Testamentul lui Stefan cel Mare
Am mostenit o tara de tarani si va las o tara de osteni. In Moldova, toata populatia care stia sa tina in miini numai coarnele plugului, stie azi sa tina in mina si sabia.
Turcul ne-a dorit Moldova un pasalic al Imperiului Otoman. Lesii (Polonezii) – un voievodat al Tarii Lesesti. Ungurii – un teritoriu al Tarii Unguresti. Tatarii – un loc de pasune pentru caii lor. Dar n-au izbutit. Va las o tara bine aparata. In cetatea noastra de la Dunare – Chilia, si de la Marea Neagra – Cetatea Alba, sed acum ca un spin in coasta tarii paginii cei fara de Dumnezeu. Imi pare rau de neputintele pe care mi le-a adus batrinetea, caci visul meu era sa va las tara intreaga si nestirbita. Caci o tara, atita timp cit isi va avea hotarele stirbite, va singera mereu. Si acum nu singerez atit de ranile mele din bataliile trecute, cit de aceste doua rani vii – Chilia si Cetatea Alba. Ca sa pot dormi linistit in mormintul meu, as vrea sa-mi jurati ca nu veti uita niciodata de ele si, atunci cind va sosi clipa prielnica, veti face tot posibilul ca sa le intoarceti Moldovei. Nu ni s-a furat doua cetati, ni s-a furat ceva mai mult – Dunarea ne-a fost furata si Marea Neagra ni s-a rapit. Moldova fara de mare e tara numai pe jumatate.
Multi ne-au vrut ingenuncheati. Multi ni s-au dorit “eliberatori”. Turcii vroiau sa ne elibereze de unguri, ungurii – de Lesi (Polonezi), Lesii – de turci. Dar toti urmareau alte scopuri: cum sa ne faca robi si turcilor, dar si lor. Grea mi-a fost domnia. Timp de 47 de ani ma miram in fiecare zi ca n-am murit. Dusmanul m-a ingenuncheat numai de doua ori: la Chilia si la Valea Alba. El nu tintea moartea mea, el tintea moartea Moldovei. Si cind am avut noroc, Moldova l-a avut.
Va las o tara pe care mi-am dorit-o si v-ati dorit-o. Si nu as vrea sa inchid ochii fara sa stiu pe cine ati ales domn al tarii in locul meu. Nu doresc ca mormintul meu sa fie stropit cu singe. Nu doresc sa se certe din cauza tronului tarii parinti si copii, frati si surori, nepoti si unchi. Vreau sa mor impacat. Va rog, boieri dumneavoastra, sa faceti alegere si sa-l sprijiniti pe Bogdan-voda, fiul meu si domnul vostru. Stefan, cu miinile tremurinde, isi scoase coroana de pe crestetul incununat de plete carunte si o aseza pe fruntea lui Bogdan, care sta in genunchi inaintea tronului.”
„Nu e o coroana de diamante, e o coroana de spini, fiule. As vrea sa-ti dau citeva sfaturi, de care poti asculta, dar de care poti si sa nu tii seama. M-am temut sa rostesc aceste cuvinte cu coroana pe cap, sa nu le luati drept porunca. Acum, cind mi-am luat locul printre boieri, cred ca le pot spune.
Traim vremuri tulburi. Din toate partile, fiare gata de prada se uita cu ochi pohticiosi catre biata tara a Moldovei. Eu si boierii si razesii mei am facut tot ce mi-a stat in putinta si am aparat-o, pe unde cu cuvintul, pe unde cu sabia, de dusmani. Iar dusmanii ei sunt mai ales vecinii ei, care vor sa-si mareasca tarile pe seama Moldovei. Care vor tara Moldovei ca pe o simpla regiune a tarilor lor. Si Lesii (Polonezii) jinduiesc sa va aiba birnici. Sa va faca pe cit se poate mai curind catolici. Ca si ungurii, care viseaza mereu gurile Dunarii. Si tatarii nu s-ar da in laturi s-o prefaca intr-o pasune pentru caii lor sirepi. Si cazacii care ajung pina aici cu gind sa se bata cu paginul pentru credinta, dar se intorc inapoi cu turme si herghelii de-ale moldovenilor. Si rusul care a inceput sa se lateasca in toate partile, dintr-o tara mica devenind o tara cu intinderi mari, pe seama vecinilor. Si turcul care a cuprins atita lume.
Toti ne-ar vrea vasali si birnici. Si daca tu, fiule, si voi boieri dumneavoastra, veti vedea ca nu puteti tine tara, si-ti vedea ca nu aveti incotro, sa o inchinati, dar sa nu o inchinati oricui. Daca vreti ca fiii si nepotii vostri sa mai vorbeasca limba noastra stramoseasca, sa nu o inchinati vecinilor – nici Lesilor (Polonezilor), nici ungurilor, nici muscalilor (rusilor). Acestia, daca vin, nu se mai duc din tara si sub diferite pretexte au sa va treaca la alta credinta si au sa va impuna sa le vorbiti limba si jugul va va fi dublu. Vor gasi argumente ca sunteti unguri sau slavi, ca graiurile lor sint mai nobile. Si nu veti fi stapini, ci straini in tara voastra. Si din toti – cel mai tare astazi e turcul. As vrea sa va stiu liberi. Dar daca veti vedea ca nu va puteti pastra libertatea, si gura mea spune acum ceea ce n-ar vrea sa rosteasca niciodata, sa va inchinati celui cu care m-am razboit intotdeauna – turcului; ca acesta nu cumpara mosii in tara straina, nici moschei nu zideste si nici alta limba decit turca turcul nu are dreptul sa invete. Si fiind Turcia prea departe de Moldova si peste ape, ea nu va dori niciodata sa se mute in Moldova, ca unele neamuri de la nord care cauta regiuni mai calduroase si paminturi mai roditoare. Veti plati birul umilitor pina veti gasi putere in voi sa va scuturati jugul nesuferit. Si as dormi la locul meu de veci impacat, daca as sti ca mi-ati ascultat sfatul. Eu am ostenit. Si plec sa ma culc. Nu as vrea sa dorm somn greu, insotit de cosmaruri. As vrea sa dorm in somnul cel de veci impacat. Asta e ultima rugaminte a celuia care v-a fost mai mult decit un domn, v-a fost un parinte.”
Textul se găseşte la adresa:
https://forum.md/ru/852972#
декабря=decembrie
Pe pagina 36 a utilizatorului Oroles 106 (https://forum.md/ru/users/oroles106/36/ ) este rândul cu articolul „Tre de intors Cetatea Alba si Chilia, ca astfel vom trai mereu cu… Basarabia – PAMANT ROMANESC 4 дек 2010 ” (дек=dec).
Saitul nu prea foloseşte alfabetul latin(din câte m-am prins foloseşte un alfabet chirilic moldovenesc, chiar atunci cînd se exprimă în rusa ), dar jucându-ne pe gugîl transleit aflăm despre Oroloes următoarele:
Rusă(am ales în stînga, )
ФИО: —
Дата рождения: 16 апреля 1980
Пол: Женский
Рулевой: CUM I-SI PROTEJEAZA LETONII LIMBA
Зарегистрирован: 26 июня 2007
Активность: Последнее сообщение: 16 декабря 2012, 22:51
Transcriere fonetică:
FIO: —
Data rozhdeniya: 16 aprelya 1980
Pol: Zhenskiy
Rulevoy: CUM I-SI PROTEJEAZA LETONII LIMBA
Zaregistrirovan: 26 iyunya 2007
Aktivnost’: Posledneye soobshcheniye: 16 dekabrya 2012, 22:51
Română(în dreapta traduc)
Nume: –
Data nașterii: 16 aprilie 1980
Sex: Femeie
Direcție: I-SI CUM PROTEJEAZA LETONII LIMBA
Inregistrat pe: 26 iunie 2007
Activitate: Ultimul post: 16 decembrie 2012, 22:51
Folosind butonelul cu difuzorul putem asculta cum sună. La română vorbeşte un roboţel cu o voce metalică de tot hazul.
Redau nişte comentarii:
Totusi cat de clarvazator a fost Stefan, cu 50de ani in urma, dar totusi a vazut ca vor veni „eliberatorii” si ca vor vorbi o limba „nobila” ca veliki i maguci
karhu 4 декабря 2010, 10:32
Stefan mascota ruso-kamunistilor!
styx 4 декабря 2010, 11:12
vanga fumeaza..
Luchthaven 4 декабря 2010, 11:49
O sa vina acu’ Vova si o sa spuna ca Stefan a lasat cu limba de moarte ca nu cumva sa lasati Moldova sa cada sub jugul romanilor… iar daca nu veti putea si nu veti putea sa o aparati de romani, atunci sa o inchinati muscalilor care sunt popor drept si viteaz si care ii elibereaza pe
toti… ;)))))))))))
oroles106 4 декабря 2010, 16:51
Tre de intors Cetatea Alba si Chilia, ca astfel vom trai mereu cu jumatate de tara
autonoma31737 4 декабря 2010, 19:47
Ce mult are nevoe acum Moldova de un Stefan…………….
vacutza 4 декабря 2010, 21:09
o sal asasineze Smirnov si Ianukovici a doua zi
Luchthaven 4 декабря 2010, 21:37
Si ce, vrei sa spui ca n-are? Da’ Voronin cine-i? Nu-i el nepotul lui Stefan care apara Moldova de tancurile romanesti care au ajuns deja sub Chisinau??? ;)))))))))))
apocalipticus32439 5 декабря 2010, 05:07
O picat clopotnita de la Putna. :))) Serios.. Am trecut ieri prin zona si am vazut.
bagă scan-ul originalului.
mercurius31531 6 декабря 2010, 23:43
нервна фумязэ
Luchthaven 7 декабря 2010, 09:59 catre ––– ss ––– (bagă scan-ul originalului.)
n-are cum … originalul Testamentului s-a pierdut odata cu Declaratia de independenta a Republicii Moldova… ;))
sever 7 декабря 2010, 19:01
De cine e compus?
vacutza 7 декабря 2010, 19:16
de insasi stefan cel mare
sever 7 декабря 2010, 19:42
Se poate de vazut original?
sever 7 декабря 2010, 20:07
Nota Bene:
„Testamentul lui Ştefan cel Mare“ este o clasică invenţie cărturărească. În momentul morţii sale, Ştefan nu avea de ce să îndemne pe boieri şi pe urmaşul său să se închine turcilor, deoarece Moldova se închinase pentru prima dată deja în timpul predecesorului său Petru Aron, iar Ştefan însuşi plătise tribut atât în prima parte a domniei sale (1457–1473), cât şi după 1486. De altfel, cronicile din prima parte a secolului al XVI-lea nici nu pomenesc episodul „testamentului lui Ştefan cel Mare“. Episodul apare la Grigore Ureche şi reflectă pe de o parte o cunoaştere istorică deficitară, pe de altă parte efortul de a legitima supunerea faţa de Imperiul Otoman prin „sfatul“ domnului care se ilustrase cel mai mult pe plan militar în lupta antiotomană. De observat şi nuanţele contractuale pe care le introduce Dimitrie Cantemir, care încerca astfel să justifice propria sa acţiune politică din 1711; prin argumentaţia că turcii nu şi-au respectat angajamentele mitul înceta să mai îndeplinească o funcţie pro-otomană, şi căpăta una antiotomană. Totodată, atât la Cantemir, cât şi la Delavrancea, se poate observa felul cum imperativele literar-dramatice conduc la îmbogăţirea ficţiunii, care iniţial fusese mult mai austeră.
***
Grigore Ureche
Iar când au fost aproape de sfârşitul său, chemat-au vlădicii şi toţi sfetnicii săi, boierii cei mari şi alţi toţi câţi s-au prilejuit, arătându-le cum nu vor putea ţine ţara cum o au ţinut-o el, ci socotind din toţi mai puternic pe turc şi mai înţelept, au dat învăţătură să se închine turcilor.
Ion Neculce
Şi când au murit Ştefan-vodă cel Bun, au lăsat cuvânt fiului său, lui Bogdan-vodă, să închine ţara la turci, iar nu la alte neamuri, căci neamul turcilor sunt mai înţelepţi şi mai puternici, că el nu o va putea ţinea ţara cu sabia, ca dânsul.
Dimitrie Cantemir
Analele moldovene zic că Ştefan cel Mare, după ce a domnit 47 de ani şi 5 luni, şi după ce în acest timp a făcut atâtea lucruri frumoase, şi a repurtat atâtea victorii glorioase asupra turcilor, ungurilor, polonilor, românilor şi tătarilor, […] simţind că, deşi tare încă în spirit, dar puterile trupeşti îi slăbesc, şi că moartea i se apropie, a chemat la sine pe unicul său fiu şi moştenitor al ţării şi pe mai-marii boieri şi le-a vorbit precum urmează:
„O! Bogdane, fiul meu, şi voi toţi amici ai mei de arme, care aţi fost martori atâtor victorii glorioase, şi aţi luat parte la ele! […] moartea e la uşă. Dar nu aceasta este de ce mă tem: căci ştiu eu, că îndată cu naşterea mea, am început a grăbi spre mormânt. Pericolul ce ameninţă această ţară din partea acelui răcnitor şi fioros leu de Soliman, care arde de setea sângelui creştin, iacă ce disturbă şi umple de frică şi de cutremur inima mea. El a înghiţit până acum prin intrigi şi uneltiri mai toată Ungaria; a supus prin puterea armelor sale Crimeea şi cele până acum încă neînvinse triburi ale tătarilor […]; Basarabia noastră cotropită de violenţele sale; Valahia, ai cărei locuitori, deşi inamici nouă, dar sunt creştini ca şi noi, geme sub jugul acelui tiran; cu un cuvânt, cea mai frumoasă parte a Europei şi Asiei este sub puterea lui. Dar încă nu este îndestulat cu atât, ci-şi întinde armele fatale în toate părţile, şi nu vrea să cunoască margini puterii şi ambiţiunii sale de a domni. Aşa stând lucrurile, credeţi voi că […] îşi va reţine el mâna de a nu o pune asupra Moldaviei, care este înconjurată de atâtea provincii ale sale? Nu vă temeţi voi, că după ce va fi supus toată Ungaria, se va întoarce cu toate puterile în contra noastră? […] la vecinii mei de prin prejur, eu nu pot decât să deplâng deplorabila stare a lucrurilor. Pe poloni îi cunosc şi ştiu că sunt inconstanţi şi incapabili să reziste furiei turcilor; ungurii gem deja cu toţii sub jugul lor; germanii au, precum mi se pare, atâtea încurcături interne încât nu vor sau nu pot să se ocupe cu cele externe. […] Puterile noastre sunt prea puţine; ajutorul străin, încet şi departe; iar pericolul cert şi aproape. Pentru aceea, eu judec că este mai bine să îmblânzim şi pe această bestie turbată şi sălbatică, decât să o irităm şi mai mult prin strepitul armelor. […] Şi pentru aceea, în aceste ale mele ultime momente, vă exort [cer], ca un tată şi ca frate, ca, dacă pe lângă preservaţiunea legilor noastre civile şi cleziastice, puteţi obţine pacea sub condiţiuni onorabile, chiar fie şi pe lângă un tribut, atunci este mai potrivit a vă încrede în clemenţa sa decât în armele sale. Dar dacă v-ar prescrie alte condiţiuni, atunci mai bine să pieriţi cu toţii de mâna inamicului, decât să fiţi spectatori oţioşi la profanarea religiunii voastre şi la calamitatea ţării voastre. Iar Dumnezeul părinţilor noştri, care face minuni, va întinde graţia sa inexorabilă asupra voastră, şi mişcat de lacrimile servitorilor săi, va trimite pe unul care să vă scape, sau să scape posteritatea voastră de sub jugul barbarilor, şi să redea ţării libertatea şi puterea sa!“.
Bogdan, urmând acestei ultime voinţe a părintelui său, a trimis în al şaptelea an al domniei sale delegaţi la Soliman, şi el mai întâi i-a supus Moldova sub titlul unui tribut.
Barbu Ştefănescu–Delavrancea
Când voi fi în faţa lui, voi îndrăzni să-i zic:
„Doamne, tu singur ştii c-a fost pe inima mea, că-n tine am crezut, că nici o deşertăciune nu s-a lipit de sufletul meu, că am stat zid neclintit în faţa păgânilor […] Dar toţi m-au părăsit […] Doamne, osândeşte-mă după păcatele mele, ci nu mă osândi de pacea cu turcii spre mântuirea sărmanului meu popor! Bogdane, turcii sunt mai credincioşi ca creştinii cuvântului dat […] Tineţi minte cuvintele lui Ştefan, care v-a fost baci până la adânci bătrâneţe… că Moldova n-a fost a strămoşilor mei, n-a fost a mea şi nu e a voastră, ci a urmaşilor voştri ş-a urmaşilor urmaşilor voştri în veacul vecilor…
Luchthaven 8 декабря 2010, 10:2 catre sever (Analele moldovene zic că)
Facatura, mai Severe… Care ANALe, moldovene? :)) Pe vremea aceea nu existau anale…
Termenul de „anale” este un termen modern…
Sigur că ideiile puse în gura domnitorului sunt corecte, deoarece sunt scrise după secolul 19, cînd se ştia cum s-a desfăşurat istoria de pînă atunci.
Din câte cunosc, nici pentru capitulaţiile cu Poarta nu se cunosc sursele directe. Parcă şi Iorga avea unele reticenţe referitor la aceste texte pomenite de unii care auziseră de ele.
În arhive româneşti nu ai cum să le găseşti (fondurile din mânăstiri au cam fost cercetate), rămîn arhivele otomane, cu limbă de cancelarie persana.
Dar asta nu împiedică programul legislativ să-şi înceapă lista actelor cu ele:
TRATAT din 1393
Tratatul dintre Mircea I, Suveranul Valahiei şi Sultanul Baiazet Ilderim
Acest Tratat s-a tradus din nou, după textul publicat în 1819 de Dionisie Fotino în tomul III pagina 369 şi următoarele.
ART. 1
Din marea noastră condescendenţă învoim, ca Principatul României de curând supus de nebiruibila putere a neînvinsei noastre împărăţii dimpreună cu Principele său să se cârmuiască după propriile sale legi, şi ca voievodul României să aibă deplină putere de a face război cu vecinii săi, şi de a încheia legături de amiciţie cu dânşii, orişicând va voi; şi prin urmare să fie stăpân peste viaţa şi moartea supuşilor săi, (suveran).
ART. 2
Câţi creştini ar primi religia lui Mahomet şi pe urmă, trecând din locurile supuse împărăţiei noastre în România, ar îmbrăţişa iarăşi creştinismul, să fie pretutindeni nesupăraţi şi nereclamaţi.
ART. 3
Câţi dintre români vor trece în cuprinsul (teritoriul) împărăţiei noastre pentru propriile lor interese, să fie nesupăraţi de haraciu, şi să fie necercetaţi pentru îmbrăcămintele lor.
ART. 4
Principii creştini să se aleagă de către Mitropolitul şi de către boieri.
ART. 5
Iar pentru această mare a noastră condescendenţă, şi pentru că am înscris această ţară în lista celorlalte ţări supuse (protecţiei noastre), va fi şi ea îndatorită a da la visteria noastră imperială pe un an 3000 bani roşi de ţară în 300 lei argint de ai monetăriei noastre.
Datu-s-au aceasta în Nicopoli în anul 805, în luna lui Rebiul Ebelu, şi s-au subscris în codici imperiale.
–––––
TRATAT din 1460
Tratatul dintre Vlad V, Suveranul Valahiei şi Sultanul Mahomet II
S-a tradus din nou după textul publicat în anul 1806 de Tunusli în istoria Valahiei pag. 128, şi în anul 1819 de Dionisie Fotino care (tomul III pag. 372) arată chiar şi izvorul din care l-au scos la lumină; izvor care nu lasă nici urmă de îndoială despre autenticitatea acestui document atât de însemnat pentru Principatul României. Mai sus-numitul autor ne încredinţează, că el a aflat textele ambelor tratate ale României într-o cărticică, ce i-au dat-o răposatul boier Alexandru Văcărescu, al căruia părinte, demnul de stimatoare memorie, Marele Ban Ioan Văcărescu în timpul petrecerei sale în Constantinopole, prin cheltuieli însemnătoare au izbutit a căpăta întocmai copii de pe ele din codicile împărăteşti, (kiutucuri). După această nouă şi exactă traducere, făcută de bărbaţi competenţi, se cuvine dar a îndrepta şi textele publicate până acum, care, deşi traduse tot din cărţile lui Tunusli şi Fotino singurele izvoare cunoscute până acum în privinţa textelor, înfăţişează mai multe greşeli şi neexactitudine foarte însemnate. Spre exemplu atragem luarea aminte a lectorilor asupra art. 1 al capitulaţiei din 1460, în care printr-o licenţă adevărat poetică a D. Vilkinson (în Tableau historique et de la Moldavie et de la Valachie, pag. 18 a ediţiei Franceze din 1821), orbeşte reprodusă de alţi scriitori, s-au introdus mai multe cuvinte care nu se află nici la Tunusli, nici la Fotino, şi care alterând sensul, dau idei greşite despre relaţiile internaţionale ale Principatelor.
Nota redactorului buletinului Divanului Ad-hoc
K. Hurmuzachi.
ART. 1
Turcii nicidecum să se amestece în treburile ţării, nici să stăpânească, nici să vie în ţară, ci numai unul singur trimisul imperial să vină, însă şi acesta numai cu învoirea Domnească. Trimisul acesta, călătorind de la Dunăre până la Târgovişte, să fie însoţit de un om Domnesc, şi primind tributul, să se întoarcă iarăşi cu oamenii Domneşti până la Giurgiu, unde, numărându-se din nou banii în sumă de 10.000 galbeni sultanini de ai monetăriei noastre, să primească adeverinţa de la dregătorul acelui loc. De la Giurgiu, trecând la Rusciuc, să primească şi de acolo adeverinţă, pentru ca ţara să rămână nerăspunzătoare, dacă s-ar întâmpla ca banii să se piardă pe drum.
ART. 2
Ţara să se guverneze după legile ei, să aibă deplină putere de a face război cu vecinii săi orişicând va voi, şi să încheie legături de amiciţie cu dânşii; şi Domnul să fie stăpân peste viaţa şi moartea supuşilor săi.
ART. 3
Câţi creştini s-ar turci în Turcia, iar după aceia trecând în România ar lua iarăşi legea creştinească să fie cu totul nesupăraţi şi nereclamaţi.
ART. 4
Câţi români ar merge în Turcia pentru treburile lor, să nu fie supăraţi pentru haraciu, nici pentru îmbrăcămintele lor.
ART. 5
Domnii creştini să se aleagă de către mitropolitul, episcopii şi boierii.
ART. 6
Când vreun mahometan ar avea vreun proces cu vreun român, procesul lui să se trateze în Divanul Domnesc după obiceiul ţării, şi sentinţa judecăţii să aibă putere.
ART. 7
Neguţătorii turci, care ar veni cu negoţ, să vină cu ştirea Principelui, şi cu arătare din ce loc sunt, şi fără întârziere, cu ridicata sau să cumpere sau să vândă marfa prin oraşe, şi să iasă nemijlocit din ţară, nefiindu-le iertat a cutreiera ţara spre a cumpăra şi a vinde în deosebite locuri.
ART. 8
Aceşti neguţători turci să nu aibă voie a lua cu sine servitor român, nici servitoare română; nici a avea loc deosebit pentru rugăciunile lor.
ART. 9
Pentru nici un fel de reclamaţie să nu se sloboadă Firman asupra vreunui indigen, nici să nu ridice pe cineva din ţară, ca să-l ducă la Constantinopole, sau la alt tribunal din Turcia.
Datu-s-au în anul 872.
–––––
TRATAT din 1511
Tratatul dintre Bogdan, Suveranul Moldovei şi Sultanul Baiazet II
După scrierea Logofătului N. Costin intitulată: „Tratatele vechi, ce au avut Moldova cu poarta Otomană” şi după alţi scriitori atât indigeni, cât şi străini.
ART. 1
Poarta cunoaşte pe Moldova de pământ liber şi nesupus.
ART. 2
Legea creştinească, care se ţine în Moldova, nu va fi niciodată călcată sau tulburată, ci încă poporul va avea libere bisericile sale ca şi înainte.
ART. 3
Poarta se îndatoreşte a apăra pe Moldova de toţi cei ce ar putea să o calce, păzind-o în starea întru care au fost mai înainte, fără a i se face vreo nelegiuire, sau să sufere ca să i se facă vreodată cea mai mică despărţire.
ART. 4
Moldova va fi stăpânită şi ocârmuită după legile şi aşezămintele sale, fără să se amestece Poarta cât de puţin.
ART. 5
Domnii vor fi aleşi de popul şi întăriţi de Poartă.
ART. 6
Domnii vor fi ocârmuitori ai tot pământului Moldovei, şi vor putea avea întru stăpânirea lor oaste cu plată de la sine, pământeni sau şi oameni străini.
ART. 7
Moldovenii vor putea cumpăra şi ţine o casă la Konstantinopoli pentru şederea solilor (Capuchehaialilor) lor, unde vor putea face şi o biserică.
ART. 8
Turcii nu vor putea cumpăra nici stăpâni pământuri în Moldova, nici a se aşeza în ţară, nici a avea sau a face geamii nici într-un chip.
ART. 9
Domnul împreună cu populul va avea purtare de grijă a trimite pe tot anul la poartă 4000 galbini turceşti, adică 11.000 lei, 40 şoimi şi 40 iepe fătătoare. Aceste toate cu nume de peşcheş, adică dar.
ART. 10
În vreme de oştire Domnul Moldovei va da ajutor Porţii cu oştirile sale.
–––––
TRATAT din 1634
Tratatul dintre Vasile Lupu, Suveranul Moldovei şi Sultanul Mahomed IV
După o copie scoasă din arhivele Regatului Poloniei de răps. Şambelanul Balş, pe când acesta se afla la Varsavia pe lângă Regele Poniatovschi.
Unii au atribuit acest tratat lui Petru Rareş, însă fără cuvânt:
1) pentru că după încredinţarea ce aflăm în istoricii indigeni (Ureche, Kantemir, N. Costin) Petru Rareş a preferat a părăsi tronul, decât să primească prefacerile tratatului lui Bogdan, cerute de Sultanul Soliman;
2) pentru că Sultanul Soliman, după venirea sa în Moldova a întărit fără vreo prefacere tratatul lui Bogdan din 1511 (vezi mai sus-citata scriere a Logofătului N. Costin);
3) pentru că mai jos-citatele cuvinte din monografia lui N. Costin despre tratatele Moldovei cu poarta Otomană, nu lasă nici o îndoială, cum că prefacerea art. 9 al capitulaţiei lui Bogdan precum se vede în tratatul de faţă, adică sporirea sumei de 4000 galbeni, la 10.000 galbeni şi desfiinţarea dărei de şoimi şi de iepe au urmat tocmai în epoca lui Vasile Lupu, şi anume în anul întâiu al Domniei lui (1634).
Iată cuvintele lui N. Costin: „Vasile Vodă, după ce a făcut tot binele, ce i-a trecut prin mână, socotea că n-a făcut nimica, dacă n-ar isprăvi să câştige şi să aibă norodul iarăşi privilegiile, dreptăţile şi pravilele sale cele vechi şi celelalte. Drept aceia au trimis din partea ţării la Ţarigrad din cei mai aleşi ai neamului, ca să se tânguiască Sultanului pentru strâmbătăţile şi asupririle ce trage norodul şi pentru relele urmări, ce s-au făcut în ţară în contra aşezămintelor legate. Mehmet al IV ce împărăţia atunci, au ascultat tânguirile solilor şi s-au făcut o datorie de a nu schimba nimica, ci mai ales de a păzi întocmai toate legăturile întărite de cei mai înainte împăraţi, întărindu-le şi el însuşi cu hatişerif. Numai la punctul al 9-lea au făcut schimbare (după cum mai sus s-au arătat). Toate aceste au umplut de glorie pe Domnul Vasile” ….
Nota Redactorului buletinului adunării Ad-hoc
K. Hurmuzachi.
ART. 1
Poarta cunoaşte pe Moldova de pământ liber şi nesupus.
ART. 2
Populul Moldovei (naţiunea) se va bucura ca şi în trecut, de toate libertăţile sale, fără nici o supărare, şi fără ca Poarta Otomană să poată pune vreo piedică. Legile, obiceiurile, drepturile şi prerogativele ţării acesteia vor fi pururea neviolabile.
ART. 3
Principii vor domni în ţară cu toată libertatea ca şi mai înainte fără ca Poarta să se poată amesteca în vreun mod direct sau indirect.
ART. 4
Asemenea Poarta nu se va amesteca în nici o cauză sau ceartă între particulari, ci Domnul dimpreună cu adunarea sa va avea a le judeca. Nici într-un caz Poarta nu va putea pune vreo piedică întru aceasta, nici direct nici indirect.
ART. 5
Marginile Moldovei se vor păstra neatinse în toată întinderea lor.
ART. 6
Exerciţiul cultului mahometan va fi oprit în tot cuprinsul Moldovei.
ART. 7
Nici un mahometan nu va putea stăpâni în Moldova, cu titlul de proprietate, nici pământ, nici casă, nici dugheană; nici va putea petrece în ţară pentru treburi de negoţ decât numai în cât timp va avea autorizarea Principelui.
ART. 8
Comerţul Moldovei va fi deschis tuturor naţiunilor neguţătoare. Cu toate aceste Turcii vor avea preferinţa asupra orişicărei naţiuni pentru cumpărarea productelor din ţară, pentru care se vor tocmi de bună voie în porturile Galaţilor, Ismailului şi Kiliei; însă ei nu vor putea intra mai departe în ţară fără expresă învoire a Princepelui.
ART. 9
Moldova va păstra titlul de ţară neatârnată.
Titlul acesta se va reproduce în toate scrisorile ce Poarta Otomană va adresa Principelui.
ART. 10
Turcii, pe care Poarta îi va trimite cu scrisori, adresate Principelui, nu vor trece Dunărea, ci se vor opri pe malul opus al acestui râu, dând depeşele în mâna gubernatorului de la Galaţi, care le va trimite principelui, şi asemenea va da curierilor Înaltei Porţi şi răspunsurile de la acesta.
ART. 11
Principii Moldovei se vor alege de către diversele clase ale poporului ţării. Alegerea se va recunoaşte de către Poartă, fără ca aceasta să aibă voie de a se amesteca, de a numi Domn, de a ridica cât de mică greutate sau de a pune cea mai mică piedică în privinţa aceasta.
ART. 12
Ţara se va apăra de către Poarta Otomană în toate împrejurările, în care poporul Moldovei va cere sprijinul şi ajutorul ei.
ART. 13
Pentru aceste toate folosinţe, poporul Moldovei va da Porţii Otomane numai un dar (peşcheş) de 10.000 galbeni.
–––––
NB. deci nu Petru Rareş !
Din primele fraze e clar că nu poate fi o traducere modernă din slavonă, documentul ar fi avut o desfășurare tipică și formule de început și încheiere absente aici, și de asemenea nu poate fi un text românesc mai vechi de sec. XX.. În cel mai bun caz e o „compunere școlară” cum s-a sugerat deja, o semi-ficțiune scrisă de necunoscători, iar în cel mai rău caz o făcătură a moldoveniștilor.
Iată erorile care ar trebui să sară în ochi oricui:
1. „Am moștenit o țară de țărani și vă las o țară de oșteni.”
Noi am fost un popor de meșteșugari și negustori bogați care concurau cu grecii, venețienii și genovezii, pe aici treceau principalele rute comerciale către orientul apropiat și îndepărtat, înainte de marile descoperiri geografice și colonialismul vestic. Pământurile erau ale obștilor sătești și ale boierimii războinice, iobăgia era ceva izolat și accidental, feudalismul n-a existat decât parțial în Transilvania;
2. „Mulți ni s-au dorit “eliberatori”.(…)Vor găsi argumente că sunteți unguri
sau slavi, că graiurile lor sunt mai nobile.”
La vremea aia cuceririle nu erau atât de des motivate cu „eliberarea” și „civilizarea” sălbaticilor. Iar naționalitatea conta mult mai puțin încât să creeze școli à la Rössler.
3. „Și rusul care a început să se lățească în toate părțile, dintr-o țară
mică devenind o țară cu întinderi mari, pe seama vecinilor.”
Rusia nu exista în epoca lui Ștefan cel Mare, erau cnezatele lăsate de vikingi și intrate sub suzeranitate mongolă.
Problema cu inrobirea economica este cam asa,Pe timpu lui Ceausescu trebuia sa cumparam un geam securit de la europeni. Au cerut zece mii dolari pe el. La noi in tara se facea cu 50 dolari si l-am luat de la noi mai bun ca al lor.Cam asa se face inrobirea economica.Ai nevoie de tehnologie si esti jupuit.
Marea Britanie iese din UE. Incepe demontarea „protectoratului german”
Kalavria, Grecia
Scris de Redactia Stiri
01 Jul, 2016
Mitropolitul Ambrozie de Kalavria, din Biserica Ortodoxa a Greciei, si-a exprimat parerea în legătură cu iesirea Marii Britanii din Uniunea Europeană.
Potrivit episcopului ortodox, citat de publicatia greceasca Ekklisia, acest eveniment va zgudui fundamentele Uniunii Europene, care reprezinta in fapt un „protectorat german”:
„Astăzi, Grecia și UE în ansamblul său se află sub ocupație germană! Ne-au înrobit, nu prin forța armelor, cum s-a intamplat in cel de-Al Doilea Razboi Mondial, ci printr-un război economic infam”.
Mitropolitul Ambrozie a subliniat faptul că colaborarea forțelor externe „cu politicieni falși greci, a adus Grecia pe marginea prapastiei”.
El i-a numit „nelegiuiti și fara frica de Dumnezeu”, pe ocupanți, „unelte ale celui rau, care lucrează pentru a îndepărta poporul de Dumnezeu”.
Episcopul și-a exprimat opinia că „Uniunea Europeană poate fi descrisă ca o uniune intre atei, magicieni, hoti și amăgitori”, și a salutat poporul britanic pentru retragerea din UE, subliniind faptul că această etapă contribuie la prabusirea Europei unite.
„Cei necinstiti sunt în abisul pierzarii, iar țara noastră și întreg continentul european ofteaza în liniște. Demontarea [Uniunii Europene] începe!”.
Iti aducem aproape informatia la care altfel nu ai avea acces. Daca apreciezi activitatea noastra, acum ai ocazia sa primesti un Certificat de Membru Sustinator (Simpatizant) „Lăcaşuri Ortodoxe”, dand click aici! Aflandu-ne in cel de-al 10-lea an, te imbratisam ca membru al echipei noastre, cu bucurie!
http://lonews.ro/politici/22836-marea-britanie-paraseste-ue-incepe-demontarea-uniunii-europene.html
L-a scris Nicu in clasa a patra la ora de compunere, pe vremea cand inca se mai ocupa cu scoala, pentru aceasta compunere doamna i-a dat nota zece!
Astfel de lideri conduc în prezent Uniunea Europeană. Jean Claude Juncker susține că a discutat cu conducători ai altor planete: Sunt foarte îngrijorați
http://m.activenews.ro/externe/Astfel-de-lideri-conduc-in-prezent-Uniunea-Europeana.-Jean-Claude-Juncker-sustine-ca-a-discutat-cu-conducatori-ai-altor-planete-Sunt-foarte-ingrijorati-134609
….daca nu ar fi de plans, ar fi de ras….
Testamentul lui Sf Vv Stefan cel Mare publicat de renumitul istoric si bizantinolog Dan Zamfirescu in cartea „Razboiul impotriva poporului român” ed. Roza Vanturilor, Bucuresti, 1993 :
„Nu credeţi în Occident. Eu am crezut şi m-am înşelat. Ţineţi seama de realităţi şi preferaţi să vă acomodaţi cu Imperiul Otoman decât să vă aruncaţi nebuneşte în aventuri la care vă împinge acest Occident, gata de toate trădările şi vânzările”
scurt si la obiect
https://calinmihaescu.wordpres…
https://calinmihaescu.wordpres…
http://ioncoja.ro/mica-antologie-de-intelepciune/