Mircea Druc
Etnoenergie
Noi, românii basarabeni, nord-bucovineni şi herţeni suntem trecuţi prin malaxorul Internaţionalei comuniste. În perioada 1940-1951, am suferit o deznaţionalizare brutală, agresivă. Şi, din 1951 şi până în prezent, trăim un alt proces de deznaţionalizare, pe care îl numesc „anihilarea silenţioasă”. Exodul de populaţie din cele 11 judeţe şi Ţinutul Herţa, răpite de imperiul sovietic, constituie peste un milion de oameni. Un caz aparte de anihilare brutală şi silenţioasă a românilor înstrăinaţi îl reprezintă Transnistria.
După moartea lui Stalin, internaţionaliştii n-au abandonat politica lor în teritoriile ocupate. Timp de două perioade consecutive, denumite „dezgheţul lui Hruşciov” şi „stagnarea lui Brejnev”, deznaţionalizarea a continuat, însă cu alte mijloace, specifice. De exemplu, şomajul, provocat în mediul rural cu populaţie majoritar românească. Urma strămutarea planificată la minele din Donbas, la exploatările forestiere din Komi, la şantierele de şoc din Siberia, la noile pământuri desţelenite din Kazahstan şi Extremul Orient. În acelaşi scop acţionau şi frecventele reorganizări teritorial-administrative, multiplicarea raioanelor, proliferarea structurilor birocratice, ministerologia şi ministerocraţia.
Moscova şi Kievul au depopulat sistematic Basarabia şi nordul Bucovinei, reuşind să amplaseze, în locul românilor, circa două milioane de colonişti, recrutaţi din toate colţurile imperiului. Aceştia erau ademeniţi cu funcţii de conducere, cu diverse privilegii. Încurajaţi de regimul sovietic să se considere „eliberatori” şi „specialişti de valoare”, colonizatorii afişau o aroganţă greu de imaginat. Unii continuă să o facă şi în prezent, la Tiraspol, la Bălţi şi la Chişinău.
Care era structura socială a „eliberatorilor?”. Mai întâi o numeroasă nomenclatura a PCUS. O altă categorie aparte a veneticilor – ofiţerii, ieşiţi la pensie. De regulă militarii preferau oraşele: Chişinău, Bălţi, Tighina, Cahul, Cernăuţi, Ismail şi Reni. Sau centrele raionale şi localităţile de pe Nistru, Prut, Dunăre. Pentru ei nu existau restricţii privind „propiska” (viza de reşedinţă). Aceştia se puteau stabili oriunde doreau. Primeau apartamente peste rând, li se repartizau terenuri pentru vile. Dispuneau de toate facilităţile. Apoi, femeile nemăritate sau rămase văduve. Acestea veneau „din fundul Rusiei” cu sutele de mii. Femeile indigene, basarabencele şi bucovinencele, familiste şi bune gospodine, cu greu făceau faţă unei invazii matrimoniale sui generis din estul imperiului bolşevic. Concomitent, vechile teritorii naţionale româneşti au fost invadate şi de vântură-lume: delincvenţi de drept comun, eliberaţi din penitenciarele de dincolo de Ural, puzderie de aventurieri, prostituate, vagabonzi, alcoolici.
Basarabia română, denumită de administraţia imperială a ţarilor «Российская Швейцария» („Elveţia rusească”) devenise pentru exponenţii imperiului ideocratic sovietic «солнечная и цветущая Молдавия», adică „Moldova însorită şi înfloritoare”. RSSM înregistra cea mai mare densitate a populaţiei în comparaţie cu celelalte republici sovietice (până la 150 de locuitori pe km2 în partea centrală). Fostele judeţe româneşti aveau prin anii 70 şi cele mai bune rezultate în procesul diabolic de formare a „omului nou sovietic”. Astfel fondul genetic al naţiunii române a fost grav avariat: refugiul, emigraţia, deportările, mobilizarea totală, foametea organizată, colectivizarea, strămutarea planificată la şantierele de şoc, epurările frecvente ale intelectualilor, psihiatria sovietică.
Au trecut mai mult de două decenii de la colapsul imperiului. Majoritatea internaţionaliştilor însă resping cu încăpăţinare terminologia cu ajutorul căreia Mihail Gorbaciov încerca să restructureze un regim comunist osificat. Am în vedere noţiuni precum descentralizarea, transparenţa, pluripartitismul, libertatea presei, migraţia, emigraţia, privatizarea, investiţiile străine. Internaţionaliştii blestemă, înfierează naţionaliştii şi fenomenele precum fronturile populare din coloniile sovietice, care sperau să iasă din impas atacând birocraţia de partid si de stat, corupţia, degenerarea, mafia, cenzura şi multe alte puncte vulnerabile ale realităţii sovietice.
In prezent, printre internaţionalişti s-a format o mare castă de „politologi”. Unii provin direct din rândurile foştilor exegeţi în catehismul sovietic. Specialişti în ştiinţele sociale”: istoria PCUS, bazele marxism-leninismului, comunismul ştiinţific, ateismul ştiinţific. Aceşti profesionişti reciclaţi inundă acum mass-media. Au portaluri, site-uri, bloguri şi continuă să propage tipul de colonialism sovietic. „Experţii” în cauză ne servesc politica de rusificare a Kremlinului, drept rezolvare ideală a problemei naţionale, ca un proces firesc de „globalizare”. Mulţi dintre ei cer ostentativ reabilitarea abordării marxiste sau leniniste a naţiunii. Alţii vor o revenire la metodele staliniste, în general, precum şi la renaşterea Imperiului. Fie ţarist, fie comunist, fie ortodox-pravoslavnic sau neoliberal, dar imperiu să fie.
Aroganţa fabuloasă a internaţionaliştilor se manifestă pretutindeni. Ostentativ, cu trandafiri sau garoafe la petliţă, ei se dau drept unicii apărători ai libertăţii. Nu-i stinghereşte nici un pic faptul că sunt reprezentaţii unor doctrine în numele cărora au fost deja decimate sute de milioane de oameni. „Gâştele colhoznice” nu admit instrumente de analiză, care să permită sesizarea şi interpretarea unor evenimente ca invazia militară sovietică, comportamentul colonial al nomenclaturii PCUS, deportările, deznaţionalizarea, crimele, care au însoţit procesul de edificare a lagărului socialist. Internaţionala comunistă nu s-a sinchisit niciodată că metodologia ei nu include categoriile şi noţiunile folosite de naţionalişti pentru a înţelege ce s-a întâmplat, cu adevărat, în URSS.
La finele anilor 60 eram doctorand la Moscova. Locuiam în căminul Academiei de Ştiinţe a URSS, pe bulevardul Vavilov. Aveam acolo mulţi colegi kazahi. La primul contact, am rămas nedumerit de atitudinea lor faţă de epopeea „pământ desţelenit”. Eu, moldoveanul Mircea Druc, la 16 ani, am plecat voluntar, cu foaie de drum comsomolistă, ca să „ajutăm poporul frate kazah”. Se cuvenea, conform mentalităţii sovietice, să fiu mândru: am lucrat în Kazahstan tractorist, combainer, am fost decorat cu medalia «За освоение целинных земель». Toate astea însă erau percepute negativ de unii tineri kazahi. Şi, cu timpul, am descifrat motivul: eram considerat o victimă tipică „a aventurii hruşcioviste”.
De la colegii kazahi am aflat un lucru, care mi-a conturat orizontul. Naţionaliştii lor lansaseră un apel ilegal, codificat: „Nu vrem să fim minoritate naţională în ţara străbunilor noştri!”. Drept rezultat, chiar şi familiile kazahilor şcoliţi, din mediul urban, începuseră să aibă până la zece copii. Astfel, naţiunea kazahă, decimată de ţarism şi bolşevici, contracara neocolonialismul sovietic.
Românii basarabeni şi nord-bucovineni se aflau într-o situaţie similară cu cea a kazahilor. Revista academică „Nauka i Jizni” semnala presingul demografic fără precedent – drept un „fenomen negativ pentru RSSM”. Articolul, apărut la Moscova, a provocat mânia „feodalilor” de la Chişinău. Problemele demografice au fost declarate tabu şi cenzurate drastic.
Noi, românii din teritoriile ocupate, ca şi kazahii, ca şi ceilalţi captivi, ne mobilizam tacit resursele. La ţară, în raioanele din centrul şi sudul RSSM, se declanşase o explozie demografică: tot mai multe „mame-eroine” românce, care creşteau câte zece copii. Iar balticii, caucazienii, ucrainenii, puneau în mişcare alte mecanisme pentru a supravieţui în condiţiile invaziei noilor colonişti-internaţionalişti din „republicile sovietice frăţeşti”. Dar nu neapărat biologice (demografice). Fiecare colonie sovietică rezista cum putea politicii de deznaţionalizare silenţioasă promovată de PCUS.
Am căutat să aflu cum apreciază elitele kazahe situaţia în prezent? Aidos Sarimov, de exemplu, fost colaborator al Institutului de cercetări strategice din Kazahstan, sef de sector în administraţia prezidenţială a ţării, director al „Fondului Altânbek Sarsenbaev” constată:
„Există două mari adevăruri, evidente pentru mine. Primul. Nu putem considera că situaţia actuală va fi una permanentă. Situaţia se schimbă rapid. Acum se desfăşoară un proces de maturizare a părţii kazahe din societatea Kazahstanului. Putem spune că a început a doua etapă de autodeterminare naţională.
Al doilea adevăr: kazahii au devenit o majoritate naţională reală. Până la acest moment, majoritatea intelectualităţii naţionale şi-a format concepţiile în condiţiile în care kazahii constituiau o minoritate naţională. De aici şi tonul gălăgios, uneori cam isteric al declaraţiilor şi acţiunilor, de aici şi lozincile peste măsură de vehemente. Dar lucrurile se schimbă. Treptat, am ajuns în momentul când elita Kazahstanului devine o elită naţionalistă. Acest fenomen constituie un proces obiectiv, o condiţie de supravieţuire a naţiunii şi a statului kazah. Şi astăzi orice persoană lucidă îşi dă seama că ideologema actuală – „ţara cu 130 de naţionalităţi”, adică acel pilon pe care se ţine ideea unui Kazahstan multinaţional – această construcţie mâine nu va mai rezista la un control demografic. Privind obiectiv, peste treizeci de ani populaţia rusă a Kazahstanului se va diminua până la patru-cinci procente. Elita ţării va fi alta. În atare condiţii limbile engleză şi chineză, la fel ca şi limba kazahă, se vor bucura de o popularitate mai mare decât limba rusă. Faţă de aceasta se cuvine să avem o atitudine normală”.
(http: //www.regnum.ru/news/ 11. 07. 2009).
În pofida contraofensivei internaţionaliste, geneza şi dinamica naţionalismului revin în actualitate. Rusia postcomunistă reprezintă, se pare, cel mai spectaculos fenomen de renaştere a conştiinţei naţionale. Printre exegeţii naţionalismului rus contemporan se evidenţiază, combativ şi creativ, Constantin Krâlov, Alekcandr Samovarov, Mihail Beliaev, Cemion Reznicenko. Un suport considerabil pentru „Naţionalismul ştiinţific” este şi manualul „Naţionalismul ca ideologie politică”, apărut la Moscova în 2005. Autorul lucrării este Vladimir Malahov, doctor în ştiinţe politice, decanul facultăţii de ştiinţe politice a Şcolii superioare de ştiinţe sociale şi economice. Acesta evidenţiază aspectul ideologic, politic şi psihologic ale naţionalismului, funcţiile sale de bază, pe care le exercită în societatea contemporană. E vorba de: funcţia de legitimitate, funcţia de mobilizare şi funcţia de compensare.
În lucrările sale numeroase, expuse pe site, A. A. Dobrovolski (Dobroslav), disident sovietic şi deţinut politic în timpul lui Brejnev, explică cu patos diversele faţete ale naţionalismului:
Naţionalismul nobil reprezintă un ecou puternic al actelor de eroism ale strămoşilor în sufletele urmaşilor. Acesta îşi trage forţa sa uimitoare şi inepuizabilă din acel aliaj integru al subconştientului denumit „sufletul poporului”, care este, înainte de toate, memoria colectivă… Voinţa străbunilor înseamnă voinţă naţională.
Naţionalismul sacru, ca moştenire ancestrală, este axat pe un fundament iraţional de nestrămutat, este întipărit în sânge şi trăieşte în inimi. Vorbind în limba biologiei, naţionalismul este programat genetic.
Naţionalismul rus constituie dreptul sfânt al naţiunii originare de a fi stăpână în propria casă şi de a avea un guvern naţional rus. Naţionalismul rus înseamnă ordinea rusă: problema naţională în Rusia să fie rezolvată, într-un final, de către ruşi! Vocaţia principală a naţionalismului rus este măreţia naţiunii! Statul să devină în mod exclusiv o unealtă a voinţei naţionale. Binele patriei şi onoarea rusă mai presus de orice!…”
În procesul de destrămare a imperiilor, inclusiv a celui sovietic, naţionalismul a servit drept instrument de mobilizare şi consolidare a maselor. El reprezintă un instrument forte cu ajutorul căreia se poate rezolva problema legitimităţii frontierelor naţional-statale. Pentru noi, românii basarabeni, nord-bucovineni şi herţeni retorica naţională a îndeplinit, în principal, o funcţie compensatorie, ajutându-ne să suportăm traumele suferite după raptul teritorial din 28 iunie 1940.
În prezent, naţionalismul este una din principalele ideologii, concurând cu neoliberalismul şi socialismul. Contradicţia dintre cele două forţe enorme, diametral opuse – „naţionalismul natural” şi „internaţionalismul artificial” reprezintă problema cheie în strategia de supravieţuire la scara întregii planete.
Naţionalismul are rădăcini atavice şi un statut de constantă istorică. Odată provocat, erupe. De-a lungul secolelor, naţionalismul clasic a dărâmat imperii. Nu doar resurecţia neoliberală, nu numai capitalismul a împins comunismul în istoria utopiilor moarte, dar şi mişcările de eliberare naţională. Şi, în viitor, aspiraţiile micilor naţiuni captive se vor manifesta tot mai energic.
Cercetătorii ruşi folosesc frecvent noţiunea de „национализмоведение», adică „naţionalismologie”, sau „Ştiinţa Naţionalismului”. Odinioară regimul sovietic finanţa şi edita la Praga o revistă internaţională „Problemele Socialismului”. În prezent, la Moscova, apare o revistă solidă „Problemele Naţionalismului”.
Etnosistem
Merită menţionat un paradox al timpurilor noastre: este mult mai uşor să fii naţionalist decât să vorbeşti sau să scrii despre naţionalism. Cunosc acest lucru din propria-mi experienţă. S-a întâmplat cândva, demult, să joc un rol de „comunist-internaţionalist”, convins şi belicos. Drept ilustraţie a tezei poate servi şi un Memoriu al meu adresat, în aprilie 1974, lui Pelşe Arnold Ianovici, preşedintele Comitetului Controlului de Partid de pe lângă CC PCUS.
Cu certitudine, naţionaliştii reprezintă o structură biopsihică înnăscută. Lupta naţională, în comparaţie cu lupta de clasă, înseamnă să-ţi găseşti o familie spirituală. Să descoperi un mediu, unde fiecare persoană în parte ar putea identifica forma şi esenţa a ceva către care, în subconştient, a tins mereu, din adolescenţă. Oamenii care aderă la mişcările de eliberare naţională cunosc sensul unei atare opţiuni. Încercările propriului meu destin, drumul pe care l-am parcurs m-au convins: doar un naţionalist poate avea asigurate două valori salvatoare: imunitatea şi identitatea. În acelaşi timp, naţionalistul se expune unui risc permanent.
Expansiunea economică, discriminarea culturală, invazia militară mobilizează întotdeauna resursele naţionale de supravieţuire. Rezistenţa se va încrâncena pe măsură ce internaţionaliştii tind să aplice naţiunilor şi persoanelor metode similare cu biotehnologia, care permite obţinerea unor organisme modificate genetic (OMG).
„Omul depozitează în organismul său memoria milenară a străbunilor. Calea, parcursă de poporul său, este codificată în gene. A cunoaşte şi a descifra acest cod înseamnă discretizarea unor precepte de importanţă vitală pentru viitor”. «Московский комсомолец», № 7, пятница, 9 января 1981 года.
Drept confirmare a tezei sunt fenomenele precum „instinctul de perpetuare a speciei” şi „experienţa strămoşilor”, focalizată într-un singur parametru – „fosfataza alcalină”. În general, organismul uman are mai mulţi parametri de genul „fosfatazei alcaline”. Antropologii şi geneticienii vor determina şi vor confirma statistic rolul fiecărui parametru. Astfel se va putea recomanda, probabil, pentru fiecare om, un stil de viaţă individual, pornind de la experienţa strămoşilor săi biologici.
Un exemplu – „explozia demografică selectivă”. În plan biologic, probabilitatea că se va naşte un copil de gen masculin sau feminin este egală. Şi anual se nasc aproximativ acelaşi număr de băieţei şi fetiţe. După război, însă, în ţările care au suferit pierderi mari de populaţie masculină, se observă o creştere spontană a natalităţii în care băieţii predomină.
Un alt exemplu – „megaorganismul”. La termite, capacitatea de a construi „piramide” apare doar atunci când există o anumită cantitate de insecte, care să formeze un fel de „organism difuz”.
Încă un exemplu. Păsările sălbatice în timpul migraţiei nu au călăuză care să ghideze cârdul. În şase cazuri din zece, în fruntea stolurilor migratoare zboară păsări tinere, ieşite din găoace în vară. Căile de parcurs se întind uneori pe mii de kilometri. Exemplarele tinere nu cunosc aceste rute. O pasăre izolată, bătrână sau tânără, nu ştie încotro să zboare, stolul însă cunoaşte drumul. O pasăre singuratică, rătăcită de cârd, începe să se agite haotic şi de regulă piere…
Cunoştinţele, deprinderile, instinctul autoconservării, strategia alimentară, funcţionează şi ating scopuri finale doar atunci când indivizii se află împreună. Când exemplarele constituie un ansamblu de fiinţe. O atare Entitate sau un astfel de Întreg se creează în lumea animală, în societatea umană şi chiar în regnul vegetal. Acest cumul de exemplare reprezintă un „Supraorganism” sau „Megaorganism”. Pentru denumirea „megaorganismului” din regnul uman şi valorificarea realizărilor cruciale ale geneticii şi antropologiei am propus noţiunile de „Etnosistem” şi ”Proiectarea Etnosistemică”.
*
* *
Etnosistemica
Am impresia că geniul elitelor naţionale de la Bucureşti şi Chişinău se reduce treptat la expectativă. Înţelepciunea lor constă în a şti să aştepte. Iar masele populare, electoratul din întreg spaţiu românesc vegetează în prezent într-un mare vid ideologic. Dorinţa multor politicieni, sinceră şi pioasă, de altfel, e ca lucrurile să se aranjeze de la sine. Să lăsăm ca timpul să lucreze pentru noi. Iar convingerea multora că marea confruntare politică „stânga-dreapta” ar decide destinele oamenilor constituie o gravă eroare, teoretică şi practică. Mitologia conflictului „iremediabil” dintre aderenţii doctrinei „de stânga” şi a celei „de dreapta” nu mai are nici un credit şi nu rezistă analizei. În politică, precum în sfera ştiinţelor, literaturii şi artei, numai personalităţile creează. Iar istoria – dacă nu o divinizăm – rămâne doar o listă a creaţiilor, dar niciodată motorul acestea.
După 2007, toate modelele vechi sau mai recente, recomandate românilor de către politicieni şi profeţi, s-au redus la o singură soluţie: integrarea euro-atlantică. Şi acum, tot românul, vorba vine, nu aşteaptă decât strategiile post-aderare elaborate de guvern şi de partide.
Întrebare: prin această ultimă opţiune vom putea oare escalada infinitele crize conjuncturale şi de sistem? Vom reuşi, într-un final, să-i scoatem pe români din izolarea geopolitică, impusă pe rând de turci, fanarioţi, maghiari şi slavi? Să sperăm că de datata aceasta am ales corect Remediul. De-o fi bine, de-o fi rău, timpul le clarifică pe toate. Inclusiv scenariile futuriste.
Cu siguranţă, însă, şi acest panaceu euro-atlantic necesită o diagnosticare exactă: care sunt aspiraţiile, alternativele, opţiunile românilor, inclusiv a celor din afara frontierelor statale? Este strict necesară şi urgentă o viziune comună. Dar nicidecum asupra a ceea ce a fost, ceea ce este, sau ceea ce va fi România. Nu are nici un rost să polemizăm la infinit pe tema: prezent, trecut şi viitor. Mai important, decisiv şi constructiv ar fi să ştim cu certitudine ceea ce vrem să fie România integrată într-o lume schimbătoare, în căutare de soluţii la provocările Imperiului.
Problema cheie, cred, nu constă în previziune sau profeţie: ce se va întâmpla peste un deceniu, peste un secol etc.? Mai actual şi stringent e să diagnosticăm exact: ce-i de făcut pentru ca istoria să urmeze calea pe care o dorim?
Saltul calitativ în evoluţia naţiunilor este determinat de protagoniştii istoriei: oameni înzestraţi, volitivi, care vor şi pot să tulbure cursul evenimentelor, aparent ireversibil. Deciziile lor strategice, însoţite de riscuri enorme, elaborate la timp şi aplicate consecvent, asigură ieşirea naţiunii din impas.
Viitorul poate fi planificat. La urma urmei, într-o anumită măsură şi într-o formă oarecare, istoria este tentativa de a corespunde unui plan. E adevărat, îţi poţi face planuri de o perfecţiune totală. Nimeni însă nu-ţi garantează că planurile vor fi realizate. Şi adesea eşecul se datorează unei întâmplări, aparent lipsite de semnificaţie.
„Poporul”, acest termen preferat al internaţionaliştilor, consideră, de regulă, că modelul suprem de ordine socială este chiar realitatea actuală, consacrată, în care trăieşte. Elitele intelectuale însă o pun mereu sub semnul întrebării, elaborând utopii sau proiecte. Iar filozoful Alexandr Zinoviev menţiona că „toate marile evenimente din istoria omenirii sunt generate, stimulate şi conduse de diletanţi şi şarlatani”. Să fie oare adevărat? Doar dacă ne amintim de paradoxul lui Bernard Shaw: „Deşteptul se adaptează la lume aşa cum este ea, nebunul caută să o transforme: de aceea orice progres este opera nebunilor”.
Când globaliştii declară că modelul lor de guvernare şi creştere economică nu are alternativă, involuntar se înfiripă în cuget protestul şi speranţa. Ştiu: pretutindeni în lume, s-a declanşat deja o mişcare transnaţională de repudiere a fatalismului unui singur drum.
Numai un Proiect Naţional, cred eu, mai poate da un sens benefic vieţii indivizilor. Noi, românii, avem cu toţii un destin. Şi tot mai mulţi dintre români aspiră la autoritatea unui Proiect Naţional, care să includă şi un capitol aparte – „Reîntregirea Patriei”. Proiectul Naţional înseamnă, în esenţă, fortificarea Etnosistemului, care reprezintă un fenomen mai recent decât „naţiunea”. Evoluţia calitativă a „naţiunii” constă în atingerea nivelului de Etnosistem. Iar o Proiectare Etnosistemică ne va permite să gestionăm ciclurile de schimbări accelerate, de frustrări colective şi conflicte acerbe. Şi, în acest Proiect Naţional, legile biologiei, legile fundamentale ale naturii sunt chemate să joace un rol decisiv. În ultimele două secole factorii biologici au fost, de regulă, ignoraţi, in favoarea fizicii şi a economiei. A venit timpul să corectăm această deviere. Altfel nu vom depăşi viitoarele crize şi nu vom supravieţui.
Concluzia savanţilor antropologi se reflectă şi în concepţia naţionaliştilor contemporani. Istoricul rus Valerii Solovei, de exemplu, susţine că poporul ca integritate există, înainte de toate, în calitate etnică; etnicitatea e mai importantă decât economia, cultura şi politica; etnicitatea e de natură biologică sau, în cel mai bun caz, biologico-socială. A fi etnic rus, german, francez etc., înseamnă o problemă „de sânge” şi „de pământ”. O coincidenţă între biologic şi cultural-psihologic exprimată prin arhetipuri naţionale. ( …)
Fiecare individ judecă evenimentele pornind de la propriile vicii şi superstiţii. Accentuând importanţa biologicului, ne vom confrunta cu extrema internaţionalistă. Aceasta, de regulă, vociferează: „Rasism!”. Etnosistemica, însă, nu poate avea ceva comun cu vechile teorii rasiste. Ea are la bază legile naturii, biofila şi un program epistemologic, care include autodezvoltarea şi auto-corecţia.
Imperative naţionale de identitate şi supravieţuire, asemănătoare cu cele ale românilor, se află pe agenda tuturor democraţiilor, vechi şi noi, din est şi din vest, din nord şi din sud. De aceea se cere astăzi un efort conştient şi conjugat pentru crearea unor noi forme de organizare şi guvernare, în absolut toate sferele de activitate umană. Problema majoră, însă, ţine de faptul că „nicăieri uzura morală nu e mai avansată sau mai periculoasă decât în viaţa politică, şi în nici un domeniu actual nu găsim mai puţină imaginaţie, mai puţină experimentare, mai puţină bunăvoinţă de a face faţă schimbărilor fundamentale” (Alvin şi Heidi Toffler).
** *
Etnoutopia mea.
În perioada 1975-1980, în cadrul unei cercetări speciale, pe bază de contract, am testat circa două mii de „comandanţi ai industriei”. Şefii de departamente din ministere şi directorii de mari centrale economice din lotul investigat îşi desfăşurau activitatea în capitala URSS şi regiunea Moscovei, în RSSM şi RSSU. Cercetarea avea drept obiectiv „evidenţierea acţiunilor tipice ale conducerii economice de vârf în condiţii specifice”. Propaganda sovietică oficială declara pe atunci că URSS se află „în toiul revoluţiei tehnico-ştiinţifice”. Că atinsesem apogeul „emulaţiei celor două lagăre – socialist şi capitalist”. Dar cum reacţiona elita conducătoare sovietică la inovaţiile aflate pe agendă la finele anilor 70? Cum participau şefii de diverse niveluri la proiectarea şi aplicarea sistemelor informatice şi informaţionale, ergonomiei, sistemelor de control a calităţii producţiei, standardizării?.
Conform dicţionarelor explicative, misoneismul este rezistenţă oarbă la orice inovaţie, expresia exagerată a legii inerţiei, care acţionează în viaţa umană, individuală şi colectivă. Cunoşteam şi lucrările savantului italian Cezare Lombroso, care scrie inspirat despre „misoneism” – o atitudine înnăscută de respingere a tot ce este modern. Un fel de rigiditate faţă de ideile şi soluţiile noi, mai cu seamă a celor venite din exterior.
La facultatea de psihologie a Universităţii de Stat „Lomonosov” din Moscova am investigat un fenomen psihic, o atitudine comportamentală diametral opusă misoneismului. E vorba de atracţia instinctivă faţă de tot ce este nou, de pasiunea schimbului de decor, de teama de „a te fixa”. Pentru denumirea ştiinţifică a acestui aspect comportamental am propus noţiunea de „filoneism”, ca o trăsătură a caracterului uman. Astfel, prin combinare a diverse metode psihosociologice, am elaborat şi omologat o „Tipologie comportamentală a personalului de conducere în condiţiile implementării practice a inovaţiilor ştiinţifico-tehnice”.
În rezultatul acelei cercetării am descoperit că şefii de rang înalt din marile centralele economice şi ministere se împărţeau în:
• „conservatori înnăscuţi” (misoneişti) – 33%;
• activişti, iniţiatori, animatori (filoneişti) – 8%;
• „căldicei, centrişti” (expectativi) – 52%
• „constructivişti creativi” (inovatori) – 7%
Printre alte concluzii, am constatat un fapt inopinat: competitivitatea Uniunii Sovietice – „făuritoarea bazei tehnico-materiale a comunismului” era asigurată practic doar de cele 7% de „autentici revoluţionari ai revoluţiei tehnico-ştiinţifice”. Iată un factor important, dar ignorat de cei care investighează cauzele stagnării brejneviste şi ale colapsului Imperiului Sovietic.
Cu certitudine, fără resurse umane specifice, realizarea unui Proiect Naţional, ca şi orice schimbare de direcţie, este, practic, imposibilă. Şi în cazul nostru, vorbind de Paradigma Etnosistemică, nu poţi deveni din senin un militant etnosistemic. La realizarea Proiectului Etnosistemic se vor angaja anumite personalităţi, capabile să perceapă, să asimileze valori abstracte, ideale. În masa umană însă asemenea personalităţi inovatoare există în proporţie de circa 7%. Şi acest indice psihofiziologic reprezintă o caracteristică pentru orice popor. Indiferent de nivelul de dezvoltare socio-economică sau istoria acestuia.
„Cugetarea Etnosistemică” se axează pe următoarele premize:
- Individul se naşte, personalitatea se formează;
- Poporul e compus din indivizi, naţiunea din personalităţi;
- Fiecare individ aspiră să ajungă o personalitate, fiecare popor tinde să devină o naţiune;
- Naţiunea, în esenţă, reflectă capacitatea de autoguvernare a unui popor;
- Etnosistemul reprezintă o ipostază calitativă în procesul de dezvoltare a naţiunii.
Etnosistemul reprezintă:
- Un produs al evoluţiei naturale (biologice): individ – familie – popor (o transformare cantitativă);
- Un produs al evoluţiei psihosociale: individ – personalitate – naţiune – Etnosistem (o transformare creativă, constructivistă).
Fiecare „naţionalist autentic”, clasic, e dator să se autoperfecţioneze pentru a deveni un etnosistemic, un etnosistemolog – un profesionist, care cugetă şi acţionează etnosistemic. Iar personalitatea unui lider etnosistemic ne apare ca o structură compusă din:
- ierarhia motivelor,
- gradul de autocontrol al psihicului şi
- necesitatea nativă de libertate.
Elaborând „Paradigma Etnosistemică”, nu anticipez o nouă aventură socio-politică. Am în vedere un Proiect Autohton, capabil să răspundă la întrebările nerezolvate sau încă neformulate. Şi, principalul, să includă o viziune românească asupra naţiunii. O alternativă a Renaşterii în contextul eventualelor State Unite ale Europei. Să asigure umanitatea contra celei mai mari ameninţări actuale: dispariţia progresivă a diversităţii, nivelarea persoanelor, reducerea culturilor la o „civilizaţie mondială” construită pe tot ce poate fi mai comun.
Deşi, în principiu, e imposibil să prevezi viitorul, consider că utopiile au un rol important în construcţia socială şi dezvoltarea ştiinţifică. Invenţia creativă a savantului nu diferă prea mult de imaginaţia utopistului. Orice utopie este o teorie socială, in timp ce mitul reprezintă aspiraţiile unui grup în vederea distrugerii a ceea ce există. La utopişti nu e totul himeric, unii fiind revelatori, alţii acţionează ca stimulatori sau ferment al schimbării.
Ca să-mi edific propria utopie intitulată Etnosistemica am pornit de la ideea că integrarea tezei şi antitezei permite înlocuirea actualului vid ideologic cu un Plan viabil de supravieţuire. În acest scop am încercat să mă clarific treptat în legătură cu fenomene şi realităţi precum:
• Resurecţia neoliberală după căderea „cortinei de fier”;
• Misterele capitalului;
• Confruntarea acerbă internaţionalism – naţionalism;
• Globalism – Antiglobalism – Alterglobalism;
• Mişcările transformatoare;
• Noile paradigme.
În contextul schimbărilor globaliste, Etnosistemica caută soluţii care să includă obligatoriu criterii şi reguli de edificare a viitorului Stat-Etnosistem, având drept fundament ideologic Dictatura Legilor Naturii plus Bioeconomia, ca o soluţie viabilă la convergenţa de crize, infinita „tranziţie” neoliberală şi actualul haos opţional.
Statul-Etnosistem va asigura omenirea contra ameninţării actuale: dispariţia progresivă a diversităţii biologice şi culturale, nivelarea şi reducerea naţiunilor la o „civilizaţie mondială” asamblată din subproduse şi surogate ale globalizării.
Statul-Etnosistem va apăra dreptul fiecărei naţiuni la un certificat de proprietate asupra unui mediu vital propriu; un drept inalienabil şi imprescriptibil, strict determinat şi general recunoscut, inclusiv de câtre un eventual for suprem al naţiunilor suverane.
Statul-Etnosistem va acorda prioritate Forţelor Naţionale Producătoare şi Forţelor Naţionale Creatoare. Iar sintagma „o altă Românie” presupune un Model Identitar „Dacia Phoenix – Dacia Felix”, având la bază sinergia valorilor provenite din două surse integrate şi asimilate creativ:
- biofilia, bioeconomia, biopolitica şi ecologismul;
- fondul tracic, latinitatea europeană, conservatorismul anglo-saxon, constructivismul germano-nipon şi sionismul consecvent;
Evident, Etnosistemica este o construcţie eclectică. O sinteză creativă a doctrinelor clasice. Ideologia de Sinteză însă nu semnifică un fel de compromis, o soluţie de mijloc, şi nici o etapă tranzitorie către unul sau altul dintre sistemele economice şi metodele de guvernare existente. Sinteza şi sinergia reprezintă o trecere de la societăţile clasice – una totalitar-consumistă şi alta totalitar-comunistă – către Economia Etnosistemică. Şi această cale de tranzit o mai putem denumi şi Etnoevoluţie.
Anticipând critici vehemente, mă întreb frecvent care va fi evoluţia în spaţiul românesc post-decembrist şi post-sovietic? În România, va triumfa Deminternul precum a dominat Kominternul după ultimul război mondial? Va avea loc o trecere definitivă de la „economia de piaţă” la „societatea de piaţă”? Ar fi oare capabilă naţiunea română, sau vreun partid politic, să aleagă vectorul „aventurii istorice”? Sunt predispuse elitele noastre să caute o cale de pionierat, fără să aibă suficiente cunoştinţe şi temperament de exploratori?
Nu ştiu, desigur. Răspunsul îl poate da numai Viitorul. Ceea ce ştiu însă prea bine, este că românii au servit deja, ca şi alte popoare, drept material uman, pe care internaţionaliştii şi-au testat unul din marele lor experimente. Am văzut cu ochii mei eclipsa totală din Cetatea Soarelui. După anul 2000 am asistat uluit la recidiva Kominternului în Basarabia. Astfel, îmi dau bine seama că generaţiile de români, care au trăit pe viu „aventura comunistă”, ar putea, mai curând, să se întoarcă înapoi. Puţini români ar mai avea curajul s-o ia de la început. Să adere la o doctrină politică inedită, ieşită din comun. Mai mult decât atât. La Bucureşti, unii liderii politici, în loc să participe la o aventură, cum ar fi, de exemplu, Etnosistemica, ar putea să-i susţină pe cei dispuşi să „întoarcă armele”, ca la 23 august 44.
Cu toate acestea, consider că Utopia unei „alte lumi” şi a unei „alte Românii” e necesară şi e posibilă. Cum poate deveni însă realitate? Printr-o sinteză a aspiraţiilor pozitive pe care cei de stânga şi cei de dreapta, internaţionaliştii şi naţionaliştii, euro-optimiştii şi euro-scepticii le manifestă alternativ şi disparat. Printr-un alt mod de a vedea destinul uman, destinul Uniunii Europene şi al Planetei în general. Printr-o altă atitudine faţa de viaţă. Printr-un alt tip de raţionalitate, gândire şi conduită. Sper că promotorii Cugetării Etnosistemice vor deveni cu timpul o forţă intelectuală proactivă, retroactivă şi proiectivă. Ei vor construi o punte între memoria ancestrală şi un viitor încă necunoscut.
La macro nivel, „a cugeta şi acţiona etnosistemic” semnifică: elaborarea teoretică şi transpunerea consecventă în practică a Paradigmei Etnosistemice, ca o nouă viziune. Ca o stare de anticipaţie optimistă, legată de făurirea unei civilizaţii post-corporatiste, post-consumiste şi post-escatologice. Efortul lor conjugat, coerent şi creativ va transforma enunţata Paradigmă Etnosistemică într-un suport teoretic pentru Ştiinţa Modelării şi Arta Guvernării în viitorul Stat-Etnosistem.
In arena politică, Etnosistemica se impune ca un rival capabil să răstoarne ideologiile globaliste. Ea va contracara excesele internaţionalismului comunist şi supremaţia internaţionalismului consumist, supremaţie axată pe emanciparea economiei de sub preceptele moralei, politicii şi religiei. Am certitudinea că etnosistemicii vor putea opera o răsturnare politică autentică, care să determine Reînnoirea. E vorba de o mutaţie importantă în percepţia, conştiinţa şi voinţa oamenilor. Am în vedere „efectele vizibile ale schimbărilor invizibile suferite de sentimentele oamenilor”, la care se referea, acum o sută de ani, Gustave Le Bon.
Aventura mea.
Solitar, încă din anii de studenţie, mi-am însuşit principiul: „Fă-ţi drum din mers, vindecat de iluzii!”. De iluzia Adevărului, Perfecţiunii, Absolutului, Revoluţiei, Progresului. Întotdeauna Adevărul este parţial. Perfecţiunea, Absolutul nu există, nu pot fi atinse. Revoluţia este mai curând distructivă decât salvatoare. Progresul nu e nicicând atât de mare precum se afirmă adeseori.
Etnic român fiind, mi-am dorit din totdeauna să văd şi conaţionali de ai mei printre deschizătorii de drumuri. Vreau să-i venerez pe acei liderii, care renunţă treptat la modul tradiţional de a face politică. Care îşi apără identitatea. Indiferent dacă sunt la guvernare sau în opoziţie, sunt parlamentari sau extraparlamentari.
După căderea dictaturii comuniste (sau, în altă versiune, după lovitura de stat) din decembrie 1989, speram că elitele vor iniţia edificarea unei „alte Românii”. Aşteptam un aport creativ la elaborarea unei strategii de supravieţuire în Era Globalistă.
Am adesea impresia că ne-am întors înapoi, la starea de spirit din preajma primei conflagraţii mondiale. Cu toate acestea, eu, la nivel strict personal, parcă aşi fi mai fericit. Mă simt oarecum liber şi mai împăcat sufleteşte decât în „paradisul internaţionalist sovietic”, invocat cu atâta încrâncenare de românofobii antiunionişti de la Chişinău, Tiraspol, Bălţi şi Comrat.
Mă întrebam adeseori: „ – În plan psihologic, tu, Mircea Druc, cam pe unde te încadrezi în acea tipologie comportamentală, elaborată la Moscova, la finele anilor 70?”. Cele două extreme – misoneismul şi filoneismul îmi sunt străine. Atât dorinţa de a păstra cu orice preţ un status quo („doar de-oi muri eu!”), cât şi pasiunea de a reforma şi restructura, până în pânzele albe.
Am încercat mereu, în limita posibilităţilor, să aplanez disputele şi confruntările în termeni precum: „Aut, aut, tertium non datur!” Astfel, dilema „tradiţie sau modernitate” nu-şi mai are loc în opţiunile mele etnosistemice. Promotorii spiritului autohton şi avocaţii teoriei sincronizării prin imitaţie, îşi egalează şansele.
La nivel interpersonal, mă aventurez să netezesc asperităţile şi caut să „merit iubirea aproapelui meu”.
Mi-ar fi plăcut, uneori, să fiu „de aici şi de dincolo”, cu aceeaşi intensitate şi „în acelaşi moment”. Cuget simultan ceea ce până în prezent nu a fost abordat decât în contradictoriu. Caut sintonia celor două tendinţe antagoniste: una de a fixa ceea ce s-a realizat deja, cealaltă de a suprima gradual ceea ce este consacrat, pentru a pune în loc o realitate superioară. Am fost şi am rămas un visător constructivist. Cred sincer în binele stabilităţii. Dar şi în necesitatea schimbării. Fiindcă prea multă ordine duce la sclerozare. Iar o dezordine accelerată devine distructivă.
Până la destrămarea Imperiului sovietic, supus rigorilor de cazarmă comunistă, încercam să evadez în Occident. În sensul direct al cuvântului. Sau măcar virtual. Micele naţiuni captive, solidare şi disperate, au demolat „şandramaua bolşevică”. Şi, din fugă, am nimerit cu toţii din cazarma internaţionalistă a lagărului socialist în „bordelul societăţii de consum”.
Să fi intuit cumva că peste decenii, voi ajunge să iau act de justa sentinţă, dată de academicianul Florin Constantiniu, m-aş fi comportat, probabil, relativ mai moderat. Atât în lupta vieţii, în general, cât şi pe baricadele democraţiei. Iată verdictul unui savant – o autentică şi mare conştiinţă naţională a tuturor românilor:
„În istoria fiecărui popor există evenimente cruciale, care inaugurează o nouă etapă în evoluţia societăţii. Decembrie ’89 a fost un astfel de eveniment: crucial, înnoitor, fondator. Din nefericire, şansele imense care se ofereau ţării noastre au fost ratate… În raport cu 1859-1878 şi 1918-1938, ultimii 20 de ani nu ne dau decât infime temeiuri de satisfacţie şi deloc de mândrie… Din 1989, societatea românească a fost profund divizată…, lipsită de un proiect naţional şi incapabilă să-şi mobilizeze resursele pentru a valorifica şansele ce i se ofereau: în primul rând, unirea Republicii Moldova cu România. Pe scurt, nici clasa politică, nici societatea românească nu au fost în măsură să asigure inauguralului din decembrie 1989 justificarea imenselor posibilităţi oferite de căderea comunismului … Peste o sută de ani, cred că judecata urmaşilor şi, între ei, a istoricilor, va fi foarte severă. Anii 1989-2009 vor fi consideraţi o perioadă de declin, clasa politica şi poporul român împărţind, în egală măsură, responsabilitatea pentru această tristă realitate. Să dea Dumnezeu ca atunci, peste un secol, România să aibă situaţia fericită pe care a ratat-o astăzi” – Extras dintr-un interviu realizat de Ion Longin Popescu pentru „Formula AS”, publicat Joi, 25 noiembrie 2010.
În prezent mă aflu situat „dincolo de Stânga” şi „dincolo de Dreapta”. Nu sunt aliniat, în particular şi habotnic, nici unei doctrine politice, nici unei tradiţii sau religii, dar nici nu resping vreuna. Şi, de foarte mult timp, am acceptat o călăuză în viaţă: speranţa şi siguranţa că o „altă lume” şi o „altă Românie” sunt posibile.
Bineînţeles, deocamdată Etnosistemica este o Etnoutopie personală a lui Mircea Druc. Dar de ce, totuşi o „aventură” cu referire la Etnosistemică? Fiindcă nimeni în lume încă nu a declanşat supra-lupta pentru o Civilizaţie Etnosistemică. Deoarece nu s-a finalizat intenţia de a consolida „o viguroasă mişcare ştiinţifică, ce va împleti frumuseţea Gândirii cu trăinicia Faptei”, făurind astfel Ştiinţa Naţiunii. Acesta era visul marelui sociolog român Dimitrie Gusti.
Etnosistemica mă face să-mi trăiesc neabătut, până la capăt, propria aventură, în sensul formulat de Didier Regnier: „Aventura este libertatea noastră supremă. Cea care nu poate fi supusă, reglementată, programată. Aventura este o modalitate unică de a-ţi aparţine. De a dilata în permanenţă limitele noastre omeneşti… Aventura e o soluţie elegantă de a ne trăi, la etapa maturităţii, visele copilăriei”.
Ca unionist prin definiţie, trăind într-un haos opţional generalizat, îmi duc viaţa sub imperativul unor decizii individuale de risc. Şi, cât mă mai ţine Dumnezeu, rămân în căutarea unui Remediu Etnosistemic pentru o Patrie Reîntregită în spaţiul nostru ancestral carpato-danubiano-pontic.
Nota redacției: Sunt onorat să public confesiunile dlui Mircea DRUC. Sunt mărturii și observații, analize, diagnoze și prognoze etc., care vor intra în Biblioteca Naționalismului Românesc. Am sentimentul că înlesnesc producerea unui eveniment istoric: intrarea lui Mircea Druc în conștiința teoretică a Neamului.
Să ne trăiți, domnule Prim Ministru!
Mircea Druc este un om al trecutului. Cei
care sunteţi entuziasmaţi de „analistul”
Micea Drug de ce nu vă întrebaţi de ce
în Moldova de peste Prut Micea Drug nu
mai reprezintă nimic.Doamne fereşte de
un asemenea preşedinte!Când l-am auzit
spunând că evenimentele din Ucraina se
vor repeta în Rusia am înţeles cât de
depăşit este acest Mircea Drug.
Mircea Druc este unul dintre puținii oameni care „au un trecut”! Au făcut ceva la viața lor! Așa cum sunt mulți români… Nu mai reprezintă nimic Mircea Druc? Pentru dumneata, poate. Care te ascunzi în anonimat Pentru mine Mircea Druc face parte din istoria nenorocului nostru! Am avut noroc cu un Mircea Druc la Chișinău, dar am avut nenorocul ca să nu avem un Mircea Druc și la București… Atunci, la începutul anilor 90!
Un text excepțional. Am priceput abia acum dimensiunile tragediei fraților noștri din Basarabia, complexitatea acestei tragedii! Este mare mirare că au rezistat! Neapărat, domnule profesor, să se tipărească acest text în zeci de mii de exemplare, să fie discutată fiecare afirmație și informație, domnul Druc să fie invitat să vorbească Țării! Alegerea lui Mircea Druc ca președinte la București și la Chișinău! Asta trebuie făcut, trebuie pregătit de politicienii și oamenii de carte care simt românește!
Mircea Druc ar putea fi candidatul potrivit la functia de presedinte al Romaniei, cu sanse reale de a ne salva, cu conditia sa fim UNITI si sa-l sustinem……
stimate d-le Coja,
Sa explic foarte clar,Foarte eronata abordarea prezenta,foarte CORECTA abordarea trecuta!
Ce a fost a fost,nu mai schimba nimeni.Insa UNIUNEA EUROPEANA desnationalizeaza,compromite,DISTRUGE ortodoxia,natalitatea Basarabiei,si singura alternativa ramane ORTODOXISMUL RUSESC! pentru a nu distruge:
-RASSA ALBA DIN BASARABIA(invadata pe viitor de negrii din FRANTA,in cadrul UE)
-BISERICA,CREDINTA(prin legalizarea pedofiliei,adoptiilor GAY,casatoriilor homosexuale si prostitutiei)
-ECONOMIA(prin facerea din Basarabia o PIATA DE DESFACERE A OCCIDENTULUI DEZVOLTAT in cadrul UE)
Cu alte cuvinte,abordarea este eronata din punctele vedere ale strategiei.
Pentru ca imperiu mai DIABOLIC si malefic,care promoveaza prostitutia,SODOMA,GOMORA,homosexualitatea si pedofilia ca UNIUNEA EUROPEANA,nu exista,nici la MOSCOVA macar,care de bine de rau e stat ORTODOX!
Mai bine MORT decat sodomit homosexual!
lectura textului de mai sus mi-a dat o durere de cap.mentalitatea rusilor este bine cunoscuta.deaceea europa ii priveste cu suspiciune si neliniste.gm
Nu stiam ca Mircea Druc este un analist si un teoretician atit de fin si concomitent atit de profund al fenomenului nationalist.
Ma uimeste cum aplica el teoria sistemelor la explicarea stiintifica a nationalismului ca avind radacini in etnicitate in genetica ,in memoria colectiva (si in cultura,religie si traditii as adauga eu)
Constat cu placere ca minti sclipitoare de romani se afirma atunci cind natia are mai multa nevoie de ele .
Ramine doar ca cei care le apreciaza valoarea sa atinga punctul critic!
asa, da! Ce adevarati romani nasc la Moldova.
Dar, te pui cu imbecila mass-medie din Romania aservita. A luat si Basescu pozitie contra hugarismului dezlantuit si in loc sa-l incurajam pe acest drum ca sa continuie… noi, presa imbecila, il linsam pentru un demers natural si firesc si, normal, il vom aduce in pozitia de a prezenta scuze ca a spus si el in al 13-lea ceas un adevar…