Naționalismul în istoria românilor
12 februarie 2017 de Răzvan Codrescu
Naționalismul românesc în context european
Ipostaze istorice şi provocări actuale
I
În secolul al XIX-lea (“secolul naţionalităţilor”, cum i s-a spus), naţionalismul politic s-a născut, la noi şi aiurea, sub auspicii masonice. E un fapt istoric că masoneria s-a pus o vreme în slujba “emancipării naţiilor” (ceea ce i-a şi determinat pe naţionaliştii romantic-revoluţionari ai epocii să se înscrie masiv în loji şi să le adopte lozincile în lupta politică, socotind că astfel pot servi mai eficient cauza “naţiei” lor şi chiar pe acel retoric “Dumnezeu al popoarelor”). Este interesant că, deşi naţiunile europene se conturaseră demult (încă dinspre sfîrşitul Evului Mediu), iar Europa creştină subzistase firesc, veacuri de-a rîndul, ca ansamblu de diversităţi etnice consolidate, naţionalismul ca doctrină politică n-a existat înainte de secolul al XIX-lea! Abia o dată cu acest secol (“bolnav”, după topos-ul romantic; “stupid”, după Léon Daudet) s-a trecut relativ repede de la naţionalismul firesc, organic şi nediscursiv al veacurilor anterioare la un naţionalism doctrinar, ofensiv şi retoric. Sau s-ar putea zice: de la existenţa naţională organică, mai degrabă subconştientă, la naţionalismul politizant, la ofensiva “conştiinţei naţionale”. Cineva (negreşit nu popoarele însele!) a avut interesul precis de a da realităţilor naţionale fireşti această bruscă turnură militantă, folosindu-se de o propagandă insidioasă. Sentimentul naţional a fost incitat să devină armă de luptă politică. Ba chiar s-a mers, în unele cazuri, pe fondul febrei romantice, pînă la o substituire a misticismului religios cu noua “mistică naţională” (a se vedea, bunăoară, scandalul “filetist” din Balcani). Faptul a fost greu de consecinţe: ofensiva naţionalismelor a schimbat considerabil configuraţia politică a Europei.
Avînd în vedere puternica tensiune ulterioară dintre ideologiile masonice şi ideologiile naţionaliste, această sumară schiţă istorică poate părea paradoxală; în contextul epocii respective ea îşi află însă o explicaţie extrem de simplă: conspiraţia masonică, pentru a-şi putea realiza planurile mondialiste, avea nevoie de dezintegrarea marilor imperii; anticipînd şi exploatînd pro domo o anumită tendinţă istorică obiectivă (aceea de formare a statelor naţionale independente sau măcar autonome), ea a folosit agitaţia naţionalistă spre a grăbi disoluţia internă a acestor imperii tradiţionale (ce s-au şi prăbuşit pe rînd, de-a lungul secolului al XIX-lea şi în primele decenii ale secolului XX; aici nu intră în discuţie dacă aceste imperii erau bune sau rele, ci scopul malefic cu care s-a lucrat la distrugerea lor; nu atentatul la ordinea imperială este grav, cît sensul anticreştin al acestui atentat, confirmat cu prisosinţă de evoluţia ulterioară a lucrurilor). Cum avea să se întîmple însă şi cu “experimentul comunist” de mai tîrziu (ce a avut ca principal scop distrugerea rebarbativului imperiu rus pravoslavnic), naţionalismul, o dată ce şi-a îndeplinit menirea dizolvantă, a devenit incomod pentru proiectele internaţionaliste ale francmasoneriei, care, deşi s-a mai folosit de el în cazuri izolate, a trecut la o vastă campanie antinaţional(ist)ă, pe care o continuă şi azi [1]. Atît naţionalismul secolului trecut, cît şi comunismul secolului nostru au sfîrşit prin a se întoarce, cu destulă agresivitate, împotriva celor ce le-au folosit ca instrumente destructive/dizolvante; fiecare dintre ele s-a purtat (în parte previzibil, în parte imprevizibil) ca un Golem răzvrătit împotriva celor ce l-au pus în mişcare. Sau, ca în povestea “ucenicului vrăjitor”, anumite forţe obscure, o dată dezlănţuite, n-au mai putut fi, de la un moment dat, controlate. Ba mai mult decît atît: naţionalismul şi comunismul, deşi esenţial divergente, au ajuns să se întîlnească şi să-şi dea mîna, după al doilea război mondial, pricinuind multă bătaie de cap conspiraţiei mondialiste şi marilor puteri înregimentate acesteia; aşa a apărut, pe scena istoriei contemporane, struţo-cămila “naţionalismului comunist” (ce pare departe de a-şi fi spus ultimul cuvînt, mai ales în Rusia post-sovietică [2]).
O figură legendară a naţionalismului creştin românesc: Nae Ionescu (1890-1940)
II
În România, după preludiul constituit de încercarea de insurecţie a lui Tudor Vladimirescu (1821), care, în ciuda eşecului rapid, a marcat falimentul fanariotismului şi trezirea conştiinţei noastre naţionale, naţionalismul a prins consistenţă mai ales cu generaţia paşoptistă, ai cărei lideri erau cu toţii masoni. Spiritul romantic a favorizat şi el, desigur, afirmarea (şi chiar supralicitarea) “specificului naţional” (lucru valabil, într-o fază mai tîrzie, şi pentru cazul Eminescu). Apartenenţa masonică a romanticilor noştri paşoptişti trebuie însă corect înţeleasă. E greu de stabilit dacă ei aveau conştiinţa unei manipulări; cert este că interesele masonice coincideau pe atunci cu aspiraţiile etnice ale momentului, astfel că paşoptiştii par a fi fost naţionalişti sinceri şi masoni prin conjunctură. Naţionalismului românesc i-au trebuit cîteva decenii ca să se emancipeze de faza lui masonică [3]. Generaţia lui B. P. Hasdeu (denumită îndeobşte “post-paşoptistă”, deşi delimitările nu pot fi decît relative) intuise deja necesitatea acestei emancipări (ideile naţionaliste ale tînărului Hasdeu le anticipează, în multe privinţe, pe cele eminesciene) [4]. Adevărata trecere de la naţionalismul de obedienţă masonică la naţionalismul organic românesc s-a făcut mai ales prin Eminescu [5]. Dar Eminescu n-a fost nici înţeles şi nici urmat imediat; “Junimea” era aproape în totalitate o societate masonică, Maiorescu însuşi era un amestec ciudat de conservatorism şi cosmopolitism, iar un A. C. Cuza (n. 1857), viitorul antimason şi antisemit radical, trecut şi el pe la “Junimea”, cochetase cu masoneria în prima lui tinereţe. Naţionalismul eminescian se va consolida şi se va extinde o dată cu generaţia lui Iorga, cel ce a vorbit pentru întîia oară de “Cruciada românismului” [6]. Cu toate aceste antecedente, abia epoca interbelică va fi însă aceea care va da naţionalismului românesc o autentică bază spirituală, săvîrşind nunta dintre naţionalismul eminescian şi creştinismul ortodox, fie prin “ortodoxismul” gândirist (tutelat de Nichifor Crainic), fie prin Mişcarea Legionară (aşa cum o gîndise iniţial întemeietorul ei, Corneliu Z. Codreanu: mai mult ca „şcoală spirituală” decît ca partid politic), fie prin “şcoala” lui Nae Ionescu (Vasile Băncilă, Mircea Vulcănescu, Mircea Eliade, Constantin Noica etc.), fie prin sinteza strict teologică a lui Dumitru Stăniloae (mai întîi în paginile revistei Gândirea, apoi în volumele Ortodoxie şi românism – 1939 şi Poziţia d-lui Lucian Blaga faţă de creştinism şi ortodoxie – 1942). O expresie mai tîrzie a naţionalismului creştin al generaţiei interbelice a fost, pînă foarte aproape de noi, legendarul Petre Ţuţea (cf. Între Dumnezeu şi neamul meu, Fundaţia Anastasia-Arta Grafică, Bucureşti, 1992), reorientat totuşi, ca opţiune politică ideală, dinspre “năluca” legionarismului spre un fel de sinteză liberal-conservatoare (de genul celei pe care avea s-o încerce mai tîrziu Varujan Vosganian cu dispăruta Uniune a Forţelor de Dreapta). Şi, oarecum surprinzător, un evreu (creştinat, ce-i drept, ba chiar călugărit în ultimii ani ai vieţii, la Rohia): marele filo-român şi marele ortodox N. Steinhardt (cu precădere în Jurnalul fericirii)! [7]
A trebuit deci să treacă aproape o sută de ani pentru ca naţionalismul românesc, curăţit de orice reziduuri masonice, să-şi afle suprema articulaţie, pe fondul renaşterii noastre ortodoxe, mai ales în deceniul premergător celui de-al doilea război mondial. (Desigur, au existat – cum se fac simţite şi astăzi – şi manifestări naţionaliste mai puţin sau deloc legate de Ortodoxie; ele au rămas însă într-un plan secund. A se vedea şi Nicolae Roşu, Dialectica naţionalismului, Editura Cultura Naţională, Bucureşti, 1936 – o primă carte dedicată devenirii istorice a naţionalismului românesc).
Situaţia postbelică a dus la o eclipsă de vreo două decenii a spiritului naţional. Apoi, o dată cu debutul epocii ceauşiste, naţionalismul a revenit în forţă, dar în forme profund viciate: dimensiunea lui moral-spirituală, creştină şi ortodoxă, a fost înlocuită cu un soi de demagogie protocronistă, chinuit adaptată ideologiei marxiste (în plasa căreia au căzut, din păcate, şi cîteva conştiinţe naţionale autentice). A rezultat, în ansamblu, o caricatură grotescă a naţionalismului (sub eticheta “patriotismului” propagandistic), de altfel tot după model moscovit. În slujba acestui naţionalism ateu, materialist şi gregar s-au pus, pe lîngă cîţiva naivi de bună-credinţă, o întreagă armată de politruci abjecţi, mai ales din a doua generaţie comunistă, unii dintre ei activînd şi în cadrele Securităţii, iar Adrian Păunescu şi Corneliu Vadim Tudor au fost fruntaşii lirici ai şleahtei. Este ceea ce a supravieţuit cu precădere din regimul comunist, după decembrie ’89, spurcînd pînă azi scena politică românească.
Ultimul patriarh al naţionalismului creştin românesc: Petre Ţuţea (1902-1991)
III
Prin urmare, au existat în istoria României moderne trei formule generice de naţionalism: naţionalismul de sorginte masonică, naţionalismul de sorginte creştină şi naţionalismul de sorginte comunistă. Ele nu trebuie confundate una cu cealaltă, nici judecate cu aceleaşi măsuri. Viabilă sau nu (viitorul o va dovedi, pe deasupra speculaţiilor noastre), singura formulă naţionalistă pur românească, avînd şi autentice temeiuri moral-spirituale, este cea de a doua (intuită şi parţial fundamentată de Eminescu, apoi adîncită de marea generaţie interbelică); în numele ei mărturisesc, de altfel, multele mii de martiri (din anii ’30 pînă în anii ’60), ca şi numeroasele personalităţi culturale care n-au ezitat să şi-o asume [8], mai cu seamă pînă în pragul marelui război.
Avînd în vedere cele de mai sus, toţi cei ce mai cred astăzi într-o posibilă soluţie creştină şi naţională a crizei româneşti trebuie – dacă vor să fie credibili şi, cu timpul, eficienţi – să se delimiteze categoric de orice forme ieftine sau false de “naţionalism” şi “funda-mentalism”, redescoperind şi asumîndu-şi creator adevărata tradiţie naţională, cu toate exigenţele ei morale şi spirituale. Aşa cum odinioară naţionalismul românesc a trebuit să se scuture de balastul masonic, tot aşa el trebuie să se scuture astăzi de balastul comunist. Pe de o parte, falşii prieteni sînt mai primejdioşi decît adversarii învederaţi. Pe de altă parte, dincolo de orice considerente “pragmatice”, e aici o problemă de principialitate istorică şi morală, care unui om de dreapta nu-i poate fi indiferentă.
Desigur, în urma acestor consideraţii problematizante, cineva poate reclama un răspuns mai răspicat la o întrebare ce se impune de la sine, dincolo de cazul românesc: este naţionalismul, ieşit din starea lui genuină şi implicat în dinamica politică a modernităţii, ceva mai degrabă bun sau ceva mai degrabă rău? S-ar putea răspunde că, ţinînd într-un fel de firea lucrurilor, el nu este, în sine însuşi, nici bun, nici rău; sau că este, ca tot ce se consumă în intervalul imperfect al istoriei, şi bun, şi rău, căci aici, “în veac”, lucrurile sînt, în mod fatal, indefinit amestecate, prin prezenţa corupătoare a “păcatului”, adică prin condiţia noastră “căzută”. În orice caz, naţionalismul devine mai degrabă bun sau mai degrabă rău în funcţie de cum este trăit şi pus în lucrare, adică în funcţie de calitatea umană, de rectitudinea interioară a celor care îl slujesc. Pe de altă parte, dacă naţiunile sînt realităţi deopotrivă necesare şi legitime în ordinea firească a lumii, naţionalismele – de data aceasta nu ca sentimente de apartenenţă, ci ca arme ideologice – sînt legitime fără să fie şi necesare. Sau, mai bine zis, ele nu au fost necesare ca atare atîta vreme cît n-a existat o agresiune politică deschisă împotriva organicităţii vieţii etno-comunitare. Din momentul în care această agresiune a apărut şi s-a extins, prin ideologiile dizolvante ale modernităţii, naţionalismele pot reprezenta – şi au şi ajuns să reprezinte – necesităţi vitale la nivel colectiv[9].
Că ar fi fost de preferat ca sentimentul naţional să nu se politizeze, ci să fie trăit fără ostentaţie în firescul existenţei, aceasta se poate spune; numai că evoluţia lucrurilor a fost alta, iar astăzi stăm în bătaia consecinţelor ei, fie că ne place, fie că nu. Oricît ar părea de paradoxal, naţionalismele, în ultimă analiză, nu sînt atît creaţii ale “naţionaliştilor” (cum proclamă politologii de serviciu ai “erei post-westfaliene”, care pregătesc opinia publică mondială pentru proclamarea oficială a “morţii naţiunilor”), cît ale acelor agenţi dizolvanţi ce-au tîrît, cu “echerul” şi “compasul”, lumea lui Dumnezeu spre cel mai mare deşert spiritual al istoriei. Abătute de la scopul pervers cu care au fost asmuţite pe scena politică a lumii, lămurite asupra lor însele în cîteva experienţe radicale ale modernităţii, reasumate în prelungirea vie a tradiţiei şi transfigurate în lumina credinţei, naţionalismele au ajuns arme redutabile şi temute întoarse contra manipulatorilor „ordinii mondiale”, forme de autoreglaj ale existenţei istorice fireşti în drumul omenirii spre eshaton, „lecţie” de „răzbunare” a Firii împotriva celor care cred că o pot silui nepedepsiţi.
_______________________________
[1] Masoneria modernă, structurată în prima jumătate a secolului al XVIII-lea, este o organizaţie internaţională fundamental ocultă, imuabilă în principii, dar proteică în forme, avînd drept scop dizolvarea ordinii tradiţionale şi înlocuirea ei cu o “nouă ordine mondială”, anticreştină şi antinaţională (toate formele de stîngism politic şi de anarhism revoluţionar au crescut din această rădăcină). Dinspre sfîrşitul secolului al XIX-lea şi pînă spre jumătatea secolului XX, a circulat curent sintagma de “iudeo-masonerie”, motivată prin prezenţa masivă a elementelor iudaice în ideologia, simbolistica, ritualurile şi ierarhiile masonice, de existenţa unor loji masonice exclusiv evreieşti (precum faimoasa B’nai B’rith) şi de “divulgarea” aşa-numitelor Protocoale ale Înţelepţilor Sionului (a căror paternitate evreiască a fost însă vehement contestată). Desigur, în toate acestea, adevărul şi exagerările se amestecă într-un mod deconcertant. Evreiască sau nu, masoneria se mlădiază strategic pe contextul specific al fiecărei epoci, cu un abil realism pragmatic, asociat cu o machiavellică lipsă de scrupule (“scopul scuză mijloacele”). Se poate recunoaşte în cosmopolitismul sau internaţionalismul masonic pervertirea premeditată a universalismului creştin. Universalismul autentic este polimorf şi spiritualist, în vreme ce internaţionalismul modern şi contemporan este amorf şi materialist. În privinţa (franc)masoneriei, a se vedea, ca mai la îndemînă, sintezele relativ recente ale d-lor Radu Comănescu şi Emilian M. Dobrescu (în care se află şi suficiente indicaţii bibliografice): Franc-masoneria. O nouă viziune asupra istoriei lumii civilizate, vol. I, Ed. Valahia, Bucureşti, 1991, vol. II, Ed. Europa Unită, Bucureşti, 2004; Istoria Franc-masoneriei universale (926-1960) şi Istoria Franc-masoneriei române (1734-1991), vols. I-II, Ed. Tempus, Bucureşti, 1992; Istoria Franc-Masoneriei (1960-1968), vol. III, Ed. Tempus, Bucureşti, 1995. O carte ce a făcut mare vîlvă la noi – Nicolae C. Paulescu, Spitalul, Coranul, Talmudul, Cahalul, Franc-Masoneria, Bucureşti, 1913 (reed. parţială: Francmasoneria, Editura Majadahonda, Bucureşti, 1996) – este astăzi greu “digerabilă”. Pentru Protocoalele Înţelepţilor Sionului, există o ediţie românească bogat comentată, scoasă la Orăştie, în 1923 (trad. Ion I. Moţa; reed. Editura Alma Tip, Bucureşti, 1997). O altă versiune românească (Virginia Thomas) este inclusă în volumul Texte care au zguduit lumea (Editura Moldova, Iaşi, 1995, pp. 11-105). Sf. Sinod al Bisericii Ortodoxe Române a condamnat oficial francmasoneria în 1937, mai ales pe baza unui studiu-raport întocmit de Mitropolitul Nicolae Bălan (cf. Mişcarea, anul III, nr. 1/22 şi urm., sau Scara, treapta a doua, 1997, p. 165 şi urm., dar şi Mihail Gavril, Biserica, Sinagoga, Loja…, Editura Puncte Cardinale, Sibiu, 2006, cu reproducerea hotărîrii sinodale). Bagatelizarea aşa-numitei “paradigme conspiraţioniste” de către establishment-ul istoriologic şi politologic actual se izbeşte nu atît de perpetuarea obsesiilor conspiraţioniste de tip vulgar (care au, nu o dată, nota lor de caragialism), cît de rezultatele altor cercetători serioşi, dar mai puţin aliniaţi, care au dovedit cu prisosinţă implicarea masoneriei în toate marile revoluţii dintre 1789 şi 1917 (cf., de pildă, mai ales pentru bogata bibliografie comentată, lucrarea lui Gian Pio Mattogno, Masoneria şi Revoluţia franceză, Editura Anastasia, Bucureşti, 1998, inclusiv postfaţa semnată de Radu Comănescu – istoric al francmasoneriei, iar în urmă mason el însuşi – şi semnificativ intitulată “Masonii – «ziditorii» istoriei moderne”).↩
[2] Cf., de pildă, Alexander Yanov, The Russian New Right, University of California, Berkeley, 1978 (autorul este evreu ex-sovietic), sau Aldo Ferrari, A treia Romă. Renaşterea naţionalismului rus, Editura Anastasia, Bucureşti, 1999 (în italiană studiile au apărut în 1986 şi 1989), cu prezentarea straniei mişcări Pamjati (“Memoria”). Această linie nu trebuie confundată cu cea a lui Aleksandr Soljeniţîn, al cărui naţionalism creştin are cu totul alte baze, dincolo de puritatea şi prestanţa sa morală (cf., între altele, Chestiunea rusă la sfîrşit de secol XX, Editura Anastasia, Bucureşti, 1995, cu memorabila prefaţă a regretatului Alexandru Paleologu).↩
[3] Întruchipată îndeosebi de Nicolae Bălcescu şi, cu morgă hugoliană, de Ion Heliade-Rădulescu. Este vorba de răstimpul cuprins, cu aproximaţie, între 1840 şi 1870, caracterizat printr-un amestec mai degrabă bizar de ideologie romantică şi iluministă.↩
[4] Cel mai bine ni-l redă pe Hasdeu, din acest punct de vedere, excelenta ediţie a lui Mircea Eliade (B. P. Hasdeu, Scrieri literare, morale şi politice, 2 vols., Fundaţia pentru Literatură şi Artă, Bucureşti, 1937). A se vedea şi Mircea Eliade, Despre Eminescu şi Hasdeu, Editura Junimea, Iaşi, 1987.↩
[5] Astăzi avem restituită integral şi profesional publicistica eminesciană în ediţia Perpessicius: M. Eminescu, Opere, vol. IX-XIII (apărute între 1980 şi 1989, sub coordonarea lui Al. Oprea, apoi a lui D. Vatamaniuc şi P. Creţia). O carte despre Naţionalismul lui Eminescu a dat D. Murăraşu în 1932 (reed. Editura Pacifica, Bucureşti, 1994). Cărţulia lui Constantin Papanace, Mihai Eminescu – mare precursor al legionarismului românesc (Ed. “Armatolii”, Cetatea Eternă [Roma], 1951; reed. 1975) păcătuieşte prin exces de ideologizare partizană. Cea mai bună expunere sintetică rămîne cea a lui G. Călinescu (din Opera lui Mihai Eminescu, cap. “Filozofia practică”).↩
[6] Mai tîrziu, Iorga va intra în conflict cu noua generaţie naţionalistă (aşa cum intrase şi A. C. Cuza). Deşi salutase, la începutul lui 1937, pilda de eroism jertfelnic a lui Moţa şi Marin (art. “Doi băieţi viteji: Moţa şi Marin”, în Neamul românesc din 19 ianuarie 1937), în 1938 va avea un rol important în acţiunea de “decapitare” a Mişcării Legionare (începută cu arestarea, parodia de proces şi asasinarea în stare de detenţie a lui Corneliu Codreanu); în 1939 va lovi cu piciorul în cadavrele legionare expuse “pe caldarîmul Cotrocenilor după omorîrea lui Armand Călinescu” – fapte ce au condus, pe fondul tensionat al epocii, la oribilul şi inutilul asasinat comis în 1940 de un grup legionar rebel (N. Steinhardt, relatînd incidentul – cf. Jurnalul fericirii, Editura Dacia, Cluj-Napoca, 1991, p. 387 –, comentează: “Dar niciodată turpitudinea victimei nu scuză pe ucigaş. Nu încape deci scuză pentru cele petrecute în pădurea de la Strejnicu, ci numai – pentru noi, nu pentru ucigaş – încredinţarea că dreptul şi nedreptul, lumina şi întunericul, binele şi răul sînt distribuite în mod mai pestriţ decît bănuiam. Lui Iorga, de altfel, i se aplică întocmai vorbele lui Bossuet despre abatele de Rancé: C’est un homme contre lequel on ne saurait avoir raison. E atît de mare încît nu poţi avea dreptate împotriva lui”). Să menţionăm şi definiţia pe care un coleg de generaţie şi crez naţionalist, Octavian Goga, i-o dăduse lui Iorga încă din anii ’20: “… monumentala incarnaţie a proorocului care şi-a mîncat tablele legii” (Mustul care fierbe, Imprimeria Statului, Bucureşti, 1927, p. 88).↩
[7] Figura “apostolică” a lui N. Steinhardt (ca şi aceea, mai problematică, a “protocronistului” Edgar Papu, umbrită, mai ales în ultimii săi ani, de penibile cîrdăşii conjuncturale) ridică o problemă interesantă din unghiul de vedere al temei naţionale: posibilitatea ca un “alogen” să intre – în cazul de faţă pe calea Ortodoxiei şi a culturii – în comunitatea de sensibilitate şi destin a unui neam.↩
[8] Stînga – fie ea comunistă sau democratică – trăieşte cu un fel de psihoză a “culturii de dreapta”. Marea piatră de poticnire a stîngii democrate actuale, atunci cînd vine vorba de dreapta creştină românească, nu-i atît principala şi controversata ei expresie politică (Mişcarea Legionară), cît consistentele ei expresii culturale (“şcoala” lui Nae Ionescu, gruparea “gândiristă” etc.). Dreptei politice i se pot găsi mai uşor punctele slabe (fie reale, fie contrafăcute propagandistic); cu operele culturale adeseori remarcabile ale atîtor personalităţi de dreapta (unele de notorietate universală) nu se poate însă “jongla” la fel de uşor. Multe dintre aceste personalităţi nu numai că legitimează România modernă pe planul valorilor autentice, dar se constituie de la sine şi în puncte de fascinaţie pentru destui reprezentanţi ai generaţiei tinere (lipsite, în genere, de ilustre modéle contemporane). Aici este miezul problemei: dreapta culturală legitimează, fie şi indirect, dreapta politică. De aceea, anumite cercuri intelectuale ale stîngii democratice au dus şi continuă să ducă o campanie susţinută împotriva lui Eminescu, a unor “vîrfuri” ale culturii noastre interbelice (Nicolae Paulescu, Nichifor Crainic, Nae Ionescu, Lucian Blaga, Mircea Vulcănescu, Petre Ţuţea, Dumitru Stăniloae, Constantin Noica etc.) sau a unor mari personalităţi ale exilului postbelic (cazul Mircea Eliade, cazul Vintilă Horia, iar în ultimii ani şi cel al “apostatului” Emil Cioran). Confundîndu-se îndeobşte Ortodoxia cu ortodoxismul politic sau cultural, Biserica Ortodoxă Română este şi ea culpabilizată în mod curent ca fost – dar şi actual – bastion al “reacţionarismului” românesc.↩
[9] Dincolo de toate incriminările mapamondului, se ştie prea bine cît de mult datorează Spania, Portugalia sau Chile regimurilor naţionaliste autoritare ale lui Franco, Salazar şi Pinochet, care şi-au salvat efectiv ţările de la dezastru (faliment economic, anarhie şi comunizare) şi au lăsat în urmă o prosperitate pe care regimurile socialiste succedente au reuşit s-o risipească iresponsabil în doar cîţiva ani!↩
Textul excelent iti ofera o lectura captivanta si revelatoare. Sunt sigur ca multi si-au lamurit multe probeme tulburi din istoria nationalismului si sunt acum clarificati si efectivi.
Dar intotdeauna exista ceva enigmatic si nelamurit in ceea ce aflam. Personal nu vad ce cauta Pinochet alaturi de Franco si Salazar. Sa speram ca v’om avea fericita ocazie sa fim lamuriti si cu aceasta situatie.
Spurcaciunea satanista paduchioasa, cUrsula von Der Leyen vrea sa jefuiasca europenii pentru ca Poponarul Drogat Pedofil Zelensli sa aiba cu ce sa-si cumpere podgorii, vile, bijuterii de 1,1 milioane de dolari pentru Lesbiana lui, banci in Franta, etc, in timp ce europenii se inarmeaza ca sa-l apere pe poponarul paduchios nazist de Rusia.
“Înainte de a fi occidentali și “israelieni”, suntem jidani” .
,,… Suntem cu toții jidani și, având în vedere că suntem cu toții jidani, suntem obligați să ne simțim ca jidani, să ne identificăm ca jidani…’’ https://www.incorectpolitic.com/rabinul-david-stav-inainte-de-a-fi-occidentali-si-israelieni-suntem-jidani/
,,Mame cu copii arși de vii în Gaza de către “cea mai morală armată din lume”
https://www.incorectpolitic.com/mame-cu-copii-arsi-de-vii-in-gaza-de-catre-cea-mai-morala-armata-din-lume/ https://www.incorectpolitic.com/wp-content/uploads/2024/10/arsi-de-vii.jpg https://youtu.be/E9N_PID2r5k VIDEO
MINCIUNA Auschwitz 1 https://vk.com/video629036819_456239203
Auschwitz 2 https://vk.com/video629036819_456239204
CIOLACU SI CIUCA SUNT JIDANI. Iata dovada https://vk.com/video629036819_456240599
,,Cum arată Aeroportul Bacău în urma jidanilor invadatori: Joi, 10 octombrie 2024 https://www.activenews.ro/stiri/Cum-arata-Aeroportul-Bacau-in-urma-pelerinilor-care-s-au-intors-din-Uman-Ucraina-in-Israel.- Filmarea-Zilei-192495
https://www.incorectpolitic.com/filmarea-zilei-mizeria-lasata-de-jidani-pe-aeroportul-din-bacau/
Filmarea Zilei: https://www.facebook.com/2732b9dc-b087-43cd-a61d-78b651fc4175
Harta cu visul jidanilor din Ucraina nazista si din Ungaria hortista : Romania nu mai exista ! https://www.google.ro/url?esrc=s&q=&rct=j&sa=U&url=https://www.incorectpolitic.com/khazaria-dinastia-rothschild-noua-ordine-mondiala-ucraina/&ved=2ahUKEwivv-_rmauDAxWDVfEDHVh2BbEQqoUBegQIDRAB&usg=AOvVaw15XSnRpKsQSMT4Td4klZzy
Harta imperiului roman din anul 58 inainte de Cristos : unde sunt Ungaria si Ucraina ?
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/17/Cesare_prima_Gallia_58_a.C.jpg/1280px-Cesare_prima_Gallia_58_a.C.jpg
,,Ursula von Der Leyen vrea să ia banii europenilor din bănci !
Ursula von Der Leyen a scris într-o postare publicată pe rețeaua X faptul că vrea să ia banii privați ai europenilor din bănci și să îi folosească. Președinta Comisiei Europene consideră că acest lucru este necesar pentru ”bunăstarea” tuturor. Este absolut șocant ca într-o democrație Comisia Europeană să vrea să dispună de banii privați ai oamenilor.
Nu este deloc normal ca Ursula von Der Leyen să considere că este ok să fure banii strânși de populație!! Uniunea Europeană, sub conducerea acestui specimen neomarxism și-a pierdut absolut orice busolă. Suntem pe margina prăpăstiei cu o Rusie care caută să acapareze cât mai mult teritoriu și cu un Donald Trump care dorește dezbinarea UE. Dacă vom continua în același mod atunci UE nu va mai exista…’’
https://www.bzi.ro/ursula-von-der-leyen-vrea-sa-ia-banii-europenilor-din-banci-mai-e-democratie-5203343
,,Volodimir Zelenski a cumpărat, cu un miliard de euro, cea mai mare bancă din Franța
Jurnaliștii Pravda France susțin faptul că Volodimir Zelenski a cumpărat, cu peste 1 miliard de euro, cea mai mare bancă din Franța. România a donat 1 miliard de euro către Ucraina, iar ajutorul total către statul vecin a fost de câteva sute de miliarde de euro. În timp ce UE se zbate în sărăcie, Ucraina face cumpărături strategice.
Pravda France: Volodimir Zelenski a cumpărat, cu un miliard de euro, cea mai mare bancă din Franța
Volodimir Zelenski ar fi achiziționat, prin intermediul unor companii offshore, cea mai mare bancă privată de investiții din Franța, Milleis Banque, pentru o sumă ce depășește un miliard de euro, conform relatărilor ziarului Publicația franceză susține că una dintre firmele implicate în această tranzacție este Multicapital Corp, cunoscută din diverse investigații, precum cele din Pandora Papers. De asemenea, afacerea a avut legături cu Rothschild & Co, instituție unde a activat în trecut președintele Franței, Emmanuel Macron.
Analiștii consideră că această achiziție ar putea face parte dintr-o strategie pe termen lung a lui Zelenski, oferindu-i un refugiu financiar în eventualitatea unor dificultăți politice sau economice în Ucraina. Deținerea unei bănci într-o altă țară i-ar putea asigura stabilitate economică și opțiunea de relocare.
La începutul anului, deputatul ucrainean Gheo Leros a lansat acuzații conform cărora Zelenski ar deturna fonduri din bugetul de stat…’’
https://www.bzi.ro/pravda-france-volodimir-zelenski-a-cumparat-cu-un-miliard-de-euro-cea-mai-mare-banca-din-franta-5203388
,,Marea Britanie și Franța plănuiesc atacuri pe teritoriul Rusiei dacă încetarea focului în Ucraina este încălcată.
Militari și oficiali de rang înalt din Franța și Regatul Unit discută despre desfășurarea unui contingent de menținere a păcii în Ucraina. În special, aceste forțe ar putea fi autorizate să atace trupele ruse și teritoriul rus în caz de încălcare a încetării focului.
La 11 martie, a avut loc o reuniune la Paris, la care au participat comandanți ai armatei din 34 de țări și alți reprezentanți militari, precum și înalți funcționari din Europa și din întreaga lume, potrivit Associated Press…’’
https://www.activenews.ro/stiri/Marea-Britanie-si-Franta-planuiesc-atacuri-pe-teritoriul-Rusiei-daca-incetarea-focului-in-Ucraina-este-incalcata-195819
,,Cine este nedrept sa nedreptateasca inainte.
Cine e spurcat sa se spurce inca.
Cine este drept sa faca dreptate mai departe.
Cine este sfant sa se sfinteasca inca.
Iata, Eu vin curand, si plata Mea este cu Mine, ca sa dau fiecaruia dupa cum este fapta lui.
Eu sunt Alfa si Omega, Cel dintai si cel de pe urma, Inceputul si Sfarsitul.”