„Mihail Moruzov și frontul secret” (1)
General Br. (r) Prof. univ. dr. Cristian Troncota 12 Decembrie 2021
Cristian Troncota-Mihai Moruzov
Istoria serviciilor secrete e plină de momente de tensiune şi dramatism, de succese şi de amare înfrângeri. Şi unele şi celelalte sunt trecute tot în contul oamenilor, care s‑au încumetat să poarte povara unor grele misiuni, cu conştiinţa că‑şi slujesc ţara.
Istoriografia română a înregistrat – atât înainte, cât şi după decembrie 1989 – lucrări referitoare la momente, perioade sau personaje şi chiar personalităţi din istoria serviciilor secrete de informaţii româneşti, precum şi studii, articole şi culegeri de documente. Cu toate acestea, o lucrare de sinteză pe această temă, elaborată după criterii, metodologii şi exigenţe ştiinţifice, rămâne, şi pe mai departe, un deziderat, şi aceasta din mai multe motive.
În primul rând, s‑a pus şi se va pune permanent problema accesului la surse. Documentele de arhivă – şi am în vedere arhivele secrete – au propria istorie. Conservarea, prelucrarea şi gestionarea lor se face după alte reguli decât cele din arhivele istorice obişnuite, au un regim special de acces, termene mult mai lungi în care se interzice publicarea lor şi, nu în ultimul rând, au constituit de‑a lungul timpului obiectul unor distrugeri succesive din varii motive. Chiar documente importante, cum sunt, spre exemplu, sintezele informative, cu caracter şi circuit special, referitoare la fapte, evenimente sau cazuri deosebite, ce nu trebuiau cunoscute decât de anumiţi factori de putere din stat, aveau pe prima filă, lângă antet, menţiunea expresă de a fi distruse imediat după consultare. Ne scapă sau, în orice caz, e greu de explicat, în actuala fază a cercetării, motivele pentru care unele din aceste documente s‑au păstrat totuşi. E adevărat, astfel de documente constituie o raritate, fapt pentru care descoperirea lor reprezintă un adevărat trofeu pentru cercetătorul care, cu minuţie şi perseverenţă, studiază printre rafturile de arhivă prăfuite, unele chiar uitate sau insuficient evidenţiate prin sistemul de înregistrare al cataloagelor.
Pe de altă parte, se pune problema criteriilor de abordare. Istoria serviciilor secrete de informaţii româneşti, ca de altfel a oricăror instituţii de acest gen, poate fi tratată din mai multe perspective: cronologic; a evoluţiei structurilor ce compun o comunitate informativă; a cadrului legislativ, conceptual sau tehnico‑metodologic; a cazuisticii semnificative; a metodelor, mijloacelor şi procedeelor specifice întrebuinţate. La fel de interesante, în sensul formulării unor concluzii relevante, se dovedesc şi analizele fluxurilor informaţionale obţinute de serviciile secrete de informaţii şi difuzate factorilor de decizie din stat – mai ales în momentele de criză sau în situaţii limită – pentru fundamentarea strategiei şi politicii de apărare în materie de siguranţă naţională. Sugestive şi pline de conţinut sunt şi studiile care urmăresc să reliefeze în ce măsură mobilul deciziei politico‑diplomatice şi militare a ţinut cont de informaţiile furnizate de serviciile secrete sau consecinţele soluţiilor adoptate. Prin urmare, analizele pot pune problema eficienţei unor astfel de structuri şi stabilirii rolului şi locului lor în ansamblul instituţiilor statului modern, într‑un anumit context istoric.
Un demers analitic ambiţios îşi poate propune, ca obiect, toate aceste aspecte la un loc, la care trebuie să adauge şi o încadrare istorică, absolut necesară pentru evidenţierea surselor de pericol interne şi externe, ce determină în fond raţiunea existenţei şi activităţii structurilor informative secrete cu rol de prevenire, înlăturare şi contracarare a oricăror fapte, acţiuni şi fenomene, ce pot aduce atingere sistemului imunitar al statului.
Şi în abordarea activităţii şefilor serviciilor secrete – sau a oamenilor din preajma lor – e nevoie de obiectivitate, echilibru şi multă cumpătare. Pentru un asemenea demers, nu o dată, s‑a dovedit că studiul atent al documentelor de arhivă, coroborat cu lucrările memorialistice şi chiar cu afirmaţiile notate în cadrul dialogului purtat cu cei rămaşi în viaţă, care s‑au aflat în mijlocul evenimentelor ori în imediata lor apropiere, pot demonta legendele create în jurul unor şefi ai serviciilor secrete. Şi pentru ca „monştri sacri“ ai spionajului şi contraspionajului să redevină oameni adevăraţi în conştiinţa posterităţii, analiza unor astfel de personalităţi trebuie făcută cu multă atenţie, ca nu cumva să se creeze în jurul lor o altă mitologie.
Am subliniat toate acestea pentru că ele au constituit esenţa ideilor şi principiilor care m‑au călăuzit permanent în studiul şi eforturile de reconstituire a unor momente, cazuri şi personaje din istoria serviciilor secrete de informaţii româneşti, în epoca contemporană. În ultimii ani, am reuşit să public o serie de rezultate ale acestor cercetări şi să adun în urma lor o adevărată colecţie de documente. Recitindu‑le, mi‑am dat seama că pot fi reunite într‑un tom, în ciuda modalităţilor diferite de tratare.
Volumul este dedicat lui Mihail Moruzov şi Serviciului Secret de informaţii al armatei române pe care l‑a fondat, organizat şi condus din 1924 şi până la începutul lunii septembrie 1940. Alături de Moruzov apar şi câţiva din principalii săi colaboratori, fie prin acţiunile informative întreprinse, fie în calitate de memorialişti, printre care maiorul Constantin Gh. Ionescu Micandru, locotenent‑colonelul Gheorghe Petrescu, Niky Ştefănescu, Gheorghe Cristescu, Ştefan Enescu şi alţii.
Documentele din anexă acoperă două perioade distincte. Mai întâi, intervalul 1917‑1919, când Mihail Moruzov a activat ca şef al echipei de siguranţă din Delta Dunării, în timpul războiului de întregire, şi apoi perioada 1934‑1940, până la arestarea şefului Serviciului Secret.
Răstimpul cuprins între 1924‑1928 nu este acoperit documentar, întrucât, aşa cum rezultă dintr‑un proces verbal păstrat în Arhiva Ministerului Apărării Naţionale, documentele Serviciului Secret şi ale Secţiei a II‑a din Marele Stat Major, elaborate în acea perioadă, au fost distruse în totalitate în timpul bombardamentelor de la sfârşitul lunii august 1944. Nu excludem posibilitatea existenţei unor dubluri, răspândite prin alte unităţi arhivistice, cu o tematică diferită, dar în stadiul actual al cercetării nu au fost depistate.
De asemenea, nu am găsit până acum explicaţia lipsei de documente ale Serviciului Secret pentru perioada 1929‑1933. Excepţie face „Memoriul“ întocmit de Mihail Moruzov la 9 martie 1930, referitor la situaţia din Basarabia, document găsit cu totul întâmplător în biblioteca Arhivei Serviciului Român de Informaţii. Ceea ce este interesant, documentul poartă semnătura olografă – cu cerneală neagră – a lui Mihail Moruzov. Pe fiecare filă este aplicată o stampilă cu inscripţia „Biblioteca Academiei R.P.R.”, iar pe prima filă este inserată cota 4/311. Cu toate eforturile făcute, nu am reuşit să găsesc cine şi când l‑a clasat în Biblioteca Academiei, în ce împrejurări şi‑a schimbat locul de păstrare. Misterul ne duce involuntar cu gândul la perioada proletcultismului, spre anii „republicii populare“, când cenzorii Securităţii şi propagandiştii P.C.R. vânau cărţi şi documente din biblioteci şi arhive, care, prin conţinutul lor, compromiteau imaginea comunismului şi a U.R.S.S. Oricum, faptul că acest document nu a fost distrus – şi probabil că nu e singurul exemplu – demonstrează, dacă mai încălzeşte pe cineva, că cerberii bolşevismului românesc au avut şi limite în pornirile lor „revoluţionare”.
Memoriul lui Mihail Moruzov despre situaţia Basarabiei din 1930 este, fără nici un fel de exagerare, captivant, fapt pentru care nu rezist tentaţiei de a sugera cititorilor să înceapă lectura chiar cu acest document. Ni se dezvăluie, înainte de toate, tragedia Basarabiei, partea de responsabilitate ce revine autorităţilor centrale şi teritoriale româneşti din epocă – în faţa altora din exterior – pentru situaţia şi destinul unui străvechi teritoriu românesc. Se poate înţelege şi mai lesne obsesia opiniei publice româneşti, starea ei de spirit, faţă de pericolul comunist, în directă conexiune cu posibilitatea parcă implacabilă prin imobilism a pierderii Basarabiei în situaţia unei agresiuni sovietice. Documentul reliefează, prin conţinut, varietatea mijloacelor folosite pentru investigaţie şi procurarea informaţiilor de documentare, precum şi capacitatea de analiză‑sinteză a lui Mihail Moruzov şi probabil a principalilor, săi colaboratori din Serviciul Secret.
Ne întrebăm cu îndreptăţire, la ce au folosit astfel de informări cu caracter preventiv, dacă în următorul deceniu situaţia pare că nu s‑a schimbat? Interogaţia noastră are în vedere conţinutul notei din 15 februarie 1940 prin care Serviciul Secret aducea la cunoştinţa autorităţilor centrale despre impactul curentului comunist în rândurile maselor de ţărani, printre care se răspândea tot mai intens zvonul că Basarabia urma să fie ocupată de trupele sovietice, iar mulţi conaţionali începuseră deja să‑şi vândă pământurile, în vreme ce minoritarii etnici deveneau şi mai activi[1]. Un alt exemplu edificator ni‑l oferă nota din 7 martie 1940 prin care Serviciul Secret dovedea că era bine informat despre activitatea „Societăţii Basarabehilor”, care înfiinţase, cu ajutorul agenţilor trimişi de Moscova, alte patru centre de propagandă în S.U.A. (la New York, Chicago, San Francisco şi Saint Louis)[2]. Obiectivul acestei societăţi era de a pregăti din timp opinia publică internaţională pentru eventualitatea unui atac sovietic contra României şi „eliberarea” Basarabiei.
Într‑un asemenea context, strădaniile Serviciului Secret român nu mai trebuiau concentrate spre identificarea factorului de risc cel mai periculos pentru integritatea şi suveranitatea naţională, întrucât el era perceptibil şi prea evident pentru toată lumea. Eforturile au fost direcţionate spre combinaţiile de culise cu scopul de a racorda interesele româneşti la oricare dintre marile puteri – cu excepţia U.R.S.S. – dispuse şi interesate în a ne garanta graniţele naţionale. Pentru prevenirea materializării pericolului reprezentat de bolşevism, cu toate consecinţele ce decurgeau pentru societatea românească, Serviciul Secret condus de Mihail Moruzov s‑a încumetat să bată la porţile unor înalte cancelarii politico‑diplomatice şi militare de la Berlin, Roma, Paris, Londra dar şi de la Praga şi Varşovia, pentru a analiza situaţia la faţa locului, a face schimb de informaţii şi de a găsi soluţii pentru salvarea situaţiei de izolare în care se afla România. Eforturile au avut succes până la un anumit punct. Dar lipsa consensului forţelor politice, situaţie acutizată şi de nehotărârea unei politici externe clare, a făcut ca tot ceea ce se clădise până atunci cu riscuri, sacrificii şi compromisuri să se prăbuşească rapid precum un castel de nisip.
Dacă marele pericol de la Est nu a putut fi neutralizat, în vara anului 1940, asta nu înseamnă că istoria învinşilor, în cazul nostru a Serviciului Secret, nu este interesantă. Orice bilanţ, rezultat în urma unui demers analitic, formulează teza – cu care e greu să nu fim de acord – potrivit căreia, mai tot timpul, în momentele de criză şi situaţii limită, serviciile noastre secrete de informaţii au gustat din cupa amară a înfrângerii, şi nu întotdeauna din vina lor, pentru că informaţiile de valoare au difuzat, deci şi‑au justificat raţiunea de a fi. „Vae victis?“. Poate! Dar tocmai de aceea e bine să studiem cu mai multă atenţie trecutul pentru a‑l înţelege şi a nu‑i mai repeta, pe cât posibil, greşelile.
Din această perspectivă, „experienţa Moruzov“ şi a Serviciului Secret de informaţii devine instructivă, cel puţin din două puncte de vedere. Pe de o parte, avem de‑a face cu un serviciu secret de informaţii bine conceput, structurat şi direcţionat, care în câţiva ani a reuşit chiar să devină eficient în ce priveşte „forţa“ informaţiei, adică procurarea, verificarea şi prelucrarea materialului informativ de interes, pe baza căruia se puteau fundamenta strategiile de apărare şi promovare a interesului naţional. Toate realizările incontestabile, ce aparţin lui Mihail Moruzov – pentru că au existat şi din acestea – s‑au datorat luării în consideraţie a experienţei trecutului în materie de informaţii. El s‑a inspirat din ceea ce era mai nou pe plan european, inclusiv din modelul intelligence‑ului britanic – după cum singur a ţinut să precizeze – de la care a luat şi adaptat atât cât s‑a potrivit condiţiilor şi particularităţilor societăţii româneşti.
Pe de altă parte, avem derulat fenomenul de sustragere treptată a lui Mihail Moruzov şi a serviciului pe care l‑a condus de la activităţile pur informative şi contrainformative, aşa cum le definise în Raportul din 1934 şi bascularea spre domeniul politic[3]. Cum s‑a ajuns la o astfel de situate se cere desigur explicat. Apreciem că realizările din perioada de început, bazate pe încrederea şi sprijinul factorilor de conducere politico‑militară, l‑au făcut pe Moruzov să perceapă în mod eronat – afirmaţia o putem face astăzi – că i se poate îngădui orice, inclusiv să se amestece în viaţa particulară a oamenilor, fie personalităţi ale clasei politice, fie cetăţeni de rând. Aşa a ajuns, cu timpul, să acumuleze o impresionantă cantitate de documente şi dosare compromiţătoare despre toţi cei ce se situau pe o poziţie incomodă Palatului.
Foarte posibil ca unele complicităţi ale lui Moruzov, la intrigile suveranului, să fi fost la originea multora din răutăţile care s‑au petrecut în viaţa politică românească. Fire extrem de ambiţioasă şi orgolioasă, şi cu o încredere nemăsurată în calităţile sale, Mihail Moruzov a căutat desigur să profite de ambiţiile lui Carol al II‑lea pentru a‑şi satisface propriile interese. Au toate acestea vreo legătură cu discreţia dezarmantă a memorialisticii lăsate de Carol al II‑lea faţă de persoana şefului Serviciului Secret? De data aceasta nu ne vom grăbi cu aprecierile în capitolul introductiv. Studiile şi documentele prezentului volum sugerează unele răspunsuri posibile, dar de aşa natură încât rezervă şi cititorului plăcerea de a‑şi formula propriile opinii. Aceiaşi rezervă are în vedere şi posibile surprize arhivistice.
O altă problemă ar trebui abordată teoretic şi documentar. Este vorba despre influenţa pe care Mihail Moruzov ar fi avut‑o asupra regelui Carol al II‑lea, aşa după cum au insistat unii memorialişti, îndeosebi cei legionari. Să rezolvăm, mai întâi, aspectele de ordin teoretic, aşa cum rezulta din experienţa de până acum a serviciilor secrete. Problema este, desigur, mult mai complexă, noi vom încerca doar s‑o schiţăm.
Şefii serviciilor secrete de informaţii, prin contactul permanent cu factorul decizional, deopotrivă cu cercurile politico‑diplomatice şi militare, ca şi prin agenţii selectaţi din toate locurile şi mediile de interes, pot deveni cu timpul – şi în prea multe cazuri au devenit prin aceste preocupări – persoane influente în stat. Unii şi‑au câştigat poziţia prin propriile merite şi realizări profesionale, alţii folosindu‑se din plin de informaţiile de care au dispus. Gradul de influenţă, pe care şeful unui serviciu secret de informaţii îl poate exercita asupra factorilor de decizie, ţine însă de regimul politic, în statele totalitare, acolo unde există o structură informativă extrem de centralizată şi cu rol preponderent de poliţie politică, puterea, acumulată, în timp, de cel aflat în fruntea instituţiei, este prea puţin stânjenită de legi şi exuberanţă. Lavrentie Beria, la sovietici, Gabor Peter la unguri, Alexandru Drăghici, la români, sunt doar trei exemple dintr‑o suită mult prea numeroasă pentru a mai fi invocată. În schimb, în statele cu o democraţie tradiţională, există de regulă o comunitate informativă, compusă din mai multe structuri specializate, fiecare într‑un anumit domeniu. Influenţa pe care o pot exercita şefii unor astfel de instituţii ale regimurilor democratice este mult limitată de cadrul legislativ. Totuşi, istoria dovedeşte ca şi în situaţia unei comunităţi informative, unul dintre servicii joacă de obicei rolul de „primus inter pares”. Raporturile de colaborare şi cooperare în plan informativ putându‑se transforma, în anumite circumstanţe, chiar în forme de control sau subordonare. Din atari situaţii, a rezultat şi necesitatea creării unor sisteme de supraveghere asupra activităţii serviciilor de informaţii, fie din partea executivului, fie din cea a puterii legislative ori chiar a societăţii civile, prevăzute în cadru legislativ.
În situaţia lui Mihail Moruzov, se poate spune că acesta a condus Serviciul Secret, în perioada 1924‑1938, în condiţiile existenţei unui sistem democratic – cu toate limitele epocii -, iar în următorul interval, 10 februarie 1938 – 5 septembrie 1940, în contextul unui regim politic autoritar, respectiv dictatura regelui Carol al II‑lea. Cu toate acestea, comunitatea informativă românească (Serviciul Secret, Corpul Detectivilor din Siguranţă, Secţia a II‑a din M.St.M., Structura informativă a Jandarmeriei, Serviciul Special de informaţii al C.F.R.) a rămas aceeaşi, atât înainte, cât şi după instaurarea dictaturii regale. Având în vedere experienţa lui Moruzov şi unele reuşite care l‑au satisfăcut pe regele Carol al II‑lea (cazul cel mai elocvent îl constituie dejucarea „Complotului Precup“, prin care s‑a prevenit săvârşirea unei lovituri de stat pusă la cale de un grup de militari sau schimbul de informaţii cu structuri similare din epocă), putem spune că Serviciul Secret şi‑a câştigat rolul de solist în cadrul comunităţii informative româneşti. Chiar şi în situaţia în care nu suntem de acord cu seriozitatea „Complotului Precup“, va trebui să recunoaştem că Mihail Moruzov a premeditat o astfel de „lovitură“, al cărui efect asupra suveranului şi a opiniei publice era acelaşi, adică consolidarea propriei poziţii şi a serviciului pe care l‑a condus.
Singurul document, prin care se poate proba, deocamdată, influenţa, dar şi oportunismul lui Mihail Moruzov fată de regele Carol al II‑lea, este Raportul întocmit la 7 februarie 1938, prin care propune instaurarea temporară a unui regim autoritar, în scopul de a se însănătoşi prin măsuri energice „puterea morală a ţării şi spiritul de disciplină al fiilor ei“. Desigur că acest document venea în întâmpinarea aspiraţiilor regelui Carol al II‑lea, dar nu mai puţin adevărat este şi faptul că Mihail Moruzov a ştiut să procedeze de aşa manieră încât să implice şi vârfurile armatei în săvârşirea acrului politic de instaurare a regimului autoritar. Documentul are, pe prima filă, ordinele rezolutive şi semnăturile olografe ale şefului M.St.M., generalul Ştefan Ionescu, şi a ministrului Apărării Naţionale, generalul Ion Antonescu, ceea ce dezvăluie o anumită abilitate din partea şefului Serviciului Secretai a şti să acopere unele luări de poziţie importante, prin care şi‑a consolidat rangul de înalt demnitar al starului.
Celelalte documente, şi avem în vedere rapoartele despre rezultatele misiunilor informative ale locotenent‑colonelului Gheorghe Petrescu din primăvara anului 1940, în diferite capitale europene (doc. nr. 5-6), întâlnirile directe între Moruzov şi amiralul Canaris (doc. nr. 10, 11, 14, 26) sau vizitele întreprinse în Germania, Franţa şi Anglia (doc. nr.16), ori întâlnirile cu diferiţi emisari ai Abwehr‑ului sau cu Killinger şi alţi diplomaţi germani etc., ne dezvăluie prin conţinutul lor o informaţie obiectivă şi rece, menită a surprinde şi analiza realitatea, fără a sugera factorilor constituţionali de decizie orientarea spre anumite direcţii politice. O astfel de interpretare este susţinută şi de expresia utilizată în Sinteza informativă privind expansiunea Germaniei în Sud‑Estul Europei, din 5 ianuarie 1939 (doc. nr. 4), conform căreia rolul Serviciului Secret era „de a preveni orice eventualitate de surprindere şi de a da alarma la timp pentru ca celelalte foruri de răspundere din stat – prevenite şi în deplină cunoştinţă de cauza – să avizeze la cele mai eficace mijloace şi să aducă aportul lor salvator faţă de eventualităţile ce se întrevăd“. Iată, deci, documente bine articulate, produse ale unui serviciu secret condus cu competenţă, echidistant şi conştient de responsabilităţile ce‑i revin.
Pentru toate calităţile şi reuşitele sale, Mihail Moruzov a fost, probabil, ocrotit de Palat. Când s‑a văzut însă abandonat, singurul lucru pe care‑l putea face era să distrugă documentele arhivei Serviciului Secret, adică o mare parte din rezultatele muncii sale. Aşa s‑ar putea explica şi faptul că de la şi despre Mihail Moruzov au rămas puţine şi disparate documente. Uciderea sa, înainte de finalizarea anchetei, la care a fost supus după arestarea din 6 septembrie 1940 – sau poate tocmai pentru că principalii săi adversari, ajunşi la putere (Ion Antonescu şi Horia Sima), se temeau fie de ceea ce putea să declare, fie că procesul se prelungea fără ca Moruzov să ajungă a răspunde în faţa Justiţiei – a împiedicat elaborarea şi strângerea unor documente despre adevărata faţă a Serviciului Secret.
Desigur că Mihail Moruzov nu constituie o excepţie. Exemple, atât pozitive, cât şi negative, se pot găsi din plin şi în alte părţi ori în alte timpuri. Numai că, pentru noi, Moruzov nu este un oarecare, ci întemeietorul Serviciului Secret de informaţii român modern. Vreau să spun că după cum a fost aşezată piatra de temelie, tot aşa s‑a ridicat edificiul şi s‑au format deprinderile meşteşugului. Unele modificări de faţadă sau retuşuri, cu valoare estetică, se produc, fără îndoială, în funcţie de modă, timpuri şi mentalităţi. Stâlpul de rezistenţă e cel care contează. El este creatorul spiritului de continuitate şi al responsabilităţii unui trecut conştient asumat.
La fel ca şi în cazul lui Eugen Cristescu, lipsa documentelor de arhivă şi mai ales a unor condiţii normale de efectuare a cercetării istorice – fenomen ce s‑a prelungit aproape cinci decenii – a făcut posibilă apariţia unor legende, care mai de care mai fanteziste şi contradictorii, despre viaţa şi activitatea lui Mihail Moruzov, ori faţă de implicarea lui în diferite evenimente. Să recunoaştem că ele au fost alimentate din plin de judecăţile subiective, datorate interesului şi conjuncturii celor care l‑au cunoscut pe Moruzov cât de cât şi atât cât se putea vedea din cealaltă parte a baricadei ori prin crăpăturile uşilor întredeschise ale cabinetelor ministeriale.
Spre deosebire însă de Eugen Cristescu – un om mult mai calculat şi precaut, dispus să‑şi acopere orice acţiune specială prin legi şi documente -, care a apucat să‑şi scrie memoriile chiar şi în condiţii de detenţie, Mihail Moruzov a căzut fulgerător, victima propriilor lui combinaţii, sfârşindu‑şi viaţa într‑un asasinat, în celula nr. 1 de la închisoarea Jilava. A dus cu el în mormânt tainele unui meşteşug – pe care unii îl ridică, nu fără temei, la rangul de „artă“ a informaţiilor – pentru care, alături de talent, principii şi morală, mai e nevoie şi de multă experienţă. Va trebui să recunoaştem că reconstituirea istorică în astfel de cazuri devine o adevărată aventură.
Ce poate face un istoric preocupat până la patimă de o asemenea problematică? Mi‑am pus de nenumărate ori această întrebare şi am ajuns mereu la acelaşi răspuns. Nu poate face decât puţin mai mult faţă de predecesorii săi în a edita în condiţii de bună calitate şi a introduce în circuitul cercetării ştiinţifice documente inedite sau de a elabora studii pe baza lor. Şi aceasta cu toată responsabilitatea şi riscurile ce decurg dintr‑o astfel de iniţiativă, depăşind orice obstacol, mai ales atunci când este vorba despre cunoaşterea mecanismelor de funcţionare a regimurilor totalitare, temă ce ne macină şi astăzi existenţa până la obsesie. Fără voinţa de a cunoaşte, nu se poate schimba o asemenea stare de spirit. Mai mult, nu se poate vorbi de un progres istoriografie fără transparenţă, adică publicarea periodică a rezultatelor cercetării şi a documentelor valoroase identificate.
Există, desigur, şi o condiţie sine qua non: buna credinţă şi solicitudinea, atât din partea celor interesaţi în cercetare, cât şi din cea a administratorilor sau a acelora, care deţin cheile depozitelor de arhivă. Mă refer la arhivele noastre secrete, prea mult împuţinate de‑a lungul timpului din cauza distrugerilor succesive, ceea ce face ca cercetarea să devină uneori o adevărată arheologie arhivistică. Este exact ce trebuie să înţeleagă şi acei funcţionari de arhivă, care de regulă fac legea, pentru a facilita munca de cercetare şi cunoaştere.
Ajunşi aici, trebuie să mărturisesc cu sinceritate că mă aflu pe baricada celor ce consideră, şi nu fără temei, că meditaţiile şi evaluările istoriografice nu trebuie să întârzie pentru că cineva doreşte să monopolizeze astfel de documente fie din obscure interese conjuncturale, fie invocând pretexte sau justificări tehniciste. La drept vorbind, prin astfel de practici, se ascunde în realitate subiectivismul, ori în cel mai nefericit caz se cocoloşeşte o mare doză de invidie şi neputinţă. În ce mă priveşte, m‑am străduit să depăşesc toate aceste obstacole, iar atunci când mi‑au ieşit în cale, le‑am considerat mici răutăţi şi, nedându‑le prea mare importanţă, am mers mai departe.
Dacă, prin acest volum, am reuşit, pe lângă un firesc obiectiv didactic să aduc şi acel plus de informaţie, care să fie luat în seamă de analizele şi evaluările istorice, atunci nu‑mi rămâne decât satisfacţia datoriei împlinite, în sens contrar, voi rămâne doar cu nostalgia unor bune intenţii.
MERITA CITITĂ MAI CU SEAMĂ,PENTRU TENTA DIDACTICĂ ȘI CONTEXTUALĂ ,PRIVIND
MUNCA PROFESORULUI-AUTOR,CARE SPRE LAUDA SA,N-A SPUS DECÎ ATÎT.
In anii 50 din anchete si din interogatorii au fost obtinute marturii comform carora spionajul romanesc a intrat in anturajul lui Hitler si se stia foarte bine planurile germanilor pe evrei si maresalul Antonescu cunostea planurile lui Hitler si stia si identitatea agentilor consului Germaniei la Bucuresti cu rolul de compromitere a miscarii legionare.
In mod bizar negocierile dintre aliati si maresalul Antonescu sau cele dintre Iuliu Maniu si aliati sunt secretizate si astazi pentru care se poate pune problema ca aliatii sa fi fost avertizati despre planurile lui Hitler pe evrei chiar de catre maresalul Antonescu. De ce au tacut aliatii daca stiau dspre holocaust? Pentru ca altfel nu ar mai fi existat astazi statul Israel!
In interogatorii agentii consului Germaniei la Bucuresti au marturisit in anii 50 ca maresalul Antonescu le cunosta identitatea si ca ii vana ca sa opreasca compromiterea miscarii legionare si ca sa-i protejeze pe evrei in mijlocul negocierilor pentru ca avea in plan sa scoata Romania din razboi…. In mod bizar marturiile luate de ofiterii americani dupa 1945 pe agentii Germaniei la Bucuresti au fost secretizate si astazi…. si identitatea lor era cunoscuta si de americani. Ma refer la serviciile militare americane de informatii de dupa 1945.
Presedintele Israelului Shimon Peres a multumit Romaniei pentru protejarea evreilor de catre Romania si Centrul Wiesenthal a sarit in aer de frica sa nu se ajunga la secretele negocierilor dintre maresalul Antonescu si aliati…pentru ca altfel s-ar fi prabusit toate constructiile pe denigrarea statului roman.
Se pare că a fost o alarmă falsă. Aici este prezentat primul volum care se vinde deja la sume de peste 200 lei. Așteptăm dezvăluirile generalului rezervist Cristian Troncotă promise de profesorul activ Corvin Lupu.
Dupa 1945 si ma refer in special la perioada din anii 50 in arhivele romanesti au intrat sovieticii si agentii sovieticilor incat nu se mai poate sti ce e ereal si ce e fals pentru ca au fost mai multe operatiuni de falsificari de acte si de dosare. faptul ca ati gasit dosare inedite in arhive nu inseamna ca sunt si dosare reale pentru ca vin dupa anexarea Basarabiei de catre sovietici in care toti luau in calcul desecretizarea dosarelor , furtul dosarelor de catre serviciile de informatii occidentale si o justificare pentru anexarea basarabiei de catre sovietici. Au fost operatiuni psihologice de falsificari de acte si de dosare cu generali GRU in anii 50 care astazi sunt secretizate…..
Mai mult de atata, Germania a luat in considerare si pierdera razboiului la declansarea operatiunii Barbarosa pentru care din start puneau problema unei conferinte de pace in care sa imparta culpa cu Romania si sa fim trimisi direct la despagubiri de razboi ca sa primeasca ei conditii mai usoare. Pentru asa ceva din start se poate pune problema valabilitatii actelor si a dosarelor arhivate in timp de razboi si nu numai, chiar si a celor arhivate de dinainte de 1940. In Romania la momentul 1940 actionau zeci de servicii secrete fiecare cu interesele lor si prin traditie angajarea unui arhivar sau al unui ofiter care sa se ocupe cu arhivarea dosarelor se facea pe un sistem de contrainformatii preluat de national comunisti de la …. monarhisti si de la oamenii maresalului Antonescu in care toti puneau problema conferintelor de pace si a dosarelor sensibile. Deci, e mult mai complicat…
Dupa 1989, dezastru. In 1990 incepe distrugerea arhivelor romanesti initiata de Ion Iliescu inceputa cu inlocuirea sefilor de directii militare ai presedintelui Ceausescu pe motiv de ,,decomunizare” cu eesalonul 2 din GRU epurati de contrainformatiile din Securitate . In acest jaf au fost distruse arhive intregi in special pe Basarabia si pe furturile sovieticilor din Romania.
In 1996 cu accederea la putere a lui Emil Constantinescu a inceput o alta distrugere a arhivelor romanesti de data asta cu ,,dreapta” care a utilizat ofiteri de Securitate de dinainte de 1989 – tatal meu ca fost sef in Securitate mi-a aratat sefii de servicii secrete care au ars si au distrus arhive romanesti pe subiecte sensibile….si care au condus chiar si falsificari de acte si de dosare in amenintari pe fostii ofiteri.
Condamnarea comunismului s-a facut in furturi de dosare si pe istorie cenzurata de catre Vladimir Tismaneanu cu un fost secretar de stat care mergea la fostii ofiteri si la familiile fostilor ofiteri – detin probe pe asa ceva , si anume carti cu dedicatii . Condamanrea comunismului de catre Tismaneanu s-a facut cu furtul total al dosarelor pe Basarabia si de deportari se stia foarte bine si in Securitate cand un sef de directie a anuntat rezultatul deportarilor din Basarabia – au fost chiar si dosare pe asa ceva pentru ca a spus clar cifra de un milion de romani deportati ….la fel cum au fost dosare cu acte in original si cu declaratii pe furturikle sovieticilor din Romania….
USR-ul a cerut desrcretizarea arhivelor cu undesant de agenti la CNSAS unde s-au trezit in fata unui refuz categoric pentru desecretizari pentru ca arhivele au fost furate si arse in santajuri si in amenintari pe fostii ofiteri in vederea pastrarii tacerii pe distrugerea arhivelor. USR-ul a incerrcat sa intre in ce a mai ramas pe Basarabia … in interesul Ucrainei si astazi istoria anilor 50 , cu tot cu deportari e speculata pentru interesele Ucrainei in Romania fara sa aminteasca nimeni de operatiunea Vistula in deportari si in colonizari cu ucrainieni .
Centrul Wisenthal a intrat in arhivele romanesti si asa astazi nimeni nu mai stie de operatiunile sub steag fals germane si sovietice din Romania. in anii 50 tatal meu a identificat agenti germani si sovietici care au actionat in operatiuni sub steag fals si pentru asa ceva s-a trezit la poarta cu un fost ofiter si miliardar israelian in amenintari grele de fata cu mine urmata de disparitia dosarelor din arhivele romanesti arhivate de el in anii 50 in anchete si in interogatorii pe ani de zile. Daca ati urmarit cu atentie cazul Visinescu o sa vedeti ca toata media evreiasca a sarit in aer cand a incercat sa mai spuna ceva de agentii sovietici in partidele parlamentare si s-a lasat cu batjocura si cu provocari de toata jena…. visinescu a murit in puscarie cu splina si cu coastele rupte si astazi nici un roman nu a auzit de operatiuni sub steag fals sovietice si nu mai stie nimeni de identitatea spionilor sovietici in randul ,,seniorilor” monarhisti si liberali…. A intrat la ratiuni de stat si a fost executat ca stia bine si culisele executiei maresalului Antonescu….
Ungurii au intrat in arhive si astazi nu se mai stie mai nimic de identitatea criminalilor de razboi horthysti care au omorat romani si nu numai evrei si asa ceva e mult mai complicat decat literatura oficiala. in anii 50 in secret au fost anchetati si multi au intrat la ratiuni de stat pentru ca pierdeam transilvania cu armata dezarmata de sovietici. Astazi in arhive nu mai gasiti mare lucru pe dosare si de anchete pe horthystii care au omorat romani… Au fost anchete si in anii 50 pentru ca se lua in considerare o conferinta de pace in czul pierderii Banatului si a Transilvaniei. Sarbii au intrat in arhive si asa nu mai auzit nimeni de dosarele pe executii de romani in Iugoslavia lui Tito in gropi comune cu romani. Arhiva pe executiile de romani a fost stransa de Directia de Graniceri cu scopul de a fi folosita de presedintele Dej la ONU … Numai ca a fost o problema: presedintele Dej nu dadea nici doi bani pe romanii din sudul Dunarii…
Romania e un sat fara caini de paza si in arhivele romanesti s-a intrat la greu. Avem arhive intregi distruse de servicii secrete straine de-a lungul timpului pentru ca toti erau constienti de valoarea unui document la o conferinta de pace si toti au luat in calcul desecretizarea arhivelor pentru care se poate pune problema valabilitatii oricarui act . Am avut operatiuni de compromitere de servicii secrete straine in falsificari de acte si de documente….
Profesorul Corvin Lupu a spus: „Recent a intrat la tipar un studiu al istoricului profesor universitar Cristian Troncotă, în limba engleză despre crimele evreilor împotriva românilor, bazate pe un document original, desecretizat mai demult cu aprobare, din Arhiva SRI, desigur, înainte de directoratul lui Hellwig, care nu cred că ar fi aprobat această desecretizare, eventual cred mai repede că ar fi predat documentul celor care aveau interesul să-l ascundă pe la Yad Washem, sau prin alte arhive secrete evreiești. După ce apare în limba engleză, am să vi-l trimit în limba română să-l publicați, să vadă românii și partea lor de adevăr dureros, suferințele și crimele pricinuite de evrei românilor, pe care regimul politic actual, vândut total străinilor, în principal evreilor, regim antiromânesc, încearcă să le ascundă.”.
Prudentul general de brigadă (r.) S.R.I. , Cristian Troncotă, a spus: „Memoriul lui Mihail Moruzov despre situaţia Basarabiei din 1930 este, fără nici un fel de exagerare, captivant, fapt pentru care nu rezist tentaţiei de a sugera cititorilor să înceapă lectura chiar cu acest document.”.
Așteptăm publicarea on line a acestui document de către un binefăcător care achiziționează mai repede cartea lui Troncotă.