CD
1.043 aprobate

denitsoc@gmail.com
75.57.36.95

 

 

Daca ar fi atat de simplu cum spune domnul Puiu atunci nu s-ar mai chinui producatorii de produse alimentare sa-si procure licente care sa le permita sa-isi stampileze produsele KOSHER, platind sume considerabile aici in SUA.
Se stie de la evrei, poate mai informati decat domnul Puiu, ca regimul Kosher cere ca animalele sa fie totusi sacrificate dupa un anumit ritual, legile regimul uiKosher compun Kashrut-ul.
Daca o simpla binecuvantare a unui rabin face produsul Kosher atunci putem avea intelegere si pentru preotii catolici care, in evul mediu, la cerere, botezau porcul mangalita al domnului Puiu in crap si se putea consuma in posturile catolice.
Pentru a fi kosher este necesar ca animalele sa fie sacrificate de un haham sau shochet dupa un anumit ritual intr-un abator special amenajat pentru sacrificarea animaleleor sau pasarilor.
Se negociaza plata cu hahamul si numai el poate trece la ritual si sacrificare.
Se spune ca sacrificarea pasarilor si animalelor trebuie sa se afaca de asa natura incat animalului sa i-se induca puternice convulsii care ar ajuta la evacuarea mai buna a sangelui din corpul animalului; dar aceleasi convulsii produc si adrenalina …
Carnea din partea din spate a animalului nu este kosher, ca bucăți de carne de vită care provin din sferturile posterioare ale animalului, cum ar fi flancul, muschiul scurt, muschiul, rotund și glezna (sosonii), iar animalele acceptate la sacrificiu trebuie sa fie numai rumegatoare, sa aibe copita despicata si sa se hraneasca numai cu iarba.
Pasarile admise la sacrificiu trebuie sa fie curate, nu pasari pradatoare care manaca carne, iar animalele marine/acvatice trebuie sa aibe solzi si aripioare, scoicile si fructele de mare(creveți, crabi, stridii, homari și alte tipuri de crustacee) nu sunt kosher.
Legile kashrut interzic anumite combinatii culinare. De exemplu amestecul de produse de carne cu produse lactate, deci o ciorba de perisoare dreasa cu smantana nu este kosher, o ciorba radauteana sau una de burta, sunt interzise evreilor habotnici, o categorie care se extimeaza la circa 15% din populatia evreiasca.
Faptul ca superbele branzeturi tari, invechite/afinate, din lapte de vaca, capra, oaie sunt facute cu renet, chiag de miel sau vitel, fac ca aceste delicioase branzeturi avand combinatia chiag(carne) – lapte, sa nu fie kosher.
Sculele de sacrificare trebuie si ele sa fie kosher, mentinute higienic si destinate numai sacrificarii in exclusivitate.
Painea si ea trebuie sa urmeze anumite reguli de panificare pentru a fi binecuvantata kosher.
Kasrutul domina si prepararea legumelor si a fructelor si a sculelor involvate in preparare si gatirea lor, uleiul si vinul sunt si ele strict contolate de kashrut si ca mirarea sa va aduca pe culmile absurdului trebuie spus ca si sarea de pus in bucate trebuie sa fie Kosher.
Legile kashrutului devin mai riguroase si chiar ma severe in preajma sarbatorilor traditionale evreiesti. În timpul Paștelui, toate produsele din cereale cu aluaturi dospite sunt interzise. Cu toate acestea, pâinea nedospită, cum ar fi matzo, este permisă.
Kosher nu este o dieta sau un regim, ci un adevarat mod de viata care le asigura celor din zonele calde o mai mare sansa de a ramane sanatosi daca nu-si permit un frigider.

Se pare ca la Ierusalim formalitatile sunt mult simplificate si lumea avand frigidere si alte ustensile avansate din domeniul gatitului, se poate bucura de larga gama gastronomica pe care industria alimentara ne-o ofera.
In SUA regulatiile sunt foarte conforme Kashrut-ului, dar bineinteles ca nu se stie cati respecta ad literam regulatiile.
Este un raspuns la intrebarea redactiei si am amintit ceea ce se stie din afara, ritualurile si detaliile tehnice privind sacrificarea sunt secrete bine pastrate si greu de accesat.
Sper ca l-am provocat pe domnul Nicu Cohen, care va interveni in final cu o observatie, ca de obicei interesanta si cu o buna recomandare a unui vin bine ales.

*

Nota redcției – Dacă e vorba și de un vin, e cazul să fie invitat și dl Puiu, oriunde s-ar afla!