Magda Ursache
Vremi de science fiction
Spuneam, în precedentul foileton, SF-ul nostru cel de toate zilele, că vremurile pe care le traversăm (Ioan Țicalo le spune „vremi maștere”) întrec ficțiunile science fiction. Iar asta ni se întâmplă și-n existență și-n „(t)existență”, ca să uzez de o vocabulă adjudecată de Mircea Cărtărescu, dar care, cu ceva vreme în urmă, mi-a venit în minte și mie.
În existență, după mască peste tot, a năvălit peste noi AI-ul, Inteligența Artificială. Dacă roboții vor scrie mai bine decât scriitorii, condeierii nici n-or să mai fie necesari. Va fi ca-n 451 grade Farenheit de Red Bradbury. Programul distrugerii valorilor: „ Luni ardem Miller, miercuri ardem Whitman, vineri Faulkner.”
Recent, am citit, în „Acolada”, în traducerea Olimpiei Iacob, un poem scris de Refaat Alaares, profesor de literatură universală și creative writing la Universitate Islamică din Gaza:
„De e nevoie să mor,/ tu să trăiești/ să spui povestea mea/ lucrurile mele să le vinzi/ să cumperi o bucată de pânză/și niște sfori,/ (fă-l alb cu coadă lungă)/ și un copil, undeva în Gaza/ privind cerul în ochi/în așteptarea tatei plecat într-o mistuindă lumină/ fără să-și ia rămas bun de la nimeni/nici măcar de la carnea lui/nici măcar de la el-/ să vadă zmeul, zmeul făcut de tine zburând deasupra/ și să creadă o clipă că este un înger acolo/ aducând iubirea înapoi.//De e nevoie să mor/să fie spre aducerea speranței/să fie spre a fi poveste.”
Refaat Alareer, născut în 1979, a scris poemul, ultimul său poem, chiar înainte de a fi ucis, în 6 decembrie 2023, într-un raid al Forțelor Defensive Israeliene. Era într-o mașină. A murit împreună cu fratele, cu nepotul, cu sora și cu trei copii ai ei.
Și eu cred că poeții pot aduce iubirea înapoi. Și tot ei sunt cei mai pierzători în războaie, nu regii, nu generalii. Ar fi putut fi scris acest poem de un robot? Nu, cu siguranță. Chiar dacă antipaticul futurolog Harrari Yuval Noah ne strigă furioso demolant: „Vine Cyborgul!” Dar ce mai contează în post-umanism o criză umanitară, fie ea majoră?
Mi se pare chiar că animalele, apoi oamenii sunt programați să dispară. Cineva făcea afirmația neinspirată că românii sunt un fel de tolerați în UE, pentru că sunt situați dincolo de „linia catolică”. Numai că marele exilat Vintilă Horia spunea că nu există decât „spațiul de dincolo și de dincoace de omenie.” Și-i dau dreptate profesoarei de elită Alice Voinescu (Jurnal,7 februarie 1955), notând că „rolul românilor este de a umaniza un Occident prea abstractizat.” Evident, nici Vintilă Horia, nici Alice Voinescu n-au avut „complexul europenității”. De acest complex suferă cei care vor să fie întâi europeni și abia pe urmă români și le displace identitatea etnică.
Vreo doi-trei „rom-literi”, spre a le spune ca Virgil Rațiu, consideră amor patriae un virus, nu dar de la Dumnezeu, ba chiar infracțiune condamnabilă. Am spus Dumnezeu? Principiile creștine sunt ironizate. Și nu mă întreb, știu răspunsul , de ce l-a deranjat pe neo-marxistul Al.Florian, fără frică de Dumnezeu, spusa „reacționarului” Mircea Vulcănescu, martirul, că „lumea e un deșert de sare și cenușă fără Iisus”. Pe ce se bazează neomarxismul decât pe lipsa de carte, de memorie, de istorie? Cât despre înregimentarea politică, ea îl strivește pe scriitor, dar a fost și este plătită și răsplătită.
Istoricul literar Mihai Zamfir, cu misie diplomatică în Portugalia și-n Brazilia, stând cu folos în chingi ideologice corect-politice, dă sfat să depășim biserica ortodoxă, care n-ar mai fi „atractivă”. Ce vă tot alintați că sunteți latini? „Suntem slavi romanizați”. Geaba spune președintele Academiei Române, Ioan – Aurel Pop, că etnonimul romanes s-a păstrat numai la români, concluzionând: „Or, este clar că românii nu sunt nici daci, nici slavi și nici cumani (deși au din toate câte ceva), ci predominant romanici și total latinofoni.” Ambasadorul limbii române prin Portugalia și prin Brazil ne vrea slavi.Cât despre suflet, vine de la latinescul flatus. Bezbojnic e cuvânt venit de la Stalin.
Nu-mi place să folosesc la plural sintagma literatură română. Aici mă despart de Ion Simuț cu Literaturile române post-belice (Ed. Școala Ardeleană, 2017). Literatura română e una, cu multe diversități (de stil). Stilul face diferența. Și nu e nici „literatură alternativă”. Alternativă la ce? La „stabilopozii morali și intelectuali”, cum îi numea Const. Călin (Domnul să-i dea Lumină!), care trebuie înlocuiți de „scriitori” (scriu și eu ca Arghezi, vocabula scriitor în ghilimele”), luând premii sforărite, după câteva cronici prietenoase, amabile, contra tarif fix? Așa se face că Nicolae Coande, care scrie poezie înaltă, poate spune: „Poeții sunt mai mulți decât urșii în România.”
Așadar lumea culturală e și ea aproape de SF. „Valorile noastre sunt ruinuri”, declara cineva într-o emisiune, chipurile, culturală. Dați delete culturii, dar întâi descărcați. N-am descărcat. Eu nu descarc, merg la librărie. Și-mi spun că robotul e programat să uite, omul nu.
Trebuia să vină Tom Gallagher să ne avertizeze: „ România renunță la o moștenire pe care alții ar da orice s-o poată păstra.” Și n-avea dreptate Günter Grass când spunea că „scriitorii sunt jefuitori de morminte”?
Mihai Gălățanu n-are pe nimeni în urmă: „Cine-i fraierul ăla de Shakespeare?” Du- te la mănăstire, iar răspunde „fraierul”. După Gălățanu, „Eminescu era și ăla scandalos, cu sifilisul / a cordit mai multe femei”. Nici Răzvan Petrescu: „pentru literatură nu-i nevoie de talent”. Și pentru că se crede a cincea roată la carul Mare al literaturii, N.P. caută metoda, tehnica de a scrie în timp ce face sex. Cam târzior, la vreo 68 de ani.
Mă întreb de multe ori dacă unii dintre scriitori or fi pământeni sau nepământeni. Mulți se cred nepământeni. Iar românii ăștia care-s prea români or să dispară nu peste mult timp.
Horia Gârbea, futurologul de la vârful Uniunii Scriitorilor opinează: „spiritul național se va estompa, probabil”( într-o anchetă despre viitor). Probabil și posibil. Iată, de 1 decembrie nu mai serbăm Unirea cu paradă, că-i an electoral și avem treabă să votăm, spre bucuria președintelui nost’. Ritualul purtatului de steag la biserica satului de Zi Națională, ca să fie binecuvântat, se mai păstrează în cine știe ce cătun din munți. Și unde s-o mai fi îngropând steagul lângă o apă, ca practică de regenerare a vieții, în numele Dogmei creștine, de Înviere, pământul fiind, în Geneză, așa cum se știe, creator de viață? De la Ion Iliescu încoace înstrăinăm pământuri. Și-l citez iarăși pe Tom Gallagher: „Identitatea unei națiuni și semințele refacerii sale sunt de găsit mai degrabă la sat decât la oraș.”
„Scriitori” (am folosit iarăși ghilimelele lui Arghezi) dezorientați de aceste vremi tulburi, sunt dornici să se reinventeze. Cum? Renunțând la „ciudățenii (vocabula lui Cărtărescu, nota mea) nici măcar interesante venite dintr-un spațiu total ignorant, dintr-o țară fără identitate, fără istorie, fără nimic de așteptat de la ea și de la cei ce-o locuiesc.” „Ciudățenia” cea mai mare e amor patriae. Și nu le-a spus nobelizabilul, care deține nenumărate diplome onorifice și trofee, că „în lumea literară, dacă scrii prost (sublinierea mea) ești iubit de toți”? Ba da. Deci ai tiraje mari?
Prozatorul care nu face nicio concesie co-pământenilor, doar sieși, dixit: „Scriitorii de azi își blestemă zilele și se dau peste cap să mai smulgă fie și palide aplauze, exagerează cu violența, cu obscenitatea, cu subiecte contorsionate și imposibile, doar or pune capăt căscatului imens al unui public sastisit. Nu-și dau seama că ei sunt de vină.”
Dar pamfletarul își dă seama? Nu exagerează cu temele contorsionate (ca la circ), care nu-i pot scoate din plictis pe cititorii avizați? Și, atenție, întâi dispare cititorul, apoi literatura.
Ce cultivă școala? Interesul sau dezinteresul pentru lectură? Mulți sunt obsedați de vocabula ultimul: Hanna Bota, Ultimul canibal; Daniel Corbu, ultimul cititor (Moartea ultimului cititor), carte de proză, Ed. Junimea, 2024. Doar războiul e continuu: trecem din război în război, de parcă n-ar mai exista pace. Nu-i pace nici sub măslinii literaturii.
În ce mă privește, mă feresc de cărțile care scapă judecății etic-estetice. Și ce dacă unele sunt celebre? Nu cred că incandescentul Petre Țuțea, pe care Mircea Eliade îl numea „fenomenul spiritual”( în 6 octombrie, 122 de ani de la naștere), mergând, după propria-i mărturie, între gnosis și pistis, între cunoaștere și credință, poate fi ignorat. Numai un ignorant îl poate ignora și-l vede ca pe un ratat. De ce? Pentru că nu-i mai place spusa sa celebră: „Eu, cultural, sunt un european, dar fundamentul spiritual e de țăran din Muscel.” Îl pedepsim și pe V.Voiculescu , la 140 de ani de la naștere, prin tăcere? Ce-i imputăm? Martirajul?
Mă opresc aici.
Politicieni,oameni de afaceri,mai ales ca va stiti cu averi facute din furturi: gasiti voi cum stiti găselnită si opriti-o pe pitică pentru ca ce ii face Dianei o sa va faca si voua.Aceasta si alti vanduti precum ea o sa primeasca „oportunitati” si referitor la voi politicienii si oamenii de afaceri.Asemeanea „calatori” viteji dupa bani trebuiesc depistatide voi dintr-un foc in cazuri precum Diana si sa ii opriti ca sa nu se ajunga si la voi.
O FI SI EL MASON?
“Ioan Aurel Pop și marele mason Stelian Nistor și-au adus omagiul, sufletul lor cedat de bunăvoie iudeilor. Aviz pentru cei care-l susțin pe Aurel Pop ca fiind acest președinte luminat al academiei. Nu ne amintim cum și-a tras trei seruri experimentale covid și a ajuns apoi la spital? Nu ne amintim cum i-a scris unui elev că “episodul legionar din istoria noastră nu este de cinste”? Avem o memorie chiar atât de scurtă încât nu ne amintim cum s-a lepădat de marele savant român Nicolae Paulescu atunci când jidanii i-au cerut să o facă? Având în vedere aceste episoade, Ioan Aurel-Pop nu poate rămâne în istoria națională decât ca un nevertebrat, o slugă de tip trestie care se unduiește în vântul generat de interesele străine.”
NEVERTEBRATUL IOAN AUREL POP A VIZITAT MUZEUL HOLOCAUSTULUI DIN BUCOVINA
Sterie Ciumetti – Octombrie 14, 2024
Incorect Politic – https://www.incorectpolitic.com/nevertebratul-ioan-aurel-pop-a-vizitat-muzeul-holocaustului-din-bucovina
Nevertebratul care la presiunea institutului terorist Elie Wiesel a anulat evenimentele dedicate lui Nicolae Paulescu a fost în vizită la muzeul holocaustului din Bucovina, reafirmându-și sprijinul față de stăpânii ostili României.
ActiveNews:
Muzeul de Istorie din Siret, un muzeu local cu o vechime de peste 150 de ani, a fost desființat și reînființat sub denumirea de „Muzeul de Istorie Siret – Memorialul Holocaustului Evreilor din Bucovina”.
Potrivit site-ului fostului „Muzeu de Istorie din Siret,” Societatea „Muzeul” din Siret era una din cele mai vechi din țară, fiind înființată în anul 1870 prin strădania căpitanului Joseph von Gutter, primar al orașului, pasionat de istoria locurilor.
„Deschis în 1985, muzeul siretean a intrat în 2022 într-un amplu proces de restaurare care a prevăzut și reorganizarea expoziției permanente, prin proiectul Creșterea calității vieții în orașul Siret prin cultură, educație permanentă și spații urbane moderne, un parteneriat pe axa 13.1 la ADR Nord-Est, între Primăria Siret și Consiliul Județean Suceava. Valoarea destinată Muzeului de Istorie Siret a fost de 5.038.603 lei.”, se arată pe site-ul citat.
„Zidul exterior se constituie într-un Memorial al Holocaustului Evreilor din Bucovina, realizat cu sprijinul Yad Vashem The World Holocaust Remembrance Center, the Central Database of Shoah Victims’ Names și al Institutului Național pentru Studierea Holocaustului din România „Elie Wiesel”, și cuprinde numele a 51.089 de victime ale deportărilor în Transnistria.”, se mai scrie pe site-ul noului Muzeu.
Restaurarea care a adus și modificarea numelui Muzeului a inclus și o expoziție permanantă care conține „date despre (…) Holocaustul din Bucovina”.
Schimbarea care a survenit la fostul Muzeu de Istorie din Siret a devenit cunoscută la nivel național și internațional la recenta lansare a angajamentului candidatului prezidențial Mircea Geoană, când fotografia cu acesta și înscrisul „Holocaustul din Bucovina” (foto sus) a fost dispusă la mari dimensiuni pe pereții spațiului de lansare. Candidatul prezidențial Mircea Geoană a fost una dintre primele personalități politice care au vizitat noul muzeu.
Aviz pentru votanții Geoană, susțineți un alt shabbos goy care va face exact ce va dori ambasada SUA și Alexandru Florian. După înlăturarea Dianei, toți candidații sunt marionete ale lor.
O altă personalitate care l-a urmat a fost președintele Academiei Române, Ioan Aurel Pop, care a vizitat pentru prima data „Muzeul de Istorie Siret – Memorialul Holocaustului evreilor din Bucovina”, după cum scrie presa locală. „Pe tot traseul vizitei sale a fost însoțit de Stelian Nistor, Suveranul Mare Comandor al Ritului Scoțian Antic și Acceptat din România, care a făcut o donație Muzeului Național al Bucovinei” – lucrarea pictorului Ștefan Șoldănescu intitulată „Portret de evreu”, scrie site-ul unei televiziuni locale.
Ioan Aurel Pop și marele mason Stelian Nistor și-au adus omagiul, sufletul lor cedat de bunăvoie iudeilor. Aviz pentru cei care-l susțin pe Aurel Pop ca fiind acest președinte luminat al academiei. Nu ne amintim cum și-a tras trei seruri experimentale covid și a ajuns apoi la spital? Nu ne amintim cum i-a scris unui elev că “episodul legionar din istoria noastră nu este de cinste”? Avem o memorie chiar atât de scurtă încât nu ne amintim cum s-a lepădat de marele savant român Nicolae Paulescu atunci când jidanii i-au cerut să o facă? Având în vedere aceste episoade, Ioan Aurel-Pop nu poate rămâne în istoria națională decât ca un nevertebrat, o slugă de tip trestie care se unduiește în vântul generat de interesele străine.
Cătălina Biholar, jurnalistă Intermedia TV, l-a întrebat: „Domnule președinte, e onoare să vă avem la Suceava pentru câteva zile, un schimb de experiențe istorice aici la Muzeul Național al Bucovinei, cel care găzduiește și Memorialul Holocaustului din Bucovina. Cum ați simțit energia locului acesta recent renovat?”
Ioan Aurel Pop, președintele Academiei Române, a spus, între altele: “Am venit din mai multe motive și unul este acesta că există la Siret un muzeu extraordinar care traduce pentru publicul de azi o filă de istorie dureroasă și este bine să ne amintim de acest lucru ca să nu repetăm istoria și deci Muzeul Holocaustului e o mărturie de istorie.” (video mai jos).
https://www.youtube.com/watch?v=F3sJ-41zdcA&t=1s