Cum se făcea şcoală în România,
în 1940.
Cât de serios se făcea evaluarea unui
elev,
de către profesori
De Dan Arsenie | Yahoo News – Ma, 7 ian. 2014
-
Yahoo News/Getty Images – Cum erau evaluaţi elevii români la începutul anilor 40
Yahoo! News vă prezintă astăzi o fişă didactică în care este descrisă, în detalii extrem de interesante, performanţa unei eleve de clasa a şaptea în anul şcolar 1939/1940 (1939 este anul în care a început Al Doilea Război Modial).
Aşa cum se vede în imaginile de mai jos, situaţia personală şi didactică a elevei Felicia Drăghiciu (din comuna Şona, fostul judeţ Făgăraş) este extrem de atent analizată, iar profesorul care a întocmit fişa arată care sunt abilităţile, dar şi carenţele elevei.
Fişa începe cu o scurtă descriere a familiei fetei, care conţine inclusiv informaţii despre câte persoane locuiesc în aceeaşi cameră cu eleva. De asemenea, se menţionează că fata are somn „liniştit” şi alimentaţie „bună”. Apoi, sunt menţionate înălţimea şi greutatea elevei, la data examinării (7 iunie 1940).
La capitolul „Preorientarea şi îndrumarea profesională”, se arată că eleva are talente „literare şi ştiiţifice” şi îi plac foarte mult lecturile „de orice fel”. Eleva a fost consultată şi a spus că i-ar plăcea foarte mult să devină învăţătoare, în timp ce părinţii îşi doreau ca ea să fie o „bună gospodină acasă în sat”. Educatorul menţionează că fetei i s-ar potrivi atât o profesie teoretică, cât şi una practică.
Într-un grafic din a doua pagină a fişei apar detalii despre intelectul, temperamentul, personalitatea şi caracterul elevei. Abia apoi, la finalul fişei, apar notele elevei la diferite discipline.
Dacă v-a plăcut acest articol, alăturaţi-vă, cu un simplu Like, comunităţii noastre de cititori de pe pagina de Facebook.


Documentul a apărut într-o publicaţie a comunei Şona, de unde a fost preluat şi postat pe internet de un utilizator Facebook.
Copiii nu par a fi romani, catedra e din material plastic, in fundal se vede un frigider, etc. 1940?!…
Ce se urmareste, de fapt?
Acuma aveti impresia ca este vorba despre poza sau despre documente si certitudini?
daca ala este frigider atunci tu esti o capita de fin…
Daca se doreste renasterea invatamantului romanesc, trebuie cercetate si reintroduse principiile si metodele scolii romanesti haretiste. Comunistii au aruncat la gunoi o comoara, datorita careia Romania a avut o generatie de aur interbelica, ale carei creatii, in toate domeniile, au intrat in istoria culturii umanitatii. Nenorocirea experimentelor cvasianuale, care s-a abatut asupra scolii romanesti, incepand cu anul 1963, a distrus, pana la eliminare totala, ceea ce avea mai de pret si original scoala romaneasca, incepand de la stadiul prescolar pana la cel universitar.Consecinta a fost formarea unor cadre didactice cu grave lacune psiho-pedagogice, ale caror rezultate, din ce in ce mai mediocre, au dat rezultanta pe care o admiram azi, de ne crucim cu toti. A existat o prima initiativa de recuperare a pedagogiei lui Spiru Haret, intre anii 1960-1962, cand a fost reformat liceul pedagogic de 4 ani devenind liceu pedagogic de 6 ani, in care se studia, temeinic si pe indelete, atat psihologia, de la copilul mic pana la adult,cat si istoria psihologiei. Pedagogia si metodica fiecarei discipline in parte, se studiau 6 ani. Practica pedagogica, la clase experimentale organizate in scoala,incepea din anul al II-lea, mai intai cu asistenta la ore, insotiti de profesorul metodist, de profesorul de pedagogie si in prezenta invatatorului clasei,apoi cu predare(6 ore/trim.-anul al III-lea, 12 ore/trim.-anul al IV-lea, 24 de ore/trim -anul al V-lea).In anul VI, elevii erau repartizati obligatoriu la scoli satesti, unde era lipsa de cadre diactice. Acolo erau monitorizati si evaluati tot anul. In vacante, prezentau profesorilor metodisti rezultatele,planurile de invatamant(adevarate lucrari stiintifice!). La sfarsitul liceului, examenul de licenta insemna cate un examen din materia fiecarei discipline studiate in cei 6 ani plus un examen de metodica predarii disciplinei respective, un examen de muzica(teorie si instrument), pedagogie, psihologie, adica dura o luna, zi de zi!Nu intra nimeni la practica pana nu prezenta, cu o saptamana inainte,
profesorului care preda disciplina la care aveai practica,profesorului de pedagogie si invatatorului clasei, planul lectiei,(in care trebuia sa ai idei personale, creativitate si material didactic ingenios,
atragator, sugestiv). Adesea, metodistul te intorcea de 4-5 ori sa
refaci planul lectiei, ca sa ajunga in final impecabil din toate punctele de vedere. La fiecare lectie deschisa asista toata clasa; dupa terminarea ei, colegii si profesorii metodisti impreuna cu invatatoarea analizau prestatia practicantului. Acolo te demontau moment cu moment pana la cele mai mici amanunte, cum ar fi,ca te-ai plimbat prea mult in clasa si i-ai obosit pe copii, sau ca ai vorbit prea repede.Noatrea era extrem de severa dar totdeauna stiai ce ai greist si primeai toate indicatiile pt. a te corecta la lectia urmatoare. Nimic nu se fusarea, nimic nu se abatea de la program, nimeni nu indraznea sa vina cu incropeli sau cu scuze!
Cine indraznea sa intre la orele de practica pedagogica machiata sau in pantaloni, cu un fir de praf pe pantofi, cu frizura suprarealista sau cu hainele necalcate?? In fata elevilor trebuia sa fii un model desavarsit!
Ai acestor doua serii de invatatori absolventi, sunt tinerii care au adus gloria invatamantului romanesc intre anii 1970-1989,cei care au construit Romania moderna socialista. Elevii lor au fost performerii formati de invatatori de elita, de aceea au reusit sa treaca cea mai drastica selectie la admitere in facultati,in anii 1983-1989. Din acele generatii aveam anual cei mai multi olimpici internationali la matematica, multi dintre ei formeaza azi olimpici.
Se vorbea in anii 70 ca ceea ce am aruncat noi la gunoi au recuperat, cercetat si folosit japonezii
Scoala romaneasca de azi este o caricatura suprarealista a ceea ce inseamna lucrul cu copilul:daca medicul chirurg opereaza cu instrumente pe creier, invatatorul opereaza cu cuvantul! … cel care zideste!Azi se constata ca se opereaza la buzunar!
Daca se doreste renasterea invatamantului romanesc, trebuie cercetate si reintroduse principiile si metodele scolii romanesti haretiste. Comunistii au aruncat la gunoi o comoara datorita careia Romania a avut o generatie de aur interbelica, ale carei creatii, in toate domeniile, au intrat in istoria culturii umanitatii. Nenorocirea experimentelor cvasianuale care s-au abatut asupra scolii romanesti incepand cu anul 1963 au distrus pana la eliminare totala ceea ce avea mai de pret si original scoala romaneasca, incepand de la stadiul prescolar pana la cel universitar.Consecinta lor a fost formarea unor cadre didactice cu grave lacune psiho-pedagogice, ale caror rezultate, din ce in ce mai mediocre, a dat rezultanta pe care o admiram azi, de ne crucim cu toti. A existat o prima initiativa de recuperare a pedagogiei lui Spiru Haret, intre anii 1960-1962, cand au fost reformat liceul pedagogic de 4 ani devenind liceu pedagogic de 6 ani, in care se studia temeinic si pe indelete atat psihologia, de la copilul mic pana la adult,cat si istoria psihologiei. Pedagogia si metodica fiecarei discipline in parte, se studia 6 ani. Practica pedagogica la clase experimentale organizate in scoala,incepea din anul II, mai intai cu asistenta la ore, insotiti de profesorul metodist, de profesorul de pedagogie si in prezenta invatatorului clasei,apoi predare(6 ore/trim.(anul al III-lea), 12 ore/trim.(anul al IV-lea), 24 de ore/trim( anul al V-lea).In anul VI, elevii erau repartizati la scoli satesti unde erau monitorizati si evaluati tot anul, in vacante prezentau rezultatele, planurile de invatamant(adevarate lucrari stiintifice!), la profesorii metodisti. La sfarsitul liceului, examenul de licenta insemna cate un examen din materia fiecarei discipline studiate in cei 6 ani plus un examen de metodica predarii disciplinei respective, un examen de muzica(teorie si instrument), pedagogie, psihologie, adica dura o luna zi de zi!Nu intra nimeni la practica pana nu prezenta, cu o saptamana inainte,
profesorului care preda disciplina la care aveai practica, profesorului metodist si invatatorului clasei, planul de invatamant,(in care trebuia sa vii cu idei personale, creativitate si cu material didactic ingenios,atragator, sugestiv). Adesea metodistul te intorcea de 4-5 ori sa
refaci planul lectiei, sa il ajunga in final impecabil din toate punctele de vedere. La fiecare lectie ddeschisa asista toata clasa, iar dupa terminarea ei colegii si profesorii metodisti impreuna cu invatatoarea analizau prestatia practicantului. acolo te demontau si se punea nota.Nimic nu se facea la fusareala nimic nu se abatea de pa programare, nimeni nu indraznea sa vina cu incropeli sau cu scuze!Cine indraznea sa intre la orele de practica pedagogica machiata sau in pantaloni, cu un fir de praf pe pantofi, cu frizura suprarealista sau cu hainele necalcate. In fata elevilor trebuia sa fii un model desavarsit.
Ai acestor doua serii de invatatori absolventi, sunt tinerii care au adus gloria invatamantului romanesc intre anii 1970-1989,cei care au construit Romania moderna socialista. Elevii lor au fost performerii, formati de invatatori de elita, de aceea au reusit sa treaca cea mai performanta selectie la admitere in facultati, dintre anii 1983-1989. Din acele generatii aveam anual cei mai multi olimpici internationali la matematica, multi dintre ei formeaza ai olimpici.
Se vorbea ca ceea ce am aruncat noi la gunoi au recuperat, cercetat si folosit japonezii, in anii 70!
Scoala romaneasca de azi este o caricatura suprarealista a ceea ce inseamna lucrul cu copilul:daca medicul chirurg opereaza cu instrumente pe creier, invatatorul opereaza cu cuvantul! … cel care zideste!
Buna Seara !
Alo. Dascali. Scuzati. Domniile voastre invatatori si profesori.Scuzati.Unii dintre domniile voastre vazura-ti despre ce e vorba.
E departe vremea si timpul vostru.
Sa caut niscai rusine daca mai gasesc in zilele astea.Am s-o dau fara pret.Sper sa reusesc sa dau ceva.
Cu respect.
Alo! Ce-ați făcut cu biata ortografie?!