Romanitatea Daciei

După cum anunțam, în urmă cu câteva zile s-a făcut lansarea ediției noi, a doua, revăzută, a Dicționarului etimologic al al limbii române, operă monumentală a dlui Mihai Vinereanu.

Mi s-a făcut onoarea să fiu invitat la lansare spre a spune câteva cuvinte asupra subiectului. SUBIECTUL, ÎN ESENȚA LUI FIIND RĂSPUNSUL LA ÎNTREBAREA PRIVIND ROMANITATEA LIMBII ROMÂNE!

O romanitate pe care mulți autori o neagă, în frunte cu domnul Vinereanu, al cărui Dicționar pledează pentru un rol mult mai important atribuit stratului geto-dacic din formula gloto-genezei românești. Demers cu care sunt întru totul de acord. Cu precizarea că dl Vinereanu este singurul „dacist” care uzează de argumente noi și de strictă specialitate. Competența colegului Mihai Vinereanu este deasupra oricărei discuții, în materie de fonetică indo-europeană, fără de care nu se poate imagina nicio încercare de reconstituire a substratului geto-dacic al limbii române!

M-am băgat și eu în vorbă neavând competențele domnului Vinereanu, dar având încredere în câteva informații care nu pot fi neglijate în contextul larg al discuțiilor privind romanitatea limbii române! Subiect atât de vast. Informații din păcate ignorate de majoritatea participanților la dezbaterile pe seama romanității noastre, a românilor!

Să enumărăm câteva:

1. Cel mai des este invocată durata ocupației romane în Dacia nord-dunăreană: circa 165 de ani! Prea puțin, spun daciștii! Se amintește că ocupația romană în Britania a durat mult mai mult și nu a produs efectele din Dacia: un popor vorbitor al latinei, al unui idiom romanic!

Argumentul este fals. Nu contează durata administrației romane, prezența unor funcționari imperiali, ci a contat intensitatea romanizării, adică numărul de coloniști romani aduși pe teritoriul respectiv! Aici informația adusă de Eutropius este sigur exactă: în Dacia au fost aduse „magnas copias” de „cives romani”! Ceea ce n-a fost cazul prezenței romane în Britania.

Mai mult, există informații potrivit cărora romanizarea Daciei a început înainte de războaiele lui Traian și a continuat după retragerea aureliană. Mult după această retragere a administrației imperiale, peste Dunăre se va construi un pod nou, mai în aval de cel de la Drobeta! Un pod peste Dunăre nu se putea construi de romani decât pentru nevoile unei populații nord-dunărene de latinofoni, de cives romani, care erau considerați că aparțin Romei, civilizației latine..

2. Ceea ce nu se știe sau nu se înțelege este că Roma avea încă de pe vremea lui Horatius o problemă social-economică de mare acuitate: demografia Romei, metropolă supra-aglomerată de cetățeni romani care aveau dreptul la o asistență socială costisitoare din partea statului roman. Această aglomerare era rezultatul situației din sudul Italiei unde marii latifundiari nu mai practicau agricultura, obligându-i pe țăranii italici, cetățeni romani, să  migreze spre Roma, în speranța stipendiei la care aveau dreptul prin faptul că erau cives romani!

De ce marii latifundiari din Italia au abandonat agricultura? Pentru că nu mai era rentabilă, Roma aducea grâne din Siria, din vastul imperiu, iar latifundiile din Italia erau lăsate în paragină, să devină terenuri de vânătoare!… Pasiune specific italiană neadormită nici până în zilele noastre. Situația este descrisă în absurditatea ei de către Plinius cel Bătrân! Cu efecte nebănuite: excesul demografic de la Roma, pe care conducătorii imperiului trebuiau să-l rezolve! O soluție încercată se pare că a fost colonizarea Daciei!

Așadar, nu cumva războaiele cu dacii și ocuparea Daciei le-a oferit conducătorilor Romei ocazia să rezolve excedentul demografic de la Roma prin declanșarea unei campanii de colonizare  a Daciei cu „cives romani”, cetățeni romani pe care Eutropius și-i imaginează ca provenind „ex toto orbe romano”. Desigur, greșea! Problema demografică era  la Roma! Nu pe tot întinsul Imperiului.

Așa are sens sloganul Dacia Felix, a cărui menire nu putea fi decât o reclamă: veniți/mergeți în Dacia! Era un îndemn la susținerea politicii de colonizare a Daciei. Ca răspuns la o problemă demografică cu care se confrunta metropola! Nu imperiul! Orbs romana!

Nu există lozinci similare privind alte provincii, bunăoară Galia Felix sau Iliria Felix! Numai Dacia Felix!

Nu susținem că cucerirea/colonizarea Daciei a fost gândită cu scopul de a rezolva o problemă demografică a metropolei.   Au fost mai multe motivele pentru care au fost purtate războaiele cu dacii.  Dar unul din rezultatele evenimentelor desfășurate în Dacia se pare că a fost și intensitatea cu care s-a produs colonizarea Daciei. Adică, simplu spus, e vorba de numărul mare de cives romani strămutați/atrași de mirajul unei vieți noi în Dacia. O viață îndestulată!

3. Ne putem da seama de intensitatea colonizării Daciei dintr-un detaliu puțin cunoscut, puțin luat în calcul: numărul inscripțiilor funerare din Dacia, raportat la numărul inscripțiilor de pe tot întinsul Imperiului Roman. Dacă numărăm aceste inscripții în limba latină din Dacia constatăm că sunt mai multe decât în restul imperiului – nu punem la socoteală Italia, ci teritoriile pe care ulterior au apărut limbile romanice! Așadar, putem trage concluzia că în Dacia au murit mai mulți latinofoni decât în restul Imperiului! Asta ce înseamnă altceva decât că în Dacia au fost aduși/au trăit  mai mulți latinofoni, mai mulți cives romani decât în restul imperiului!  Acesta devine un fapt dovedit, a cărui justificare/explicație nu ne mai interesează!

Faptul că au fost aduși în Dacia un număr mare de cetățeni romani contează mult mai mult decât durata administrației romane! Și acest detaliu devine decisiv în chestiunea romanizării Daciei și implicit a romanității noastre românești!

Limba latină ca limbă maternă în Imperiul roman

4. O chestiune esențială o constituie calitatea limbii latine vorbite în Dacia! După părerea avizată a unora – e vorba de Iorgu Iordan, mare romanist, limba latină ar fi fost în Dacia o limbă care nu s-a vorbit în familie. Veniți „ex toto orbe romano” și aparținând unor neamuri felurite, coloniștii din Dacia  aveau ca limbă maternă o limbă ne-latină. Cam cum este cazul africanilor dintr-o țară ca Nigeria, stat colonial de limbă engleză. Ocupația/administrația engleză a încetat în urmă cu câteva decenii, lăsând în urmă o populație foarte diversificată lingvistic, care nu a reușit să impună ca limbă oficială/națională niciuna din limbile vorbite de un trib sau altul. De voie, de nevoie, chiar și după plecarea englezilor, în Nigeria singura limbă accesibilă tuturor nigerienilor este limba fostului ocupant! La fel s-a păstrat și limba latină în Dacia, ca limbă în relațiile publice ale unor vorbitori care acasă foloseau o altă limbă maternă! Aceasta este teza Iorgu Iordan.

Mai simplu spus, ne întrebăm în ce măsură latina a fost limba maternă a celor care au adus-o în Dacia.

Ne amăgim cu ideea că putem da un răspuns la această întrebare! Pentru aceasta trebuie să ne punem altă problemă/întrebare: care este diferența între o limbă învățată natural, în familie, ca limbă maternă și o limbă deprinsă în afara familiei, ca limbă străină! Punctual: limba latină, din care se trage limba română, arată ca o limbă învățată în familie, ca limbă maternă sau ca o limbă secundară, învățată în afara familiei? Care au fost majoritari în Dacia: latinofonii autentici, nativi, sau vorbitorii pentru care limba latina fusese o limbă străină, învățată în relațiile sociale, dublând limba maternă care nu era limba latină?

Nu este mare filosofie să remarci că atunci când înveți o limbă străină fiecare dintre noi are tendința de a-și însuși treptat componentele noii limbi, începând cu acele cuvinte și structuri mai des folosite! Cu regulile mai des puse în aplicație! Fiecare limbă are, cum se știe, pe lângă reguli și excepții! Aceste excepții sunt lăsate pe plan secundar, se deprind mai târziu, după ce ne însușim regulile cele mai folosite!

Pe scurt, în discuția hic et nunc dăm importanță excepțiilor, considerând că numărul excepțiilor păstrate dovedește măsura în care o limbă a fost transmisă/învățată pe cale naturală, ca limbă maternă! Practic, propunem alcătuirea unei liste a excepțiilor din latină păstrate în  fiecare limbă romanică, deci și în limba română, aceste excepții fiind dovada măsurii în care latina de la baza limbii romanice respective a fost limbă maternă pentru majoritatea latinofoRilor. Bunăoară în latină verbele dico, dicere, duco, ducere, facio, facere prezentau o anomalie la imperativ, formele dic, duc, fac. Aceste forme aberante s-au păstrat în română, sub forma unor imperative neregulate: zi, du, fă!

Un inventar al acestor excepții pentru fiecare limbă romanică ne va permite să alcătuim un clasament al măsurii în care fiecare limbă romanică a conservat mai bine anomaliile, excepțiile din morfologia limbii latine, din structurile limbii latine.

Un asemenea clasament/calcul se poate face pentru fiecare compartiment al limbii. Bunăoară în vocabularul unei limbi romanice nu ne vor interesa numai cuvintele din fondul principal, cum s-a procedat până acum. O valoare probatorie mai mare o au cuvintele rar folosite în latină păstrate în limbile romanice. Bunăoară în latină cuvântul adastare era rar folosit, prima sa atestare este în secolul al VI-lea, dacă nu mă înșel! Faptul că s-a păstrat în română este cu totul surprinzător! Dovedește că latinofonii din Dacia cunoșteau foarte bine latina. Era limba lor maternă! Altă explicație e greu să dăm pentru păstrarea unor cuvinte rar folosite ca adastare!

 

Romanitate etnică și romanitate lingvistică

 

Mulţi lingvişti, pornind de la celebrul Eutropius, imaginează un scenariu al romanizării Daciei în cadrul căruia rolul şi numărul latinofonilor autentici ar fi fost foarte mic, neînsemnat. Prin latinofoni autentici s-ar înţelege vorbitorii nativi ai latinei, persoane pentru care limba latină era limbă maternă. Eventual singura limbă pe care o cunoşteau. Însuşi Iorgu Iordan a lansat comparaţia latinei din Dacia cu engleza din coloniile africane. Administraţia britanică a dispărut de mult, cu englezi cu tot, dar a rămas limba engleză ca limbă oficială a Nigeriei, de pildă, ţară în care se vorbesc câteva zeci de limbi băştinaşe, dintre care nici una nu reuşeşte să se impună în faţa celorlalte. Drept care singura şansă pentru nigerieni de a vorbi toţi aceeaşi limbă este să se perpetueze limba foştilor stăpâni. Aşa au păţit, zicea Iorgu Iordan, şi acele magnas copias de cives romani adunaţi ex toto orbe romano adunați în Dacia: singura lor posibilitate de a se înţelege între ei era să vorbească în latineşte, chiar dacă sau tocmai pentru că fiecare vorbea acasă, în familie, altă limbă decât ceilalţi concitadini. Cu alte cuvinte, la români, între glotogeneză şi etnogeneză ar exista o mare discordanţă.

Da, limba română continuă limba latină, dar la nivelul fiinţei umane românii nu sunt nici pe departe urmaşii romanilor! Limba latină s-a impus în Dacia fără nici un suport uman, biologic, din partea romanilor, laţiali sau măcar italici… Această teză, deprimantă pentru cei mai mulţi români, circulă mai puţin în formă scrisă, circulă oral şi face parte din ceea ce s-ar putea numi folclorul academic. Încercând să apelăm la scris, adică la rigoare, ne trezim în faţa întrebării cum ar fi arătat limba latină din Dacia dacă ea ar fi devenit limba română prin vorbitori alogeni, alogloţi, după o perioadă de câteva generaţii în care latina ar fi fost vorbită numai ca limbă a conversaţiei din afara familiei?

Încercând a răspunde la această întrebare constatăm că ne lipseşte o bună teoretizare a celor două scenarii după care se poate păstra o limbă: (1)prin vorbitori autentici, a căror limbă maternă este limba respectivă sau (2)prin vorbitori a căror limbă maternă era alta, limba respectivă, care s-a păstrat, fiind pentru ei abia a doua limbă, deprinsă în afara familiei. Putem da şi un nume celor două modele, modelul IORDAN şi modelul MAIOR, cu gândul la Petru Maior şi generaţia sa.

Evident, latina imaginată de modelul IORDAN, ca şi engleza din Nigeria sau franceza din Gabon, va fi fost o limbă mult simplificată, redusă la cuvintele şi structurile cele mai curente, mai comune, mai frecvente. O limbă în care paradigmele se regularizează, dispar excepţiile şi, în general, sunt abandonate (sau uitate ori niciodată cunoscute sau preluate) aşa numitele idiotisme. E sigur că mulţi, poate chiar cei mai mulţi cives romani au vorbit latina aceasta, precară, bună să te descurci cu ea la cumpărături şi în relaţia cu autorităţile. La fel cum azi foarte mulţi, poate cei mai mulţi dintre cei ce vorbesc engleza vorbesc o engleză redusă la …«esenţial». Este cu putinţă ca această latină esenţială, cum ar numi-o unii, să fi devenit în timp o limbă romanică? Şi cum ar arăta o asemenea limbă romanică? Se află cumva această latină la originea limbii noastre?

Fireşte, această întrebare este valabilă şi pentru celelalte limbi romanice…

Propunem aşadar să reexaminăm fondul latin cuvînt cu cuvînt, morfem cu morfem, structură cu structură, având mereu în minte, pentru fiecare element latinesc moştenit, grija să decidem, să apreciem – cât de cât obiectiv, dacă acel element e de crezut că ar fi ajuns sau nu la cunoştinţa şi în folosinţa unor alogeni, vorbitori fatalmente precari şi aproximativi ai latinei. Fireşte, hic et nunc, ne vom mărgini la câteva exemple ilustrative pentru exerciţiul propus.

De la bun început, facem constatarea, cu valoare de paradox, că vestitele elemente din fondul principal, lexical sau morfologic, nu ne sunt de nici un folos. Toată lumea, când începe să înveţe o limbă străină, se străduie să deprindă mai întâi cuvintele şi structurile gramaticale cele mai folosite. Dimpotrivă, valoare probatorie pentru problema pusă mai sus  au numai cuvintele rare, periferice, şi structurile gramaticale mai bizare, care ies din regularitatea practicată de orice limbă. Şi asta pentru că orice nou venit în spaţiul unei limbi ajunge foarte târziu şi, practic, cei mai mulţi niciodată nu ajung să cunoască subtilităţile limbii de adopţiune. Avem păstrate din latină în română asemenea «ciudăţenii» ale limbii latine, la a căror cunoaştere e greu de înţeles cum au putut să ajungă nişte vorbitori secundari? Dacă răspunsul nostru este pozitiv, păstrarea unor veritabile relicve lingvistice nu poate fi explicată decât prin vorbitori primari, vorbitori autentici ai latinei, prin indivizi care s-au născut şi au crescut «întru limba latinească», cum ar fi zis Înalt Prea Sfinţitul Varlaam.

Iată, într-un sumar inventar exemplificator, ilustrativ, cum ar arăta elementele moştenite din latină în română a căror prezenţă în latina vorbită de acei cives romani imaginaţi de Iorgu Iordan pare improbabilă, chiar imposibilă, discreditând astfel modelul IORDAN şi acreditându-l pe celălalt, modelul MAIOR.

Mai întâi, cum spuneam, cuvintele periferice, care au fost periferice în latină şi aşa au rămas şi în română, contrazic modelul IORDAN. Puţini români cunosc, de exemplu, cuvîntul coacin(„cu pete roşietice”) sau cerenţel(nume de plantă) ori chealfăd(„palid, galben”). La fel, puţini latinofoni chiar dintre cei „mai” nativi vor fi cunoscut cuvintele corespunzătoare coccinuscerinthegalbus. E greu de imaginat cum ar fi ajuns aceste cuvinte să fie cunoscute la nivelul latinei pe care cum s-o numim altfel decât „latina lui Iordan”!…

În plus, cuvîntul chealfăd, după Puşcariu, poartă urmele unei pronunţii dialectale osce sau umbrice, graiuri vorbite în vecinătatea originarului Latium. Asemenea detaliu face şi mai dificil de explicat prezenţa lui galbus în vocabularul unor latinofoni sumari, veniţi în Dacia ex toto orbe romano. Câte mai sunt în română asemenea cuvinte? După unii romanişti, ca Mohl şi Gamilscheg, importante legi fonetice din română au originea în dialecte italice ale latinei, cum ar fi trecerea lui ctcs la ptps.

Ar intra aici şi cuvintele periferice din latină care, târziu, în limba română, ajung să fie mult mai des folosite: cum ar fi a merge, care a ştiut să profite de declinul lui eo, ire. Fenomenul are loc la câteva secole după ce latina este adoptată de locuitorii Daciei, astfel că devine semnificativ pentru calitatea acestei latine. Probabil că există cercetări privind frecvenţa cuvintelor latineşti, ele ne vor fi de mare folos pentru ieşirea din „impasul iordanian”.

Cuvintele şi formele latineşti neatestate intră toate în această categorie, de componente ale latinei vorbită ca limbă maternă. Dintre acestea, o menţiune pentru cuvintele de tipul amândoi, pe care Puşcariu îl explica printr-un cuvînt neatestat, dar şi preroman: amendui. Aşadar, un arhaism în latină, rar folosit… Cuvîntul a adăsta, rar şi periferic în română, este atestat în latină, dar abia într-un text din sec. al VI-lea. Dicţionarul lui G.Guţu nu înregistrează nici un adastare. Prezenţa sa în limba română dovedeşte că a existat în latina danubiană din sec. II-III, având mereu acelaşi statut, de cuvînt rar folosit, necunoscut multora dintre latinofoni.

Să amintesc şi cuvîntul levir, „cumnat, frate al soţului”, care a dispărut din toate limbile romanice. A fost folosit de români o vreme, apoi abandonat. De pe urma lui avem toponimul Lereşti şi numele Lerescu. A fost identificat însă în graiul românesc vorbit şi azi de catolicii din Moldova, acei impropriu numiţi ceangăi, care şi azi zic ler cumnatului din partea unei surori mai mari: ler-meuler-tuler-su. Acest ler-tu ne aduce aminte de substantivele care numesc grade de rudenie, reunite în seria cunoscută frate-tumamă-tatată-tusoru-tanoru-ta, fie-ta etc. Remacabile în mod deosebit sunt soru- şi noru-, forme care conservă în mod excepţional formele aberante nurus şi soror, substantive atât de …feminine şi totuşi cu aspect atât de masculin. Toate limbile romanice au corectat această aberaţie, româna a reuşit să o conserve, inclusiv pluralul surori.

Tot în acest grup de cuvinte extrem de distinct sunt păstrate formele adjectivale tu şi su, descendente direct din tuus şi suusfrate-tutaică-su. La fel tătâne, viu numai în româna familiară, aşa cum era şi latinescul tatatatanis. Dar cel mai semnificativ este că s-au păstrat ambele forme, şi tata, şi tatanis, neatinse de simpficatoarea reducere a declinării imparisilabice. Semn în plus că, la acest nivel, al vieţii de familie, româna continuă fără nici un hiatus latina, ca limbă maternă.

Cu aceeaşi valoare sunt toate cuvintele din limbajul infantil moştenite din latină, de tipul coca, cocuţăcocon, papă etc. Mai mult, aceste vocabule infantile sunt atât de puternice în mentalul latinofonilor danubieni, încât ele se impun în faţa cuvintelor neutre precum pater sau mater, care dispar în favoarea colocvialelor tata şi mama, adică dispar în favoarea cuvintelor deprinse la cea mai fragedă vârstă.

Formele tată şi tătâne se adaugă altora similare: lumen, luminis din care avem lume şi luminăhospes, hospitis, respectiv oaspe şi oaspete, sau judexjudicis – judejudeci,  judeţ. Ai impresia că, dinaintea tendinţei de nivelare a flexiunii, prin renunţarea la declinarea imparisilabică, vorbitorii latinei danubiene nu se îndurau să renunţe la una dintre forme şi atunci, pentru a le păstra, le-au dat la fiecare un statut nou: de cuvinte propriu zise, deosebite unul de celălalt. O formă de ataşament greu de înţeles la vorbitori recenţi ai latinei…

Aici ar intra şi categoria de cuvinte derivate asupra cărora nu ştim să decidem: sunt derivate încă din latină sau mai târziu, în daco-română s-au fost derivat? Dacă franţuzescul  este clar că nu derivă din doigt, ci din latinescul digitalis, în română degetar poate fi considerat fie urmaşul latinescului digitalis, fie derivat în română de la deget. În aceeaşi situaţie sunt şi ceparaparlucrătorlăudător etc. Existenţa acestor cuvinte face mai explicită dificultatea de a decide că latina şi româna sunt două limbi diferite. Aprofundarea problemei îţi produce tot mai net sentimentul că cele două limbi sunt greu de separat ca entităţi distincte.

Printre arhaismele latineşti păstrate în română să-l amintim şi pe lăut din lautum, păstrat în română, dar înlocuit în latina curentă prin forma regulată lavatum. Iarăşi, foarte puţin probabil ca acest lautum, incomod şi pentru latinofoni, să ajungă în latina second hand a unor latinofoni, cum bine le-am zis, secundari.

Alt arhaism este n din ninge, păstrat în română alături de nea, din nix, nivis, forma cea mai circulată.

Revizuirea din această perspectivă a lexicului latinesc moştenit de limba română, dar şi de celelalte limbi romanice, se impune. Şi aşa cum considerăm că anumite cuvinte, prin sensul lor, precum soareomcerstelecapinimă , sunt prea importante ca să fie împrumutate, vom spune despre altele, moştenite, că sunt prea periferice, prea rar folosite ca să se fi păstrat prin vorbitori superficiali, de azi pe mâine, ai latinei.

Morfologia ne oferă argumente şi mai convingătoare. Bunăoară ezitarea vorbitorilor români între conjugarea a II-a şi a III-a (vezi a place şi a făcea) au avut-o şi romanii. E de imaginat că acele magnas copias au putut învăţa să conjuge latineşte după modelul Iordan, având tendinţa să regularizeze toate paradigmele după modelul cel mai comun. Dar de la cine să înveţe să confunde anumite paradigme şi să nu le regularizeze nici până azi?! Cum puteau împrumuta deprinderea de a greşi, de a ezita?!

Ca principiu, se impune comparaţia între limbile romanice, pentru a vedea în ce măsură fiecare a regularizat morfologia moştenită din latină. Căci, raportată la limba latină, fiecare limbă romanică este imaginea calităţii limbii latine vorbite de cei care au adus-o în provincia respectivă. Este implicit imaginea raportului dintre latinofonii autentici, nativi, şi cei de strânsură, recenţi şi aproximativi.

Morfologia verbului ne oferă şi seria de verbe de tipul mă îndoimă îndoiesc. A existat şi în latină, tot aşa, mai la periferia sistemului. Vezi opoziţia albeo-albesco, caneo-canesco, rubeo-rubesco etc. A dispărut în majoritatea limbilor romanice. E greu de imaginat că s-ar fi păstrat în latina lui Iorgu. Românii au moştenit-o: zece se împarte la doi şi sâmbata se împărţeşte pentru morţi. Intră aici şi participiile înflorit-înfloratadeverit-adevărat, curăţit-curăţatdatorită-datoratăîngrijit-îngrijat forme ale unor verbe derivate, derivarea ducând la obţinerea unor verbe de conj.I sau a IV-a. Uneori se ajunge la două derivate, unul de o conjugare, altul de cealaltă, între cele două verbe înregistrându-se tendinţa de a se diferenţia semantic. Faptul că în latină avem un adumbrare, iar în română un adumbrire, ar însemna că, de fapt, în acest punct, latina şi româna alcătuiesc un tot, o entitate din care separăm în mod artificial două componente, cea latinească şi cea românească. Perechea îngriji-îngrijat ne arată cât de activă este în continuare această ingenioasă „găselniţă” din latina de odinioară.

Tot din morfologia verbului mai putem cita cunoscuta serie a celor trei verbe cu fome neregulate de imperativ: dic, duc, fac, de la dicere, ducere, facere. În română s-au păstrat toate trei ca forme neregulate de imperativ: zi, du, fă!

Latinii au avut perechile de substantive de felul lui lupus-lupa sau ursus-ursa, absolut fireşti. Ciudată este perechea animus-anima, celebra, căci nu prea poate fi vorba, logic vorbind, de o opoziţie masculin-feminin la semnificaţii ce ţin de domeniul inanimatului. Modelul animus-anima a fost păstrat însă de latina danubiană, ba chiar a fost dezvoltat prin perechile, atât de bizare, joc-joacăbob-boabăfapt-faptănod-noadăfloc-floacălăsat-lăsată(lăsatul secului şi lăsata din bătrâni). Opoziţia animus – anima constituie un moment de graţie, de inspiraţie a nomothetului latin. A curs multă cerneală pentru a se comenta această subtilă distincţie, atât de filosofică, de metafizică! De această ispravă a limbii latine se apropie oareşicât româna prin opoziţia joc – joacă. Vezi volumul de versuri Joaca jocului al lui Ion Gheorghe. Amintesc că în latină dies era când masculin, când feminin. Cf. pluvius dies sau dies illa. Îi întreb pe colegii romanişti în ce măsură procedeul a fost perpetuat şi în celelalte limbi romanice. Italiana se pare că nu l-a abandonat. Dar numai româna l-a dezvoltat, aplicându-l şi la cuvinte nelatineşti: cojoc-cojoacămoc-moacă.

După părerea mea şi a altor colegi, popă nu este împrumutat din limbile slave, ci este latinesc, vine din popa, popae. Nu avea de ce să diftongheze, cum zic unii că ar fi fost obligatoriu dacă era moştenit, căci ar fi sunat poapă şi ar fi încetat să mai fie un substantiv masculin. S-a păstrat alături de preot, din presbiter. Opoziţia semantică dintre cele două cuvinte este bine cunoscută: popă este numele ipostazei mai lumeşti, preot este încărcat de tot respectul cuvenit. Vezi Preoţi cu crucea-n frunte, unde substituirea cu popă ar fi cel puţin amuzantă, ca efect. Această subtilă diferenţiere semantică funcţiona şi în latină sau, în orice caz, de acolo se trage, căci popa din latină era „sacrificator al animalelor de jertfă(care pregătea focul, vinul, sarea etc. şi înjunghia victima)”. E de bănuit că acei popa nu aveau nici o greaţă să se înfrupte din ceea ce sacrificau în cinstea zeităţilor păgâne. De unde latina s-a ales cu expresia popae venter, întru totul aidoma celei româneşti: foale sau pântece ori burtă de popă! Nu de preot! Aşadar considerăm relevantă nu atât păstrarea celor două cuvinte latineşti, cât mai ales păstrarea distanţei conotative care limita în latină sinonimia lor. Această distanţă face ca limba română să derive un singur feminin: soţia popii se numeşte coana preoteasă

În termeni asemănători putem comenta şi dispariţia din română a lui et. Semnificantul et a fost abandonat, dar forma substanţei conţinutului, combinaţia celor două sensuri, de conjuncţie şi de adverb, s-a păstrat în română. Cumva numai în română?(Vezi timeo Danaos et dona ferentes – mă tem de greci şi când fac daruri…) A dispărut, la fel, din latina dunăreană şi frumentum, frumenta, dar structura sa semantică s-a păstrat, transferată la grâu, grâne. Cu alte cuvinte, păstrăm din latină nu numai combinaţia de sunete, ci şi structuri semantice cu totul atipice, neobişnuite, care transced schema simplă a relaţiei semiotice dintre formele flexionare. Căci a avea un sens referenţial la singular, şi cu totul alt sens referenţial la plural este un artificiu greu de deprins şi de memorat de vorbitori pârâţi ai acelei limbi!

Limba română are o particularitate deosebit de interesantă: substantivele cu două sau trei forme de plural, forme care corespund unor sensuri diferite: cap-capi, capete, capuricot-coţi, coate, coturivis-vise, visurinivel-nivele, niveluri etc. Latina avea şi ea ceva asemănător: locus-loci, locajocus-joci, joca. Nu mi-e clar dacă în latină se diferenţiau semantic aceste forme diferite de plural.

Lista de dovezi, produsă de morfologia limbii române, cu privire la calitatea excelentă de vorbitori ai limbii latine a acelor cives romani din care ne tragem, poate fi continuată de oricare dintre colegii de faţă. Chiar mai bine decât ar face-o subsemnatul. Cum ar fi păstrarea practic numai în română a genului neutrul şi a vocativului latin!

Mai adaug şi din sintaxă un exemplu: păstrarea numai în română a distincţiei, atât de subtilă, dintre completiva directă introdusă prin quod – spune că vine şi completiva introdusă prin utvreau să vină, subtilitate care a fost insurmontabilă pentru latinoforii (sic: latinofoRii!) din celelalte provincii.

În sfârşit, mai semnalez un capitol puţin cercetat: păstrarea din latină, din mentalul roman, a unor atitudini, a unor obsesii, a unor predispoziţii de care dau seama anumite elemente şi structuri lingvistice. Am semnalat cândva substantivarea selectivă, numai a unor anumite adjective, cele care denumesc defecte umane: cutare este un leneşleneşul de Vasile. Nu putem spune harnicul de Vasile sau eşti un harnic. Procedeul este practicat şi de celelalte limbi romanice, deci avem de-a face cu „ceva” moştenit din latină, ceva însă de natură imaterială, adică nu de natură sonoră, fonică, propriu zis semiotică. Mai ales că substantivarea adjectivelor se face prin articol, iar latina nu avea articol. Deci nu ni s-a transmis o anumită regulă de articulare, ci alt „ceva”. Nu ne este uşor să definim acest „ceva”, dar ne este uşor să decidem că acest ceva era greu de sesizat şi de moştenit în afara limbii materne. Alexandru Graur a pus acest procedeu în legătură cu, vestită în antichitate, maliţiozitatea specific latină, înclinarea spre sarcasm şi satiră.

Fiecare limbă, aidoma persoanelor care o vorbesc, are obsesii, acoperă o anumită arie a realităţii cu exces de semne, de detalii, raportându-se cât poate de des la acel domeniu, făcând chiar reper specific dintr-însul. Noica, pe urmele lui Mircea Vulcănescu, a semnalat şi analizat „obsesia” limbii române pentru a fi, pentru Existenţă, pentru Fiinţă. Cu consecinţe lingvistice vădite. Când Iorgu Iordan, în „România literară”, a luat în răspăr speculaţiile lui Noica, acesta i-a răspuns cerându-i marelui lingvist să indice care altă limbă îl foloseşte pe a fi ca auxiliar pentru a fio fi fostn-a fost să fieva fi fiindera să fie etc.

Ani în urmă, la cursul special, am discutat cu studenţii vreme de un semestru despre obsesia limbii române pentru unu, cuvînt şi concept atât de important în filosofie, şi care a dezvoltat la români o familie bogată de derivate şi compuse, a devenit şi morfem, intră într-o mulţime de locuţiuni şi expresii etc. Mai mult, ideea de unu este obsedantă atât pentru omul de rând, prin exerciţiul limbii române, cât şi pentru românii exponenţiali, dacă le pot spune aşa unora ca Eminescu sau Brâncuşi, români capabili să sublimeze aceste obsesii, să le proiecteze în absolut. Opera lor este marcată de aceeaşi obsesie pentru unu! Citez:

„Căci-i împrăştiu şi-i adun

Le măsur vieţi cu luna

De nasc şi mor în sfîntul Un

În care toate-s una.

Aşadar Sfîntul Un în care toate-s una… (Am citat din Eminescu, dintr-o variantă a Luceafărului.)

Avem toate motivele să considerăm că moştenim de la latini această obsesie.(Desigur, termenul obsesie nu este cel mai potrivit.) Latina are şi ea o frumoasă şi interesantă familie de cuvinte şi locuţiuni care roiesc în jurul lui unus. Unul dintre ele fiind cuvîntul universum, echivalent al grecescului cosmos, cu diferenţa că universum este o creaţie a limbii latine, iar cosmos este termen inventat, de un filosof. Dar dacă noi, lingviştii, remarcăm cu oarece întârziere această caracteristică a celor două limbi, dintre care una ne este limbă maternă, iar pe cealaltă o studiem de o viaţă, este uşor de imaginat că moştenirea acestei obsesii se putea produce numai inconştient, la un nivel subliminal, prin vorbitori nativi ai latinei, vorbitori al căror număr nu va fi fost deloc neglijabil, ci dimpotrivă, preponderent! Iar faptul că această obsesie din latină nu s-a prea transmis şi altor limbi romanice – cum ar fi franceza, sporeşte motivele noastre de a respinge ipoteza fostului director al Institutului de Lingvistică al Academiei.

Cu siguranţă, Shakespeare nu poate fi „tradus” în engleza vorbită în Nigeria…. (În paranteză fie spus, engleza, aşa precară cum este în Nigeria, nu a supravieţuit în mod spontan, natural, ci cu sprijinul unor instituţii care nu au existat în Dacia: guvernul, care a luat o serie de decizii în sprijinul englezei, şcoală şi mass media, inclusiv radio şi TV în limba engleză etc. Comparaţia propusă de Iorgu Iordan cade aşadar şi fără demonstraţia noastră, dar trebuie să-i fim recunoscători profesorului nostru Iorgu Iordan că ne-a stârnit astfel, semnalându-ne o problemă interesantă: posibilitatea ca o limbă, în cazul nostru latina, să supravieţuiască prin vorbitori alogeni, adică prin vorbitorii altor limbi… Evident, asemenea vorbitori precari ai latinei au existat în Dacia, este greu să ne imaginăm că nu. Problema care se pune este a raportului numeric dintre aceştia şi vorbitorii autentici. Evaluarea nu va putea fi decât relativă, prin raportarea limbilor romanice la latină şi între ele… E foarte probabil să ajungem la constatarea că romanizarea, ca orice lucru omenesc, a fost efectuată cu intensitate diferită de la o provincie la alta. În Dacia acest proces a avut o intensitate care ne îndreptăţeşte să conchidem că nu există nici o discordanţă majoră între etnogeneza românilor şi glotogeneză.

…Ne lipseşte, cum spuneam, o teorie bine articulată a conceptului de limbă maternă, limba în care ai învăţat să gândeşti, ai învăţat să fii om! Oamenii de rând, deci cei mai mulţi, nu cunosc decât o singură limbă, cea maternă. Care dintre ei ajung să mai înveţe una, nici vorbă să o stăpânească ca pe graiul părintesc, graiul matern, cel transmis din tată în fiu… Limba maternă ne este atât de intrinsec a noastră, încât numai în limba maternă visezi! Te poţi visa vorbind altă limbă, dar visul acela ţi se povesteşte în limba nativă, cea din născare auzită în preajmă-ţi, limba care te-a făcut om, din neom, contribuţia graiului fiind decisivă în achiziţionarea raţiunii, a spiritului, a umanitaţii. Şi orice om, când vorbeşte în somn, numai în limba părinţilor săi vorbeşte. Nimeni, oricât de poliglot ar fi, nu ajunge să mai stăpânească o limbă la fel de bine ca pe limba maternă. Nu poţi face teoria limbii ca lumea decât aplicând-o la limba maternă. Şi asta pentru că – ar spune Eminescu – nu noi stăpânim limba maternă, ci ea ne stăpâneşte şi ne este stăpân în perpetuitate. Şi, de regulă, nimeni nu este slugă la doi stăpâni, vorba lui Goldoni…

Emil Cioran, care ajunsese cel mai dibaci manipulant al limbii franceze, când Dumnezeu l-a pedepsit cu un Altzheimer de toată frumuseţea, de nu mai ştia ce vorbeşte, vorbea numai pe româneşte. Dumnezeu însuşi a putut să-i ia minţile, să-i ia şi franceza, şi engleza sau nemţeasca pe care le ştia foarte bine, dar n-a putut să-i ia şi limba maternă, cea de la coana preoteasă învăţată. Pentru limba maternă nu există dezvăţ!

Închei prin a mă mira – nu ca prostul! Omul este singura fiinţă care se miră! La fel mă mir şi eu, omeneşte şi riscând să păcătuiesc, mă mir de Domnul nostru Iisus, pe cruce, ale cărui ultime cuvinte rostite s-au fost în limba aramaică! După mintea mea şi după toată teoria şi practica psiho-lingvisticii, într-un moment ca acela Iisus, şi oricare alt om, nu putea a se rosti decât în limba părinţilor săi… Eli, Eli, lama sabachtani?!

*

Post scriptum 2022 – Trebuie să renunțăm la textul lui Eutropius din care s-au tras concluzii pripite și eronate cu privire la romanizarea Daciei. Eutropius nu a fost contemporan cu războaiele dacice. A trăit trei secole mai târziu și în scurta sa mențiune privitoare la acele „magnas copias ex toto orbe romano” a consemnat felul în care și-a imaginat el cucerirea și colonizarea Daciei. Avea știință despre faptul că au fost antrenate mulțimi mari – „magnas copias” de latinofoni, în acest punct relatarea sa este foarte corectă. Dar despre proveniența lor „ex toto orbe romano” nu avea de unde să aibă informații.

După cum am mai demonstrat, Roma a avut o problemă demografică importantă pe care a încercat s-o rezolve prin colonizarea Daciei: excesul demografic din capitala imperiului. Mulțimi mari de cives romani, rustici îndeosebi, veniseră la Roma din pricina faptului că în sudul Italiei nu se mai făcea agricultură, marii latifundiari renunțaseră la agricultură, folosindu-și moșiile ca terenuri de vânătoare. Hrana Romei venea din provincii, din Africa de Nord. Ceea ce i-a obligat de mulți țărani să vină la Roma pentru a trăi pe seama statului roman. Vezi comentariile lui Plinius cel Bătrân pe acest subiect.  Erau prea mulți cives romani la Roma și numărul lor devenise o problemă ce trebuia rezolvată. Colonizarea Daciei a făcut parte din soluția încercată!

NOTĂ 2014  Acest text a fost scris prin anii 80. În 1989, august, a fost prezentat la Congresul de Romanistică ținut în Spania. Pe vremea aceea nu exista cuvîntul „dacist” și nici teza că limba română nu este o limbă romanică! Că… etc., etc.