Anonimul MS
Comentariu de pe blog
Mă voi referi la cea mai veche atestare a vlahilor în sudul Dunării, dar, pentru că de ea se leagă nişte elemente foarte interesante, povestea va fi un pic mai lungă.
În prima parte a secolului XX, un britanic, Denis Galloway, a făcut nişte călătorii în România. Cum el era din Cardiff şi cum despre welşi se spune că de fapt sunt valahi, urmaşii cohortelor de daci duse în Britania după ocuparea Daciei, era curios să le vadă pe aceste presupuse rude ale lui cum arată la ele acasă. S’a împrietenit cu reputatul etnograf Romulus Vuia, întemeietorul primului muzeu etnografic în aer liber, cel din Cluj. Acesta tocmai se documenta asupra portului popular din Ţara Haţegului, despre care va elabora o lucrare fundamentală. Galloway s’a oferit să facă fotografii în zonă, operaţie dificilă la noi în acea epocă, nu şi pentru el care dispunea de aparatura necesară, de o calitate care uimeşte şi azi.
Ajungând în apusul Ţării Haţegului, în satele ascunse pe după ramificaţiile Munţilor Poiana Ruscă, Vuia şi Galloway au observat la ţăranii de aici un obiect vestimentar insolit, multifuncţional: o mantie-glugă în care omul îşi ducea merindea, cu care se învelea când se culca, pe care şi-o punea pe cap în caz de ploaie ori ninsoare. Numai că straniul obiect îi trimitea pe cercetători la o scenă pe care o mai văzuseră. Unde? Pe Columna lui Traian! Dacii din delegaţia care se înfăţişează înaintea împăratului pentru a cere pace purtau o mantie-glugă absolut identică cu a ţăranilor din Ţara Haţegului.
Şi ca să se convingă că au întradevăr de-a face cu acelaşi obiect surprins la limitele a două milenii, Vuia şi Galloway au aşezat nişte ţărani cu „căciuli” din Lunca Cernii în aceeaşi poziţie cu dacii de pe Columnă. Identitate perfectă!
Urcând de la războaiele dacice încoace pe spirala timpului, ne reîntâlnim cu „căciula” în jurul anului 800. Din timpul tulburărilor produse de iconoclasm, avem o însemnare de la mânăstirea Kastamonitu din Muntele Athos.
În traducere ea sună astfel: „[…] În zilele împăraţilor luptători împotriva icoanelor, neamurile din ţinuturile de lângă Dunăre au găsit o epocă de anarhie, deoarece împăraţii cei nelegiuiţi ai romeilor duceau război împotriva sfintelor icoane. Atunci aşa numiţii rinhini, iar în limba celor simpli vlahorinhini (Βλαχορηχινοι) şi sagudaţi (Σαγουδατοι), au cucerit Bulgaria, s’au întins puţin câte puţin în diferite părţi, au pus mâna pe Macedonia şi, în sfârşit, au pătruns în Sfântul Munte împreună cu toţi pruncii şi femeile lor, deoarece nu se afla nimeni să le stea împotrivă şi să-i înfrunte cu război […]”.
Pentru că în notiţă apărea numele de vlahi, iar aceasta era cea mai veche atestare a lor, ea a fost mult comentată de către cei mai mari specialişti: W. Tomaschek, într’un studiu apărut sub egida Academiei din Viena la 1881, N. Iorga, Th. Capidan, A. Sacerdoţeanu, M. Vasmer, într’un studiu apărut la Berlin, M. Lascaris şi alţii.
De mirare că, trecută pe sub asemenea ochi şi pe sub atât de multe dioptrii, acei „sagudaţi” pe care notiţa îi menţionează au rămas până azi o enigmă, astfel că Fontes Historiæ Daco-Romanæ vol. IV face următoarea trimitere la subsol: „Sagudaţii, trib neidentificat…” Asta pentru că distinşii savanţi nu cunoşteau „căciula” dacică. Totul se luminează dacă îi punem pe „sagudaţi” în legătură cu vlahii, fie că erau ei pe râul Rinhos, fie „în ţinuturile de lângă Dunăre”, aşa cum de altfel textul o cere. Trimiterea de la subsol care îi consideră pe „sagudaţi” „trib neidentificat”, mai spune că numele acestora „a fost pus în legătură cu latinul sagum «manta de lână, glugă», deci «purtători de glugi»”. Notiţa nu menţionează aşadar un „trib neidentificat” ci, cu toată precizia, pe vlahii „sagudaţi”, vlahii „purtători de glugi”, vlahii „căciulari”.
În secolul al XIX-lea, găsim termenul de „sagudaţi”, nu tradus în latină ci în forma originală, dacică, de „căciulari”, la Vasile Alecsandri în poema „Peneş Curcanul”: „Toţi dorobanţi, toţi căciulari,/Români de viţă veche…”
Din când în când trebuie să-l privim mai în profunzime pe fostul Rege al poeziei şi nu cu superficialitatea cu care e tratat de când a fost scos din tron. El foloseşte aici termenul de „căciulari” nu ca pe unul trimiţând la inventarul vestimentar ci ca pe o „pecete” care îi autentifică pe „căciulari” ca fiind „români de viţă veche”. Or, nu căciula de pe cap, comună tuturor populaţiilor din zonele friguroase, poate face aceasta ci numai o „căciulă” aparte, specifică exclusiv românilor şi pe care ei o poartă din cea mai adâncă străvechime. De fapt, poetul şi face această distincţie în versurile următoare când, descriind felul cum se îmbracă dorobanţii, le atribuie acestora şi „cuşma pe-o ureche”, un simplu obiect, altceva deci decât acea „căciulă” specială care le dă numele purtătorilor ei şi le dovedeşte vechimea.
„Valah” -de Gabriel Gheorghe
O extraordinar de valoroasa lucrare a domnului Gabriel Gheorghe, pe care o recomand fierbinte!
…cuvântul valah este cunoscut în Europa de cel puţin 4000 de ani şi nu se ştie încă ce înţeles primar a avut, nici cine l-a folosit pentru întâia oară ş.a.m.d.
…din intreg vocabularul limbii romane, cuvantul cel mai ciudat este acela de „valah”… este numele sub care strainii i-au cunoscut pe români in intregul ev mediu si in epoca moderna, pana catre sfarsitul secolului al XIX-lea…
Trei lucrari de referinta, de cea mai mare autoritate, ii atribuie trei stirpe (origini) diferite: celtica (Dictionar de istorie veche a Romaniei), germanica (Mic dictionar enciclopedic) si slava (volumul al III-a din „Scoala Ardeleana).
Si totusi, termenul care a stat la originea cuvantului „vlah” trebuie sa fi avut un prestigiu deosebit pentru ca altfel nu se poate explica extraordinara forta de iradiere a acestui nume, din Caucaz pana la Vatican, din Sinai pana in Germania, fara a mai vorbi de aria culturala bizantina…
Zona de folosire a termenului este de la Oceanul Indian la Oceanul Atlantic, iar datele de folosire ajung la mileniile III-II î.e.n.
Citați, vă rog, atestările cuvîntului valah înainte de cele medievale
Un prim raspuns il putem gasi in materialul foarte interesant prezentat de doamna profesor MARIA CIORNEI si postat de domnul Pintilie Nicolae la adresa:
http://enciclopediagetodacilor.blogspot.ro/2011/08/valahii-descendentii-directi-ai.html
Iata un scurt fragment:”N. Densusianu în “Dacia preistorica” Bucuresti 1913, pag. 988, spune ca “primul om pamântean, întemeietorul semintiilor pamântului” homus universales, identic cu Adam, a fost Pelasg – (Munteanul, sau Uranus).
Acesta a întemeiat neamul pelasgilor care si-a întins stapânirea pe un teritoriu imens. Consideram lucru absolut posibil, daca luam în considerare ceea ce spune S. Coryll în opera “Valahii în Cartea Genezei ”.
Acesta arata, ca si Biblia, ca înainte de deriva continentelor, pamântul era o insula înconjurata de ape. Mitul omului pelasg înregistreaza prezenta acestuia înainte de potopul lui Noe.
Superioritea omului pelasg e surprinsa tot în mituri; acestea – cum spune Rene Guenon – sunt cele mai durabile creatii în timp, ale caror învelisuri ascund miezul adevarului pierdut si neînteles de mase, dar tocmai prin aceasta având asigurata fiintarea.
Initiatii sunt chemati sa descifreze acest miez, al miturilor care – cum spune si Mircea Eliade în “Mituri esentiale”, reprezinta sacrul, reiterând timpul ab origine, în ritualuri încifrate.
Cu alte cuvinte sa dam crezare miturilor, caci altfel ar trebui sa-l scoatem din istorie pe Schliemann, pe care istoricii sobri, savantii îl numeau ”biet diletant cu idei fixe” si totusi acesta a descoperit Troia.
Valahii sunt mentionati chiar în ”Cartea Facerii” din Biblie. În versetele 11 si 12,cap. 2, Moise spune ca din Eden iesea un râu care uda Raiul si care se despartea în patru brate, iar unul dintre ele se numea Fison si înconjura Tara Havila.
Efrem Sirul sustine ca Fisonul este Danubius. Un autor anonim , într-o lucrare din sec al V-lea, al VI-lea intitulata “Despre cele patru fluvii ale Paradisului” preluând informatii de la înaintasi, printre care si amintitul Efrem Sirul sec. al- IV-lea, ori ale lui Severian, episcop de Gabala, spune ca Danubius este numit Fison , iar locuitorii se numesc fisoniti; ”Leon Diaconul, în sec. al X-lea, participant la expeditia împaratului Vasile al II-lea, supranumit ”Filosoful” sau “cel Întelept”, împotriva bulgarilor, scria despre “Istrul, numit Fison’’, acesta fiind unul din fluviile “care curg din Eden” (Valahii în Cartea Genezei de,S.Coryill). Dar sa lasam sa vorbeasca autorul citat:
“Tara Havila, pe care iudeii o scriu Havilah ,este evident anagrama pentru lexemul VLAHIA(H). Adaugând articolul hotarât proclitic ”ha” în adaptarea la structura limbii daco – române de mai târziu, silaba “ha” trece la sfârsitul cuvântului, devenind articol hotarât pentru feminin, haVilah devenind VLAHIA”.
Noi consideram mai aproape de adevar parerea autorului citat “ca a existat înca din vechime si denumirea de VLAHIA, pe care evreii au articulat-o si, iotacizând consoana –v- ajung la forma VILAH .
În timp, copistii, nemaiîntelegând cuvântul initial, au interpretat aceasta varianta ca nume de tara, si au articulat-o înca o data, devenita HAVILAH – forma din Biblie HAVILAH”.
Se pune întrebarea fireasca: cine sunt locuitorii cei mai vechi ai acestei tari?
Anticii vorbesc de o populatie straveche numita aviii.Acestia sunt mentionati prima data de Homer-Iliada-Cântul-al XIII-lea – când Zeus plecând de la Troia, trece cu privirea peste popoarele întâlnite-tracii moesii si aviii.
Acestia sunt protodacii,pelasgi .Ramâne sa demonstram.
Homer îi caracterizeaza ca pe “cei mai drepti dintre muritori”, înainte cu trei secole ca Sofocles sa aminteasca de geti si de Herodot (Istorii IV ), care le va spune “cei mai drepti dintre traci”.
Consideram ca în adevar aviii sunt locuitorii Tarii Havilah (Vlahia(h).
E vorba de havilahii –avilahii-aviii-lahii,adica aviii din Tara Lah(Vlah).”
Preot Dimitrie Bejan
„Bucuriile suferintei”
„reştine. Şi aşa lucrează harismele Sfântului Duh.
– Ce doriţi să rânduiască Dumnezeu României
Ortodoxe, poporului nostru binecredincios şi smerit şi
lumii creştine în general?
– Ţara noastră este, prin excelenţă, ţară de credinţă
creştin-ortodoxă. Noi aşa am apărut în istorie, în
aceeaşi viziune născuţi ca români şi botezaţi drept
creştini. Sămânţa creştinismului a fost adusă la noi de
Sfântul Apostol Andrei, în Dobrogea, în sudul
Moldovei, în sudul Basarabiei şi în ţinuturile Sciţilor
de la nordul Mării Negre.
Creştinismul a fost apoi adus prin ostaşii romani şi
prin călătorii şi negustorii greci. Mai târziu, din părţile
munteneşti, pleacă la Sinodul I ecumenic un episcop de
la Tomis. Urmează în toată istoria răsăritului Europei
un veac de frământări în care istoria nu a adus încă
lumină.
Când ne-am organizat în cele trei state româneşti
41
Preot Dimitrie Bejan, Bucuriile suferintei I
noi eram toţi buni români şi buni creştini. Se vorbeşte
de Sfântul Nichita – episcop de Remesiana că a fost
apostol dacic. Sigur că aşa a fost. Se găseşte şi o poezie
a episcopului Paulin de Nola, care era prieten cu
Sfântul Nichita şi face aprecieri laudative la adresa
Sfântului Niceta de Remesiana, numindu-l „Apostol al
Dacilor”. Dar el nu a predicat la Nord de Dunăre, ci
dacilor aduşi de împăratul Aurelian, la 271 după
Hristos, când şi-a retras legiunile la sud de Dunăre.
Atunci au trecut Dunărea şi o parte din dacii mai
bogaţi, punându-se la adăpostul legiunilor romane
dincolo de graniţa Dunării.
Dacii sărăciţi în marea lor masă, au rămas în toată
Ţara Românească şi s-au bătut cum au putut cu hunii şi
cu goţii şi cu toate popoarele barbare pentru existenţa
lor. Trebuie să recunoaştem că s-au bătut frumos,
neorganizat, însă pe căprarii, 1000 de ani.
Când apar popoarele slave la sud de Dunăre, ei
împing mai la sud, în Munţii Balcani, pe dacii
romanizaţi, care vor apare în istorie mai târziu sub
numele de aromâni în Balcani şi în Pind. Ei sunt
aromânii de azi.
Iugoslavii se aşează în Sudul Dunării în veacul al
VI-lea şi bulgarii în veacul al IX-lea, acceptaţi de
împăraţii de la Constantinopol ca buni agricultori,
crescători de vite şi buni legumicultori, între noi cei
42
Preot Dimitrie Bejan, Bucuriile suferintei I
rămaşi în Dacia, şi românii din Munţii Balcani şi Pind
se interpun două popoare slave – iugoslavii şi bulgarii.
La întemeierea Ţărilor Române, odată cu noi apar în
istorie cehoslovacii, polonii şi ruşii. Noi la ora aceea
eram români, toţi creştinaţi. Tot atunci se creştinează
cehoslovacii, polonii, Ţările Baltice, Finlanda şi
cnezatele ruseşti. Toate aceste popoare au apostolii lor.
Se ştie anul creştinării şi cine anume i-a creştinat. Noi,
corect vorbind, în afară de Sfântul Andrei nu ştim pe
altcineva care să ne fi creştinat. Clar! Apărem în istorie
în aceeaşi zi de întemeiere ca stat, ca români şi creştini
ortodocşi, ţinând spiritual de Patriarhia din
Constantinopol. Şi aşa am rămas până astăzi. N-avem
nici un motiv să ne schimbăm identitatea.”
Preot Dimitrie Bejan
„Bucuriile suferintei”
„- În ce împrejurări aţi fost trimis din Rusia în ţară,
în anul 1949?
– Mi-au găsit ruşii un manuscris copiat pe coajă de
mesteacăn la Oranki, numit Hotarul cu cetăţi. *
Preot Dimitrie Bejan, Bucuriile suferintei I
Adică cetăţile Basarabiei de pe Nistru. Pentru acesta
am fost condamnat la moarte de un tribunal militar din
Moscova. Dar înainte de a mă împuşca, am strigat în
instanţă: „Sunt cetăţean român! Conform legilor
internaţionale, trebuie să fiu judecat în România!”
Între ultimii prizonieri români am venit şi eu cu un
dosar penal din care reieşea că eu am susţinut tot
timpul că Basarabia şi Bucovina de Nord sunt ţinuturi
româneşti. Chiar şi în scris susţineam aceste adevăruri.
Şi-am fost judecat în ţară, punându-mi-se în seamă alte
probleme minore. Doar Tribunalul Militar din
Bucureşti nu putea să se facă de râs şi să afirme că
Basarabia şi Bucovina sunt provincii ruseşti. Nici n-au
deschis vorba despre aceste probleme, care i-au usturat
atât de mult pe ruşi. Şi cei de la Bucureşti m-au
condamnat la închisoare la Jilava, apoi la Aiud şi în
lagărele de muncă, până în august, 1964.”
* Cartea, „Hotarul cu cetăţi”, apare la Bucureşti.
Poate faceți o prezentare a cărții și a autorului.
„Hotarul cu cetati. Cum se distruge un neam!”
Dimitrie Bejan a rămas în conştiinţa posterităţii drept unul din puţinii martori pătimitori ai holocaustului comunist care a lăsat în urma sa o mărturie scrisă ce poartă amprenta unei autentice valori literare. Ca şi celelalte cărţi ale Părintelui Bejan, “Hotarul cu cetăţi” rămâne în cadrul memorialisticii, însă, în paginile sale nu mai întâlnim cutremurătoarele relatări zugrăvite în “Oranki – Amintiri din captivitate”. Această carte este jurnalul călătoriei tânărului Dimitrie, membru al echipelor de cercetare sociologică ale reputatului Dimitrie Gusti, trimis în Basarabia pentru a observa şi consemna specificul locurilor. Mai mult decât simple însemnări zilnice, “Hotarul cu cetăţi” prezintă secvenţe istorico-memorialistice, impresii de călătorie, observaţii sociologice despre Basarabia perioadei interbelice. Stilul specific Părintelui Dimitrie Bejan imprimă naraţiunii o mireasmă specifică filelor de letopiseţ făcând din “Hotarul cu cetăţi” o cronică pitorească a plaiurilor basarabene din perioada cea mai înfloritoare a României Mari.
În 1935, fiind student la Facultatea de Istorie, Dimitrie Bejan a făcut parte din echipele de cercetare socoplogică, îndrumate de profesorul D. Guşti. Aceste echipe au activat 5 ani şi în Basarabia, unde autorul redescoperă la est de Prut şi în lungul Nistrului satele răzeşti. Cele 12 naraţiuni adunate sub titlul „Hotarul cu cetăţi” reprezintă genul literar ales de autor pentru a face cunoscute impresiile culese în acest periplu. Având autentic talent de povestitor, autorul reuşeşte să captiveze şi chiar să emoţioneze cititorul.
Cartea “Hotarul cu cetati” este deosebit de interesantă pentru contextul istoric actual, deoarece atrage atenţia asupra preocupării şi interesului Statului român în perioada interbelică, privind ridicarea culturală şi ştiinţifică a ţărănimii. Interesantă este şi prin relatările care dezvăluie mentalităţile, obiceiurile, tradiţiile, istoria adevărată păstrate cu sfinţenie în această parte a ţării.
Cartea “Hotarul cu cetati” a fost prima dată scrisă în 1947, pe coajă de mesteacăn, când preotul Dimitrie Bejan era prizonier în URSS. A fost rescrisă în 1948 – când a apărut prin lagăre hârtia şi citită de prizonieri, trecând-o din mână în mână. În 1956 este din nou rescrisă în satul Răchitoasa, din Bărăgan, unde autorul a fost deportat, şi aşa a fost păstrată până astăzi.
Mai spuneți o dată: cartea a fost tipărită? UNde, când? Se mai poate cumpăra?
Va raspund bucuros! Da, cartea a fost tiparita. A fost editata, in 2010, de Editura DOXOLOGIA a Mitropoliei Moldovei si Bucovinei, Iasi, str. Cuza Voda, nr. 51.tel. 0232 216 693
fax. 0232 216 694.
“Hotarul cu cetati. Cum se distruge un neam!” poate fi cumparata si de la Libraria Mitropoliei din Iasi, Libraria Doxologia. Cartea se gaseste in rafturile librariei. Poate fi cumparata si de pe internet:
http://editura.doxologia.ro/20100910/hotarul-cu-cetati-cum-se-distruge-un-neam
16 lei.
Sau de la Libraria Bizantina:
Str. Bibescu Voda, nr. 20, Sector 4, Bucuresti,
Tel: 0751 166116
Program:
Luni – Vineri: 09:00 – 20:00
Sambata: 09:00 – 14:00
http://www.librariabizantina.ro/hotarul-cu-cetati-cum-se-distruge-un-neam.html
Cartea este in stoc. 17 lei.
Daca este cazul, va rog sa nu ezitati! Imi spuneti, procur cartea si v’o expediez cu tot dragul! Va multumesc pentru interesul viu de care dati dovada! doamne ajuta!
Va rog sa’mi confirmati ca ati citit acest raspuns! Va multumesc!
Atat de putin s-a scris despre marele patriot Gheorghe Cartan (Badea Cartan)
Badea Cartan este in spiritul articolului.
Eram copil pe vremea cand citeam o carte despre Badea Cartan, si din toate acele pagini mi-a ramas amintirea de nesters a drumului la Roma, cand taranul nostru in port popular s-a culcat langa Columna lui Traian, l-au trezit de dimineata oamenii si politia si asa impresie le-a facut badita ca ziarele italienesti au scris „UN DAC A COBORAT DE PE COLUMNA”. Cum sa nu ramai cu o asemenea imagine? Iata cum altii depun marturie despre noi.