Mai avem presă românească?

Publicat de |2019-02-22T22:48:10+02:0022 februarie 2019|Doctrină naţionalistă, Textele altora|

Analiza presei: Piața Media din România, dominată de actori străini. De ce e nevoie de înființarea unei televiziuni de știri cu profil conservator

FacebookTwitterg+Email
Acum puțin peste o săptămână, ActiveNews prezenta în mod succint, o listă a siteurilor și posturilor media care activează în România, precum și orientarea ideologică a acestora.
În acest articol vom face o analiză a identității celor care domină spațiul mediatic românesc.
În primul rând, avem pe piață nu mai puțin de patru trusturi care aparțin nemijlocit unor state străine: RFI (Franța), Deutsche Welle (Germania), Radio Europa Liberă (SUA), Sputnik (Rusia).  Deci, când citiți știri și comentarii pe aceste site-uri, e bine de știut că reprezintă punctul de vedere al acelor state, nu al românilor sau al României.
De asemenea, mai avem organe de presă care sunt strâns legate de puterea seculară din alte țări: Ziare.com, PRO TV, Vice.com (SUA) și Kanal D (Turcia).
Mai avem și cazul Rise Project, acolo unde sunt implicate mai multe state: Elveția și Austria. ExistăNewsweek și Pressone, deținute de oameni de afaceri americani, Europa FM (concern ceh), Libertatea și Gazeta Sporturilor (deținute de grupul elvețian Ringier).
Ce mai rămâne ca presă deținută, teoretic,  de români? Grupul Antenelor, grupul Adevărul, grupul Digi,grupul România TV, Realitatea TV, Grupul Evenimentul Zilei, Grupul Hotnews – G4 Media și cam atât, dacă ar fi să-i numim pe cei mai mari.
Dar cât de mult reprezintă interesele românești? O privire simplă ne arată că toate acestea se susțin cu publicitate provenită în principal de la multinaționale. Un exemplu este Hotnews-G4 Media. Pe aceste site-uri a apărut, în trecut, reclamă plătită pentru producătorul rachetelor Patriot. Altă dată, rubrici au fost realizate cu sprijinul financiar la Uniunii Europene. Puteau aceste mari entități să-și facă reclamă pe site-uri care le-ar fi afectat interesele?
Având în vedere că fondatoarea Hotnews a fost consiliera lui Dacian Cioloș pe vremea în care acesta a fost premier, răspunsul nu poate fi decât unul singur.
De ce avea nevoie un mare producător, precum Raytheon, să-și facă reclamă în fața cititorilor români obișnuiți? Se gândeau că o să dea românii năvală să comande niscaiva rachete prin curier? Sigur că nu. Dar miza este alta și anume de a arăta cine sunt cei de sub pulpana lor. Așa cum era vorba pe vremuri: „dai în mine, dai în fabrici și uzine”.
Să luăm puțin și cazul site-ului anticreștin Recorder.ro. Zice acolo, așa:  „Recorder este o publicație care se autofinanțează din publicitate și din donațiile cititorilor”. Într-un articol trecut, cei de la Recorder spuneau că donațiile cititorilor din ultimele sase luni, respectiv 56.877 de euro, reprezintă „aproximativ 40 % din bugetul lunar al Recorder (restul banilor venind din contracte de publicitate)”.  Nu e clar dacă acele donații reprezintă 40% din bugetul pe o singură lună sau 40% din bugetul pe ultimele șase luni. În orice caz, contribuția banilor din publicitate la „recorder” este de aproximativ 60%. Pe șase luni, presupunând că sumele menționate reprezintă valoarea pe jumătate de an, rezultă că „recorder” a înregistrat aproximativ 60.000 de euro publicitate Minim.
Cine sunt cei care-și fac/au făcut publicitate pe recorder? Kaufland, OMV, Vodafone, etc. Întrebare: poți susține interesele firmelor românești dacă majoritatea veniturilor vin din contracte cu aceste entități?
Aceeași poveste o găsim și la „independentul” Guran. Contributors și Republica sunt apendici ai Hotnews, respectiv Digi 24.  Având în vedere că atât grupul Adevărul, cât și RCS/RDS au fost acuzate în repetate rânduri de legături cu serviciile secrete, Realitatea TV are datorii la stat, mai rămâne foarte puțin. Grupul Antenelor și Grupul România TV sunt centrate exclusiv pe interesele celor le susțin.
E simplu de observat, bazându-ne și pe analiza anterioară, că stabilitatea maximă rămâne în continuare la mass-media de stat: TVR, Radio România și Agerpres. Dar aceste entități sunt la mâna factorului politic, iar audiențele nu sunt cine știe ce, astfel încât și acestea se înscriu în tonul general.
În aceste condiții, se poate observa cu claritate că piața media din România este dominată de actori străini, care fie direct, fie prin interpuși, își impun agenda. De-aceea, de exemplu, Referendumul pentru Familie – singura inițiativă organică pornită de jos din ultimii 30 de ani – a fost boicotată feroce de toată mass-media, inclusiv cea de stat.
Ce rămâne zonei conservatoare, naționale, din România? Să se uite la Trinitas TV, să citească Basilica.ro și să asculte Radio Trinitas. Din păcate însă, trustul Patriarhiei Române nu poate compensa – și nici nu trebuie să o facă – lipsa unei televiziuni de știri cu profil conservator, național, de pe piață.
O televiziune gen Fox News, alături de ActiveNews pe online și România Liberă pe print, ar putea crea un pol alternativ serios, care să mobilizeze cei 4 milioane de oameni care au votat la Referendum și care să ofere o gură de oxigen pentru cei care s-au săturat de punctele de vedere germane, americane, rusești sau franceze vs punctul de vedere al unui grup politic.
O astfel de televiziune ar facilita și organizarea și dezvoltarea acelei grupări conservatoare, naționale, care se lasă așteptată din interbelic încoace și despre care a scris, pe larg, Corneliu Berari, aici.