O explicatie a victoriei lui Trump
Mesaje primite

stellplesaux@yahoo.com
14:32 (acum 1 oră)
către

Cel mai bun articol despre alegerile din SUA si explicatia pentru votul pro-Trump.
Scris de o ziaristă liberala din Australia. Va rog sa cititi – e un text esential.

Răzbunarea Votantului Tăcut de Sex Masculin
Ce am învățat despre victoria zdrobitoare a lui Trump dintr-o noapte în New York City.

În ziua alegerilor, am luat metroul din Brooklyn spre Manhattan. Vizavi de mine stătea o femeie în vârstă, îmbrăcată cu un tricou ce avea imaginea lui Trump ridicând pumnul în aer, cu inscripția „luptă, luptă”. Pe reverul hainei avea un mic autocolant „Am votat”.

Stătea cu o încredere relaxată. Nu au existat priviri dezaprobatoare din partea celorlalți pasageri. Nu era tensiune. Niciun conflict. M-a surprins că în 2024 era acum perfect acceptabil să îți exprimi sprijinul pentru Trump într-un oraș predominant „albastru” (controlat de Democrați). În timp ce călătoream spre destinație, m-am întrebat: dacă în New York City cineva putea susține deschis pe Trump, cum ar putea arăta sprijinul în restul țării?

Câteva ore mai târziu, am participat la o petrecere exclusivistă. Am vorbit cu diverși profesioniști care au spus că nu au votat niciodată în viața lor pentru Republicani, dar au votat pentru Trump în acea zi datorită sprijinului său – în cuvintele lor – „pentru evrei”. Acești oameni din Manhattan mi-au spus că Kamala era prea empatică față de „contingentul pro-Hamas” al stângii extreme, iar într-o perioadă de antisemitism în creștere, nu puteau să o sprijine. Acest mic grup de cosmopoliți reprezenta un contingent mult diferit de votantul MAGA stereotipic. Și totuși, ascultându-le opiniile, mi-a trecut din nou prin minte: dacă aș putea găsi un astfel de sprijin pentru Trump chiar în mijlocul unei baze Democrate – cum ar putea arăta acest sprijin în restul țării?

Când am ajuns la ultima mea destinație a serii – un bar privat în subsolul unei clădiri din Lower East Side – atmosfera de sărbătoare explodase deja. Piețele de pariuri indicau o victorie pentru Trump, iar susținătorii online ai lui Harris începeau să accepte înfrângerea. Berea se terminase deja. Era atât de aglomerat încât era greu să te miști, cu tineri între douăzeci și treizeci de ani, depășind numărul femeilor într-un raport de 2:1. Acești bărbați erau albi, negri, hispanici, asiatici. Unii purtau șepci cu Trump, dar atmosfera era mai degrabă ca într-un cămin universitar decât la un miting MAGA. „Aceasta este contra-cultura”, mi-a spus un participant. „Nu este vorba doar despre Trump”, a spus altcineva. „Este vorba despre Vance și Musk. Este despre dinamismul american.”

În zilele următoare, se va scrie mult despre preocupările clasei muncitoare – subiecte care au devenit explicații familiare pentru cei care caută să înțeleagă sprijinul pentru Trump. Dar, deși inflația și politicile de frontieră au jucat, fără îndoială, un rol în victoria zdrobitoare a Republicanilor, ar trebui să analizăm și sentimentele exprimate de tinerii votanți de sex masculin – votanți care reprezintă un contingent nou și emergent în politica americană. Nimic din comportamentul tinerilor cu care am vorbit nu părea conservator sau „de dreapta”. Totuși, pentru ei era ușor să explice de ce au votat pentru Trump. Și dacă privim tendințele culturale generale, ar trebui să înțelegem și noi.

Dacă privim dintr-o perspectivă largă, vedem că acești tineri nu au cunoscut o cultură în care bărbații să nu fie descriși în mod constant drept „problematici”, „toxici” sau „opresivi”. Mergând la universitate și lucrând în multinaționale, ei trăiesc într-o lume de politici de Diversitate, Echitate și Incluziune – multe dintre acestea promovând o formă insidioasă și pervazivă de discriminare anti-bărbați. Însă să vorbești despre asta în public înseamnă să riști ostracizarea socială. Să critici DEI înseamnă să fii etichetat drept nazist.

Acești tineri votanți de sex masculin sunt familiarizați cu teoriile patriarhiei și supremației albilor, dar nu au cunoscut o cultură care să sărbătorească Teoria Marii Personalități în istorie. Cadrul secolului al XIX-lea al lui Thomas Carlyle pentru înțelegerea trecutului este văzut ca o anacronie, nedemn de o gândire serioasă. Astăzi, recunoaștem personalitățile istorice nu pentru realizările lor, ci pentru crimele lor. Fie că este vorba de sclavie, colonizare, rasism sau sexism, dărâmăm monumentele trecutului nostru, în timp ce nu construim noi eroi pentru viitorul nostru.

Problema cu această modalitate de a privi lumea este că este alienantă și auto-destructivă. Este și greșită. După orice standard obiectiv, Elon Musk este o mare personalitate istorică, care influențează cursul civilizației umane pentru generațiile viitoare. După cum mi-a spus un participant la petrecere: „a prins o nenorocită de rachetă cu niște bețe mecanice.” Și totuși, în ciuda realizărilor sale, Musk este mai probabil să fie disprețuit decât sărbătorit de establishmentul Democrat.

Această tensiune între realizare și resentiment explică multe despre momentul nostru actual. Tinerii pe care i-am întâlnit în acea noapte în Manhattan nu votau doar pentru politici. Ei votau pentru o viziune diferită asupra istoriei și naturii umane. În lumea lor, măreția individuală contează. Ambiția masculină servește unui scop. Asumarea riscurilor și sfidarea generează progres.

Acesta este motivul pentru care victoria lui Trump transcende analiza politică convențională. Ea reprezintă mai mult decât o respingere a politicilor de frontieră sau a ratei inflației. Semnalează o reînviere a unor adevăruri vechi: că civilizația avansează prin acțiunile indivizilor remarcabili, că trăsăturile masculine pot construi în loc să distrugă și că măreția – în ciuda disconfortului modern față de acest concept – rămâne o forță în afacerile umane.

Femeia în vârstă din metrou, profesioniștii din Manhattan și tinerii de la barul din subsol au simțit o schimbare. Ei l-au văzut în Trump nu doar pe un candidat, ci o provocare pentru o ortodoxie psiho-socială care a dominat instituțiile americane timp de o generație. Voturile lor nu au marcat doar o preferință politică, ci o corectare culturală.

Pe măsură ce rezultatele finale au venit în acea noapte, a devenit clar că ceea ce am fost martor în New York se întâmpla în întreaga națiune. Alegerile nu au fost doar o victorie pentru Trump. Au fost o victorie pentru un mod de a vedea lumea pe care mulți îl considerau mort: unul în care realizarea individuală contează, în care ambiția masculină servește unui scop și în care oamenii mari încă modelează cursul istoriei.

(Claire Lehmann, Quilette)