Pe marginea textului Întoarcerea evreilor expulzați în Transnistria în România publicat pe site-ul nostru în ziua de 3 octombrie 2025.
Textul amintește de numeroasele delegații pe care conducerea comunității evreiești le-a trimis în Transnistria ca să constate în ce condiții trăiesc evreii strămutați dincolo de Nistru.
Astfel, „La 21 decembrie 1942, Comitetul Autonom de Ajutor a primit permisiunea de a trimite o delegație în ghetouri și tabără din Transnistria. La 31 decembrie, prima delegație a plecat, în numele Centrului Evreiesc, iar delegația a inclus pe Ephraim Șraga, inginerul Yaakov Schechter, Yechiel Markovich și avocatul Yosef Aver Cohen – dintre care trei aveau rude în Transnistria. Delegația a plecat cu trenul la Odesa pentru a vizita cele 140 de ghetouri și tabere dintre Nistru și sudul Bugului. Delegația s-a întors în București la sfârșitul lunii ianuarie a anului 1943, ținând o ședință la Templul Coral.”
Așadar delegația a stat printre evreii din Transnistria mai mult de o lună.
„În raportul întocmit de Ephraim Șraga, rabinul-șef Alexandru Șafran și rabinul-șef sefard Sabetay Iosif Jean s-a constatat că 72,214 evrei sunt deportați în Transnistria, îndemnându-i pe evreii bucureșteni să facă donații pentru exilații transnistreni. Cu banii strânși s-au cumpărat haine și hrană pentru deportați.”
Altă delegație „În august 1943, Nandor Gingold, șeful Centralei Evreiești, a solicitat permisiunea de a trimite o altă delegație în Transnistria pentru a supraveghea distribuirea donațiilor. Aprobarea a fost dată și o delegație a plecat. În delegație se aflau și Ephraim Șraga, Yuan Mesuf și Moritz Blumenthal.”
Autoritățile române au aprobat la un moment dat
„Întoarcerea evreilor din Dorohoi.
Pentru întoarcerea acestor evrei au mers 2 delegații: una condusă de Ephraim Șraga, care a mers la Moghilău și una condusă de David Rosenkrantz, care a mers la Tiraspol. Delegațiile au plătit sume foarte mari pentru eliberarea celor 6,107 de evrei care au supraviețuit, majoritatea din Moghilău. Aceștia au fost repatriați în 5 serii, între 19 și 25 decembrie, în anul 1943.”
Autoritățile antonesciene au aprobat și „Repatrierea orfanilor transnistreni
Cererea de repatriere a orfanilor evrei a fost aprobată de vicepremierul Mihai Antonescu și de vicepreședintele Crucii Roșii din România în mai 1943.
La 8 ianuarie 1944, Centrul Evreiesc a solicitat Ministerului de interne permisiunea de a repatria în România 4,000 de orfani evrei, originari atât din România Mare, cât și din Guvernământul Transnistriei (sovietici). Aceștia urmau să urmeze ciclul primar în România, urmând a emigra ulterior în Israel. La 5 februarie, comitetul de ajutor a trimis 2 delegații: una în care se aflau și Ephraim Șraga și Yitzhak Artzi, care mergea la Moghilău (unde erau 1,400 de orfani), și una în care se afla David Rosenkrantz, care a mers la Tighina și Tiraspol (unde erau 484 de orfani).”
Detaliu de maxim interes: printre evreii repatriați au fost și mulți „evrei sovietici”! Spune multe acest detaliu despre sentimentele evreilor din Transnistria pentru condițiile de viață de Care s-au bucurat sub oblăduirea Bucureștiului.
În concluzie: guvernul României nu a făcut un secret din regimul de viață asigurat evreilor strămutați în Transnistria. A permis ca mai multe delegații de oficiali evrei să inspecteze Transnistria. Nu a refuzat acest control. Aceste delegații au prezentat la întoarcere rapoarte privind cele constatate. Ne punem întrebarea
UNDE SUNT ACESTE DOCUMENTE? DE CE NU APAR ÎN DOCUMENTELE PUBLICATE DE CEI CE ADMINISTREAZĂ MEMORIA AȘA ZISULUI HOLOCAUST DIN TRANSNISTRIA?
Cum se face un Pomelnic.
Pomenirea nominală periodică, în cadrul consfinţit şi consfinţitor al Bisericii Ortodoxe, a celor vii şi a celor adormiţi este o practică răspîndită în toată lumea creştină ortodoxă şi în multe feluri împletită şi cu tradiţia noastră ortodoxă, dar uneori evlavia populară ignoră adevăratele rînduieli şi tinde să adopte practici greşite sau neîntemeiate, pe care unii preoţi se întîmplă să evite a le sanctiona cu promptitudine, fie din comoditate, fie din teama de a nu intra în conflict cu anumiţi credincioşi habotnici sau de a nu leza anumite sensibilităţi elementare. E bine de aceea să reamintim, măcar pe scurt, care sînt rînduielile recomandate de Biserică în privinţa pomelnicelor de acest fel, din rîndul cărora fac parte şi popularele acatiste şi sărindare.
RÎNDUIALA UNUI POMELNIC
Pomelnicul (de la a pomeni: pomenire, aducere aminte) este, în accepţia cea mai răspîndită, o listă doar cu nume de botez ale persoanelor vii sau răposate, aparţinînd numai Bisericii Ortodoxe (adică nu se trec pe pomelnice nume ale celor de alte credinte ne-botezati ortodox:catolici,greco-catolici,protestanti,lutherani,reformati,anglicani,sectari baptisti,adventisti,penticostali,iehovisti,masoni,bahai,yoghini,vrajitori,preoti care deschid cartea,preoti care boteaza a doua oara,ghicitoare,ghicitoare in cafea,femei care descanta,femei care dau in bobi,oamenii necununati,oamenii care s-au casatorit ortodox cu catolic,ortodox cu sectar,ortodox cu yoghin chiar daca li s-a facut cu „dispensa bisericeasca” slujba „cununiei” religioase care nu este valabila.Nu se trec nici la vii nici la morti numele de botez ale celor ne-cununati;nu se trec numele de botez ale ccrestinilor ortodocsi casatoriti cu pagâni:sinucigasii vadit din vina lor,musulmanii,evrei,buddhisti,chinezi,satanisti si simpatizanti ai satanismului si persoane care si-au implantat cip in creier,pe mana dreapta,pe frunte si persoanele care s-au vaxxinat real cu orice tip de vaxxin mArn Messager sau si-au vaxxinat copiii cu orice tip de vaxxin mArn Messager,ori au facut propaganda pe orice cai pentru orice tip de vaxxin mArn Messager,ori au administrat altora orice tip de vaxxin mArn Messager.Aceste persoane nu pot fi trecute pe pomelnice nici la vii nici la morti pentru ca prin vaxxinare reala ,luarea cipului in corpul lor au devenit persoane păgâne ,singura conditie pentru trecerea lor pe pomelnice din nou este sa renunte la toate documentele de hartie,de plastic si electronice care au urmat vaxxinarii lor,sa li se faca din nou Mirungerea cu Sf si Marele Mir de la Botezul ortodox.Daca li s-a adus la cunostinta aceste informatii si refuza sa se indrepte nu se trec pe pomelnice nici la vii nici la morti) pentru care se solicită (de către rude, prieteni, cunoscuţi) pomenire (prin intermediul preotului) în cadrul slujbelor bisericeşti.
Intr-un astfel de pomelnic se obişnuieşte să fie trecute, unele sub altele, în partea stîngă numele celor vii, iar în partea dreaptă numele celor răposaţi. în unele locuri se dau liste separate cu viii şi cu morţii, pe cele cu numele morţilor obişnuindu-se să se pună o cruce. Numele trebuie scrise citeţ, de preferinţă tiparite la imprimanta alb-negru cu litere mari, pentru a fi cît mai uşor şi mai corect vizualizate de preotul care face pomenirea. E bine să nu ne grăbim, să grafiem numele cu atenţie şi să recitim la urmă întreaga listă, ca nu cumva să se fi strecurat greşeli (omisiuni, repetiţii etc.).
La rigoare, se recomandă ca pomelnicul să înceapă – la ambele rubrici, după caz – cu numele ierarhilor bisericeşti daca sunt ortodocsi si nu sustin comuniunea prin „rugaciune” cu ereticii pentru ca daca sustin „rugaciunea” cu ereticii este interzis ortodocsilor sa pomeneasca numele acestor ierarhi,preoti,calugari si crestini de rand la slujbe si in pomelnicele particulare atat la vii cat si la morti ca unii care nu apartin Bisericii Ortodoxe.Daca se indreapta si renunta la erezia lor ierarhii,preotii,calugarii,credinciosii in cauza pot fi trecuti pe pomelnice si pomeniti din nou (patriarhul Bisericii şi mitropolitul, arhiepiscopul sau episcopul locului), al preotului care ne-a botezat, al preotului care ne-a cununat, al părintelui duhovnic. Apoi trecem numele membrilor familiei, ale naşilor de cununie şi de botez, ale altor persoane pe care le dorim pomenite, iar la urmă de tot şi numele nostru (al celui ce aduce pomelnicul la biserică).
Se indică numele de botez al celor pe care-i vrem pomeniţi, în forma lui oficială, nu sub forme prescurtate sau diminutivate (de pildă: Alex în loc de Alexandru, sau Mişu în loc de Mihai, sau Nuţi în loc de Elena etc.). Nu-i cazul să se treacă şi numele de familie (sau vreo poreclă încetăţenită), căci ştie Dumnezeu despre cine este vorba şi nu are nevoie de mărci suplimentare de identificare.
Nu e de trebuinţă să trecem în pomelnice diferite cereri sau precizări (de pildă, la cei vii: „să treacă la examen”, „să se vindece de cancer”, „să fie promovat la serviciu” etc., sau la cei morţi: „fără luminare”, „nespovedit”, „neîmpărtăşit”), căci ştie Dumnezeu întocmai starea şi nevoile fiecăruia (nu ne îndoim de atotştiinţa dumnezeiască).
Nu pot fi pomeniţi în Biserică decît cei botezaţi (nu se trec în pomelnice nume de persoane nebotezate, sau de alte religii şi confesiuni). Nu se pomenesc copiii avortaţi sau morţi nebotezaţi, nici sinucigaşii.
Pomelnicul se predă preotului la altar, prin stînga, înainte de începutul Sfintei Liturghii, însoţit de o luminare aprinsă. Unii obişnuiesc să îl însoţească şi cu o prescură sau alt mic dar de uz ritual (tămîie, ulei de candelă etc.), dar nimic nu este necesar sau obligatoriu, după cum nu există nici un preţ în bani: fiecare dă dacă poate şi cît poate (ca şi cînd ar pune discret obolul respectiv în cutia milelor).
In josul paginii de pomelnic se trece suma platita chiar daca e vorba de lei,euro,dolari.Se trece pe pomelnic cat timp vrei sa se faca pomenirea (40 de zile,3 zile,o saptamana,o luna,un an,doi ani,40 de ani) si cu data exacta,adica de la data de…,luna,anul pana la data de…,luna,anul unde e cazul.Aceste lucruri se trec obligatoriu in josul paginii si la vii si la morti.
A DA ACATIST
Cuvîntul acatist (gr. akatistos – ceea ce înseamnă că se citeşte în picioare sau în genunchi, iar nu stînd jos) are în limbajul bisericesc două sensuri: cel originar, străvechi, este de imn de laudă şi mulţumire închinat lui Dumnezeu, Maicii Domnului sau unui sfînt/unei sfinte, putîndu-se citi fie în biserică (în cadrul unei slujbe), fie individual, acasă, de către orice persoană credincioasă; sensul mai nou este cel de pomelnic (scris de mînă) încredinţat preotului spre pomenire în cadru liturgic. Aici ne interesează acest al doilea sens, consacrat prin expresia „a da (un) acatist)”.
Deşi tendinţa este de a se echivala cu pomelnicul în general, la rigoare acatistul este pomelnicul care conţine numai numele celor vii. Acatistele se pot da şi pentru perioade mai mari de timp: 40 de zile, 3 luni, 6 luni, un an etc.
Din păcate, în popor mai există ideea smintită şi smintitoare că s-ar putea da şi „acatiste de blestem”, anume împotriva celor cu care te afli în duşmănie („Să-l bată Dumnezeu etc.), transformînd pomenirea în… afurisenie! lată un caz relatat chiar de un preot: „Intr-o zi a venit la mine un om înaintat în vîrstă, dintr-o comună din apropiere de Dunăre, şi m-a întrebat: «Părinte nu cumva ştiţi unde este aici, în Craiova, biserica neagră, pentru că vreau să mă duc acolo şi să dau un acatist de blestem pentru nişte vecini de-ai mei care mi-au făcut mult rău în viaţă». Eu i-am spus: «Tăicuţă dragă, biserica neagră nu se află în Craiova, ci în Braşov, şi nu se numeşte aşa pentru că acolo s-ar primi acatiste de blestem, ci pentru că au incendiat-o turcii pe vremuri. Insă iată ce ne-a poruncit nouă Dumnezeu: Binecuvântaţi pe cei ce vă prigonesc, binecuvîntaţi-i şi nu-i blestemaţi… Nu vă răzbunaţi singuri, iubiţilor, ci lăsaţi loc mîniei (lui Dumnezeu), căci scris este: A mea este răzbunarea; Eu voi răsplăti, zice Domnul… Nu te lăsa biruit de rău, ci biruieşte răul cu binele [cf. Romani, cap. 12]»“.
DESPRE SĂRINDARE
Tot o varietate de pomelnic este şi sărindarul: dacă acatistele se dau la rigoare pentru cei vii, sărindarele îi au prioritar în vedere pe cei răposaţi. Sărindarul îşi trage numele de la cuvîntul grecesc ta sarantaria, care înseamnă un grup de 40 (în slavoneşte, sărindarul se numeşte soroc). Lista de nume este dată spre pomenire în
biserică timp de 40 de zile (lucru posibil peste an doar în mănăstiri, unde Sfînta Liturghie se săvîrşeşte zilnic), sau, mai precis, la 40 de Liturghii consecutive.
La bisericile parohiale, creştinii aduc sărindare mai cu seamă la începutul posturilor mari, de regulă la începutul Postului Sfintelor Paşti, cînd în toate sîmbetele se face pomenire specială pentru cei adormiţi întru Domnul, săvîrşindu-se slujba Liturghiei şi a parastasului, iar zilnic se face slujba litiei pentru cei adormiţi. In Postul Sfintelor Paşti, dezlegarea sărindarelor se face în ajunul Floriilor.
Credincioşii care aduc un sărindar se cade să se roage mai mult în toată perioada respectivă, să participe cît mai des la slujbe (şi neapărat în sîmbetele anume rînduite pentru pomenirea morţilor), iar în ziua dezlegării sărindarelor (la capătul celor 40 de Liturghii) să fie pregătiţi a împărţi colivă şi alte daruri bineplăcute lui Dumnezeu.
Nu se pomenesc si nu se trec pe pomelnice nici la vii nici la morti episcopii,preotii,monahii,oamenii de rand declarati oficial de Biserica drept schismatici.Se trec din nou pe pomelnice si se reia pomenirea lor la slujbe la vii si la morti atunci cand acestia se indreapta,renunta la schisma si re-devin membri ai Bisericii Ortodoxe de pretutindeni.
Multumim domnule profesor, multumim din suflet pentru efortul constant pe care il puneti in slujba adevarului.
Jidanii mereu vor minti, mereu vor fi vicleni si mereu vor vrea tara noastra bogata si frumoasa pentru ei. Insa nu o pot avea pentru ca sunt oricum atat de multe dovezi impotriva ticalosiei numite holocaustul romanesc, incat ei insisi vad pericolul ca vor fi dati in vileag si aratati cu degetul la fiecare colt de stradta din Romania, poate curand.
Scapam si de jidani. Pentru ca este deja dovedit negru pe alb ca holocaustul din Romania este o gaselnita de asuprire a romanilor. Si cand toate dovezile vor fi puse cap la cap, ce ne mai ramane este sa extradam toti jidanii si sa le anulam cetateniile romanesti.
Multumim frumos domnule profesor. Multumim.
Vă mulțumesc și eu
Toata arhiva referitoare la evreii din Regatul Romaniei au fost furate de belzebutii pamantului si duse in Itzraelul Satanic si in cel mai rau caz au fost si distruse. Ca sa poata Institutul Anti-romam condus de belzebutul Radu Florian sa ne poata acuza de anti-semitism. Asa ca noi, romanii trebuie sa ne rugam Sfantei Treimi si Sfantei Fecioare Maria ca praful si pulberea sa se aleaga de Institutul Elie Wiesel si tot raul facut de belzebuti poporului roman in ultimii 200 de ani sa se intoarca insutit si inmiit pe capetele belzebutilor si urmasii lor pana la a 7 spita. Asa sa fie, Gata, S-a implinit.