordinare și deloc întâmplătoare, ci împlinitoare, cum ar zice Noica. Și iată de ce:
Pe la începutul anilor 1980, a apărut Jurnalul de la Păltiniș. Celebrul. M-am numărat printre cei care l-au citit, căci nu era chip să ieși în lume dacă nu puteai susține o discuție despre răs-citita carte. Ba i-am făcut și o prezentare, o analiză chiar – pot zice, un comentariu mai lung, pe trei sferturi de pagină din Luceafărul. În esență, comentariul meu punea un diagnostic care, zic eu acum, s-a cam adeverit în timp: neputința lui Liiceanu de a-și apropria sistemul de valori după care se orienta și se orientase întotdeauna existența lui Constantin Noica, neputința sa de a înțelege dispunerea pe care a dat-o Noica ideilor și acțiunilor sale, vieții sale. Era neputință funciară, a lui Liiceanu, de a trăi, de a priza adâncimea și farmecul(!) abordării naționaliste a existenței. De aici neputința sa de a-l înțelege pe Noica, de a-l accepta, de fapt. Comentariile lui Liiceanu erau deseori insolente față de Noica, dar mai presus de orice vădeau faptul, simplu și natural, că Liiceanu nu avea organ pentru Noica!… Cam asta era concluzia mea. Diagnosticul!
Azi, Liiceanu îl pomenește pe bietul Noica la orice apariție publică. La vremea aceea, după ce a citit Jurnalul, se auzise că Noica s-a cam lămurit și s-a cam despărțit de Liiceanu, în alți termeni decât cei în care se despărțise de Goethe… Izgonit – acesta era termenul care circula, izgonit de la Păltiniș, Liiceanu a bătut la ușa lui Petre Țuțea. Se pare că aflase de gelozia cu care, deseori, între camarazi, Țuțea comenta ironic succesele de librărie și notorietate ale lui Noica. Spera Liiceanu să obțină o acreditare din partea unui posibil adversar al lui Noica? Socoteală greșită: Țuțea l-a judecat pe vizitator cu asprime pentru ușurătatea, vecină cu prostia, care dospea în comentariile și aluziile din Jurnal privitoare la apartenența lui Noica la dreapta românească interbelică. Interbelică, dar, iată, și postbelică!…
Circula vorba că Țuțea i-ar fi arătat ușa! Personal nu-l pot vedea pe domn profesor în această postură. Exclus! Pe Liiceanu însă mi-e ușor să mi-l închipui!
Năravul din fire nu are lecuire! Or, la Noica naționalismul său sau cum i-am mai putea spune, românismul?, era definitiv, nu era supus acțiunii timpului sau modei, schimbărilor de regim politic, cataclismelor istoriei etc., ci era din firescul firii sale ca Noica să fie de dreapta, naționalist! Și firescul acesta aparținuse unei generații întregi. Iar la data când apare Jurnalul de la Păltiniș se ițiseră în viața publică destule semne că de acest nărav românii erau departe de a se fi „vindecat”. Neatins însă sau poate chiar imun la această boală, a solidarității comunitare, de neam, Liiceanu își mărturisea în comentariile sale mirarea și dis-prețuirea pentru naivitățile solidarității tribale, cu sărăcia și nevoile neamului, atât de frecvente și de definitorii în discursul lui Noica…
Dacă-mi aduc bine aminte, cam asta era constatarea mea: lui Liiceanu, și citez: funciarmente îi era cu neputință să-l perceapă și să-l priceapă pe Noica… Pe Noica și pe camarazii acestuia.
Nota bene: textul meu nu conținea niciun atac la persoană. La câteva zile după acel text, am mai publicat unul – e drept, într-o revistă mai puțin citită, Tomis, în care propuneam ca premiul pentru cartea anului să se acorde lui Liiceanu și altor doi scriitori, pentru nu mai știu care volum din Platon, la care contribuția lui Liiceanu fusese cea mai consistentă…
Trec câteva luni, și în toamna lui 1983 mă trezesc că la Europa Liberă sunt aspru criticat, înjurat mai degrabă, pentru textul meu despre Jurnalul de la Păltiniș. Amicul Alecu Cuturicu – Dumnezeu să-l odihnească, care asculta seară de seară emisiunile culturale, face bine și înregistrează la casetofon discursul nimicitor de care am parte. Așa că am putut analiza în tihnă textul. L-am și transcris, pentru a-i răspunde. Mizeria de la Europa Liberă era semnată și citită de Gelu Ionescu, proaspăt transfug.
De la început m-a pus pe gânduri acest detaliu: eram în termeni dintre cei mai buni cu Gelu Ionescu. Ce-i cășunase pe mine?! În plus, nu avea nici dreptate, procedase necinstit, comentariul său era nejustificat, găsise un pretext care, cu textul meu în față, nu rezista, dar de acest lucru nu-și puteau da seama ascultătorii postului de radio. Aveau toate motivele să ia în serios demonstrația lui Gelu Ionescu cum că eu, lăudând ediția Platon, scoasă de Noica și o echipă de excelenți colaboratori, printre care și Liiceanu, făceam un gest de propagandă deșănțată cui? Lui… Ceaușescu și regimului ceaușist!
Am încercat să public un răspuns la Luceafărul, dar Ungheanu sau altcineva din redacție nu mi-au acceptat replica. Au dat vina pe cei de la Secție… Secția de presă și propagandă a CC al PCR!
Las alte detalii ca să spun esențialul: mi-am dat seama curând că textul citit la Europa Liberă de Gelu Ionescu fusese scris de …Gabriel Liiceanu! Repet: Gabriel Liiceanu!… Cum mi-am dat seama? Păi, mai apăruse o carte, Epistolar, în care Liiceanu a publicat cronicile și schimbul său de scrisori cu diverși, pe marginea Jurnalului. Cronica mea nu a fost înserată alături de celelalte. În schimb, anumite detalii stilistice din scrisorile semnate de Liiceanu mi-au adus aminte de textul citit la Europa Liberă de Gelu Ionescu!…
Îl prinsesem așadar pe Liiceanu cu un gest de o netrebnicie rară, nemaiîntâlnită în viața noastră literară: în loc să-mi răspundă la obiecții deschis, bărbătește, și să argumenteze senin și demn împotriva argumentelor mele, a conceput un text infam, nedrept, necinstit, mincinos și calomniator, un veritabil atac la persoană, străin de orice dezbatere de idei, dar – și în aceasta consta mizeria gestului, a comportamentului, nu și-a semnat făcătura, ci l-a pus pe bietul Gelu Ionescu să și-o asume. În plus, mizase și pe faptul că presa noastră, bine coordonată de la Comitetul Central, nu obișnuia să intre în polemică cu Europa Liberă, cu oficinele!… Deci mă înjurase liniștit, știind bine că eu nu-i pot nici măcar răspunde lui …Gelu Ionescu.
Așa că eu rămâneam înjurat și nu puteam face nimic. În mod deosebit nu puteam nici să dezvălui descoperirea că cel care mă înjurase atât de nedemn și de nedrept nu era Gelu Ionescu, ci însuși Gabriel Liiceanu. De ce nu puteam face caz de asta? Pentru că în felul acesta s-ar fi aflat că Liiceanu are astfel de relații la Europa Liberă încât își poate permite asemenea mașinațiuni. Ar fi fost ca și cum l-aș fi turnat la Securitate că are relații atât de strânse cu Europa Liberă, adică cu dușmanul!!
Ceva-ceva mă făcea să mă înarmez cu răbdare. Nu sunt zilele intrate în sac, mi-am zis! Și după vreo 10 ani mă trezesc la Senat pentru prima oară față în față cu Gabriel Liiceanu. Devenise între timp marea vedetă, autor al celebrului Apel… Era invitat la Senat pentru audieri, candida să fie admis în Consiliul de Adminstrație al Televiziunii… Mă uitam la colegii din comisia Senatului, ușor complexați de solemnitate întâlnirii cu marele Liiceanu. N-am avut încotro și am intrat în vorbă cu audiatul, stricându-le festivitatea:
– Domnule candidat, zic, în urmă cu vreo zece ani, la Europa Liberă, Gelu Ionescu a citit un text despre mine, un text cum nu s-a mai scris despre mine altul mai urît, mai calomniator, mai mincinos! Nici măcar după 1990 nu m-a batjocorit cineva ca atunci!… Spuneți-mi, este adevărat că acel text l-ați scris dumneavoastră?
Teribilă a fost consternarea colegilor! Adrian Păunescu, care a înțeles imediat gravitatea gestului, se uita mirat și surprins la mine: nu cumva mă bag într-o poveste din care îmi va fi greu să ies?! Răspunde bietul Liiceanu cam așa:
– Nu văd nicio legătură între întrebarea dumneavoastră și rostul prezenței mele aici?
– Cum să nu vedeți legătura?! Păi dumneavoastră vreți să intrați în conducerea televiziunii române! Și vi se pare normal ca la televiziunea națională să se întâmple ce s-a întâmplat la Europa Liberă când dumneavoastră ați scris un text împotriva mea, plin de minciuni, și l-ați pus pe altul să-și asume răspunderea ca autor?! Nu are legătură?!…
– Da, are legătură… Dar eu nu am făcut decât să-i ofer niște date statistice lui Gelu Ionescu…
Evident, bietul pungaș nu se așteptase ca eu să știu de găinăria de la Europa Liberă. Nu mai țin minte dacă i-am explicat de unde știam de ea. A fost total derutat și, dacă ar fi știut că mă bazam numai pe o analiză stilistică, de text, probabil că n-ar fi recunoscut. A fost cinstit oareșicât, dar nu chiar detot cinstit și să recunoască că integral îi aparțiea infamul text.
Miraculoasă întâmplare, a comentat apoi Păunescu. Miraculoasă întâlnire, zic eu acum. Când mă gândesc că a fost după mai bine de zece ani de așteptare… Ce anume m-a făcut să aștept liniștit și să nu pun prea mult la inimă gestul de ultim netrebnic al filosofului?…
Uitasem de această miraculoasă întâlnire, prima și ultima… Au trecut de atunci alți zece ani! Noroc cu amicul C.B., care mi-a semnalat emisiunea celor doi impostori și a insistat să-mi arunc un ochi! De ce impostori?
Să-i luăm pe rând:
Pentru mine, Liiceanu Gabriel, dacă mă pune cineva să mă gândesc la acest nume, nu este insul care m-a înjurat cu atâta lipsă de demnitate… Atât de laș!… Treacă de la mine!… Nu este Gabriel Liiceanu nici măcar farsorul care a scris Apelul către lichele uitându-se în oglindă. Ci este persoana care a făcut acestei Țări un rău mult mai mare: el, Gabriel Liiceanu, a dat tonul la furăciuni în Țara asta! Încă din primele zile post-decembriste, când s-a instalat proprietar pe Editura Politică. Dacă l-ai fi întrebat cine i-a dat-o, probabil că ar fi răspuns că i-a dat-o unul, Silviu Brucan! Nici nu terminasem cu numărătoarea morților, și Liiceanu se aranjase deja!
E de văzut, cine s-a privatizat mai întâi, Editura Politică, botezată Editura Humanitas, pe mâna spartă și apucătoare a lui Gabriel Liiceanu, sau redacția ziarului România liberă, pe mâna disidentului Petre Băcanu! Au urmat, la scurt timp, alte redacții, ale tuturor ziarelor județene! Este al naibii de semnificativ să-ți dai seama că taman ei, ziariștii, au dat tonul la privatizare, la jefuirea patrimoniului public, cu mult înainte să apară legile privatizării și mogulii. Ce bine înțelegi astfel de ce avem parte de o presă atât de străină de nevoile societății românești, o presă atât de trădătoare, de vândută!… L-au avut ca model pe mai sus numitul pungaș. Deh, om cu idei!
Andrei Pleșu?… Ce a căutat un filosof, un intelectual atât de rafinat, să se zbată să fie numit în conducerea civilă a CNSAS?! De unde interesul pentru mizerele dosare intocmite de analfabeta Securitate? Lași tu biblioteca Academiei pentru hrubele în care zac arhivele Securității? Ce-l putea mâna pe exegetul angelității spre zonele pestilențiale, degradate ale umanității, atât de jalnice?!…
Asemenea comportament are o singură logică, zic cunoscătorii: dosarul. Dosarul de securitate, dosarul de colaborator, dosarul de urmărit, urmărit de securitate pentru fapte rușinoase, jenante, dosarul propriu sau al cuiva din familie, care trebuia să fie scos din circuitul public, distrus eventual…
Atât să ne explice Andrei Pleșu, ce împlinire spirituală a urmărit el la CNSAS?, și nu mai zicem nimic de prăpădul din patrimoniul național, care, tot așa, a debutat sub oblăduirea sa, ca ministru prădalnic al culturii!
Când l-am acuzat pe Petre Roman că a dispus demontarea tricolorului de pe clădirea Casei Poporului, am primit răspunsul că aceasta a fost ideea și decizia lui Andrei Pleșu, ca ministru răspunzător de spiritualitatea românească!… De ce, fiu al luptei comuniste în ilegalitate?! De ce ți-a fost nesuferit acel stindard, care, fluturând pe cea mai mare clădire din lume, era el însuși cel mai mare steag național arborat vreodată! Te durea acest detaliu, de un gust îndoielnic pentru estetul din tine, dar nu și pentru cei care îl priveam cu plăcere și chiar emoție, văzându-l cât de voinicește se zbuciumă pentru noi în bătaia vântului…
De ce, mă, ne-în-de-pliniților, nu v-a plăcut nici Noica, nici tricolorul românesc?
București, 6 martie 2011
ION COJA
Notă: Textul de mai sus face parte și el din CARTEA CU MIRABUNDE. Ce înseamnă „mirabunde”? Răbdare, să apară cartea și veți vedea că ați înțeles deja sensul acestui cuvînt pe care l-am inventat eu, în interiorul limbii latino-române.
E unul din strategii orcilor. Incepand de asta primavara armia orcilor s-a retras sa se refaca in cetatea cea mare a orcilor hu money tass si pe linia redutelor-reviste, spun ei ca e Linia Maginot. Intr-o dimineata coloanele noastre au gasit transeele culturale goale, sobolanii fugisera! Acum se camufleaza cu autori gen Lucia Hossu-Longin, strang randurile si se pregatesc de contraofensiva. Intre timp au mai schilodit niste manuale, naravul din fire…
Ca sa nu mai existe niciun dubiu: lingorile s-au folosit si se folosesc de autori valorosi de aici si de afara pentru a castiga bani(asta e treaba lor) si pentru a credibiliza mistificatori de Istorie Românească(iar asta nu mai e doar a lor), fie pentru a ne vari pe gat false valori – cu un tupeu de neimaginat(idem). Dupa care au inceput sa umble (cu aceiasi nonsalanta a tupeului cu care un Kasap Culturnik deturneaza sensuri ori isi imagineaza ca masa i-a lasat mostenire editura kazaciok) ca „ambasadori culturali” ai Romaniei(!) – crezand ca au situatia sub control si sunt la timona (a se vedea prelungirea manolescu & co)!
Spiteria Noii Ordini Culturale a elitristilor – sa lupti impotriva acestor secaturi malefice este o onoare!
posibil sa instituim si decoratii si medalii de aur
Comunismul a fost un sistem bolnav care a distrus demnitatea multor oameni.
Domnii Coja, Plesu si Liceanu sint o parte din tot ce are mai bun societatea romaneasca contemporana. Felicitari tuturor pentru toate aspectele pozitive ale activitatii de pana acum. Cred ca marea majoritatea a românilor se bucura ca sint contemporani acestor mari oameni de cultura.
O parere umila a unui machidon.
După retrovoluţia din decembrie 1989 au apărut foarte multe publicaţii, prin dispersarea celor cîteva redacţii ale ziarelor li revistelor din România socialistă. O parte dintre cei din redacţia revistei „Munca de partid” a format revista „Democraţia”, al cărei director era regretatul senator P.R.M. de mai tîrziu, Eugen Florescu. I-am predat articolul „Gruparea PARANOICA“, pe care redactorul şef al revistei l-a publicat în „Democraţia”, nr. 35/17-23 septembrie 1990, sub titlul „Gruparea paranoică“, fiindcă nu a înţeles jocul de cuvinte pe care-l făceam inclusiv în text, anume că grupul de indivizi care roiseră în jurul marelui Noica era nu era decît un grup de paranoici, care-şi închipuiau, însă, că sunt cineva. Dintre impostorii pe care-i enumeram acolo cel mai mult erau „băgaţi în cerneală” Doina Cornea şi Gabriel Liiceanu. Ulterior am aflat de la un fost coleg de facultate care-l cunoştea pe Liiceanu că ăsta se interesase cine-i „Zărnescu ăla care mă înjură”. Fostul coleg, sociologul N.G., i-a răspuns că „e un colonel care…” şi nu mai ţin minnte ce anume i-ar fi zis. Oricum, ulterior, în articolele mele am scris şi eu despre el în aceeaşi manieră: „Liiceanu, în op-ul său autobiografic APEL CĂTRE LICHELE…”, sau în grafiam numele aşa cum făcuse un autor de la revista „România Mare” – mi se pare că Stanciu Deladeva -, „Liic(h)eanu”. Aşa că dac d-l prof. Coja a fost primul care l-a încondeiat adecvat într-un articol rămas nepublicat din cauza cenzurii, eu am fost primul care l-am încondeiat în presa liberă postdecembristă – şi, ulterior, s-a adeverit deprecierea pe care i-o atribuisem, iar textul de mai sus al d-lui Ion Coja este o probă în plus. Văd că zilele acestea a mai execrat o lucrare, „Dragul meu turnător”,d espre cel care-l turnase în scris la Securitate. Eu cred că a făcut rău că l-a turnat în scris. trebuie să-l toarne în ciment, ca mafioţii în Italia.
Da, si brutus !
este o diferenta totusi intre cei doi care au explodat pe ecranele tv la revolutie.Ca urmare cateva generatii de tineri absolventi de liceee au optat pentru filozofie spre disperarea parintilor.Totusi eu i-am ascultat cu interes.Diferenta majora intre ei este ca Liiceanu este ambitios in timp ce Plesu este mai relaxat si din care cauza are umor si prinde mai bine.Busulenga, care le-a fost profesoara, spunea ca din pacate Liiceanu s-a transformat in om de afaceri.Este adevarat, insa vinde carti bune.
Domnilor care criticati, aveti variante mai bune? Iesiti dvs cu idei mai marete.A ponegri nu este ceva inaltator.Singura cale spre progres este in a face ceva mai bun decat exista nu a ne afunda in mlastina scandalurilor inutile.
Cat despre Patapievici, romanii care l-au alungat inca nu s-au aratat mai buni.Se pare ca este mai important sa moara capra vecinului decat sa ne cumparam si noi macar o capra.
imi aduce aminte de tabloul lui Juan Miro, „Barbat si femeie extaziindu-se in fata unui excrement”, in cazul asta, fiind vorba de doua. Ba, citindu-ti toate randurile, chiar trei.
A observa tare de caracter nu inseamna a ponegri. Nimeni nu contesta ca la Humanitas apar si carti bune, multe chiar. Problema e caracterul celor doi (trei cu tot cu Patapievici) si prejudiciile pe care le-au adus tarii. Ori iti iubesti tara si neamul, asa cum au facut M. Vulcanescu, Tutea si miile de intelectuali morti in inchisori, ori faci pe intelectualul si putin iti pasa ca esti tradator de neam si tara. Inca avem intelectuali de marca dar vocile lor sunt prea subtile pentru a se face auzite in galagioasa mass-medie.
PREA BUN!
Circula o butada, cu Tutea si Liiceanu, inainte de `89. Se spunea ca cineva il intreaba pe Tutea: Domnu` Tutea, ati auzit de filosoful Liiceanu? Batranul raspunde: nu nu am auzit! Cum, adica, se mira cel ce pusese intrebarea, n-ati auzit de Liiceanu?! A, raspunede Batranul, de Liiceanu am auzit, dar de filosoful Liiceanu, nu!
„…era el însuși cel mai mare steag național arborat vreodată.”
In toamna lui ’91 am ajuns pentru prima data in America la invitatia unui fost coleg de la Centrul de Calcul al Turismului.
Intr-o zi, m-a luat sa vad compania la care lucra. Pe pajistea din fata caldirii se afla un catarg inalt pe care flutura drapelul American. Am ramas cu gura cascata. In viata mea nu vazusem un drapel atat de mare fluturand, absolut maiestuos in bataia vantului.
De atunci, acest steag urias l-am vazut frecvent in fata multor companii, chiar si la cea la care lucrez.
Si cu aceasta intamplare in memorie am scris si „NATO si romanul” (http://mipopescu.wordpress.com/2-reflectii/nato-si-romanul/)
Dupa fiecare furtuna gunoiele ies la suprafata! De ce sa ne mai facem probleme?!
Excelent. de mult timp ma credeam singura in a respinge trio-ul funest (a nu-l uita pe patapievici(cu p mic, ca asa vreau eu si cautinadins si cacofoniile).
A dat Dumnezeu sa mai aud si alte glasuri desi, din pacate, nu i se pare ca auditoriul, masa oamenilor „de rand”, masa studentilor „de rand” ar mai avea urechi sau creier ca sa auda
Liiceanu este, funciarmente, ca sa-l citez pe dl Coja, o lichea intelectuala. Ca si Plesu, de altfel. Qui s’assemble se resemble, zic verii nostri intru latinitate.