lhanzu@protonmail.com 188.27.87.80 |
Invit pe toti sa faca o vizita plajelor din nordul Constantei, traseelor turistice din Busteni-Transfagarasean- Ceahlau-Hateg, ori Bucuresti si sa-mi explice binevoitorii: cine arunca gunoaie? frantujii care se spala in aceeasi cada? vestici toparlani? nordicii care nu-si taie copitele? sau romanii nostri verzi, cu stramosi in itari albi. Dar in toate satele desfigurate de betoane cine arunca gunoaiele? Papa Pius? Si de-a lungur raurilor si paraielor unde sunt mai multe mizerii decat apa cine le-o fi punand? Mass media occidentala, eram precis! Da’ in metro cine tuseste si nu-si duce mana la gura? ca dupa mutra sunt romani neaosi. Sa fiu cinstit pe unde am umblat n-am vazut strainez sa nu-si duca mana cand stranuta si tuseste. Aici, da si inca din plin. Eram in tramvai si un idiot isi arunca ambalajul pe jos. Zbier la el. S-a uitat saracu tamp mormaind un, „ce vrei dom’le de la mine”. Era perfect firesc sa arunce gunoaie, eu eram dereglat ca ma suparam pentru nimic. Dar, bineninteles, noi suntem fruncea, aveam haine albe in trecut asta justifica orice * NR – Avem și noi gunoaiele noastre, mult mai multe decât ne-am dori! Dar parcă la Paris găsești mai multă mizerie, nu numai franțuzească, ci mai ales „internațională”! |
O CULTURĂ VIE, CHIAR DACĂ ARE O ”PIAȚĂ” MICĂ GENEREAZĂ CREATORI
De Bogdan Alexandru Duca:
Impresionant este numărul foarte mare de librării și anticariate din centrul Belgradului. 8 librării pe principalul bulevard pietonal al orașului, din care două cu nu mai puțin de trei niveluri. Iar pe celelalte străzi, cel puțin din zona ”bătută” de mine, aproape dificil să dai de o stradă mai răsărită care să nu aibă și o librărie.
Plus anticariate și vânzători de cărți pe stradă.
De asemenea, traduceri foarte multe. Am văzut Tolkien cu titluri care nu au fost traduse în limba română. Ce vrea să spună asta?
Piața de carte se supune regulilor dure ale pieței: există cumpărători, există piață de carte. Nu există? Și piața de carte este slabă.
Or numărul mare de librării și lista lungă de titluri publicate (și, mai ales, traduse) indică, după regulile pieței, o viață culturală intensă.
Poporul sârb citește.
Și acesta este secretul pentru care o țară mică (când era Iugoslavia, toată, era cât România) este o prezență importantă pe piața culturală mondială.
Ivo Andric, Milorad Pavic, Emir Kusturica, Goran Bregovic, Marina Abramovic, sunt nume de care te ”ciocnești” în lumea culturală bună a Vestului, intrând deja în domeniul culturii universale.
România, unde populația nu citește (sau când citește, citește prost- uitați-vă cum borhotul ”motivațional” este dominant în toate librăriile românești), unde nu există realmente dezbatere culturală pentru că lumea culturală este prea mică și prea sectarizată ca să genereze dezbateri creatoare, nu are cum să devină relevantă pentru cultura mare.
Ca român devii relevant dacă pleci din țară.
În România nu s-a putut ce s-a putut în Serbia: să rămâi acasă și să devii relevant pentru cultura universală.
Ivo Andric a putut rămâne acasă și să câștige Nobelul pentru literatură. Cioran a trebuit să plece ca să ia act Europa de creierul și talentul său.
Milorad Pavic a rămas acasă și a ”rupt gura târgului” peste tot, fiind încă printre cei mai populari autori din America Latină. Era să ia și el Nobelul pentru literatură.
În schimb, Eugen Ionescu a trebuit să devină parizian și Ionesco, ca să conteze.
De Emir Kusturica știu și japonezii deși el locuiește în Drvengrad.
Ce să mai vorbim de Bregovic?
Secretul?
O cultură vie, chiar dacă are o ”piață” mică (nici 7 milioane de sârbi, vreo 20 de milioane de ex-iugoslavi) generează creatori.
Creatorii nu apar din penetrarea naturii de către neant, ci în medii care să stimuleze prin lecturi, dezbateri, concurență, public educat, creația.
Și de asta în România ne mulțumim cu puțin și când vine vorba de artă postmodernă.
Pentru că un public anemic, mai degrabă snob decât educat, nu va stimuli niciodată ceva mai mult. Iar artistul, dacă vede că merge și așa….
Așa că vă invit să comparați singuri street-art-ul belgrădean cu mâzgălelile bucureștene sau din alte orașe românești.
Sursa : https://gandeste.org/analize-si-opinii/bogdan-alexandru-duca-o-cultura-vie-chiar-daca-are-o-piata-mica-genereaza-creatori/125197
Nota mea:
Unde sunt lucrarile din sertarele scriitorilor nostri ce nu-si puteau publica operele in regimul ceusist? Aveai impresia ca dupa ’89 or sa se rupa rafturile librariilor si pe vremea aia inca mai aveam librarii, Au aparut insa noii odiosi sa cante ode noilor stapani in filarmonica Humanitas, proprietate furata poporului de un pretins filozof cu pretentii, dar fara nici un studiu stiintific care sa-l ateste ca filozof. De fapt era filozoful lui Basescu, care se inconjurase de cele mai dubioase struto-camile ale kontrakulturii romanesti pe partituri occidentale semnate de Soros.