VIRGIL TĂNASE
Scrisoare adresată unui prieten francez care iubește România
O altă perspectivă asupra demonstrațiilor din Piața Victoriei
Publicat Vineri, 17 martie 2017
Dragă Jean-François,
Îţi mulţumesc pentru grija cu care ai decupat, din ziarul pe care-l citeşti cu încredere, îmi spui, articolul despre mişcările de stradă de la Bucureşti. Dar nu-ţi împărtăşesc bucuria. Altminteri decât crezi, ele nu mi se par o dovadă de democraţie, nici o pornire sănătoasă împotriva corupţiei. Dimpotrivă: corupţia e de partea celor care manifestă. Inocenţi în sine, precum rotiţele unui ceas care-şi fac cinstit meseria, fără să ştie că au fost integrate în mecanismul de declanşare a unei bombe, aceşti manifestanţi, care se cred, poate, curaţi, sunt elementele constitutive ale unui jaf atât de uriaş, încât puţini mai văd pădurea, cei de bună-credinţă plimbându-şi pancartele de copii naivi în hăţişurile care-i împiedică să-şi dea seama unde se află.
Dar pentru că, din prietenie, îmi ceri părerea, ţi-o voi da, deşi, în ceea ce mă priveşte, sunt azi în afara acestor lupte. Socotesc că mi-am făcut datoria riscându-mi viaţa când a spune lucrurilor pe nume era mai primejdios decât azi şi că e cazul să-mi văd de literatură, lăsând celor mai tineri misiunea de a păstra ceea ce generaţia mea le-a dat.
Acestea fiind spuse, nu mă pot împiedica să nu bag de seamă unanimitatea de păreri a celor citaţi – fapt neliniştitor din punctul de vedere al obiectivităţii. E totuşi curios că într-un peisaj politic unde partidul de guvernământ a câştigat atât de larg foarte recentele alegeri, reporterul nu găseşte pe nimeni care să aibă o privire diferită asupra evenimentelor. Fireşte, cuvântul meu n-are autoritatea personalităţilor ilustre care se exprimă în articolul citat. Am însă asupra lor un avantaj indiscutabil. Dat afară din Universitate, interzis ca scriitor şi regizor şi alungat din ţară, în momentul în care Nicolae Ceauşescu încerca să mă omoare la Paris pentru articolele împotriva lui publicate aici (luna aceasta, canalul de televiziune franco-german Arte a difuzat un nou documentar privind această tentativă de asasinat în cadrul unei serii intitulate „Les oubliés de l’Histoire“), distinştii intelectuali din „reportajul“ menţionat (care nu mai sunt în prima lor tinereţe) se bucurau fără mustrări de conştiinţă de avantajele sistemului totalitar. Li se părea firesc să li se ofere ceea ce era refuzat omului de rând şi aduceau, la nevoie, elogii şefului statului în termeni înduioşători (a se vedea, în acest sens, scrisoarea din 25 mai 1982 a Dlui Pleşu adresată Dlui Ceauşescu; într-o ţară în care a avea un paşaport era un miracol, Dl Liiceanu studia la Heidelberg; iar Dna Cârneci, care avea un post de cercetător într-o disciplină cu implicaţii ideologice, primea în 1986 un premiu de poezie care nu mi se pare că recompensa o disidenţă afişată etc.)
Departe de mine, care ştiu cât e de greu (şi poate inutil) să stai drept în furtună, de a le face cel mai mic reproş. Dar de aici până la a conchide că o măruntă aristocraţie intelectuală consideră firesc să trăiască, sub toate domniile şi orânduirile, la nivel „occidental“ (european, dacă preferi), în timp ce gloata poate muri de foame, nu e decât un pas.
Pe care nu eu trebuie să-l fac.
„Orice putere colonială răsplăteşte cozile de topor“
Cum am renunţat de mult la jurnalismul de investigaţie (pe care l-am practicat mai demult luând câteva riscuri: eram la Santiago de Chile în timpul lui Pinochet şi la Bucureşti pe 25 decembrie 1989, de exemplu) şi neavând ambiţii politice (politica nu e treaba scriitorului – după cum explica atât de bine Kundera), îmi îngădui doar, în calitate de observator obiectiv, să-ţi sugerez câteva direcţii de reflecţie.
Decalajul dintre nivelul de viaţă al celor ce votează şi cel al pretinselor elite urbane (tineretul voios) care manifestă este flagrant. Ceea ce explică de ce votul majorităţii (45,47%), cu douăzeci de procente mai mult decât următoarea formaţie politică, dă în mod constant puterea celor care, mărind salariile şi pensiile, bursele studenţeşti, exonerând de la impozit veniturile mici etc., repară politica de „austeritate“ a guvernelor de dreapta. E astăzi o evidenţă că politica de rigoare a Comunităţii Europene sărăceşte deliberat popoarele, îmbogăţind până la (o) asfixie (proximă) o mână de capitalişti internaţionali.
Îţi semnalez în treacăt că această politică crâncenă, contestată vehement de o sumă de intelectuali de vază (de la Jacques Sapir, economist, la Emmanuel Todd, istoric, şi de la Michel Onfray, filozof, la Michel Houellebecq, scriitor) care prevăd explozii sociale nimicitoare, a făcut ca opinia publică din mai multe ţări – Anglia, Franţa (numai 38% de opinii favorabile Europei), Olanda, Italia, Grecia – să fie azi ostilă structurilor europene din care vor să se desprindă, în pofida clasei politice, ale cărei avertismente prăpăstioase sunt dezminţite flagrant de cum merg lucrurile în Marea Britanie. E ceea ce nu pot accepta cu niciun preţ cei care, în marile oraşe ale României, sunt plătiţi de firmele străine, beneficiază de binefacerile cu care orice putere colonială răsplăteşte cozile de topor şi profită de înlesnirile de înavuţire oferite de un sistem care privilegiază capitalul în detrimentul muncii (alt subiect de dezbatere şi de nelinişte în Occident). Aceştia se consideră o elită pentru că ţopăie pe Internet şi gângăvesc în limbajul informatic al mondializării – „mondializare“ despre care trebuie amintit că sporeşte rentabilitatea capitalului din ţările „dezvoltate“, făcând să muncească pe mai nimic în întreprinderile „delocalizate“ (şi în România deocamdată) o armată de nefericiţi şi, uneori, în Asia îndeosebi, copii exploataţi fără milă, ceea ce nu stârneşte proteste pe bulevardele bucureştene. Dar asta este de acum o altă chestiune, rezumată cinic de miliardarul american Warren Buffett, care striga cât îl ţinea gura în New York Times din 14 august 2011: „Lupta de clasă există şi noi, bogaţii, am câştigat-o“.
„Hoţi de boi umblă să prindă hoţii de ouă“
Ei bine, poate că nu.
Şi e cel puţin abuziv să califici dorinţa mulţimii de a trăi cât de cât omeneşte ca „populism“, cuvânt folosit cam des de elitele de la Bruxelles şi care sună cam puturos în gura celor care conduc Europa fără a fi aleşi. Nu e firesc oare ca într-o ţară în care PIB-ul cunoaşte o creştere importantă, în timp ce o mare parte a populaţiei trăieşte de azi pe mâine, venitul social să fie mai echitabil împărţit? E ceea ce contestă manifestanţii de la Bucureşti care apără interesele firmelor multinaţionale cărora li s-au vândut, fără să-şi dea seama (din cauza copacilor, presupun), că participă la o exploatare colonială, cea mai drastică formă de corupţie, şi că, dintr-o perspectivă mai largă, ei sunt cei care, hoţi de boi, umblă să prindă hoţii de ouă.
În ceea ce priveşte felul în care este prădată (şi deznaţionalizată) o ţară (menită să dispară, dizolvată în supa europeană), mă surprinde faptul că autorul reportajului pe care mi-l trimiţi, şi de a cărui bună-credinţă nu mă îndoiesc, nu face nicio referire la anumite pasaje ale scrisorii semnate pe 8 februarie de 84 de membri ai Academiei Române, deşi aceasta se află nu departe, la numai câteva sute de metri de piaţa unde vociferează „forţele vii ale României“!
„În democraţie, nu strada guvernează”
„(…) să ceri prin manifestări de stradă demisia guvernului legitim abia ales?!“
Nu m-aş opri la atât.
Îmi îngădui să-ţi sugerez câteva întrebări cărora mă feresc să le dau un răspuns, ca să nu fiu învinuit de parţialitate.
E oare o dovadă de democraţie să ceri prin manifestări de stradă demisia guvernului legitim abia ales şi care dispune de o majoritate zdrobitoare? E oare o dovadă de democraţie faptul că cel care ar trebui să fie preşedintele TUTUROR românilor coboară în stradă ca să încurajeze o fracţiune minoritară a electoratului? E democraţie ca acelaşi preşedinte să refuze funcţia de prim-ministru cuiva care nu e mai condamnat decât Dl Alain Juppé (candidat de dreapta la învestitura pentru alegerile prezidenţiale franceze) şi care nu e, până la o eventuală nouă condamnare, mai puţin presupus nevinovat decât actualul candidat al dreptei la preşedinţia Franţei, Dl François Fillon, anchetat pentru a fi plătit soţiei sale cam 800.000 de euro din banii statului (şi sume mai neînsemnate copiilor săi)? Şi atunci cum să nu se nască în electorat (care, în cazul unor alegeri anticipate, riscă să dea o şi mai largă majoritate partidului de guvernământ) suspiciunea că e la mijloc o manipulare?!
A cui?
Am toată încrederea în jurnaliştii ziarului pe care mi-l trimiţi, ca să facă lumină în această privinţă.
„Aş fi făcut o anchetă să mă asigur că lupta împotriva corupţiei nu a devenit o armă politică“
Cât priveşte corupţia şi decretul atât de controversat al Guvernului, mă mir că nu găsesc în „reportajul“ atât de documentat de la Bucureşti nicio referinţă la suprapopularea penitenciarelor, reproşată de mai mulţi ani autorităţilor din România. Nici la limita de 44.000 de euro, cred, dincolo de care amnistia nu se aplică (a se compara cu cei 800.000 de euro evocaţi mai sus). Nu e vorba nici de zecile de excepţii (dare şi luare de mită, trafic de influenţă etc.) ale proiectului de amnistie, care, la o primă vedere, pare mai puţin lax decât lasă să se creadă revolta celor care preferă lozincile strigate pe trotuar argumentelor (pe care poate, mai ştii!, nu le au – şi e păcat că toţi intelectualii de seamă care se exprimă în articolul citat preferă sentimentele grandioase faptelor precise şi ideilor cu bătaie mai lungă decât lărgimea unei străzi).
Pe de altă parte, dacă aş fi ziarist şi dacă aş pleca urechea la ce se spune în vastul spaţiu naţional care împrejmuiește piaţa unde au loc manifestaţiile, aş fi făcut o anchetă (jurnalistică), ca să mă asigur că lupta împotriva corupţiei nu a devenit o armă politică. N-ar fi prima dată şi s-a văzut şi la case mai mari. Cum n-am făcut propriile mele investigații, nu mă încumet să fac aluzie la zvonurile care circulă. Mă miră numai, ştiind cât de împărţite sunt lucrurile pe lumea aceasta, că o dată mai mult toată corupţia se-adună într-o parte şi toată frumuseţea sufletească de cealaltă, ca-n poveştile cu zâne şi cu scriitori/cineaşti/filozofi care par nişte Feţi-Frumoşi. Regret că un jurnalist care-şi cunoaşte atât de bine meseria, cum sunt toţi cei ai ziarului despre care este vorba, nu s-a grăbit să risipească cu argumente imbatabile suspiciunile care ar putea lăsa să se creadă că lupta (necesară şi binevenită) împotriva corupţiei e o manevră partizană.
Cunoscând obiectivitatea ziarului în care, din câte spui, ai atâta încredere, nu mă îndoiesc, dragă prietene, că redacţia va face totul pentru a-şi adânci analizele, ca să nu se pună iarăşi în situaţia penibilă din decembrie 1989, când anunţa mii de morţi la Timişoara, unde nu erau decât câtva zeci. Ar fi la fel de neplăcut că redacţia să ia drept luptători pentru democraţie pe cei care nu acceptă regula jocului decât dacă sunt lăsaţi să câştige – apropo de democraţie, tot din prietenie, îngăduie-mi să-ţi amintesc ce spunea de curând recentul nostru fost prim-ministru, Dl Manuel Valls, confruntat cu milioanele de manifestanţi (printre care şi tu) împotriva legii El Khomri, pe care a impus-o fără a o trece prin parlament: „În democraţie, nu strada guvernează“. Decât dacă, Doamne fereşte, Franţa nu mai e o democraţie? Sau România? Sau Europa? Nu mai ştiu. Dar nu mă îndoiesc că ziarul tău de căpătâi va da un răspuns satisfăcător acestei întrebări care azi ne chinuie pe toţi.
Cu aceeaşi veche şi trainică prietenie (care ne-a unitîncă de pe vremea când tu erai socialist şi eu nu prea),V.T., Paris, februarie 2017
Virgil Tănase (n. 16 iulie 1945, Galați)
Este un scriitor și regizor de teatru franco-român. A studiat filologia la Universitatea din București (1963-1968) și regia de teatru la Institutul de Teatru „I.L. Caragiale“ (1970-1974). După ce fusese exmatriculat de la Facultatea de Litere pentru faptul că îl menționase pe Emil Cioran la o conferință a tinerilor scriitori și după ce a lucrat ca betonist la Combinatul Siderurgic din Galați, i s-a impus, pentru a fi reprimit la facultate, să ia parte la „supravegherea informativă a legionarului grațiat Petrișor Marcel“. Dintr-un document din arhiva CNAS reiese că, după ce a acceptat această condiție, Virgil Tănase nu a respectat angajamentul luat și, la numai câteva luni după reprimirea lui în facultate, a fost „exclus din sistemul informativ“. Continuându-și activitatea de disident, Virgil Tănase a publicat în 1977, în Franța, un roman interzis în România și a dat, de la București, interviuri în presa străină, criticând aspru regimul politic românesc. Ca urmare, i s-a dat un pașaport pe care nu-l ceruse și i s-a impus să plece cu familia în străinătate. La începutul anului 1978, Virgil Tănase s-a stabilit în Franța, unde nu a cerut azil politic, rămânând cetățean român și după ce a obținut naționalitatea franceză.
La Paris, Virgil Tănase a obținut un doctorat în sociologia și semiologia artei (1979), sub conducerea lui Roland Barthes, și a desfășurat o amplă activitate de scriitor, de jurnalist și de regizor de teatru. Din 1999, el predă Istoria civilizațiilor la Institutul Internațional de Imagine și Sunet de la Paris.
A fost, lângă Paul Goma, obiectul unei încercări de asasinare, pusă la cale de către Securitate, care l-a însărcinat pe Matei Pavel Haiducu să o execute.
Între 1993-1997 și 2001-2005 a fost directorul Centrului Cultural Român din Paris, Franța.
Premii și distincții
Premiul de dramaturgie al Academiei Române (1997)
Premiul de literatură al Uniunii Latine (2004)
Doctor Honoris Causa al Universității „Dunărea de Jos“ Galați
Premiul „Șerban Cioculescu“ al Muzeului Literaturii Române pentru memorialistică (2012)
Premiul Salonului de Biografie de la Hossegor (2013)
Ordinul Artelor și Literelor din Franța (1987)
Cavaler al Ordinului „Serviciu credincios” (2002)
DACA S-A STABILIT LA PARIS CU ROLAND BARTHES IN BURIC, E SIGUR CA ACEST „DISIDENT”, NU ARE CE CAUTA LANGA PAUL GOMA CARE ESTE UN OM SI UN ROMAN ADEVARAT !!!
NU UN DECOMPOZITIONIST AL CULTURII CRESTINE EUROPENE, PRECUM A FOST SI RAMANE ROLAND BARTHES!
CARE ORICUM, S -A FUMAT DE MULTA VREME !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
NU UITATI PLICTISUL LUI ZEMMOUR (desi am auzit ca-i zionist !!!) FATA DE DECOMPOZITION, DERISION DESTRUCTION !
ASTA E ROLAND BARTHES, BURICUL LUI VIRGIL TANASE!
E si normal ca i s-a dat catedra si preda, „ISTORIA CIVILIZATIILOR ” , „FRANCEZILOR”, !!!
HAHAHAAHA!!!
„La Paris, Virgil Tănase a obținut un doctorat în sociologia și semiologia artei (1979), sub conducerea lui Roland Barthes, și a desfășurat o amplă activitate de scriitor, de jurnalist și de regizor de teatru. Din 1999, el predă Istoria civilizațiilor la Institutul Internațional de Imagine și Sunet de la Paris”
Oricum, Universitatea din Versailles este un centru ticsit cu zionisti – cunosc si eu pe cineva care preda acolo – cand am vazut ce preda , am ramas fara intrebari!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
DESCOMPUNERE TOTALA A CIVILIZATIEI CU ADEVARAT EUROPENE !
priviti-i mutra si duceti-va la culcare !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Hahahhahahahaa!
https://www.google.be/search?q=virgil+tanase+photos&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwjO6Zve2eXSAhWC6RQKHZgnDjUQ7AkINw&biw=1600&bih=794
http://www.evz.ro/virgil-tanase-disident-vanat-de-securitate-si-fost-informator-413553.html
Virgil Tanase: disident, vanat de Securitate si fost informator
Intr-o scrisoare transmisa EVZ, acesta povesteste cum a devenit colaborator al Securitatii.
Fostul disident Virgil Tanase, scriitor si regizor de teatru stabilit in Franta, urmarit de Securitate pentru a fi lichidat, a marturisit ca a colaborat cu Securitatea in timpul studentiei. Pentru a fi reprimit in facultate, scriitorul s-a vazut nevoit sa accepte un angajament si sa dea informatii despre prietenii sai. Intr-o scrisoare publicata in exclusivitate de EVZ, scriitorul contureaza imprejurarile in care a devenit informatorul fostei Securitati. Virgil Tanase a fost pomenit recent, in aceasta ipostaza, intr-un articol publicat in suplimentul „Aldine” al „Romaniei libere” de scriitorul Bujor Nedelcovici, care locuieste la Paris. Acesta l-a inclus pe dramaturg intr-o insiruire de fosti colaboratori ai Securitatii: „O singura intrebare ma obsedeaza in ultimul timp: cum sa fac parte din aceeasi organizatie, aceeasi breasla scriitoriceasca, Uniunea Scriitorilor (o confrerie de interese si o comunitate spirituala), in care se gasesc multi informatori si colaboratori ai Securitatii: Mircea Iorgulescu, Mircea Ionescu-Quintus, Virgil Tanase, George Balaita si inainte… Stefan Augustin-Doinas, Liviu Calin si multi… multi altii?”. Bujor Nedelcovici a dezvaluit in cartea sa „Un tigru de hartie”, trecuta aproape neobservata la aparitie, in 2003, ca unul dintre cei 28 de informatori care au dat note despre el era criticul Mircea Iorgulescu. Haituit de un ucigasal SecuritatiiFost director al Centrului Cultural Roman de la Paris, Virgil Tanase apare alaturi de Paul Goma intr-unul dintre cele mai spectaculoase episoade ale exilului romanesc din timpul comunismului. In 1982, eliminarea lor devenea una dintre prioritatile serviciilor secrete, dupa ce Goma si Tanase, stabiliti la Paris din 1977, atacau cu perseverenta regimul in emisiunile de la Europa Libera si BBC. Celebra afacere „Haiducu” a avut implicatii grave asupra relatiilor lui Ceausescu cu Franta. Ofiterul „Matei Pavel Haiducu”, cu nume real Hirsch – fiul unui inalt demnitar din Ministerul de Interne din anii ‘50 -, primea de la generalul Nicolae Plesita sarcina de a-i reduce la tacere. Ajuns la Paris, acesta isi divulga misiunea ofiterilor de la Directia Generala de Securitate Exterioara franceza – DGSE, care concep o operatiune de „intoxicare”.Cei doi disidenti dispar subit, fapt care starneste proteste in Franta, fiind ascunsi in realitate de DGSE. Dupa cateva luni, iese la iveala jocul dublu al agentului Haiducu si faptul ca cei doi sunt in viata. In 1984, Matei Pavel Hirsch scrie si o carte despre aceasta poveste, „Am refuzat sa ucid”, care nu a fost publicata niciodata in limba romana. „CINE ESTEReprezentantul cultural al Romaniei la Paris, in toate mandatele lui IliescuVirgil Tanase s-a nascut la Galati, in 1945. A absolvit Facultatea de Litere si Institutul de Arta Teatrala si Cinematografica din Bucuresti. Emigrat la Paris, intre 1977 si 1989 este cronicar la Europa Libera si redactor la mai multe publicatii franceze. Intre 1993 si 1997 ocupa functia de consilier la Ministerul Afacerilor Externe si director al Centrului Cultural Roman din Paris, functie pe care o reia intre 2001 si 2005. Este profesor invitat la Universitatea Paris VIII si la Universitatea din Versailles si, din 2000, preda la Institutul International de Imagine si sunet. A publicat romane si piese de teatru pentru care a primit, in 1998, Premiul pentru dramaturgie al Academiei Romane si Premiul pentru literatura al Uniunii Latine – singurul obtinut vreodata de un autor roman – in 2004. In romaneste au aparut romanele „Eventia Mihaescu”, „Zoia” „Apocalipsa unui adolescent de familie buna” sau „Romania mea”. Scrisoarea lui Virgil Tanase: „Conditia reprimirii mele la Universitate a fost de a accepta sa dau informatii”
Prin 1985 sau 1986, cand nimeni nu spera o prabusire apropiata a sistemului totalitar, am simtit nevoia sa intervin impotriva unei forme de integrism care se practica in mediile emigratiei si ale postului de radio Europa libera. O forma de integrism, repet, care aducea prejudicii actiunilor de rezistenta la totalitarism pe care incercam sa le intreprind la Paris. O forma de integrism care, mai ales, lovea, jignind si umilind, multi oameni de buna credinta, pe care ii socoteam fundamental cinstiti.
Acest integrism era opera unor indivizi adesea moralmente dubiosi care isi descopereau la Paris o constiinta pe care, in Romania, n-o avusesera decat, poate, la buda. Li se alaturau, zelosi, cativa functionari bine platiti ai Europei libere care ascultau de CIA ca altii de Securitate, si care cenzurau, din alt punct de vedere, cu sarguinta cenzurii din tara – atitudini scandaloase devenite publice, care astazi nu mai sunt un secret pentru cei care vor sa stie. Pe langa ideea ca cei buni sunt in strainatate si cei rai in tara, acest grup de indivizi (si de interese, dar nu despre asta este vorba) vroiau sa ne convinga ca singurul mod moral de a exista in Romania acelor ani era de a refuza orice compromis cu regimul. In ceea ce ma priveste, mi se parea ca a te exclude din viata civila si profesionala refuzand orice compromis nu poate fi decat o optiune exceptionala, dar ca viata de zi cu zi intr-o societate ostila este mult mai grea si mai complexa decat vroiau sa accepte cei care isi dadeau aere la Paris fara nici un risc si uneori pe bani. Aceasta problema morala e subiectul unui roman important pe care l-am publicat cam tot pe atunci: cum trebuie sa traiasca cel care, daca scoate capul din apa, e impuscat de dusmanii de pe mal, iar daca nu-l scoate se ineaca si prin moartea sa (inutila) slujeste aceiasi dusmani. E o problema pe care grupul despre care vorbesc nu si-o punea, si pe care nu si-o pun, fireste, nici cei care n-au nimic de facut, nimic de spus, cei pe care nulitatea lor ii apara de raspunderile sociale.
Sunt surprins placut de acest articol. Marturisesc ca nu am avut o parere buna despre Virgil Tanase, mai cu seama dupa prestatia desfasurata ca presedinte al CA al SRTV. In aceasta scrisoare, catre un prieten, am descoperit un alt Virgil Tanase decat cel conturat in memoria mea.
Intr-adevar dl. V.Tanase face aici o analiza lucida, demonstrand nu doar capacitatea de a realiza o diagnosticare corecta a unui fenomen social-politic, cat si orientarea sa corecta in aprecierea situatiei politice creata dupa alegerile din decembrie.
A nu se confunda cu Stelian Tanase!