Patriarhul Daniel, mesaj ortodox de Anul Nou: Îngrijirea bolnavilor este poruncă dumnezeiască și datorie socială
„Pe lângă îngrijirea medicală corespunzătoare, optimă, bolnavul are nevoie și de o alinare sufletească pe măsură, care nu poate fi înlocuită de niciun tratament medical”, a spus Patriarhul Daniel în prima zi din 2024 la Catedrala Patriarhală.
Textul integral:
Îngrijirea bolnavilor este poruncă dumnezeiască și datorie socială
Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române a proclamat anul 2024 drept Anul omagial al pastorației și îngrijirii bolnavilor și Anul comemorativ al tuturor Sfinților tămăduitori fără de arginți, avându-se în vedere necesitatea unei intensificări a îngrijirii celor aflați în suferință sufletească și trupească. În fiecare an adâncim duhovnicește, teologic și faptic, una dintre temele pe care Biserica le consideră prioritare în pastorație.
Dacă anul trecut, 2023, în centrul preocupărilor noastre misionare și cultural-sociale a fost pastorația persoanelor vârstnice, este firesc ca anul acesta să extindem lucrarea noastră pastorală, intensificând tot mai mult, în cuvânt și faptă, pastorația și îngrijirea bolnavilor.
Într-o lume în care omul se închide tot mai mult în propria lui individualitate, văzându-se doar pe el și nevoile lui, Biserica se roagă pentru întreaga umanitate și în mod deosebit pentru cei ce suferă.
Slujirea sacerdotală a cuprins dintotdeauna și datoria clericilor de a se îngriji de cei bolnavi, ca o împlinire a poruncii Domnului Iisus Hristos, dată ucenicilor Săi trimiși la propovăduire: „Tămăduiți pe cei neputincioși, înviați pe cei morți, curățiți pe cei leproși, pe demoni scoateți-i; în dar ați luat, în dar să dați” (Matei 10, 8). Slujitorii Bisericii au misiunea de a prelungi în spațiu și timp lucrarea Domnului Iisus Hristos: „Și Iisus străbătea toate cetățile și satele, învățând în sinagogile lor, propovăduind Evanghelia Împărăției și vindecând toată boala și toată neputința în popor” (Matei 9, 35).
De fapt, vedem că Dumnezeu dorește să vindece omul în integralitatea ființei sale, primirea învățăturii fiind ea însăși condiție pentru vindecare, iar din Sfânta Scriptură înțelegem limpede că vindecarea trupului este semnul unei vindecări mult mai profunde care este iertarea păcatelor (cf. Marcu 2, 10-12). Biserica, primind porunca tămăduirii și a îngrijirii bolnavilor de la Domnul Iisus Hristos, se străduiește să o îndeplinească având grijă de cei aflați în suferință și însoțindu-i cu rugăciunea ei, cerând ajutorul lui Hristos, Doctorul sufletelor și al trupurilor.
Pastorația și îngrijirea bolnavilor în societatea contemporană se confruntă cu o serie de dificultăți, la care trebuie să găsim soluții adecvate. Bătrânețea, care, desigur, nu este echivalentă bolii, este însă o perioadă a vieții în care fragilitatea trupului îl expune pe vârstnic suferințelor fizice, iar acestea îl fac pe bolnav de foarte multe ori, mai ales în lipsa îndrumării duhovnicești potrivite, să se însingureze și să-și acutizeze starea, neînțelegând că suferința trupească îndeamnă și la căutarea sănătății spirituale. Din păcate, medicalizarea majoră a îngrijirii bolnavilor, care în sine este pozitivă, a devenit un factor ce duce la însingurarea acestora.
Viața cotidiană a devenit foarte complexă, ritmurile de lucru s-au accelerat și nu mai găsim timp pentru a vizita bolnavii în spital sau pe cei singuri, aflați în suferință acasă. Pe lângă îngrijirea medicală corespunzătoare, optimă, bolnavul are nevoie și de o alinare sufletească pe măsură, care nu poate fi înlocuită de niciun tratament medical.
Sprijinul emoțional, compasiunea, înțelegerea și comunicarea eficientă între bolnav, familia acestuia și personalul medical sunt condițiile principale pentru a spori vindecarea celor suferinzi. Ceea ce astăzi oferă tot mai puțin familia și instituțiile statului trebuie oferit de slujitorii Bisericii, deoarece vindecarea sufletului facilitează vindecarea trupului.
Domnul Iisus Hristos, așa cum ne învață Sfânta Scriptură și scrierile Sfinților Părinți, este Doctorul sufletelor și al trupurilor, El fiind, în același timp, doctor și medicament (medicus et medicamentus)[1], așa cum anunțau mai înainte profeții Vechiului Testament, zicând: „El a luat asupră-Și durerile noastre și cu suferințele noastre S-a împovărat” (Isaia 53, 4).
Însă Domnul Iisus Hristos nu a venit în lume doar pentru o simplă însănătoșire a omului, ci spre a-i dărui viața cea veșnică (cf. Ioan 11, 25). De aceea, „scopul Bisericii nu este să dea lumii un mod de a supraviețui sau de a dobândi o viață cât mai lungă, ci viața care biruiește moartea”[2]. Hristos Însuși este medicament, Sfânta Euharistie fiind leac nu doar pentru tămăduirea sufletului și a trupului, ci și spre iertarea păcatelor și viața de veci (cf. Ioan 6, 54).
Astfel, Domnul Iisus Hristos este principalul nostru model pentru îngrijirea bolnavilor: El dăruiește prelungirea vieții pământești prin lucrările Sale minunate, ca semne ale Împărăției cerurilor, ca: Samarinean milostiv, El a venit la omul aproape mort „și, văzându-l, i s-a făcut milă și, apropiindu-se, i-a legat rănile, turnând pe ele untdelemn și vin” (Luca 10, 34), iar prin ascultare smerită până la moarte Se jertfește pe Sine pe Cruce, pentru a vindeca păcatul neascultării lui Adam şi pentru a birui moartea prin înviere (cf. Filipeni 2, 7).
”Îngrijirea bolnavilor este poruncă dumnezeiască și datorie socială”
Falsh( ca nemții, pă șușa, indicator),
iete ici, mai haproape d-adevăr:
”…Majoritatea religiilor îl plasează undeva… în ceruri. Când vine vorba de Dumnezeu, automat ne ridicăm privirea spre cer.
Zamolxe: Este vorba de corespondența cu lumina, cu soarele și cu instinctul vostru lăuntric{Dorul} ce vă indică locul de unde ați venit cândva… cu foarte mult timp în urmă{5 milioane ani }. Din alte stele… din alte lumi{Lyra, Vega-Sirius, Orion, Pleiade}. Dar divinitatea este peste tot.
Remer Ra: Da, mi-am adus aminte: „…nicăieri și peste tot este mijlocul Său”.
”…Zamolxe: Daca priviți doar acea lumină care este departe de voi, riscați să nu vedeți lumina din jurul vostru și vă veți împiedica mai mereu. Voi simțiți o lumină într-adevăr, dar o simțiți acolo… departe, însă în jurul vostru este întuneric. O simțiți departe și pentru că sunteți „ajutați“ să o vedeți astfel. Fugiți după lumina din depărtare{sau după ”fericirea” din…”ceruri”!!!! :)) } și nu mai vedeți pe unde călcați în drumul vostru. Iar atunci când vă împiedicați{apăi de, când încălcați LEGITĂȚILE}, vă cam doare și apoi spuneți că divinitatea vă cere să suferiți pentru a evolua. Nimic mai fals! Divinitatea nu vă cere nicio suferință. Nu are nevoie de suferință voastră. Sunt alții care au nevoie de suferință voastră! Aceia care profită de suferința voastră, care vă controlează, care vă manipulează temerile, angoasele, suferințele, decepțiile, durerile, neputințele{VICIILE} etc. Începeți să vedeți lumina din jurul vostru și atunci veți vedea cât se poate de clar drumul spre DIVINITATE. Și nu vă veți mai împiedica. ..”
http://remerra.blogspot.com/p/pag1.html
ASTA FACE…BISERICA :(. Își clădește(perpetuiază) Imperiul pe suferințele oamenilor.
”Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române a proclamat anul 2024 drept Anul omagial al pastorației și îngrijirii bolnavilor și Anul comemorativ al tuturor Sfinților tămăduitori fără de arginți Patriarhul Daniel a rostit un cuvânt în care a subliniat că îngrijirea bolnavilor este poruncă dumnezeiască și datorie socială.”
Aiurea :(
Păi de vreo(cică) 2000 ani tot îngrijesc bolnavii, că-i ”poruncă” și culmea…sau cam îmbolnăvit cam aproape toți… Halal doctori de trupuri și suflete:(
Trist, dar adevărat :(
(și totuși) Succes, la vindecare :)