Radu
297 aprobate
radu.g@yahoo.com
DESPRE MINȚI LIBERE – RICHARD DAVID PRECHT
Andrei Marga – https://www.cotidianul.ro/despre-minti-libere-richard-david-precht
Trăim în societăți care au consacrat în constituții libertatea de neatins a persoanei. Sub această noțiune, este vorba nu doar de libertăți în înțeles fizic (deplasare, asociere etc.), ci și de libertatea minții, în care intră libertatea de a întreba, de a te îndoi, de a accepta sau, la nevoie, de a respinge susțineri și de a promova evaluări proprii. Desigur, intră și altele. Libertatea este a omului întreg.
Se pune însă întrebarea dacă se exercită azi această libertate. Nu cumva s-a ajuns la o decapitare?
Dacă arunci privirea în jur, ai răspuns. Se trunchiază din servitute redarea realității chiar în publicații care dau tonul. Mulți se exprimă cu aplomb, dar nu ar da sub semnătură ce declară pe posturi. Alții substituie tacit subiectul discuției, fără a-l duce la o rezoluție. S-au înmulțit „noii activiști”, pentru care lumea ar fi atins culmea organizării, așa cum altădată se credea că istoria începe abia cu 1945. În același timp, „expertizatorii” înlocuiesc gândirea cu optici mărginite. În roluri publice se multiplică yesmenii – care nu au și nici nu sunt în stare de opinii libere.
Mulți oameni se încredințează clișeelor, chiar dacă sunt în pofida intereselor lor. Timp în care cei nimeriți la decizii se laudă cu succese care nu există, iar naivii trag ponoasele.
Deocamdată, s-a ajuns într-o situație în care fiecare tinde să se ia pe sine ca măsură a lucrurilor și se sacrifică relațiile dintre oameni ca oameni (A. Marga, Lumea scindată, 2023). Ca și cum am fi într-o selecție darwiniană, integritatea nu mai contează. Improvizația în materie de cunoaștere a istoriei covârșește. Este adevărat că arhive ale ultimului secol abia se deschid.
Se simte acut nevoia de relansare a proiectului modern al omului ca subiect al propriului destin și a devizei „îndrăznește să-ți folosești mintea!”. Ca și nevoia asumării de sine în cadrul unei abordări inovative a întregului.
Se știe prea bine că societatea modernă a îmbrățișat libertatea funciară a persoanei și a conceput-o, inclusiv juridic, de la Locke trecând prin Kant și Jefferson, la Kelsen și Dewey, ca afirmare nestingherită a ființei umane. Ea a cultivat gândirea liberă și folosirea libertății în vederea ameliorării condițiilor vieții.
Aceste opțiuni au slăbit, însă, prin reorientarea politicii și a minților socotind competiția ca primejdie și rivalul drept dușman. Un indiciu al regresului este proliferarea sofismelor elementare (detaliat în A.Marga, Soarta democrației, 2022) chiar pe culmea modernității. Aristotel ar fi azi intimidat de mulțimea sofiștilor.
Sunt puține personalitățile care concep ieșirea din această situație și reafirmă libertatea omului întreg. Una dintre acestea este, cu siguranță, Richard David Precht.
Grație culturii și înzestrării sale, Richard David Precht, noua stea a reflecției, argumentează concludent că, fără recunoașterea libertății minților, nu este de așteptat ceva bun. Constatarea sa este că se lucrează astăzi organizat la privarea omului de gândire liberă. În reacție, în cartea sa recent tipărită, Das Jahrhundert der Toleranz. Pladoyer fur eine wertegeleitete Aussenpolitik (Goldmann, Munchen, 2024), Richard David Precht reangajează orizontul omului întreg. El încheie cu avertismentul: „secolul al 21-lea va fi secolul toleranței sau secolul catastrofelor finale” (p. 256), cu completarea: „secolul al 21-lea va fi secolul toleranței sau va fi ultimul în care se va scrie istorie umană” (p. 272). Acesta este mesajul unei personalități care folosește libertatea minții pentru o privire responsabilă, dincolo de optici curente, și socotește spunerea adevărului mai importantă decât adaptarea, fie și profitabilă, la circumstanțe.
Desigur, Richard David Precht se sprijină pe analize recente care dau concluzii noi. De exemplu, preferința majorității oamenilor pentru dezvoltarea țării lor, față de înrolări militare (Ivan Krastev, Mark Leonard), prelungirea dominației cu un „fanatism amical” (Pankaj Mishra, Bland Fanatics: Liberals, Race, and Empire, 2020), scindarea preocupării pentru identitate în ramuri ostile – apărarea valorilor tradiționale vs. apelul la sex și rasă (Omri Boehm, Radikaler Universalismus. Jenseit von Identität, 2022), nevoia ieșirii din „cooperarea controlată” și din „constrângerea ascunsă sub aparența comunicării” (Kapumba Akenda, Kulturelle Identität und interkulturelle Kommunikation, 2004).
Alți cercetători observă schimbări implacabile și propun părăsirea clișeelor. Ei aduc probe că Europa are nevoie de o relansare ieșind din autointerpretări consumate (Georges Corm, L’Europe et le mythe de l’Occident, 2009), că Vestul este la origine un proiect politic, mai degrabă decât geografic și militar (Heinrich August Winkler, Geschichte des Westens, 2016), că evoluția recentă a relațiilor Est-Vest nu a fost liniară (Mary Elise Sarotte, No one inch: America, Rusia and the making of post-Cold war stalemate, 2021), cum se crede. Richard David Precht se sprijină și pe noua examinare a subiecților politici.
Diagnoza dată stării lumii de către Richard David Precht pleacă de la sesizarea de schimbări adânci. El vorbește de deosebirea dintre Statele Unite ale Americii, cu impunătoarea lor istorie a exercitării libertății în fruntea modernității, pe de o parte, și administrația Joe Biden, pe de altă parte.
Într-o evoluție a lumii desigur complexă, această administrație sfârșește acasă cu nemulțumiri privind mersul economiei, funcționarea democrației și calitatea deciziilor. În exterior, ea sfârșește cu două războaie, în Estul european și în Orientul Mijlociu, cu divergențe periculoase la Pacific și în alte locuri, și cu slăbirea Europei, după ce Franța a glisat în neputință, iar Germania a fost împinsă în dificultăți. Administrația sfârșește lansând intens, din socoteli electorale, curentul „neoprogresismului”, având acum ca vârf de lance încurajări la anularea diferenței genurilor și schimbarea sexului.
Sfârșitul nu este întâmplător. El survine, în opinia mea, după ce s-a îmbrățișat stupefiant teza lui Karl Popper a „trecerii necesare de la autoritarism la democrație” – teză acuzată de cei mai avizați în materie că „este străină de cunoașterea istoriei”. Administrația a preluat-o și a convertit-o într-o politică a înlocuirii cooperării cu confruntarea. Aceasta în detrimentul grandioasei tradiții americane, exprimată în vremuri mai noi de John Dewey, a trecerii de la „democrație ca tehnică de alegere periodică” a reprezentanților, la democrație ca „formă de viață” și a cooperării națiunilor în acest scop (detalii în A. Marga, Reconstrucția pragmatică a filosofiei. Profilul Americii clasice, 2017). Tradiție reprezentată, cum se știe, de promotori ai „progresismului”, conceput de Woodrow Wilson și Theodore Roosevelt ca ameliorare a vieții economice și instituționale.
Evaluarea din partea lui Richard David Precht începe cu observația că nu sunt mai mulți printre americani cei care susțin administrația actuală, iar aceasta, oricum, nu este întreaga Americă. „Dimpotrivă, trebuie să ne întrebăm dacă de la sfârșitul războiului rece vreun guvern american a presat atât de mult situația lumii să intre în schema retorică atotcuprinzătoare amic-dușman precum a făcut-o administrația Biden” (p. 141). Față de predecesoarele ei, „administrația Biden a împărțit lumea tăios în două mari blocuri, la care a adăugat că acestea nu vor putea exista durabil unul lângă altul”. Iar azi ne trezim cu adâncirea crizelor și a dificultăților pe scară largă.
Politica înțeleasă ca „distincție între amic și dușman”, formulată de Carl Schmitt, care voia, cum se știe, să justifice opțiunea lui Hitler pentru ieșirea din valori și decizionism, nu a mai rămas în muzeu. Richard David Precht observă că acea distincție a devenit azi înțelegerea conducătoare a politicii, mai sistematic ca oricând. Ea induce din nou o consecință gravă: nu mai contează ce vor oamenii, ci alinierea la cei puternici. În fapt, se poate pune întrebarea: în ultimii ani, unde au fost consultați cetățenii dacă vor sau nu război?
În orice caz, complexitatea vieții din societățile zilelor noastre a fost preluată de decidenți cu o capacitate limitată de înțelegere. În loc să se sesizeze dificultățile vieții și să se evite „narcisismul implicit” al abordărilor oficializate (p. 28), se exaltă optici înguste.
Richard David Precht infirmă teza lui Francis Fukuyama a „sfârșitului istoriei” odată cu liberalismul din formele de azi, relansează discuția în jurul întrebării „de ce cad regimurile?” și aplică teoria lui Vilfredo Paretto a „devierii” de la rațiune. El descrie ceea ce se petrece atunci când politica este înțeleasă ca „distincție amic-dușman”.
Această înțelegere a politicii antrenează în societățile moderne îngustarea spectrului de opinii admise. Astfel că, împotriva tezei „sfârșitului istoriei”, Richard David Precht pune întrebarea: „cât mai ține îngustarea libertății prin informala îngustare a spectrului de opinii permise?”
Desigur, nu dă rezultate „economia planificată (Planwirtschaft)”, fiind „ineficientă și contra naturii umane” (p. 38), nu dau rezultate socializările practicate odinioară în socialismul răsăritean, în general. Dar nici concentrarea puterii în mâini puține nu este acceptabilă – cu atât mai mult venind în scenă noi generații (p. 41). Sociologul Ulrich Beck (1991) a avut dreptate când a susținut că odată cu colapsul Uniunii Sovietice începe o schimbare ce duce departe a lumii. „Simpla împărțire a lumii în două, democrații și dictaturi, este cu aceasta nu numai depășită ca oricare altă simplă șablonizare în alb și negru” (p. 48). Între altele, această împărțire a orientat atenția mai mult spre divergențele dintre țări decât spre dezvoltarea propriei societăți prin democratizare și a devenit astfel propagandă.
În orice caz, astăzi, granița dintre democrație și autoritarism este practic prea firavă, încât este nevoie de o altă interpretare a viitorului „societății mondiale (Weltgesellschaft)”. Primul semn este acela că vom avea de a face tot mai mult cu o „ordine multipolară” (p. 52). Nu mai rezistă nici teza că dreptatea ar fi monopolul cuiva (p. 57), încât va trebui înaintat, din multe rațiuni, spre o viziune asupra istoriei ce-și asumă diversitatea organizărilor sociale și nevoia conlucrării lor.
Totodată, trebuie examinat de ce se prăbușesc societățile. Pe baza cercetărilor deja existente, Richard David Precht are în vedere patru cauze: mărginirea decidenților, care nu au capacitatea de a gestiona, dar ocupă funcțiile (p. 62); evaluări greșite ale resurselor (p. 65); soluții eronate la creșterea complexității, cu birocrație paralizantă și cheltuieli militare în dauna cetățenilor și statului respectiv (p. 70); amestecul din afară (p. 72). Richard David Precht adaugă a cincea cauză a prăbușirii societăților – pe care o numește „îngustarea narativă (narrative Verengung)” (p. 74). Ea constă în recursul la interpretări tributare fragmentărilor și aventuroase, în locul deciziilor competente ale unor minți libere. În fapt, astăzi, în loc de raționala cooperare cu China, ce se afirmă crescând ca supraputere, se recurge la a postula „rivalitatea sistemică” între democrații și autocrații, între Vest și Est, și la stigmatizări (p. 128). Iar faptul aduce cu sine daune și pericole inclusiv pentru cei care o postulează. În definitiv, democrația rămâne vie în condiții de cooperare, nu de conflict, cu cetățeni care își dau seama de întregul situațiilor, nu cu activiști mărginiți, de circumstanță.
Mobilizarea pe formula „rivalității sistemice” este acum pe o scară neobișnuit de mare. Atitudinea neutrală și distanțată nu mai are trecere, deși în Germania, de pildă, 54% din populație se pronunță pentru reținere în fața crizelor internaționale și abia 34% se pronunță pentru angajare (p. 138). Teama, manipularea, căutarea beneficiilor imediate au ajuns să strivească în bună măsură libertatea minților.
Cum se explică această alunecare? Richard David Precht preia teoria lui Vilfredo Paretto a abaterilor de la raționalitate prin „derivări (Derivationen)” care „îngustează narativul societății” și-l aduce la „formula sau-sau” (p. 91). „Cu cât în secolul al 21-lea pare mai nesigur ce sunt un popor, o națiune, rolurile sexelor, valorile, moravurile și obișnuințele, cu atât mai tare se insistă asupra acestora. Naționalul și biologicul sunt chemate să asigure ceea ce nu mai este sigur de sine. Iar acolo unde individul nu mai știe la ce aparține, sare identitatea colectivă, care promite prinderea fermă a lucrurilor și împarte lumea ….. Iar la urmă triumfă formula ” (p. 84). Pentru decidenți, „devine evident că este foarte greu să se trăiască fără dușmani” (p. 93), iar top-influencerii se ocupă să răspândească clișeele.
Sub alt aspect, s-a intrat deja în „conducerea și desfășurarea cognitivă a războiului (cognitive warfare)”, anticipată de McLuhan, cu reflecția după care războiul se câștigă mai întâi acasă, în sfera vieții private. Azi se apelează tot mai mult la mijloacele psihologiei, psihologiei sociale și științelor neurologice pentru a mobiliza mințile și a marginaliza interpretările alternative ale evenimentelor din lume. „La cele cinci locuri de război, pe apă, pe sol, în aer, în Internet și în spațiul cosmic, se adaugă acum conștiința colectivă și chiar mai mult, subconștientul” (p. 144). Acestea sunt acum sub asalt.
Richard David Precht observă că s-a produs o schimbare profundă în cultura modernă. Au scăzut orientările optimiste spre a schimba lumea dând ascultare rațiunii, încât să se asigure oamenilor bunăstare și libertate. Prevalează, în schimb, orizontul unei „restaurații sociale” ascunsă în apelul la recunoașterea de „rivalități sistemice” la scara lumii. În condițiile unei „societăți mereu mai nesigure” (p. 154), nu se mai exclude intrarea în „război rece”, iar „războiul cald” nu-i departe.
Momentan, rezultatul sunt mișcările care reduc politica la o chestiune de afect (p. 157). De exemplu, mișcarea „Woke”– cunoscuta alertare față de prejudecăți rasiale, discriminare, inegalități sociale, segregări sexuale – ia forme care repetă exclusivismul, opunându-se, la rândul ei, recunoașterii diversității. „Stânga (Linke)” existentă eșuează și ea când crede că țintele opoziției ei din unele țări ar avea valabilitate universală (p. 160). Mișcarea „Cancel culture” întreține un discurs despre toleranță, dar „intolerant” față de „cei care gândesc altfel”, pe care vrea să-i izoleze printr-o nouă „adversitate socială” (p. 222). Mișcarea „verzilor (Grünen)” apelează la valori occidentale, dar le folosește pentru amestec în treburile interne ale altor țări, încât „apetitul ei misionar nu este decât o copie a intereselor de putere existente” (p. 224).
Aceste mișcări rodesc în context. Ele sunt reactive sentimental la situații, dar le lipsește cunoașterea a ceea ce este de făcut pentru ca și ceilalți să se poată bucura de libertăți și drepturi.
S-a ajuns, oricum, într-o situație nouă: ordinea internațională existentă este la capăt. Se încearcă vizibil păstrarea statu quo-ului, dar nu vor fi rezultate durabile (p. 112). „Noua multipolaritate” se arată la orizont, iar mințile se trezesc în diferite locuri la libertate.
Care este soluția? „Catastrofala situație a lumii, scrie Richard David Precht, pretinde o necoruptă Realpolitik. Cele mai importante teme ale politicii interne și internaționale sunt schimbarea climatică, exploatarea resurselor, moartea speciilor, lupta pentru apă, valurile de emigrare și contrastul răspândit în întreaga lume dintre sărac și bogat, cu dramaticele sale urmări” (p. 28). Această situație reclamă distanțarea de optici înguste și interese mărginite și recunoașterea faptului că actualele valori care conduc politica internațională sunt doar parte a unei „ tradiții coloniale” (p. 161). Se poate lua distanță de aceasta admițând că „oamenii tuturor culturilor formează în secolul al 21-lea o comunitate de destin, care are nevoie de întreaga fantezie și de toate forțele ca să facă pământul locuibil pe termen lung. Urmarea situației este enormă. Așa cum oamenii secolelor anterioare erau conștienți de statutul lor, de credința lor, de națiunea lor sau clasa lor socială, astăzi oamenii ar trebui să fie conștienți înainte de toate de locul lor în natură. Decisiv ar fi aici – iar aceasta este marea deosebire – că oamenii, politicienii și statele lor se raportează nu la ceea ce îi deosebesc de alți oameni și culturi, ci la ceva ce împărtășim toți: existența fragilă pe o planetă care, datorită operei umane, se schimbă razant în direcția inadecvării pentru specia noastră” (p. 31). Pericolele existente ar fi cazul să fie luate ca avertisment.
Richard David Precht pledează pentru reasumarea valorilor sub o nouă înțelegere. „Nu ești atât de moral precum valorile din care te revendici, ci atât de moral pe cât te comporți în ceea ce faci” (p. 178). Valorile implică comunități, până la nivelul speciei umane. Ele se pot gândi supratemporal, dar depind de ceea ce se face cu ele.
Peste toate, este de revenit la cultura libertății așa cum a fost gândită în epoca modernă – adică reunind libertatea cu conștiința lucidă a condițiilor de exercitare a ei. A fost o eroare, argumentează Richard David Precht, separarea dintre componentele politice și componentele social-economice ale libertăților și drepturilor, intervenită ca urmare a neînțelegerilor dintre puterile erei postbelice (p. 190-191). Separarea nu face decât să alimenteze azi instrumentarea ideologică a libertăților și a drepturilor pentru a ataca.
Or, tocmai acest fenomen trebuie depășit. Este de acceptat „solidaritatea fără paternalism” pe baza unei „comunicări fără constrângerea consensului” (Akenda), în cadrul unui „comunitarianism al lumii”.
Odată cu Das Jahrhundert der Toleranz, Richard David Precht face pași în premieră în cugetarea din zilele noastre. Revenirea la a aborda întregul situației din lume, nu doar părți convenabile, la a transcende logica divizării, la libertate nedecapitată sunt exemple. Este de salutat, desigur, apelul autorului la revigorarea conștiinței comunității de specie în fața provocărilor naturii.
Numai că nu este posibilă optimizarea relației oamenilor cu natura fără guvernări competente. Nu contează doar valorile din care se revendică unul sau altul, ci și calitatea deciziilor. Iar apelul la conștiința comunității de specie s-a făcut și de către globalism și a dus la sciziuni interne și internaționale adesea mai mari decât înainte.
Sunt de părere că apelul la universalism ar trebui să ia în seamă faptul că viața trece prin comunități naționale. Prima raportare ar trebui să fie la acest nivel. Nu se poate ocoli fără pierderi adevărul că inițiative salutare de anvergură universală în economie, drept și alte domenii au avut în epoca modernă la bază proiecte naționale. Construcțiile durabile au început de aici.
Altfel, un apel fie el și generos, pentru toleranță față de culturi și feluri de a gândi diverse și pentru solidaritate de specie se trădează și se manipulează repede. Se observă ușor că invocarea umanității din oameni atrage, din nefericire, prea puțin – fiind concurată azi de interesele de câștig și de putere. Universalismul a adus, se știe bine, egalitatea și libertatea oamenilor, dar ele nu se apără prin simpla proclamare.
„toleranța” e pentru dobitoci,
pentru vitele incaltzate.
SUMMIT-UL VIITOR: CE NE REZERVĂ ONU?
„UNO vrea platformă de urgență care ar însemna sfârșitul suveranității statului național. Pentru că cine decide starea de urgență este suveranul. Și în acest caz ar fi ONU.”
Zukunftsgipfel: Was hat die UNO mit uns vor?
19 septembrie 2024 | http://www.kla.tv/30512
Lumea noastră de astăzi se confruntă cu mari provocări și în mijlocul unor crize profunde. Majoritatea oamenilor sunt de acord cu asta. Dar când vine vorba de care sunt crizele și cum să le rezolvi, ideile diferă foarte mult. ONU, de exemplu, vede lumea amenințată de nenumărate șocuri globale și descrie soluția drept „guvernanță globală” îmbunătățită și, ca și până acum, Agenda 2030 și atingerea celor 17 obiective de sustenabilitate ale sale.
Pentru a se apropia de acest obiectiv, ONU organizează Summit-ul pentru viitor al ONU în perioada 22-23 septembrie 2024. Şefii de stat şi de guvern din toate cele 193 de state membre ONU se întâlnesc la New York. Scopul practic al summit-ului este semnarea unui pact pentru viitor. Angajamentele pactului și, de asemenea, ideea viitorului summit în sine fac parte dintr-un raport, așa-numita „Agendă noastră comună”.
Potrivit tradiției, la Adunarea Generală a ONU din 2020, statele membre ale Națiunilor Unite i-au încredințat Secretarului General António Guterres sarcina de a elabora recomandări cu privire la modul de a promova o agendă comună și de a răspunde provocărilor actuale și viitoare. „Agenda noastră comună” este acum viziunea Secretarului General pentru un viitor de cooperare globală consolidată.
Această viziune conține unsprezece dosare sau lucrări diferite tematic, așa-numitele note de politică. Fiecare brief de politică identifică probleme și soluții într-un domeniu specific. De exemplu, dosarele abordează subiectele „Spatiu cosmic”, „Arhitectura financiară internațională” sau „Angajarea tinerilor”, pentru a numi doar câteva. Pe scurt: ONU a dezvoltat în mod remarcabil o viziune foarte cuprinzătoare despre cum să facem lumea rezistentă la criză și un loc mai pașnic.
Dar: este ONU de fapt salvatorul lumii pe care pretinde că este cu „viziunea” sa?
Este corectă analiza problemei și, mai ales, sunt corecte intențiile tale? Acum aruncăm o privire critică asupra agendei. Primul lucru de remarcat este că „Agenda comună” a fost plasată în mod explicit în contextul Agendei 2030.
Secretarul general al ONU Guterres a spus: „Prin „Agenda noastră comună” dorim să dăm un nou impuls Agendei 2030 și să realizăm obiectivele de dezvoltare durabilă în viața oamenilor de pretutindeni, dar Agenda 2030 și cele 17 obiective ale sale de durabilitate conduc într-adevăr la o „mai ecologică, mai bună și mai bună”. viitor mai sigur”, așa cum susține Guterres?
În programul „Eticheta fraudei Agenda 2030” [www.kla.tv/18739 și http://www.kla.tv/Agenda2030%5D, Klagemauer.TV a analizat cuprinzător modul în care obiectivele de sustenabilitate sunt de fapt implementate și cui servesc – cel puțin nu criza – popoare lovite!
Să ne uităm la exemple specifice din documentele de politică selectate care aruncă o lumină foarte dubioasă asupra „Agendei comune”: ONU 2.0: Această scrisoare descrie propuneri privind modul în care ar trebui reformată ONU.
Punctul „Științe comportamentale” este deosebit de izbitor. ONU scrie despre acest subiect: „Este recunoscut în știința comportamentală că oamenii nu se comportă întotdeauna în moduri previzibile și că comportamentul uman este adesea modelat de o varietate de factori, inclusiv părtiniri cognitive și scurtături mentale (modele de gândire simpliste subconștiente).
„Pe măsură ce agențiile Națiunilor Unite își extind capacitățile de știință comportamentală, putem crește impactul strategiilor noastre și (…) putem crea potențialul pentru un progres mai rapid către Obiectivele de Dezvoltare Durabilă.” MaW: ONU vrea să cerceteze și să influențeze comportamentul oamenilor pentru a-și atinge mai bine obiectivele!
Pe lângă faptul că aplicarea descoperirilor științei comportamentale adăpostește un mare potențial de abuz, se pune întrebarea menționată la început și dacă strategiile ONU abordează cu adevărat problemele. Nu poți să nu îți amintești vremurile Covid, când ai fost presat să faci „ceea ce trebuie” cu bratwurst și război psihologic!
Global Digital Compact: Acest pact, asupra căruia comunitatea globală ar trebui să decidă, include, printre altele, ca toată lumea să fie conectată la Internet. Accesul la internet ar trebui să fie chiar un drept al omului! Identitatea digitală este, de asemenea, parte din ea pentru toată lumea, deoarece ar putea, de exemplu, să ajute ca banii de asistență socială să fie plătiți mai bine – cel puțin aceasta este ideea suspect de simplă a ONU.
Dacă luați în considerare că António Guterres și Klaus Schwab au lansat un parteneriat strategic între ONU și WEF în 2019, acest Pact Digital Global apare într-o cu totul altă lumină: Acesta este modul în care oamenii ar trebui să fie împinși în transumanism, în care fiecare persoană ar trebui să fie fizic conectat la Internet prin nanoroboți în creierul lor?
Aruncă o privire la programul Kla.TV Yuval Noah Harari: „Omul este acum un animal hackabil” [www.kla.tv/23931]. O altă propunere de reformă a internetului solicită „introducerea răspunderii pentru discriminare și conținut înșelător”. Este binecunoscută tendința liderilor politici de a pune în fruntea agendei lor lupta împotriva așa-zisei dezinformare și dezinformare.
La Forumul Economic Mondial 2024, președintele Comisiei UE, Ursula von der Leyen, a descris-o chiar drept „principala preocupare pentru următorii doi ani”. Dar se măsoară ONU și după propriile standarde și, în general, cine definește dezinformarea și dezinformarea?
Această întrebare ne conduce la următorul brief de politică: Platformă de urgență: Șocurile globale complexe din trecutul recent – așa cum le numesc ONU – au devenit mai interconectate și mai periculoase, cu o influență globală mai mare. Prin urmare, este nevoie de o platformă de urgență care să poată fi activată în cazul unei crize de severitate și acoperire suficientă.
Cauzele viitoare posibile ale unor astfel de șocuri sunt riscurile pandemice, evenimentele climatice sau biologice majore, incidentele în spațiul cibernetic sau spațiul cosmic sau alte riscuri încă necunoscute. Mai exact, textul spune: „Platforma de urgență s-ar concentra pe reuniuni și advocacy la nivel înalt pentru o perioadă limitată de timp, reunind actori capabili să contribuie în mod semnificativ la răspunsul global.”
Aici devine mai clar ce înseamnă Secretarul General al ONU prin „întărirea guvernanței globale”. Într-o criză viitoare în care ONU definește cât de mare este pericolul, ONU ar trebui să convoace și acei actori care, în ochii ei, sunt cei potriviti pentru a rezolva criza. Mai puțină democrație nu este posibilă! Activistul elvețian pentru drepturile civile al mișcării de protest Corona „MASS-VOLL”, Nicolas Rimoldi, vorbește chiar despre o mutație a ONU.
De fapt, o astfel de platformă de urgență ar însemna sfârșitul suveranității statului național.
Pentru că cine decide starea de urgență este suveranul. Și în acest caz ar fi ONU. Dar nu doar încercarea de dominare temporară a lumii este scandaloasă, ci și fundamentul pe care ONU bazează platforma de urgență.
De exemplu, în ceea ce privește „pandemia de coronavirus”, care este folosită în mod repetat ca exemplu de „șoc global complex”: Lucrarea în cauză regretă că coronavirusul a șters patru ani de progres în combaterea sărăciei. Dar asta este greșit! În cazul Germaniei, de exemplu, fișierele RKI care au fost eliberate demonstrează că au fost măsuri dorite din punct de vedere politic și nu virusul care a cauzat prejudiciul economic în întreaga lume.
Același lucru este valabil și pentru factorul de risc „evenimente climatice majore”: în timp ce CO2 este menționat pe tot parcursul Agendei Comune ca un motor al anomaliilor climatice, subiectul geoingineriei, adică manipularea vremii, este în mod constant ignorat. MaW: ONU își bazează platforma de urgență pe narațiuni false și incomplete dovedite. În schimb, susține în Global Digital Compact că vrea să combată informațiile înșelătoare, dar nu își poate îndeplini propriile standarde.
Aceasta înseamnă că Agenda comună și, odată cu ea, ONU își pierd cantități masive de credibilitate.
Arhitectura financiara internationala: Un alt document al ONU arată clar cum ar trebui predată suveranitatea statului națiune unor organisme nedemocratice: Policy Brief No. 6 cere, printre altele: – statele membre ONU ar trebui să înființeze un organism de coordonare a deciziilor economice, – stingerea datoriilor țărilor slabe din punct de vedere economic ar trebui să fie încredințată unui comitet de experți și – marile economii ar trebui să consolideze coordonarea macroeconomică, de exemplu, transferând-o la reuniunea miniștrilor de finanțe din G20 și a guvernatorilor băncilor centrale;
Acest mod de a încerca să abordeze problemele la nivel central prin „comitete de experți” supranaționale este un fir comun. Aparent, pentru secretarul general Guterres, cu cât problemele sunt mai mari, cu atât soluția trebuie să fie mai centralizată și mai puțin democratică. Aceste intenții sunt înspăimântătoare și nu ne augurează bine dacă pactul pentru viitor este semnat efectiv de statele membre.
Dar – există un motiv pentru care lucrurile merg așa cum merg?
Partea finală a acestui documentar analizează rădăcinile ONU și examinează dacă aceste eforturi centraliste au vreun sistem.
ONU – un proiect al potențialilor conducători ai lumii?
Organizația predecesoră a ONU a fost Liga Națiunilor. A existat din 1920 până în 1946 cu scopul de a asigura pacea mondială și de a rezolva conflictele internaționale.
Ideea unei astfel de Ligi a Națiunilor făcea parte din planul în 14 puncte al președintelui american de atunci Woodrow Wilson. Acest plan era menit să aducă pacea în lume după primul război mondial și autodeterminarea popoarelor. Cu toate acestea, creatorii acestui presupus plan de pace au fost nimeni alții decât Walter Lippmann și Edward Mandell House – co-fondatorii de mai târziu ai Consiliului pentru Relații Externe. CFR, la rândul său, nu a fost înființat cu niciun alt scop decât pentru a ajuta SUA, sau din spatele ei ai Francmasoneria internaționala, să obțină supremația globală.
Acest think tank încă își lasă urmele murdare prin lume astăzi. Vă rugăm să urmăriți programele afișate. [www.kla.tv/19404, http://www.kla.tv/26964, http://www.kla.tv/27426%5D Este o coincidență faptul că presupusul proiect de pace al Societății Națiunilor a fost conceput de oameni care trăiau doar în cercuri superbogate și se străduiau pentru puterea globală?
Sau a fost Liga Națiunilor un mijloc pentru un scop?
Continuăm să urmăm acest exemplu. Oricine se ocupă de CFR va întâlni inevitabil numele Rockefeller la un moment dat. Această dinastie de familie americană extrem de bogată are, fără îndoială, o influență enormă, inclusiv cu fundația sa de familie, Fundația Rockefeller.
Cel mai cunoscut urmaș al său, David Rockefeller, care a murit în 2017, a fost director al CFR timp de 36 de ani. Și există de fapt o legătură între această puternică familie bancară și ONU: „Fundația Rockefeller este strâns legată de think tank-ul privat de elită din SUA „Council on Foreign Relations” (CFR).
Legendele „Studii de Război și Pace” ale CFR, în care au fost puse bazele „organizării” lumii după cel de-al Doilea Război Mondial, care au rezultat în cele din urmă în Banca Mondială, Fondul Monetar Internațional (FMI), NATO și ONU, au fost lansate în 1939 de Fundația Rockefeller a fost înființată și finanțată cu 350.000 USD (echivalentul a aproximativ 6 milioane USD în 2015).
Se consideră oficial că Fundația Rockefeller a influențat înființarea Națiunilor Unite. Dar legăturile sunt și mai profunde: bunicul lui David, John D. Rockefeller Jr., a dat ONU un cec de 8,5 milioane de dolari în 1947 pentru a cumpăra proprietatea din New York City pe care a fost apoi construit sediul său.
Trebuie să ții cont de faptul că o astfel de donație creează mari dependențe, pentru că așa cum știm cu toții, nu muști mâna care te hrănește. Ne întrebăm acum: care ar fi putut fi intenția Rockefeller în spatele creării Națiunilor Unite și influențarea lor continuă?
Răspundem la întrebare cu un citat atribuit lui David Rockefeller: „Ar fi fost imposibil să ne dezvoltăm planul pentru lume dacă am fi fost expuși în lumina reflectoarelor publice în acești ani. Dar lumea este acum mai avansată și gata să meargă către un guvern mondial. Conducerea supranațională a unei elite intelectuale și a bancherilor mondiali este cu siguranță preferabilă autodeterminării naționale practicată în secolele anterioare.”
Chiar că nu există o modalitate mai bună de a rezuma eforturile Rockefeller. Consiliul pentru Relații Externe, Conferința Bilderberg, Comisia Trilaterală, Forumul Economic Mondial – cei mai puternici din lume nu mai stau în clădirile guvernamentale, ci în comitetele care au fost create de înaltele finanțe în scopul puterii! Urmărește documentarul Kla.TV „Dinastia Rockefeller: Un pas înaintea evenimentelor mondiale?”
În memoriile sale, David Rockefeller o spune și mai clar: „Unii [extremişti ideologici] chiar cred că facem parte dintr-o cabală secretă care lucrează împotriva intereselor Statelor Unite. Ei acuză familia mea și pe mine că suntem „internaționaliști” și că conspirăm cu alții din întreaga lume pentru a construi o structură politică și economică globală mai unificată – o lume, dacă vreți. Dacă aceasta este acuzația, pledez vinovat și sunt mândru de asta.”
Pentru a rezuma: Familia Rockefeller, care a avut o putere enormă prin banii și instituțiile sale cel mai târziu de la începutul secolului trecut, a venit cu ideea ONU și a susținut-o financiar. În același timp, David Rockefeller, în numele familiei sale, s-a angajat la conducerea centralizată a lumii și la abolirea suveranității naționale. Legătura cu dorința evidentă în prezent a ONU de putere globală nu poate fi respinsă. Și se pare că António Guterres pare să se înțeleagă bine cu familia Rockefeller, fotografiat aici cu David Rockefeller Jr..
Dacă aceste conexiuni continuă să fie înecate de mainstream, Summit-ul ONU pentru viitor va fi, de asemenea, un alt element de construcție pe calea către o lume neliberă, nedemocratică și totalitară.
Așa că fiți parte din soluție răspândind vestea, vorbind despre asta cu vecinii, colegii de muncă, rudele etc.! Aduceți vocile disidente ale oamenilor și ajutați la oprirea acestor încercări de dominare a lumii!
Surse/Link-uri: Summit-ul viitorului: https://unric.org/en/the-summit-of-the-future-in-2024/
Agenda noastră comună: https://www.un.org/en/common-agenda
Declarația RNE privind agenda noastră comună: https://www.nachhaltigkeitsrat.de/wp-content/uploads/2022/01/20220120_RNE_Stellungnahme_Our-Common-Agenda-Guterres-UN-Reformoptions.pdf
Informații despre politici: https://www.un.org/en/common-agenda/policy-briefs
Rezumat de politici privind științele comportamentului: https://un-two-zero.network/wp-content/uploads/2023/09/UN2.0_PolicyBrief_BehavioralScience.pdf
Scurt rezumat al celor unsprezece note de politică: https://www.un.org/sites/un2.un.org/files/our-common-agenda-policy-briefs-a-quick-summary.pdf
Propuneri cheie pentru cele 12 angajamente ale Declarației ONU cu privire la cea de-a 75-a aniversare: https://www.un.org/en/content/common-agenda-report/assets/pdf/Common_Agenda_Key_Proposals_English.pdf
Parteneriatul strategic al ONU și WEF: https://www.weforum.org/press/2019/06/world-economic-forum-and-un-sign-strategic-partnership-framework/
Von der Leyen despre dezinformare și dezinformare la WEF 2024: kla.tv/28200 Contribuția lui Nicolas Rimoldi la Summit-ul viitorului ONU: https://www.tell-news.ch/p/der-neue-uno-zukunftspakt-beendet
Liga Națiunilor ca idee de W. Lippmann și EM House: https://de.wikipedia.org/wiki/V%C3%B6lkerbund#
https://de.wikipedia.org/wiki/Edward_Mandell_House
Legătura dintre Fundația Rockefeller și ONU: https://de.wikipedia.org/wiki/Group_of_Thirty
Donația lui John D. Rockefeller Jr. către ONU: https://de.wikipedia.org/wiki/John_D._Rockefeller,_Jr.
Citat controversat din David Rockefeller: https://yoice.net/david-rockefelle-wir-sind-dankbar-gegenueber/
Citat din David Rockefeller din cartea „Memorii”: https://archive.org/details/DavidRockefellerMemoirs2003RandomHouse/page/n482/mode/2up
Discursul AZK de Ivo Sasek: kla.tv/29964#t=523 Surse imagini: John D. Rockefeller III. predă un cec în valoare de 8,5 milioane USD către ONU: https://dam.media.un.org/CS.aspx?VP3=DamView&VBID=2AM94S6P1SM5W&PN=2&WS=SearchResults&FR_=1&W=1536&H=711
Strângere de mână António Guterres și David Rockefeller Jr.: https://dam.media.un.org/asset-management/2AM9LOLQ3J54?FR_=1&W=1536&H=711