„Nicicând, în decursul istoriei, elementul român de lângă Dunăre n-a fost într-o stare mai rea și mai periculoasă” – Mihai Eminescu pe 25 septembrie 1882 în ziarul TIMPUL
De Mihai Eminescu / Știri / Publicat: Miercuri, 25 septembrie 2024, 22:00 / 2 comentarii
Articole relaționate
Eminescu, acum 142 de ani: De când lumea nu s-a văzut ca un popor să stea politicește sus și economic jos! Timpul – 4 septembrie 1882
Mihai Eminescu pe 24 septembrie 1881 despre bunicul lui Neagu Djuvara: „Un biet omușor de pe la Brăila, un mic fanariot…”
Câteodată ne cuprinde o adevărată admirație de modul în care confrații de la „Românul” binevoiesc a ne combate.
Nu există stat pe fața pământului în care bugetul cheltuielelor să se fi făcut, în douăzeci și patru de ani, într-o generație de șase ori mai mare decum fusese, ca în România, și cu toate acestea se crede că un citat din Leroy – Beaulieu despre tendința ce-au cheltuielele de-a crește poate acoperi monstruozitatea de la noi.
Ne permitem și noi a cita pe același autor:
Dacă examinăm, zice, curentul general al civilizației noastre, de două secole încoace mai cu seamă, suntem izbiți în mod singular de progresiunea cheltuielelor statului. Cei mai mulți contimporani sunt spăimântați de acest fenomen, pe cari sunt ispitiți a-l atribui relei adminstrații și neprevederii guvernanților. Cumcă această neprevedere și dezordine figurează asemenea între cauzele dezvoltării cheltuielelor publice n-o poate contesta nici un om cu minte; însă dezvoltarea aceasta e un fenomen prea universal pentru a nu-i recunoaște cauze mai adânci și cum am zice mai independente de voința oamenilor… Lăsând de-o parte războaiele, cari se pot considera ca imputabile viciilor oamenilor și guvernelor, trebuințele statului augmentează din două cauze: sporirea serviciilor pe cari o populație mai rafinată le exige de la stat, apoi augmentarea prețurilor, fie a salarelor, fie a subsistențelor… dacă de la 1818 pân la 1877 (59 de ani) bugetul Franței s-au întreit nu trebuie să uităm că moneta însăși și-a schimbat valoarea reală în acest interval, așa încât deosebirea între cheltuielele efective d’ atunci și cele d’ acum e mai mică în fond decât în aparență.
Facem acest citat pentru a completa șirurile reproduse de „Românul” și pentru ca să nu i se substituie scriitorului francez maniera ușoară de-a vedea a foii noastre liberale.
Autorul francez n’ arată alt decât că membrii proporției cresc, dar proporția rămâne în fond aceeași. dacă în Franța s-au întreit cheltuielile, cauza e, una, că, în proporție directă, populația s-a îmbogățit în 60 de ani, al doilea, că banul și-a schimbat valoarea sa în proporție inversă.
Dar în nici o țară din lume cheltuielile n-au devenit, în douăzeci și cinci de ani, de șase ori mai mari. S-au îndoit, s-au întreit (ca-n Olanda, pe care o citează „Românul)”, însă paralel cu o dezvoltare imensă a bogăției naționale: nicăiri bugetul n-au devenit de șase ori mai mare, rămânând populația aceeași la număr și fiind tot atât de săracă ca mai nainte.
Populația noastră cea rafinată, care exige de la stat o sumă de servicii nouă, consistă, precum „Românul” bine știe, din milioane de oameni cari se hrănesc aproape esclusiv cu mălai, cari nu știu scrie și citi, cărora pentru dări li se vând hainele de pe ei și instrumentele de muncă, a căror persoane chiar se scot la mezat pentru a fi închiriate ca vitele. În favorul acestei populații rafinate s-au înșesit bugetul cheltuielelor?
Dar, în genere, ce comparație se poate face între noi, popor agricol, rămas îndărăt în toate privirile, cu Olanda bunăoară, care nu e – cum zice „Românul” – țară mică, ci un stat vechi, ce-n decursul secolelor trecute a dominat mările și a jucat rolul de putere mare? Ce comparație între noi și Franța ori Anglia? E o adevărată ironie, e o batjocură a celui mai de rând bun simț de-a compara mărimi incomensurabile și de-a vorbi de augmentarea bugetului Olandei pentru a esplica neprevederea și dezordinea de la noi.
Suntem departe de-a voi trecutul, pentru că această voință ar fi în deșert. Orice pripă în dezvoltarea organică nu se poate face nefăcută; odată porniți pe această clină, întoarcere nu mai e cu putință.
Nu contestăm asemenea că averile s-au înmulțit în România – numai nu în mâinile românilor; nu că esistă mai multe palate și zidiri mari în orașele noastre, numai nu sunt ale indigenilor; nu contestăm că suma averilor existente pe acest pământ e mai mare decât acum douăzeci și cinci de ani, dar e așa repărțită încât prea puțin din ea e ‘n mâini indigene. dacă însă acest lucru e indiferent, dacă prosperitatea pe espresia geografică e totul, iar espresia etnologică a naționalității nu ‘nseamnă nimic, atunci fără îndoială e mare progres și ne-am mira de-un singur lucru, de ce „Românul” n-ar propune mijloace pentru ca acest progres să fie și mai mare? Există oameni cari susțin cu toată seriozitatea că colonizarea țării c-un popor străin i-ar schimba cu desăvârșire fața, că țara ar merge înainte chiar dacă poporul românesc ar pieri.
Ca să venim dar de unde am plecat, susținem din nou că starea veche de lucruri – care nu se mai poate reintroduce în nici un chip, să fie bine înțeles – era mai favorabilă existenței și dezvoltării normale a poporului nostru. Atât am zis și nimic mai mult. Poporul poate era sărac, dar nu era mizer, nu sleit. Sunt fără îndoială oameni cărora dezvoltarea aceasta le-au folosit, pe cari i-au ridicat din nimic, i-au făcut bogați și puternici; dar acei oameni nu sunt poporul românesc.
Nu e om cu oarecari cunoștințe cari să conteste faptul că un popor relativ înapoiat, adus prea repede în contact c-o civilizație străină superioară, e în pericol de-a pieri. Degeaba ne-am zbate împotriva acestui dureros adevăr. Din momentul în care românul a intrat în contact cu mii din oameni cu deprinderi economice mai energice, de-un egoism mai pronunțat, de o cultură mai mare, desigur acei oameni au devenit vânătorii lui și el vânatul.
Nu le luăm confraților plăcerea ieftenă de-a se uimi de progresele ce pretind a le fi realizat, dar, de un temperament mai puțin fericit decât ei, nu împărtășim iluziile lor și vedem lucrurile cum sunt.
Nicicând, în decursul istoriei, elementul român de lângă Dunăre n-a fost într-o stare mai rea și mai periculoasă. Nu există vecin, mic sau mare, care să nu aibă sub stăpânire-i câte un fragment al acestui popor, pe care caută a-l absorbi; nu există unul deci ale cărui interese să nu ne fie opuse pân-la un grad oarecare.
Străbătuți în cruciș și-n curmeziș de curente politice și economice străine, în loc de-a strânge cu mână rezășească petecul acesta de pământ, am făcut din el patria tuturor popoarelor, un otel pentru oricine și pentru orice; în loc de-a ține morțiș la dreptul vechi, la tradiții și lege, am crezut a putea uimi lumea prin aparențele unei civilizații ce nu există și, paralel cu importul de marfă străină, ne-am îmbolnăvit sufletul cu importul unor instituții și idei, potrivite poate cu stările de lucruri din Apus, dar nepotrivite c-un popor sărac și unilateral în ocupațiunile lui.
Acum douăzeci și cinci de ani condițiile unei dezvoltări normale și sănătoase existau intacte aproape. Dar politica economică cât și cea socială insuflată pururea din vederi liberale au nimicit mare parte din ele. La toate laudele câte și le – aduce partidul în privirea acestui progres, răsărit din ruina poporului nostru propriu, am zice o vorbă veche populară: Doamne, fă să fie cum zic ei, nu cum știm noi că este.
MIHAI EMINESCU
NE „DISTANȚĂM” DE ISTORIE?
Magda Ursache – https://www.activenews.ro/opinii/Politica-in-vremea-pandemiei.-Magda-Ursache-Ne-distantam-de-Istorie-192240
„Dar dorul tot ne e’ n Ardeal” – Traian Chelariu, leit-motiv din O, doina noastră așa începe…
Ultima măsură, restricție, obligativitate sau cum vreți a-i zice, comandată în 20 noiembrie 2021, discriminare aberantă în opinia mea, a fost : „Ziua Națională doar pentru vaccinați. Nu se admit teste.”
Am perceput totdeauna Ziua Națională ca pe o pâine caldă, rotundă, dodoloață ca România Mare. Dar ne mai doare harta României Mari? Aș vedea-o acum ca pe o roată a istoriei, învârtită nu în sens bun, ci invers, de o maladie distopică ( gr.dys-rău; topic-loc).
Kelemen Hunor, într-un interviu, a scăpat porumbelul: dacă autonomia îi enervează pe români, atunci să-i spunem descentralizare. Eficientă mască pentru autonomie este descentralizarea asta, Generale Ciucă! Istoricul Dinu C. Giurescu a ripostat împotriva proiectului UDMR, din 2010. Nici mie nu-mi place să fiu cetățean din regiunea N-E, ci din Moldova.Și mi se pare că separatismul este cel mai periculos virus pentru țară. Ne-o tot spune și Mihaela Aionesei, din așa –zisă „țară a secuilor”.
Câți nu s-au săturat de România și vor Transilvania lor! Mă întreb ce părere are ministrul Apărării în această problemă. Servim patria, cum strigă militarii la defilare și numai la defilare?Părerea primarului –interjecție (nulțumesc. Virgil Rațiu!) de la Cluj o cunosc. E aceeași cu a lui Kelemen Hunor.
Ministrul Sănătății, Cseke Atilla, care a închis (că a putut) 61 de spitale în altă guvernare, spune că descentralizarea sistemului sanitar ar fi benefică pentru sănătatea românilor. Mda. Românii sunt gata să-și procure haine ignifuge ca să intre la UPU, apoi la ATI. Sper ca generalul Nicolae Ciucă să știe ce are de făcut, dacă a trecut cu ușurință peste lecția mareșalului Prezan și a intrat în politică.
Constantin Prezan putea intra într-un partid, așa cum a intrat mareșalul Al. Averescu ( nevoit de blestemata politică să pună tunurile pe țărani, la 1907), dar n-a făcut-o. Iorga scrie că Prezan „ieșise complet curat, numai cu moșioara sa din Roman (Schinetea ) Vaslui, dintr-o situație în care atâția au făcut avere”. Nu i-a fost ușor între anii 1918-1920, când a comandat operațiile militare pentru apărarea Marii Uniri. Istoricii comuniști nu i-au iertat lovitura dată, în 1919, bolșevismului. Pentru că a înlăturat guvernul Bela Kun Kohn, l-au scos din cărțile de istorie, dar demnul șef al Marelui Cartier General al Armatei s-a reîntors la locul său de drept. E statuie acum, lângă Ferdinand, pe bulevardul Copou din Iași. Trec mereu pe lângă el și-i vorbesc în șoaptă: Mareșale, mata n-ai fi acceptat „rotativa”.
„Politica nu-i pentru naivii care cred în patriotism. Patriotismul e chestie depășită”, aud din ce în ce mai des. Unde nu este? Și parafrazez titlul lui Roger Scruton, Vestul și Restul, ortografiind (R)estul. Noi , (R)estul, n-avem același statut cu Vestul.Trebuie să ne „distanțăm” de Istoria noastră. Unirea a ajuns temă litigioasă .
Și Unirea Mare, și Unirea Mică, mereu contestate de cei cocoțați pe umerii lui Marx, din tată-n fiu. Ca și cum n-ar fi fost destul că generația Marii Uniri a fost distrusă în temnițe (Gh. I. Brătianu la Sighet, Ion Mihalache la Râmnicu Sărat, Iuliu Maniu la Sighet, Sever Bocu la Sighet, Ion Flueraș la Gherla; Iuliu Hossu trecut prin pușcărie 20 de ani; Pantelimon Halippa trecut prin 11 lagăre sovietice și prin Aiud), am vrut să uităm de Marea Adunare Națională de la Alba Iulia, pe care Ștefan Cicio Pop a numit-o „Meccă a românismului”.
Câte ediții din Origines et formation de l’unité Roumaine au apărut după ‘89? E cumva lectură obligatorie în școli?Nici vorbă. Evident, supără credința lui Gheorghe I. Brătianu : „o enigmă și un miracol istoric: poporul român”, preluată de la Hasdeu : „miracolul essistenței naționalității române”.
Pe 28 noiembrie a.c., ziua revenirii Bucovinei la Patria Mamă după 144 de ani de suferință (la 1774, Bucovina a fost smulsă Moldovei), nu s-a dat semn.Nimeni n-a pomenit de Divizia a 8-a a generalului Iacob Zadic, care a intrat în Cernăuți la 11 nov., pentru a pune capăt terorismului ucrainean.
A urmat Declarația de Unire (15/28 noiembrie1918): s-a întors acasă scaunul domnesc de la Suceava și oasele celor care au apărat de cotropire Bucovina. Numai că, în 2 iunie 1997, s-a semnat (la Neptun) tratatul România-Ucraina, ratificat în 14 iulie. S-a cedat pământ pe timp de pace, sub președintele Emil Constantinescu, geolog de felul lui. Și tot cel poreclit „prăpădul Emil” a decis înstrăinarea pământului.
Un analist politic (TRU) a ținut să susțină că România a primit de la puterile europene teritorii nemeritate: la 1859, 1878, 1918-19. Nemeritată a fost trimiterea sa în Parlamentul UE. Și nu ne mai învățăm minte pe cine trebuie să votăm, alegând mereu răul cel mai mic și prost.Să fie îndemnul „Deșteaptă-te, române!” un mod de a-i ura românului un necontenit somn ușor? Somnul ușor al memoriei?
În prag de Unire Mică, Ion Andreiță a făcut, în Medalii însângerate II, un scurt istoric al primei statui a lui Cuza, din Putna Vrancei. Pe tăbliță stă scris: „Primul Domn al românilor, părintele poporului. Semnează : Țărănimea din județul Putna- recunoștință”. Povestașul nu uită să spună că Ion Roată a fost trimis de acolo deputat în Divanul ad-hoc; la fel, Mihail Kogălniceanu.
În 5 februarie 1859, Cuza, mergând de la Iași la București, stătuse cinci zile la Mărășești. Localnicii nu l-au uitat. Treizeci de cetățeni, în frunte cu primarul Vasile Niță, și-au propus să-i ridice statuie (primă). Sculptorul din Berlin, Boermal, a renunțat la comandă. Presiuni dinspre Palat? Statuia deranja Casa Regală?
O notă trimisă la Mărășești vorbea de „pericol pentru dinastie și pentru liniștea țării”. Totuși, statuia a fost dezvelită la 29 septembrie1908. A sculptat-o Th.Vidali din Ploiești. Prea prudentă, Doamna Elena Cuza n-a venit la inaugurare. N-au venit autoritățile centrale și județene. Unitățile militare din Focșani, Tecuci, Bacău au refuzat să dea onorul. N-a venit nici fanfara militară. S-a găsit, însă , la stația CFR Mărășești, un Regiment de Cavalerie al cărui comandant a dispus „încadrarea la marea sărbătoare”. Domnul Cuza îi pusese pe umăr tresa de sublocotenent.
Spuneam că roata Istoriei se mai întoarce? Să vedem ce face „rotativa”zilelor noastre. Iohannis a dispărut, cu Câțu după el, de la Ședința solemnă a Parlamentului , în onoarea Zilei Naționale a României. Arhitectul discordiei, al dezbinării nu se dezminte. L-o fi citit pe Sun Tzu, Arta Războiului?
Sau, poate, s-o fi dus la Muzeul Țăranului Român, unde e omagiat Samuel Von Brukenthal, că-n altă parte nu aveau unde să-l omagieze.. Mă lipsesc de discursul său pentru „coperare”, după trei luni de criză politică, nimica toată pentru președintele as în arta amânării. Poate mai mult, sunt convinsă. A urmat marea dezbinare între vaccinați și nevaccinați, la întâi decembrie. Făcând un exercițiu de imaginație : dacă ar fi suspendat cumva președintele, i-ar lua locul omul doi în stat, Flo- o- rin Cîțu, ca președinte interimar al României. Și ce discurs ar ține micuțul Cîțu!
În ce-l privește pe Iohannis și hybrisul său care dă pe dinafară, l-aș lăsa singur sub Arcul de Triumf ca să spună nu numai „guvernul meu, ci și „Romănia mea” (cu â inpronunțabil).
Să recapitulăm datele anului astral, că-s uitate: 23 martie –Chișinău, 28 noiembrie-Cernăuți,1 decembrie 1918 –Alba Iulia. În anul Centenarului, Unirea era batjocorită de un actor din Las Fierbinți, glumărind: nu Centenar, Celentan.Și-mi aduc aminte de un ministru al Învățământului, „mittel european”, care se lăuda cu isprava juneții sale, când urina pe hartă. Năbădăiosul catalan Carles Puigdemont e nimica toată față cu un teleast transilvan, care pledează răzbit pentru soluția federalizării.
Am văzut cu ochii mei, la Satu Mare, statuia lui Vasile Lucaciu, mânjită cu inscripții defăimătoare. Am pus o floare la picioarele unionistului, pe soclul lui Cornel Medrea. Oare generalul Nicolae Ciucă îl va asculta pe generalul Radu Theodoru, care dă mereu răspunsuri documentate provocărilor antiromânești?
Ar mai fi de subliniat faptul că, mai întâi, România a fost unită din punct de vedere cultural prin cei 14 membri fondatori din provincii: trei din Transilvania (George Barițiu, Timotei Cipariu, Gavril Munteanu), doi din Banat, doi din Maramureș, doi din Bucovina,trei din Basarabia, doi din Valahia sud-dunăreană, asta la 1866; apoi, în 1867, s-au alăturat reprezentanții Moldovei unite la 1859 (Alecsandri, Negruzzi, V.A. Urechia, Nicolae Ionescu) și ai Țării Românești (Ion Heliade Rădulescu, August Treboniu Laurian, C.A. Rosetti, Ion C. Massim, Titu Maiorescu).
Din acest motiv, mă strânge-n spate spusa unui prieten din București : că stă pe strada N.Iorga (istoric).Cum? Au nevoie trecătorii de precizarea istoric, privindu-l pe Iorga? Ce-i drept, în 2o17, Academia română, prin 72 de semnatari, s-a opus rescrierii mistificatoare a istoriei, având ca țintă destrâmarea unității naționale. Dar numai 72 de semnatari?
Pe crucea preotului cărturar Ioan Lupaș, din cimitirul mănăstirii Cernica, stă scris: „Istoria ne învață să cunoaștem trecutul, să înțelegem prezentul și să credem în viitorul României.”A stat șapte ani în zeghe. N-a fost destulă închisoarea maghiară. A fost exclus din Academie în 1948, a rămas fără pensie, în ‘50 și întemnițat la 70 de ani, adus de la Sibiu la Jilava cu duba și sac în cap. Judecat abia în ’54, a făcut pușcărie la Sighet în celulă cu Ion Nistor. În guvernarea Goga (‘37-‘38), a fost ministrul Cultelor și Artelor.
Zilnic, preotul Ioan Lupaș a ținut o slujbă concisă (utrenie), până la 87 de ani, când a murit. Ruga lui ar trebui rostită de toți, împreună:
„Varsă rana milei, Stăpâne ceresc
Scapă de primejdii neamul românesc.”