Mulţumim tuturor participanţilor, care au asistat azi la comemorarea evenimentelor din luna martie a anului 1990 de la Târgu Mureş.
Prin ampla manifestarea pentru unitate naţională de azi de la Târgu Mureş am arătat tuturor că în oraşul florilor, în Piaţa Trandafirilor exista un spirit civic activ, patriotic românesc.
Mulţumim tuturor oamenilor care au demarat acţiuni de susţinere în cele 38 de localităţi din ţara şi din străinătate. Am simţit că nu suntem singuri, in drumul nostru spre crezul naţional.
Dragi Români! In pofida vicisitudinilor vremii şi a vremurilor aţi dat dovadă de un simţ civic activ şi aţi participat la această acţiune de solidaritate naţională cu atâta căldură sufletească încât aţi reuşit să faceţi ca gradele şi ploaia de afară să fie neobservate, fiind trecute în plan secund.
Aşa cum noi, Uniunea Vatra Românească, am specificat în acţiunile de promovare a evenimentului: acesta s-a încheiat cu o Proclamaţie – Apel, în care ne-am înşirat doleanţele şi o serie de idei, în scopul oferirii posibilităţii, participării active a cetăţeanului la luarea deciziilor de orice fel şi de pe diferite paliere(Comună, Oraş, Judeţ, Ţară).
Proclamaţie – Apel
Noi, organizaţiile culturale, civice, patriotice angajate în apărarea valorilor naţionale perene ale neamului românesc: Uniunea Vatra Românească, Asociaţia Cultural – Patriotică „Avram Iancu”, Astra – Despărţământul Central Judeţean Mureş, Asociaţia Cultul Eroilor „Ştefan Guşă”, Fundaţia Culturală „Vasile Netea”, Fundaţia „Emil Dandea”, Asociaţia cadrelor militare în rezervă, Forumul Civic al Românilor Covasna Harghita – Mureş şi Asociaţia „Noua Dreaptă”, participanţii la Marea adunare desfăşurată în municipiul Tîrgu Mureş astăzi 19 martie, în faţa statuii ecvestre eroului naţional Avram Iancu care ne veghează speranţa ca faptele şi jertfa lui şi a tribunilor săi să nu fie zadarnice;
Cei prezenţi la această adunare a românilor pornită din gând şi speranţă; cu toţii îngrijoraţi de evenimentele desfăşurate în spaţiul transilvan în luna martie a acestui an, manifestări cu vădită expresie antiromânească şi anticonstituţională, duşmănoase, provocatoare şi tulburătoare a liniştii populaţiei, a vieţii normale citadine şi armoniei interetnice adresează întregii Românii şi guvernanţilor ei următoarea:
PROCLAMAŢIE – APEL
Existenţa şi continuitatea poporului nostru între vechile seminţii europene, în spaţiul etnogenezei sale, din Bazinul Carpatic până la Dunăre şi Mare este un adevăr de netăgăduit, validat ştiinţific, confirmat şi reconfirmat politic la forumuri interstatale pentru pacea şi stabilitatea continentală. Totodată, mişcările de populaţii, evoluţiile şi succesiunile statale din zonă sunt adevăruri aşezate în cărţile de istorie şi îndeobşte recunoscute. În curând se va împlini un secol de la Conferinţa de Pace de la Paris, din 1919 – 1920, care a consfinţit pacificarea Europei după prima conflagraţie mondială şi a ratificat desăvârşirea unităţii politico – statale româneşti. În trecerea anilor, România, acum parte a Uniunii Europene, s-a dovedit a fi un stat democratic, cu respect faţă de toţi cetăţenii săi, fără nici un fel de discriminare, pilduitor pentru statutul minorităţilor, reprezentate în
funcţiile de decizie la toate nivelele.
Asistăm însă, după anii ´90, la o tot mai vizibilă şi mai provocatoare escaladare a extremismului hungarist, care caută să atragă în capcana sa şi pe etnicii maghiari sau maghiarizaţi din Transilvania, preocupaţi de existenţa lor cotidiană, într-o perioadă de criză europeană multiplă şi severă.
În numele liberei circulaţii în cadrul U.E., al dublei cetăţenii, suveranitatea statală românească este ignorată sau chiar lezată în mod ostentativ, cu încălcarea oricărui criteriu al bunei vecinătăţi şi cu nesocotirea uzanţelor diplomatice elementare, având consecinţă împiedicarea unei convieţuiri armonioase şi civilizate.
Populaţia maghiară din estul Transilvaniei rezultat al maghiarizării de veacuri a secuilor şi a unei părţi a populaţiei româneşti aservite, este manipulată sub deviza obsesivă a „autonomiei” care vizează de fapt dezmembrarea României ca stat unitar. Sunt vehiculate idei ale unor proiecte politice, nicăieri validate, într-o Europă cu multe enclave minoritare. Sunt contestate făţiş valorile naţionale româneşti, suntem provocaţi şi umiliţi în propria noastră ţară de elemente extremiste, organizaţii paramilitare, partide cu doctrine antiromâneşti şi antisemite, pe care guvernanţii şi factorii de putere responsabili le acceptă cu o inexplicabilă îngăduinţă.
Se configurează o „falangă” cu comandă transfrontalieră, menită a întreţine acţiunile subversive, antiromâneşti. Aceasta, înfiltrată în structurile locale de conducere, acţionează ca factor de destabilizare, încalcă legile şi ordinea internă a Statului Român, îndeamnă la nesupunere civică. Este regretabil că în această „falangă” este vizibilă şi lucrarea UDMR, organizaţie apărută ca uniune culturală a concetăţenilor noştri maghiari, agreată şi copărtaşă la majoritatea guvernărilor postdecembriste, acţionând de fapt ca un partid politic pe criterii etnice. Atragem atenţia guvernanţilor să înceteze promisiunile exagerate şi antiromâneşti făcute UDMR – pentru o facilă, efemeră şi reproductivă alianţă la guvernare.
În zonele cu majoritate ungarofonă, separatismul, discriminarea negativă a românilor a dus la o diminuare îngrijorătoare a numărului acestora şi la periferizarea lor socială şi economică. Însemnele maghiaro – secuieşti sunt acolo pretutindeni, iar cele ale Statului Român sunt blamate şi batjocorite, îndeosebi de către cei care deţin demnităţi publice în comunitate. Se îmbracă ostentativ uniforme şi alte însemne se fac marşuri cu scopul de a provoca şi jigni sentimentul naţional românesc.
Instigatorii acestor atitudini antistatale şi antiromâneşti au în frunte pe pastorul reformat Laszlo Tökes, sprijinit şi de alţi lideri de opinie, unii chiar din UDMR, aflată în acelaşi timp la guvernare, constituind aşa numita „aripă moderată” a hungarismului. Atragem atenţia că toate aceste acţiuni fac parte dintr-un plan elaborat de un centru de comandă antiromânesc.
Preşedintele, guvernele succesive, parlamentul din perioada post – comunistă au ignorat sau au folosit în interes personal atitudinea ostilă a acestora care ar fi trebuit curmată de la bun început. Un calcul meschin, lipsit de scrupule le dictează atitudini împotriva propriului popor, contra suveranităţii şi integrităţii ţării. Adeseori balanţa puterii este influenţată de cei interesaţi prin pacte dosnice făcute cu liderii UDMR, lideri care apoi îi şantajează, îi obligă pe guvernanţii români să decidă şi să acţioneze împotriva intereselor majorităţii româneşti.
În acest an, începutul lui martie a marcat o agitaţie fără precedent a naţionaliştilor şi extremiştilor maghiari. Elemente hotărâte să tulbure liniştea ţării noastre, în numele dreptului de liberă circulaţie, au intrat în România, au făcut declaraţii insultătoare, au mobilizat membri ai comunităţilor locale, îndeosebi tineri, dar şi vârstnici cu nostalgia invaziilor ecvestre şi a atrocităţilor horthyste, să participe la manifestări greu de închipuit pe teritoriul unui alt stat străin. S-a scandat împotriva Tratatului de la Trianon (1920), împotriva României ca stat suveran, împotriva majorităţii româneşti, îndemnată să plece acasă (!?!) împotriva ordinii de drept a Statului Român. Au făcut un marş sfidător şi interzis, unde au provocat populaţia paşnică locală şi organele de ordine.
Reacţiile anemice, neconvingătoare ale autorităţilor ne înfăţişează o clasă politică nedemnă, lipsită de curaj sau chiar aptă de trădare naţională. Nu a fost nici un caz în care demnitarii UDMR – parte a puterii centrale şi locale să aibă o atitudine onestă, responsabilă, să îşi tempereze conaţionalii cu atitudini condamnabile.
Ceea ce au numit „Comemorarea Secuilor Martiri” sau „Ziua maghiarilor de pretutindeni”, prin întreaga lor concepţie, organizare şi desfăşurare s-au constituit într-un tablou vivant al perioadelor revolute în care autohtonilor li s-au interzis dreptul de cetate, de naţionalitate „receptă” şi chiar de rugăciune în limba maternă.
Cerem guvernanţilor şi preşedintelui, să lase la o parte gestul trădării şi să pună în practică măsuri de menţinere a normalităţii. Le cerem concetăţenilor noştri care se declară maghiari ori secui, după drepturile conferite de Constituţie să nu se mai lase antrenaţi în acţiuni de forţă, provocări, au lozinci duşmănoase la adresa majorităţii româneşti, să facă totul pentru ca să nu fie ruptă puntea unei convieţuiri durabile între noi, să căutăm împreună împlinirea năzuinţelor fireşti şi comune. S-au pus în serviciul unei cauze care nu este a lor, s-au lăsat atraşi într-un scenariu pe care nu îl cunosc, sunt uneltele unor interese străine şi este timpul să se oprească.
Cei care ne conduc pe noi şi pe ei, au cu totul alte interese, se înţeleg în afacerile lor foarte bine, le convine ca să fim dezbinaţi, lumile şi interesele în care trăim sunt diferite, iar dacă ne lăsăm manipulaţi o facem în folosul lor.
Românii nu mai sunt dispuşi să tolereze asemenea ofense la ei acasă. Ei fac un apel vibrant la autorităţile locale şi centrale, la Preşedintele ţării, la Parlamentul şi Guvernul României să întreprindă măsuri concrete de stopare a unor asemenea manifestări, să reglementeze explicit relaţiile dintre state şi cetăţenii lor în Europa Unită, regimul dublei cetăţenii şi împiedicarea unor abuzuri care apar ca posibile din acesta, să sancţioneze orice acte de lezare a suveranităţii statului, a organelor de ordine internă să contracareze orice gest de umilire a cetăţenilor români.
Cu încrederea că în viitor nu vor mai fi posibile asemenea atitudini pe teritoriul ţării noastre aşteptăm măsurile apte să aducă liniştea şi securitatea tuturor cetăţenilor şi pacea interetnică în întreaga Românie.
Să ne unim oameni cinstiţi şi oneşti din România, să chemăm la unitate naţională, solidaritate cetăţenească şi buna înţelegere.
Uniunea Vatra Românească
Asociaţia Cultural – Patriotică „Avram Iancu”
Astra – Despărţământul Central Judeţean Mureş
Asociaţia Cultul Eroilor „Ştefan Guşă”
Fundaţia Culturală „Vasile Netea”
Fundaţia „Emil Dandea”,
Forumul Civic al Românilor Covasna Harghita – Mureş
Asociaţia Noua Dreaptă, (42 fotos)
Cartea lui Papahagi aici:
http://digitool.dc.bmms.ro:1801/view/action/singleViewer.do?dvs=1395555744633~914&locale=en_US&VIEWER_URL=/view/action/singleViewer.do?&DELIVERY_RULE_ID=10&search_terms=tache%20papahagi&adjacency=N&application=DIGITOOL-3&frameId=1&usePid1=true&usePid2=true
Retrocedarile nu au nici o baza juridica daca nu se face dovada procurarii bunului pe cai cinstite.Practici economice ilegale au existat dintotdeauna.Apoi Romania ar trebui sa ia exemplul Ungariei unde se retrocedeaza doar in bani si nu mai mult de 10.000 E.Altminteri ramanem fara tara.
Evreii revendică sate, munţi şi păduri din Maramureş
Postat de addaci in Dezvăluiri | 46 comentarii
Evreii revendică sate, munţi şi păduri din Maramureş
Jul 21, 2013
VIN DE PESTE MARI SI TARI… In afara celor trei legi ale retrocedarilor, referitoare la terenuri si paduri, a mai existat o lege mai putin discutata, dar la fel de importanta: Legea 10/2001 privind retrocedarea proprietatilor private confiscate in perioada 1945-1989.
Numai in primul an s-au facut 210.000 de solicitari, din care in doi ani fusesera onorate doar 9.200, restul au ajuns in instante, unele pana la Bruxelles. Ulterior, guvernul a largit cadrul restituirii, prin Legea 247/2005, incluzand si cladirile publice, sediile ambasadelor sau ale partidelor.
Din cauza numarului mare de proprietati imposibil de retrocedat in natura si a valorii mari a compensatiilor cerute (estimate de guvern intre 5 si 8 miliarde de euro), s-a lansat Fondul Proprietatea, ca fiind un fond de investitii cu actiuni la cele mai mari companii de utilitati, unde fostii proprietari sa devina actionari. Un bluf total, la care n-au subscris majoritatea celor in cauza, apoi au recurs la instante.
Primarii rascumparate. In Maramures, legea cu pricina a dat peste cap o multime de socoteli. In Borsa, familii de evrei au depus notificari pentru 8 munti. In Viseu, s-a cerut aproape tot Vaserul, precum si toate proprietatile familiei Pop Simon. La Repedea si Poienile de sub Munte s-au cerut mii de hectare aflate in proprietatea istoricului Ioan Mihali de Apsa, cel ce adunase celebrele Diplome Maramuresene. Alte situatii sensibile s-au inregistrat la Gardani, unde urmasii contelui au cerut castelul, dar si terenul aflat sub o mare parte din sat.Lapus_Maramures_RO_north_side
La fel la Ardusat, la proprietatile contelui Degenfeld. Pe alocuri, au fost retrocedate gradinite, primarii. In Maramures, primaria Giulesti tocmai este recumparata de autoritatea locala de la fostul avocat ce a primit cladirea inapoi in instanta. In Sacalaseni a fost eliberata o gradinita retrocedata, ce acum se prabuseste.
Un evreu din Brazilia revendica Lapuselul. Cele mai controversate retrocedari pe aceasta lege au fost facute catre comunitatea evreiasca. Pana si acolo au fost probleme: pe de-o parte, Comunitatea evreiasca a lansat cereri de retrocedare conform legii 10 dar si conform unei legi din anii a50 potrivit careia Comunitatea mosteneste bunurile evreilor ramasi fara urmasi.
La Sighet, odinioara, primarita Eugenia Godja se plangea de ilogicul unei asemenea legi, care contravine egalitatii in drepturi. Deja sunt mai multe imobile din centrul Sighetului retrocedate. Conform secretarului primariei acestuia, au fost retrocedate familiilor reprezentate de Comunitate.
La Recea, primarul Pavel Octavian ne spune ca are o cerere similara, pe legea 10, pentru aproape toata suprafata satului Lapusel, din partea unui evreu din Brazilia.
La Ruscova si Repedea, in afara retrocedarilor, partial facute, catre familia Mihali de Apsa, mai exista cereri depuse pentru mii de hectare de teren pentru urmasii unei femei maghiare.
Baia Mare are, la randu-i, probleme: cereri de retrocedare si diferende teritoriale din partea localitatilor vecine Recea, Grosi, Baia Sprie, Dumbravita, ce ajung la o treime din suprafata orasului!
Cerere de retrocedare pentru bunuri parasite. Despre acestea, subprefectul Dorin Buda, totodata presedinte al comisiei de aplicare a legii 247, alaturi de reprezentanti ai biroului juridic a Prefecturii Maramures, constata ca la ei n-a ajuns nici un dosar al Comunitatilor evreiesti pe baza acelei legi din anii 50.
maramuresDar ca exista notificari si solicitari pentru Targu Lapus, Sighetu Marmatiei si alte locatii. “La noi n-au venit, nu e nici un dosar. Ele ajung la Autoritatea Nationala, daca ne referim la Legea 10.” De asemenea, am aflat ca printre retrocedarile la aceasta lege pot intra nu numai bunurile confiscate abuziv, ci si cele parasite de cei care au fost stramutati, cu forta, unde intra majoritatea cererilor evreilor. O situatie la fel de controversata este cea a cultelor.
Daca in acest caz, al legii 10, trebuie remarcat pe de o parte incetineala autoritatilor, care a dus la procese internationale contra Statului Roman, pe de alta abilitatea evreilor de a isi recupera bunurile cu orice pret, in cazul legii 501/2002 privind proprietatile cultelor s-a ajuns la observatii facute de Departamentul de Stat al Statelor Unite ale Americii: “Legea de restituire a proprietatilor care au apartinut cultelor nu acopera perioada 1940-1945, cand au fost confiscate multe proprietati evreiesti, si nici nu ofera un cadru pentru retrocedarea bisericilor greco-catolice, intrucat se refera doar la scolile sau spitalele detinute de culte, nu la lacasurile de cult. In primul an de la adoptare s-au facut peste 7.500 de solicitari de restituiri, iar din cele 2.200 de cladiri revendicate de Biserica Greco-Catolica au fost inapoiate doar patru.”
sursa: http://www.infomm.ro
GRAIUL SI FOLKLORUL MARAMURE$ULUI
XV
Pinä la juraltatea secolului al 19-lea
existenta acestui element in
sate poate fi consideratà ca fiind totalmente necunoscutä. Astfel, bAtrinul
Dumitru Vlad din Säli0ea ne relateaza cl in 1859 un singur 4Zids a
fost in aceastà comunA (cf. textul al DVI-lea). Dupl mArturiile bltra-nilor cuheni, in 1848 in Cuhea vdstau numai patru familii
pe and
In 1917 au fost inregistrate 417 suflete evree0i. In fine, bltri’nul Ion
Iacob Paca din Ieud, in virstä de 95 ani, imi relate in ziva de 24 ianuar
1924 urmItoarele:
lYe and m’am trezit eu, apoj numa 6in6 2iciz o fo’ ai4 in Ieud: „Am, Ciipk’iti,
Munloc, $oldu si Tala».
Toate relatArile batrine0i auzite 0 in alte sate, ca Bude0i, CrIce0i,
Giule0i, Strâmtura, &eel etc., fixeazA venirea Evreilor in Maramurq
In jurul anului 185o.
Elementul acesta eterogen, care e foarte prolific, asazi s’a inmultit
pretutindeni, 0, daa s’ar fi mentinut st5pinirea ungureasa, in ateva
decenii multe sate 0-ar fiinstreinat caracterul lor etnic, intru c ‘at imigrgrile
evree0i din Galitia ruseasa erau anume favorizate in Maramure§.
Cazul cu Bor§a e tipic: o treime din populatia acesteicomune e formatà
din Evrei cari locuesc in Bora propriu zisà, in timp ce cea mai mare
parte din Români sunt impr4tiati prin imprejurimile BorFL In atariconditiuni, etnografia istoria a nearnului românesc ar fi inregistrat,
probabil, un curios 0 necunoscut proces de amestec 0, poate, de
contopire etnia intre doui elemente radical distincte ca rasà, religie,
grai, vial, suflet etc.
Dar, caracteristica asezArii sale fizico-economice nu o constatIm numai
In Bora. In general, toate satele sunt situate in lungul oselei nationale,
care merge paralel cu cursul apei; in oricare sat, strada principalà, care
e insl0 §oseaua ce-1 strabate, e locuità aproape in Intregime, de o parte0 cealaltA, de Evrei.
Ca tip fizic, Evreul e in genere pipernicit la chip, de o staturl care
nu ar pleda in favoarea teorieide altfel fanteziste
a qidovilorp Cu
sensul de ouriap. Ca port, in afarà de imbrlaminte, se caracterizeaz1
prin perciunii lungi
i in formA de spiralA pe cari ii poara deopotrivi
copii 0 bAtrâni (cf. plana III 0 IX, 2). Sunt excesiv de habotnici 0,
In caz de perico!, foarte apropiati prin religie. In dimineata unei nopti
de ianuar, la oree 5, intilnesc rAnd pe rAnd ativa copii rnergAnd in
afara ora0ilui Sighet. IntrebAndu-i unde se duc, toti mi-au rAspuns a
merg la dfco/ä, ca sl invete idif «idip pentru care infruntau ger,
visco! 0 chiar teama de lupi, sculându-se cu noaptea in cap. In religio-
zitatea care ii leagA, suprematia lor economia e o completà sfidare a
legei repausului duminical: in Sighet, ca 0 in sate, toate pravAliile lor
mai indeptirtate de drumul de ;aril in cari triesc foarte putini, curt’ ar fi Poieni,Glod, Hoteni, Breb etc. In fine sunt sate cari desi mari si bogate
nu se Iasi
coplesite, avind o organizatie mai solidi sub raportul cultural, national si economic,
cum ar fi Ieud etc.
http://www.dacoromanica.ro
XVI
TACHE PAPAHAGt
sunt inchise in zi de sambata, rámlnând deschise in schimb in once du-
minica sau sarbätoare legala ori nationala.
In ceea ce priveste contactul acestui element cu populatia romaneasca,
cadrul in care apare din punct de vedere etno-social si moral este acela
ce se desprinde din caracterizarea cá «Zidul e u6igatorul lui Hristos»,
si cà «Zidu-i skedrele dracului» (cf. textele DXLVII, DXLVIII i DLIII).
Sub acest aspect nu e lipsita de interes caracterizarea pe care a facut-o
un batran pastor borsan. In dupa amiaza zilei de 2o april 1924 (Dumi-
neca Floriilor) stateam de vorba in drtkmul mare din mijlocul Borsei cu
un grup numeros de Romani borseni. Soseaua era impanata mai mult
de t2idz»
ziva aceea fiind o zi de Pasti pentru ei. Povestind de in-
drazneala Evreilor borseni cari, sub dominatiunea ungureasca, au ucis
inteo noapte cu lovituri de securi pe comerciantul roman Hojda din
cauza zdrobitoarei concurente economice pe care le-o facea
i trecand
apoi la coplesitoarea mizerie in care traeste populatia, bätranul pacurar
a spus urmatoarele:
eDomn’isorule, duma-ta stij ce-s a6elpa 69ara o corbc,j : is paree pasarj n’egre.
D’apoj aa grit iZidzi cind Ii vedz pa drumu tarI. ‘En am fo’ plicurar hat multa vremeai am pacurarit
î ¡ama, al vara. D’apoj primavara, cand tund’em oile, d’e si
una o dot& bet’egj o 1,1e¡Qape, slabe tare, apo¡ le lasarn la am nu merem cu ele la munee.
D’apoj corbsii numa cum vad cA nare6e oaje bolpa’, d’apoj unu cit’e unu zin’e la pa
o Zjo
cu Zjocu pi sk’inare pini 6e o ran”pa’: apoi paja, dacii n’are cotare, In tat’e
dzile va slabgea’ s’apoj vedz cum corbgij zin tat la pa al dan aaa cu6jocu pina 6e o ornorasc
§I mina apoj d’in ea. D’apoL tee,
Zidzij cu noj, Rumin’ij: pa care vad sarac
betpag, apo ilEjocin’esc hit bin’e,
duc la grnapb.
In atari inprejurari, evident ca tenacitatea de rasa cu care elementul
romanesc in genere isi strecoará prin vitregia furtunoasa a secolelor
individualitatea etnica trebue relevata deopotrivä si la Romanul mara-
muresean. La aceasta a contribuit, fireste,
i biserica prin aceea ca, fa-
candu-si mài mult sau mai putin cu prisosinta datoria cretina, a angajat
prin însái aceasta, si laolalta cu scoala, si pe cea nationala.
Biserica. Astazi, and lupta religioasä
a facut loc luptelor
nationale, de sigur ca individualitatea etnica a unui popor fara traditiiculturale vechi nu poate fi separata de «legea» pe care a profesat-o
sub scutul careia s’a putut mentinea. Aceasta mai ales in Maramures,
unde stina ca istoria literaturii romane inregistreaza o insemnata miscare
literara religioasa in secolul al i6-lea.
Poporul maramuresean e religios prin traditie. Isi pastreaza cu sfin-
tenie credinta stramoseascä, respectá biserica, fail a fi renuntat, totusi,
complet la fondul religios apartinand cultului pagan, fond ce reiese de
credintele sisuperstitiile sale (cf. pag. xxxix i urm.). Pentru a evidentia
aceasta imbinare religioasa bazatä pe caracterul patriarhal al conceptiei
sale religioase ca
i pe cel al structurii sale sufletesti, voi releva doul
cazuri.
Cu cateva decenii in urma, in Sacel träia un protestant bogat, dar
ateu. A murk in subsolul casei. In momentul in care urma
duca
http://www.dacoromanica.r
Una din cauzele cari contribue
la aceastä sä’acie trebue autatà
In obiceiul
astäzi oarecum inrädlcinat
al Maramureseanului de a
fi adesea in stare sä cheltueascli ultimul ban pe
horincei
sau
afarà de care el nu bea alte spirtoase. Tocmai acest obicei a contribuir
ca, sub raportul economic, sä fie oarecum mijlocul de imbogAtire al
Zidzilor, cari impä’neaz1 toate satele maramuresene.Inteadevär, intreaga miscare economia a satelor : pràvàlii, macellrii,
croitorie, ferestraie pentru cherestea, lemnärie, manipularea oricä’ror
produse
etc. e acaparatà de populatia evreeasa. Toate arciumile
autorizate si clandestine din sate 1, ca si din Sighet, îi exercitä cu fero-
citate distrugerea vietii si economiei nationale a Maramuresului, afland
astfel marea ca si mica proprietate a locuitorilor bästinasi (cf. textul
DLXVI). Datoritä acestora, ca i feluritelor «ghesefturi* pentru cari suntdedati, in multe sate, aproape intregul produs al muncii täranului pk’ zedIn mina 2idulai. Färä, sà-1 vezi muncind la cosaldy bunloarä, ori la arat,
la semAnat sau la seceris, totusi la el gäsesti pine de grill; iar daa in
timpul verii de pildà vezi arduri de rate, dar mai ales de gäste inälbind
livezile la päscut, poti fi de la inceput sigur de existenta elementului
evreesc in satul respectiv. Desi sunt numeroase
i casele evreesti dinsate cari trIesc inteo mizeriei rriai neagrà cleat Românii, totusi stin-
gherirea devalorizatorie adusä economiei täränesti devine adesea in-
grijorkoare. Pentru a nu ne opri la cazuri mähnitoare cari dä’inuesc
pe valea Viseului de exemplu chiar atunci and sunt in joc interese
urgente de biserici etc., voi releva unul singur i dintre cele mai obisnuite.
In Borsa propriu zis
nurriftrul cftrciutnilor atinge cifra de 44, iat In Sighet aunt
peste rso,
http://www.dacoromanica.ro
XII
TACHE PAPAHAGI
Evreii din Ieud, bunloara, formeazá o asociatie pentru acapararea
cat mai ieftina a tuturor produselor sau vitelor destinate vanzarii. Agentii
lor se adreseaza taranilor spre a li le vinde chiar la fata locului, in sat.In caz a pretul oferit nu-i convine, taranul isi duce marfa la targul din
Sighet. Asociatia din Ieud pandeste hotarirea Taranului si, inainte ca
el s’A ajunga la Sighet, asociatia evreeasca’ de act e din vreme anuntata
In asa fel, in cat, spre marea si revoltatoarea lui surprindere, taranul
isi vede marfa sa ()cofia de cumpäratori
cari sunt nnmai evrei
ofe-
rindu-i-se un pret mai mic decat cel oferit de agentii sau samsarii din
Ieud. In mndul acesta, taranul se intoarce cu marfa inapoi, acasa, fiind
astfel adesea constrans sa se invoeasca la
pret Cu asociatiile locale
evreesti 1.
Sub raportul social, Maramuresenii se impart in doua categorii di-
stincte : taranul de jos si nemesul. Aceastä distinctie insa nu e de natura
economica, ci mora% de noblete familiara: sunt familii de rand cu averi,
aceasta irisa nu le da si dreptul de a fi nemese, nobile. In privinta aceasta,
istoria trecutului maramuresean ne arata ca mai toate satele au avut
familii care au fost onorate cu diferite titluri de noblete din partea con-
ducatorilor fostului imperiu austro-ungar, multe din ele pastrand pana
In ziva de astazi asemenea titluri constand din hrisoave-pergamente.
Din nurneroasele nume de familii nobilitare, inregistrate de Ion Mihályi
in lucrarea sa 2 extragem cateva si anume: Bale din Ieud, Bud O Buda,
Duma, Gorzo sau Gorzu, Sas, Stan, Vlad etc. Numele lor exista si
astazi in satele maramuresene 3, toate considerandu-se nernese. Aceasta
diferentiere sociala din trecut s’a perindat pana in zilele noastre: dest
Cu nuante mai stirbite, totusi ea se tnentine in asa grad incat rar se
constata legaturi de sane intre aceste dona’ clase, chiar daca nemesul
ar fi sarac lipit parnantuluisi cazuri de felul acesta nu sunt izolate
caci ele nu sunt in functie de avere, si un neme § tot neme s timane,
chiar daca lucreaza cu ziva la unul parvenit sau cil e ieleri. Familia
Stan din Sap anta
pentru a da un singur exempluastazi e cu totul
scapätata; totusi nu si-a permis s’A se incuscreasca decat tot cu o familie
de nemesi, si anume cu Pop.Cu toata aceastä deosebire, nimic din ce ar putea exterioriza carac-terul vre-unei clase de clikafi sau de iobagi fata de ciocoi nu se poate
constata in relatiunile zilnice ale täranilor maramureseni. Pretutindenivezi aceeasi com.unicativitate democratica intre ei, fära ca totusi sa se
incalce distinctiunea momia de care trebue sa se bucure fiecare. O
singurä clasa apare in ochii Maranxureseanului ca fiind oarecum streina
de sufletul si mentalitatea lui: domnarif sau domn’ q: textul a/ DLVIII-lea
1 Nu inta in cadrul acestei lucari relevares ciuzelor social-economice a acestei
sari de lucruri. Subliniez numai faptul a aceasa inatusare economia a devenit atit
de acua, inat Maramuresul poate fi socotit ca o mala pepiniea evreeasa din acest
punct de vedere.
E păcat că ați transcris așa de neglijent textul lui Papaghagi. Poate reveniți și dați și citatul cu țăranul român venit la oraș să-și vândă vaca!
pasivitatea guvernului roman este de necrezut.dece autoritatile romane permit ca asemenea manifestari antiromanesti sa aiba loc??george
Se mai intampla undeva in lume?
In Romania se arboreaza steagul altei tari si nimeni nu pateste nimic.
In Romania un baiat expune steagul romanesc si este amenintat cu moartea.
In atentia SRI si autoritatilor:
Se intampla anomalii strigatoare la cer.
Primim mesaje disperate din Transnistria. Nu intervenim in nici un fel, alta tara… etc. Dar se intampla aceleasi faradelegi in Romania. Romanii sunt amenintati, expulzati, umiliti, steagului national i se da foc, Imnul national e huiduit, eroii nationali sunt spanzurati. Autoritatile nu intervin nici aici. Si aici e alt stat? Poate suntem si noi in alt stat si nici nu stim.
Atentie, autoritati!
Oamenii va tot atentioneaza asteptand sa faceti ordine, sa ii ocrotiti, daca va considerati reprezentantii lor.
Rabdarea lor se apropie de sfarsit. Daca voi nu sunteti in stare sa le faceti dreptate, pentru ca cineva tot trebuie sa o faca, si-o vor face ei.
Sa stiti ca nu va fi deloc linistitor la ce veti asista.
Vi le spunem ca sa nu veniti cu scuza ca nu ati stiut.
Lipsa de respect, aţiunile duşmănoase antiromâneşti ale unora dintre liderii maghiarilor trebuiesc sancţionate prin lege.
Manipularea populaţiei maghiare din Transilvania de către unii extremişti, prin sloganul „autonomia ţinutului secuiesc”, are drept scop desfiinţarea României ca stat unitar.
Nu este posibil ca aceşti extremişti să conteste făţiş valorile naţionale româneşti, să provoace pe români în propria lor ţară, fără ca guvernanţii să ia măsurile de stopare şi pedepsire a acţiunilor subversive antiromâneşti.
Unii dintre extremiştii maghiari sunt infiltraţi în structurile locale de conducere şi acţionează la îndemnul unora dintre politicienii din Ungaria, la destabilizarea ordinei interne a Statului Român şi la nesupunere civică.
Nu este posibil ca naţionaliştii şi extremiştii maghiari, veniţi de peste hotare din Ungaria, să tulbure ordinea publică, să facă declaraţii insultătoare la adresa românilor ca popor şi ca istorie, să reînvie în conştiinţa locuitorilor de origine maghară, nostalgia năvălitorilor călări şi a atrocităţilor comise de horthyişti după dictatul de la Viena din anul 1940.
Uniunea Democrată a Maghiarilor din România – UDMR, care face parte din puterea centrală şi locală nu a luat măsurile necesare pentru a tempera conaţionalii în acţiunile antiromâneţi ale unora dintre ei.
Clasa politică românească, unii dintre ei, au avut reacţii timide, lipsite de curaj, fără a combate cu fermitate atitudinile antiromâneşti ale extremiştilor maghiari.
Cine să ia atitudine ?, Victor Ponta ori Traian Băsescu ?.
Daca barbatii romani nu vor sa mai lupte pentru Romania ,poate ca or sa lupte femeile ! https://www.youtube.com/watch?v=GSqmXYVIv_c
Foarte bun textul! A ajuns la conducere?
Domnule Coja, d-voastra aveti legaturi cu Vatra Romaneasca, v-ati gandit la o solutie legala de declarare a UDMR nelegal si neconstitutional?
Da. Poate reușim să și facem ceva!
Doamne ajuta