Incapabili să rezolve probleme cu adevărat importante, veșnic aflați în pană de soluții reale, marii noștri politicieni fac apel la sentimentele patriotice ale mulțimii, anesteziate prin intermediul unor restituiri, chipurile, spirituale. O asemenea găselniță, de-a dreptul sinistră, a devenit repatrierea osemintelor unor mari români care-și dorm somnul de veci în cimitire din lumea largă. La o primă vedere, pare a fi un gest frumos, poate chiar înălțător. Dar, dincolo de un anume festivism idilic, în această formă laică de cult al „sfintelor moaște” zace tot o miză politică: dacă nu sunt în stare să le dea oamenilor mult dorita pâine, le oferă circul unor ceremonii aproape mistice. Pe de o altă parte, asemenea evenimente, pretins culturale, reprezintă și o formă perversă de recunoștință, similară pompoaselor tinichele numite „ordine” și „medalii”, pe care politicienii le oferă unor personalități, de obicei culturale, de care-și amintesc doar după ce trec la cele veșnice.
Porniți în acest ciudat „hagialâc”, politrucii noștri par a se fi concentrat, de un timp încoace asupra „moaștelor” lui Brâncuși, genialul român care a revoluționat arta lumii. În primăvara anului trecut, actorul-senator Mircea Diaconu, vremelnic și penibil ministru al Culturii s-a lăudat că se va da peste cap ca să repatrieze osemintele titanului de la Hobița. Un gest ritual de pe urma căruia deja veștejita guvernare de azi speră să câștige un dram de capital politic. Ceea ce nici nu-i prea greu. Iar asta pentru că, atunci când aude numele vreunei personalități culturale, baza electoratului, așadar omul din stradă, se preschimbă, brusc, într-o oaie bolândă care behăie prelung: „daaa, siguuur Brâncuuuuși”. După care se întoarce la micii și berea lui de fiecare zi. Dar, de bună seamă, același român obișnuit, la fel ca majoritatea politicienilor de azi, habar n-are că, în urmă cu șase decenii, Brâncuși, cu tot cu opera lui, a fost trimis în exil definitiv de câteva personaje pe cât de penibile pe atât de sinistre, la care ne închinăm, și azi, ca la niște vârfuri și mari repere ale culturii naționale.Domnișoara Pogany
În toamna anului 2000, pe vremea în care neputincioasa guvernare CDR-istă preda ștafeta politică, opinia publică și lumea iubitorilor de artă din România au aflat, cu stupoare, că una dintre ultimele capodopere brâncușiene aflate încă în țară a dispărut fără urmă, chiar de sub nasul autorităților. Este vorba despre „Domnișoara Pogany” iar atunci, în ultimele zile în care Ion Caramitru se afla încă în fruntea Ministerului Culturii, s-a vorbit despre un furt ordinar din patrimoniul național. Au fost doar vorbe goale, căci nici până în ziua de azi nu s-a aflat cum a dispărut superba sculptură. A fost o afacere încâlcită, dar tot atunci s-a aflat că statul român ar fi putut cumpăra capodopera cu doar un milion de dolari. Părea o sumă imensă, iar Caramitru a refuzat tranzacția pe motiv că acești bani ar fi lipsit din visterie. Proastă alegere. Acum câțiva ani s-a aflat că „Domnișoara Pogany” a fost vândută, la o celebră casă de licitații, pentru 27 de milioane de euro. Și, în mod ciudat, nimeni n-a mișcat nici măcar un deget ca să recupereze capodopera despre care, cu un deceniu în urmă, se afirmase că a fost furată. De fapt, acesta a fost doar ultimul episod al unei indolențe dusă mult dincolo de limita nesimțirii, de care autoritățile române au dat dovadă în raport cu Brâncuși. Prima și cu adevărat marea mârlănie a fost comisă în urmă cu peste șase decenii, în primii ani ai regimului comunist. Iar atunci, cei care au girat-o au fost câțiva cărturari, despre care abia după răzmerița din decembrie 1989 am aflat că au fost unii dintre cei mai odioși pupincuriști ai regimului bolșevic.
Tezaurul Brâncuși
Prin 1950, autoritățile comuniste și-au pus problema înființării unui Muzeu Național de Artă. Asta ar fi trebuit să fie o chestiune cu adevărat remarcabilă, care ar fi demonstrat că „dictatura proletară” nu este exercitată doar de brute analfabete. De fapt, situația era mai complexă: Rusia sovietică din vremea lui Stalin, pricepuse că arta și cultura pot fi niște arme propagandistice extrem de eficiente. A fost o „modă” politică preluată și de regimul de la București. Motiv pentru care exponatele care urmau să fie expuse în noul muzeu trebuiau alese cu foarte mare atenție. Deja celebru în Occident, Brâncuși nu putea fi trecut cu vederea. Din păcate, introducerea operelor lui în viitorul muzeu a fost pretextul uneia dintre cele mai jegoase lupte propagandistice. De fapt, Constantin Brâncuși fusese deja contestat de intelectualii „colaboraționiști”. În această privință, specialiștii în istorie recentă menționează data de 28 iunie 1949, când biologul și botanistul Traian Săvulescu a prezentat în Prezidiul Academiei RPR expunerea „Pentru o justă orientare a activității științifice în RPR”. Un discurs în care a vorbit nu despre științele naturii ci, culmea, despre artă. Și nu orice fel de artă, ci exact despre sculptură, domeniu în care Săvulescu a susținut, nitam-nisam, că „Marea sculptoriță sovietică Vera I. Muhina, după ce a cunoscut pe toți artiștii noștri, pictori și sculptori, cărora le recunoștea talentul, le-a pus o întrebare cu un subtil și real tâlc și anume: pentru ce vreți neapărat să fiți mici francezi și nu aspirați să fiți voi înșivă? Ca și Muhina, elev al lui Bourdelle a fost și compatriotul nostru Brâncuși, pe care ea îl cunoștea foarte bine, fiindcă au fost colegi. Dar câtă deosebire, între unul și celălalt! Pe când Muhina a dăruit poporului țării sale și artei mondiale lucrări de mare valoare, inspirate din realizările, năzuințele și luptele poporului sovietic, Brâncuși a căzut în păcatul așa-zisei arte pentru artă, pe care, fără îndoială, nici el nu o poate înțelege, al artei sublimate până la absurd și paradox, al artei prețuite în dolari de miliardarii de peste ocean, nu mai are nimic comun cu specificul țării sale. De aceea arta Muhinei crește, se înalță și se impune prin vitalitatea ei lumii întregi, iar arta lui Brâncuși agonizează și se destramă în distincțiunea câtorva snobi”. Iar acela a fost doar un prim și penibil pas, făcut de câțiva dintre marii noștri intelectuali care s-au dovedit a fi, doar niște penibili „pupincuriști de cursă lungă”. Iar de la Muhina încolo, românașii noștri l-au tratat pe Brâncuși, timp de câțiva ani, ca pe un veritabil „dușman de clasă”. La un moment dat, un primar cretin de la Târgu Jiu, a încercat să doboare „Coloana infinitului” și să o trimită la topit. În cartea „Dosarul Brâncuși” dedicată titanului de la Hobița, fostul demnitar Pavel Țugui menționează foiletonul „Amara retrospectivă 1948-1949” în care Barbu Brezianu celebrul exeget al operei brâncușiene menționează că, între autoritățile de la București și Constantin Brâncuși ar fi existat o corespondență derulată între 1949 și primele luni ale anului 1951, corespondență privitoare la includerea operelor artistului în viitorul muzeu Național. De fapt, în spatele acestor discuții s-a aflat o ofertă fabuloasă: Brâncuși a dorit să ofere statului român toate lucrările pe care le mai avea, încă, în posesiune, precum și tot atelierul său, relicve de suflet care fac, acum, mândria Parisului. Era vorba despre 230 sculpturi cu tot cu soclurile lor, 41 desene, 1600 fotografii și clișee, plus uneltele și mobilierul aflate în atelierul lui Brâncuși din Impasse Ronssin nr. 11. Ei bine, în loc să accepte această ofertă generoasă, autoritățile de la București au târât-o în mlaștina puturoasă unor discuții politice în care rolul de „vioara întâi” a fost interpretat zelos, de cei mai nemernici dintre marii noștri cărturari. Iar asta nu s-a întâmplat undeva, pe stradă ori în vreo mahala, ci la Academia Română. Cercetătorul Petre Popescu Gogan a publicat, în 1995, procesul verbal al rușinoasei ședințe care a avut loc, pe 28 februarie 1951, la Academia RPR, în cadrul Secțiunii de Știința limbii, Literatură și Artă. Ședința respectivă a avut loc la scurt timp după ce, regimul comunist de la București a trimis la Paris câțiva activiști semianalfabeți care au discutat cu Brâncuși despre oferta lui. Supărat de modul în care a fost abordat, artistul i-a dat afară spunând doar că „Statul român ar trebui să trimită niște oameni competenți“. Reveniți acasă, politrucii i-au raportat lui Gheorghe Gheorghiu-Dej că: „Operele lui Brâncuși sunt niște opere pe care le-ar putea face orice țăran neinstruit.“. Dej i-a pus să scrie un referat. Un referat pe care s-a și pus rezoluția „Operele lui Brâncuși nu ajută cu nimic la edificarea socialismului în România. Refuzăm!“.
Susnumitul proces verbal menționează că la acea ședință a Academiei RPR, prezidată de poetul proletcultist Al. Toma, au participat George Oprescu, Victor Eftimiu, George Călinescu, Camil Petrescu, Krikor Zambaccian, Alexandru Graur, Geo Bogza, George Murnu, Iorgu Iordan, Alexandru Rosetti, Gala Galaction, Ion Jalea, toți nume sonore ale culturii românești. Prim vorbitor Al. Toma, l-a descris pe Brâncuși drept un „reacționar și dușman al regimului“. La rândul său, prof. G. Oprescu l-a acuzat de „lipsa de sinceritate”, motivată prin faptul că nu ar fi făcut nimic altceva decât să speculeze „prin mijloace bizare, gusturile morbide ale societății burgheze”. La rândul său prof. Alexandru Graur s-a exprimat, și el, împotriva acceptării operelor lui Brâncuși în Muzeul de Artă al RPR deoarece în jurul sculptorului „se grupează antidemocrații în artă”. Uitat acum, acel vorbitor era filologul despre care, cândva se spunea cu tâlc: „Ne învață Graur românește, când i-o crește bucățica ce-i lipsește”. Dar poate că cel mai penibil dintre toși a fost George Călinescu, care, bine „orientat” în raport cu cerințele politice ale momentului, a afirmat că Brâncuși „nu poate fi considerat un creator în sculptură pentru că el nu se exprimă cu mijloacele proprii acestei arte”. De fapt, în acei ani, Călinescu a fost pupincuristul perfect. Tot cam pe atunci, el și-a pus cenușă în cap, jeluindu-se în fața noilor stăpâni: „Acești ani am trăit sub adânca înrâurire a idealismului burghez și, deși suntem democrați de bună-credință, nu avem încă toata acuitatea de a judeca prin unghiul de vedere al proletariatului. (…) I.V.Stalin, prin articolele sale asupra lingvisticei, ne-a dat o frumoasă lecție, ajutând secția noastră tocmai pe pragul de a face niște erori și a explica totul prin lupta de clasă.” Oare unde s-o fi ascuns atunci „Divinul critic”, autor al „Istoriei Literaturii Române” care, cu un deceniu în urmă, afirma: „Criticul serios se ferește să introducă în judecăți criteriul idealului politic, fiindcă poate să ajungă în fața unor producții a căror tendință națională îi este proprie, dar care nu au existență artistică.” Dar poate că, vârful ticăloșiei a fost atins de suficiența obeză a lui Mihail Sadoveanu, cel care atunci când i s-a prezentat oferta lui Brâncuși și-a pus în mișcare osânza din spatele căreia a exclamat plin de dispreț: „…vă țineți de fleacuri? Doar suntem la Academie! Luați rușinea aiasta și aruncați-o la coș!“. Și la coș a și rămas, vreme de câțiva ani. Sadoveanu și Călinescu au mai trăit până în 1961 respectiv 1965, ani în care gloria lui Brâncuși fusese acceptată chiar și de comuniștii români.
Scârbit de atitudinea regimului de la București, Brâncuși a renunțat la cetățenia română și a solicitat-o pe cea franceză, pe care a și obținut-o pe 15 iunie 1952. Ulterior a făcut un nou testament prin care și-a lăsat toată averea lui statului francez, care a și primit-o cu tot respectul cuvenit. Brâncuși a murit pe 16 martie 1957 și a părăsit această lume ca francez. Este înhumat la cimitirul Montparnasse, alături de alți mari români care au trăit și murit în Franța. Acum, politrucii noștri vor să-l scoată pe Brâncuși din glorioasa necropolă pariziană și să-l mute în părăginitul cimitir din Hobița. Unde va zace, uitat de toată lumea, și băgat în seamă doar de maidanezii care-i vor uda piatra tombală, indiferenți la gloria lui mondială.
Vasile Surcel
Nota Redacției După știința noastră, decizia de a respinge oferta făcută de Brâncuși s-a luat în ședința Comitetului Executiv al CC al Partidului Muncitoresc Român. Discuția de la Academie nu mai putea să schimbe decizia deja luată de „conducrea politică”! Iar la ședința CEPEX-ului de atunci, cel mai pornit împotriva lui Brâncuși s-a arătat a fi Leonte Răutu, ideologul Partidului. Ar fi interesant de (re)publicat în întregime documentul găsit de dl Popescu Gogan, măcar pe acest site. Cineva ar tyrebui să adune toate documentele legate de acest caz. Măcar pentru a ști ce este folclor și ce este lucru cu certitudine petrecut. Intră aici și povestea cu Caramitru și Domnișoara Pogany… Vom reveni asupra acestui subiect. ion coja
|
LUCRARILE DIN ATELIERUL BRANCUS STA BINE UN DE STA …DE CE SA-L ADUCEM ACASA ..NU SUNT MOMENTE BUNE PENTRU CA TOT SE VA FURA ..VA DISPARE INCA DE LA INTRARE IN VAMA ..SUNTEM O TARA DE HOTI ,,CEL PUTIN LA PARIS IN FATA MUZEULUI CONTEMPORAN -MODERN ESTE BINE CONSERVAT SI NU LIPSESTE NICI O PIESA DIN ATELIERUL LUI BRANCUS ..NU CRED CA BRANCUS VA FI MULTUMIT SA -I ADUCEM OSEMINTELE IN TARA ..SE SIMTE BINE INTRE CEI DOI PRIETENI LANGA CARE ESTE INGROPAT …DACA SE ADUC AICI OSEMINTELE IN CATIVA ANI SE GASESTE CINEVA SA-SI PUNA MORTII PESTE EL ASA CUM AU FACUT PESTE MULTI DIN PERSONALUTATILE CULTURII NOASTRE DIN CIMITIRUL BELU
DIN TOT SUFLETUL DORESC CA OPERELE DE ARTA ALUI CUNOSCUTULUI ARTIST SA FIE ADUSE ACASA DAR CA SA POATA SA-I MAI VADA OPERELE VIITORII URMASI AI ROMANIEI TREBUIE SA RAMANA ACOLO CA ALTFEL VA DISPAREA ASA CUM A DISPARUT SI MADAM POGANI O RUSINE SI O TRADARE .NU-I MAI SATURA DE BANI PE IMBUIBATII DE GUVERNANTI ? SUNTEM O TARA DE GUNOAIE …ATELIERUL MUZEU DIN PAERIS SE POATE VIZITA GRATIS .D CATE ORI MERG IN PARIS TREC SI VIZITEZ ATELIERUL SI VAD SI UNELE SCHIMBARI ULTIMA OARA AM INTREBAT UNDE SUNT FOTOGRAFIILE MARI ALE ARTISTULUI SI MI S-A RASPUNS CA SUNT VIZAVI IN MUZEUL DE ARTA MODERNA LA O EXPOZITIE TEMPORALA ,AM FOST SI LA MORMANTUL LUI BRANCUS ,,SE ODIHNESTEN BINE ACOLO LA FEL CA ENESCU , TZARA ,CIORAN SI ALTII. NU MERITAM SI NU SUNTEM DEMNI DE ACESTI MARI AI NEAMULUI ROMANESC DACA MAI AVEM CEVA NEAM ROMANESC ..SUNTEM O ADUNATURA ASTA S-A DEMONSTRAT TOT TIMPUL IN ULTIMII ANI ,,O RUSINE DE POPOR ..CUM DE A DECAZUT TOTUL ASA ?NU SUNTEM DEMNI DE TARA NOASTRA SI DE VECHII EI LOCUITORI CARE ERAU BRAVI EROI …ACUM ADEVARATII EROI SE AFLA IN DIASPORA ROMANA PENTRU CA ACOLO EI SI-AU PASTRAT OBICEIURILE ,TRADITIILE SI LIMBA ..NU CA NOI CEI DIN ROMANIA …O MARE PARTE DIN ROMANI NU-I POT NUMI ROMANI ..IMI PARE RAU .AM LUPTAT SI LUPT CA SA MENTIN DEMNITATEA NOASTRA SI IMAGINEA ROMANIEI IN AFARA DAR ESTE IN ZADAR …POPORUL DOARME SI VA DORMI SOMNUL CEL DE VECI …SPER CA VA FACE ACEASTA GENERATIE TANARA CEVA DUPA MOARTEA PARINTILOR LOR CARE SE COMPORTA CA NISTE LASI SI AU DUS TARA UNDE AU DUS SI ACORDUL LOR ..CUNOSC O ARHITECTA TANARA SPANIOLA DIN VALLADOLID CARE SI-A ALES CA TEMA DE TERMINARE A STUDIILOR CONSTANTIN BRANCUS ,,AM VAZUT CU OCHII MEI TEZA ATAT EA CAT SI EU ERAM FERICITE DAND PAGINA CU PAGINA CITIEND SI URMARIND FOTOGRAFIILE CU UNELE DIN OPERELE LUI BRANCUS ,,,IAR NOI VANDEM PE MADAM POGANI …ROMANII NU-L MERITA PE MARELE BRANCUS SI NICI EL NU NE-AR MAI DORI CAND AR AFLA CA I-AM VANDUT PE MADAM BOVARI ..DE FAPT NE-AM VANDUT DE MULTI SI SUFLETELE LA STARINI …MAI AVEM CEVA DE VANZARE ,,SA SCOATEM CAT MAI REPEDE LA LICITARE CA MAINE POIMAINE VOM MURI SI NU MAI STIM CE S-A VANDUT FARA SA ASISTAM IN MOD TACIT LA ULTIMELE BUCATI DIN TARA ACEASTA CARE ARE NEFERICIREA ACUM DE O ASTFEL DE POPULATIE …BRANCUS ESTE NEMURITOR IN SCHIMB ROMANII SE VOR AUTODISTRUGE VANZANDU-SI COPILELE SI BAIETI DREPT SCLAVI PENTRU ALTE TARI DIN EUROPA SI DIN LUME …AVEA DREPTATE TUTEA CAND A SPUS CA SUNTEM O NATIE DE PROSTI …
Observ cum se repetă obsesiv pe acest site, fără ca domnul Ion Coja să fie deranjat, ura acerbă faţă creştinism şi faţă de Hristosul care spune că toţi oamenii trebuie să se iubească, să se respecte, nimeni să nu ucidă, să nu preacurvească, să nu fure, să nu înşele pe nimeni, iar cine încalcă aceste principii să fie pedepsit. În schimb, tot domnul Coja a dezvoltat o adevărată idolatrie pentru popii ortodocşi, care vin cu altă evanghelie şi ne ţin în sclavie. De aceea acest „Jos Securiştii” semito-mason poate să scrie împotriva creştinismului, iar mie mi se bate apropoul că fiind Paştele să nu îndrăznesc să critic ortodoxia. Nici că se poate dovadă mai clară că ortodoxia şi creştinismul sunt două lucruri Total diferite.
Mentalitatea BOLNAVICIOASA a poporului nostru:
http://jossecuristii.blogspot.ro/2013/04/mentalitatea-bolnava-poporului.html
MENTALITATEA BOLNAVA A POPORULUI ROMANESC,DE AM AJUNS AZI IN GROAPA! CAUZA O REGASIM INCA DE LA 1400!
Romanul are o mentalitate bolnava,de-a dreptul,in privinta filosofiei de viata dupa care se conduce.
,,l-as ca-i bine si asa,, sau ,,te aliezi cu dracu pana treci puntea,, ca si cand nimic nu ar conta in viata!! ca si cand dracu te lasa in pace dupa ce treci puntea!
Iata ce spune la 1691 MIRON COSTIN
,,NU SUNT VREMILE SUB CARMA OMULUI,CI BIETUL OM SUB VREMI,,
Iara mentalitatea de-a dreptul BOLNAVA!Pentru simplul motiv,ca acest roman e ,,BIET OM,, pentru ca in mintea omului lupta nu-si are sensul.
MAI PE ROMANESTE: MENTALITATE DE SCLAV supus,mai adaugam si religia umila judeo-crestina,si iese o ciorba fiarta! Adica sa-ti ierti dusmanul,sa fii iertator,sa fii umil,tacut,si SUPUS!
asta au invatat romanii,de am ajuns azi sclavi la FMI,ieri la otomani,la rusi,la nazisti,la comunisti,la americani,chinezi,papuasi,polonezi!
Cum se face ca profetul MAHOMED spunea:
,,OMUL PUTERNIC ESTE ACEL CARE CASTIGA BIRUINTA ASUPRA LUI INSUSI,,
Iar romanul este total opus acestui profet luptator? adica sa te lasi calcat in picioare,sa nu devii mai bun,ci mai UMIL,ci mai SUPUS,ca ,,stapanirea e de la Dumnezeu,, cum spun judeo-crestinii.
FILOSOFIA de viata este una bolnavicioasa.
La 525 inaintea erei noastre profetul chinez BUDHA,spunea cu 6 secole INAINTEA lui judeo-crestinului HRISTOS ca ,, nu cata cum a gresit aproapele tau.Ia seama la tine insuti si vezi ce-ai facut tu sau ai uitat tu sa faci,,
Hristos spunea ,,nu te uita la greselile altora,ci la barna din ochiul tau,,
Cum se face ca BUDHA avea unele idei asemanatoare cu cele ale lui Hristos?
NEAGOE BASARAB la 1530 spunea ca ,,MAI BINE ESTE MOARTEA IN CINSTE,DECAT VIATA CU AMAR SI OCARA,, la indigo tovarasul Nicolae Ceausescu spunea in 1989 la revolutie citand ,,Desteapta-te romane,, ,,MURIM MAI BINE IN LUPTA CU GLORIE DEPLINA DECAT SA FIM SCLAVI IARASI IN PROPRIUL NOS PAMANT!,,
Ei bine romanii n-au inteles atunci! am ajuns sclavi FMI,datori vanduti,Romania e stearsa de pe harta,muntii sunt furati,cu tot cu aur si paduri de straini,si am ajuns o colonie ieftina,o piata de desfacere de mana a 10-a!Nu a fost bun Ceausescu,ca dorea independenta Romaniei,sunt buni actualii ca ne-au jefuit tara,pentru a-si pune niste bani in conturi,vanzand neamul si tara ca si IUDA pentru un pumn de bani!
Marele filosof NICOLAE IORGA,ucis miseleste in 1940,spunea ca noi ca neam trebuie sa facem binele,explicand astfel:
,,BUN NU E ACELA CARE SUFERA RAUL CI ACELA CARE FACE BINELE,,
Noi poporul romanesc nu mai facem nici binele,asteptand sa crape capra vecinului.DELASAREA TOTALA lipsa oricarei energii,epuizate la capsuni in Spania,in lagarele de munca naziste,ne duce cu gandul ca trebuie sa importam niste luptatori straini,sa ridice Romania.Tarile de import:MOLDOVA si SIRIA!Poate astfel si romanii se vor trezi odata si odata,si vor intelege ca doar cei ce lupta vor birui,si nu plangaciosii de cartieri,si de internet!
Mentalitatea BOLNAVICIOASA a poporului nostru:
http://jossecuristii.blogspot.ro/2013/04/mentalitatea-bolnava-poporului.html
Frantujii se fac ca au uitat sau habar nu au ca pana prin secolul XV-XVI vorbeau o limba aproape „romaneasca”… De ce atata dispret fata de stramosii lor si urmasii lor ?
ASTA E RODUL CELOR 23 DE ANI DE „DEMOCRATIE”….
Consecventi,jidanii…[Graur, Toma, Rautu…]doar erau in RRomania!
Eu cred ca cel mai util lucru ar fii recuperarea atelierului de la Paris de catre Romania, lucru aproape imposibil actualmente. E într-adevar mare pacat prostia celor de atunci, dar oamenii de azi nu sînt vinovati de ceea ce s-a întîmplat în acei ani si Brancusi ramîne una din mîndriile noastre, a Românilor; un alt mare pacat este ca în Franta lumea (studentii din scolile de arta de exemplu) nici macar nu stiu ca Brancusi este Român: ei pronunta Brancuzi. E mare pacat ca noi nu stim si nici nu ne intereseaza sa facem cunoscute lumii valorile poporului român, asa Europa occidentala are cunostinta doar de tziganii care vin din Romania si cersesc sau fura; pîna nu demult, în presa franceza se vorbea de „rom” si români în acelasi articol, ca fiind o apa si-un pamînt.
Se pare ca la Hobita casa lui Brancusi este lasata in paragina de cei ce submineaza existenta culturii romanesti CU SISTEM!!!
Nu doar prin jaf cleptocrat ci prin atac concertat asupra valorilor acestui neam ce le sta in gat!
Nu cred ca este intamplatoare aceasta paragina , simultana cu restul distrugerii magistrale a monumentelor Romaniei de catre romanofobii alergici la tot ce le rezista.
Cat mai dureaza iudocratia,cred ca marii romani sunt mai bine protejati in strainatate – de „elitisti” – decat in tara.
Este dorinta testamentara a lui Brancusi de a fi inmormantat langa mama sa la Hobita.Muzeul Brancusi din Hobita e MAREA PROBLEMA. Casa nu a fost casa natala a sculptorului.Comunistii au vrut o casa memoriala a lui Brancusi si au amenajat-o intr-o casa taraneasca veche nelocuita, intrucat cea autentica era ocupata.Au mobilat-o neinspirat bagand de toate in ea ca in orice muzeu taranesc.Neinspirat.Lipseste ideia ca acolo s-a nascut un sculptor de geniu.