CD
1.760 aprobate
denitsoc@gmail.com
108.231.169.110
TRANSFORMAREA TREPTATĂ A GUVERNĂRII GLOBALE
– în care SCO ȘI BRICS joacă roluri complementare si decisive
De CD

Procesele care se desfășoară pe scena globală vor necesita ceva timp pentru a fi finalizate, așa că așteptările unei tranziții rapide către o multipolaritate deplină ar trebui temperate, mai ales că a apărut si zona neutră de asteptare.

Recentul Summit al Liderilor SCO de la Tianjin a atras o atenție reînnoită asupra acestei organizații, care a început ca un mijloc de soluționare a disputelor de frontieră dintre China și unele foste republici sovietice, dar apoi a evoluat într-un grup hibrid de securitate și economie.

Aproximativ douăzeci de lideri au participat la cel mai recent eveniment, inclusiv prim-ministrul indian Narendra Modi, care a efectuat prima sa vizită în China în șapte ani. Mass-media non-occidentală a aclamat summitul ca un punct de inflexiune în tranziția sistemică globală către multipolaritate.

Deși SCO este mai revigorată ca niciodată, având în vedere apropierea sino-indo incipientă de care SUA au fost responsabile în mod neintenționat, iar BRICS este în prezent un nume cunoscut în întreaga lume, ambele organizații vor transforma guvernanța globală doar treptat, de loc brusc, așa cum se așteaptă unii.

Pentru început, sunt formate din membri foarte diverși care pot conveni în mod realist doar asupra unor puncte largi de cooperare, care sunt în orice caz strict voluntare, deoarece nimic din ceea ce declară nu este obligatoriu din punct de vedere juridic. Se aplică adevăratul consens, fără manipulări si agende ascunse,
Statutele, regulamentele interne, previn cu străsnicie asemenea operatiuni.

Ceea ce unește SCO și țările BRICS, și există o suprapunere tot mai mare între ele, atât în ceea ce privește membrii, cât și partenerii, este obiectivul lor comun de a sparge monopolul de facto al Occidentului asupra guvernanței strambe globale, astfel încât totul să devină mai echitabil pentru Majoritatea Mondială. În acest scop, ele încearcă să accelereze procesele de multipolaritate financiară prin intermediul BRICS, astfel încât să dobândească influența tangibilă necesară pentru implementarea reformelor, dar acest lucru necesită și evitarea unor viitoare scenarii de instabilitate internă prin intermediul SCO.

Cu toate acestea, Banca BRICS respectă sancțiunile anti-ruse impuse de Occident din cauza interdependenței economice complexe a majorității membrilor cu aceasta și există, de asemenea, reticență în a grăbi dedolarizarea tocmai din acest motiv.
În ceea ce privește SCO, o rganizatie cu scop de păstrare si chiar sporire a securiăttii nationale a membrilor suverani, mecanismele sale de partajare a informațiilor se referă doar la amenințările neconvenționale, adică terorismul, separatismul și extremismul și sunt îngreunate în mare măsură de rivalităti ivite intre mambrii organizariei, vezi rivalitatea indo-pakistaneză, în timp ce preocupările legate de suveranitate împiedică grupul să devină vreodată un alt „Pact de la Varșovia”.

Intrucat SCO are si un scop economic, porneste acum la infiintarea unei bănci de imvestitii si dezvoltare pentru membrii permanenti asigurand o dublura la Noua Bancă de Dezvoltare a BRICS, fara a avea insă constrangerile ce survin in cadrul BRICS.

În ciuda acestor limitări, Majoritatea Mondială continuă să colaboreze mai strâns ca niciodată în urmărirea obiectivului lor de a transforma treptat guvernanța globală, care a devenit deosebit de urgentă din cauza utilizării forței superficiale de către Trump 2.0, împotriva Iranului și amenințarea împotriva Venezuelei și a războaielor tarifare.

Unele tări chiar dacă nu s-au alăturat ca membre ale celor două organizatii totusi s-au distantat vizibil si curajos de blocul occidental, 30 de tări din afara SCO si BRICS+, deocamdată evită elegant si eficient relatiile economice, comerciale si financiare cu SUA. Cifra poate creste de la zi la zi creind o pătură/zonă neutră, care insă demonstrează sustragerea de sub regimul de “ordine bazată pe legi” impuse hegemonic.

China se află în centrul acestor eforturi, dar asta nu înseamnă că va domina, altfel India și Rusia, mândre si suverane, nu ar fi fost de acord cu acest lucru dacă s-ar fi așteptat ca acesta să fie cazul. Desi blocul transatlantic amenintă cu viitoarea dominatie, indiscutabilă a Chinei, doar ca să sperie lumea, insa după cum se vede fără succes.

Procesele care se desfășoară vor necesita ceva timp pentru a fi finalizate, in functie de felul in care vor actiona SUA si blocul occidental; orice presiune a lor pentru a tine aproape, sub ascultare tările vasale sau dependente de ei, va declansa efectul invers, de retragere in zona/pătura opusă si de aici migrarea decisă spre Multipolaritate. Această migrare etapizată, în mare parte datorită interdependenței economice complexe chiar a unor țări de top precum China și India cu Occidentul, care nu poate fi încheiată brusc fără a provoca daune imense si propriilor interese.

Tranziția către o multipolaritate deplină a apărut initial pentru că atat China cat si Rusia si-au creat grupuri de interese economice si de securitate national suverană care au adus pe scena relatiilor internationale o alternativă credibilă, avantajoasă si demnă de urmat atunci cand conditiile economice si de securitate o permit.

Privind în perspectivă, viitorul guvernării globale acesta va fi modelat de lupta dintre Occident și Majoritatea Mondială, cu o trecere treptată, dar decisivă a tărilor in zona neutră evadand hegemonia care le exploateaza financiar, distrugandu-le din punct de vedere al economiei si al suveranitătii.

Deocamdată aceste instituții alternative centrate pe regiuni specifice, cum ar fi OCS față de Eurasia și UA față de Africa, vor înlocui treptat anumite functii ale ONU în anumite privințe, pana cand ONU va fi reformat pe principii multipolare si multilaterale ca să primeasca atributii si puteri reale de a-si indeplini scopul declarat incă din 1945, la San Francisco.

O parte insemnată a Cartei ONU rămane literă moartă din motive procedurale ce au fost montate in asa fel incat ONU să nu-si poata atinge scopurile nobile cu care a atras toate tările, iar cateva tări pot insă profita de autoritatea si aparenta legalitate ce le-o ofeăr dreptul de veto din Consiliul de Securitate al ONU.

Majoritatea tărilor mici si cu economii emergente doresc ca să nu mai existe acest drept de veto de care SUA au abuzat in cele mai critice momente, permitand să se comită cele mai multe crime, a se vedea si cazul GAZA.

Lumea incepe să privească cu mai mult interes evolutia si garantiile pe care le oferă aceste două organizatii magnetice, SCO – Shanghai Cooperation Organization si BRICS in integralitatea lui.
Zona neutră, ca un pas spre aceste organizatii, este de asemenea o nouă alternativă ivită care deja tentează majoritatea globală si dacă există această alternativă valabilă si credibilă trecerea este asigurată.

Atlanta 08/09/2025